پرفورمانته (Performante)، نسخهی بهینهشدهی کوپهی خوشصدای لامبورگینی هوراکان است که چند ماه پیش، مدل روباز اسپایدر آن هم رونمایی شد. درواقع این مدل با هدف تیونینگ اختصاصی و عرضهی یک خودروی پرقدرت با عملکرد بهتر در پیست، از سال ۲۰۱۷ عرضه شده است. پیشرانهی ۱۰ سیلندر V شکل تنفس طبیعی در مدل هوراکان پرفورمانته، ۶۳۱ اسب بخار قدرت تولید میکند. تغییرات انجام شده در هوراکان پرفورمانته شامل بهینهسازی قوای فنی، سیستم تعلیق و آیرودینامیک، این خودروی پرطرفدار را بهیکی از بهترینهای جهان تبدیل کرد است؛ بهطوری که تا رونمایی و نمایش خارقالعادهی پورشه911 GT2 RS، مدتی رکوردار پیست نوربرگرینگ بود. بهنظر میرسد لامبورگینی هوراکان پرفرومانته کوپهی اسپرت کاملی باشد و بهاندازهی کافی ارتقاء داده شده است. اما در دنیای تیونینگ خودرو، چیزی بهنام «کامل و کافی» وجود ندارد.
شرکت تیونینگ آلمانی نوویتک (Novitec) که پروژههای مختلف آن شهرت جهانی دارند، پس از ارائهی پکیج بهینهسازی فنی و آیرودینامیک برای پرچمدار لامبورگینی؛ اونتادور S، اینبار بهدنبال عرضهی محصولی ویژه و اثبات بینهایت بودن مرزهای دنیای تیونینگ خودرو است. متخصصان نوویتک کیت بدنهی انقلابی درنظر نگرفتهاند ولی تغییرات انجام شده بهاندازهی کافی با وسواس و تفکر انجام شده است. تمام تغییرات ریز و درشت بدنه، کاملاً بر اساس آزمایش در تونل باد شکل گرفته است تا به عملکرد ایرودینامیک گاو وحشی ایتالیا لطمهای وارد نشود. جالب این است که قطعات جدید، تماماً از جنس همان فیبرکربن خانگی لامبورگینی ساخته شده است؛ فیبرکربنی که اساس مدل منحصربهفرد سستو المنتو (Sesto Elemento) محصول سال ۲۰۱۰ را تشکیل داده بود.
دماغهی هوراکان پرفورمانته با انواع قطعات جدید شامل اسپویلر، دریچههای هوا و بالچههای فیبرکربن بهبود، بهروز رسانی و تهاجمیتر شده است. در نمای جانبی رکابهای بزرگتر علاوه بر کمک بیشتر به سرد شدن ترمزها، ظاهر جدیتر این مدل را فریاد میزنند. فیبرکربن مخصوص پرسی و چکش خوردهی لامبورگینی علاوه بر رکابها در آینههای جانبی، اسپویلرها و دیفیوزر نیز جلب توجه میکند. پایان بخش تلاش مهندسان نوویتک در بدنهی هوراکان پرفورمانته، رینگهای سبک وزن ۲۰ و ۲۱ اینچی جلو و عقب در کنار کاهش ارتفاع ۳۵ میلیمتر سیستم تعلیق است. کابین این مدل نیز با انواع روکشهای چرمی همچون آلکانترا در رنگهای متنوع قابل شخصیسازی است و در این قسمت محدودیت فقط خلاقیت هر مشتری خواهد بود.
در بخش بهینهسازی فنی، تیم مهندسی این شرکت درحال حاضر تنها سیستم اگزوز اسپرت از جنس فولاد ضدزنگ یا اینکونل (Inconel) را برای تازه نفس نکردن ۱۰ سیلندر کوپهی اسپرت و زیبای هوراکان پرفورمانته پیشنهاد میکند. کیت کامل تیونینگ فنی نوویتک برای لامبورگینی هوراکان پرفورمانته هنوز آماده نشده است ولی بر اساس گفتههای مقامات این برند، قطعاً قدرت و گشتاور این پروژه بیشتر از ۶۳۱ اسب بخار و ۶۰۱ نیوتنمتر مدل کارخانهای خواهد بود.
ویدئویی جذاب از لامبورگینی هوراکان پرفورمانته با تیونینگ نوویتک منتشر شده که در ادامه قابل مشاهده است.
شیائومی در تاریخ ۳۱ می (۱۰ خردادماه) علاوه بر رونمایی از سه گوشی پرچمدار جدید خود، از می بند ۳ نیز رونمایی کرد. همان روز مشخص شد که بهزودی دستبند می بند ۳ در بازار چین عرضه خواهد شد تا علاقمندان بتوانند آن را خریداری کنند. بیشک ۳۱ می روز بزرگی برای شیائومی محسوب میشود.
شیائومی می بند ۳، با نمایشگر ۰.۷۸ اینچی، عمر باتری ۲۰ روزه و قیمت ۲۵ دلار به همراه طراحی زیبا و جدیدش، در حالی رونمایی شد که بسیار مورد توجه و استقبال کاربران و علاقمندان قرار گرفت. قیمت مناسب، طراحی زیبا و صفحه نمایش اولد بزرگتر و باتری قویتر، برگ برندهی می بند ۳ است. بی دلیل نیست که طبق گزارش وانگ شیانگ، یکی از مدیران ارشد شیائومی اعلام کرد با توجه به استقبال زیاد کاربران، بیش از یک میلیون می بند ۳ در عرض ۱۷ روز به بازار عرضه شده است. در بازهی زمانی ۱۷ روزه، تنها رنگ مشکی می بند 3 با قیمتی حدود ۲۵ دلار عرضه شد و توانست رکورد یک میلیونی را از آن خود کند. ولی از امروز علاقمندان میتوانند دو رنگ دیگر پرتغالی آتشین و آبی تیره می بند ۳ را نیز از طریق فروشگاههای می خریداری کنند. لازم به ذکر است که هزینه بند اضافی برای می بند ۳، حدود ۳ دلار در نظر گرفته شده است.
لازم به ذکر است بند لاستیکی می بند ۳ در حدود ۲۰۰۰ بار مورد آزمون قرار گرفته است و قفل آن باز و بسته شد؛ ولی کماکان صحیح و سالم باقی ماند و مشکلی برایش پیش نیامد. بهعلاوه باید بگوییم، از آنجایی که می بند ۳ از استاندارد IP68 بهره میبرد در حین شنا و در استخر هم قابل استفاده است. البته این دستنبد، بهگونهای برنامهریزی نشده است که بتواند جزئیات و اطلاعات خاصی در مورد ورزشی مشخص در اختیار کاربران قرار دهد؛ ولی مجهز به ساعت، گامشمار، مانیتور ضربان قلب و امکان اتصال بلوتوث به گوشی هوشمند برای تماسهای دریافتی و نوتیفیکیشن برنامهها است.
این هفته برای علاقهمندان به شاسیبلند کوپه، خبر بسیار خوبی منتشر شد. پورشه به جمع خودروسازانی پیوسته است که محصولی در کلاس کراساور با سقف شیبدار و حالتی کوپه مانند عرضه خواهد کرد. این خودرو که قرار است در سال ۲۰۱۹ رونمایی شود، بر اساس پروشه کاین ساخته خواهد شد و احتماالا نسخهای کوپه از این خودرو خواهد بود.
پورشه این پروژه را به تازگی آغاز نکرده است و مدتها بود که حرفهایی در خصوص تولید نسخهای کوپه از پورشه کاین وجود داشت اما حال این خبر رسمیت پیدا کرده و بخش طراحی پورشه چراغ سبز را برای تولید این خودرو دریافت کرده است. این خودرو، از بسیاری جهات، همانند کاین خواهد بود اما سقف آن شیبدار و در قسمت عقب، متفاوت است. البته میتوان انتظار داشت که طراحی بخش عقبی کاین کوپه بسیار شبیه نسل جدید پورشه پانامرا باشد.
باید به این نکته اشاره کنیم که پروشه کاین کوپه یک خودروی دو در نخواهد بود و همانند مرسدس GLE کوپه یا بیامو X6 یک شاسیبلند کوپهی چهاردر است. در بخش فنی این خودرو نیز پورشه از همان پیشرانههای موجود در مدل کاین استفاده خواهد کرد که شامل ۲.۹ لیتری V6 با قدرت ۴۳۴ اسب بخار و پیشرانهی V8 توئین توربو با حجم ۴ لیتر و قدرت ۵۴۱ اسب بخار خواهد بود. پورشه کاین کوپه با ورود به بازار باید با خودروهای هم وطن خود یعنی آئودی Q8 جدید، بیامو X6 و مرسدس GLE کلاس کوپه رقابت کند و جالب اینجاست که همگی این شاسیبلندها نسخههای کوپه از خودروهای شاسیبلند دیگری هستند.
اخیرا، اسم جدیدی نیز برای این کلاس انتخاب شده است و برخی از نشریات خودوریی این کلاس را کوپهاور بر وزن کراساور مینامند. با وجود اینکه بسیاری فکر میکردند شاسیبلندهای کوپه محبوبیت چندانی در بازار ندارند اما خریداران این خودروها هر روز در حال افزایش هستند و همین مورد سبب شده تا خودروسازان دست به تولید شاسیبلندهای کوپه بزنند.
به زودی رنجروور نیز با مدل SV کوپه به جمع این خودروسازان خواهد پیوست. اطلاعات بیشتر از پورشه کاین کوپه در ماههای آتی منتشر خواهد شد که ما نیز در زومیت به آنها خواهیم پرداخت.
انتشار بیلد جدیدی از ویندوز ۱۰ همواره فرصت مناسبی برای شناسایی API-های جدید مایکروسافت برای این سیستمعامل محسوب میشود، این API-ها میتوانند دید مناسبی را از آیندهی نرمافزاری و سختافزاری ردموندیها در اختیار ما قرار دهند. بررسی بید ۱۷۷۰۴ ویندوز ۱۰ و مقایسهی آن با نسخهی پیشین این سیستمعامل نشان میدهد که مایکروسافت در تلاش برای توسعهی راهکارهایی است که به موجب آنها، سیستمعامل میتواند نسبت به وضعیت لولای دستگاهی با دو نمایشگر واکنش نشان دهد.
در API-های موجود به پنج حالت اشاره شده است: «بسته یا Closed»، احتمالا برای حالتی که دو نمایشگر روبههم قرار میگیرند، «نیمهباز یا Concave»، برای حالتی که زاویهی بین دو نمایشگر کمتر از ۱۸۰ درجه باشد، «مسطح یا Flat»، برای حالتی که زاویهی بین دو نمایشگر ۱۸۰ درجه است، «رو به بیرون یا Convex»، برای حالتی که زاویهی بین دو نمایشگر بیش از ۱۸۰ درجه باشد، لنوو این حالت را «Tent Mode» مینامد، در نهایت حالت «Full» که احتمالا در آن زاویهی بین دو نمایشگر ۳۶۰ درجه میشود.
API یادشده میتواند بدین مفهوم باشد که اپلیکیشنها میتوانند به تغییرات لولا واکنش نشان دهند؛ بهعنوان مثال براساس پتنتهای مایکروسافت، در حالت «روبهبیرون»، یکی از نمایشگرهای دستگاه میتواند ساعت را نشان دهد و در حالت «نیمهباز»، یکی از بخشهای دستگاه میتواند همانند آنچه از لپتاپها سراغ داریم، نقش کیبورد را ایفا کند.
بیشک، مایکروسافت تنها شرکتی نیست که سعی در توسعهی دستگاههای مبتنی بر ویندوز ۱۰ با دو نمایشگر دارد، چرا که شرکتهایی مانند ایسوس و لنوو نیز قبلا ایدههای خود از دستگاههایی با دو نمایشگر را به تصویر کشیدهاند. پیشبینی میشود سرفیسفون که آن را با اسم رمز اندرومدا نیز میشناسیم، نهتنها در دست توسعه باشد، بلکه در سال جاری میلادی روانهی بازار شود، احتمالا این دستگاه مبتنی بر بهروزرسانی رداستون ۵ ویندوز خواهد بود.
شما میتوانید API کامل را در این آدرس مشاهده کنید.
قهوه که مدتی در لیست نوشیدنیهای مضر قرار گرفته بود، در سالهای اخیر به لیست نوشیدنیهای متوسط انتقال یافت؛ زیرا به نظر میرسید که دارای مزیتهای سلامتی در ارتباط با مغز، سوخت وساز، قلب و نیز خواص ضد سرطانی باشد. در پژوهش جدیدی معلوم شدهاست که قهوه میتواند مفید باشد؛ یکی از علتها این است که قهوه موجب آغاز سلسلهای از واکنشها در سلولهای قلبی میشود؛ فرایندی که از مرکز انرژی سلول یعنی میتوکندری آغاز میشود و با حفاظت از قلبهای سالم و بیمار خاتمه مییابد. نتیجهی این مطالعه در ژورنال PLOS Biology منتشر شدهاست.
پژوهشگران در این مطالعه پروتئینی را که p27 نامیده میشود و تاثیر آن روی چرخهی سلولی تایید شده است، مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتند که قهوهدر موش موجب آغاز حرکت p27 به میتوکندری سلولهای قلب و بهویژه موجب مهاجرت سلولهای اندوتلیال قلب که رگهای خونی را میپوشانند، میشود. نحوهی مهاجرت سلولهای اندوتلیال، به میزان زیادی متکی به حضور p27 است و این فرایند توسط قهوه تقویت میشود.
پروتئین p27، دارای مزایای دیگر قلبی عروقی نیز است: در موشهایی که دچار حمله قلبی شده بودند، این پروتئین از مرگ سلولهای ماهیچهای قلب جلوگیری کرد. این پروتئین موجب تمایز سلولهایی به نام فیبروبلاست به سلولهایی که حاوی فیبر انقباضی هستند و برای عملکرد درست قلب ضروری هستند، شد.
جودیث هندلر نویسندهی مطالعه میگوید:
نتایج ما نشاندهندهی شیوهی جدیدی از عمل کافئین است، چیزی که موجب حفاظت و ترمیم ماهیچه قلب از طریق عمل پروتئین p27 میتوکندری میشود.
مقدار بهینهی توصیهشده چهار فنجان قهوه در روز است که در دیگر مطالعات نیز همین مقدار پیشنهاد شده بود. وقتی به موشهای پیر قهوه داده شد، عملکرد سیستم قلبی عروقی آنها مانند موش های جوانتر بود. مصرف کافئین همچنین سلامت قلبی موشهای چاق و دیابتی را بهبود بخشید. پژوهشگران میگویند علت احتمالی مفید بودن مصرف کافئین پس از حمله قلبی همین پروتئین است. همچنین دلیل حفاظتکنندگی کافئین در افرادی که در خطر بالای ابتلا به بیماریهای قلبی قرار دارند، نیز p27 میتواند، باشد.
هندلر گفت:
این یافتهها باید منجر به ارائهی استراتژیهای بهتر برای حفاظت از ماهیچه قلب در برابر آسیب شود؛ مثلا توصیهی مصرف کافئین در افراد سالمند. علاوه بر این، تقویت p27 میتوکندریایی میتواند بهعنوان یک استراتژی درمانی ممکن نه فقط در مورد بیماریهای قلبی عروقی بلکه در بهبود طول عمر همراه با سلامت باشد.
همانطور که قبلا اشاره شد، در مطالعات زیادی تاثیر مثبت قهوه روی سلامت مورد تایید قرار گرفته است. سال گذشته در پژوهشی نشان داده شد که هر فنجان اضافهی قهوه که فرد در روز مینوشد، با کاهش خطر حمله قلبی و سکته همراه است. در مطالعهای نیز که چند سال قبل تر انجام شده بود، عنوان شده بود که نوشیدن ۶ فنجان قهوه در روز، دارای مزایایی شامل کاهش مرگومیر ناشی از عوامل مختلف از جمله حمله قلبی است.
هندلر که بهگفتهی خودش ۶ فنجان قهوه در روز مصرف میکند، به این نکته اشاره کرد که این مطالعه بدان معنا نیست که افراد میتوانند قهوه بخورند و بقیه اصول سلامت را رها کنند. فقط کسانی که از نوشیدن قهوه لذت میبرند، میتوانند بدون احساس عذاب نوشیدنی مورد علاقهی خود را مصرف کنند.
به مناسبت پیروزی همراه با ثبت رکورد توسط خودروی الکتریکی فولکسواگن I.D. R در مسابقات پایکس پیک، غول خودروسازی آلمان تصمیم گرفته است تا به گونهای جالب این رویداد را جشن بگیرد. به همین علت فولکسواگن از مارک رابر، مهندس خلاق و سازنده کلیپهای علمی در یوتیوب خواست تا به شکلی خلاقانه سوپراسپرت فولکسواگن I.D. R را شارژ کند. آنچه که در این ویدئو اتفاق میافتد، میتواند به عنوان یک آزمایش علمی مهم برای تولید انرژی الکتریکی تلقی شود.
معمولا در انگلیسی آمریکایی هرگاه کلمات خودرو و لیمو با هم در جملهای ذکر شود، حکایت از خرابی و معیوب بودن دارد. در زبان محاورهای آمریکا، به خودرویی (اغلب جدید) که دچار نقص یا خرابی عدیدهای شده باشد، لیمو گفته میشود. اما در اینجا، کلمه لیمو اشاره به میوه لیمو دارد که میتوان از آن برای تولید جریان برق استفاده کرد.
در حالت کلی میتوان با استفاده از دو فلز ناهمنام در محلول الکترولیت اسیدی، یک پیل الکتریکی ساده بسازیم. به عنوان مثال اگر فلزهای آهن و مس را در محلول اسیدی آب لیمو قرار دهیم و جریان بین دو فلز را اندازه بگیریم، مشاهده میکنیم که جریان ضعیف برق بین دو قطب عبور میکند. مارک رابر نیز از همین روش ساده در مقیاس وسیعی برای تولید جریان برق استفاده میکند.
کافی است دو نوار فلزی مس و روی از ورقهای فلزی بسازیم. این نوارهای فلزی میتوانند به عنوان قفسههای بزرگی برای قرارگیری لیموها مورد استفاده قرار بگیرند. دو فلز مس و روی، دارای خصوصیات خاصی هستند که در ترکیب با آب لیمو جریان الکتریکی ایجاد میکنند. مشکل این است که جریان برقی تولیدی آنها خیلی قوی نیست، به همین دلیل است که مارک رابر از لیموهای زیادی استفاده میکند. آنطور که گفته میشود آنها از حدود ۱۲۰۰ لیمو برای ساخت باتری یا پیل الکتروشیمایی ساده استفاده کردند.
با این حال برق تولید شده توسط پیل ساده، کمتر از جریان تولیدی یک باتری معمولی AA است. رابر و دوستانش آزمایش دیگری انجام دادند، که از جریان الکترولیز برای جابجایی یک کیسه لیمو استفاده میکند. این آزمایش باعث فشرده شدن لیموها و کمک به گرفتن آبها میشود. البته این آزمایش و جریان برق تولیدی آن، برای خودروی مسابقهای مفید نیست اما به هر حال تماشای آن سرگرمکننده است.
اما چگونه بیش از هزار لیمو میتوانند در قالب باتری ساده، خودروی برقی فولکسواگن I.D. R را شارژ کنند؟ فولکسواگن یک باتری بزرگ برای رابر فرستاده است که میتواند جریان کمی به باتری ساده آنها اضافه کند. همچنین آنها از فناوری ترمز احیاکننده انرژی استفاده کردند که به کمک کودکان، مقداری انرژی برق تولید میکند. در این فرآیند که به کمک بازی کودکان انجام میشود، مقداری جریان برق تولید خواهد شد که شاید ایده جالبی باشد.
اما حتی این میزان برق نیز برای شارژ خودروی برقی فولکسواگن I.D. R آنهم برای مسابقات پایکس پیک کافی نباشد. اینجاست که رابر از انرژی خورشیدی به عنوان منبعی ایدهآل برای تولید برق نام میبرد. در ادامه آزمایشی برای تولید جریان برق از پنل خورشیدی نیز توسط رابر و به کمک کودکان انجام شد.
پیش از تماشای ویدئو فراموش نکنیم که خودروی سوپراسپرت الکتریکی فولکسواگن I.D. R در رویداد صعود تپه پایکس پیک توانست رکورد جدیدی به نام خود ثبت کند. رومن دوماس راننده مشهور این تیم توانست در زمان ۷ دقیقه و ۵۷.۱۴۸ ثانیه، به رکورد سرعت جدیدی در مسابقات هیل کلایمب دست یابد.
ساخت باتری برای شارژ خودروی الکتریکی فولکسواگن I.D. R
در پی مشکلات فنی ایجاد شده برای تلسکوپ فضایی "جیمز وب"، ناسا پرتاب این تلسکوپ را به سال 2021 موکول کرد.
به نقل از دیلیمیل، ناسا اعلام کرده است که تلسکوپ فضایی "جیمز وب" (James Webb) در سال 2021 پرتاب خواهد شد.
دلیل این تاخیر، مشکلات فنی و افزایش هزینهها اعلام شده است. گفته شده که ناسا، خطاهایی از جمله استفاده از چسب نامناسب برای نگه داشتن اجزای تلسکوپ، در این پروژه یافته که این خطاها نتیجه کوتاهی نخستین پیمانکار این پروژه یعنی شرکت "نورثروپ گرومن" (Northrop Grumman) بودهاند.
ماه گذشته، ناسا اعلام کرد که طی آزمایش ارتعاشی انجام شده توسط نورثروپ گرومن، پیچهای اتصال از تلسکوپ خارج شدهاند. اگرچه ناسا اعلام کرده که به زودی قطعات گم شده را پیدا میکند اما اکنون تایید شده دو پیچ اتصال که قیمتی حدود یک میلیون دلار دارند، هنوز پیدا نشدهاند.
این تلسکوپ که قیمت آن در حال حاضر، بیش از هفت میلیارد دلار است، جانشینی برای تلسکوپ فضایی "هابل" (Hubble) محسوب میشود.
قرار بود تلسکوپ جیمز وب، در سال جاری پرواز کند اما ناسا تاریخ پرواز را ابتدا به سال 2019 و سپس 2020 موکول کرده بود. در هر حال تاریخ جدید اعلام شده توسط ناسا، سال 2021 است.
"جیم برایدنستاین" (Jim Bridenstine)، مدیر ناسا گفت: تلسکوپ جیمز وب، برای پژوهشهای آینده که فراتر از پژوهشهای تلسکوپ هابل هستند، حیاتی است. این تلسکوپ میتواند ماموریت های شگفتآوری انجام دهد که پیش از این، انجام دادن آنها ممکن نبود. به رغم چالشهای پیش رو، مقامات ناسا تایید میکنند که جیمز وب، در ماموریتهای خود موفق خواهد شد.
محققان دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی به منظور افزایش ایمنی جاده و کاهش خطاهای انسانی در زمان رانندگی، سامانهای را عرضه کردند که ضمن حفظ خودرو از انحراف در مسیر، رانندگان را در زمینه علائم رانندگی در نقاط کور کمک میکند.
سیستمهای کمک راننده پیشرفته (Advanced Driver Assistance System) توسط کامپیوترهای کوچکی در داخل خودروها نصب میشوند، که با تحلیل پارامترهای موثر خودرو و جاده، برای راهنمایی به موقع رانندگان با اعلام سیستمهای هشدار و یا فعال سازی سیستمهای خودکار (بدون دخالت راننده) جهت جلوگیری از تصادف، عمل میکنند.
این سیستمها شامل سیستمهای جلوگیری از برخورد، هشدار انحراف از مسیر، نگهدارنده بین خطوط، خوابآلودگی راننده، علائم رانندگی، آشکارسازی نقاط کور، کروز تطبیقی و تنظیم هوشمند سرعت میشود.
به منظور اجرای هر یک از این الگوریتمها، سنسورهای مختلفی از جمله رادار، لیدار، اولتراسوند و دوربین مورد نیاز است که هر کدام با توجه به انواع و کاربریهای مختلفی که دارند، مورد استفاده قرار میگیرند.
سیستم هشدار جلوگیری از برخورد یکی از بخشهای این سامانه است. هرساله در اکثر کشورهای جهان سهم زیادی از میزان تصادفات بر اثر برخورد از پشت اتفاق میافتد. تحقیقات نشان میدهد اگر راننده در حدود چند دهم ثانیه زودتر متوجه برخورد شود، میتواند تا حد زیادی از آثار زیانبار تصادف در امان بماند. در صورتی که نسبت فاصله نسبی به سرعت نسبی با خودرو یا مانع روبرو از حد آستانهای کمتر شود، به راننده هشدار صوتی و تصویری داده میشود تا اقدامات لازم را برای جلوگیری از برخورد انجام دهد.
این اقدام میتواند شامل سبقتگیری و یا ترمزگیری باشد.
در این سیستم معمولا از سنسور رادار استفاده شده و طبق یکسری الگوریتم و معیارهای خاصی تعیین میشود که چه زمانی به راننده هشدار داده شود و در صورت عدم توجه به موقع، سیستم ترمز اضطراری فعال میشود.
یکی دیگر از وظایف اولیه راننده، نگهداشتن خودرو در بین خطوط است. این وظیفه در سفرهای طولانی و بین شهری به یک کار خسته کننده تبدیل میشود که خستگی و یا عدم توجه راننده ممکن است باعث انحراف غیر ارادی از خطوط شود. به گونهای که سالانه تعداد زیادی از تصادفات رانندگان مربوط به تغییر مسیر و انحراف از آن است که دلیل اصلی آن عدم توجه راننده است.
سیستم هشدار انحراف از مسیر این سامانه، یک سیستم هشدار است که هنگامی که راننده به صورت غیر عمد از مسیر خارج میشود، راننده را آگاه میکند.
سیستم هشدار انحراف از خطوط در وهله اول باید بتواند خطوط جاده را تشخیص دهد و در گام بعدی باید موقعیت خودرو را نسبت به خطوط جاده بسنجد. در صورت نزدیک شدن خودرو به خط، سیستم هشدار عمل میکند.
سیستم تشخیص علائم ترافیکی این سامانه به راننده برای شناسایی و تشخیص علائم رانندگی در محیط اطراف و در مسیر رانندگی کمک میکند.
این سامانه از یک دوربین که در جلوی خودرو نصب میشود، تشکیل شده است که جاده را برای پیدا کردن علائم، ردیابی میکند. این دوربین با یک نرمافزار تشخیص علائم در ارتباط است و کار شناسایی را انجام میدهد.
تیمی از پژوهشگران دانشگاه تگزاس در دالاس با همراهی محسن جعفرزاده دانشجوی دکترای برق این دانشگاه موفق به کنترل ماهیچههای مصنوعی ساخته شده از پلیمر پوشش داده شده با نقره شدند.
به نقل از "ساینس دایرکت"؛ عبارت «ماهیچه مصنوعی» به ترکیباتی اطلاق میشود که هنگام اتصال به منبع انرژی، منقبض یا منبسط میشوند. تاکنون ماهیچههای مصنوعی متنوعی ابداع شدهاند. یکی از نواع رایج ماهیچههای مصنوعی، آلیاژهای حافظهدار مانند ترکیب تیتانیوم و نیکل است. اما این آلیاژها دارای پسماند گسترده ای هستند. ماهیچههای مصنوعی قویتر از الیاف کربن تو خالی کشیده شده(نانو لولههای تک ستونی) ساخته میشوند که هزینه تولید بالایی دارند که آنها را غیراقتصادی میکنند.
محققان در دانشگاه تگزاس در دالاس، گزارش دادهاند که موفق به کنترل ماهیچه مصنوعی ارزان قیمت ساخته شده از پلیمر پوشش داده شده با نقره، شدند. ماهیچه پلیمری پیچیده شده با اتصال به منبع الکتریکی منقبض میشوند. جهت ساخت یک ماهیچه پلیمری پیچیده شده، ابتدا یک نخ پلیمری پوشش داده شده با نقره را میتابانند تا شکل مارپیچ(فنر مکانیکی) شود. سپس آن را در دمای بالا(نزدیک به نقطه ذوب) حرارت میدهند تا بازپخت(آنیل) شود.
لازم به ذکر است که ماهیچه پلیمری پیچیده شده همواره باید در حالت کششی مورد استفاده قرار گیرد. هنگامی که این ماهیچه به منبع الکتریکی متصل میشود جریان برق از آن عبور کرده و به دلیل مقاومت الکتریکی(نقره) تولید گرما میکند. با بالا رفتن دما، پلیمر منقبض میشود و باعث انقباض ماهیچه میشود.
محسن جعفرزاده دانشجوی دکترای برق دانشگاه تگزاس در دالاس به همراه همکارانش به مدت دو سال بر کنترل ماهیچههای مصنوعی گوناگون پژوهش کردهاند. در یکی از پژوهشها، آنها به مطالعه رفتار پویای ماهیچه پلیمری پیچیده شده هنگامی که ورودی ولتاژ است پرداختهاند.
این پژوهش نشان داد که میتوان ماهیچه پلیمری پیچیده شده را با فضای حالت مرتبه اول مدلسازی نمود. ماهیچههای پلیمری پیچیده شده در مقایسه با ماهیچههای طبیعی بسیار کند هستند. بنابراین افزایش قابل ملاحظه سرعت این ماهیچههای مصنوعی، دستاورد چشمگیری در زمینه عملیاتی سازی آنها حساب میشود.
در آخرین تحقیقات آنها، که در نشریه علمی مکاترونیک به چاپ رسیده است، از قواعد زبانی جهت طراحی سامانه استنتاج فازی برای سرعت بخشیدن به کنترل ماهیچههای پلیمری پیچیده شده استفاده کرده اند. کنترلگر طراحی شده توسط آنها، دیجیتال و زمان گسسته بوده و میتوان آن را به راحتی در اکثر پردازندههای دیجیتال ارزان قیمت موجود در بازار پیاده سازی نمود. راهکار آنها به درستی به چالش های موجود در استفاده از ماهیچههای پلیمری پیچیده شده، از جمله سرعت، دقت، مقاومت و قیمت، پاسخ میدهد. بنابر گفته این پژوهشگران، از این کنترلگر میتوان در تولید دست مصنوعی، تجهیزات پزشکی، رباتها و اسکلتهای پوشیدنی استفاده نمود.
ویوو (Vivo)، شرکت چینی سازندهی موبایل که در سال جاری پیشگام ساخت گوشیهای بدون حاشیه و لببهلب بوده است، روز گذشته از فناوری تازهی خود که یک سیستم عمقسنج سهبعدی با ۳۰۰ هزار نقطهی حسگر است، رونمایی کرد. فناوری جدید ویوو که مقدار نقاط حسگر آن ۱۰ برابر بیشتر از فیس آیدی اپل در آیفون ۱۰ است، در قسمت جلوی گوشی و در کنار دوربینهای سلفی قرار میگیرد و با ارسال یک پالس نور و محاسبهی مدت پروازی (TOF) که طول میکشد تا نور به حسگر بازگردد، عمل میکند. ویوو میگوید این فناوری تا فاصلهی سه متر از گوشی، قادر به انجام نقشهبرداری سهبعدی است.
اصطلاح متداول برای نامیدن این نوع فناوری «نور ساختاریافته» است؛ همان نوآوری تازهای که دیگر شرکتها نظیر اوپونیز امسال قصد استفاده از آن را در گوشیهای خود دارند؛ با این حال، هیچ کدام از آنها تاکنون برای گنجاندن این فناوری درون گوشیهایشان آن را واجد ارزش و صرف هزینه ندانستهاند. ویوو این هفته با نمایش حسگر سهبعدی مدت پرواز خود در نمایشگاه MWC شانگهای، نشان داد که از بین سازندگان اندرویدی به نخستین شرکتی تبدیل خواهد شد که بهصورت پایاپای و مستقیم با فیس آیدی اپل رقابت خواهد کرد.
الکس فنگ، مدیر اجرایی ارشد ویوو دربارهی فناوری تازهی شرکتش میگوید:
با ترکیب فناوری تشخیص سهبعدی مدت پرواز با هوش مصنوعی، میتوانیم در پی کشف فرصتهایی تازه برای آیندهای بهتر باشیم.
یکی از ایدههای بهتصویرکشیدهشده از سوی ویوو، انجام اسکن کامل بدن یک شخص و سپس خوراندن آن اطلاعات به هوش مصنوعی زیباسازی بود که به نحو هوشمندانهتر و متناسبتری شما را زیبا میکند. فناوری ویوو همچنین میتواند با انجام همان اسکنهای کامل از بدن، تلاش کند تا شخص را با لباسهای مجازی بپوشاند. علاوه بر کاربردهای حسگر تازهی ویوو در زمینهی احراز هویت دقیقتر بیومتریک و ثبت سلفیهای پرترهی بهتر، میتوان از آن برای تشخیص ژست و حرکت نیز بهره گرفت. این سیستم در صورتی که قادر به تشخیص عمق تا فاصلهی سه متر باشد، میتواند کاربردهای جدید واقعیت افزوده یا اسکن وسایل خانه و دیگر اشیاء را نیز امکانپذیر کند.
بیانیهی مطبوعاتی منتشرشده برای حسگر سهبعدی مدت پرواز وعده میدهد که این فناوری تنها نمونهای آزمایشی نخواهد بود؛. با این حال، این شرکت چینی برای تجاریسازی فناوری جدیدش در یک گوشی واقعی، بازهی زمانی دقیقی را مشخص نکرد.
.: Weblog Themes By Pichak :.