شاید این ادعاها عجیب به نظر برسد، اما هر کدام از آنها نتیجه بیش از 20 سال تحقیقات دانشمندان ایالات متحده روی بیماری سرطان است. این دانشمندان متوجه شدند درصد زیادی از سرطانها بر اثر عوامل بسیار سادهای به وجود میآیند که ما هر روز به راحتی و بدون توجه از کنار آنها میگذریم. این در حالی است که اگر بیمارانی که امروز بر تختهای بیمارستان خوابیدهاند، این موارد را میدانستند شاید هیچگاه در طول عمر خود به سرطان دچار نمیشدند.
شـاید تعجـب کنیـد اگــر بشــنوید سرماخوردگیهای مکرر یکی از دلایل ابتلا به سرطان در بین بعضی از مردم به شمار میرود. اگر هر روز در یک ساعت مشخص ناهار بخورید، احتمال ابتلا به این بیماری در شما کمتر میشود.
دانشمندان بعد از سالها مطالعه روی فعالیت سلولهای سرطانی در مقیاس مولکولی به این نتیجه رسیدند که واقعا پیشگیری از ابتلا به این بیماری، بهترین روش برای پیروزی بر آن است. واقعیت این است که ما تقریبا به طور دائم با غذاهایی که میخوریم و کارهایی که انجام میدهیم بدن خود را سرطانی میکنیم، یعنی ژنهای ما به طور مرتب در معرض رشد غیرعادی سلولهای سرطانی است. اما در یک بدن سالم به سرعت با این تغییرات مقابله شده و از رشد غیرطبیعی سلولهای سرطانی پیشگیری میشود.
مشکل اصلی زمانی ظاهر میشود که مکانیسم دفاعی بدن ما ضعیف شود و در آن زمان است که سلولهای سرطانی شروع به رشد در بدن ما میکنند. زمانی که ما استرس و فشار زیادی به بدن خود وارد میکنیم، برای مثال برنامه خواب منظمی نداریم، ورزش نمیکنیم یا بعضی از داروها را مصرف میکنیم، سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و آن را آماده ابتلا به سرطان میکنیم. در اینجا به بعضی از عوامل سرطانزا اشاره میکنیم که در عین اهمیت معمولا بسیاری از مردم آنها را نمیدانند.
عامل سرطانزای شماره 1
کفشهای پاشنهبلند
پوشیدن کفشهای راحت و دارای پاشنه کوتاه میتواند یکی از عوامل ایجاد تورمهای غیرضروری در بدن را برطرف کرده و مانع از ابتلای ما به سرطان شود. تورم یکی از فرآیندهای طبیعی بدن برای درمان است و زمانی ایجاد میشود که بدن در برابر یک محرک آزاردهنده مانند باکتریها، آسیبها و جراحتها قرار میگیرد. اما زمانی که این تورم حالت همیشگی و مزمن به خود بگیرد، بسیار مخرب میشود.
بخشی از این تورمهای مزمن بر اثر ابتلا به بیماریهایی مانند آلزایمر، دیابت، بیماری قلبی و مانند آن به وجود میآیند. برای همین است که در افراد مبتلا به این بیماری خطر ابتلا به سرطان بسیار بیشتر از دیگران است.
سرطان در اصل زمانی به وجود میآید که ژنهای بدن دچار نقص یا آسیب میشوند. در بسیاری از موارد بعد از وارد شدن این آسیبها، بدن سعی میکند آنها را ترمیم کند، اما زمانی که این عوامل مانند تورم حالت دائمی به خود بگیرند، بدن مجبور است وقت زیادی را صرف برطرف کردن آن کند و به همین دلیل از ترمیم ژنهای آسیبدیده اجتناب میکند و این درست زمانی است که ما مستعد ابتلا به سرطان میشویم. متاسفانه پوشیدن کفشهای پاشنه بلند یکی از کارهای اشتباهی است كه بسیاری از زنان هر روز انجام میدهند و بدن خود را مستعد ابتلا به سرطان میکنند. با این کار مفاصل پا به طور مداوم در معرض آسیب و تورم قرار میگیرند و توجه بدن را به خود جلب میکنند. در این زمان سیستم ایمنی به جای درمان ژنهای آسیبدیده مجبور است بخش زیادی از توجه خود را معطوف به اثرات جانبی کفشهای پاشنه بلند کند.
عامل سرطانزای شماره 2
سرماخوردگیها
یکی دیگر از روشهای مهم برای پیشگیری از ایجاد تورم در بدن کاهش تعداد ابتلا به سرماخوردگیها و آنفلوآنزاهاست. این بیماریها نه تنها باعث ایجاد تورم زیادی در بدن میشوند، بلکه آسیبهایی را به وجود میآورند که اثرات آنها تا مدتها باقی میماند.
برای مثال هنگام ابتلا به سرماخوردگی مقدار زیادی از مواد شیمیایی با عنوان سیتوکینها در بدن ترشح میشوند که به سلولها فرمان میدهند فعالیت طبیعی خود را متوقف کرده و به جای آن پروتئينهای خاص را تولید کنند. این فعاليتها میتوانند باعث ایجاد نقصهایی در سلامت ما شوند که تا 10 سال بعد هم اثرات آن باقی میماند. اما در سال 2010 دانشمندان متوجه شدند افرادی که هر سال واکسنهای سرماخوردگی و آنفلوآنزا میزنند نه تنها از ابتلا به این بیماریها پیشگیری میکنند، بلکه احتمال ابتلا به بیماریهای قلبی و سرطان نیز در آنها کاهش پیدا میکند.
جالب است بدانید اگر سرماخوردگیها و آنفلوآنزاها بیش از 2 هفته طول بکشند خطر ابتلا به بیماریهایی مانند چاقی، حمله قلبی، سکته و سرطان را تا آخر عمر زیاد میکنند. بنابراین اگر نمیتوانید از واکسنهای سرماخوردگی یا آنفلوآنزا استفاده کنید بهتر است حتما بهداشت را رعایت كرده و تا حد امکان از افراد مبتلا فاصله بگیرید.
عامل سرطانزای شماره 3
مکملها و مولتیویتامینها
فقط افراد مبتلا به کمبود ویتامین و مواد معدنی و زنان باردار مجاز به استفاده از مکملها هستند. در سال 2010 آژانس تحقیقات سلامت ايالاتمتحده با بررسی 63 تحقیق گسترده به این نتیجه رسید که استفاده از مولتیویتامینها هیچ تاثیری در پیشگیری از ابتلا به سرطان و بیماری قلبی در بین اکثر مردم جهان ندارند. در عوض استفاده از بعضی از مکملها مانند ویتامین E، بتا کاروتین و ویتامین C میتوانند به سلامت بدن آسیب وارد کرده و خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهند. بسیاری از مردم معتقدند آنتیاکسیدانهایی مانند ویتامین E میتوانند با رادیکالهای آزاد و مضر بدن که بر اثر عواملی مانند سیگار کشیدن، نور آفتاب و مصرف غذاهای چرب به وجود میآیند، مبارزه کنند.
حقیقت این است که از بین بردن کامل این رادیکالهای آزاد کار درستی نیست. بدن در بعضی موارد این رادیکالهای آزاد را تولید میکند تا با سلولهای مضر از جمله سلولهای سرطانی مبارزه کند. اگر شما با مصرف دائمی ویتامینها این مکانیسم را متوقف کنید، بدن توانایی طبیعی کنترل خود را از دست میدهد. بنابراین بهتر است به جای آنکه پول خود را صرف خرید مکملهای گرانقیمت کنید، غذاهای سالم و باکیفیت بهتر تهیه کنید.
عامل سرطانزای شماره 4
غذا و خواب نامنظم
افرادی که هر روز در یک ساعت مشخص غذا میخورند، به تختخواب میروند و صبحها از خواب بیدار میشوند، میزان فشار به بدن خود را به حداقل میرسانند. یکی از مواردی که بدن ما به شدت به آن نياز دارد، داشتن برنامه منظم و یکنواخت است. برای همین بهتر است برنامه خواب منظمی داشته باشید و اگر یک شب دیر به تختخواب رفتید، سعی کنید روز بعد در همان ساعت معمول و همیشگی از خواب بیدار شوید. نداشتن برنامه خواب و غذای نامنظم میتواند باعث افزایش شدید هورمون استرس به نام کورتیزول در بدن شده که در درازمدت اثرات آن در سراسر بدن قابل مشاهده است.
عامل سرطانزای شماره 5
اجتناب از مصرف بعضی از داروهای خاص
استاتینها که پایینآورنده کلسترول خون هستند، به افرادی تجویز میشوند که در معرض خطر ابتلا به بیماریهای قلبی هستند. انجام بعضی از تحقیقات نشان داده استفاده از این داروها نقش بسیار مهمی در پایین آوردن میزان تورم بدن دارند و میتوانند احتمال ابتلا به بسیاری از بیماریها را کاهش دهند. به همین دلیل همه افراد بالای 40 سال که یکی از ریسکهای خطر برای ابتلا به بیماری قلبی مانند چاقی، سابقه خانوادگی و فشار خون بالا را دارند باید با مشورت پزشک خود استفاده از این داروها را آغاز کنند.
مطالعات بیشتر نشان داده كه استفاده از این داروها نه تنها خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش میدهد، بلکه احتمال خطر مرگ در اثر بیماریهای غیرقلبی مانند عفونتها و بیماریهای تنفسی را هم کم میکند. همچنین افراد بالای 50 سال باید با پزشک خود در مورد استفاده دائمی از آسپیرین مشورت کنند، حتی اگر دچار بیماری قلبی نیستند. تحقیقات زیادی انجام شده که نشان میدهد این دارو میتواند خطر ابتلا به همه سرطانها را کاهش دهد.
عامل سرطانزای شماره 6
دهانشویهها
مطالعاتی که از اواخر دهه 70 میلادی انجام شده، نشان میدهد دهانشویههایی که حاوی اتانول هستند، خطر ابتلا به سرطان دهان را افزایش میدهند. به نظر میرسد این ترکیب باعث آسیبپذیر شدن بافتهای دهان در برابر عوامل سرطانزا مانند دود سیگار میشود.
هرقدر میزان الکل موجود در این مواد بیشتر باشد، به همان اندازه خطر سرطانزا بودن آنها هم بیشتر است. اگر برای استفاده از این محصولات اصرار دارید، بهتر است آنها را همانطوری مصرف کنید که روی بستهشان ذکر شده و به هیچ وجه دهانشویهها را قورت ندهید. افراد سیگاری و اشخاصی که دارای سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان دهان هستند، بهتر است حتما نمونههای بدون الکل این نوع محصولات را خریداری کنند.
عامل سرطانزای شماره 7
استفاده از رنگ موها
زنانی که به طور دائمی از رنگ مو استفاده میکنند بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به سرطان مثانه قرار دارند. این اولین بار است که دانشمندان متوجه تعداد دفعات استفاده از این محصولات و ارتباط آن با ایجاد سرطان شدهاند. تحقیقات نشان میدهد زنانی که حداقل یک بار در ماه موهای خود را رنگ میکنند با احتمال دوبرابر بیشتر از زنان دیگر ممکن است سرطان مثانه را تجربه کنند. اگر استفاده از این محصولات بیش از 15 سال است که ادامه دارد، باید گفت احتمال ابتلا به سرطان تا سه برابر بیشتر میشود.
حتی آرایشگرانی که خودشان از این محصولات استفاده نمیکنند، اما در معرض آنها قرار دارند با احتمال 50 درصد بیشتر ممکن است به سرطان مثانه دچار شوند. البته هرچه این رنگها تیرهتر باشد، میزان مواد شیمیایی سرطانزای موجود در آنها بیشتر از نمونههای روشنتر است.
عامل سرطانزای شماره8
شبكه های اجتماعي
استفاده از سایتهای اجتماعی باعث کاهش میزان ارتباطات چهره به چهره شده و در عوض احتمال ابتلا به بیماریهای بسیار جدی را افزایش میدهد. دانشمندان معتقدند فرستادن ایمیل به دیگران به جای ارتباطات رودررو اثرات بیولوژیک بسیار زیادی روی بدن دارد. منزوی شدن انسانها باعث تغییر شیوه کار ژنهای بدن، سیستم ایمنی و حتی رگهای خونی میشود و عملکرد مغز را نيز تحت تاثیر قرار میدهد.
این عوامل میتواند احتمال ابتلا به بیماریهای خطرناک مانند سرطان، سکته، بیماری قلبی و آلزایمر را افزایش دهد. تحقیقات نشان میدهد از 30 سال پیش به بعد، مردم زمان کمتری را برای ملاقاتهای رودررو صرف میکنند که دلیل اصلی آن هم افزایش استفاده از تکنولوژیهای جدید در جامعه است. این کار باعث کاهش ترشح هورمون اکسیتوسین یا هورمون علاقه میشود و فعالیت بعضی از ژنهای بدن را که در سیستم ایمنی و محافظت از بدن تاثیر دارند، تغییر میدهد. در طول 20سال گذشته تعداد افرادی که معتقدند کسی را ندارند که بتوانند با آنها در مورد موضوعات مهم بحث کنند، بیش از سهبرابر شده است. امروزه والدین زمان کمتری را در مقایسه با 10 سال پیش با فرزندان خود سپری میکنند و همسران هم بخش زیادی از ساعات شبانهروز در کنار هم نیستند.
عامل سرطانزای شماره 9
نشستن مداوم
شاید عجیب به نظر برسد، اما علت ابتلای درصد زیادی از افراد به بیماری سرطان، نشستن طولانیمدت بوده است. نشستن طولانی مدت میزان تریگلیسرید، کلسترول، فشار و قند خون را افزایش داده و ترشح هورمون اشتها را بیشتر میکند. تحقیقات انجام شده توسط جامعه سرطان ايالاتمتحده در سال 2010 نشان داد، نشستن بیش از 6 ساعت در روز درست به اندازه سیگار کشیدن و حتی بیشتر از آن میتواند به سلامت انسانها آسیب وارد کند.
البته زنان بیشتر از مردان بر اثر نشستنهای طولانیمدت آسیب میبینند که دلیل احتمالی آن هم فعالیت هورمونهای زنانه مانند استروژن است. برای مثال زنانی که عادت به نشستن طولانیمدت دارند با احتمال 37 درصد بیشتر از زنانی که کمتر از 3 ساعت در روز مینشینند، ممکن است ظرف 13 سال آینده به سرطان دچار شوند. این آمار برای مردان حدود 18درصد است که نشان میدهد میزان خطر برای آنها کمتر است.
عامل سرطانزای شماره 10
آبميوهها
قبلا تصور میشد نوشیدن یک لیوان آبمیوه بهترین روش برای شروع روز است. اما دانشمندان معتقدند مصرف بعضی از آبمیوهها نه تنها مفید نیستند، بلکه خطر مبتلا شدن به سرطان را هم افزایش میدهند. آبمیوههای صنعتی به قدری شکر دارند که بدن را برای جذب و حتی دفع این مقدار با مشکل مواجه میکنند.
در حقیقت طی روند تولید و بستهبندی آبمیوهها، بخش زیادی از ترکیبات ضدسرطان آنها از بین میرود. دانشمندان استرالیایی تصمیم گرفتند تاثیر مصرف میوهها، سبزیجات و انواع مختلفی از آبمیوهها را در پیشگیری از سرطان بررسی کنند. بعد از انجام تحقیقات روی 2 هزار و 200 نفر، آنها متوجه شدند خوردن میوههایی مانند سیب و گلابی و سبزيجاتي مانند کلم بروکلی و گل کلم احتمال ابتلا به سرطان را کاهش داده و در عوض نوشیدن آبمیوههای صنعتی این احتمال را افزایش میدهد. این تحقیقات همچنین نشان داد افرادی که بیش از 3 لیوان در روز از این آبمیوهها مصرف میکنند با احتمال بیشتری به یکی از انواع سرطانهای روده دچار میشوند.
در هنگام تولید آبمیوههای صنعتی بخش مهمی از مواد ضدسرطان مانند فیبر، ویتامین C و مواد شیمیایی موسوم به آنتیاکسیدانها از بین میروند. در عوض شکر زیادی در این نوع آبمیوهها مصرف میشود که ممکن است به رشد تومورهای سرطانی کمک کند. البته آبمیوههای کاملا طبیعی هم شکر زیادی دارند، اما به دلیل داشتن مواد ضدسرطان استفاده از آنها به انواع صنعتی و دیگر نوشابهها ارجحیت دارد.
جدیدترین خودروی اسپرت در میان محصولات شرکتهای گمنام از هلند میآید و سازنده آن سیلورماین (Silvermine) نام دارد. نسخهی مسابقهای و سبکوزن سیلورماین SR11 به عنوان جایگزین مناسبی برای محصولات برندهای آریل نوماد، کترهام، لوتوس، KTM و سایر خودروهای این کلاس مطرح شده است. این خودرو طی چند سال گذشته مراحل طراحی و تولید اولیه را گذرانده است و نسخه تولیدی نهایی آن به زودی در رویداد Concours d'Élégance آپلدورن هلند به نمایش گذاشته خواهد شد.
خودروی اسپرت سیلورماین 11 SR به طور ویژه با تیراژ ۵ دستگاه به منظور سفارش ساخته میشود. قیمت سیلورماین 11 SR حدود ۲۸۷،۰۰۰ دلار برآورد میشود، که کمی بیشتر از لامبورگینی هوراکان پرفورمانته با قیمت پایه ۲۷۴،۳۹۰ دلار است. به نظر میرسد که یکی از دلایل قیمت بالای این خودروی اسپرت، محدود بودن تولید آن باشد.
خودروی دو سرنشین سیلورماین 11 SR کاملا به صورت دستساز تولید میشود و از قطعات تولید شده توسط برخی از تامینکنندگان معروف دنیای هیجانانگیز پیشرانههای اسپرت بهره میبرد. تمام اجزا و قطعات خودرو به طور خاص برای رانندگی در پیست مسابقه طراحی شدهاند و کلیه مراحل مونتاژ و تحویل آن به مالک قانونی، بین ۶ تا ۹ ماه طول خواهد کشید.
زیر بدنه خودروی اسپرت سیلورماین 11 SR، یک قاب ۶ ضلعی (لانه زنبوری) متشکل از آلومینیوم و نومکس (Nomex) قرار دارد. نومکس نوعی الیاف از خانوادهی نایلون است که توسط شرکت دوپونت تهیه میشود و به وسیلهی کندانسه شدن دو ماده آروماتیک، متا فنیلین دی آمین و ایزو فتالویل کلراید به دست میآید. زیر کاپوت از پیشرانه ۳.۰ لیتری ۶ سیلندر با ۳۲۵ اسب بخار قدرت بهره گرفته میشود، که قدرت خود را از طریق جعبه دنده ۶ سرعته به چرخها منتقل میکند. سیلورماین همچنین نسخه خیابانی این خودروی اسپرت را با پیشرانه ضعیفتر و قدرت ۲۲۵ اسب بخار عرضه میکند که با جعبه دنده ۵ سرعته عرضه خواهد شد. نسخه پیست خودروی اسپرت سیلورماین 11 SR با امکانات خوبی از جمله دیفرانسیل لغزش محدود، سیستم تعلیق قابل تنظیم، فرمان هدایت سریع و کمکفنر (دمپر) قابل تنظیم مسابقهای تجهیز شده است.
خودروی مسابقهای سیلورماین از رینگهای ۱۷ اینچی با قابلیت قفل مرکزی و ترمزهای مخصوص مسابقات موتوراسپرت استفاده میکند، در حالی که وزن بدنه به دلیل بهرهگیری از قطعات فیبر کربن تا حد زیادی کاهش یافته است. سایر تجهیزات قابل ذکر شامل پکیج آیرودینامیکی، سیستم کنترل شروع حرکت (launch control)، صندلیهای مسابقهای همراه با کمربند ایمنی ۶ نقطهای میشود.
مدل خیابانی سیلورماین، ۵۰ میلیمتر نسبت به سطح زمین بالاتر قرار میگیرد و از بدنه کامپوزیت استفاده میکند که براساس گفته سازنده، میتواند طبق سلیقه مالک شخصیسازی شود. این نسخه دارای رینگهای کوچکتر آلیاژی ۱۶ اینچی مجهز به قفل مرکزی و فنرهای نرمتری است، تا رانندگی در جادههای معمولی برای سرنشینان لذتبخشتر باشد.
هنوز زمان مشخصی برای عرضه خودروی اسپرت سیلورماین 11 SR به بازار مشخص نشده است و تنها گذشت زمان میتواند این موضوع را معین کند. با توجه به قیمت و مشخصات عملکردی، به نظر میرسد که این خودروی اسپرت بیشتر مناسب سلیقه جوانان و علاقهمند به مسابقات اتومبیلرانی باشد.
سامسونگ با گوشی هوشمند جدیدش، رقبای خود را به مبارزه میطلبد.در گزارشی از ناشر کرهای Bell، جزئیات فاش شده از پرچمدار تازهی سامسونگ نشان میدهد سازندهی گوشی اندروید قصد دارد ویژگیهای کلیدی را از اپل در جدیدترین محصول در حال ساخت خود بگنجاند.
گزارش میشود برای رونمایی از تکنولوژی تشخیص سهبعدی چهره (که جایگزینی برای تکنولوژی اسکن عنبیه چشم محسوب میشود) تا سال آینده باید منتظر بود. اما اگر استانداردهای تولید مشخصی کسب نشود، انتظار میرود گوشی سامسونگ جدید با همان تکنولوژی اسکن عنبیه ارائه شود.
طبق گفتهی Bell، سامسونگ سیستم اسکن چهره را با کمک شرکت فناوری سهبعدی Mantis Vision توسعه میهد. این ویژگی مستقیما با سیستم تشخیص چهره اپل، فیس آیدی، که سال گذشته عرضه و با انتقاداتی روبهرو شد، در رقابت خواهد بود.
تکنولوژی تشخیص چهره، جرقههایی از نگرانی پیرامون امنیت و حریم خصوصی در دنیا ایجاد کردهاست. این نگرانیها ناشی از جمعآوری اطلاعات بیومتریک شخصی افراد و در دسترس بودن آنها در اپلیکیشنهای شخص ثالث است. بهطور مثال، فیسبوک بهخاطر تکنولوژی تشخیص چهره اخیرا راهی دادگاه خصوصی شدهاست؛ اما با اینحال سامسونگ میخواهد که به این حوزه ورود کند.
اسکن عنبیه چشم با ظهور تکنولوژی تشخیص چهره سهبعدی، عملا در حال منسوخ شدن است؛ چرا که میتوان آن را به راحتی فریب داد. حتی اگر این سنسور در گوشیهای گلکسی اس حفظ شود سومین عملگر امنیتی بیومتریک دستگاه خواهد بود. طبق گزارش، حسگر اثر انگشت یکپارچه با نمایشگر (FOD) نیز در حال توسعه است که به وفور روشهای تایید هویت بیومتریک در دستگاه منجر خواهد شد.
آنچه تاکنون در مورد سری گلکسی اس ۱۰ میدانیم: انتظار میرود گلکسی اس ۱۰ با اندازهی صفحه نمایش ۵.۸ اینچی و گلکسی اس ۱۰ پلاس بانمایشگر ۶.۳ اینچی عرضه شود. همچنین گزارش شده که گزینههای مختلف تک دوربینه، دو دوربینه و سه دوربینه (با دو دوربین در سمت پشت) برای این سری از گوشیهای گلکسی روی میز باشد (مانند هواوی پی 20 پرو).
پس از گذشت سه سال از معرفی نمایشگر با کنارههای خمیده در سری گلکسی اس، این ویژگی در یکی از مدل های سری جدید گلکسی اس ۱۰ کنار گذاشته خواهد شد. ممکن است تا عرضه ی سری گلکسی اس ۱۰ سامسونگ بیش از یک سال زمان باقی مانده باشد؛ اما مشتاقیم که تلاش سامسونگ در رقابتهای روزافزون صنعت موبایل را نظارهگر باشیم.
شما دربارهی سری گلکسی اس 10 سامسونگ چه فکر میکنید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، اچامدی گلوبال، ۹ گوشی هوشمند به بازار معرفی کرده است. برخی از این گوشیهای هوشمند، نسخهی بینالمللی و برخی منحصرا، تنها در بازار برخی کشورها به صورت منطقهای عرضه شدهاند. انتظار میرود بهزودی نسخهی جهانی نوکیا ایکس ۶ و مدل جدیدی دیگری که در خبرهای فاش شده بهنام نوکیا ۵.۱ پلاس شناخته میشود نیز، به بازار عرضه شوند. با این حال، توییت جدید رونالد کواندت نشان میدهد که روند حرکت HMD در عرضهی گوشیهای هوشمند نوکیا به بازار به همین نقطه ختم نمیشود.
به نظر میرسد HMD Global در حال توسعهی پرچمدار جدیدی است که از آخرین و بهروز ترین SoC بهره میبرد. البته نام این گوشی پرچمدار هنوز به صورت دقیق مشخص نشده است. با این وجود، با توجه به اینکه اچامدی گلوبال عموما از تراشههای کوالکام برای گوشیهای خود استفاده میکند، میتوانیم حدس بزنیم که پرچمدار بعدی این شرکت، از اسنپدراگون ۸۴۵ بهره ببرد.
بهعلاوه ویژگی ناشناخته و جدید دیگری از سوی برخی شرکتهای چینی به نمایش گذاشته شده است که ظاهرا پرچمدار بعدی فنلاندیها هم با همین ویژگی به بازار عرضه خواهد شد. این ویژگی جدید ماژول پاپ آپ است که وقتی دوربین سلفی مورد استفاده قرار نمیگیرد، توسط ماژول پاپ آپ پنهان میشود. بهعلاوه طراحی ماژول پاپ آپ، نوید گوشیهای هوشمند بدون حاشیه را میدهد.
احتمال دارد، پرچمدار بعدی نوکیا از اسکنر اثر انگشت زیر نمایشگر نیز بهره ببرد که البته استفاده از این طراحی به میزان زیادی به دقت سنسورهای به کار رفته برای این قسمت بستگی دارد. تقریبا تمامی موارد مطرح شده، در حد حدس و گمان هستند؛ هرچند خبرهای فاش شده و غیر رسمی، برخی از این ویژگیها را به تفصیل توصیف کردهاند.
هنوز مشخص نیست اچامدی گلوبال قصد دارد چه زمانی پرچمدار بعدی خود را به بازار معرفی کند. با این حال، با توجه به اینکه انتظار میرود بین ماههای آگوست تا اکتبر (شهریورماه تا آبانماه) گوشیهای هوشمند پرچمدار به بازار معرفی شوند، ممکن است فنلاندیها هم تصمیم بگیرند پرچمدار بعدی خود را در همین بازهی زمانی رونمایی کنند. البته ممکن است اچامدی گلوبال، استراتژی جدیدی را دنبال کند و تصمیم بگیرد با سایر شرکتها وارد رقابت مستقیم نشود.
خودروهای با سقف روباز یا کروک (Convertible) در چند کلاس مختلف تولید میشوند و باتوجه به شرایط آب و هوایی، فروش آنها در کشورهای جهان متفاوت است. برخی کشورهای اروپایی بهشت خودروهای کروک و برخی جهنم هستند که البته در این بین عرضه نشدن این نوع خودروها بهدلیل قوانین داخلی، محدودیت اصلی لذت نبردن از رانندگی با مدل کروک است.
وبسایت اتوکار فهرست ۱۰ تایی از بهترین خودروهای کروک فعلی در بازار جهانی منتشر کرده است. اولویت انتخاب خودروهای این فهرست، صرفاً عملکرد فنی و سرعت بالا نیست، بلکه مجموعهای از برترین ویژگیهای منحصربهفرد مدلهای کروک برای طبقهبندی در نظر گرفته شده است. در این فهرست که در ادامهی مطلب قابل مشاهده است، جای خالی بسیاری از مدلهای خوش ساخت و پرطرفدار مانند مزدا MX-5، جگوار F تایپ، فورد موستانگ (با تلفظ صحیح انگلیسی ماستنگ)، شورولت کامارو، پورشه 911، شورولت کوروت، فراری 488، مرسدسبنز AMG GT ، آلفارومئو 4C، بیامو i8 و حتی مازراتی گرن توریزمو احساس میشود.
بهنظر میرسد که تیم تحریریهی اتوکار، فقط بخشی از محصولات آلمانی و بریتانیایی را در محدودهی قیمت مشخص در نظر گرفتهاند.
۱۰- فولکس واگن بیتل
قیمت مدل پایه: ۲۵ هزار و ۴۴۰ دلار
نسل جدید بیتل افسانهای فولکس واگن همانند چند دهه پیش در دو مدل کروک و کوپه کامپکت تولید شد. انتخاب بیتل کروک باتوجه به ویژگیهای آن، بسیار سلیقهای است. قابل توجهترین عامل در بیتل، طراحی جذاب آن است که بیشتر جوانان مرد و زن به آن علاقهمند میشوند. در واقع شاید باید قبول کرد که یکی از مهمترین عاملها در خرید خودروی کروک، طراحی و جذابیت ظاهری آن در جادهها است.
بیتل کروک مدل ۲۰۱۸ از پیشرانهی ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ با قدرت ۱۷۴ اسب بخار و گشتاور ۲۵۰ نیوتنمتر استفاده میکند که اصلاً پشتوانهی خوبی برای سواری هیجانانگیز نیست. بیتل در بخش فرمان و شاسی هم عملکرد درخشانی ندارد، اما احتمالاً تمام این موارد برای خریدارانی که با اولویت اول ظاهر جذاب بیتل را انتخاب میکنند، اصلاً مهم نباشد. در توصیف بیتل کروک همینقدر باید گفت که اگر اولویت خریدار سواری لذتبخش است، این مدل آلمانی در ردیفهای آخر فهرست بهترین خودروهای روباز قرار خواهد گرفت.
۹- مرسدسبنز SLC
قیمت مدل پایه: ۴۸ هزار و ۴۰۰ دلار
باوجود ابعاد کامپکت و ظرفیت دو سرنشین، عملکرد مرسدسبنز SLC را نباید صرفاً بر اساس اطلاعات روی کاغذ قضاوت کرد. طراحی SLC بسیار جذاب است و بهخصوص در مدل AMG با پیشرانهی ۶ سیلندر V شکل بای توربوشارژ با قدرت ۳۶۲ اسب بخار و قیمت پایه ۶۱ هزار و ۳۵۰ دلار، یک کروک تمام عیار است. SLC در مقایسه با نسل پیش خود، فرمانپذیری فوقالعاده بهتری دارد و حتی تیپ استاندارد آن با پیشرانهی ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ، ۲۴۱ اسب بخار قدرت و ۳۷۰ نیوتنمتر گشتاور و زمان ۵.۸ ثانیه در تست سرعت صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت با ارزش است.
۸- آئودی A3
قیمت مدل پایه: ۳۸ هزار و ۳۵۰ دلار
مدل A3 آئودی از سال ۲۰۰۸ تا امروز مسیر طولانی را پیش رفته است. در آن سالها مدل کروک A3 بر اساس هاچبک ساخته میشد اما در نسل جدید این مدل آلمانی، سدان سقف خود را قربانی مدل کروک کرده است. پیشرانهی ۴ سیلندر ۲ لیتری TFSI آئودی با قدرت ۲۲۰ اسب بخار و ۳۵۰ نیوتنمتر گشتاور A3 روباز را در زمان ۵.۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرساند. فیسلیفت سال ۲۰۱۶ با طراحی جدید چراغهای جلو و عقب، کابین مدرن آئودی و پیشرانهی بنزینی و دیزل جدید A3 را بهروز نگه داشته است اما همچنان فرمانپذیری این مدل در برابر رقبای هم وطن خود تعریفی ندارد.
۷- مرسدسبنز C کلاس
قیمت مدل پایه: ۵۷ هزار و ۲۰۰ دلار
با پایان دوران مرسدس CLK، اولین مدل از سری C کلاس با سقف روباز متولد شد. بدون شک C کلاس کروک یکی از زیباترین مدلهای این کلاس است که در کنار کابین لوکس و کیفیت ساخت مرسدس، قیمت بالای آن توجیه میشود. C300 بهعنوان ارزانترین تیپ، از پیشرانهی ۴ سیلندر ۳ لیتری توربوشارژ با قدرت ۲۴۱ اسب بخار و گشتاور ۳۷۰ نیوتنمتر استفاده میکند. تمام چهار تیپ مختلف C کلاس کروک با اهداف متفاوت و قابل درک ساخته شدهاند. از تیپ پایه تا مدل AMG C63 با پیشرانهی ۸ سیلندر V شکل ۴ لیتری بای توربوشارژ دست ساز با قدرت ۵۰۳ اسب بخار، گشتاور ۷۰۰ نیوتنمتر، شتاب اولیه ۴.۱ ثانیه و قیمت پایه ۹۳ هزار و ۷۰۰ دلار همه مشتریان خاص خود را پیدا میکنند.
۶- آئودی A5
قیمت مدل پایه: ۴۹ هزار و ۶۰۰ دلار
طراحی زیبا پ کابین مدرن و مجهز نمیتواند یک دلیل جامع و قانعکننده برای خرید مدل کروک باشد، اما آئودی A5 حداقل در این موارد خودنمایی میکند. پیشرانهی ۴ سیلندر ۲ لیتری TFSI آئودی با قدرت ۲۵۲ اسب بخار و گشتاور ۳۷۰ نیوتنمتر، قلب تپندهی A5 کروک است که بهلطف آن رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در زمان ۶ ثانیه ممکن میشود. با اینکه A5 در عملکرر فنی رقیب دیگر آلمانیها نمیشود، ولی با انتخاب تیپ پرستیژ آن با قیمت پایه ۵۷ هزار و ۲۰۰ دلار، یک خودروی روباز زیبا مجهز به یکی از بهترین کابینهای فعلی صنعت خودروسازی در اختیار خریدار قرار میگیرد.
۵- بیامو سری 4
قیمت مدل پایه: ۵۲ هزار و ۹۵۰ دلار
با اینکه با حذف سقف در سری 4 بیامو، جذابیت ظاهر آن کمی افت میکند اما حداقل عملکرد فنی آن حفظ میشود. چهار تیپ مختلف از کروک سری 4 بیامو با پیشرانههای ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ با قدرت ۲۴۸ اسب بخار و ۶ سیلندر خطی ۳ لیتری با قدرت ۳۲۰ اسب بخار عرضه میشود. بهخصوص تیپ 440i xDrive کروک سری 4 با قیمت پایه ۶۲ هزار دلار، با پیشرانهی قدرتمند و سیستم اگزوز خوش صدا، یکی از بهترین گزینههای موجود در علاقهمندان است. این مدل همچنین به صندلیهای ردیف دوم نیز مجهز است که البته برخی افراد بهدلیل سقف فلزی تاشو، ایمنی سرنشینان عقب را زیر سؤال میبرند.
۴- مینی
قیمت مدل پایه: ۲۶ هزار و ۹۰۰ دلار
نسل جدید مینی در مدل کروک یکی از لذتبخشترین سواریهای ممکن را ارائه میدهد. مینی کروک در تیپ پایه کوپر (Cooper) از پیشرانهی ۳ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوشارژ با قدرت ۱۳۴ اسب بخار و گشتاور ۲۲۰ نیوتنمتر استفاده میکند؛ اما فرمانپذیری فوقالعادهی آن کمبود قدرت را جبران میکند. برای تجربهی بهتر مینی کروک باید تیپ جان کوپر ورکس، با قیمت پایه ۳۶ هزار و ۹۰۰ دلار، پیشرانهی ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ، ۲۲۸ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتنمتر گشتاور را انتخاب کرد. محصولات مینی با آپشنهای فراوان فروخته میشوند که بنابرین قیمت نهایی بسیار بالاتر از مبلغ پایه خواهد شد.
۳- مرسدسبنز E کلاس
قیمت مدل پایه: ۶۶ هزار و ۳۰۰ دلار
در جایگاه سوم فهرست پیشنهادی اتوکار، مرسدس E کلاس کروک قرار گرفته است که بدون شک سواری راحت آن قابل توجه خواهد بود. E کلاس در دو تیپ با پیشرانهی ۶ سیلندر V شکل ۳ لیتری بای توربوشارژ، قدرت ۳۲۹ اسب بخار، گشتاور ۴۸۰ نیوتنمتر، سیستم تعلیق بادی و کابین خوش ساخت عرضه میشود. بزرگتری تفاوت دو تیپ مرسدس E کلاس سیستم تمام چرخ محرک 4MATIC است که علاوه بر اختلاف قیمت ۲۵۰۰ دلاری، در تست سرعت صفر تا ۱۰۰ نیز ۰.۲ ثانیه تفاوت ایجاد شده است.
۲- آئودی TT
قیمت مدل پایه: ۴۷ هزار و ۴۵۰ دلار
آئودی TT کروک در چند تیپ مختلف از مدل ۱.۸ لیتری ۱۷۸ اسب بخاری تا مدل قدرتمند و ۶۳ هزار دلاری RS با قدرت ۳۹۵ اسب بخاری در دسترس است و متقاضیان باتوجه به بودجه، گزینههای زیادی برای انتخاب دارند. TT در مقایسه با پورشه باکستر فرمانپذیری بدون نقص ندارد اما یکی از بهترین آلمانیهای بدون سقف است. آئودی TT حتی با پیشرانه دیزل هم عرضه میشود تا ترکیب جذاب مصرف کم و خودروی کروک ممکن باشد. برخلاف TT کوپه، در مدل روباز خبری از صندلیهای عقب نخواهد بود.
۱- پورشه 718 باکستر
قیمت مدل پایه: ۵۹ هزار دلار
نظرات در مورد کنار گذاشتن پیشرانهی ۶ سیلندر خطی تنفس و طبیعی و استفاده از نوع ۴ سیلندر توربوشارژ در پورشه718 باکستر متفاوت است، اما در مجموع این کروک زیبا محصول برند باسابقهی پورشه نهایت کیفیت در فرمانپذیری به همراه دارد. پیشرانهی ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ با قدرت ۳۰۰ اسب بخار و ۳۸۰ نیوتنمتر با مانند ۶ سیلندر تنفس طبیعی خوش صدا نیست اما در مأموریت اصلی خود موفق بوده است. پورشه 718 باکستر با فرمانپذیری عالی و شاسی بیرقیب بهراحتی به بنچمارک خودروهای این کلاس تبدیل شده است.
وقتی که از بریدگی صفحهنمایش صحبت به میان میآید، عبارتهایی چون «زشت و بدترکیب»، «کپیکاری اپل ازاسنشال» و «کپیکاری شرکتها از اپل» به ذهن خطور میکند. این روزها پدیدهی ناچ (بریدگی صفحهنمایش) به اندازهای در محافل فناوری مورد بحث و جدل قرار میگیرد که تصمیم گرفتیم در مقالهای کامل، تاریخچهی کوتاه آن را مورد بررسی قرار دهیم و به دنبالِ شرکتی برویم که برای اولینبار، از بریدگی صفحهنمایش در گوشی هوشمند خود استفاده کرد.
ابداعکننده بریدگی کدام شرکت بود؟
این موضوع، یکی از سؤالهای متداولی است که اکثر افراد در گفتگوهایشان به پرسشِ آن میپردازند. «ناچ» کلمهای است که در معنای لغوی، بریدگی یا شکاف را بیان میکند و استفاده از آن توسط رسانهها و تولیدکنندگان به معنای این است که شما بخشی از صفحهنمایش را توسط این بریدگی، از دست خواهید داد.
از معنای لغوی آن که صرفنظر کنیم، اسنشال نام دیگری است که در اکثر گفتوگوها با موضوعیت بریدگی صفحهنمایش، از آن یاد میشود. بسیاری از کاربران اسنشال فون را نخستین دستگاهی میپندارند که دوربین سلفی را در بریدگی بالای صفحهنمایش قرار داد؛ اما نکتهی مهم این است که برخلاف تصور عمومِ افراد، اسنشال نخستین شرکتی نبود که از این بریدگی استفاده کرد. درست چند روز قبل از معرفی اسنشال فون، این شرکت شارپ بود که با گوشی آکواس اس ۲ توانست برای اولینبار از ناچ استفاده کند.
با این حال، از نقطهنظر طراحی، بریدگی بهکار رفته در هر دو گوشی اسنشال فون و شارپ آکواس اس ۲، یک وجه اشتراک دارند. بریدگی صفحهنمایش در گوشیهای نامبرده فقط محل قرارگیری دوربین سلفی است. آنها میتوانستند این دوبین را به لبهی پایینی گوشی منتقل کنند؛ اما از آن جهت که لبهی پایینی محل مناسبی برای قرارگیری دوربین نیست، از این تصمیم صرفنظر شد.
دستگاه دیگری که وجه مشترکی با دو دستگاه فوق دارد، شارپ آکواس کریستال است که یکی از پیشگامان در عرصهی گوشیهای مدرنِ بدون حاشیه بود. آکواس کریستال که در سال ۲۰۱۴ به بازار عرضه شد، نسبت به زمانِ خود حاشیههای بسیار نازکی داشت؛ در عوض شارپ تمام حاشیه را در لبهی پایینی جمع کرده بود که در مقایسه با زمانِ حال، حاشیهی زیادی شمرده میشود. این قسمت محل تجمیع سنسورها و دوربین سلفی بود.
این تصمیم باعث شد تا در تجریهی کاربری افراد تغییراتی ایجاد شود و آنها برای ثبت تصاویر سلفی، مجبور به برعکس کردنِ گوشی همراه خود شوند یا ریسک قرارگیری انگشتشان روی دوربین سلفی را بپذیرند؛ با این وجود، این راهکار هم نتوانست حاشیهی نمایشگر را حذف کند و همچنان شاهد حضور آن در قسمت بالایی یا پایین دستگاه بودیم.
وقتی که اپل از آیفون ۱۰ رونمایی کرد، بسیاری از افراد از همان ابتدا انگشت اتهام را به سوی کوپرتینوییها نشانه رفتند و این شرکت را به کپیکاری از اسنشال و شارپ محکوم کردند؛ حتی با وجود این مسئله که اپل حاشیهی پایینی صفحهنمایش را بهصورت کامل حذف کرده بود. بریدگی صفحهنمایش آیفون ۱۰ نیز در قالب مقایسه، هیچ شباهتی با نمونهی به کار رفته در گوشی اسنشال و شارپ نداشت و اپل علاوه بر قرار دادنِ دوربین سلفی در این قسمت، بلندگوی مکالمه و اجزای هفتگانه دوربین TrueDepth را که برای شناسایی چهرهی کاربران از آن استفاده میشد، در این بریدگی جا داده بود.
بله، اپل اولین شرکتی نبوده که روی به این راهکار آورده و حتی نمیتوان آن را دومین شرکت نیز نامید؛ اما این شرکت تصمیم گرفت روش مورداستفاده دیگر شرکتها را بهگونهی دیگری پیادهسازی کند که به دنبالِ آن، شرکتهای بسیاری سعی در تقلید از اپل دارند. اگرچه اپل از این بریدگی برای بازاریابی استفاده میکند؛ اما این موضوع اثر جانبی دارد و هدف اصلی از خرید آیفون ۱۰، هرگز وجود ناچ نخواهد بود.
اکثریت قریب به اتفاق تولیدکنندگان گوشیهای اندرویدی در حالی که میتوانند به مانند اسنشال و شارپ، تنها از دوربین سلفی در بریدگی نمایشگر استفاده کنند؛ اما علاقهی خاصی به بریدگیای دارند که شباهت به آیفون ۱۰ داشته باشد.
متأسفانه در اغلب گوشیهای اندرویدی که شامل ناچ هستند، حاشیهی پایینی نیز مشاهده میشود که استفاده از بریدگی را توجیح نمیکند. از این بابت، بهنظر میرسد که اپل طراحی خاص خود را نه در شکل بریدگی صفحهنمایش آیفون ۱۰، بلکه در حذف حاشیهی پایینی این دستگاه و همگامسازی آن با حاشیههای کناری میپندارد. اهالی کوپرتینو هرگز از واژهی «ناچ» برای بازاریابی آیفونِ جدیدشان استفاده نکردند و صفحهنمایش لبه به لبه، جزو مواردی بود که در آگهیهای اپل نقش پر رنگی را ایفا میکرد.
آینده در دستان گوشیهای بدونحاشیه و بدونِناچ
هیچ شکی وجود ندارد که در آینده، شاهد گوشیهایی خواهیم بود که فاقد هرگونه حاشیه یا بریدگی صفحهنمایش هستند؛ اما باید با این واقعیت روبرو شد که بریدگی صفحهنمایش، حداقل برای چندسالی در گوشیهای هوشمند استفاده خواهد شد.
حذف حاشیهی بالایی و پایینی دستگاه به این مفهوم است که تولیدکننده باید به دنبال مکانی جدید برای قرارگیری دوربین سلفی باشد؛ در حالی که هماکنون چندین روش برای انجام این کار وجود دارد؛ اما هیچکدام از آنها شیوههای ارزانقیمتی نیستند و مهندسان را با چالشهای بسیاری روبرو میکنند.
ویوو نکس نمود بارز این موضوع است. این دستگاه از حسگر اثر انگشتی بهره میبرد که در زیر صفحهنمایش قرار گرفته و بهجای اینکه دوربین سلفی در لبهی بالایی قرار داده شود، شاهد قرارگیری آن در بخش مکانیکی ظاهرشوندهای هستیم که به هنگام نیاز بهصورت اسلایدی نمایان میشود. در نگاه اول همه چیز عالی و کاربردی بهنظر میرسد؛ اما استفاده از اجزای مکانیکی در دستگاه، با ریسک خرابی و شکستگی همراه است.
استفاده از راهکار مکانیکی برای حذف دوربین سلفی در قسمت جلویی دستگاه، شیوهی بسیار عالیای است؛ اما این روش مشکلات جدیدی را نیز با خود به همراه دارد. با توجه به تحرک زیادِ این بخش برای ثبت تصاویر سلفی، ممکن است در طولانی مدت شاهد عیوب پیشبینی نشدهای باشیم؛ مانند گیرکردن دوربین درون محفظه. علاوه بر آن، روش یادشده به افزایش قیمت تمامشده را نیز با افزایش همراه میکند.
حال با توجه به این اوصاف، اگرچه آینده در دستان گوشیهای بدونحاشیه خواهد بود؛ اما تحقق این امر مدتی زمان نیاز دارد و فعلاً باید خود را با بریدگی صفحهنمایش وفق دهیم.
بهتازگی شرکت مایکروسافت اعلام کرد که کارشناسان این شرکت در حال بررسی و تغییر API سیستم تشخیص چهره خود هستند. طبق اعلام ردموندیها سیستم تشخیص چهرهی مایکروسافت تاکنون از دو نقطه ضعف رنج میبرده است؛ یکی از این مشکلات تشخیص درست سن و دیگری درک صحیح چهرههایی با پوست تیره رنگ است. گفتنی است محققان این شرکت پس از بررسیهای گسترده سرانجام توانستند مشکلات فوق را تا میزان قابل توجهی بهبود بخشند.
گفته میشود در API تشخیص چهره جدید مایکروسافت میزان تشخیص صحیح چهره مردان سیاهپوست تا ۲۰ برابر و تشخیص چهرهی زنان نیز تا ۹ برابر عملکرد بهتری نسبت به نسخه پیشین از خود نشان میدهد. واضح است این سیستم در تشخیص چهره مردان بهخصوص مردانی با چهره روشنتر بهتر عمل میکند؛ اما این موضوع در مورد زنان سیاهپوست چندان صدق نمیکند.
ردموندیها برای رفع این مشکل نیازمند تغییر الگوی تشخیص در سیستم هوش مصنوعی خود هستند. این شرکت برای دستیابی به عملکرد بدون خطا در مورد چهره زنان میبایست فاکتورهای زیادی از جمله مدل مو، جواهرات و حتی عینکها را در نظر بگیرد. علاوهبر این برای حل مسئله ذکر شده محققان مایکروسافت پایگاه دادههای خود را با بهبود در سه بخش به تکامل میرسانند. این سه کلید شامل سن، جنسیت و میزان رنگ پوست افراد است.
طبق اعلام هانا والاچ که یکی از محققین مایکروسافت است، ردموندیها در تلاش برای پرورش پایگاه داده مختص سیستم تشخیص چهره و جمعآوری اطلاعات برای ایجاد طیف وسیعی از الگوهای تشخیص چهره هستند. به گفته والاچ، این شرکت در حال بررسی راههای متنوع برای آموزش و تجهیز سیستم هوش مصنوعی برای عملکرد بدون نقص در هنگام تشخیص چهرهی افراد است.
همچنین ردموندیها در حال تلاش برای آموزش، جمع آوری اطلاعات و نظارت بر سیستم یادگیری ماشین هستند تا بتوانند رفتارها و تصمیمات اتخاذ شده در جامعه را به گونهای دیگر مورد بررسی قرار دهند. از طرف دیگر مایکروسافت خواهان گردآوری دادههای به دست آمده از جامعه است تا بتواند میزان بازخورد سیستم هوشمند خود مورد بررسی قرار دهند.
نظر شما در این مورد چیست؟
سامسونگ دقایقی پیش دعوتنامهی مراسم آنپکد برای رونمایی از گلکسی نوت 9 را ارسال کرد. این مراسم روز پنجشنبه، ۱۸ مرداد ماه سال جاری در شهر نیویورک برگزار خواهد شد. مارکوس براونلی، منتقد شناخته شدهی دنیای فناوری، دقایقی پیش تصویر مربوط به دعوتنامهی سامسونگ را در توییتر منتشر کرد.
همانطور که در تصویر نیز مشاهده میکنید، بخشی از قلم گلکسی نوت ۹ به نمایش گذاشته شده که کلیدی نیز روی آن قرار دارد. با توجه به تصویر دعوتنامهی سامسونگ تمرکز ویژهای روی قلم گلکسی نوت ۹ دارد که با نام S Pen شناخته میشود. به نظر میرسد باید شاهد اضافه شدن قابلیتهای بیشتر و در عین حال کاربردیتری برای قلم گلکسی نوت ۹ باشیم. بسیاری از شایعاتی که تا امروز در مورد گلکسی نوت ۹ منتشر شده نیز معرفی یک قلم S Pen جدید را عنوان کردهاند.
روز گذشته اطلاعات مربوط به نسخهی بینالمللی گلکسی نوت ۹ پس از دریافت مجوز از FCC فاش شد. همچون گذشته انتظار میرود گلکسی نوت ۹ در دو نسخه که از وجود تراشهی اسنپدراگون و اکسینوس سامسونگ بهره میبرند راهی بازار شوند. نتایج بنچمارکهای گلکسی نوت ۹ نشان از این دارد که سامسونگ در یکی از نسخهها از وجود تراشهی اکسینوس ۹۸۱۰ بهره خواهد برد. نسخهی عرضه شده در اروپا و آمریکا نیز از وجود تراشهی اسنپدراگون ۸۴۵ بهره خواهد برد. همچنین باید به احتمال استفاده از یک باتری بزرگتر نیز اشاره کرد.
در ورزش، سن اوج، همیشه گذرا است و میتواند حتی تا اوایل بیست سالگی فرد هم باشد. اما دیگر اینطور نیست. جف برکوویچی، روزنامهنگار و نویسنده کتاب: «ادامه بازی: علمی جدید برای عملکرد عالی در هر سنی (Play On: The New Science of Elite Performance at Any Age)»، بر این عقیده است که در آینده، به شمار ورزشکاران موفق و مسن افزوده خواهد شد.
برکوویچی میگوید که از پنج سال قبل، متوجه شده است که دیگر، بهترین ورزشکاران جهان لزوما جوانترینها نیستند. جف برکوویچی برای اینکه این موضوع را به طور کامل تجزیه و تحلیل کند، با صدها ورزشکار و مربی مصاحبه کرد تا اسرار طول عمر ورزشی را کشف کند.
برکوویچی مصاحبهای با خبرگزاری The Verge انجام داده و در مورد مسائل مختلفی از تاثیر افزایش سن و ژنتیک روی بدن و همچنین نحوهی ارتقای عملکرد ورزشکاران بهوسیله فناوری صحبت کرده است.
چه چیزی شما را علاقهمند به نوشتن این کتاب کرد؟ شما اشاره کردهاید که در ۳۰ سالگی دوباره شروع فوتبال بازی کردن کردید و متوجه شدید که دیگر در آن خیلی خوب نیستید، آیا این موضوع به ژنتیک فرد بستگی دارد؟
خبر خوب این است که من در فوتبال از ابتدا هم خوب نبودم، هیچ مهارتی نداشتم که از دست داده باشم. در اواسط دههی ۳۰ زندگیام به فوتبال علاقهمند شدم و این اولین باری بود که سنم از لحاظ فیزیکی خیلی تحت تاثیرم قرار داد. من مصدومیتها و یک جراحی اضطراری را پشت سر گذاشتهام که مدت زیادی خانهنشینم کرد و در نتیجه همان جراحی هم وقت خود را با تماشای مسابقات ورزشی از تلویزیون پر کردم.
جف برکوویچی، روزنامهنگار و نویسنده
و واقعا بعد از این بود که متوجه این پدیده شدم که بهترین ورزشکاران جهان، افرادی هستند که بیش از ۳۰ سال سن دارند، حتی مسنتر از من و این ورزشکاران بهترین عملکرد دوران ورزشی خود را پشت سر گذاشته بودند که به سن اوج شناخته میشود.
پنج سال قبل بود که این موضوع را درک کردم، یعنی قبل از اینکهراجر فدرر و رافائل نادال در دوران ورزشی خود دوباره به اوج برسند و تام برادی و پیتون مانینگ (بازیکنان فوتبال آمریکایی) به پیروزیهایی برسند که دیگر نادیده گرفتنشان دشوارتر شد.
چه مدت است که پدیده «اوج ورزشکاران مسنتر» اتفاق میافتد؟
پاسخ به این سوال واقعا دشوار است. اطلاعات آماری زیادی وجود دارد، این موضوع در ورزشهای مختلف متفاوت است و روند و ضدروندهایی هم در این موضوع دخیل است. من تمرکزم را روی ۱۵ تا ۲۰ سال قبل حدود سال ۲۰۰۰، گذاشتهام. در واقع حوالی قرن جدید بود که به عنوان مثال، دوندههای آمریکایی شروع به تمرین در ارتفاعات، کار با وزنه در زمان استراحت کردند که روی آنها اثرات قابلتوجهی گذاشت.
وقتی که سن بالاتر میرود، چه اتفاقی برای بدن ما میافتد؟ پروسههای مختلفی وجود دارد، اما تغییرات بزرگی که موجب عقب نگه داشتن ما میشود؛ چه هستند؟
دو مورد را مهم میدانم. مورد اول اینکه، بدن در جوانسازی و ترمیم خود بدتر میشود که بدیهی است روی هر کل سیستم بدن تاثیر میگذارد. مسئله دیگر قدرت و ضعیفتر شدن کلی بدن است. به همین دلیل است که ورزشکاران استقامتی نسبت به ورزشکاران قدرتی (مانند دوندگان دوی سرعت، ورزشکاران پرش طول و فوتبال آمریکایی)، دورهی اوج دیرتری دارند.
ژنتیک در حال حاضر موضوعی داغ است. ژنتیک چه چیزی به ما در مورد ورزشکار میگوید و تا چه مدتی میتوانیم به بهبود ادامه دهیم؟
این یک سوال واقعا وسوسهبرانگیز است، زیرا ما شروع به دانستن برخی موارد کردهایم، اما تا پاسخ دادن به این پرسشها فاصله زیادی داریم. با شخصی به نام استوارت کیم، یک متخصص ژنتیک در دانشگاه استنفورد صحبت میکردم، او یکی از معدود افرادی است که به دنبال ژنتیک طول عمر ورزشی و ژنتیک ورزشکاری است و تلاش میکند که ارتباطی بین این دو پیدا کند. اما هنوز خیلی چیزها را نمیدانیم.
ما خیلی کم در خصوص ژنتیک آسیبهای ورزشی میدانیم. بیش از هر چیز دیگر، این آسیبدیدگیها هستند که طول دورههای حرفهای ورزشکاران را محدود میکنند. و فرد در نهایت مجبور میشود که بازنشسته شود؛ زیرا در معرض خطرات عدیدهای قرار میگیرد و آسیبهای زیادی را متحمل میشود. بنابراین کیم پژوهشهایی را در خصوص عوامل خطر ژنتیکی برخی از آسیبهای ورزشی معمول مانند شکستگی تنشی استخوان انجام داده است. در حال حاضر، فهرستی طولانی و رو بهرشد از عوامل ژنتیکی مرتبط با ورزشهای مختلف وجود دارد و در آینده ممکن است مشخص شود که ژنتیک میتواند چگونه روی نحوه تمرین ورزشکاران و همچنین مذاکرات بین ورزشکاران و تیمهای ورزشی و عقد قراردادها تاثیر بگذارد.
این اطلاعات ژنتیکی، چه نقشی در مذاکرات و عقد قراردادهای ورزشکاران ایفا خواهد کرد؟
سوال فوقالعاده پرباری است. همانطور که ما قادر به اندازهگیری مواردی که قبلا قابل سنجش نبودهاند میشویم این اطلاعات هر دو به طور بالقوه موجب توانمندسازی و همچنین به طور بالقوه مایوسکننده میشوند. به عنوان مثال، اگر شما میدانید که در معرض خطر بالای پارگی رباط صلیبی قرار دارید و تیم ورزشی شما هم این موضوع را میداند، این موضوع میتواند موجب کاسته شدن از ارزشگذاری (قیمت انتقال) ورزشکار شود. این مسئله در آینده، احتمالا در امضای قرارداد نقش اصلی را ایفا میکند و به موضوعی مهم تبدیل خواهد شد.
به جز ژنتیک، چگونه تمرینات و پیشرفتهای فناوری میتواند سن اوج را به عقب بیاندازد؟
دو مورد مهم و امیدوارکننده در خصوص فناوریهای مرتبط به تمرینهای ورزشی وجود دارد. مورد اول، بهره بردن از رویکردی پیچیده برای مقابله ورزشکاران و مربیان در مقابل انباشت خستگی است. شاهد این هستیم که برنامههای عملکرد ورزشکاران در ورزشهایی مانند بسکتبال و فوتبال بسیار ساختارمندتر میشود. و فناوریهایی هم برای نظارت بر حجم تمرینهای ورزشی به کار گرفته میشوند.
یکی دیگر از روندهای مهمی که در حوزه فناوری به آن برخوردهام، فناوریهایی بودند که تنش مطلوب را از نامطلوب جدا میکردند. بدن شما نیاز به تنش دارد تا واکنش تطبیقی به تمرین داشته باشد. عضلات شما باید شکسته شوند و باید بهطور مداوم سیستم بدنی خود را اضافه بارگیری کنید. اما با بسیاری از انواع تمرینات، این نوع اضافهبار پیشرونده تنشهایی را ایجاد میکند که شما نمیخواهید یا مقدار آن بیش از حد مورد نیاز است.
روی جلد کتاب: «ادامه بازی: علمی جدید برای عملکرد عالی در هر سنی»
یک مثال واقعا ساده تردمیل ضدجاذبه (AlterG Treadmill) است که میتواند برای کاهش وزن بدن شما برنامهریزی شوند. اساسا با این دستگاهها میتوانید جاذبه را بالا یا پایین ببرید تا مقادیر مختلفی فشار روی بدن اعمال کنید. کاربرد اصلی این دستگاه برای توانبخشی ورزشکاران است، اما میتواند در برنامههای تمرینی هم مورد استفاده قرار گیرد.
همچنین کاتسو (Kaatsu) فناوری تمرینی با محدودیت جریان خون است. در این نوع تمرینات، شریانبندهایی، خون را در حین ورزش در عضلات به دام میاندازند. به دلایلی که برای فردی غیر فیزیولوژیست (و شامل من هم میشود) واضح نیست، اساسا بدن فرد را به پاسخ به تمرین ترغیب میکند، گویی فرد تمریناتی خیلی شدیدتر از آنچه انجام داده را پشت سر گذاشته است. من با دو بطری کوچک آب معدنی تمرین جلو بازو انجام دادم و احساس میکردم با دمبلهای ۱۰ کیلویی تمرین کردم.
این روش تمرینی کاربردهای واضحی در توانبخشی دارد که در حال حاضر به طور گستردهای هم برای آن مورد استفاده قرار میگیرد، اما شرکتهایی از ژاپن تا آمریکا که این محصول را خریداری کردهاند، فکر میکنند که این دستگاه در ورزش کاربردهای بسیار گستردهتری دارد، زیرا بسیاری از ورزشکاران نیاز به دریافت حجم تمرینی مناسبی دارند، اما در همین حال، نمیخواهند بدن خود را پیش از موعد با تنش مواجه کنند.
در آینده چه اتفاقی میافتد؟ آیا ما ورزشکاران مسن بیشتری خواهیم دید؟
ما در یک لحظه واقعا جالب زندگی میکنیم. ما تام بریدی و سرنا ویلیامز را میبینیم و به خود میگوییم کاری که آنها انجام میدهند چقدر شگفتانگیز است. البته این منطقی است که تصور کنیم، ورزشکاران مسنتر بهتر هستند. مزایایی که از تجربه و بلوغ حاصل میشود بسیار عالی است، اگر بتوانید وضعیت بدنی را از معادله خارج کنید یا دوره اوج آن را به عقب بیاندازید، میتوانید به این نتیجه برسید که بهترین ورزشکاران ۳۵ یا ۴۰ سال دارند. و فکر میکنم این اتفاق گستردهتر خواهد شد و در آینده، قهرمانان ۳۵ و ۴۰ ساله بیشتری در جهان خواهیم داشت.
استون مارتین DBS سوپرلگرا (با تلفظ صحیح ایتالیایی سوپرلجرا، Superleggera) پرچمدار سوپر گرندتورر این برند بریتانیایی جهت رقابت با فراری 812 سوپرفست رونمایی شد. آخرین بار در سال ۲۰۱۲ بود که استون مارتین از کد DSB در محصولات خود استفاده کرد اما حالا این مدل با کنار زدن ونکوئیش S، پرچمدار جدید جنتلمنهای بریتانیا خواهد بود. سوپرلگرا در زبان ایتالیایی بهمعنی «فوق سبک» است و پیش از این بارها در محصولات استون مارتین، از سال ۱۹۶۷ تا امروز استفاده شده است. با اینکه DBS سوپرلگرا بهعنوان جایگزین ونکوئیش S معرفی شده، اما داستان این دو مدل متفاوت است. DBS سوپرلگرا بر اساس مدل DB11 ساخته شده اما در مجموع ۷۲ کیلوگرم سبکتر شده است.
جلوپنجره و چراغهای جلو و عقب DBS سوپرلگرا در برابر DB11 تغییر کردهاند. اسپلیتر جلو، زیربندی آیرودینامیک، دیفیوزر جدید عقب و بالهی عقب که ۶۰ کیلوگرم داونفورس (نیروی رو به پایین، Downforce) در جلو و ۱۲۰ کیلوگرم در عقب تولید میکند، نمای DBS سوپرلگرا را تهاجمی نشان میدهند. مجموع ۱۸۰ نیوری داونفورس، بیشترین مقدار در خودروی جادهای ساخت استون مارتین است اما ضریب درگ DBS سوپرلگرا مشابه DB11 با نیروی دانفورس ۷۰ کیلوگرم است. این مدل از سیستم تعلیق دو جناقی در جلو و چند اتصالی در عقب استفاده میکند و بهصورت استاندارد به دمپرهای هوشمند انطباقی و سه حالت رانندگی جیتی، اسپرت و اسپرت پلاس مجهز است.
پیشرانهی DBS سوپرلگرا همان ۱۲ سیلندر با آرایش V شکل ۵.۲ لیتری توئین توربوشارژ DB11 بوده، اما نهایت قدرت آن به ۷۱۵ اسب بخار رسیده است. ۹۰۰ نیوتنمتر گشتاور این V12 بزرگ که تا جای ممکن برای دستیابی به توزیع وزن بهتر و مرکز ثقل پایینتر در ارتفاع پایین و نزدیک به مرکز نصب شده است، از دور موتور ۱۸۰۰ تا ۵۰۰۰ دور بر دقیقه در دسترس است. برای مقایسه بهتر باید توجه کرد که DB11 AMR بهعنوان قدرتمندترین مدل، ۶۳۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد. تمام این قدرت و گشتاور توسط گیربکس اتوماتیک ۸ سرعتهی جدید ZF در کنار دیفرانسیل لغزش محدود (LSD) و سیستم هدایت گشتاور (تورک وکتورینگ) به چرخهای عقب با تایرهای پیرلی P Zero و رینگهای ۲۱ اینچ فرستاده میشود. مهندسی ترکیب خودروی سوپراسپرت و گرندتورر، DBS سوپرلگرا استون مارتین را در زمان ۳.۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرساند. برای رسیدن به سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت از حالت سکون، فقط ۶.۴ ثانیه زمان نیاز است و نهایت سرعت این GT زیبا بهصورت الکترونیکی در ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت متوقف شده است.
DBS سوپرلگرا از سیستم اگزوز جدید با ۴ سراگزوز استفاده میکند که بر اساس گفتههای مهندس ارشد این پروژهی ساخت این مدل، در مقایسه با DB11 حجم صدای آن ۱۰ دسیبل بیشتر است. در کنار قوای فنی قابل توجه، DBS سوپرلگرا بهمنظور ترکیب پرفورمنس و سواری راحت طراحی شده است. این مأموریت با بهینهسازی سیستمهای کنترل کشش و پایداری انجام شده است تا ۹۰۰ نیوتنمتر گشتاور در بهترین حالت رام شود. DBS سوپرلگرا جدید به انواع تجهیزات رفاهی مدرن استاندارد شامل روکشهای چرمی کابین، ورود بدون کلید (Keyless entry)، استارت دکمهای، سیستم نظارت بر باد لاستیکها، سیستم اطلاعات و سرگرمی با اتصال بلوتوث و سازگاری با آیفون و آیپاد، راهیاب ماهوارهای دوربین ۳۶۰ درجه و سیستم کمکی پارک مجهز است.
اندی پالمر، مدیرعامل استون مارتین در جریان رونمایی DBS سوپرلگرا گفت:
DBS سوپرلگرا نه تنها بازگشتی به نام باسابقهی DBS است، اما نشاندهندهی بازگشت ما به کلاس سوپر گرندتورر نیز هست. با طراحی بیاندازه زیبا، بدنهی سبک وزن کامپوزیت کربن و آلومینیوم به یک مدل فوقالعاده جذاب و قابل توجه تبدیل شده است.
مدل کوپهی DBS سوپرلگرا بهعنوان قدرتمندترین و سریعترین خودروی جادهای فعلی استون مارتین با قیمت پایهی ۲۲۵ هزار پوند اواخر سال ۲۰۱۸ به بازار اروپا عرضه خواهد شد و سپس مدل ولانتهی کروک اوایل سال ۲۰۱۹ فروخته میشود. DBS سوپرلگرا کوپه بازار آمریکا با قیمت پایهی ۳۰۴ هزار و ۹۹۵ دلار در سه ماهی چهارم سال ۲۰۱۸ عرضه خواهد شد.
.: Weblog Themes By Pichak :.