ایسوس روز گذشته بدون برگزاری رویدادی رسمی یا کنفرانسی خبری، گوشی جدیدی را بهنام ZenFone Ares در تایوان عرضه کرد. این دستگاه با مشخصاتی برابر با گوشی سال گذشتهی ذنفون AR بر فناوریهای واقعیت افزوده و واقعیت مجازی متمرکز شده است. ذنفون آرس از نمایشگر ۵.۷ اینچی امولد با نسبت تصویر استاندارد ۱۶:۹ و وضوح تصویر QHD یا (۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل) بهره میگیرد. نمایشگر این گوشی به برخی از ویژگیهای نامآشنا همچون فناوری Tru2life بهمنظور بهبود قابلیت دید در محیطهای خارجی و پوشش مقاوم در برابر چربی مجهز شده است.
ذنفون آرس از تراشهی شناختهشدهی اسنپدراگون ۸۲۱ به همراه ۸ گیگابایت حافظهی رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظهی ذخیرهسازی داخلی UFS 2.0 با قابلیت افزایش ظرفیت بهره میبرد. سختافزار این گوشی ظاهرا با فناوری ARcoreگوگل سازگاری دارد. ZenFone Ares در بخش دوربین یک بار دیگر به همان حسگر ۲۳ مگاپیکسلی به همراه لنز با وضوح بالای پیکسلمستر ۳ مجهز شده است؛ البته این دوربین بهمنظور پیادهسازی افکتهای سهبعدی واقعیت افزوده از قابلیت ردیابی حرکتی و سنجش عمق بهره میگیرد. در قسمت جلوی ذنفون آرس نیز حسگری ۸ مگاپیکسلی برای ثبت تصاویر سلفی درنظر گرفته شده است.
محصول جدید ایسوس به طرز غافلگیرکنندهای اندروید نوقا را اجرا میکند؛ اما باتری آن ظرفیتی معادل ۳۳۰۰ میلیآمپر ساعت دارد و از فناوری شارژ سریع Quick Charge 3.0 پشتیبانی میکند. ذنفون آرس به منظور تکمیل تجربهی چندرسانهای به رمزگشای صوتی با وضوح بالای ۳۸۴ کیلوهرتز سونیک مستر ۳ مجهز شده است و از هدفون DTS با صدای فراگیر ۷.۱ کاناله نیز پشتیبانی میکند. گوشی جدید ایسوس فعلا تنها در بازار تایوان عرضه میشود و امکان سفارش آن از خردهفروشیهای محلی با قیمت ۳۳۳ دلار وجود دارد.
در طول ۴۰۰ سالی که بشر میدان مغناطیسی زمین را ثبت میکند، دریافته است که این میدان به طورغیرقابل کنترلی به سمت غرب کشیده میشود. فرضیهی جدیدی علت این امر را امواج ناشناخته موجود در هستهی بیرونی زمین معرفی میکند.
امواج کند که امواج روسبی (Rossby waves) نام دارند، در سیال درحال چرخش به وجود میآیند. این امواج همچنین به نام امواج سیارهای نیز شناخته میشوند که در بسیاری از اجرام درحال چرخش و بزرگ وجود دارند؛ از جمله در اقیانوسهای زمین و جو و سیارهی مشتری و خورشید. اُ.پی. باردسلی دنشجوی دکترای دانشگاه کمبریج بریتانیا و همچنین نویسنده یک مطالعه جدید بر فرضیه امواج روسبی است و میگوید:
هستهی بیرونی زمین یک سیال چرخان است؛ یعنی امواج روسبی در هسته نیز میچرخند. امواج روسبی اقیانوسی و جوی پوستههایی دارند که درخلاف چرخش شرقی زمین به سمت غرب در حرکت هستند. امواج روسبی هسته، بهمقدار کمی امواج روسبی جوی را تغییر میدهند. پوسته های آنها همیشه به سمت شرق حرکت میکند.
نیروهای چرخشی
چرخش آهن مغناطیسی در هستهی زمین منشأ میدان ژئومغناطیسی زمین است. میدان ژئومغناطیسی به نوبهی خود از سیاره در برابر تشعشعات خورشیدی محافظت میکند. این موضوع برای ادامهی حیات زمین از اهمیت بالایی برخوردار است. بدون این میدان، سطح سیاره با ذرات بارداری که از خورشید جریان می یابند، بمباران میشود و درنهایت جو زمین از بین میرود.
درحالیکه به فهم امواج منتشر شده در سراسر هسته زمین مشغولیم، باردسلی متوجه شد که برخی از این امواج میتوانند یکی از رازهای میدان مغناطیسی سیاره را توضیح دهند. در طول چهار قرن گذشته، دانشمندان میل مغناطیسی را اندارهگیری کردند و این میل اختلاف بین قطب شمال واقعی با آن چیزی است که عقربهی قطبنما نشان میدهد (از آنجا که میدان مغناطیسی با ناهنجاریهای محلی پر است، عقربهی قطبنما اندکی نسبت به قطب شمال واقعی بسته به جایی که ایستادهایم، تغییر میکند). باردسلی در این تحقیق جدید که در ۱۵ مه در ژورنال Proceedings of the Royal Society A منتشر شد، گفت:
در طول آن چهار قرن، اندازهگیریهای میل این ناهنجاریها نشان میدهد که گرایشی به کشیده شدن به سمت غرب وجود دارد.
باردسلی خطاب به Live Science میگوید:
کشیدگی به سمت غرب در ابتدا خود را بهصورت حبابهای روی اطلس در نزدیکی استوا نشان میدهد کهحدود ۱۷ کیلومتر (۱۰.۵ مایل) در سال رانده میشوند.
شرق و غرب
نظریه هایی که این کشیدگی را توضیح میدهند عموماً بر دینامیک هستهی بیرونی تمرکز دارند. به گفته باردسلی معروف ترین این نظریهها این است که هسته بیرونی یک گردش دایرهای مشابه جریان جت جو دارد که به سمت غرب در حرکت هستند و میدان مغناطیسی زمین را با خود میکشند. مسئله این است که معلوم نیست چرا این چرخش دایرهای باید وجود داشته باشد. حتماً باید وجود داشته باشد، اما اینکه مدرک مستقیمی وجود ندارد، هر توضیح دیگری ممکن است.
یک توضیح محتمل این است که امواج روسبی مرموز بودن میدان مغناطیسی را بر سطح زمین توضیح میدهد. این کمی عجیب است، زیرا امواج روسبی در هسته پوسته هایی دارند که در جهت غرب حرکت میکنند؛ یعنی خلاف کشیدگی حرکت غربی. اما پوسته های امواج همیشه جابهجایی کل انرژی خود را نشان نمی دهند. باردسلی می گوید:
ما میتوانیم گروهی از امواج را داشته باشیم؛ طوریکه پوستهها به سمت شرق و تودهی انرژی به سمت غرب حرکت کند.
امر مشابهی با امواج آب هم می تواند رخ دهد. پوستهی آنها در جهتی مشابه تودهی انرژی در حرکت است؛ اما لزوماً سرعتها یکسان نیست.
اندازهگیریهای سطحی میدان ژئومغناطیسی حرکت توده انرژی را به دست میدهد، اما همهی جزئیات موجی قابل دسترس نیست. امواج روسبی با تمایل بسیاری که در حرکت انرژی به سمت غرب دارند، میتوانند کشیدگی به سمت غرب را در اقیانوس اطلس توضیح دهد. جزئیاتی که در مقیاسهای کوچک رخ میدهند، مثل حرکت به سمت غرب پوستهها، قابل شناسایی نیستند.
فرضیه کشیدگی غربی و امواج روسبی کاملاً از این سؤال معروف که آیا میدان مغناطیسی معکوس میشود یا نه، مستقل است. در طول تاریخ زمین، جای قطب شمال و جنوب مغناطیسی تعویض شده است. این مسئله مشکل خاصی محسوب نمیشود و میدانیم که ۱۰ هزار سال به طول میانجامد. این موضوع باعث افزایش جزئی در ناهنجاریها و کاهش میدان مغناطیسی بین دو قطب می شود.
یک میدان ضعیف ذرات خورشیدی بیشتری از خود عبور میدهد؛ این روند میتواند شبکههای الکتریکی را مختل کند و موجب مشکلاتی در سیستمهای ناوبری شود. هرچند، دانشمندان مطمئن نیستند که آیا تضعیف میدان مغناطیسی در طول یک یا دو قرن گذشته نشانهی یک نوسان درحال وقوع (Flip-Flop) است؛ یا صرفاً نشانی از یک ارتعاش قابل بازیافت.
بعد از مطالعه قسمت دوم بهترین تکنیک های ترکیب بندی به متدهایی میرسیم که به شما فرصت میدهند شانس خود را با رقابت در جشنوارههای عکاسی یا تصویرسازی امتحان کنید. این تکنیکها راه شما برای ورود به عکاسی حرفهای هموارتر میکنند. عکاسی نهتنها میتواند لحظات خوشایندی برای شما فراهم کند بلکه میتواند حرفه شما در آینده باشد.
۱۵. قانون فضا
هر سوژهای که عکاسی میکنید، میتواند جهتی در ذهن مخاطب ایجاد کند. شما هم باید این جهت را درک کنید و به آن فضای کامل برای نمایش بدهید. اگر یک خودرو به سمت راست حرکت میکند، شما هم باید در سمت راست فضای بیشتری در نظر بگیرد تا سمت چپ. به این طریق بر حرکت ماشین و جهت آن تأکید کردید. البته سوژه شما میتواند یک پروانه باشد، مهم تقسیمبندی فضای حرکتی به دو بخش فضای مرده و فضای فعال است تا حس و حال سوژه در صحنه بهتر درک شود؛ همان هدفی که بهترین تکنیکهای ترکیببندی از ابتدا تابهحال در پی آن بوده است.
در این عکس پروانهای را میبینید که از سمت چپ به سمت راست حرکت میکند. به فضای بیشتر در جلوی پروانه نگاه کنید. ببیند در سمت چپ چقدر فضا دارد. با این کار ما به مخاطب این فرصت را میدهیم که مسیر حرکت پروانه را در میان قاب تجربه کند. با این حرکت مخاطب به درون قاب مینگرد و با عناصر دیگر هم ارتباط پیدا میکند. این تکنیکها باعث ایجاد خطوط ذهنی در نگاه مخاطب میشود و هنرمندان برای بیان مفاهیم لطیفتر، از آن در ترکیببندی استفاده میکنند.
قبلاً در مورد خطوط ذهنی و تأثیر آن در تصاویر در قسمت اول بهترین تکنیک های ترکیب بندی صحبت کردیم. انواع خطوط ذهنی را میتوان در تصاویر پیدا کرد. مهمترین نکته در مورد خطوط ذهنی این است که باعث میشوند اثر هنری بهتر و بهطور مناسبتری دیده شود. پس خطهایی که در یک تصویر باعث میشوند مخاطب به بیرون تصویر نگاه کند، خطوط بسیار نامناسبی هستند؛ مگر اینکه عکاس از این کار مقصود یا هدف خاصی را دنبال کند. یک روش راهنمایی مخاطب در تصاویر، استفاده از سمت و جهت نگاه کاراکتر است. با این کار مخاطب شما از طریق دنبال کردن جهت نگاه سوژه مثلاً به یک گل یا کاراکتر دیگری میرسد. این یکی از بهترین تکنیکهای ترکیببندی است.
عکس بالا پلانی از فیلم همشهری کین است. جهت و نگاه بازیگران را تعقیب کنید. میبیند که هر سه بازیگر به یک نقطه تمرکز دارند و آن برگهای است که با جدیت در حال تکمیل آن هستند. این باعث میشود که شما نیز متوجه اهمیت این برگه در این نما شوید. شما میتوانید سه خط ذهنی از نگاه بازیگران به سمت قلم بکشید. در عمق صحنه یک قاب مضاعف وجود دارد که کودکی را فارغ از رفتار بزرگسالان در پیشزمینه قاب، به برفبازی مشغول است. این بازی کودکانه موجب همدلی ما نیز میشود؛ چراکه همه آن را دوست داریم و قریب بهاتفاق آن را با شادی تجربه کردیم. این تضاد رفتاری در بکگراند و فورگراند خبر میدهد که چیزی در حال وقوع است که چندان خوب به نظر نمیرسد و آنچه دوستداشتنیتر است در معرض خطر قرار دارد. این میتواند به این معنا باشد که فصل بازی به انتهای رسیده؛ چراکه حکم آن امضا شده است. اینیک تحلیل ساده از یک نمای پرمحتوا است و شما بهتدریج با وجوه بیشتر این خطوط در حین کار آشنا میشوید. سادهترین کار این است که بعدازاین به سمت و سوی نگاه کاراکترها درصحنه بیشتر دقت کنید و سعی کنید خطی را که نشان میدهند، دنبال کنید تا ببیند به چه عنصر دیگر میرسید. همانطور که قبلاً گفته شد، خطها در بهترین تکنیکهای ترکیببندی نقش برجستهای دارند. در نمونههای زیر بهراحتی میتوانید این خطوط را پیدا کند و در این کار ماهر شوید.
۱۶. قانون راست به چپ
بنای این قانون، قاعده خواندن متون توسط مخاطبان است. وقتی شما از سمت راست مطالب را میخوانید و به آن خو گرفتهاید، در هنگام دیدن یک عکس هم از سمت راست شروع به دیدن آن میکنید. به همین دلیل پیشنهاد میشود هر حرکتی که در عکس انجام میشود از سمت راست به چپ باشد. اینیک قانون نسبی است، چراکه به مخاطب شما و زبان او مربوط میشود و یک مخاطب انگلیسیزبان تمایل دارد تصاویر را از سمت چپ به راست بخواند. پس این دفعه هنگامیکه دیدید یک عکس این قانون را رعایت نکرده، قبل از قضاوت در مورد عکاس و آموزشهای عکاس، به این نکته توجه کنید که این عکس در کجا گرفته شده است. اهمیت این قانون در این است که فضای خالی در لحظه اول مخاطب را گیج نکند و مهمتر از آن هیچچیز نیست؛ چراکه داوریها میتواند در مورد اجرای این قانون متفاوت باشد.
در این دو تصویر بستگی به عادت خواندن مخاطب، دیدن نقاط مهم صحنه امکان دارد از هر طرف باشد؛ ولی مفهوم و نتیجه حسی که در مخاطب ایجاد میکند نیز مهم است. وقتی مخاطب که عادت به خواندن متون از راست به چپ دارد و به تصویر بالایی نگاه میکند، آن را ملایم میبیند؛ چراکه حرکت تصویر در جهت اسکن چشم او است. ولی وقتی به تصویر پایین نگاه میکند و دیدن عکس را از سمت راست به چپ شروع میکند، ناگهان با دختری که به سمت راست حرکت میکند، مواجه میشود که واکنشی مثل مقابله ایجاد میکند. همین شرایط بهطور معکوس برای مخاطبی است که خواندن را از سمت چپ به راست آموخته است. شما در نظر بگیرید که مخاطبان شما بیشتر از کدام دسته هستند. مطالب را از راست میخوانند یا از سمت چپ. با استفاده از قوانین دیگر ترکیببندی میتوانید این قانون را برای دیگر مخاطبان متعادل کنید یا حتی از آن به نفع خود برای بیان بهتر موضوع استفاده کنید. مانند تصویر زیر که دختری در یک نمای قاب در قاب به سمت راست حرکت میکند و در اصفهان عکسبرداری شده است. استفاده از چند قانون از لیست بهترین تکنیکهای ترکیببندی باعث افزایش کیفیت عکاسی شما میشود.
یک مطلب مهم در مورد این حالت، اهمیت نقاط خوانش در ترکیببندی مخصوصاً قانون یکسوم است. در قانون یکسوم، چهار نقطه در صفحه ایجاد میشود؛ اما به خاطر نحوه اسکن چشم از تصاویر، هرکدام از این نقاط یک تقدم و تأخر در دیدن ایجاد میکنند. در تصویر زیر این نکته بهخوبی دیده میشود که ابتدا نقطه توجه ۴۱ درصد و بعد ۲۵ درصد و بعد ۲۰ درصد و درنهایت ۱۴ درصد توسط مخاطب، دیده میشود.
۱۷. تعادل عناصر درصحنه
شما در قسمت اول مطلب لیست بهترین تکنیکهای ترکیببندی با قانون یکسوم آشنا شدید و آن را تجربه کردید. در قانون یکسوم چیدمان عنصر به نحوی بود که در راستای یک خط عمودی یا افقی قرار میگرفتند. رعایت این قانون همیشه راحت نیست. گاهی عمل به آن باعث میشود که یک فضای خالی ناخواسته، در عکس ایجاد شود. ما نباید درصحنه یک فضای خالی داشته باشیم؛ مگر از روی قصد و برنامهریزی قبلی. برای رفع این مشکل میتوانید در نمای خود از یک سوژه بااهمیت کمتر استفاده کنید. تا جایی که وجود آن از اهمیت سوژه اصلی شما نکاهد. سوژه پرکننده قاب شما، میتواند کوچکتر باشد یا با فوکوس بیشتری سوژه اصلی را هدف قرار دهید.
در این عکس یک چراغبرق را میبینید که بهخوبی سمت چپ کادر نشسته است. در سمت دیگر و در دوردست، برج ساعت بیگ بن را میبیند که باقیمانده فضای نما را با حضور خود پرکرده است. با این کار به مخاطب خود آدرس کلی این تیر چراغبرق را هم دادهاید. ما میتوانیم از قانون فضای منفی در این تصویر نیز استفاده کنیم؛ ولی اینجا برای پر کردن فضای منفی و رساندن یک پیام از این کار انصراف دادیم. این در اختیار عکاس است که قوانین بهترین تکنیکهای ترکیببندی را در عکس خود محک بزند. این قوانین قرار هستند به شما کمک کنند تا مفاهیم خود را بهتر بیان کنید، هیچکدام نباید دست و پای شما را ببندد. شما در عکاسی باید ببینید، کدام از این دستورالعملها برای عکس شما مفید است و کدام نه؛ این کار جز با آزمون و تجربه به دست نمیآید.
در این تصویر یک گوجهفرنگی خوشرنگ در یک طرف قاب قرار دارد. ظرف گوجهفرنگی نیز با فاصله از طرف دیگر قاب، تعادل را فراهم میکند. ظرف گوجهفرنگی یک اثر ثانویه نیز در ترکیب دارد. گوجهفرنگی در جلوی تصویر در فاصلهای است که آشکارا بزرگتر از گوجهفرنگی درون ظرف به نظر میرسد در عکس بهاندازهای که دور است کوچکتر میشود. این ترکیببندی کمک کرده است احساس عمق و مقیاس را به صحنه اضافه شود. در تکنیک فورگراند جذاب، در قسمت اول مطلب بهترین تکنیکهای ترکیببندی مورد لایههای صحنه صحبت کردیم و این نمونهای از استفاده از عمق صحنه است.
۱۸. قانون همسایگی
قانون همسایگی ابزار بسیار قدرتمندی در عکاسی است. این قانون به شما کمک میکند که قوام عکس شما بیشتر شود. اینجا شما یک گام جلوتر میروید و با حساسیت بیشتری عناصر را انتخاب میکنید. وقتی دو عنصر عکاسی که باهم تفاوت بارزی دارند در کنار هم دیده میشود، آغاز جلب توجه و داستانپردازی است. یک فرد چاق و لاغر را در نظر بگیرید، بهسرعت نقطه توجه خواهند بود. لزومی ندارد عناصر شما متضاد باشند؛ بلکه میتوانند مکمل یکدیگر باشند. مهم این است که با چیدمان عناصر و شناخت تأثیر آنها در ذهن مخاطب، بتوانید قوه فکر مخاطب را نسبت به موضع اثر فعال کنید. فعال کردن این قوه هدف غایی بهترین تکنیکهای ترکیببندی است.
این عکس در خانه گرفته شده و صحنهای است که مدلهای مختلف آن را در زندگی روزمره بسیار تجربه کردیم. مادربزرگی که با نوه خود مشغول است و هر دو راضی به نظر میرسند. اگر بخش ترکیببندی متقارن را یادتان باشد، حتماً تابهحال متوجه خط عمودی دیوار در وسط صحنه و تقسیمبندی تصویر شدهاید. دو سمت تصویر به کودکی و کهنسالی اشاره میکند. سمت دخترک، درخت کریسمس (نشانه سال و سال نو) و چراغهای کوچک و درخشان جشن و محیط کمی تیرهتر به معنای خامی و خواب دوران جوانی است. سمت پیرزن تصاویر روی دیوار که یادآور خاطرات گذشته هستند و پنجره که نور و روشنایی آن محیط را روشن کرده، به معنای روشنی و خردمندی پیرزن است. این عکس، داستانی از گذر زندگی را به یک لحظه، در جلوی چشم ما مجسم میکند.
این تصویر جالب که بهنوعی تکنیک قاب در قاب است با استفاده از نوستالژی یک عکس قدیمی و مکان واقعی درون قاب، یک صحنه خاطرهانگیز و جذاب را ایجاد کرده است. موضوع و هدف خود را بیان کنید و بعد فکر کنید چه عناصری میتواند بیانگر موضوع شما باشد. وقتی به آن مسلط شدید، میتوانید ترکیببندی خود را شروع کنید و با چیدمان درست عناصر در کنار یکدیگر راوی داستان خود باشید. اگر هنوز این کار برای شما سخت است از نمونههای زیر الهام بگیرد و با مهندسی معکوس آنها را اجرا کنید؛ مطمئن باشید که بهتدریج ایدههای جدیدی به سراغ شما میآیند.
۱۹. مثلث طلایی
در لیست بهترین تکنیکهای ترکیببندی، این قانون ترکیبی از قانون یکسوم و خطوط مورب است. چشم مخاطب بعد از پویش نقاط کلیدی قانون یکسوم، به دیدن عکس بهصورت قطری میپردازد. برای به دست آوردن مثلثهای طلایی در قاب خود یک از قطرهای عکس را رسم کنید. از دو گوشه دیگر یک خط که با زاویه ۹۰ درجه خط قطری را قطع کند، ترسیم کنید. با این کار قاب شما به چند مثلث تقسیم میشود . حال شما چند نقطه پویا و مؤثر در تصویر خود دارید.
در تصویر بالا با کشیدن خط راهنما و ایجاد مثلثهای طلایی بهتر متوجه نقاط بارز تصویر میشوید. علاوه بر نقاط برجسته به زاویه عناصر صحنه در راستای خط راهنما نیز توجه کنید. اگر دقت کرده باشید، نقاط ترکیببندی مثلث در حوالی نقاط قانون یکسوم ایجاد میشود. بهتر است که شما هم این نقاط را همانند سطوح کوچک راهنما در نظر بگیرید. لیست بهترین تکنیکهای ترکیببندی از قواعدی تشکیل شده است تا ما بهسرعت با تست آنها روی سوژه، به ایدههای جدیدی دست پیدا کنید. شاید به نظر برسد این قوانین تا حدی همپوشانی دارند. از جهتی این امر درست است؛ ولی هرکدام از قواعد لیست بهترین تکنیکهای ترکیببندی از شما میخواهد از منظری نو به صحنه عکاسی خود نگاه کنید.
در عکس بالا بازهم از قاعده مثلث طلایی استفاده شده است. موقعیت سر جوانهها با زاویهای که ایجاد میکند، قطر قاب را تداعی میکند. قرارگیری دو جوانه اول و آخر درون مثلثهای طلایی به عکاس کمک کرده تا تصویر جذابی خلق کند.
۲۰. نسبت طلایی
مقالههای مرتبط:
در انتهای لیست بهترین تکنیکهای ترکیببندی به یک قانون جهانی در مورد زیبایی اشاره میکنیم. نسبت طلایی یا عدد فییکی از اعدادی است جایگاه خاصی در ریاضی و هندسه و هنر دارد. گاهی ارج و منزلتی پیدا میکند که گویی یک موهبت الهی است و خیلی وقتها هم بهطور عجیبی این را ثابت میکند. چند عدد در دنیای علم با هم رقابت تنگاتنگی دارند از قبیل عدد فی، عدد پی ، عدد اویلر و ... که هرازگاهی کشفیات جالبی نسبت به آنها بیان میشود؛ اما عدد فی یک مزیت نسبی دارد و آن این است که حتی در زندگی عادی نیز خود را خیلی راحت و صمیمی نشان دهد. اگر عدد پی توانسته است در تقویم یک روز به نام خودش ثبت کند، عدد فی خود در میان قلبها و مخصوصاً قلب هنرمندان جا گرفته و ملقب به عدد طلایی یا نسبت طلایی شده است. عدد فی را میتوان در طبیعت فراوان دید و در معماری و هنرهای تجسمی نیز نفوذ فراوان دارد. این عدد امروز در مهندسی و پزشکی نیز جایگاه قرص و محکمی برای خود مهیا کرده است؛ اما عدد فی چرا در لیست بهترین تکنیکهای ترکیببندی قرار گرفته و چگونه میتواند به عکاسی کمک کند؟
شما میخواهید یک قاب مناسب و زیبا برای خلق اثر هنری خود داشته باشید. سادهترین قاب، مربع است که اضلاع آن برابر دارد و ما نام هر ضلع را a میگذاریم؛ ولی ترکیببندی در قاب مربع، کاری خستهکننده است. به تجربه ثابت شده که چشم، مستطیلها را بیشتر دوست دارد و میپسندد. برای به دست آوردن یک قاب بهتر یکی از ضلعهای مربع را به یک نسبت بلندتر میکنیم و این مقدار اضافه را b مینامیم. برای محاسبه این نسبت کافی است a را به b تقسیم کنیم تا هر زمانی که قابی با سایز دیگر نیاز داشتیم، بتوانیم با این نسبت اضلاع مناسب و درست یک قاب خوشفرم را تعیین کنیم. برای آنکه مطمئن شویم کارمان درست است، میتوانیم بگویم طول جدید که مجموع a و b است، هنگام تقسیم بر a نیز باید یک نتیجه مشابه به ما بدهد. اکنون میتوانیم این فرمول را بهصورت زیر بنویسیم.
تجربه نشان داده که فی در بهترین حالت برابر است با ۱.۶۱۸. این تجربه جذاب و پرکاربرد باعث شده که تصور شود برای هر پارهخطی میشود یک نقطه طلایی مشخص کرد و درنهایت این پارهخطها که هرکدام اضلاع یک مستطیل زیبا هستند، یک قوس حلزونی یا اسپیرال تشکیل میدهند. این قوس زیبا را با یک پرگار خاص هم میشود اندازهگیری کرد که به پرگار داوینچی معروف است. داوینچی از کسانی است که در آثار خود مشتاقانه به دنبال پیاده کردن این عدد بوده و در مشهور شدن آن نقش به سزایی داشته است. از میان ایرانیان نیز نابغه بزرگی همچون میرعماد، نه به این طریق هندسی بلکه با ذوق ذاتی این نسبت را در آثار خود پیاده کرده است. نتیجه این نبوغ، خط نستعلیق است که به عروس خطهای اسلامی محسوب میشود.
نسبت طلایی بهعنوان یک شاخص زیباشناسی بهکرات میتواند مورد استفاده واقع شود . شما هم میتوانید در هر جا آن را امتحان کنید . فرض کنید میخواهید بدانید شما خوشقامت هستید یا نه؟ اگر مقدار قد کامل خود را تقسیم بر مقدار ارتفاع نقطه ناف تا پاشنه پای خود بکنید، چه عددی به دست میآید. هرچقدر این عدد به ۱.۶۱۸ نزدیکتر باشد، خوشقامتتر هستید. حالا اگر بخواهید در میان طول قفسه یک شیء را در بهترین نقطه بگذارید تا برجسته و بهتر دیده شود، کدام نقطه را انتخاب میکنید. شاید باید به دنبال، ناف قفسه باشید.
البته فرمول فی به این صورت که بیان کردیم از لحاظ ریاضی چندان پیشرفته نیست؛ ولی باعث میشود قانونی پیشرفتهتر از قانون یکسوم را تجربه کنید. تفاوت تقسیمبندی یک قاب با قانون یکسوم و قانون نسبت طلایی بهصورت زیر است.
در فیلم زیر میتوانید روش دیگر محاسبه تناسب طلایی را در ۶۰ ثانیه تماشا کنید.
قوس حلزونی در این عکس از یک سمت شروع شده و درنهایت کاراکتر اصلی را در نقطه طلایی نشانه رفته است. شما میتوانید برای گرفتن چنین نتایجی هنوز هم به روشهای قبلی ترکیببندی اعتماد کنید و بعد در انتها، کار خود را با یک اسپیرال حلزونی مانند شکل این بسنجید. بهمرور میتوانید کادر مناسب را برای پیادهسازی این ترکیببندی انتخاب کند.
در لیست بهترین تکنیکهای ترکیببندی، قانون نسبت طلایی میتواند بهترین خاصیت را در سوژهیابی دارد. اگر آن را تمرین کنید و در جستجوی آن مداومت داشته باشید، در خیلی از مکانها و نقاط به چشم میآید و کار عکاسی را برای شما آسانتر میکند. به تصاویر نمونه این بخش نگاه کنید و بدانید که شما نیز میتوانید همانند آن را خلق کنید.
با بهترین تکنیکهای ترکیببندی آشنا شدید. تابستان در پیش است، روزی چند عکس با این متدها بگیرید. اگر قصد خرید دوربین دارید، مطالب راهنمای خرید دوربین را مطالعه کنید. اگر دوربین حرفهای ندارید هیچ مشکلی نیست. میتوانید با نصب نرمافزارهای موبایل Camera Awesome و Big Lens در گوشی هوشمند خود امکانات لازم برای پیادهسازی این تکنیکها را در اختیار داشته باشید. اگر هماکنون شروع کنید، در انتهای فصل تابستان، کولهباری از تجربه و عکسهای زیبا خواهید داشت که حتی میتواند آینده شغلی شما را تعیین کند. پس این فرصت را به خود بدهید که حتی با دوربین گوشی همراه، استعدادهای ناشکفته خود را شکوفا کنید.
حدود دو سال پیش بود که رندرهای جذابی از مدل مفهومی مامبا GT3 Street که درواقع کیت بدنه و ارتقای فنی بیامو M4 بود، منتشر شد. این پروژه که توسط متخصصان شرکت تیونینگ آمریکایی هافی اتومبیل (Hoffy Automobile) کلید خورده بود، بیشتر مانند خودروهای مفهومی بازیهای ویدئویی بود، اما برخلاف نظر عموم، مامبا GT3 به دنیای واقعی راه پیدا کرده است.
کیت تیونینگ هافی اتومبیل شامل تغییرات فراوان بدنه، کابین و قوای فنی میشود و کاملاً با کیتهای تیونینگ اخیر مانند لیبرتی واک (Liberty Walk) متفاوت است. مامبا GT3 Street از پنلهای فیبرکربن پلیمر تقویت شده (CFRP) در بدنه و کیت آیرودینامیک در یطح خودروهای GTE و DTM استفاده میکند. سپرهای جلو، عقب، گلگیرها، رکابها دیفیوزر و بالهی بزرگ عقب همه جدید هستند و نمای M4 را بهشدت دگرگون کردهاند. چراغهای دیتایم LED، چراغهای اضافی مسابقهای، چراغهای عقب OLED، آینههای جانبی فیبرکربن، رینگهای سفارشی بزرگ ۲۱ اینچ و تایرهای P Zero Nero پیرلی از دیگر موارد قابل توجه این کیت تیونینگ متفاوت در بدنه بیامو M4 هستند.
در کابین نیز شاهد روکشهای سفارشی آلکانترا، صندلیهای مسابقهای، فرمان جدید، کنسول مرکزی طرح GTS و سیستم صوتی حرفهای هستیم. علاوه بر این موارد، امکان سفارش رولکیج برای ایمنی بیشتر هم وجود دارد. تیم مهندسی هافی اتومبیل فقط به تغییر قابل توجه ظاهر بدنه و فضای داخلی M4 بسنده نکردهاند. پیشرانهی ۶ سیلندر خطی ۳ لیتری توئین توربوشارژ بیامو در مامبا GT3 کاملا تیونینگ شده است تا ۳۰۰ اسب بخار قدرت بیشتری تولید کند. مامبا GT3 در کنار پیشرانهی ۷۵۰ اسب بخاری، از ترمزهای قدرتمندتر هم استفاده میکند که هنوز جزئیات بیشتری از آن اعلام نشده است. مکمل تیونینگ پیشرانه، گیربکس جدید دو کلاچه و سیستم اگزوز حرفهای برند Eisenmann است تا این مدل منحصربهفرد با نهایت سرعت ۳۳۸ کیلومتر بر ساعت، در زمان ۳.۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.
پکیج تیونینگ هافی اتومبیل برای بیامو M4 قیمت پایه نخورده است، ولی تغییرات مامبا GT3در برابر M4 استاندارد بهصورت زیر است.
- کیت بدنه از جنس پنلهای فیبرکربن پلیمر تقویت شده شامل جلوپنجره جدید، گلگیرهای برجسته، طرح برجستهی کاپوت، اسپویلر جلو و عقب و سقفی، رکاب جدید، سپر جلو و عقب جدید به همراه دیفیوزر بزرگتر، آینههای کوچک جانبی و قطعات اضافی شیشههای جانبی
- طراحی جدید کابین شامل صندلیهای مسابقهای، فرمان اسپرت، دستهدندهی جدید، پوشش آلکانترا، سیستم صوتی حرفهای، ارتباط بلوتوث و بیسیم
- چراغهای جلو سیاه
- رینگهای آلیاژی سفارشی
- سیستم ترمز قدرتمند
- صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در ۳.۱ ثانیه
- نهای سرعت ۳۳۸ کیلومتر بر ساعت
- سیستم تعلیق بادی
- ارتقای پیشرانه تا قدرت ۷۵۰ اسب بخار
- سیستم اگزوز اسپرت
بر اساس شایعهای تازه، سونی برای نسل بعدی کنسول پلیاستیشن با نام غیر رسمی پلیاستیشن ۵ مشغول همکاری نزدیک با AMD است. به ادعای برخی منابع، PS5 احتمالا از معماریهای اختصاصی ذن و نِیوی AMD بهره میگیرد که دومی بهصورت اختصاصی برای کنسول سونی ساخته شده است.
این شایعه را نخستین بار وبسایت فوربز منتشر کرد که بنا بر ادعای خود، اطلاعاتش را از «منابع صنعتی» بهدست آورده است. این منابع ادعا میکنند که سونی بهمنظور توسعهی معماری گرافیکی ناوی که بهصورت اختصاصی برای کنسول نسل بعدی سونی ساخته خواهد شد، مشغول همکاری نزدیک با AMD است. علاوه بر این، در گزارش فوربز آمده است که AMD بسیاری از منابع خود را به توسعهی ناوی اختصاص داده و مهندسانی که مشغول کار روی پروژههای دیگر از جمله کارت گرافیک رادئون RX Vega بودهاند، وقف این برنامه کرده است.
همانطور که در ابتدا اشاره شد، این نخستین بار نیست که دربارهی احتمال تجهیز پلیاستیشن ۵ به سختافزار AMD خبرهایی میشنویم. در ماه فوریه، وبسایت فونیکس پروفایل لینکدین یکی از برنامهنویسان سونی را یافت که در آن به کار روی «بهبود پشتیبانی از رایزن» اشاره شده بود. در نتیجه گمانههایی مطرح شد مبنی بر اینکه سونی در ساخت پلیاستیشن ۵ از سختافزار AMD بهره خواهد گرفت. در حال حاضر پلیاستیشن ۴، کنسول نسل فعلی سونی نیز از فناوری AMD بهره میگیرد. آنطور که سونی در وبسایت خود آورده است، PS4 مجهز به پردازندهی جگوار ۸ هستهای x86-64 و پردازندهی گرافیکی مبتنی بر رادئون AMD است. براساس گزارشها، سونی پلیاستیشن ۵ را در سال ۲۰۲۰ عرضه خواهد کرد.
اگر از کاربران اندروید هستید، میتوانید از راه دور و از طریق مرورگر، اپلیکیشنهای پلی استور را روی دستگاه اندرویدی نصب کنید. تنها کاری که باید انجام بدهید این است که پس از سر زدن به وبسایت پلی استور وارد حساب کاربری خود در گوگل شوید و پس از آن کلید نصب (Install) را که در کنار نام اپلیکیشن قرار دارد انتخاب کنید. پس از آن میتوانید از لیستی که ظاهر میشود دستگاه خود را انتخاب کنید تا اپلیکیشن مورد نظر روی آن دستگاه نصب شود. اکنون مایکروسافت ویژگی مشابهی به فروشگاه اپلیکیشن خود یا همان مایکروسافت استور (Microsoft Store) آورده است که به لطف آن، میتوانید از راه دور و از طریق مرورگر، اپلیکیشنها را روی دستگاههای مجهز به ویندوز ۱۰ نصب کنید. علاوه بر این همانند دستگاههای اندرویدی، میتوانید از راه دور نیز یک اپلیکیشن را روی چندین دستگاه ویندوزی نصب کنید.
لازم به یادآوری است که برای استفاده از این ویژگی، باید دستگاه ویندوزی خود را به حساب کاربری مایکروسافت متصل کرده باشید. در صورتی که از حساب محلی در ویندوز استفاده میکنید، امکان نصب اپلیکیشن از راه دور برایتان میسر نخواهد بود.
نحوهی نصب اپلیکیشنهای مایکروسافت استور از راه دور
ابتدا در مرورگر وارد وبسایت فروشگاه اپلیکیشنهای مایکروسافت شوید؛ برای این کار، باید لینک صفحهی اپلیکیشن مورد نظر در مایکروسافت استور را در اختیار داشته باشید. برای مثال، با این لینک میتوانید به صفحهی اپلیکیشن نتفلیکس در مایکروسافت استور وارد شوید. پس از ورود به صفحهی اپلیکیشن، از گوشهی بالا در سمت راست صفحه گزینهی ورود (Sign in) را انتخاب کنید. در این قسمت، اطلاعات حساب کاربری متصل به دستگاهتان را وارد کنید.
پس از ورود به حساب کاربری مایکروسافت، میتوانید گزینهی نصب/گشودن (Install/Open) را در صفحهی مربوط به هر اپلیکیشن انتخاب کنید. گزینهی دیگری نیز در کنار گزینهی Install/Open وجود دارد که انتخابهای بیشتری در اختیار شما قرار میدهد. با انتخاب گزینهی Install/Open، پنجرهای باز میشود که به شما اجازه میدهد یکی از دستگاههای متصل به حساب کاربریتان را انتخاب کنید. پس از انتخاب دستگاه مورد نظر، اگر این دستگاه فعال و متصل به اینترنت باشد، اپلیکیشن انتخابی شما روی آن نصب خواهد شد.
خوشبختانه برای انجام این کار میتوانید از هر مرورگری استفاده کنید و تنها به مرورگر اج (Edge) محدود نخواهید بود. البته باید خاطرنشان کنیم که این ویژگی همیشه بهدرستی کار نمیکند؛ برای مثال برخی کاربران هنوز به این ویژگی دسترسی ندارند و در برخی موارد، این ویژگی پس از چند بار نمایش داده شدن، ناپدید میشود. این مشکلات احتمالا مربوط به این مسئله هستند که ویژگی نصب اپلیکیشن از راه دور در ویندوز هنوز کاملا آماده نشده است و در مرحلهی آزمایشی قرار دارد.
علاوه بر موارد فوق، گاهی گزینهی نصب در ابتدا نمایش داده نمیشود؛ اما پس از اندکی صبر کردن ظاهر خواهد شد. قطعا زمانی که این ویژگی در اختیار تمام کاربران قرار گیرد، نصب اپلیکیشنهای مایکروسافت استور روی ابزارهای مختلف ویندوزی بهمراتب سادهتر خواهد شد. همچنین وجود این ویژگی میتواند انگیزهی توسعهدهندگان را برای افزودن نرمافزار به مایکروسافت استور افزایش دهد؛ از طرف دیگر، ممکن است با استقبال کاربران از این ویژگی، آمار دریافت اپلیکیشن نیز روند صعودی پیدا کند. در هر صورت امیدواریم این ویژگی مراحل نهایی توسعه را هرچه سریعتر طی کند و در اختیار تمام کاربران قرار گیرد.
اگر از کاربران اندروید هستید، میتوانید از راه دور و از طریق مرورگر، اپلیکیشنهای پلی استور را روی دستگاه اندرویدی نصب کنید. تنها کاری که باید انجام بدهید این است که پس از سر زدن به وبسایت پلی استور وارد حساب کاربری خود در گوگل شوید و پس از آن کلید نصب (Install) را که در کنار نام اپلیکیشن قرار دارد انتخاب کنید. پس از آن میتوانید از لیستی که ظاهر میشود دستگاه خود را انتخاب کنید تا اپلیکیشن مورد نظر روی آن دستگاه نصب شود. اکنون مایکروسافت ویژگی مشابهی به فروشگاه اپلیکیشن خود یا همان مایکروسافت استور (Microsoft Store) آورده است که به لطف آن، میتوانید از راه دور و از طریق مرورگر، اپلیکیشنها را روی دستگاههای مجهز به ویندوز ۱۰ نصب کنید. علاوه بر این همانند دستگاههای اندرویدی، میتوانید از راه دور نیز یک اپلیکیشن را روی چندین دستگاه ویندوزی نصب کنید.
لازم به یادآوری است که برای استفاده از این ویژگی، باید دستگاه ویندوزی خود را به حساب کاربری مایکروسافت متصل کرده باشید. در صورتی که از حساب محلی در ویندوز استفاده میکنید، امکان نصب اپلیکیشن از راه دور برایتان میسر نخواهد بود.
نحوهی نصب اپلیکیشنهای مایکروسافت استور از راه دور
ابتدا در مرورگر وارد وبسایت فروشگاه اپلیکیشنهای مایکروسافت شوید؛ برای این کار، باید لینک صفحهی اپلیکیشن مورد نظر در مایکروسافت استور را در اختیار داشته باشید. برای مثال، با این لینک میتوانید به صفحهی اپلیکیشن نتفلیکس در مایکروسافت استور وارد شوید. پس از ورود به صفحهی اپلیکیشن، از گوشهی بالا در سمت راست صفحه گزینهی ورود (Sign in) را انتخاب کنید. در این قسمت، اطلاعات حساب کاربری متصل به دستگاهتان را وارد کنید.
پس از ورود به حساب کاربری مایکروسافت، میتوانید گزینهی نصب/گشودن (Install/Open) را در صفحهی مربوط به هر اپلیکیشن انتخاب کنید. گزینهی دیگری نیز در کنار گزینهی Install/Open وجود دارد که انتخابهای بیشتری در اختیار شما قرار میدهد. با انتخاب گزینهی Install/Open، پنجرهای باز میشود که به شما اجازه میدهد یکی از دستگاههای متصل به حساب کاربریتان را انتخاب کنید. پس از انتخاب دستگاه مورد نظر، اگر این دستگاه فعال و متصل به اینترنت باشد، اپلیکیشن انتخابی شما روی آن نصب خواهد شد.
خوشبختانه برای انجام این کار میتوانید از هر مرورگری استفاده کنید و تنها به مرورگر اج (Edge) محدود نخواهید بود. البته باید خاطرنشان کنیم که این ویژگی همیشه بهدرستی کار نمیکند؛ برای مثال برخی کاربران هنوز به این ویژگی دسترسی ندارند و در برخی موارد، این ویژگی پس از چند بار نمایش داده شدن، ناپدید میشود. این مشکلات احتمالا مربوط به این مسئله هستند که ویژگی نصب اپلیکیشن از راه دور در ویندوز هنوز کاملا آماده نشده است و در مرحلهی آزمایشی قرار دارد.
علاوه بر موارد فوق، گاهی گزینهی نصب در ابتدا نمایش داده نمیشود؛ اما پس از اندکی صبر کردن ظاهر خواهد شد. قطعا زمانی که این ویژگی در اختیار تمام کاربران قرار گیرد، نصب اپلیکیشنهای مایکروسافت استور روی ابزارهای مختلف ویندوزی بهمراتب سادهتر خواهد شد. همچنین وجود این ویژگی میتواند انگیزهی توسعهدهندگان را برای افزودن نرمافزار به مایکروسافت استور افزایش دهد؛ از طرف دیگر، ممکن است با استقبال کاربران از این ویژگی، آمار دریافت اپلیکیشن نیز روند صعودی پیدا کند. در هر صورت امیدواریم این ویژگی مراحل نهایی توسعه را هرچه سریعتر طی کند و در اختیار تمام کاربران قرار گیرد.
یک ستارهشناس در دههی ۱۹۷۰ موفق به کشف منبع رادیویی عظیم در مرکز کهکشان راهشیری شد. بعدها مشخص شد این منبع رادیویی یک حفرهی سیاه عظیم (SMBH) است که به نام ساگیتاریوس آ نامگذاری شد.
بررسی جدید ستارهشناسها در رصدخانهی اشعهی ایکس چاندرا شواهدی مبنی بر وجود صدها یا هزاران حفرهی سیاه در مجاورت کهکشان راهشیری ارائه میکند. اما مرکز کهکشان راه شیری منبع اسرار زیادی است که در انتظار کشف شدن هستند. برای مثال اخیرا تیمی از ستارهشناسان موفق به کشف اجرام اسرارآمیزی در اطراف SMBH شدهاند.
آنها با استفاده از مجموعه دادههای رصدخانهی W.M Keck در هاوایی که در طی دوازده سال جمعآوریشدهاند، موفق به کشف اجرامی شدهاند که ظاهرا مشابه ابرهای غباری هستند اما مثل ستارهها رفتار میکنند. این پژوهش با همکاری رندی کمپل از رصدخانهی W.M Keck، اعضای گروه مرکز کهکشان در UCLA (آنا کیورلو، مارک موریس و آندره گز) و رینر اسکودل از مؤسسهی CSIC در گرانادای اسپانیا اجرا شد. نتایج این بررسی در کنفرانس مطبوعاتی دویست و سیودومین نشست انجمن ستارهشناسی امریکا با عنوان راهشیری و هستهی فعال کهکشانی منتشر شدند. کیورلو در نشست اخیر W.M Keck میگوید:
این اجرام ستارهایغباری فشرده با سرعت زیاد در نزدیکی حفرهی سیاه عظیم مرکز کهکشان حرکت میکنند. ردیابی حرکت آنها در هر سال نتایج شگفت انگیزی را نشان میدهد. آنها چگونه به این نقطه رسیدهاند؟ و به چه چیزی تبدیل میشوند؟ داستان جالبی در پاسخ به این سؤالها وجود دارد.
پژوهشگرها با استفاده از مجموعه اندازهگیریهای طیفسنجی که در طی دوازده سال از طیف نگار مادون قرمز OSIRIS دست آمدهاند، توانستند به این کشف برسند. این اجرام که در دستههای G3، G4 و G5 قرار میگیرند، در حین بررسی تغییرات گازی در مرکز کهکشان راهشیری کشف شدند و به دلیل حرکت عجیب از نشرهای گازی پسزمینهی خود تشخیص داده شدند. رندی کمپل توضیح میدهد:
در ابتدا فکر کردیم اگر بهصورت دقیق به بررسی ساختار پیچیدهی گاز و غبار نزدیک به حفرهی سیاه عظیم بپردازیم، شاهد تغییرات دقیقی در شکل و سرعت آنها خواهیم بود. این اجرام را به خاطر ویژگیهای متفاوت و شگفتانگیزشان در دستهی اجرام G یا اجرام ستارهای غباری قرار دادیم.
ستارهشناسها بیش از یک دهه پیش موفق به کشف اجرام G در مجاورت ساگیتاریوس آ شدند، G1 در سال ۲۰۰۴ و G2 در سال ۲۰۱۲ کشف شد. در ابتدا تصور میشد هر دو ابرهای گازی باشند تا این که به نزدیکترین فاصله از حفرهی سیاه رسیدند و توانستند جان سالم بهدر ببرند. معمولا جاذبهی گرانشی SMBHها ابرهای گازی اطراف را به درون خود میکشد اما این اتفاق برای G1 و G2 نیفتاد. به دلیل ویژگیهای مشترک اجرام در کشف جدید (G3، G4 و G5) با اجرام G1 و G2، تیم بررسی این اجرام را هم در دستهی اجرام G قرار داد.
معمولا جاذبهی گرانشی SMBHها ابرهای گازی اطراف را به درون خود میکشد؛ اما این اتفاق برای G1 و G2 نیفتاد. بهدلیل ویژگیهای مشترک اجرام در کشف جدید (G3، G4 و G5) با اجرام G1 و G2، تیم بررسی این اجرام را هم در دستهی اجرام G قرار داد. اما عامل تفاوت اجرام G، پفکردگی آنها است، آنها در لایهای از گاز و غبار پیچیده شدهاند و همین ویژگی کشف آنها را دشوار میسازد. ستارهشناسها هنگام بررسی اجرام G برخلاف دیگر ستارهها شاهد یک پوشش درخشان غباری بودند. کمپل برای مشاهدهی شفاف این اجرام در پوشش گازی و غباری، ابزاری به نام نمایش حجمی OSIRIS یا OsrsVol را توسعه داد. او دراینباره توضیح میدهد:
OsrsVol به ما اجازه میدهد اجرام G را از نشر پسزمینهی آنها جدا کرده و در سه بعد به تحلیل دادههای طیفی بپردازیم: دو بعد فضایی و بعد طولموج که اطلاعات سرعت را فراهم میکند.
زمانی که بتوانیم اجرام را در یک مکعب دادهای سهبعدی تفکیک کنیم، میتوانیم بهمرور زمان به ارزیابی حرکت آنها نسبت به حفرهی سیاه بپردازیم. بهگفتهی استاد ستارهشناسی UCLA، مارک موریس:
اگر اجرام G1 و G2 ابرهای گازی بودند، بدون تغییر باقی نمیماندند. ما معتقدیم اجرام G ستارههای پفکرده هستند، این ستارهها بهاندازهای بزرگ هستند که با نزدیک شدن به حفرهی سیاه، جاذبهی حفرهی سیاه میتواند مواد داخل جو آنها را جذب کند؛ اما هستهی ستارهای آنها باعث میشود دستنخورده باقی بمانند؛ اما سؤال اینجاست که چرا این اجرام تا این اندازه بزرگ هستند؟
تیم پس از بررسی اجرام شاهد نشر بالای انرژی از آنها بود، انرژی ساطعشده فراتر از انرژی ستارههای معمولی بود؛ بنابراین به این نتیجه رسیدند که اجرام G حاصل ادغامهای ستارهای هستند و زمانی رخ میدهند که دو ستاره در حال چرخیدن به دور یکدیگر (برای مثال ستارههای دودویی) با یکدیگر برخورد میکنند. این اتفاق بر اثر تأثیر جاذبهای طولانیمدت SMBH رخ میدهد.
جرم حاصل در طی میلیونها سال قبل از شکلگیری منبسط میشود و مثل یک ستارهی عادی به نظر میرسد. اجرام ترکیبی که از ادغامهای ستاره به وجود میآیند، میتوانند توضیحی در مورد منبع این انرژی زیاد و رفتار شبهستارهای این اجرام ارائه کنند. آندره گز، مؤسس و مدیر GCOI دراینباره توضیح میدهد:
اگر این اجرام سیستمهای ستارهای دودویی باشند که در حفرهی سیاه عظیم مرکزی ادغام شده باشند، در مورد این فرآیند به دیدگاهی جدید میرسیم که میتواند پاسخی برای ادغامکنندگان ستارهای حفرهی سیاه عظیم ارائه کند که از طریق امواج گرانشی کشف شدهاند.
هدف تیم پژوهشی پی بردن به نحوهی شکلگیری اجرام G بر اساس اندازه و شکل مدار آنها است. با نزدیکتر شدن این اجرام ستارهای به ساگیتاریوس آ، رفتار و تغییرات آنها قابلمشاهده است. (مشابه نمونهی G1 و G2).
این بررسیها چند دهه به طول خواهد انجامید، زیرا G3 در بیست سال آینده و G4 و G5 چند دههبعد به نزدیکترین فاصله با مرکز کهکشان میرسند. در حال حاضر تیم بررسی امیدوار است با ابزار OSIRIS و دنبال کردن تکامل دینامیک اجرام شبهستارهای پفکرده به نتایج بیشتری در مورد آنها برسد. کیورلو میگوید:
درک اجرام G میتواند درسهای زیادی را در مورد محیط اسرارآمیز و شگفتانگیز مرکز کهکشان به ما بدهد. بهطوریکه هر فرآیند متمرکزی میتواند عملکرد این محیط عظیم و اسرارآمیز را توصیف کند.
یکی از مواردی که تیم کوک، مدیرعامل اپل، در مصاحبهی خود با دیوید روبنشتاین مطرح کرد این بود که تمامی کارمندان اپل پارک میز ایستاده دارند.
تیم کوک اعتقاد دارد زیاد نشستن نوعی سرطان جدید است و به همین دلیل کلیهی کارمندان اپل پارک با میز ایستاده کار میکنند که بتوانند حین کار مدتزمانی ایستاده کار کنند و مدتی روی صندلیهای خود بنشینند. تیم کوک این سبک کار کردن را متناسب زندگی بهتر و آسودهتر میداند.
کارمندان اپل پارک بهراحتی میتوانند به کمک میزهای مخصوصی که در اختیار دارند، بین وضعیت نشستن و ایستادن تغییر وضعیت بدهند و با این کار به سلامت جسمی خود کمک کنند. تیم کوک در یکی از سخنرانیهای خود در سال ۲۰۱۵ و زمانی که دربارهی یادآورهای اپل واچ صحبت میکرد، به این موضوع اشاره کرد که نشستن طولانیمدت، نوعی سرطان جدید است که گریبانگیر کارمندان شده.
تیم کوک در آن سخنرانی گفت:
وقتی به مدت طولانی پشت میز مینشینم، اپل واچ به من یادآوری میکند که از جای خودم بلند شوم و حرکت کنم. بسیاری از پزشکان معتقدند که نشستن طولانیمدت، نوعی سرطان جدید است. اپل واچ ۱۰ دقیقه قبل از آنکه یک ساعت تمام روی صندلی نشسته باشید، به شما یادآوری میکند که باید تکانی به خودتان بدهید و از جایتان بلند شوید. افرادی زیادی در شرکت اپل از اپل واچ استفاده میکنند که ده دقیقه مانده به یک ساعت، به آنها یادآوری میکند از جای خود بلند شوند و حرکتی به بدن خودشان بدهند. یک دفعه میبینیم کارمندان زیادی از جای خود بلند شدهاند و حرکت میکنند. عادت کردن به این روش، ممکن است کمی طول بکشد ولی عالی است.
جزئیات زیادی در مورد مشخصات و ویژگیهای میزهای ایستادهی اپل در دست نیست؛ ولی فردی با نام کاربری domneill در تاریخ ۱۴ جولای ۲۰۱۸، تصاویری از میزهای ایستاده اپل پارک در توییتر منتشر کرد که دارای کنترلهای کوچکی در قسمت پایینی صندلی هستند و به نظر میرسد بهصورت سفارشی برای اپل طراحی شدهاند.
ظاهرا اپل علاوه بر توجه به میزهای ایستاده و سفارش طراحی خاص برای این میزها، به صندلی کارمندان اپل پارک هم توجه میکند. اپل پارک، صندلیهای مارک ویترا (Vitra) سفارش داده و این در حالی است که بیشتر سازمانها برای کارمندان خود صندلی مارک آئرون (Aeron) سفارش میدهند. میتوانیم حدس بزنیم که اپل در نظر دارد از صندلیهایی استفاده کند که برای نشستن طولانیمدت زیاد راحت نباشند و کارمندان نتوانند به مدت طولانی روی صندلیهای خود بنشینند و مجبور شوند مدتی ایستاده کار کنند.
رسوایی کمبریج آنالیتیکا بسیاری را به این فکر واداشت که شاید بهتر است حساب کاربری خود درفیسبوک را حذف کنند؛ اما شرکت تحت رهبری مارک زاکربرگ قول داد در مورد محافظت از دادههای کاربران، جدیتر از گذشته عمل کند. همچنین فیسبوک امکان ارائهی دادههای کاربران در دیگر پلتفرمهای تحت تملک این شرکت نظیر واتساپ و اینستاگرام را فراهم کرده است. پس از این اقدام فیسبوک، شرکتها و اپلیکیشنهای دیگری همچون اپل نیز امکان مشابهی برای کاربران فراهم کردهاند. در این مقاله، با نحوهی دریافت اطلاعات شخصی از واتساپ آشنا خواهیم شد.
ثبت تقاضای دریافت اطلاعات حساب کاربری واتساپ
برای دریافت اطلاعات حساب، باید آخرین نسخهی واتساپ را دریافت و نصب کرده باشید. این ویژگی برای کاربران اندروید و آیاواس فراهم شده است؛ اما امکان دریافت اطلاعات حساب کاربری واتساپ از طریق اپلیکیشن ویندوز ۱۰ و نسخهی وب این اپلیکیش وجود ندارد.
برای دریافت اطلاعات حساب کاربری، ابتدا گزینهی تنظیمات (Settings) را در اپلیکیشن واتساپ انتخاب کنید. پس از آن گزینهی حساب کاربری (Account) را لمس کنید. در مرحلهی بعد، گزینهی درخواست اطلاعات حساب کاربری (Request Account Info) را انتخاب کنید.
در صفحهی ظاهرشده، گزینهی تقاضای گزارش (Request Report) را لمس کنید تا گزارش اطلاعات حساب کاربری شما آماده و برایتان ارسال شود. اطلاعات حساب کاربری شما حداکثر طی مدت ۳ روز آماده خواهد شد؛ این مسئله نشان میدهد واتساپ اطلاعات زیادی نزد خود نگه نمیدارد. باید به خاطر داشته باشید که اگر طی این مدت تغییری در حساب کاربری خود ایجاد کنید؛ برای مثال، حسابتان را حذف کنید، رمز عبور خود را تغییر دهید یا شمارهی تلفن خود را عوض کنید، تقاضای ثبتشده لغو خواهد شد.
بدیهی است که پس از انجام این تغییرات میتوانید تقاضای دریافت اطلاعات حساب کاربری را مجددا ارسال کنید. واتساپ اعلام نکرده است که انجام تغییراتی نظیر عوض کردن شماره تلفن موجب چه تغییراتی در اطلاعات حساب کاربری شما خواهد شد؛ اما میتوان بهطور منطقی نتیجهگیری کرد که با تغییر شماره تلفن، حساب کاربری شما عملا به حساب کاربری جدیدی تبدیل میشود.
همانطور که گفته شد، تغییراتی نظیر عوض کردن شماره تلفن موجب لغو درخواست اطلاعات حساب کاربری خواهد شد و احتمالا میتواند دادههایی که در اختیار واتساپ است هم دستخوش تغییراتی کند. با توجه به این مسئله، بهتر است جانب احتیاط را رعایت کنید و پیش از اعمال تغییراتی همچون تعویض شماره تلفن یا رمز عبور، اطلاعات حساب خود را دریافت کنید. طبیعی است که پس از دریافت اطلاعات حساب کاربری، میتوانید تغییرات مورد نظر را اعمال کنید.
همچنین ممکن است تعویض شماره تلفن یا رمز عبور موجب شود نتوانید برخی از اطلاعاتی که پیش از اعمال این تغییرات نزد واتساپ بودهاند دریافت کنید. توجه داشته باشید که اطلاعات ارسالشده توسط واتساپ شامل مکالمات فعال یا آرشیوشدهی شما نمیشود. مواردی همچون تصویر پروفایل، نام، شماره تلفن، مخاطبان، اطلاعات مکانی و گزارشهای مربوط به مصرف داده، از جمله اطلاعاتی است که دریافت خواهید کرد. اما اگر میخواهید نسخهای از گفتگوهای خود را دریافت کنید، باید شخصا از آن نسخهی پشتیبان تهیه و برای خود ایمیل کنید. واتساپ مجهز به ابزاری داخلی است که به شما اجازه میدهد این کار را بهسادگی انجام دهید.
.: Weblog Themes By Pichak :.