دستیار صوتی بیکسبی سامسونگ شرایط سختی را میگذارند. این وضعیت به گونهای است که به دلیل استفاده نکردن کاربران از دستیار یاد شده، سامسونگ حتی تصمیم گرفت تا در ازای استفاده از بیکسبی به کاربران جوایزی اهدا کند. سامسونگ اعلام کرده که بخش اعطا جوایز موسوم به My Bixby Level را در تاریخ ۱۰ آگوست (۱۹ مرداد) غیرفعال خواهد کرد. این ویژگی به کاربران در ازای کار با بیکسبی و یادگیری استفاده از این دستیار دیجیتال امتیازاتی اعطا میکند. رنگ زمینهی جدید و امتیازاتی برای استفاده از سیستم پرداخت موبایلی سامسونگ پی از جمله هدایای قابلیت مورد بحث است. کاربران میتوانند از امتیازات سامسونگ پی برای دریافت تخفیف خرید یا برنده شدن محصولات ساخت سامسونگ استفاده کنند. رنگهای جدید پسزمینه در آینده نیز در دسترس کاربران خواهند بود و شاید برای سایر کاربران نیز در دسترس قرار بگیرند؛ البته با توجه به پیامی که سامسونگ در این رابطه منتشر کرده، صحت این مورد به طور کامل قابل تایید نیست.
دریافت امتیازات یاد شده در ابتدا بسیار آسان بود و مثلا کاربران میتوانستند با اجرای برخی از دستورات در بیکسبی امتیاز دریافت کنند. اما این شرایط به مراتب سختتر شد و سامسونگ دریافت که افراد فقط سعی دارند با اجرای دستورات ساده از این کمپانی کارتهای هدیه دریافت کنند. ظاهرا سیستم مورد بحث بهخوبی اثرگذار بوده است. اکنون غول فناوری کرهای تصمیم دارد قابلیت تشویق کاربران به استفاده از بیکسبی را غیرفعال کند. در هرحال کاربران زیادی توانستند تنها با استفاده از ویژگیهای دستیار صوتی بیکسبی در این مدت امتیازات و کارتهای هدیه از سامسونگ دریافت کنند.
یکی از مدیران اجرایی گوگل بهتازگی اعلام کرده که غول جستجو در خرید گیتهاب شکست خورده است. دایان گرین، مدیر بخش کلاد در گوگل که دیروز در رویداد فورچن مگزین (Fortune Magazine) حضور داشت و در آنجا به مصاحبه پرداخته بود، در بین سخنانش اعتراف جالبی را انجام داد.
او گفت:
فکرش را نمیکردم که آنها را بخرند؛ اما با این حال مشکلی وجود ندارد.
پیشتر در گمانهزنیهای اهالی فناوری، همواره این موضوع مطرح بود که گوگل در کنار مایکروسافت، به دنبال تصاحب گیتهاب بوده است. براساس گزارشهای منتشر شده، کریس وانسترات، مدیرعامل گیتهاب از آن جهت مایکروسافت را به گوگل ترجیح داده؛ زیرا وی با ساتیا نادلا روابط نزدیکترین داشته است.
گیتهاب مخزن بزرگی از کدها است که در بین برنامهنویسها و شرکتهای نرمافزاری محبوبیت بسیاری دارد. اپل، آمازون، فیسبوک، گوگل و بسیاری دیگر از بزرگان فناوری از گیتهاب بهره میبرند. تاکنون ۸۵ میلیون منبع توسط گیتهاب میزبانی شده است و ۲۸ میلیون توسعهدهنده نیز در آنها مشارکت داشتهاند.
وقتی که از گوگل در اوایل ماه جاری دربارهی ادامهی فعالیت این شرکت در گیتهاب پرسیده شد، آنها در پاسخ گفتند، «ما دربارهی تصاحبهایی که در این صنعت اتفاق میافتد، اظهار نظر نمیکنیم.» با این وجود، فیسبوک بیان کرده که آنها همچنان به گیتهاب متعهد خواهند بود و تا زمانی که این محیط شرایط مناسبی را برای اشتراکگذاری پروژهها و همکاری با جامعهی متنباز فراهم سازد، آنها به فعالیت در آن ادامه خواهند داد.
این مدیر ارشد گوگل در ادامهی صحبتهایش از نگرانیهای خود دربارهی آیندهی گیتهاب سخن گفته است:
حقیقتاً امیدوارم که مایکروسافت آنها را بهصورت کامل، بیطرف نگه دارد.
هماکنون بهنظر میرسد که این نگرانی در بین بسیاری از برنامهنویسها و شرکتهای نرمافزاری وجود دارد و آنها منتظر هستند تا آیندهی گیتهاب را در زیر پرچم مایکروسافت نظاره کنند. بسیاری از این برنامهنویسها، عنوان کردهاند که این نگرانی در صورت خرید گیتهاب توسط گوگل نیز وجود داشته و تنها مختص به شرکت مایکروسافت نیست. ردموندیها فعلاً سعی دارند تا سال آینده که این قرارداد را نهایی خواهند کرد، جو را با آرامش نسبی همراه کنند.
نظر شما دربارهی این خرید چیست؟ آیا به باور شما، رفتنِ گیتهاب در زیر پرچم مایکروسافت میتواند خط مشی پیشین آن را دچار تغییرات کند؟
ییل مگوایر، یکی از مدیران میانی بخش کدنویسی فیسبوک در یک پست وبلاگی اعلام کرده که این شرکت پروژهی ساخت هواپیمایی غولپیکر خورشیدی خود با نام Aquila را لغو خواهد کرد. او در این پست نوشته است:
ما تصمیم گرفتیم که طراحی و ساخت هواپیمای اختصاصی خود را لغو کرده و کارگاه تولیدی آن در بریجواتر را نیز تعطیل کنیم.
تعطیلی این کارگاه تولیدی بهمعنای از دست رفتن ۱۶ فرصت شغلی در فیسبوک است. البته در ادامهی این خبر آمده که دیگر جنبههای این پروژه بدون تغییر خاصی به کار خود ادامه خواهند داد. فقط در بخش تولید هواپیما و پلتفرمهای ارتفاع بلند مانند Aquila، فیسبوک با شرکتهای همکار مانند ایرباس به کار خود ادامه خواهد داد.
پروژهی ساخت هواپیمای خورشیدی فیسبوک از سال ۲۰۱۴ و با خرید شرکت Ascenta شروع شد. پس از آن این پروژه در سال ۲۰۱۵ بهصورت عمومی معرفی شد و اولین پرواز آزمایشی نیز در سال ۲۰۱۶ انجام شد. البته این پرواز آزمایشی با شکست مواجه شده و ایرادات ساختاری آن باعث شد تا سازمان ملی امنیت حملونقل NTSB یک بازرسی دقیق از فرآیند طراحی و ساخت این هواپیما انجام دهد. پرواز آزمایشی دوم با موفقیتهایی همراه شد اما هنوز تا رسیدن به محصول کامل، راه زیادی در پیش بود.
این هواپیما طراحی V شکلی داشت که با مصرف انرژی بسیار کم در ارتفاع حرکت میکرد. این انرژی نیز توسط سلولهای خورشیدی تامین میشد. اگرچه روند پیشرفت هواپیمای آکویلا بهخوبی پیش میرفت اما نکتهی مهم این بود که شرکتهای بزرگ دیگر نیز به فکر توسعهی هواپیماهای ارتفاع زیاد با مصرف انرژی پایین بودند. مگوایر در این مورد نوشته است:
پس از این که ما کار روی هواپیما را شروع کردیم، برایمان بسیار جذاب بود که شرکتهای پیشرو در صنعت هواپیمایی نیز به فکر سرمایهگذاری در این بخش افتادند. آنها نیز پروژههایی برای طراحی و ساخت هواپیماهای ارتفاع بلند شروع کردند.
در نهایت با توجه به هزینهی مورد نیاز بالا برای طراحی چنین محصولی از صفر و همچنین کمبود تخصص و مهارت کافی در یک شرکت شبکهی اجتماعی برای توسعهی هواپیما (نسبت به پیشگامان صنعت هواپیمایی)، توقف پروژه توسط فیسبوک و جلوگیری از ضررهای بیشتر مالی، قابل پیشبینی بود. وبسایت بیزینس اینسایدر چندی پیش از احتمال توقف این پروژه خبر داده بود. آنها در گزارش خود از استعفای مدیر و سرمهندس این پروژه خبر داده بودند. دلیل این استعفا نیز رد شدن درخواست آنها برای طراحی مجدد و همچنین تامین انبار اختصاصی بوده است.
ایدهی هواپیمای آکویلا و بسیاری ایدههای بلندپروازانهی اتصال همهی مردم جهان به اینترنت، زمانی از طرف فیسبوک طرح شد که این شرکت در دوران اوج خود و در قلهی موفقیت قرار داشت. این ایدهها پیش از بحرانهای اخیر فیسبوک و افت ارزش سهام و همچنین گسترش انتقادها در مورد عملکرد آنها مطرح شده بود. البته شکی نیست که فیسبوک به حرکت در این مسیر ادامه خواهد داد و تنها تلاش میکند که هزینهها را برای رسیدن به هدف نهایی کاهش دهد. مگوایر در ادامه به این نکته اشاره میکند که پروژه با قدرت ادامه خواهد داشت و تنها روش اجرا تغییر خواهد کرد:
در برنامههای آتی ما با شرکای خود مانند ایرباس در ساخت هواپیمای ارتباطی همکاری میکنیم. علاوه بر آن فناوریهای دیگر برای اجرایی شدن این پروژه مانند سیستم کنترل هواپیما و باتریهای با ظرفیت بالا نیز در دستور ساخت قرار دارند. در بخش سیاستگذاری ما در حال کار روی پروپوزالی برای کنفرانس جهانی ارتباطات رادیویی سال ۲۰۱۹ هستیم تا نظریات مختلف را در مورد این پروژه دریافت کنیم. در نهایت ما با هیئتهای مشاورهای قوانین هوایی در آمریکا و کشورهای دیگر نیز همکاری خواهیم کرد.
اگرچه بلندپروازی فیسبوک قابل تحسین است، اما بسیاری از کارشناسان از همان ابتدای معرفی پروژهی بلندپروازانهی فیسبوک، با آن مخالفت میکردند و آن را نوعی خیالپردازی فناورانه میدانستند. آنها معتقد بودند پرداخت هزینه برای پیادهسازی پروژههای فیبر و توسعهی زیرساختهای اساسی، لزوم اجرایی بیشتری نسبت به این پروژه دارد.
مقامات فیسبوک پاسخ روشنی به سوال خبرنگار تککرانچ در مورد ادامهی این پروژه ندادهاند. آنها تنها اعلام کردهاند که بخش ساخت هواپیمای نهایی به شرکتهای تخصصی این حوزه واگذار خواهد شد. بعلاوه فیسبوک اشارهای به پیشرفتهای زیاد صورت گرفته در این مسیر داشتهاند که حوزههایی همچون حرکت و نیروی محرکهی هواپیما را شامل میشود. در نهایت هنوز هدف فیسبوک برای استفاده از این پیشرفتها و آیندهی آکویلا مشخص نیست اما میتوان در آیندهای نزدیک منتظر شنیدن خبرهایی در این مورد باشیم.
شرکت اسپیس ایکس بهسرعت در راه رسیدن به بزرگترین هدف خود، سیستم باز بهرهپذیری سریع پرتابگر، گام بر میدارد. ایلانماسک اعلام کردهاست، که تا پایان امسال اسپیس ایکس به هدف خود، که ۲ پرواز برای یک بوستر در ۲۴ ساعت است، خواهدرسید. اما اگر این شرکت قصد دارد به وعدهی خود جامهی عمل بپوشاند، در ابتدا باید یکی از پرکارترین راکتهای خود را کنار بگذارد.
آن راکت، فالکون فول تراست نام دارد، که درمیان هواداران اسپیس ایکس به Block 4 نیز مشهور است. هر بوستر قادر به انجام ۲ یا ۳ پرواز است، اما اگر اسپیس ایکس در نظر دارد که به هدف بزرگ خود، یعنی پرواز روزانه دست یابد، نیاز به بوسترهایی با عملکرد بهتر دارد. بنابراین پس از انجام ۳۶ پرواز بهتر است، تا با فالکونهای قابل استفادهی مجدد نسل قدیمی وداع کنیم و نسل جدید این بوسترها با نام Block 5 را در آغوش بگیریم. در ساعت ۵:۴۲ صبح (به وقت محلی آمریکا) روز ۲۹ ژوئن، پیش از سپیدهدم صبح، شعلههای آتش برافروخته خواهدشد و دود فضا را دربَر خواهد گرفت. شرکت اسپیس ایکس برای آخرینبار فالکون Block 4 را به فضا میفرستد، تا آخرین ماموریت خود را که تغذیه مجدد ایستگاه جهانی فضایی است، را انجام دهد.
این بوستر که توسط اسپیس ایکس به نام B1045 معرفی شده و بهصورت اختصاصی برای ناسا طراحی شدهاست، بهروزترین نسل پروازکنندههاست و در آوریل امسال قبل از به پرواز درآمدن از کشتی مخصوص شرکت سازندهاش، توسط ناسا به منظور شرکت در پروژه TESS به فضا پرتاب شد.
اسپیس ایکس B1045 را برای انجام آخرین ماموریت خود آماده کرده است، آخرین نسل این بوسترها، سریعترینهای عصر خود نیز هستند. بهطور معمول برای انجام پرواز مجدد بوستر چندین ماه زمان میبرد؛ اما در این مدل میزان زمان لازم تنها ۲ ماه است، که شامل مراحل بررسی و نوسازی است. B1045 برای انجام یکعملیات آزمایشی و تست استاتیک از سکوی ۴۰ پایگاه نیرویهوایی کیپکارناول به پاخواست. در این عملیات مهندسین، امنیت راکت روی سکوی پرتاب را بررسی کردند؛ سپس سوخت موردنیاز را تامین کرده و برای چندین ثانیه موتورها را روشن نگهداشتند تا مطمئن شوند که راکت آمادگی کامل برای پرتابشدن را دارد.
بهمانند دو ماموریت قبلی فالکون ۹، B1045 فرو نخواهدآمد و بر فراز اقیانوس اطلس متلاشی خواهدشد. اما پایان عصر این راکتها، سرآغاز نسل جدیدی از فالکونها به نام فالکون Block 5 خواهدبود، که اولین پروازش را در ماه مه انجام خواهدداد.
ایلان ماسک میگوید:
در یکی از روزهای همین امسال، شاهد این خواهید بود، که Block 5 از زمین پرتاب میشود و سپس دوباره در همان روز یکبار دیگرپرتاب میشود و این نقطهی اوج بیش از ۱۰ سال توسعه و تکامل است. Block 5 بهگونهای طراحی شدهاست که نیاز به انجام عملیات خاصی در میان پروازهایش نداشتهباشد، دقیقا مانند هواپیمای مسافرتی شرکتهای هوایی.
تغییرات ایجادشده در راستای بهبود پرتابشدن بوستر عبارتند از؛ تقویت موتورها، بدنهی بادوامتر، شبکه تیغهی تیتانیومی و یکسیستم جدید کنترل دمایی. براساس گفتههای شرکت اسپیس ایکس، هر Block 5 تا قبل از آنکه نیاز به نوسازی نور پیدا کند، قادر به انجام ۱۰ پرواز و بیشتر خواهدبود و تا قبل از آن که بوستر از رده خارجشود، قابلیت انجام بیش از ۱۰۰ پرواز را دارد.
اسپیس ایکس در نظر دارد، تا در آینده Block 5 را جایگزین هوی فالکون کند، بدینمنظور فضانوردان برای رفتن به ایستگاه فضایی از آن استفاده خواهندکرد. برای رسیدن به این مقصود، Block 5 باید شرایط مخصوص ناسا را داشتهباشد، که یکی از اصول آن، توانایی انجام حداقل ۷ پرواز بدون ایجاد هرگونه تغییر است.
همچنین، آنها باید نگران ناکارآمدی بعضی سختافزارهای خود باشند. در سال ۲۰۱۶، یکفالکون ۹ بهدلیل پرشدن نادرست بطریهای داخل مخزن سوخت (مخازن کامپوزیتی تحت فشار) راکت از هلیوم، بر روی سکوی پرتاب منفجر شد. بدیهی است، که اگر داخل راکت انسان وجود داشتهباشد، نمیتوان چنین ریسک بزرگی را انجام داد، بنابرین اسپیس ایکس مشغول ارتقادادن مخازن کامپوزیتی تحت فشار بوسترهایش شد. ایلانماسک در هنگام انجام عملیات پیشپرتاب Block 5 گفت:
در تحقیقات و آزمایشهایی که برای بررسی امنیت مخازن کامپوزیتی تحت فشار انجام شد، میزان فشار اعمالشده بسیار عظیم و غولپیکر بود؛ در حقیقت مخازن تحت فشار به کار رفته در Block 5، پیشرفتهترین گونهای است که تاکنون توسط بشریت ساخته شدهاست.
آنطور که اعلام شدهاست، Block 5ای در ماه می پرتاب میشود، فاقد مخازن کامپوزیتی تحت فشار ارتقا یافتهاست و بنابراین جزو ۷ پروازموفق که پیشنیاز یکراکت برای پرتاب انسان است، محسوب نمیشود. اما آزمایشها و بررسیهای مخازن کامپوزیتی تحت فشار جدید به اتمام رسیدهاست و این سختافزار جدید در راکتی که بهعنوان اولین نسخهی پرواز تجاری شرکت اسپیس ایکس در ماه آگوست پرتاب خواهدشد، قرار میگیرد. Dubbed Demo-1 اولین ماموریت از پروژهی ارسال انبوه انسان به ایستگاه فضایی خواهدبود.
اگر همهچیز به درستی پیش برود، نخستین پروازی که مسافرینش انسان خواهدبود، در ماه دسامبر انجام میشود. این بدانمعناست که بهمنظور رعایت شرایط الزامی ناسا، شرکت اسپیس ایکس تا قبل از ماه دسامبر علاوه بر Demo-1 باید حداقل شش Block 5 دیگر به فضا بفرستد، و این به معنی حداقل ۱۲ پرتاب تا پایان امسال برای این شرکت خواهدبود، هرچیزی ممکن است!
گوگل پس از گذشت یک ماه از کنفرانس I/O و معرفی سیستم هوش مصنوعی دوپلکس خود، تعداد محدودی خبرنگار را در یک رستوران تایلندی در شمالمنهتن جمع کرد تا توضیحات بیشتری در مورد عملکرد و برنامههای پیش رو برای این سرویس ارائه کند. این شرکت در جلسهی کوچک خود در این رستوران، تعداد کمی خبرنگار از رسانههای مشهور (مانند تککرانچ) را گردهم جمع کرد تا در کنار برخی کارمندان خود، قابلیتهای این سرویس را شبیهسازی کند.
این جلسه نشان داد که اهالی مانتین ویو برای ارائهی توضیحات بیشتر در مورد سرویس جدید خود، اهداف آن و عملکرد عوامل پشت صحنهی دوپلکس آماده هستند. در همان ابتدای جلسه صاحب رستوران فانتزی تایلندی در نیویورک به کارمندان گوگل و خبرنگاران گفت که این فناوری کمک شایانی به سیستم رزرواسیون آنها خواهد کرد که روزانه پذیرای بیش از ۱۰۰ تماس تلفنی رزرو هستند.
معرفی انجام شده توسط ساندار پیچای در کنفرانس ماه گذشته، بیش از توضیح در مورد Duplex، سوالات پیرامون آن را افزایش داد. اولین نگرانیها نیز در مورد ارزشهای اخلاقی شکل گرفت که توسط این سیستم زیر پا گذاشته خواهد شد. منتقدین معتقد بودند که این سرویس برای فریب دادن کارمندان کسبوکارها با این تصور که با فردی واقعی صحبت میکنند، طراحی شده است.
نکتهی قابل ذکر این که دوپلکس تنها نگاهی اولیه به پروژهای در حال اجرا توسط گوگل است. شرکتی که تاکنون بهخاطر سرّی نگاه داشتن بسیاری اطلاعات پروژهها از مردم و کاربران، سابقهی خوبی ندارد. در نتیجه شفافسازی این شرکت در مورد پروژهی در حال اجرا، کلید موفقیت آنها خواهد بود. راهحل اصلی، آزمایش واقعی قابلیتهای این سیستم است تا مانند خودروهای خودران، تمامی پیچوخمهای اجرایی آن مشخص شود.
گوگل در روز برگزاری این جلسه در یک پست وبلاگی نوشت:
ما هنوز تصمیمی برای عرضهی عمومی این قابلیت نداریم. البته با برگزاری جلسهی معرفی بیشتر قصد داریم در این مورد شفافسازی کنیم و هرگونه بازخورد از طرف کاربران و خبرنگاران را نیز با کمال میل میپذیریم. نکتهی مهم این است که تجربهی مناسب هم برای کاربران و هم برای کسبوکارها رقم بخورد. ما به آهستگی روند توسعهی این قابلیت را پیش میبریم و در این مسیر از بازخوردها و نکات دریافت شده استفاده میکنیم.
طبیعت گوگل در معرفی محصولات جدید، جلب توجه با استفاده از هر روش ممکن است. بههمین دلیل آنها دوپلکس را در کنفرانس I/O که یکی از مهمترین رویدادهای شرکت است، معرفی کردند. با این کار آنها علاوه بر قرار گرفتن در مرکز توجه، دیدی کلی نسبت به سرویس خود ارائه کردند. ساندار پیچای در زمان معرفی دوپلکس گفت: «آنچه که میشنوید، دریافت نوبت توسط دستیار گوگل است»:
دستیار گوگل: سلام، من برای تنظیم یک نوبت آرایش زنانه برای یک مشتری تماس میگیرم. ام، لطفا تاریخ سوم می را بررسی کنید.
منشی: حتما، لطفا چند لحظه صبر کنید.
دستیار گوگل: اوهوم.
در این لحظه بود که حضار جلسه با ناباوری به پاسخ دستیار گوگل خندیدند و بلافاصله عملکرد آن را تشویق کردند. قطعا حضار از لحن پاسخگویی دستیار گوگل به وجد آمدند؛ اما در نهایت ذهن آنها، نمیتوانست قبول کند که این صدا از یک دستیار هوشمند کاملا اتوماتیک خارج میشود. کلمهی «اوهوم» مانند تزئینی روی یک محصول زیبا عمل کرد. این صداها عموما برای ایجاد وقفه و سپس ادامهی مکالمات به کار میروند. همین نکات ریز باعث شد که منشی آرایشگاه، متوجه نشود که در حال صحبت با یک ربات است.
در زبانشناسی به کلمات و عبارات مشابه «اوهوم»، اختلالات صحبت کردن میگویند که مانند مکثی در میان صحبتها استفاده میشوند. این نوع از اختلالات در صحبتهای انسانها طبیعی است و استفاده از آن در هوش مصنوعی دوپلکس، افزودنی جذابی است که آن را به محصولی قابل توجه تبدیل میکند. علاوه بر آن این عبارات نوعی راهحل مودبانه در زمان اجرای وظایف سیستم هستند.
بهعنوان مثال اگر دوپلکس با پاسخی نامشخص در زمان رزرو کردن رستوران برای میهمانی پنج نفره روبرو شود، درخواست خود را بار دیگر با کمی تغییر و استفاده از عبارتی همچون «ام، برای پنج نفر» تکرار میکند. این نوع از صحبت کردن به احتمال زیاد سردرگمی را در سمت منشی انسانی رستوران یا هر محل دیگر حل میکند و علاوه بر آن، با اضافه کردن یک بخش کوچک به صحبتها و کلمات، حس واقعی بودن آن را بیش از پیش منتقل میکند.
خبرنگار تککرانچ که در جلسهی اخیر گوگل حضور داشته اعلام میکند که این بخشهای کوچک و نامفهوم در صحبت کردن دوپلکس کاملا وجود داشتهاند. او در مورد دموهای پخش شده در رستوران تایلندی نیز میگوید که پاسخهای کاملا طبیعی و واقعی بودهاند.
بههر حال گوگل دوپلکس یک پروژهی درحال اجرا و بهبود است. یکی از نکاتی که در روز ارائهی اولیه به آن اشاره نشد، نحوهی عملکرد این سیستم در برابر قانون Two Party Consent است. این قانون در بسیاری از ایالتهای آمریکا اجرا میشود و ضبط کردن مکالمات تلفنی را تنها با کسب مجوز از هر دو طرف درگیر در مکالمه مجاز میداند. ایالتهایی همچون کنتیکت، فلوریدا، ایلینویز، مریلند، ماساچوست، مونتانا، نیوهمپشایر، پنسیلوانیا، واشنگتن و کالیفرنیا این قانون را اجرا میکنند.
برخی کارشناسان معتقدند این چالشهای قانونی فراتر از دوپلکس هستند و بهطور کلی ماشینهای سخنگو را تحت تاثیر قرار میدهند. سوال اصلی این است که حتی در صورت موافق بودن کاربر با ضبط شدن صدا، آیا ماشین بودن یک طرف این مکالمه موجب بیاعتبار شدن قانون نخواهد شد؟ بههر حال در آینده این سرویس تنها در ایالتهای مجاز آمریکا اجرا خواهد شد اما مدیر بخش دستیار گوگل اعلام کرده که آنها تلاش میکنند عملکرد این سیستم در هر مکان، پیرو قوانین موجود در آنجا باشد.
شفافسازی عملکرد دوپلکس در ارائهی اولیه مشخص نبود؛ اما گوگل از همان ابتدا اعلام کرد که این موارد را بهمرور به سیستم اضافه خواهد کرد. البته انگیزه آنها برای اضافه کردن این موارد، تنها نگرانی از واکنشهای قانونی نبود. واکنشهایی که عموما در برابر ارتباط میان انسان و ربات ایجاد میشود. این شرکت در همان روزهای اولیهی معرفی در یک پست وبلاگی نوشت:
گوگل دوپلکس بهگونهای طراحی شده تا طبیعی به نظر برسد و تجربهی دلپذیری از مکالمه ایجاد کند. تجربهی مناسب کاربران و کسبوکارها در استفاده کردن از این سرویس، هدف نهایی ما است. برای رسیدن به این هدف، شفافسازی یکی از نیازهای اساسی است. ما میخواهیم در مورد هدف تماس شفاف باشیم تا شرکت مخاطب متوجه موضوع اصلی آن باشد. ما در ماههای آینده تجربههای جدیدی در این مورد خواهیم داشت.
سوال اصلی خبرنگاران، نوع شفافسازی پیادهسازی شده توسط این سیستم بود. یکی از سخنگوهای گوگل در پاسخ به این سوال در جلسهی اخیر گفت:
همانطور که از روز اول گفته شد، ما بحث و گفتگو و نگرانیها پیرامون گوگل دوپلکس را درک میکنیم. شفافسازی در فناوری بسیار مهم است. ما عبارتهای شفافسازی را در طراحی این سرویس لحاظ کرده و اطمینان حاصل میکنیم که سیستم، کاملا قابل شناسایی باشد. بخشی که در کنفرانس I/O نشان دادیم تنها یک دموی اولیه از فناوری بود و قطعا ما در مسیر توسعهی این سرویس، از بازخوردها استفاده خواهیم کرد.
در نسخهی کنونی دوپلکس، دستیار صوتی در ابتدای تماس خود را بهعنوان گوگل اسیستنت معرفی کرده و سپس به ضبط شدن صدا اشاره میکند. اگرچه این مکالمه اشارهای به هوش مصنوعی بودن دوپلکس نمیکند اما اگر آشنایی کلی با دستیار گوگل داشته باشید، در همان ابتدا متوجه این حقیقت میشوید. گوگل، مکالمه را بهمنظور پیادهسازی در سیستم صوت به متن و همچنین کنترل کیفیت سرویس بهمنظور پیشرفتهای آتی ضبط میکند.
در حال حاضر دوپلکس تنها یک بار در ابتدای مکالمهی تلفنی به ماشین بودن خود اشاره میکند و در صورتی که منشی متوجه این عبارت نشود، آن را تکرار نمیکند. مورد بعدی این است که تنها روش برای رد کردن درخواست ضبط مکالمه، قطع کردن آن است که البته روش مناسبی برای ارتباط با مشتری نیست. البته معاون فناوری گوگل اسیستنت، اسکات هافمن گفته که در حال پیادهسازی روندی برای حل این مسئله هستند. با پیادهسازی این راهحل، در صورت رد درخواست برای ضبط کردن مکالمه از طرف منشی، دستیار گوگل این تصمیم را پذیرفته و اعلام میکند که مکالمه ضبط نخواهد شد. البته آنها هنوز در حال تصمیمگیری بین قطع کردن تماس یا لغو سیستم ضبط مکالمه در این شرایط هستند.
در جلسهی ارائهی دمو برای خبرنگاران، اکثر آنها تلاش کردند که سیستم را دچار اشتباه کنند یا پاسخهایی خارج از عرف به دوپلکس بدهند. بههرحال در چنین مواردی دوپلکس تماس را با احترام پایان داد. در شرایط دیگر نیز که سیستم دچار سردرگمی میشد، یکی از اپراتورهای حاضر در جلسه، مدیریت آن را به دست گرفته و چالش را رفع میکرد. گوگل اعلام کرده که این اپراتورها در مراحل آزمایشی و در ابتدای عرضهی این سیستم حضور خواهند داشت تا از مشکلات احتمالی پیشگیری کنند. سوال جالب این که این گروه از اپراتورها تا پیش از پایانی شدن ارائهی دوپلکس، چند نفر خواهند شد؟
در جلسهی آزمایشی با حضور خبرنگاران، آنها موفق به کشف برخی محدودیتهای این سرویس شدند. بهعنوان مثال وقتی از دوپلکس خواسته شد که چهار رقم آخر شماره تلفن خود را تکرار کند، او کل شماره را تکرار کرد. اگرچه این مشکل، اساسی نیست اما ضعفهای کلی سیستم را در تشخیص ریزهکاریهای مکالمهی انسانی نشان میدهد. در مثالی دیگر، آدرس ایمیل از دوپلکس پرسیده شد و در پاسخ، دستیار گوگل اعلام کرد که اجازهی انشار چنین اطلاعاتی را از سمت کاربر ندارد. نکتهی دیگر این که سیستم در مواجه با منشی تلفنی و خدمات تلفن گویا دچار سردرگمی میشود.
گوگل اعلام کرده که دوپلکس در حال حاضر توانایی انجام چهار وظیفه از پنج وظیفهی اتوماتیک محول شده را دارد. این اعداد، دقت ۸۰ درصد را نشان میدهد که نسبتا خوب است اما گوگل تلاش میکند تا آمار را بهبود ببخشد. مدیر بخش دستیار گوگل میگوید که سیستم آنها باید با حداقل تلف کردن زمان کسبوکار مورد نظر عمل کند. او میخواهد کسبوکارها تجربهی مناسبی از این تماس داشته باشند و صحبت کردن با یک دستیار هوشمند، دردسری جدید در کنار چالشهای دیگر روزمرهشان نباشد.
همانطور که در روز معرفی اعلام شد، آزمایشات پیشرفته در تابستان سال جاری روی این سرویس انجام خواهد شد. مرحلهی بعدیِ تماسهای دوپلکس، سوال در مورد ساعات کاری، سپس رزرو رستوران و تنظیم وقت برای آرایشگاهها است. این مراحل با آزمایشکنندگان واقعی و گلچین شدهی گوگل انجام خواهد شد.
آمارها نشان میدهد شرکتها با اشتیاق بهدنبال این سرویس هستند. طبق اعلام گوگل بر اساس تحقیقات انجام شده در ماه آوریل، ۶۰ درصد از کسبوکارهای کوچک که خدمات نیاز به رزرواسیون ارائه میدهند، سیستم آنلاین برای این منظور ندارند. عرضه شدن دوپلکس هم برای کاربرانی که وقت برای برقراری تماس ندارند و هم این کسبوکارها مفید خواهد بود.
سیستم رزرواسیون هوشمند دوپلکس مسیری طولانی را طی کرده و امروز به آزمایشهای اولیه رسیده است. این سیستم ترکیبی از فناوریهای تبدیل صوت به متن، متن به صوت و شبکهی عصبی پردازش صوت گوگل به نام WaveNet است. اگرچه دموهای اولیهی این سیستم بر خلاف تصور عموم، زنده نبودند، اما واقعی بودند. به هر حال خبرها در این حوزه امیدوارکننده هستند و با نزدیک شدن به زمان عرضهی نهایی دوپلکس، هیجان پیرامون این سرویس روز به روز افزایش مییابد.
سریدار راماسوامی، معاون بخش تبلیغات گوگل در یک کنفرانس خبری در مورد بازطراحی این بخش توضیحاتی ارائه کرده است. او در این کنفرانس خبری اعلام کرد که در سالهای گذشته، بازخوردهای منفی متعددی در ارتباط با تعدد برندها و محصولات و خدمات گوگل در این حوز دریافت کردهاند. راماسوامی گفت که تعداد زیاد برندها و خدمات گوگل در بخش تبلیغات، تبلیغدهندگان و ناشران را دچار سردرگمی میکرده است. او در این کنفرانس گفت:
در قدم اول، ما قصد داریم که نام سرویس تبلیغات خود را تغییر دهیم. البته این اقدام شروعی بر جهتدهی به محصولات این حوزه در آینده است.
در قدم اول تصمیم گوگل به برندسازی بخش تبلیغات، گوگل ادورزد به گوگل ادز (Google Ads) تغییر نام خواهد داد. این بخش بهنوعی ورودی تبلیغدهندگان برای سفارش تبلیغات در تمامی بخشهای گوگل اعم از بخش جستجو، ویدیوهای یوتیوب، تبلیغ اپلیکیشن در گوگل پلی و نمایش در آدرسهای گوگل مپ خواهد بود.
آنطور که مشخص است بازطراحی برند در این بخش از گوگل تنها به تغییر نام خلاصه نمیشود. اهالی مانتین ویو سرویسی جدید به نام Smart Campaigns نیز راهاندازی خواهند کرد که برای برنامهریزی تبلیغات شرکتهای نوپا مفید خواهد بود. این کمپینهای هوشمند، هدفدهی و بازدهی تبلیغات شرکتها را در کانالهای مختلف مانند تماس تلفنی، بازدید مستقیم از فروشگاه یا خریدهای آنلاین بررسی کرده و اجزاء تبلیغات بعدی مانند متن و تصاویر را برای افزایش این بازدهی بهینه میکند. این فرایند به کمک یادگیری ماشین گوگل انجام میشود.
برند بعدی که در این طرح اضافه خواهد شد، Google Parketing Platform است. این برند ترکیبی از بخشهای DoubleClick Digital Marketing وGoogle Analytics 360 خواهد بود. این بخش جدید نیز محصولی به نام Display & Video 360 خواهد داشت که محصولات بازاریابی دابلکلیک مانند مدیریت کمپین و مرکز مخاطبین را با هم ترکیب خواهد کرد.
دن تیلور، مدیر این بخش میگوید که این پلتفرم به منظور پاسخدهی به نیاز روزافزون شرکتها به همکاری بیشتر توسعه داده شده است. او برای این موردآدیداس را مثال میزندکه از این پلتفرم برای ترکیب بخشهای بازاریابی برند و تیمهای آنالیز استفاده کرده است.
پلتفرم بازاریابی گوگل به بازاریابها این امکان را میدهد که تمامی راهکارهای گوگل برای تبلیغات برند خود را مشاهده کرده و با بررسی ترکیبی آنها، بهترین راهحل را بهکار گیرند. البته اگرچه هدف اصلی هماهنگسازی در داخل پلتفرمها و دیگر ابزارهای گوگل است، اما این پلتفرم برای هماهنگسازی با دیگر ابزارهای خارجی تبلیغات نیز بهینه خواهد شد.
Google Ad Manager برند سومی است که در این بخش فعالیت خواهد کرد. این پلتفرم برای مدیریت کسب درآمد از تبلیغات راهاندازی خواهد شد. برند جدید با ترکیب ابزارهای قبلی از جمله DoubleClick Ad Exchange و DoubleClick for Publishers توسعه داده میشود. جاناتان بلاک، مدیر محصول بخش ناشران تبلیغ گوگل در اینباره میگوید که فرآیند ادغام این دو محصول یک فرآیند سه ساله بوده است. او در سخنان خود اعلام کرد که دستهبندیهای گفته شده پیش از این با هم ترکیب شدهاند و در حال حاضر نیز ناشران با ورود به یک پلتفرم به خدمات هر دو سرویس دسترسی دارند. به بیان دیگر تنها تغییر ایجاد شده در این قسمت، تغییر لوگو است.
یکی از اصلیترین پیامدهای این برندسازی مجدد، از بین رفتن برند دابل کلیک در گوگل است. در حالی که برندهای ادسنس و ادموب به کار خود ادامه خواهند داد. اجرایی شدن برنامهی برندسازی مجدد از ماه جولای شروع خواهد شد و هیچ جابجایی بین محصولات از طرف مشتریان نباید انجام شود. نکتهی نهایی که تیلور به آن اشاره میکند، تغییرات جزئی در طراحی و حفظ روش کاربری سرویسها تا حد امکان است.
تاکنون تصاویر و ویدیوهای مختلفی از فراز آسمان نیویورک تهیه شده است. آسمانخراشهای زیبا و طراحی معماری نیویورک بسیار دیدنی و هیجانانگیز است. اما تصاویر و ویدیوهایی که تاکنون از فراز آسمان این شهر گرفته شده است، بهندرت میتواند تمامی جزئیات را به نمایش بگذارد.
فیلمبردار حرفهای و نامدار، فیل هلند (Phil Holland) موفق شد، ویدیویی با کیفیت مسحور کنندهی 12K از فراز آسمان نیویورک ضبط کند. وی در کنار ویدیوی کوتاه و بسیار دیدنی خود، عکسهایی با کیفیت ۱۰۰ مگاپیکسل از شهر دیدنی نیویورک تهیه کرده است.
فیل هلند، برای تهیهی عکسها و ویدیوی زیبایش، از سه دوربین حرفهایRED Weapon 8K VV Monstro با لنزهای ۳۵ میلیمتری Tokina T1.5 کمک گرفت. برای انجام کار، ابتدا سه دوربین را روی پایهی محکم و مجهز به لرزشگیر و از جنس کادمیم به نام Hammerhead Shotover K1 نصب کرد. در حین نصب، سعی کرد تا حد امکان، زاویهی نصب هر دوربین روی پایه، بهصورتی باشد که در نهایت هر سه دوربین بتوانند تصاویری هماهنگ و همراستای محور عمود ضبط کنند. تنظیم دوربینها روی پایهی مخصوص بسیار دقیق انجام شد تا هر سه دوربین در نهایت بتوانند یک سیستم واحد فیلمبرداری و عکاسی را به نمایش بگذارند و همتراز و هماهنگ با یکدیگر عکس و فیلم بگیرند. بعد از نصب دوربینها روی پایهی مخصوص، نوبت نصب پایهی مخصوص و دوربینها روی هلیکوپتر رسید. فیل هلند برای عکاسی و فیلمبرداری از شهر دیدنی نیویورک پایهی مخصوص را در زاویهای مناسب در قسمت جلوی هلیکوپتر نصب کرد.
باید بگوییم که با نصب پایه و دوربینها روی هلیکوپتر و پرواز بر فراز آسمان نیویورک و گرفتن عکس و فیلم، کار خاتمه پیدا نکرد و فیل هلند تازه ابتدای راه بود. پس از آنکه توانست با کمک سه دوربین فیلمبرداری عکسها و ویدیوی مورد نظرش را تهیه کند، در قدم بعدی با چالش ترکیب تصاویر و تدوین نهایی آنها در قالب یک تصویر پاناروما واحد مواجه بود. به همین منظور، ابتدا تصاویر گرفته شده را با یکدیگر هماهنگ کرد و سپس تدوین نهایی را انجام داد. در نهایت مجبور بود تصور نهایی را به گونهای اصلاح کند تا افکت چشم ماهی یا فیشآی از فریم به دست آمده حدف شود. با استفاده از پروجکشن راستخط، افکت چشم ماهی را از بین برد و در نهایت توانست فریم استاندارد IDC با کیفیت ۱۲K تولید کند.
نتیجه و محصول نهایی به شکل بسیار اعجابانگیزی جالب و دیدنی است. اگر نمایشگر بزرگی داشته باشید میتوانید از تماشای ویدیوی تهیه شده لذت ببرید. در یوتیوب ویدیو با کیفیت ۸K قابل نمایش است. با توجه به کیفیت فوقالعادهی ویدیوی تهیه شده، به راحتی میتوانید شهروندان نیویورکی را حتی در پنجرهی آسمان خراشها ببینید و نوشتههای روی تابلوهای تبلیغاتی را بخوانید. چنین تصاویری واقعا جذاب و دیدنی هستند.
بدون شک، سری فورزا (Forza) یکی از بهترین، پرطرفدارترین و موفقترین مجموعهها در کنسول ایکس باکس است که هر سال با انتشار نسخه جدیدتر، هیجان رانندگی ناب و دوستداشتنی را برای طرفداران خود به ارمغان میآورد. ماه گذشته بازی Forza Horizon 4 معرفی شد و بسیاری از گیمرها خود را برای خرید و لذت بردن از آن آماده میکنند. اگر از علاقهمندان به دنیای بازی رایانهای هستید و هنوز برای نصب نرمافزار این بازی تصمیم نگرفتهاید، شاید آگاهی از لیست خودروهای مورد استفاده در این سری راهگشا باشد. طرفداران زیادی وجود دارند که برای نصب نسخه نهایی بازی فورزا هورایزن 4 روی رایانه خود لحظهشماری میکنند، اما خبرها حاکی از آن است که چند ماه پیش از انتشار رسمی در مهر ماه امسال، میتوان این بازی محبوب را از فروشگاه ویندوز (Windows Store) دانلود کرد.
یکی از کاربران که نسخه نهایی بازی فورزا هورایزن 4 را روی رایانه شخصی پیش خرید کرده بود، مدتی قبل متوجه شد که ویندوز در حال دانلود فایلهای Pre-Load این بازی محبوب است. او پس از بررسی فایلهای این بازی متوجه شد که به بیش از ۴۵۰ خودرو در فهرست این بازی اشاره میشود.
البته احتمال دارد که این لیست، فهرست کامل خودروهای بازی مسابقهای استودیو پلی گراند نباشد؛ از آنجا که هنوز تا عرضه بازی چند ماه زمان باقی مانده است و شاید سازندگان نام تمامی خودروها را اضافه نکرده باشند. شایان ذکر است این اتفاق برای بازی Forza Horizon 3 نیز در سال گذشته به همین طریق رخ داد و شاهد تغییر فهرست خودروها بودیم. همچنین گفتنی است که برخی از تولیدکنندگان خاطرنشان کرده بودند که در این بازی حضور خواهند داشت، که در حال حاضر نام آنها در این فهرست موجود نیست.
البته امکان دانلود بازی به معنای قابلیت اجرا نیست؛ زیرا نمیتوان تا پیش از تاریخ انتشار و زمانی که مایکروسافت آن را فعال کند، مورد استفاده قرار داد. بنابراین لازم نیست برای جستجوی گیم پلی نسخه نهایی بازی فورزا هورایزن 4 به یوتیوب مراجعه کنید. با این حال، کابران میتوانند لیست خودروهای موجود در بازی را مشاهده کنند. این فهرست شامل بیش از ۴۵۰ خودرو است که علاقهمندان احتمالا با بسیاری از آنها آشنا هستند.
حساب رسمی توئیتر فورزا موتوراسپرت (Forza Motorsport) در مورد انتشار فایلهای نصب بازی هورایزن 4 موضع گرفت و بارگذاری آن را روی رایانههای شخصی تصادفی دانست. جالب است که چنین اتفاقی پیش از انتشار نهایی بازی فورزا هورایزن 3 نیز رخ داد. اگرچه این لیست به عنوان فهرست نهایی خودروهای موجود منتشر شده است، اما شاید تا مهر ماه تغییراتی نیز در آن اتفاق بیفتد. چیزی که در بازیها معمول است و گاهی به دلایل مختلف، سازنده تغییراتی در نسخه نهایی محصول خود ایجاد میکند.
کاربران Reddit که بازی فورزا هورایزن 4 را از قبل سفارش دادهاند و به طور کامل لیست خودروها را تجزیه و تحلیل کردهاند، اعلام کردند که این فهرست ناقص است. نقص فهرست نه تنها به دلیل تعداد مدلهای موجود، بلکه به تعداد خودروسازان نیز مربوط میشود. نکته دیگر اینکه از مجموع ۴۵۰ خودرویی که در بازی فورزا هورایزن 4 وجود دارند، ممکن است لیست برای نسخههای PC و Xbox متفاوت باشد. علاوه بر این، در حالی که Forza Horizon 4 دارای بیش از ۱۰۰ تولیدکننده مختلف است، لیست منتشر شده فقط ۸۷ تا از آنها را نشان میدهد، بنابراین ممکن است نسخه نهایی نباشد.
واکنش کاربران بازی فورزا هورایزن 4 با توجه به فهرستی که فاش شده، آمیخته با نگرانی است؛ به طوری که برخی از افراد، خودروهای دلخواه خود را در این فهرست پیدا نمیکنند یا اینکه بر این باور هستند که خودروها در قالب بستههای الحاقی پولی به بازی اضافه میشوند. همچنین برخی نیز از غیبت بخش بزرگی از خودروهای تویوتا احساس نارضایتی کردهاند؛ چرا که تنها سه خودروی تویوتا آن هم در کلاس شاسیبلند در این لیست پیدا میشوند. البته این خبر میتواند صحت داشته باشد؛ چرا که سال گذشته مدیر انجمنهای فورزا اعلام کرد که استودیو Turn 10 و شرکت تویوتا موفق به نوشتن قرارداد نشدهاند و به همین علت میتوان احتمال داد که غیبت خودروهای تویوتا از این موضوع سرچشمه میگیرد.
خودروهای برجسته در بازی فورزا هورایزن 4 در سطوح متفاوتی حضور دارند. این محصولات از خودروهای سوپراسپرت گرانقیمت تا خودروهای قدرتمند، هاچبکهای مخصوص مسابقه و برخی خودروهای اختصاصی نسخه نهایی، متفاوت هستند.
خودروی قهرمان داستان در بازی فورزا هورایزن 4، ابرخودروی مکلارن سنا (McLaren Senna) خواهد بود که همراه با مدلهای دیگری از جمله مکلارن F1، مکلارن F1 GT، مکلارن P1 و 720S، نقش پررنگی در هیجان بازی ایفا میکند. همچنین لیست بلندبالایی از خودروهای فراری در این بازی وجود دارند که شامل فراری 250 GTO، انزو، 599XX، لافراری و حتی لافراری FXX K میشود. علاقهمندان به ابرخودرو نیز باید بدانند که پاگانی زوندا سینک رودستر همراه با چهار محصول دیگر از جمله پاگانی هوایرا، میتواند هیجان بیشتری به آنها ببخشد. خودروهای برجسته دیگری نیز در بازی فورزا هورایزن 4 حضور دارند که عبارتند از : لانچیا دلتا HF اینتگراله Evo مدل ۱۹۹۲، لامبورگینی سستو المنتو (Lamborghini Sesto Elemento)، بیامو 2002 توربو و حتی Peel P50.
نسخه نهایی بازی رایانهای فورزا هورایزن 4 به صورت رسمی در تاریخ ۱۰ مهر ماه امسال رونمایی و عرضه خواهد شد. در ادامه میتوانید تریلر معرفی این بازی را تماشا و دانلود کنید.
تریلر رسمی بازی فورزا هورایزن 4
اینستاگرام چندی پیش به آمار یک میلیارد کاربر ماهانه رسید. این سرویس برای افزایش رشد نیاز به ورود به بازار کشورهای در حال توسعه دارد. کشورهایی که پوشش شبکهی موبایل در آنها کیفیت بالایی نداشته یا قیمت ترافیک داده زیاد است. اینستاگرام برای برطرف کردن نیاز کاربران در این کشورها، اپلیکیشناینستاگرام لایت را معرفی کرده که نسخهای کمحجم با مصرف پایین داده است.
Instagram Lite در حال حاضر طبق اعلام شرکت سازنده درکشور مکزیک و در گوگل پلی قابل دانلود است. شرکت اعلام کرده که بهزودی این اپلیکیشن در کشورهای دیگر نیز عرضه خواهد شد. یکی از سخنگویان این شبکهی اجتماعی در مصاحبهای اعلام کرده که نسخهی لایت اینستاگرام حجم کمتری از فضای دستگاه کاربر را اشغال خواهد کرد، حجم کمتری از داده مصرف میکند و از همه مهمتر، سریعتر اجرا میشود. البته اظهار نظر روشنی در مورد نمایش تبلیغات بهعنوان منابع اضافی مصرف داده صورت نگرفته است.
اپلیکیشن جدید اینستاگرام تنها ۵۷۳ کیلوبایت حجم دارد که بسیار کمحجم است. برای مقایسه، نسخهی iOS اپلیکیشن اصلی ۲۴۶ برابر سنگینتر بوده و ۱۴۱ مگابایت حجم دارد. حجم نسخهی اندروید نیز در نسخههای مختلف متفاوت است. از قابلیتهای نسخهی لایت اینستاگرام میتوان به انتشار عکس و استوری اشاره کرد. البته قابلیتهایی همچون انتشار ویدیو و ارسال و دریافت پیام در این نسخه غیرفعال است. هنوز مشخص نیست که قابلیت ارسال پیام به این نسخه اضافه خواهد شد یا کاربران برای این منظور، مجبور به استفاده از اپلیکیشن پیامرسان اختصاصی اینستاگرام یعنی Direct خواهند شد.
انتشار نسخهی لایت یا سبک در میان شرکتهایی که قصد ورود به بازارهایی فراتر از اروپا و آمریکا دارند، به امری متداول تبدیل شده است. پیش از این فیسبوک نسخهی سبکی از اپلیکیشن خود را عرضه کرد و پس از آن مسنجر و اوبر نیز نسخههای کمحجم را برای کاربران منتشر کردند.
اگرچه این اپلیکیشنها برای بازارهای جدید و در حال توسعه منتشر میشوند، احتمال استفاده از آنها توسط همهی کاربران نیز وجود دارد. بهعنوان مثال، اپلیکیشن مسنجر لایت بسیاری از زرق و برقهای اضافی فیسبوک را ندارد و کاربردیتر از نسخهی اصلی مسنجر است. در نتیجه اگر اینستاگرام هم روزی با محتوا و دادهی بیش از حد پر شود، احتمال مهاجرت کاربران به اینستاگرام لایت دور از ذهن نیست.
شاید تاکنون شنیده باشید که دانشمندان میدانند چگونه مغزهای مینیاتوری را از سلولهای بنیادی رشد دهند. اکنون آنها این فرایند را در جهت رشد مغزانسانهای نئاندرتال مورد استفاده قرار میدهند. با انجام این پژوهشها این موضوع روشن خواهد شد که چرا در حالیکه دیگر گونهها نابود شدند، جمعیتهای ما شکوفا شد و ما گونهی غالب روی زمین شدیم. اگرچه این پژوهش هنوز در نشریات تحت داوری منتشر نشده است؛ ولی گزارش منتشرشده در Science Magazine نشان میدهد که برخی تفاوتهای کلیدی حاکی از آن است که انسانهای نئاندِرتال به خوبی ما قادر به برقراری ارتباط نبودهاند. علت این ناتوانی ساختار مغزی آنها بودهاست.
در آزمایشگاه آلیسون موتری ارگانوییدهای مغز از سلولهای بنیادی انسان که ژن موجود در ژنوم نئاندرتال به آن وارد شدهاست، رشد کردهاست
انسانها موجودات بسیار سریع یا خیلی قدرتمندی نبودهاند ولی با این وجود جهان را تسخیر کردهاند. بر اساس مطالعات انجام شده روی نئاندرتالهای جدید (مغزهای کوچک پروشیافته در آزمایشگاه) معلوم شده است که ما توانایی ارتباط برقرار کردن و اجتماعیشدن را داریم؛ بواسطهی این توانایی ما قبایل و جوامع عظیمی تشکیل دادهایم که موجب شدهاست قدرت ما بیش از هر موجود دیگری شود. وقتی مغزهای کوچک نئاندرتال در آزمایشگاه رشد کردند، شبیه ذرت بو داده شدند ولی مغزهای کوچک انسانی حالت کروی داشتند. پژوهشگران پروژه خاطر نشان کردند که نحوهی توسعه و ایجاد اتصالات نورونی در مغزهای کوچک نئاندرتال شبیه حالتی است که برخی نورونها در انسانهای دارای اختلال طیف اوتیسم دارند.
در مقایسه با ارگانوییدهای مغزی رشدیافته از سلولهای انسان عادی (سمت راست) آنهایی که دارای واریانت ژنی متعلق به نئاندرتالها بودند (سمت چپ) از لحاظ ظاهری و رفتار متفاوت بودند
مدتها است پژوهشگران میخواهند با کسب آگاهی در مورد مغز نئاندرتالها، تفاوت مغز آنها با مغز انسانهای امروزی را پیدا کنند. البته عمده دانش حاصل شده در زمینهی عصبشناسی بستگان مرموز و منقرض شدهی ما از تجزیه و تحلیل شکل و حجم فضاهای درون جمجمههای فسیل شدهی آنها به دست آمدهاست.
خوشبختانه پیوند اخیر بین سه زمینه داغ علمی یعنی DNA باستانی، ویرایش ژنی کریسپر و ارگانوییدهای (اندامهای مینیاتوری) حاصل از سلولهای بنیادی فرصتی برای مطالعه بیشتر فراهم کردهاست. حداقل دو گروه علمی در این زمینهی علمی در حال مهندسی سلولهای بنیادی هستند تا بتوانند ژنهای نئاندرتال را وارد آن سلولها کرده و مغزهای کوچکی تولید کنند که نشان دهندهی تاثیر DNAی باستانی باشد. البته هیچ یک از این پژوهشها هنوز منتشر نشده است اما آلیسون موتری ژنتیکدان دانشگاه کالفرنیا خلاصهای از کارشان را در زمینهی ارگانویید مغز نئاندرتال در کنفرانس UCSDارائه کرد. گروه علمی او سلولهای بنیادی که DNAی نئاندرتال به آنها الحاق شده بود را درون تودههایی کوچک مشابه با قشر مغز وارد کردند. در مقایسه با مغزهای کوچکی که با استفاده از سلولهای انسانی ساخته شده بود، ارگانوییدهای نئاندرتالی دارای شکل متفاوتی بودند و تفاوتهایی در شبکههای عصبی آنها که توانایی اجتماعیشدن گونه را تحت تاثیر قرار میدهند، دیده شد.
موتری روی یکی از حدود دویست ژن کد کنندهی پروتئین که بین نئاندرتالها و انسانهای مدرن متفاوت بود، کار کرد. این ژن با عنوان NOVA1 دارای نقشی در توسعهی اولیه مغز در انسانهای مدرن است و همچنین با اوتیسم و اسکیزوفرنی همبستگی دارد. از آن جایی که این ژن کنترل کنندهی پیرایش RNAی دیگر ژنها است، احتمالا با تولید بیش از صد پروتئین مغز در نئاندرتالها نیز مرتبط است. اختلاف این ژن در نئاندرتالها و انسانهای مدرن تنها در یک جفت باز است.
مغزهای کوچ رشد یافته از سلولهای بنیادی چند توان فرصتی خوب برای دانشمندان در جهت درک بهتر مغز و نحوهی توسعهی آن است. همچنین اینها موقعیتی برای آزمایش داروها روی یک مدل ساده مغز انسانی فراهم میکنند که نتایج آنها از مدلهای حیوانی بهتر خواهد بود. در حالیکه این مغزهای کوچک هنوز به عنوان ابزار آزمایشگاهی درنظر گرفته میشوند دانشمندان در حال کار روی دستورالعملهای اخلاقی کار کردن با آنها نیز هستند؛ آیا ما باید روزی توانایی رشد مغزهای پیچیدهتر را در آزمایشگاه داشته باشیم؟ اما ما هنوز به آنجا نرسیدهایم. دانشمندان یک نئاندرتال زنده را پرورش ندادهاند بلکه فقط از سلولهای بنیادی برای حمل ژنهای نئاندرتالها برای رشد یک مغز کوچک ساده شده از ارگان مغز مانند، استفاده کردهاند. با این حال ما قدمهایی در مسیر درک بستگان تکاملی خود برداشتهایم . این موضوع میتواند در درک بهتر اینکه ما چگونه به گونهی امروزی رسیدهایم، مفید باشد.
.: Weblog Themes By Pichak :.