با این خبر، به یاد اظهارات شرکت سازندهی پردازندههای گرافیکی PowerVR، خواهیم افتاد که اشارهای به تلاش اپل جهت توسعه تراشهی گرافیکی خود برای آیفون داشت. به نظر میرسد شرکتهای چون اپل و سامسونگ به دلیل قدرت درزمینه تولید گوشیهای هوشمند، جهت همگامسازی هر چه بیشتر سختافزار و نرمافزار به فکر توسعه سختافزارهای اختصاصی در همه ابعاد گرفتهاند. با این اوصاف بهمرور میتوانیم شاهد این باشیم که دستگاههایی با سختافزار اختصاصی، عملکردی بهمراتب بهتر از دستگاههایی داشته باشد که از سختافزاری یکسان نسبت به بقیه استفاده میکنند.
بااینکه سامسونگ در بازار آمریکا به سراغ استفاده از اسنپدراگون رفته است؛ اما در بیشتر بازارهای جهانی، تراشه اکسینوس این شرکت از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و در بعضی از موارد شاهد این هستیم که عملکرد اکسینوس، برتریهای خاصی به نسبت نسخه اسنپدراگون دارد. قدم بعدی سامسونگ، توسعه پردازنده گرافیکی اختصاصی است تا بتواند در کنار Mongoose، اکوسیستم سختافزاری تازهای برای خود تشکیل دهد.
سامسونگ با توسعه تراشه اختصاصی میتواند وابستگی به ARM را کمتر از گذشته کند؛ البته میعادگاه اولین استفاده از پردازنده گرافیکی، دستگاههای میانرده و اقتصادی سامسونگ خواهد بود. این امر بسیار طبیعی است و باعث میشود تا با تجربه بهدست آمده، عملکرد بهتری برای پرچمداران داشته باشد. نظر شما چیست؟
۷ سال پس از مدل سوپراسپرت و مخصوص پیست ونتیج V12 GT3، این خودروی مسابقهای همچنان برای استون مارتین در رقابتهای سرعت مختلف پیروزی کسب میکند. مقامات استون مارتین پس از گذشت ۷ سال سرانجام ونتیج V12 محصول سال ۲۰۱۲ را بازنشسته میکنند تا میدان رقابت برای نسل جدید ونتیج GT3 و GT4 مهیا شود.
ونتیج GT3 جدید که مدل پروتوتایپ آن در مسابقه ۲۴ ساعته لمانز ۲۰۱۸ رونمایی شد، از شاسی سبکوزن مدل استاندارد استفاده میکند. از تغییرات مهم این مدل مسابقهای میتوان به رولکیج، سیستم انتقال قدرت حرفهای با گیربکس ۶ سرعته برند Xtrac، کلاچ چندصفحهای و ترمز Alcon و بوش و دمپرهای تنظیمی Ohlins اشاره کرد. ونتیج GT3 از همان پیشرانهی ۸ سیلندر V شکل ۴ لیتری توربوشارژ مدل استاندارد استفاده میکند اما قدرت و گشتاور آن از ۵۰۳ اسب بخار و ۶۸۵ نیوتنمتر به ۵۳۵ اسب بخار و ۷۰۰ نیوتنمتر افزایش پیدا کرده است. ونتیج GT3 جدید که در فستیوال مخصوص استون مارتین در حاشیه مسابقه ۲۴ لمانز توسط راس گان رانده شد، همانند مدل مخصوص کلاس GT4، اوایل اسفند ماه سال جاری مجوز تردد پیست و فروش به تیمهای اتومبیلرانی را پیدا میکند.
دیوید کینگ مدیر دپارتمان AMR استون مارتین گفت:
در حال حاضر علاقهی مشتریان احتمالی برای خرید این مدل را درک کردهایم و انتظار داریم که تا عرضهی رسمی ونتیج مسابقهای، تعداد این مشتریان بیشتر هم شود.
سال گذشته بود که مدل جدید ونتیج GTE برای شرکت در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز رونمایی شد. این مدل هم اکنون خودروی تیم این مسابقهای این برند بریتانیایی در کلاس GTE Pro دور اول مسابقه ۲۴ ساعته لمانز ۲۰۱۸ است. احتمالاً از سال آینده نسل جدید ونتیج GT3 و GT4 خودروی استون مارتین در مسابقات استقامتی قهرمانی جهان (WEC) باشد.
در ماه آوریل بود که دانشمندان گزارش کردند با افزودن گرافن، بتونی مستحکم و سازگارتر با محیط زیست تولید کردند. اکنون پژوهشگران دانشگاه لنکستر بریتانیا گزارش کردهاند که با استفاده از نانوصفحات ارزانتر حاصل از الیاف ریشهی گیاهان حتی به نتایج بهتری رسیدهاند. این مطالعه تحت هدایت پروفسورمحمِد صافی انجام شده است. او میگوید که این صفحات مبتنی بر سلولز، اساسا نانو صفحات سنتزشده از ریشهی هویج و چغندر قند هستند. این بخشهای گیاهی، ضایعات حاصل از صنایع غذایی هستند. وقتی این مواد به مخلوط معمول بتن (سیمان، سنگدانه و آب) افزوده میشوند، صفحات موجب افزایشکلسیم سیلیکات هیدرات میشود که محصول اصلی هیدراسیون سیمان پرتلند و عامل اصلی استحکام سیمان است.
در تستهای آزمایشگاهی، افزودن این صفحات موجب استحکام قابل توجه بتن شد؛ تا جایی که برای رسیدن به همان سطح استحکام با سیمان پرتلند، ۴۰ کیلوگرم سیمان کمتری به ازای متر مکعب نیاز بود. این بدان معناست که سیمان کمتری برای استفاده در هر ساختاری مورد نیاز خواهد بود و این از نظر زیستمحیطی هم اهمیت دارد؛ چراکه طی فرایند تولید سیمان، گاز کربن دیاکسید وارد جو میشود. علاوه بر این افزودن چنین صفحاتی موجب افزایش تراکم ریزساختار سیمان شده است. افزایش تراکم فوق موجب مقاومت بیشتر سازهها در برابر خوردگی میشود. در نتیجه چنین ساختارهایی نیاز به بازسازی ندارد و روند فوق در نهایت موجب کاهش مقدار سیمان مورد استفاده در صنعت ساختوساز خواهد شد.
صافی میگوید:
این ترکیبات از لحاظ ویژگیهای مکانیکی و ریز ساختاری، نهتنها بهتر از محصولات کنونی سیمان بوده، بلکه به سیمان کمتری هم نیاز دارند. فرایند فوق موجب کاهش معنیداری هم در مصرف انرژی و هم در میزان انتشارات گاز کربندیاکسید آزادشده همراه با تولید سیمان، میشود.
دانشمندان همچنین بهدنبال ساخت ورقههای نازک مبتنی بر نانوذرات هستند که بتوان از آنها در بیرون از ساختارهای موجود ساختهشده از سیمان معمولی استفاده کرد. این صفحات با افزایش استحکام موجب افزایش طول عمر سازهها میشود.
بدون شک میتوان گفت ویرایشگر متن باز ویژال استودیو یا VS Codeا(Visual Studio Code) بهترین ویرایشگر متنی برای برنامهنویسی محسوب میشود. این برنامه یکی از رقبای برنامهی Subilime Text و یک اپلیکیشن جاوااسکریپت مبتنی بر Electron است (مثل Atom، یکی از ویرایشگرهای متنی پرطرفدار). این اپلیکیشن از سرعت بالایی برخوردار است و مثل اغلب اپلیکیشنهای جاوااسکریپت از مشکلات عملکردی رنج نمیبرد.
VS Code در گیتهاب به شکل متن باز در دسترس است؛ شاید ده سال پیش اگر به کسی میگفتید مایکروسافت نرمافزار متن باز عرضه کرده است، به شما میخندید. در ادامه چند نکتهی مربوط به Visual Studio Code برای بهبود کارایی برنامهنویسی ارائه شده است.
۱. تسلط بر Command Palette در Vs Code
VS Code هم مثل Sublime Text و نسخهی قبلی آن TextMate، بخشی به نام Command Palette دارد. بهجای استفاده از ماوس برای رفتن به منوهای مختلف، در این بخش میتوان دستورات مورد نظر را بهصورت مستقیم تایپ کرد.
با کلید میانبر Ctrl+Shift + P میتوانید Command palette را اجرا کنید. با تایپ دستور مورد نظر (برای مثال Close) تمام گزینهها در زمان واقعی بهروزرسانی میشوند. بعضی دستورها طبقهبندی شدهاند (برای مثال File ،Git ،Terminal و ...) این طبقهبندی به افزایش سرعت اجرای دستورات کمک میکند.
۲. ساخت پوشهی Working Project
با کلیک روی Explorer در نوار کنترلی کنار صفحه، یک پنل فرعی باز میشود. این پنل فرعی به دو بخش تقسیم شده است: Open Editors (فایلها و مستنداتی که در حال حاضر باز هستند) و No Folder Opened.
با کلیک روی Open Folder (به منوی File > Open Folder در نوار منو بروید)، یک پوشه را به دلخواه در سیستم خود انتخاب کنید. پوشهی انتخابی در VS Code با عنوان پروژهی در حال اجرا (Current working project) بارگذاری میشوند و امکان دسترسی بهکل فایلها و زیرپوشهها را فراهم میکند و دیگر لازم نیست مرتب به File Explorer مراجعه کنید.
۳. نمایش چند فایل مختلف بهصورت یکجا
مدرنترین ویرایشگرهای متنی میتوانند از انواع فایلها پشتیبانی کنند و امکان انتخاب فایلها از طریق واسطهی مبتنی بر تب را فراهم میکنند. ویرایشگرهای متنی پیشرفته مثل VS Code، از ویرایش متنی side by side هم پشتیبانی میکنند (اگرچه صرفا بهصورت افقی است).
این نرمافزار از یک ویژگی به نام پنلهای متغیر (Dynamic panels) برخوردار است؛ برای مثال اگر پنل یکی از اسناد باز باریک باشند، فعالسازی سند (با بردن اشارهگر ماوس روی آن) باعث افزایش خودکار عرض صفحه میشود. اگر هنوز هم از وضوح نزدیک به 720p استفاده میکنید، حتما از این ویژگی استقبال خواهید کرد.
۴. ویرایش چند خط بهصورت یکجا
اگر نیاز به درج یا حذف چند نمونهی یکسان متنی از سند داشته باشید، فقط لازم است چند اشارهگر بسازید. میتوانید این کار را با نگهداشتن کلید Alt و کلیک روی هر قسمتی از متن انجام دهید. با هر کلیک میتوان یک اشارهگر ساخت.
این ویژگی برای کدهایی مثل HTML مفید است؛ برای مثال میتوان چند نمونه از یک کلاس را اضافه کرد یا فرمت چند هایپرلینک را تغییر داد.
۵. استفاده از تعریف (Definition)
گاهی در حال برنامهنویسی یا اسکریپتنویسی ممکن است با یک متغیر یا متد ناشناس روبهرو شوید. در این شرایط میتوانید با چند دقیقه جستوجو فایل مناسب را پیدا کنید یا متد/متغیر) مورد نظر را با اشارهگر انتخاب کنید و با فشردن کلید F12، تعریف آن را ببینید.
یا میتوانید از کلید میانبر Alt + F12 برای پیگیری تعریف استفاده کنید، به این صورت تعریف صحیح در خطی که اشارهگر قرار دارد نمایش داده میشود و دیگر نیازی به نمایش فایل منبع نیست.
علاوه بر این میتوانید یک متد یا متغیر تعریفشده را انتخاب کنید و از کلید میانبر Shift + F12 برای یافتن تمام مراجع مربوط به آن استفاده کنید. این مرجع هم در محل اشارهگر نمایش داده میشود. البته برای کار با این امکانات اول از باز بودن پوشهی Current working project (پروژهی در حال اجرا) مطمئن شوید.
۶. تغییر نام تمام رویدادها
بازنویسی یکی از ابعاد ضروری نوشتن و نگهداری از یک کد تمیز است؛ اما درصورتیکه بخواهید یک ماژول بزرگ یا یک دستهی بزرگ کد را بازنویسی کنید، کار دشواری است. پس بهجای جستجوی صدها فایل برای تغییر نام یک متد یا متغیر، بگذارید VS Code این کار را برایتان انجام دهید.
اگر یک متغیر یا متد را انتخاب کنید و سپس کلید F2 را فشار دهید، میتوانید نام آن را ویرایش کنید و به این ترتیب تمام نمونههای موجود از نام متغیر در کل پروژه تغییر میکنند.
اگر میخواهید تغییر فقط در فایل جاری اجرا شود از کلید میانبر Crtl + F2 استفاده کنید؛ به این ترتیب VS Code تمام نمونههای فایل جاری را از طریق اشارهگر نمایش میدهد.
۷. جستوجو در فایلهای انبوه
اگر با فایلی غیر از کد منبع کار میکنید، امکانات Symbol-finding (مطابق نکتهی ۵) قابل استفاده نیستند؛ بنابراین در صورت نیاز به یک جمله یا کلمهای که نمیدانید در کدام فایل قرار دارند، چه میکنید؟ در این شرایط میتوانید از تابع Find استفاده کنید.
با Ctrl + F میتوانید جستجو را به فایل جاری محدود کنید؛ درحالیکه Ctrl + Shift +F امکان جستوجو در تمام فایلهای موجود در پروژهی فعلی از جمله زیرپوشهها را هم فراهم میکند.
۸. استفاده از خط فرمان در VS Code
یکی از امکانات دیگر VS Code برخورداری از یک ترمینال یکپارچه است. این ترمینال در ویندوز در قالب Command Prompt نمایش داده میشود و در مک و لینوکس در قالب Bash prompt ظاهر میشود. درهرصورت این ترمینال در پوشهی Current working project (درصورت فعال بودن پروژه) یا پوشهی Home (درصورتیکه هیچ پروژهای بارگذاری نشده باشد) راهاندازی میشود.
VS Code قابلیت داشتن چند ترمینال مجزا را فراهم میکند. با کلیک روی آیکون + سمت راست بالای صفحه میتوانید نمونه ترمینالهای بیشتری ببینید. برای بستن ترمینال جاری روی آیکون سطل زباله کلیک کنید. منوی آبشاری امکان جابهجایی بین این گزینهها را فراهم کرده است (و مثل واسط تبمحور فضای صفحهی نمایش را هدر نمیدهد).
۹. نصب یک Theme جدید در VS Code
VS Code امکان انتخاب زمینه یا Theme را برای هایلایت متنها و کد منبع فراهم میکند. متأسفانه امکان انتخاب زمینه برای خود واسطه را نمیدهد؛ اما هایلایت دستورها را میتوان تغییر داد. یک Theme خوب میتواند به افزایش کارایی کدنویسی کمک کند.
میتوانید Themeهای جدید را در VS Code Marketplace (بهصورت رایگان) پیدا کنید یا بهصورت مستقیم در VS Code جستجو کنید.
۱۰. نصب توسعههای شخص ثالث در VS Code
آخرین ویژگی مهم، قابلیت گسترش VS Code از طریق توسعههای شخص ثالث است. شما میتوانید توسعهها را در VS Code Marketplace پیدا کنید (بهصورت رایگان) یا در VS code به جستجوی آنها بپردازید. با کلید میانبر Ctrl + Shift + X به پنل توسعه دسترسی پیدا کنید.
وسعههای کلیدی برای حداکثرسازی کارایی هستند. میتوانید ابزار مختلف مثل linter-ها، debugger-ها، snippet-ها، ارتقاء کیفیت VS Code، ابزار build و حتی ابزاری پیادهسازی Vim را در این بخش پیدا کنید.
البته VS Code فقط یک ویرایشگر متنی است نه IDE .IDE یک محیط توسعه است که میتوان در آن کد را به محصول نهایی تبدیل کرد (مثل یک برنامهی کامپایلشده، اپلیکیشن وب و ...)؛ اما ویرایشگرهای متن ابزارهایی هستند که صرفا برای اسکریپتنویسی و اجرای دستورات خط فرمان کارایی دارند.
نسل جدید کوچکترین محصول آئودی، هاچبک جذاب A1 اسپرتبک با طراحی زیبا و کابین مدرن رونمایی شد. مقامات آئودی جهت جذب بیشتر مشتریان جوان و رقابت با خودروهای کلاس مینی بهخصوص در بازار اروپا، نسل دوم A1 را پس از ۸ سال تولید نسل اول عرضه خواهند کرد.
طراحی تهاجمی و جذاب آئودی A1 جدید، بیشتر در مسیر تکاملی پیش رفته است تا انقلابی. جلوپنجرهی عریضتر و طراحی تهاجمیتر چراغهای جلو، اولین تلاش A1 برای پیوستن به مدلهای A4 و A5 جدید است. البته A1 علاوه بر زبان طراحی جدید آئودی، از مدل افسانهای رالی اسپرت کواترو (Sport Quattro) هم الهام گرفته است؛ شیارهای بالای جلوپنجره میراث دوران حکمفرمانی اسپرت کواترو مدل ۱۹۸۴ در مسابقات رالی است. A1 جدید با استفاده از پلتفرم فولکس واگن MQB A0 که در مدلهایی چون پولو و سئات ایبیزا استفاده شده، ابعاد بزرگتری در بدنه و کابین پیدا کرده است. ابعاد بزرگتر در کنار رینگهای ۱۵ تا ۱۸ اینچی، چراغهای LED عقب، سپرهای بزرگ و برجسته و طراحی جدید چراغها نمای A1 را تکمیل کرده است.
فضای داخلی A1 جدید بهلطف آخرین نسل از سیستم اطلاعات و سرگرمی آئودی کاملاً دگرگون شده است. نمایشگر ۱.۲۵ اینچی پنل دیجیتال فرمان به همراه نمایشگر لمسی ۹.۸ یا ۱۰.۱ اینچی سیستم اطلاعات و سرگرمی MMI در کابین A1 جلب توجه میکنند. همانند فولکس واگن پولو، زاویهی مرکز داشبورد و نمایشگر لمسی به سمت راننده متمایل شده است که با وجود تزئینات دریچههای هوا، کنسول مرکزی و دستگیرههای در بهرنگهای مختلف، کابین A1 ظاهر اسپرتتری پیدا کرده است. پلتفرم جدید نقش مهمی در فضای بیشتر کابین داشته، بهطوریکه حجم صندوق عقب با ۶۵ لیتر افزایش، به ۳۳۵ لیتر رسیده است. در صورت خواباندن صندلیهای ردیف عقب این حجم به ۱۰۹۰ لیتر افزایش پیدا میکند. کابین کاربرپسند A1 جدید با داشتن امکاناتی چون نورپردازی با ۳۰ رنگ مختلف، رابطهای اپل کارپلی و اندروید اتو، پورتهای USB و سیستم حرفهای ۵۶۰ کیلووات Bang & Olufsen با ۱۱ بلندگو بسیار جذاب بهنظر میرسد.
سیستمهای ایمنی و کمکراننده هاچبک جدید A1 در ترمز اضطراری خودکار با قابلیت تشخیص عابر پیاده و دوچرخهسوار، هشدار انحراف مسیر، کروز کنترل هوشمند و پارک خودکار خلاصه میشوند. نسل دوم آئودی A1 در چند تیپ مختلف و پیشرانههای بنزینی توربوشارژ TSFI بدون وجود مدل دیزل عرضه خواهد شد. پیشرانههای ۳ سیلندر ۱ لیتری ۹۴ اسب بخاری و ۴ سیلندر ۱.۵ و ۲ لیتری با حداکثر قدرت ۲۰۰ اسب بخار در مدلهای مختلف A1 استاندارد به همراه گیربکس ۶ سرعته دستی و آپشن اتوماتیک ۷ سرعته اس ترونیک استفاده شدهاند. گرانترین تیپ A1 اسپرتبک با پیشرانهی ۲۰۰ اسب بخاری، بهصورت استاندارد از گیربکس اتوماتیک اس ترونیک استفاده میکند.
در کنار مدل استاندارد بنزینی A1 و مدل گازسوز، نسخه S1 این هاچبک آلمانی با پیشرانهی ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ، ۲۵۰ اسب بخار قدرت و سیستم تمام چرخ محرک (AWD) آئودی کواترو عرضه خواهد شد. نسخهی S1 علاوه بر تغییرات فنی و عملکرد بهتر، ظاهر تهاجمیتر هم خواهد داشت. عملکرد فنی این مدل اعلام نشده است اما نسل فعلی آئودی S1 با ۲۳۱ اسب بخار قدرت، در زمان ۵.۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. بر اساس پیشبینی کارشناسان، نسل جدید آئودی A1 اگر قیمت پایه حداکثر ۲۲ هزار دلار داشته باشد، رقیب جدی مینی کوپر خواهد بود. A1 جدید اواخر سال ۲۰۱۸ بهعنوان مدل ۲۰۱۹ در بازار اروپا عرضه میشود. قیمت رسمی پایه و زمان عرضهی آن در بازار جهانی هنوز اعلام نشده است.
گروه رتبهبندی دانشگاهها و موسسات پژوهشی کشور برای هفتمین سال متوالی دانشگاهها و موسسات پژوهشی را بهصورت رسمی بر اساس شاخصها و معیارهای مصوب ششمین نشست فوقالعاده وزارت آموزش عالی کشورهای اسلامی رتبهبندی کرد.
بر اساس گزارش گروه رتبهبندی ISC، در این رتبهبندی ۱۸۲ دانشگاه و مؤسسهی پژوهشی دولتی توسط ۲۶ شاخص در قالب ۵ معیار کلی پژوهش، آموزش، وجهه بینالمللی، تسهیلات - امکانات و فعالیتهای اجتماعی- اقتصادی و صنعتی مورد ارزیابی قرار گرفتند.
در رتبهبندی منتشرشده بخشی از اطلاعات توسط دانشگاهها و موسسات از طریق پرسشنامه الکترونیکی گروه رتبهبندی گردآوری شد. بخشی دیگر از اطلاعات مورد نیاز رتبهبندی که پژوهش محور بودهاند نیز توسط کارشناسان گروه رتبهبندی ISC از پایگاههای اطلاعاتی WoS و ISC تهیه شد.
در رتبهبندی سال ۹۶-۱۳۹۵ همچون سالهای گذشته شاهد رشد نزدیک به ۱۵ درصدی تعداد دانشگاهها و موسسات حاضر در نظام رتبهبندی ISC بودهایم. از سال ۱۳۸۹ که رتبهبندی دانشگاهها و موسسات پژوهشی کشور توسط ISC آغاز شد، هر ساله (بهجز سال ۹۳-۱۳۹۲) به تعداد این دانشگاهها افزوده شده است.
با توجه به ماهیت و فعالیتهای متفاوت مراکز آموزشی در کشور و تفاوت آنها، نتایج در رتبهبندی ISC در پنج زیرگروه دانشگاههای جامع، دانشگاههای صنعتی، پژوهشگاهها، دانشگاههای هنر و دانشگاههای علوم پزشکی ارائه میشود. در جدول زیر میزان حضور سالانه دانشگاهها و موسسات در پنج زیر گروه اشارهشده نمایش داده شده است.
۸۱ واحد از دانشگاههای جامع کشور در رتبهبندی سال ۹۶-۱۳۹۵ حضور دارند که این تعداد در سال گذشته برابر با ۶۳ واحد بوده است. دانشگاه تهران همچون سالهای گذشته رتبه اول کشور در بین دانشگاههای جامع را به خود اختصاص داده است. دانشگاههای تربیت مدرس، شیراز، فردوسی مشهد، تبریز، شهید بهشتی، اصفهان، تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان، کاشان و بوعلی سینا به ترتیب در جایگاههای دوم تا دهم جدول قرار گرفتهاند.
از دانشگاههای وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۴۲ دانشگاه در رتبهبندی مورد ارزیابی قرار گرفتند و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران بهعنوان برترین دانشگاه پزشکی کشور معرفی شد. دانشگاههای علوم پزشکی شهید بهشتی، مشهد، شیراز، تبریز، اصفهان، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی مازندران و علوم پزشکی کرمان با قرار گرفتن بعد از دانشگاه علوم پزشکی تهران، توانستند در جمع ۱۰ دانشگاه برتر علوم پزشکی کشور قرار گیرند.
در رتبهبندی سال ۹۶-۱۳۹۵ در بین ۲۹ دانشگاه صنعتی حاضر در رتبهبندی ISC، دانشگاههای صنعتی امیرکبیر ، شریف، دانشگاه علم و صنعت توانستند به ترتیب جزو سه دانشگاه برتر صنعتی کشور قرار گیرند. دانشگاههای صنعتی اصفهان و دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی رتبههای چهارم و پنجم جدول را کسب کردند.
۲۶ پژوهشگاه و مؤسسهی پژوهشی کشور در سال ۱۳۹۵-۹۶ رتبهبندی شدند که پژوهشگاه دانشهای بنیادی رتبه نخست فهرست را از آن خود کرد و پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، پژوهشگاه رویان، پژوهشگاه مواد و انرژی و پژوهشگاه صنعت نفت به ترتیب رتبههای دوم تا پنجم جدول را به خود اختصاص دادند.
در بین دانشگاههای هنر در رتبهبندی ISC، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، اصفهان، تهران و شیراز به ترتیب چهار دانشگاه برتر هنر در رتبهبندی سال ۹۶-۱۳۹۵ هستند.
در رتبهبندی سال ۹۶-۱۳۹۵ علاوه بر انتشار امتیازات کل و رتبه هر دانشگاه، امتیازات دانشگاهها و موسسات در پنج معیار پژوهش، آموزش، وجهه بینالمللی، تسهیلات و نهایتا در معیار فعالیتهای اجتماعی- اقتصادی روی وبگاه جدید گروه رتبهبندی به نشانی ur.isc.gov.ir نمایش داده شده است.
معمولا گفته میشود آب و الکتریسیته با یکدیگر همخوانی ندارند؛ درست شبیه آب و گربه که همیشه از تضاد آنها گفته شده است. ظاهرا کسی در مورد تلاشهای جدید جگوار برای نزدیک کردن خودروی الکتریکی به آب چیزی نمیداند؛ این خودروساز بریتانیایی به کمک همکاران خود یکی از سریعترین قایقهای الکتریکی را تولید کرده است که میتواند به سرعت بالایی در دریا دست یابد. قایق برقی جگوار وکتور ریسینگ V20E، نام جدیدترین محصول الکتریکی جگوار است که در ادامه تلاشهای این شرکت برای تغییر به سمت دنیای خودروهای الکتریکی تولید میشود.
مانند بسیاری از خودروهای تولیدی جگوار، این قایق برقی برای سرعت ساخته شده است. پیتر دِرِج، مؤسس و مدیر فنی شرکت «جگوار وکتور ریسینگ»، سوار بر قایق ساخت خود توانست با سرعت ۱۴۲ کیلومتر بر ساعت مسیری به طول ۱۳ کیلومتر را در دریاچه کانیستون در کامبریای انگلیس طی کند ورکورد جهانی سرعت با قایق برقی را بشکند. رسیدن به چنین سرعتی باعث شد قایق برقی جگوار وکتور ریسینگ V20E بتواند رکورد سرعت با قایق برقی را در انگلیس و جهان به نام خود ثبت کند. رکورد قبلی نیز متعلق به پیتر درج بود که در سال ۲۰۰۸ با سرعت ۱۲۴ کیلومتر بر ساعت به ثبت رسید.
برای خلق چنین محصولی، خودروساز انگلیسی متعلق به تاتا موتورز با متخصص ساخت قایق یعنی جگوار وکتور ریسینگ و شرکت ویلیامز ادونسد اینجینیرینگ (Williams Advanced engineering) همکاری نزدیک داشت. برای ساخت سیستم محرکه و موتور الکتریکی از قطعات ساخت ویلیامز ادونسد اینجینیرینگ استفاده شد. هنوز جزئیات زیادی در مورد باتری، موتور الکتریکی و کنترلر این قایق منتشر نشده است؛ اما جگوار میگوید از فناوری خودروی الکتریکی موجود در سری مسابقات فرمول E برای تولید آن استفاده میشود.
جگوار علاوه بر استفاده از تخصص تیم وکتور برای مهندسی ساخت قایق برقی، در زمینه رانندگی با این قایق نیز از وکتور ریسینگ کمک گرفت. پیتر درج بهعنوان بنیانگذار و مدیر فنی جگوار وکتور ریسینگ، توانست با استفاده از تجارب خود رکورد سرعت روی آب را بشکند. پیتر درج قصد دارد طی ۱۸ ماه آینده، شانس خود را برای ثبت چند رکورد سرعت دیگر امتحان کند و به نظر میرسد روزهای پرکاری در آینده داشته باشد.
جگوار قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ با تولید خودروهای سنتی بنزینسوز خداحافظی کند. خودروی الکتریکی جگوار I-Pace تا اواخر امسال راهی بازار میشود و توسعه خودروهای برقی بخشی از استراتژی جدید این خودروساز است که قایق الکتریکی پرسرعت نیز بخشی از آن تلقی میشود.
الجی از گوشی هوشمند ال جی ایکس ۵ ۲۰۱۸ (LG X5 2018) رونمایی کرد که جدیدترین گوشی برند ایکس الجی محسوب میشود و در کرهی جنوبی، زادگاه شرکت سازنده معرفی شده است. الجی ایکس ۵ ۲۰۱۸ گوشی میانردهای است که از مشخصات متوسطی بهره میگیرد و با قیمت ۳۳۰ دلار به فروش میرود. این دستگاه از طریق اپراتورهای اصلی در کرهی جنوبی از جمله SKT،KT و الجی یوپلاس عرضه خواهد شد؛ اما از برنامهی عرضهی آن در دیگر مناطق هنوز اطلاعی در دست نیست؛ البته اگر الجی اصلا قصد انجام آن را داشته باشد.
قاب الجی ایکس ۵ ۲۰۱۸ از فلز ساخته شده؛ درحالیکه ظاهرا جنس قسمت پشت گوشی از پلاستیک است. البته این گمانهزنی بر اساس تصاویر رندری که الجی منتشر کرده، مطرح میشود و این شرکت بهطور مشخص مواد بهکاررفته در ساخت این گوشی را اعلام نکرده است. در قسمت پشت الجی ایکس ۵ یک دوربین به همراه نام «X5» به چشم میخورد و لوگوی الجی نیز در قسمت پایین نمایشگر گوشی قابل مشاهده است. جدیدترین گوشی الجی از حاشیههای نسبتا ضخیمی برخوردار است؛ با این حال از آنجایی ایکس ۵ دستگاهی میانرده بهشمار میرود، این مسئله چندان غافلگیرکننده محسوب نمیشود. کلید پاور/ قفل گوشی در قسمت راست بدنه قرار دارد و مکان در نظر گرفتهشده برای برای کلیدهای افزایش و کاهش حجم صدا، قسمت چپ گوشی است. بلندگوی ایکس در قسمت پشت جایگذاری شده و جک ۳.۵ میلیمتری هدفون و درگاه میکرو USB در قسمت پایین قرار گرفته است. الجی ایکس ۵ ۲۰۱۸ تنها با رنگ آبی مراکشی عرضه میشود و از سیستم پرداخت الجی پی پشتیبانی میکند.
گوشی جدید الجی از نمایشگر ۵.۵ اینچی با وضوح تصویر ۱۲۸۰ در ۷۲۰ پیکسل بههمراه ۲ گیگابایت حافظهی رم LPDDR3 و ۳۲ گیگابایت فضای ذخیرهسازی قابل افزایش بهره میگیرد. قلب تپندهی این دستگاه پردازندهی ۶۴ بیتی ۸ هستهای مدیاتک MT6750T است و یک باتری قدرتمند ۴۵۰۰ میلیآمپر ساعتی وظیفهی نیرورسانی به آن را بر عهده دارد. اندروید اوریو نسخهی ۸.۰ بهصورت پیشفرض در کنار رابط کاربری سفارشی الجی روی این گوشی اجرا میشود. دوربین اصلی الجی ایکس ۵ از حسگر ۱۳ مگاپیکسلی بهره میگیرد و دوربین سلفی دستگاه ۵ مگاپیکسل است. این گوشی از اتصال شبکهی نسل چهارم موبایل Cat.4 پشتیبانی میکند و ابعاد آن ۱۵۴.۷ × ۷۸.۱ × ۸.۹ میلیمتر است و ۱۷۱ گرم وزن دارد.
مسابقات جام جهانی 2018 با کمک فناوریهای گوناگونی در حال برگزاری است که به انجام دقیقتر بازیها کمک میکنند.
به نقل از فوربس، مسابقات جام جهانی، به صنعتی چند میلیارد دلاری تبدیل شده که تماشاگران بسیاری را از سراسر جهان به خود اختصاص میدهد. در نتیجه، عجیب نیست که توجه اهالی فناوری نیز به این رویداد پرطرفدار جلب شود.
در مسابقات پیشین جام جهانی که در برزیل برگزار شد، برای نخستین بار، "فناوری خط دروازه"(Goal-line technology) مورد استفاده قرار گرفت. فناوری خط دروازه، یک مکانیسم الکترونیکی برای تشخیص عبور کامل توپ از خط دروازه است که با کمک دستگاههای الکترونیکی برای کمک به داوران استفاده میشود.
در مسابقات جام جهانی امسال، فناوری، نقش قابل توجهی بر عهده دارد.
کمک داور ویدئویی
"کمک داور ویدئویی"(VAR)، نوعی کمک داور است که تصمیمات داور را با استفاده از فیلم بازی و یک هدست برای برقراری ارتباط، بررسی میکند.
استفاده از داوران ویدئویی در مسابقات راگبی، تنیس، "لیگ ملی فوتبال(آمریکایی)" (NFL) و حتی کریکت، نتایج موفقیتآمیزی داشته است اما امسال، برای نخستین بار در جریان بازیهای جام جهانی 2018 روسیه مورد استفاده قرار گرفته تا دقت و درستی نتایج این مسابقات جهانی را تضمین کند.
ایده استفاده از این فناوری، ساده است. داور برای بررسی بهتر، موقعیتهای بازی مانند گل، پنالتی، کارت قرمز و تشخیص در دادن کارت زرد یا قرمز را به کمک داور ویدئویی ارجاع میدهد.
این فناوری، در چندین رقابت از جمله مسابقات فیفا مورد آزمایش قرار گرفت اما با مخالفتهای گوناگونی مواجه شد. از جمله اینکه برخی VAR را به بازسازی یا حذف برخی قسمتهای بازی متهم کردند اما این نظرات، فیفا را از به کار بردن آن باز نداشته است.
در طول بازیهای امسال، یک مجموعه از کمک داوران ویدئویی متشکل از یک کمک داور ویدئویی، سه دستیار و چهار متصدی پخش در "اتاق پخش ویدئو"(VOR) واقع در "مرکز پخش بینالمللی مسکو"(IBC) قرار دارند. این مجموعه، از تصاویر 33 دوربین پوششدهنده بازی استفاده میکند و همچنین، امکان دسترسی اختصاصی به دو دوربین مخصوص آفساید را دارد.
احتمالا VAR ، جالبترین نوع فناوری به کار رفته در جام جهانی خواهد بود.
ویدئوهای وضوح بسیار بالا
به نظر میرسد هر دوره از مسابقات جام جهانی، با ورود یک فناوری پخش جدید همراه است. در مسابقات امسال نیز از یک "تلویزیون وضوح بسیار بالا" (UHD) با وضوح 4K استفاده میشود.
این فناوری، قالبی پیشنهادی برای ویدئوی دیجیتال است که از سوی آزمایشگاههای تحقیقاتی دانش و تکنولوژی "اناچکی"(NHK) مطرح شد. تفکیکپذیری آن حدود 16 برابر پیکسلهای تلویزیون وضوح بالا است که آن را تقریباً با سطح جزییات "آیمکس" یکی میکند. "آیمکس" دارای ظرفیت ضبط و نمایش تصاویر با اندازه و وضوح بسیار بیشتری نسبت به سیستمهای سنتی و قدیمی فیلم است.
مدلهای آزمایشی این نسخه در جام جهانی 2014 برزیل نیز حضور داشتند اما این نخستین بار است که این فناوری، در دسترس گزارشگران بازی قرار میگیرد.
سیستم های ردیابی و اجرایی الکترونیکی
یکی دیگر از نوآوریهای فیفا برای جام جهانی امسال، "سیستم های ردیابی و اجرایی الکترونیکی" (EPTS) است. این سیستم، یک تبلت را شامل میشود که برای مربیان همه تیم ها، امکان دسترسی به آمار بازیکنان و فیلمهای ویدئویی را در زمان واقعی فراهم میکند.
به هر تیم، سه تبلت داده میشود که یکی از آنها برای تحلیلگر حاضر در جایگاه تماشاگران، دیگری برای تحلیلگر روی نیمکت و سومی برای گروه پزشکی است. فیلم بازی با یک تاخیر 30 ثانیهای، اطلاعاتی مانند دادههای موقعیتی هر بازیکن، عبور، فشار، سرعت و مقابلهها را ارائه میدهد.
این فناوری، با سیستم های مبتنی بر دوربین و فناوری پوشیدنی کار میکند که در سال 2015 به تایید فیفا رسیدهاند. در جام جهانی، دادهها با دو دوربین ردیابی نوری واقع در جایگاه اصلی تماشاگران گردآوری میشوند و تیمها امکان دسترسی به دوربینهای تاکتیکی انتخاب شده را خواهند داشت.
اینترنت 5G
"نسل پنجم شبکه تلفن همراه" (5G)، استانداردهای پیشنهادی برای نسل جدید ارتباطات سیار است که پس از نسل چهارم شبکه تلفن همراه کنونی ارائه میشود. برنامهریزی طراحان این فناوری، افزایش سرعت اتصال اینترنت از سمت اپراتورها به میزان 20 گیگابیت و افزایش ظرفیت بیشتر نسبت به نسل چهارم است.
تصمیم برگزارکنندگان جام جهانی برای به کار بردن این فناوری، کمی زودتر از موعد صورت گرفته است اما آنها تصمیم دارند نسل پنجم اینترنت را به صورت آزمایشی در طول این مسابقات، مورد استفاده قرار دهند.
انتظار میرود اینترنت 5G، در سال 2019 در دسترس قرار گیرد و سرعت بیشتر، ظرفیت بالاتر و تاخیر کمتری را به همراه داشته باشد. اینترنت 5G، امکان اتصال بهتر را برای هواداران حاضر در استادیوم فراهم میکند.
توپ تلستار آدیداس
شرکت آدیداس، از سال 1970، توپ رسمی همه مسابقات جام جهانی را تولید کرده است. در مسابقات امسال، آدیداس از توپ جدید این شرکت موسوم به " تلستار 18" (Telstar 18) رونمایی کرده و طراحی جدیدی ارائه داده است. گفته میشود این توپ جدید، به بهبود عملکرد بازیکنان، چه در استادیوم و چه در خیابان کمک خواهد کرد.
جالبترین جنبه این طراحی، وجود یک تراشه "ارتباطات میداننزدیک" یا "انافسی" (NFC) است. انافسی ، گونهای وسیله ارتباطی بیسیم بین دو دستگاه مجاور است که در فاصلههای کوتاه (حداکثر چند سانتیمتر) کاربرد دارد. این فناوری، امکان برقراری ارتباط با یک تلفن همراه هوشمند را برای توپ فراهم میکند.
با وجود اینکه استفاده از تراشه انافسی، برای نخستین بار در یک توپ فوتبال صورت گرفته، شاید راه را برای هوشمندتر شدن نسخههای آینده این فناوری، هموار کند.
نظریههای پیشین درباره وجود آب در ماه ممکن است درست باشد، اما در مطالعه جدید محققان ژاپنی، این موضوع به شکلی منحصر به فرد بررسی شده است.
به نقل از اسپیس، در طول سالها، گمانهزنیهای بیشمار و بحث در مورد اینکه آیا آب در ماه وجود دارد یا نه، انجام شده است. با این حال، این گمانهزنیها زمانی که گروهی از دانشمندان دانشگاه "توهوکو" ژاپن، یک ماده معدنی به نام "موگانیت"(Moganite) را درون یک سنگ قمری در کویر شمال غربی آفریقا که از ماه آمده، پیدا کردند، قوت گرفت.
علت ادعای محققان مبنی بر وجود آب در ماه این است که این ماده معدنی برای شکلگیری نیاز به آب دارد و به این ترتیب در ماه، آب وجود دارد.
"موگانیت" یک کریستال از دیاکسید سیلیکون و شبیه به کوارتز است و بر روی زمین، زمانی به عنوان رسوب تشکیل میشود که آب قلیایی حاوی SiO2 تحت شرایط فشار بالا تبخیر شود.
"ماساهیرو کایاما" سرپرست این مطالعه میگوید: وجود موگانیت به قوت نشان میدهد که آب بر روی ماه وجود دارد.
"کایاما" 13 نمونه سنگ ماه را همراه با تیم خود انتخاب کرد و از تکنیکهای پیشرفته برای بررسی و تجزیه و تحلیل ساختارهای شیمیایی و ترکیبات مواد معدنی آن استفاده کرد که شامل روشهایی مانند طیفسنجی میکرو-رامان و میکروسکوپ الکترونی بود.
فقط یکی از این 13 نمونه حاوی موگانیت بود. این موضوع، نظریه محققان را تأیید کرد که هیچ راهی برای شکلگیری این سنگ در صحرای شمال غربی آفریقا وجود ندارد، بنابراین این سنگ به همراه موگانیت داخلش در ماه شکل گرفته است.
"کایاما" افزود: اگر هوای خشک صحرا میتوانست موگانیت را در سنگها تولید کند، بنابراین باید در تمام نمونههای ما وجود میداشت، اما چنین چیزی نبود.
این اولین بار است که دانشمندان وجود موگانیت را در سنگ قمری شناسایی کردهاند. نظریه محققان ژاپنی این است که این سنگهایی که در بیابان آفریقا یافت شده، احتمالا از منطقه Procellarum Terrane (منطقهای در کره ماه) آمده است.
محققان میگویند که شکلگیری موگانیت به علت تبخیر آب در نور شدید خورشید رخ میدهد. نظریه موجه آنها این است که کریستالهای یخآب که در عمق سطح ماه و به دور از نور خورشید مدفون شدهاند، میتوانند وجود داشته باشند.
در گذشته مأموریتهای فضایی متعددی وجود داشته است که وجود یخ یا آب متمرکز در قطبهای ماه را تایید کرده است. با این حال، این اولین بار است که دانشمندان شواهد جامعی از حضور یخآب فراوان در کمربند میانی و سطوح پایینتر ماه یافتهاند.
براساس برآوردهای ارائه شده توسط تیم ژاپنی، حدود 0.6 درصد از وزن خاک ماه حاوی آب است. اگر برآوردهای آنها دقیق باشد، کاوشگرانی که در آینده روی ماه فرود میآیند، بدون شک دسترسی راحتتری به این منابع خواهند داشت.
این کشف به طور قابل توجهی احتمال سکونت انسان و برپایی تجهیزات برای زندگی انسان را در ماه افزایش میدهد. به طوری که طی چند دهه آینده، ممکن است انسان در خاک ماه زندگی کند.
"کایاما" میگوید: آبهای تحریک شده با باد خورشیدی میتواند بینش جدیدی را در مورد تاریخ فعالیت خورشید به ما نشان دهد و آبهای آتشفشانی ما را با اطلاعات مربوط به تکامل ماه همراه با آب آشنا میکند. اینها همه بسیار هیجانانگیز هستند.
.: Weblog Themes By Pichak :.