شرکت چینی هوآنسو شاسی‌بلند C60 را با تقلید از طراحی لامبورگینی اوروس، رونمایی کرد.

 

یک شرکت چینی با کپی واضح از طراحی سوپر شاسی‌بلند لامبورگینی اوروس (Urus)، محصول متفاوت خود را با قیمتی بسیار کمتر از شاسی‌بلند گاو خشمگین ایتالیا معرفی کرد. شرکت خودروسازی هوآنسو (Huansu) که به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های گروه خودروسازی پکن (BAIC) فعالیت می‌کند، شاسی‌بلند خود را موسوم به «هیوسو» و کد C60 با کپی از طراحی لامبورگینی اوروس عرضه خواهد کرد.

Huansu C60

کاملاً مشخص است که C60 بر اساس اوروس طراحی یا درواقع، تقلید شده است. طرح جلوپنجره‌ی C60 مشابه لامبورگینی اوروس دیده می‌شود و فقط تغییرات کوچکی چون چراغ‌های LED و نمای طولی به‌جای شکل شش‌ضلعی صورت گرفته است. چراغ‌های جلو در C60 ساده‌تر هستند اما طرح کلی یکسان است. در نمای جانبی C60، دریچه‌های هوا مثلثی‌شکل اوروس به طرحی مانند بیل تبدیل شده‌اند؛ خطوط تهاجمی گلگیرهای عقب در C60 تقریباً از بین رفته‌اند تا شباهت این دو مدل از نمای عقب کمتر باشد. چراغ‌های عقب C60 نمای کلی اوروس را دارند؛ اما اصلاً مانند شاسی‌بلند لامبورگینی تهاجمی و جذاب نیستند. در نمای عقب برادر چینی لامبورگینی اوروس، دریچه‌های هوا و دیفیوزر بزرگ دیده نمی‌شود.

Huansu C60

با تمام این تفاسیر، کپی بدون انکار این شرکت چینی از اولین سوپر شاسی‌بلند دنیا واضح است. هوآنسو در زبان چینی به‌ معنی «سرعت جادویی» است؛ باتوجه به قوای محرکه C60، این شاسی‌بلند با سرعت جادویی حرکت نمی‌کند؛ با این تفاسیر باید «سرعت جادویی» این شرکت را در کپی کردن از طراحی لامبورگینی اوروس خلاصه کرد. بر اساس اطلاعات منتشرشده، C60 از پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ با قدرت ۱۹۵ اسب بخار استفاده می‌کند که اصلاً نمی‌توان آن را یک شاسی‌بلند سریع دانست. کابین هوآنسو C60، برای ۵ و ۷ سرنشین گنجایش دارد.

لامبورگینی اوروس / Lamborghini Urus


از دیگر مواردی که چینی‌ها کپی نکرده‌اند، قیمت لامبورگینی اوروس است؛ اوروس با قیمت پایه ۲۰۰ هزار دلار عرضه خواهد شد و هوآنسو C60 قیمتی حدود ۱۵ تا ۲۴ هزار دلار دارد. البته باید اعتراف کرد که این شاسی‌بلند چینی، تأثیری بر بازار فروش لامبورگینی نخواهد داشت. هوآنسو C60 در نمایشگاه خودروی شهر چونگ کینگ چین، مورخ ۱۶ خردادماه سال جاری، به‌طور رسمی رونمایی خواهد شد.



تاريخ : شنبه 12 خرداد 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

ناسا قصد دارد مرزها را کنار بزند و دمایی سردتر از دمای جهان را ایجاد کند. این پروژه ما را به کجا می‌رساند؟

 

در ادامه جستجو برای دماهای سردتر از همیشه، ناسا قرار است دستگاهی به ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال کند. این دستگاه نقطه‌ای ده میلیارد بار سردتر از خلأ در فضا ایجاد می‌کند.

مولد این دمای سرد، آزمایشگاه اتم سرد (CAL) نامیده می‌شود؛ محموله‌ای به اندازه یخدان متصل به موشک ماکیان ATK اوربیتالی که به دانشمندان اجازه می‌دهد ویژگی‌های کوانتومی عجیب اتم‌های فراسرد را مشاهده کنند.

برای سرد و کند کردن ابر اتم‌ها، ترکیبی از لیزرها و آهنرباها مورد استفاده قرار خواهد گرفت تا ابر اتم‌ها به اندازه کسری بالای صفر مطلق تنظیم شود. این دما به صفر کلوین هم شهرت دارد (۲۷۳.۱۵- سلسیوس یا ۴۵۹.۶۷- فارنهایت).

صفر مطلق سردترین دمای جهان است و رسیدن به آن غیرممکن است؛ زیرا در این دما اتم‌ها از حرکت و جنبش بازمی‌ایستند.

آزمایشگاه اتم سرد (CAL: Cold Atom Laboratory) قابلیت دارد ابرهای اتمی را تا یک-دهم یک میلیارد درجه بالای صفر مطلق سرد کند. این مسئله موجب حرکت بسیار کند اتم‌ها می‌شود که نهایتاً پدیده‌های کوانتومی میکروسکوپی از خود بروز می‌دهند.

این ابرها چگالش بوز-اینشتین نامیده می‌شوند. این ابرها در سطح زمین هم قابل تولید هستند اما با توجه به این نکته که در زمین گرانش وجود دارد، ابرها را فوراً به سمت پایین میکشد و ما می‌توانیم ابرها را فقط در کسری از ثانیه ببینیم.

دانشمندان در محیط میکروگرانشی روی ISS این مشکل را برطرف می‌کنند، به این ترتیب آن‌ها به صورت کنترل از راه دور عملیات را از زمین پیش می‌برند و می‌توانند اتم‌ها را تا ۱۰ ثانیه مشاهده کنند. این طولانی‌ترین بازه زمانی است که تاکنون توانسته‌ایم چگالش بوز-اینشتین را ببینیم.

سردترین دما در جهان

این مبحث فواید علمی متعددی دارد. چگالش بوز-اینشتین به‌عنوان ابرشاره نیز شناخته می‌شود؛ یعنی شاره‌ای باویسکوزیته (گران‌روی) صفر که به فهم بیشتر ما از آن‌ها کمک خواهد کرد. مدیر پروژه CAL آنیتا سنگوپتا از JPL می‌گوید:

اگر شما آبی با خاصیت ابرشاره‌ای داشته باشید و آن را در لیوانی بچرخانید، تا ابد به چرخش ادامه می‌دهد، زیرا ویسکوزیته‌ای برای کند کردن و اتلاف انرژی جنبشی آب وجود ندارد. اگر ما بتوانیم فیزیک ابرشاره‌ها را درک کنیم، قادر خواهیم بود انرژی را بهتر منتقل کنیم.

این موضوع می‌تواند در زمینه‌های مختلف به ما کمک کند. از جمله این موارد می‌توانیم به ابررسانایی پیشرفته، دستگاه‌هایی مثل دستگاه‌های تداخل کوانتومی ابررسانا، کامپیوترهای کوانتومی و ساعت‌های اتمی سردشده لیزری اشاره کنیم. از سوی دیگر، مشاهده پدیده‌های کوانتومی را که تاکنون قادر به دیدن آن‌ها نبودیم، برای ما فراهم می‌کند. بعلاوه، قدرت شناسایی و فهم ما از انرژی تاریک را نیز می‌افزاید؛ نیروی ناشناخته‌ای که به انبساط جهان شتاب می‌بخشد. روبرت تامپسون دانشمند پروژه CAL از JPL می‌گوید:

مطالعه و بررسی این اتم‌های فوق‌العاده سرد، درک ما را از ماده و ماهیت بنیادی گرانش متحول می‌کند. تجربه‌هایی که با آزمایشگاه اتم سرد انجام می‌دهیم بر آگاهی ما از گرانش و انرژی تاریک می‌افزاید. این نیرو‌ها از جمله نیروهای فراگیر در جهان هستند.

  آزمایشگاه اتم سرد تنها محموله علمی ارسالی به ISS با موشک ماکیان (Cygnus) نیست. این موشک یک سکستانت (جایاب) دستی نیز ارسال می‌کند تا ناوبری اضطراری ستاره‌‌ای را آزمایش کند (با SEXTANT اشتباه نشود: تکنولوژی پرچم‌داری که از تپ‌اخترها به عنوان ستاره‌های راهنما استفاده می‌کند). از دیگر موارد ارسالی، تکنولوژی توالی‌یابی بیومولکولی برای میکروب‌های توالی‌یابی یافت‌شده‌ روی ISS هستند.  

پرتاب این موشک برای روز دوشنبه، ۲۱ مه به وقت ۰۸:۳۹ UTC برنامه‌ریزی شد.



تاريخ : شنبه 12 خرداد 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

دارا خسروشاهی برنامه‌های زیادی برای افزایش موفقیت این شرکت دارد که شامل استفاده از خودروی خودران ویمو، عرضه سهام در بورس و طرح اوبر ایتس می‌شود. 

 

با وجود ناکامی‌ها و رسوایی‌های اخیر، اوبر برنامه‌های بزرگی برای آینده دارد. به گفته‌ی دارا خسروشاهی مدیر عامل اوبر، این شرکت امید زیادی برای تبدیل شدن به «آمازون حمل‌ونقل» دارد. خسروشاهی این نظرات را در حالی طی مصاحبه با شبکه CNBC اعلام کرد که برنامه‌ی عرضه عمومی اولیه (IPO) برای سهام این شرکت در سال ۲۰۱۹ را پیگری می‌کند. در حال حاضر IPO مهم‌ترین هدف اوبر به شمار می‌رود؛ ولی هنوز برای تسهیل دست‌یابی به آن هیچ مشورتی با بانک‌ها صورت نگرفته است.

عرضه‌ی عمومی اولیه سهام، به عرضه‌ی اوراق‌ بهادار یک شرکت به عموم مردم برای اولین بار و بدون سابقه قبلی قیمت‌گذاری گفته می‌شود. به زبان ساده‌تر، عرضه اولیه یعنی سهام یک شرکت قرار است برای اولین بار در بازار بورس عرضه شود.

دارا خسروشاهی

خسروشاهی از سایر راه‌کارهای تجاری اوبر در بخش حمل‌ونقل صحبت کرد که در این میان می‌توان به اوبر ایتس (uber Eats) اشاره کرد. اوبر قصد دارد با اجرای چنین طرحی، موفقیت آمازون را در این زمینه تکرار کند. در حال حاضر پلت‌فرم تحویل مواد غذایی حدود ۲۰۰ درصد رشد داشته است و اوبر سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد دلاری برای این طرح در نظر دارد. خسروشاهی در آینده اوبر را به‌عنوان بستری برای حمل‌ونقل عمومی، دوچرخه و موارد بیش‌تر می‌داند.

دارا خسروشاهی گفت:

مهم نیست که شما خودرو بخواهید یا خودروی اشتراکی را در نظر داشته باشید؛ دوچرخه بخواهید یا حتی تمایل به استفاده از اتوبوس و مترو داشته باشید. ما می‌خواهیم از تمام ظرفیت‌ها و توانایی‌های سیستم حمل‌ونقل استفاده کنیم. از زمان حضور من در اوبر، برگ جدیدی در فعالیت‌های این شرکت باز شده است. 

Uber / اوبر

خسروشاهی به سبک رهبری پیشین این شرکت اشاره کرد که به‌جای موفقیت، بر کنترل متمرکز بود. علاوه بر جاه‌طلبی‌های ذکرشده، اوبر همچنان با موانع عمده‌ای مواجه است. در ماه مارس یک خودروی خودران اوبر با عابر پیاده‌ای در شهر تمپه آریزونا تصادف کرد و بر اثر شدت جراحات ناشی از تصادف جان باخت. اوبر هنوز هم با پرونده ادعاهای آزار جنسی به مسافران، نقض گسترده حریم خصوصی کاربران و هک شدن اطلاعات دست و پنجه نرم می‌کند. با وجود این چالش‌های بزرگ، اوبر همچنان به دنبال فتح قله‌های ترقی و ارائه خدمات جدید است. 

همچنین تردیدهای جدی در مقابل آغاز مجدد فعالیت خودروهای خودران اوبر وجود دارد. اوبر و ویلیام پدولو، شهردار پیتسبورگ از طریق توئیتر درگیری لفظی زیادی داشته‌اند و جدال بر سر راه‌اندازی مجدد برنامه آزمایش ناوگان خودروی خودران اوبر در این شهر بالا گرفته است. شهردار پیتسبورگ در توئیتر گفت که اوبر برنامه زمانی خود را به شهرداری اطلاع نداده است و به الزامات و قوانین جدید برای رانندگی خودروهای خودران در جاده‌های شهری پاسخ نمی‌دهد. 

Uber / اوبر

پیش‌تر اداره ایمنی حمل‌ونقل ملی آمریکا در گزارش اولیه خود اعلام کرد خودروی خودران اوبر که با یک زن در آریزونا تصادف کرد و منجر به زخمی شدن و فوت او شد، قبلا متوجه عابر پیاده شده بود اما سعی نکرد که کاری برای متوقف کردن خودرو انجام دهد. این گزارش بعدها تکذیب شد؛ اما انتشار آن در رسانه‌ها جنجال و رسوایی زیادی برای اوبر به بار آورد.

با وجود این مسائل، اوبر تلاش‌های زیادی نیز برای شراکت با ویمو دارد؛ دارا خسروشاهی از تلاش خود برای متقاعد کردن آلفابت در جهت استفاده از خودروهای خودران ویمو (Waymo) در شبکه اشتراک اوبر خبر داد. ماه‌ها پس از مبارزه قانونی و در عین حال جنجالی آلفابت و اوبر بر سر اسرار تجاری خودروهای خودران، خسروشاهی از مذاکرات با این شرکت برای انجام همکاری در مورد ناوگان خودران سخن گفت. 

آلفابت گوگل

خسروشاهی هنگام برگزاری کنفرانس کد، در رانچو پالوس وردز کالیفرنیا گفت:

این رابطه بهتر شده است. این رابطه ابتدا سیر آهسته‌ای دارد، اما به مرور زمان قوی‌تر می‌شود. من رابطه طولانی با گوگل داشته‌ام و به هم‌دیگر اعتماد داریم. ما برای استفاده از ناوگان خودروی خودران ویمو در شرکت اوبر مذاکره می‌کنیم و اگر چنین چیزی اتفاق بیفتد، بسیار عالی خواهد بود. آلفابت و گوگل به‌عنوان ارائه‌دهنده برتر در حوزه فناوری شناخته می‌شوند و فکر می‌کنم که آن‌ها در مورد سیستم خودران بسیار جدی هستند. به نظرم این کار بسیار خوب است؛ ولی همه چیز به ویمو و آلفابت بستگی دارد که آیا با همکاری کنند یا نه. اتصال خودروهای خودران ویمو به شبکه اوبر، باعث حساسیت مالی این خودروها خواهد شد؛ زیرا استفاده از این نوع وسایل نقلیه را افزایش می‌دهد. فناوری خودروی خودران به اشتراک گذاشته خواهد شد و این امر برای چنین فناوری بسیار مهم و حیاتی خواهد بود. اگر این فناوری به اشتراک گذاشته شود، می‌توان بیش‌ترین میزان استفاده را از آن کرد. مالکیت داشتن و حضور در بزرگ‌ترین شبکه اشتراک سواری به‌‍صورت جهانی، تولیدکننده را قادر می‌سازد که بیش‌ترین میزان استفاده را از خودروهای خودران ببرد. اگر ما نتوانیم به این فناوری دست پیدا کنیم، موجودیت خود را از دست خواهیم داد. 

لحن صحبت خسروشاهی در مورد خودروی خودران، به‌طور قابل توجهی با مواضع افراطی و شدید مدیر سابق اوبر یعنی تراویس کالانیک، تفاوت دارد. از نظر کالانیک، وجود خودروهای خودران تهدید موجودیتی بزرگی برای اوبر به شمار می‌رفت؛ درحالی‌که خسروشاهی معتقد است رانندگان، بزرگ‌ترین مانع برای رشد این کسب‌وکار هستند. خسروشاهی اعلام کرد که شبکه حمل‌ونقل اوبر به مدت بسیار طولانی با مدل ترکیبی (هیبریدی) ارائه می‌شود که در آن، رانندگان در داخل خودروی خودران حضور دارند؛ با این تفاوت که پلت‌فرم خودران وظیفه رانندگی را بر عهده دارد و راننده تنها در مواقع اضطراری وارد عمل می‌شود. 



تاريخ : شنبه 12 خرداد 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

سامسونگ قصد دارد در پرچم‌دار بعدی خود از حسگر اولتراسونیک کوالکام در زیر نمایشگر استفاده کند. این حسگر کاربردی فراتر از تشخیص اثر انگشت دارد.

 

به نظر می‌رسد سامسونگ قصد دارد پس از مدت‌ها در طراحی پرچم‌دار بعدی خود تحولات بنیادی ایجاد کند. گلکسی اس ۱۰ که بر اساس گزارش‌ها قرار است اولین گوشی مجهز به پردازنده‌ی ۷ نانومتری باشد، احتمالا از همان نمایشگر اینفنیتی به‌کاررفته در گلکسی اس ۸ بهره خواهد برد؛ اما این‌بار یک تفاوت عمده در کار خواهد بود.

بر اساس اخبار منتشرشده در رسانه‌های کره‌ای، نمایشگر اس ۱۰ این بار حسگر اثر انگشت را نه در پایین، بلکه در زیر خود خواهد داشت تا نمای جلوی گوشی کاملا از نمایشگر پوشیده شود و پشت آن خلوت‌تر باشد. تعداد گوشی‌هایی که تاکنون از حسگر اثر انگشت در زیر صفحه‌نمایش بهره می‌برند به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد و چنان‌چه سامسونگ بتواند تا نیمه‌ی اول سال آینده که معمولا زمان معرفی پرچمدار جدید این شرکت است، فناوری یادشده را با حل چالش‌های موجود به کار گیرد، برگ برنده‌ای در مقابل رقبا خواهد داشت.

گلکسی اس 10 / Galaxy S10

در حال حاضر شرکت کره‌ای برای همکاری با شرکت‌های تولیدکننده‌ی حسگر اثر انگشت یکپارچه با نمایشگر سه گزینه پیش رو دارد که یکی از آن‌ها هنوز بالفعل است. سینپتیکس و گودیکس تراشه‌ی مذکور را تولید کرده‌اند و ویوو وهواوی تراشه‌های آن‌ها را در جدیدترین پرچم‌دارهای خود به کار برده‌اند؛ اما گزینه‌ی سوم که هنوز اقدام به تولید انبوه این نوع حسگر نکرده، کوالکام است که اتفاقا سامسونگ تصمیم به همکاری با همین شرکت دارد. ظاهرا عملکرد تراشه‌های دو شرکت دیگر از نظر سامسونگ به اندازه‌ی کافی دقیق و رضایت‌بخش نبوده است. به علاوه، حسگر اولتراسونیک کوالکام، بر خلاف حسگرهای خازنی و اپتیکال موجود، از ژست‌های حرکتی نیز پشتیبانی می‌کند. این حسگر قابلیت این را دارد که حتی زیر آب گوشی را آنلاک کند. ویژگی دیگر حسگر اولتراسونیک قابلیت تشخیص ضربان قلب و جریان خون است.

حسگر کوالکام که نمونه‌های اولیه‌ی آن اواخر سال گذشته تولید شد، برای قرار گرفتن زیر پنل ۱.۲ میلی‌متری OLEDسامسونگ گلکسی اس ۱۰ شایستگی کامل دارد و در صورتی که غول کره‌ای دنیای فناوری از این تراشه در پرچم‌دار جدید خود بهره بگیرد، می‌تواند نظر بسیاری از کاربران را به خود جلب کند.



تاريخ : شنبه 12 خرداد 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

آرم امروز در کنار معرفی نسل تازه‌ی ریزتراشه‌ی خود به نام Cortex-A76، از پردازنده‌ی ویدئویی جدیدی نیز به نام Mali-V76 با توانایی رمزگشایی و پخش ویدئوی 8K رونمایی کرد.

 

هرچند لپ‌تاپ‌های ویندوزی مبتنی بر آرم عمر باتری بالایی را ارائه می‌دهند؛ اما هنوز از نظر عملکرد در مقایسه با پردازنده‌های ساخت اینتل در جایگاه پایین‌تری قرار می‌گیرند. با این حال، اگر آرم، این کمپانی بریتانیایی سازنده‌ی تراشه خوش‌شانس باشد، شاید بتواند با ریزتراشه‌های جدید خود همان محبوبیتی را که در بازار گوشی‌های هوشمند دارد، در بازار کامپیوترهای شخصی نیز به‌دست بیاورد. این شرکت در همین راستا امروز در کنار معرفی ریزتراشه‌ی جدید خود به نام Cortex-A76، از واحد پردازش گرافیکی Mali-G76 و واحد پردازش ویدئویی Mali-76 رونمایی کرد. این محصولات جدید با هدف قدرت‌بخشی به موج تازه‌ی کامپیوترها به نام کامپیوترهای شخصی همیشه متصل که ویندوز ۱۰ را روی آرم اجرا می‌کنند، طراحی شده‌اند.

پردازنده‌ی Cortex-A76 بر پایه‌ی فناوری DynamIQ آرم توسعه یافته است و در مقایسه با Cortex-A75 که در سال گذشته عرضه شد، می‌تواند تا ۳۵ درصد عملکرد بهتر و ۴۰ درصد بهینگی بیشتر در مصرف انرژی داشته باشد. این پردازنده همچنین قادر است تا ۴ برابر عملکرد محاسباتی بهتری در انجام وظایف هوش مصنوعی و یادگیری ماشین از خود نشان دهد.

Arm Mali-V76

آرم در بخش گرافیکی به بهبودهای قابل توجه‌ای دست یافته است. این شرکت می‌گوید واحد پردازش گرافیکی جدیدش به نام Mali-G76 می‌تواند تا ۳۰ درصد بهبود در عملکرد و بهینگی مصرف انرژی داشته باشد. این واحد گرافیکی همچنین هنگام انجام وظایف یادگیری ماشین می‌تواند در مقایسه با Mali-72 تا ۲.۷ برابر عملکرد بهتری از خود نشان دهد.

با این حال، خیره‌کننده‌ترین محصول آرم پردازنده ویدئویی جدید این شرکت به نام Mali-V76 با توانایی رمزگشایی و پخش فیلم‌های با وضوح تصویر فوق بالای 8K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه یا استریم محتوای 4K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه است. با بهره‌گیری از این پردازنده‌ی ویدئو می‌توانید به انجام ۴ بازی با وضوح تصویر 4K یا ضبط یک کنفرانس ویدئویی بپردازید. علاوه‌بر این، با کاهش وضوح تصویر به 1080p قادر به استریم همزمان ۱۶ ویدئو خواهید بود.

Arm Mali-V76

اگر آرم بتواند در سال‌های پیش‌رو به سطحی از عملکرد که قابل مقایسه با آنچه اینتل و AMD ارائه می‌دهند، دست پیدا کند، می‌تواند قاعده‌ی بازی را در بازار کامپیوترهای ویندوزی و همچنین گوشی‌های هوشمند پرچمدار به نفع خود تغییر دهد. اتکای مایکروسافت به آرم در ساخت کامپیوترهای همیشه متصل تنها برگ برنده‌ی این شرکت سازنده‌ی تراشه محسوب نمی‌شود. بنا به گزارش‌ها اپل نیز در حال کار روی محصولی با اسم رمز «پروژه استار» است؛ دستگاهی که احتمالا یک مک‌بوک لمسی بر پایه‌ی آرم خواهد بود. در هر صورت عرضه‌ی دستگاهی که نیازمند دفعات شارژ کمتر و در عین حال عملکرد سریع‌تر در اجرای اپلیکیشن‌ها باشد، می‌تواند نظر مصرف‌کنندگان زیادی را به خود جلب کند.



تاريخ : شنبه 12 خرداد 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

تاکنون سه عنصر از جدول تناوبی عناصر کشف شده‌اند که در دمای اتاق خاصیت فرومغناطیسی دارند. هم‌اکنون در دانشگاه مینسوتا چهارمین آن‌ها کشف شده است.

 

در پژوهش و آزمایش‌ها‌ی جدیدی که به‌سرپرستی دانشگاه مینسوتا انجام شد، نشان داده شد که عنصر شیمیایی روتنیوم (Ru)، چهارمین عنصر دارنده‌ی خواص مغناطیسی در دما‌ی اتاق است. از این کشف می‌توان برای ارتقای سنسور‌ها، قطعات به‌کاررفته در حافظه‌ی کامپیوتر‌ها و وسایل و لوازم مغناطیسی استفاده کرد.

مکانیزم اصلی استفاده از مواد دارای خاصیت فرومغناطیسی یا موادی که به آهن‌ربا‌ها می‌چسبند (مانند آهن)، به زمان‌ها‌یی بر‌می‌گردد که از نوعی سنگ آهن برای دریا‌نوردی استفاده می‌شد. از آن زمان تا به حال، سه عنصر در جدول تناوبی عناصر پیدا شده اند که در دما‌ی اتاق، فرومغناطیس هستند. این سه عنصر عبارتند از: آهن (Fe)، کبالت (CO) و نیکل (Ni). عناصر زمینی مانند گادولینیوم (Gd)، در نزدیکی دمای هشت درجه‌ی سلسیوس، خاصیت فرمغناطیسی خود را از دست می‌دهند.

مواد مغناطیسی در صنعت و تکنولوژی مدرن بسیار مهم و پر‌کاربرد هستند و از آن‌ها در مطالعات پایه وکاربرد‌ها‌ی روزانه مانند سنسور‌ها، موتور‌ها‌ی الکتریکی، ژنراتور‌ها، هارد‌ها‌ی اطلاعاتی و بیش‌تر حافظه‌ها‌ی امروزی استفاده می‌شود. از آنجایی که صنعت لایه‌ها‌ی نازک در طول چند دهه‌ی گذشته پیشرفت بسیاری داشته است، قابلیت کنترل شبکه‌ها‌ی کریستالی و حتی ساختار‌ها‌ی نیرویی که در طبیعت ناممکن هستند، نیز به‌وجود آمده است. پژوهش جدید نشان می‌دهد که عنصر Ru می‌تواند با استفاده از قابلیت لایه‌ها‌ی بسیار نازک برای تحریک فاز فرومغناطیس، چهارمین عنصر فرومغناطیسی جهان باشد.

جزئیات این پژوهش در آخرین نسخه‌ی Nature Communications منتشر شده است. نویسنده‌ی ارشد این مقاله،پاتریک کوارترمن، فارغ التحصیل دکترای دانشگاه مینسوتا است. کوارترمن، همکار پسا دکترای شورا‌ی ملی تحقیقات (NRC) در موسسه‌ی ملی تکنولوژی و استاندراد (NIST) است.

جیان پینگ ونگ، پروفسور مهندسی کامپیوتر و الکترونیک از دانشگاه مینسوتا، یکی از نوسیندگان مقاله ومشاور کوارترمن گفت:

مغناطیس همیشه فوق العاده بوده است. خودش دوباره این را ثابت می‌کند. ما بسیار از بابت اینکه می‌توانیم اولین گروهی باشیم که به‌صورت تجربی، چهارمین عنصر فرومغناطیس را به جدول تناوبی اضافه می‌کنیم، بسیار خرسند و شکر‌گزار هستیم. 

ونگ اضافه کرد:

این مسئله‌ی جالب و در عین حال بسیار سخت است. ما برای یافتن راه درست برای رشد دادن این ماده و قابل استفاده کردن آن حدود دو سال وقت صرف کردیم. این کار می‌تواند شروع و انگیزه‌ای برای بررسی جنبه‌ها‌ی بنیادی مغناطیسی عناصر شناخت شده باشد.

دیگر اعضای گروه نیز بر اهممیت این موضوع تاکید کردند.

مغناطیس

همتایان صنعت معتقدند که همکاری کلید نو‌آوری است

ایان یانگ، همکار شرکت اینتل گفت:

اینتل (Intel) از همکاری طولانی مدت پژوهشی با دانشگاه مینسوتا بسیار راضی و خرسند است. ما علاقه‌مند هستیم که این پیشرفت را که با جست‌و جو در ویژگی‌ها‌ی کوانتومی مواد حاصل شده است با جهان به اشتراک بگذاریم. این کشف می‌تواند شروعی برای پیشرفت دستگاه‌ها‌ی حافظه باشد.

دیگر همتایان صنعت معتقدند که این کشف می‌تواند تاثیر زیادی بر صنعت نیم‌رسانا‌ها داشته باشد.

تد دونکین، سرپرست نمایندگی تحقیقات پیشرفته‌ی دفاعی (DARPA)، اسپانسر موسسه‌ی تحقیقات نیم‌رسانا (SRC) گفت:

اهممیت استفاده از تجهیزات اسپینترونیک در صنعت نیم‌رسانا‌ها، روز‌به‌روز در حال افزایش است. پیشرفت اساسی در فهم ما از مواد مغناطیسی مانند توضیحات داده شده توسط پروفسور ونگ و تیم او در این پژوهش، برای ادامه یافتن پیشرفت صنعت محاسبات و کامپیوتر بسیار ضروری است. 

تکنولوژی جدید به مواد و ابزار جدید نیاز دارد

ضبط‌کننده‌ها‌ی مغناطیسی همچنان تکنولوژی غالب در ذخیره‌سازی اطلاعات هستند اما حافظه‌ها‌ی تصادفی و محاسباتی کم کم جا‌ی آن‌ها را خواهند گرفت. این حافظه‌ها‌ی مغناطیسی، ابزار‌ها‌یی هستند که در قسمت محاسبه و ذخیره‌سازی اطلاعات محدوده‌ی گسترده‌تری را در مقایسه با هارد دیسک‌ها‌ی قدیمی برای مواد مغناطیسی ایجاد می‌کنند. این قابلیت‌ها‌ی جدید نشان می‌دهد که امکان تبدیل مواد غیر‌فرومغاطیس مانند Ru، پالادیوم (Pd) و ازمیوم (Os) به مواد فرومغناطیس، تحت شرایط خاصی وجود دارد. 

پژوهشگران دانشگاه مینسوتا بر مبنا‌ی پیش‌بینی‌ها‌ی تئوری و با استفاده از مهندسی باروری لایه‌ها فاز تتراگونال Ru را تحریک کردند تا به تشکیل فاز هگزاگونال متمایل شود. آن‌ها اب استفاده از این روش، نخستین عنصر فرومغناطیس در دما‌ی اتاق را به صورت مستقیم مشاهده کردند. دانشگاه مینسوتا با همکاری دانشگاه ویسکونسین، ساختار بلوری و خصوصیات مواد مغناطیسی را سازمان‌دهی کردند.

به‌گفته‌ی پژوهشگران، این پژوهش، راه جدیدی برای مطالعه‌ی این ماده‌ی فرومغناطیس جدید باز خواهد کرد. Ru از نظر کار‌بردی نیز بسیار جالب توجه است چرا که اکسید نمی‌شود و طبق پیش‌بینی‌ها‌ی تئوری، مقاومت گرمایی بالایی نیز دارد_ یک ویژگی اساسی برای طبقه‌بندی حافظه‌ها‌ی مغناطیسی. پژوهش در مورد مقاومت گرمایی این ماده در حال حاضر در دانشگاه مینسوتا در حال انجام است.



تاريخ : شنبه 12 خرداد 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

دو اصطلاح اقلیم‌شناسی و هوا‌شناسی بیشتر مواقع به‌جای هم، نیز استفاده می‌شوند اما هواشناسان این دو را به‌طور متفاوتی مدل‌سازی و مطالعه می‌کنند.

 

هوا یا شرایط جوی، موقعیت روزانه‌ی اتمسفر است و تغییرات کوتاه مدت آن به دقیقه تا هفته. آب‌وهوا (اقلیم)، میانگین سنجه‌های هوای یک مکان است که طی یک دوره زمانی اغلب سی‌ساله، به دست آمده است. اطلاعات اقلیمی شامل اطلاعات آماری هوایی در مورد هوای نرمال و همچنین دامنه‌ای از شرایط حداقل و حداکثر برای یک مکان است. طبق یک تعریف معروف، اقلیم (climate) چیزی است که شما انتظار دارید، هوا (weather) چیزی است که دریافت می‌کنید. در حالیکه وضعیت هوا می‌تواند به‌طور چشمگیری از روز به روز دیگر تغییر کند، اقلیم به‌معنای متوسط شرایط یک منطقه است. این که این منطقه به‌طور متوسط چقدر گرم است و میزان بارش سالانه در آن چقدر است. برای مثال اقلیم تگزاس برای بیشتر سال گرم است در حالیکه نیویورک به‌طور متوسط دارای فصول سرد بیشتری است.

پیش  بینی دما یک مدل اقلیم شناسی

پیش‌بینی دمایی بر اساس یک مدل اقلیم شناسی

مدل هواشناسی چیست؟

<پیش‌بینی هوای امروز تا حدودی ابری با احتمال بارش در اواخر بعد از ظهر است.....> این خلاصه آشنایی از هواشناسی است که احتمالا بارها از هواشناسان شنیده‌اید. هواشناسان برای به‌دست آوردن این پیش‌بینی‌ها، از داده‌های هواشناسی و مدل‌های پیش‌بینی‌کننده استفاده می‌کنند تا شرایط جوی کنونی و آینده را تعیین کنند. از آنجایی که هواشناسی ساعت‌به‌ساعت اتفاق می‌افتد، مدل‌های پیش‌بینی از شرایط جوی و اقیانوسی برای پیش‌بینی هوای آینده استفاده می‌کنند. در این پیش‌بینی‌ها، رطوبت، دما، فشار هوا، سرعت و جهت باد و نیز پوشش ابری در نظر گرفته می‌شود. موقعیت جغرافیایی، مجاورت به آب، ساختارهای شهری، عرض جغرافیایی و ارتفاع نیز می‌توانند بر آب‌وهوا تاثیر بگذارند.

هواشناسان ناساهواشناسان درایدن ناسا در حال راه اندازی یک بالون هواشناسی

وضوح مدل‌های هواشناسی باید چنان باشد که بتوانند در برخی موارد، پیش‌بینی‌های متفاوتی برای شهرهای مجاور ارائه کنند؛ اما این پیش‌بینی‌ها فقط برای دوره‌های زمانی کوتاه نهایتا دو هفته‌ای است.

مدل آب‌وهوا (اقلیمی) چیست؟

اساسا مدل‌های آب‌وهوایی بسطی از پیش‌بینی‌های هواشناسی هستند. مدل‌های هواشناسی پیش‌بینی‌هایی روی مناطق خاص و طی دوره‌های زمانی کوتاه مدت، دارند؛ در حالی که مدل‌های آب‌وهوایی وسیع تر بوده و دوره‌های زمانی طولانی‌تری را تجزیه‌وتحلیل می‌کنند. پیش‌بینی مدل‌های آب‌وهوایی این است که در یک منطقه، طی دهه‌های پیش رو متوسط شرایط آب‌وهوایی به چه صورت خواهد بود.

مدل‌های آب‌وهوایی نسبت به مدل‌های هواشناسی شامل عوامل جوی، اقیانوسی و زمینی بیشتری مانند جریان اقیانوس‌ها و ذوب شدن یخچال‌ها هستند. این مدل‌ها معمولا حاصل معادلات ریاضی هستند که در آن‌ها از هزاران داده‌ی نقطه‌ای برای شبیه سازی انتقال انرژی و آب، استفاده می‌کنند.

مدل هواشناسی

تصویری از شبکه سه بعدی مدل آب‌وهوایی

دانشمندان از مدل‌های آب‌وهوایی برای درک سیستم‌های پیچیده‌ی زمین استفاده می‌کنند. این مدل‌ها به آن ها اجازه می‌دهد که فرضیات خود را مورد آزمایش قرار دهند و نتیجه‌گیری‌هایی درمورد گذشته و آینده‌ی سیستم‌های آب‌وهوایی داشته باشند. بر این اساس می‌توان مشخص کرد آیا وقایع غیرطبیعی آب‌وهوایی یا طوفان‌ها نتیجه‌ای از تغییرات اقلیمی هستند یا اینکه فقط بخشی از تغییرات اقلیمی معمول به‌حساب می‌آیند.

برای مثال هنگام پیش‌بینی چرخندهای گرمسیری طی فصل طوفان، دانشمندان می‌توانند از مدل‌های آب‌وهوایی برای پیش‌بینی تعداد طوفان‌های گرمسیری که ممکن است در ساحل به‌وجود آیند و نیز اینکه این طوفان‌ها در کدام مناطق ممکن است به خشکی برسند، استفاده کنند.

هنگام ایجاد مدل‌های آب‌وهوایی، دانشمندان از یکی از سه نوع رایج مدل‌های آب‌وهوایی ساده استفاده می‌کنند: مدل‌های تعادل انرژی، مدل‌های پیچیده‌ی متوسط و مدل‌های جریان عمومی. در این مدل‌ها برای ساده‌تر شدن پیچیدگی‌هایی که با به‌حساب آوردن تمام فاکتورهای تاثیر گذار روی اقلیم مانند مخلوط‌شدگی جوی و جریان اقیانوس وجود دارد، از اعدادی استفاده می‌شود.

در مدل‌های تعادل انرژی پیش‌بینی تغییرات اقلیمی بر اساس بودجه‌ی انرژی زمین، انجام می‌شود. در این مدل‌ها درجه حرارت‌های سطحی از انرژی خورشیدی، آلبدو یا بازتابش و خنک‌کنندگی طبیعی حاصل از برگشت گرما از سطح زمین به هوا در نظر گرفته می‌شود. پیش‌بینی آب‌وهوا با استفاده از معادله‌ای که مقدار انرژی ورودی را نسبت به مقدار خروجی آن از سطح زمین مقایسه می‌کند، انجام می‌شود. سپس این معادله وارد مدل‌های جعبه‌ای می‌شود. مدل جعبه‌ای نمایش‌دهنده‌ی سطحی مربعی از زمین در شبکه‌ای سه‌بعدی است که اقلیم یک منطقه یا حتی یک قاره را بیان می‌کند.

مدل‌های پیچیده‌ی متوسط شبیه مدل‌های تعادل انرژی هستند؛ اما اینها ساختارهای جغرافیایی مختلف زمین مانند زمین، اقیانوس و خصوصیات یخ را نیز در نظر گرفته و با هم ترکیب می‌کنند. این ویژگی‌های جغرافیایی به مدل‌های پیچیده‌ی متوسط امکان شبیه‌سازی سناریوهای مختلف اقلیمی در مقیاس بزرگ مانند نوسانات یخبندانی، تغییرات کنونی اقیانوسی و تغییرات ترکیبات جوی را طی دوره‌های زمانی طولانی‌مدت می‌دهد. مدل‌های پیچیده متوسط، آب‌وهوا را با جزئیات فضایی و زمانی کمتری تشریح می‌کنند و بنابراین آن‌ها برای تغییراتی که در مقیاس وسیع و نیز تغییراتی که با فراوانی کم در سیستم اقلیمی زمین، اتفاق می‌افتند، بهترین مدل هستند.

مدل‌های جریان عمومی، پیچیده‌ترین و دقیق‌ترین مدل‌ها برای درک سیستم‌های آب‌وهوایی و پیش‌بینی تغییرات آب‌وهوایی هستند. این مدل‌ها شامل اطلاعات مربوط به شیمی جو، نوع زمین، چرخه‌ی کربن، جریان‌های اقیانوسی و آرایش بخبندانی منطقه‌ی مورد نظر می‌باشند. در این نوع مدل‌ها نیز از یک شبکه سه‌بعدی استفاده می‌شود که هر باکس نشان‌دهنده‌ی ۱۰۰ کیلومتر مربع از زمین، هوا یا دریا است که این میزان دارای وضوح بیشتری نسبت به نوع معمولی ۲۰۰ تا ۶۰۰ کیلومتر در هر باکس است. این مدل نسبت به مدل‌های تعادل انرژی و مدل پیچیده متوسط، پیچیدگی‌های بیشتری دارد و به زمان محاسباتی بیشتری نیز نیاز دارد؛ هر دور اجرای شبیه سازی چندین هفته زمان می‌برد.

مدل‌های آب‌وهوایی در مورد آینده و گذشته چه می‌گویند؟

برای دهه‌های زیادی، دانشمندان داده‌های مربوط به اقلیم را با استفاده از هسته‌های یخ، درختان، مرجان‌ها و نیز تاریخ گذاری کربن جمع‌آوری کرده‌اند. از این اطلاعات جزئیاتی در مورد فعالیت‌های گذشته بشر، تغییرات دمایی اقیانوس‌ها، دوره‌های خشکسالی شدید و موارد زیاد دیگری به‌دست آمده است. هر چه داده‌های نقطه‌ای بیشتری جمع‌آوری شود، دقت مدل‌های آب‌وهوایی موجود افزایش می‌یابد. این امر موجب بهبود پیش‌بینی‌های آب‌وهوایی می‌شود زیرا اطلاعات گذشته‌ی آب‌وهوایی می‌تواند در ایجاد یک خط پایه برای سیستم‌های آب‌وهوایی معمول مورد استفاده قرار گیرد.

پژوهشگران در بررسی برخی عوامل به این صورت عمل می‌کنند که برخی متغیرهای آب‌وهوایی را ثابت نگه می‌دارند، مانند پوشش ابری و متغیرهایی که می‌خواهند اثر آن‌ها را مورد آزمون قرار دهند؛ مانند افزایش سطح کربن دی‌اکسید، را متغیر در نظر می‌گیرند. به این صورت آن‌ها فرضیاتی را در مورد تغییرات آینده ارزیابی می‌کنند.

هسته یخیک هسته یخ

دقت مدل‌های آب‌وهوایی تا چه اندازه است؟

از آن جایی که دنیا نمی‌تواند دهه‌ها منتظر بماند تا دقت پیش‌بینی‌های مدل‌های آب‌وهوایی معلوم شود، پژوهشگران دقت یک مدل را با استفاده از وقایع گذشته تعیین می‌کنند. اگر یک مدل به دقت وقایعی را که در گذشته رخ داده است، پیش‌بینی کند؛ وقایعی که ما در مورد آن ها آگاهی داریم، پس آن مدل یک پیش‌بینی‌کننده‌ی خوب از وقایع آینده نیز خواهد بود و هر چه ما بیشتر در مورد شرایط گذشته و حال حاضر بدانیم این مدل‌ها دقیق‌تر می‌شوند.

مدل‌های آب‌وهوایی، پیچیده هستند زیرا تمامی این مولفه‌ها در سیستم‌های زمین در حال تغییرات پی‌در‌پی هستند. اگر اتمسفر کره‌ی زمین نیز همچون اتمسفر کره‌ی ماه بود، مدل‌سازی آب‌و‌هوایی بسیار آسان‌تر بود؛ زیرا ماه به سختی دارای یک اتمسفر است که آن هم بدون تغییر مانده است. روی زمین، دانشمندان اقلیم‌شناسی باید نوسانات دمایی، الگوهای باد، جریان‌های اقیانوسی، ویژگی‌های سطحی زمین و موارد بیشتری را به حساب آورند. به علت این موضوع، مدل‌ها همیشه دارای سطحی از عدم اطمینان نیز هستند اما مدل‌هایی که مناطق کوچکتری را با وضوح بالاتر در نظر می‌گیرند، مدل های دقیق تری حاصل می‌کنند. با وجود مقدار کمی عدم اطمینان، دانشمندان مدل‌های آب‌وهوایی قرن بیست و یکم را دقیق ارزیابی می‌کنند؛ زیرا این‌ها بر اساس اصول فیزیکی شناخته شده از فرایندهای سیستم زمین استوارند. بر این اساس، اطمینان جامعه‌ی علمی درمورد این مسئله که انتشارات گازی حاصل از فعالیت‌های انسانی در حال تغییر اقلیم است و کل سیاره را تحت تاثیر قرار می دهد، محکم شده است.

اهمیت مدل‌های آب‌وهوایی در چیست؟

شاخص آسیب پذیری تغییرات اقلیمی

شاخص آسیب‌پذیری مناطق مختلف جهان در اثر تغییرات اقلیمی

 

 

شناخت آب‌وهوای گذشته، حال و آینده به ما در درک عملکرد طبیعی سیستم‌های زمین یاری می‌کند. این اطلاعات در ترکیب با مدل‌های آب‌وهوایی به ما اجازه می‌دهد تا تعیین کنیم که چگونه تاثیرات طبیعی و بشری اقلیم ما را متاثر می‌سازند. این پیش‌بینی‌ها و نتایج همچنین می‌توانند پیشنهاد کنند که چگونه اثرات مخرب تغییرات هوایی را باید کاهش داد و آن‌ها به تصمیم گیرندگان کمک می‌کنند تا مسائل زیست محیطی را بر اساس شواهد علمی اولویت بندی کنند. مدل‌های متعددی نشان داده‌اند که اقلیم در حال تغییر است. افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای در نتیجه‌ی فعالیت‌های بشر منجر به فیدبک‌های مثبتی در سیستم‌های اقلیمی ما می‌شود. این فیدبک‌های مثبت می‌توانند منجر به تغییرات نه چندان مثبتی در سیستم زمین همچون آب شدن یخچال‌ها، بالا رفتن دمای اقیانوس‌ها، افزایش احتمال بروز خشکسالی و سیل‌های شدید و افزایش دماهای سطحی می‌شود.

جمع آوری پیوسته‌ی داده‌ها و نیز بهبود و افزایش دقت مدل‌ها موضوع مهمی است. دانش ما در مورد اقیلم و هواشناسی باید بیشتر شود. مدل‌های اقلیم شناسی و هواشناسی هر دو دارای توانایی استفاده در نحوه‌ی طراحی شهرها ما هستند، فرصت‌های تجاری را تحت تاثیر قرار می‌دهند و حتی روی برنامه ریزی روزانه ما اثر می‌گذارند. این مدل‌ها بهترین شانس ما برای یافتن راه‌هایی برای کاهش تاثیرات خطرناک تغییرات آب‌وهوایی هستند.



تاريخ : شنبه 12 خرداد 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

 

خودروهای کلاس مینی‌ون در مقابل کراس‌اور یا شاسی‌بلند در کشورهای مختلف با استقبال متفاوتی روبرو هستند. در این مطلب به ویژگی‌ها و برتری‌های هرکدام می‌پردازیم.

 

در سال‌های گذشته عنوان «خودروهای خانواده» به سدان‌های بزرگ یا مدل‌های استیشن اشاره داشت، اما امروزهکراس‌اورها، شاسی‌بلندها یا مینی‌ون‌ها بیشتر به خودروهای خانوادگی شباهت دارند. نسل فعلی کراس‌اور، شاسی‌بلند و مینی‌ون‌ها با فضای جادار گاهی تا سه ردیف صندلی با گنجایش هفت تا هشت سرنشین و انواع تجهیزات رفاهی، گجت‌های مدرن و سیستم‌های ایمنی پیشرفته را در اختیار خریداران قرار می‌دهند.

Jeep Cherokee / جیپ چروکی

خودروهای کراس‌اور که دراصل همان‌های سدان‌ها ولی با ارتفاع بیشتر هستند، در کلاس‌های مختلف مانند کامپکت و کامپکت کوچک، علاوه بر خانواده‌ها برای زوج‌های جوان یا حتی افراد مجرد نیز جذاب به‌نظر می‌رسند که مصداق این ادعا، فروش فوق‌العاده‌ی این مدل‌ها در برابر خودروهای دیگر است. شاسی‌بلندهای آف‌رود هنوز هم برای بسیاری از افراد، به‌خصوص طرفداران گردش در طبیعت گزینه‌ی اول خرید هستند. در این بین، خودروهای مینی‌ون در تمام کشورها به‌صورت یکسان طرفدار ندارند اما برای خانواده‌های پرجمعیت، مینی‌ون‌ها بهترین مدل ممکن هستند.

در این مطلب قصد داریم، با درنظر گرفتن ویژگی‌های یک خودروی خانوادگی ایده‌آل، به مقایسه‌ی سه کلاس مختلف کراس‌اور، شاسی‌بلند و مینی‌ون بپردازیم.

ویژگی‌های مینی‌ون‌ها

Chrysler Pacifica

آمار چند سال اخیر نشان می‌دهد که کلاس خودروهای مینی‌ون به‌اندازه‌ی گذشته طرفدار ندارند که حاصل آن تولید مدل‌های کمتری در این کلاس است.

مینی‌ون‌ها در ابتدا به‌عنوان مکمل خودروهای استیشن شناخته می‌شدند اما با رونق کراس‌اورها و شاسی‌بلندها، این دوران به پایان رسید. مینی‌ون‌های قابل قبول فعلی بازار در چند مدل شامل کرایسلر پسیفیکا، دوج گرند کاروان (با تلفظ صحیح انگلیسی داج)، کیا سورنتو و تویوتا سیِنا خلاصه می‌شوند. قیمت پایه‌ی تمام این مدل‌ها حدود ۳۰ هزار دلار است که با انتخاب آپشن‌های مختلف این رقم به ۴۵ هزار دلار نیز می‌رسد. به‌طور کلی ویژگی‌های هر مینی‌ون را در موارد زیر می‌توان خلاصه کرد.

انتقال قدرت به محور جلو

تمام مینی‌ون‌های فعلی بازار به‌صورت استاندارد محور جلو هستند. در این بین تویوتا سیِنا تنها موردی است که با سیستم تمام چرخ محرک (AWD) نیز فروخته می‌شود.

پیشرانه V6 و گیربکس اتوماتیک

معمولاً قدرت مینی‌ون‌ها از ۲۶۰ تا ۳۰۰ اسب بخار بوده و گیربکس از نوع اتوماتیک ۶ تا ۱۰ سرعته است. به‌دلیل کاربری مشخص، تجربه ثابت کرده که گیربکس‌های با تعداد دنده بیشتر برای مینی‌ون بهتر است. در بین مدل‌های فعلی بازار، کرایسلر پسیفیکا در نسخه پلاگین هیبرید با پیشرانه‌ی ۶ سیلندر V شکل و گیربکس CVT عرضه می‌شود. پسیفیکا در حالت تمام برقی تا ۵۳ کیلومتر مسافت را طی می‌کند و در بازار آمریکا، با معافیت مالیاتی معادل ۷۵۰۰ دلار فروخته می‎شود.

Honda Odyssey

درهای کشویی برقی

مینی‌ون‌ها بر اساس ون‌های تجاری ساخته می‌شوند که با خواباندن صندلی‌های عقب، قابلیت تبدیل به ون را هم دارند. در عقب این خودروها کشویی و برقی است تا پیاده و سوار شدن آن برای کودکان راحت‌تر باشد. معمولاً باز و بسته شدن در عقب مینی‌ون از راه دور یا ریموت نیز انجام می‌شود.

صندوق عقب برقی

همانند ون‌ها، در صندوق عقب مینی‌ون‌ها به‌طور کامل، برقی و ریموت باز و بسته می‌شود تا بارگیری راحت‌تر صورت گیرد.

Toyota Sienna

سه ردیف صندلی

یکی از ویژگی‌های استاندارد مینی‌ون‌ها وجود سه ردیف صندلی است تا ۷ یا ۸ سرنشین در خودرو جای گیرند. مدل‌هایی چون سینا و سورنتو به صندلی‌های راحت و زیرپایی مجهز هستند.

خواباندن صندلی‌ها

معمولاً صندلی‌های ردیف دوم و سوم مینی‌ون‌ها قابلیت خم شدن دارند تا در مواقع مورد نیاز، فضای بار بزرگ ایجاد شود. برای مثال صندلی‌های دو ردیف آخر پسیفیکا و گرند کاوران کاملاً خوابانده می‎شوند. صندلی‌های ردیف دوم تویوتا سینا به‌صورت برقی خم و چرخش داده می‌شوند.

تجهیزات رفاهی خانوادگی متنوع

همانند بیشتر خودروهای مدرن، مینی‌ون‌ها هم به سیستم اطلاعات و سرگرمی مجهز به راهیاب ماهواره‌ای، اتصال بلوتوث به تلفن همراه هوشمند، پورت‌های USB، پریز برق با جریان مشخص و سیستم صوتی و سرگرمی برای صندلی‌های ردیف عقب مجهر هستند. مدل‌هایی چون هوندا اودیسه و کرایسلر پسیفیکا به جاروبرقی نیز مجهز هستند.

ویژگی‌های کراس‌اورها و شاسی‌بلندها

Jeep Cherokee 2019 / جیپ چروکی

کراس‌اورها و شاسی‌بلندها با طراحی مشابه استیشن‌ها، سدان‌ها و وانت پیکاپ‌ها در دسترس هستند. برای مقایسه‌ی بهتر، فقط ویژگی‌های مدل‌های سایز متوسط و بزرگ در این مطلب بررسی می‌شود.

انتقال قدرت به محور عقب یا چهار چرخ محرک

در بازار فعلی خودرو، شاسی‌بلندهای با شاسی مستقل و مور عقب انگشت شمار هستند. انتقال قدرت به محور عقب در بکسل خودرو یا تریلر کمک کننده است و معمولاً شاسی‌بلندهای بزرگ ظرفیت کشش بیش از ۴۵۰۰ کیلوگرم دارند. در کنار مدل‌های محور عقب، همیشه آپشن چهار چرخ محرک (4WD) نیز در شاسی‌بلندها وجود دارد تا در جاده‌های برفی و بارانی حداکثر چسبندگی ممکن در اختیار راننده باشد. برخی شاسی‌بلندهای مجهز به سیستم چهار چرخ محرک با قفل دیفرانسیل و دنده سنگین آف‌رود همراه هستند.

انتقال قدرت به محور جلو یا تمام چرخ محرک

4wd

کراس‌اورها بر پایه‌ی مدل‌های سدان و سواری محور جلو با شاسی یکپارچه و فرمان‌پذیری چابک ساخته می‌شوند. معمولاً همیشه امکان انتخاب نسخه‌ی تمام چرخ محرک نیز وجود دارد ولی کراس‌اورها در مسیرهای آف‍رود عملکرد مناسبی ندارند. البته به‌لطف سیستم مدیریت چسبندگی الکترونیکی پیشرفته، برخی کراس‌اورها در مسیرهای خارج از جاده، کاملاً بلااستفاده نمی‌شوند.

انواع پیشرانه با قدرت‌های مختلف

 کراس‌اورها و شاسی‌بلندهای سایز متوسط بیشتر شرکت‌های خودروسازی با پیشرانه‌های ۴ سیلندر و ۶ سیلندر V شکل به همراه گیربکس اتوماتیک عرضه می‌شوند. برخی مدل‌های سایز بزرگ با پیشرانه‌های پرقدرت ۸ سیلندر V شکل نیز همچون جیپ گرندچروکی با ۷۰۷ اسب بخار در دسترس هستند. مدل‌های دیگری مانند تویوتا هایلندر و ولوو XC90 وجود دارند که در نسخه‌ی هیبرید هم تولید می‌شوند.

درهای معمولی و طرح هاچ‌بک

برخلاف مینی‌ون‌ها، تمام مدل‌های فعلی کراس‌اور و شاسی‌بلند با درهای معمولی تولید می‌شوند. در صندوق عقب این مدل‌ها مانند خودروهای هاچ‌بک باز و بسته می‌شود و معمولاً فضاهای زیادی برای جاسازی لوازم کوچک و بزرگ در صندلی‌های ردیف عقب تعبیه شده است.

Ford Explorer

سه ردیف صندلی

با اینکه تمام کراس‌اورها و شاسی‌بلندها سه ردیف صندلی ندارند (جیپ گرند چروکی فقط دو ردیف صندلی دارد)، اما این آپشن در بیشتر این مدل‌ها با ظرفیت ۷ یا ۸ سرنشین وجود دارد. البته به‌دلیل طرح مشخص خودروهای این کلاس، صندلی‌های ردیف آخر چندان جادار نیستند. خواباندن صندلی‌ها و حتی کاملاً مسطح کردن عقب خودرو در برخی مدل‌های امکان پذیر است.

تجهیزات رفاهی خانوادگی متنوع

همانند مینی‌ون‌ها خودروهای موجود در این کلاس به پیشرفته‌ترین تجهیزات رفاهی و الکترونیکی مانند سیستم اطلاعات و سرگرمی، راهیاب ماهواره‌ای، رابط‌های مختلف تلفن همراه هوشمند، سیستم صوتی و تصویری سرنشینان عقب و انواع پورت‌های معمول مجهز هستند.

نتیجه‌گیری

مینی‌ون‌ها با داشتن ویژگی‌هایی چون درهای عقب کشویی، کابین جادار و راحت با سه ردیف صندلی و تجهیزات مختلف رفاهی بهترین خودروهای خانوادگی موجود هستند. اما از نظر عموم، خودروهای این کلاس در برابر طراحی کراس‌اور و شاسی‌بلندهای پر زرق‌ و برق، چندان جذاب نیستند. در بین شاسی‌بلندها، چند مدل انگشت شمار هم وجود دارند که امکاناتی در حد مینی‌ون‌ها ارائه می‌دهند.

در پایان این مطلب ۶ مدل پرفروش مینی‌ون، کراس‌اور و شاسی‌بلند با ذکر مشخصات خلاصه آورده شده‌اند.

کرایسلر پسیفیکا

Chrysler Pacifica / کرایسلر پسیفیکا

 

  • قیمت: ۲۸ هزار و ۳۴۰ دلار - ۴۶ هزار و ۳۴۰ دلار
  • پیشرانه و قوای محرکه: ۶ سیلندر V شکل ۳.۶ لیتری بنزینی و هیبرید – ۲۶۰ و ۲۸۷ اسب بخار – محور جلو
  • گیربکس: ۹ سرعته اتوماتیک - CVT

 

هوندا اودیسه

هوندا اودیسه / Honda Odyssey

 

  • قیمت: ۳۴ هزار و ۹۳۵ دلار – ۴۷ هزار و ۷۴۵ دلار
  • پیشرانه و قوای محرکه: ۶ سیلندر V شکل ۳.۵ لیتری – ۲۸۰ اسب بخار – محور جلو
  • گیربکس: ۹ و ۱۰ سرعته اتوماتیک

تویوتا سیه‌نا

Toyota Sienna / تویوتا سینا

 

  • قیمت: ۳۱ هزار و ۷۴۵ دلار – ۴۳ هزار و ۲۰۰ دلار
  • پیشرانه و قوای محرکه: ۶ سیلندر V شکل ۳.۵ لیتری – ۲۹۶ اسب بخار – محور جلو و تمام چرخ محرک
  • گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک

فورد اکسپلورر

فورد اکسپلورر 2018

 

  • قیمت: ۳۳ هزار و ۱۳۵ دلار – ۵۴ هزار و ۹۳۵ دلار
  • پیشرانه و قوای محرکه: ۶ سیلندر V شکل ۳.۵ لیتری و توربوشارژ، ۴ سیلندر توربوشارژ ۲.۳ لیتری – ۲۹۰، ۲۸۰ و ۳۶۵ اسب بخار – محور جلو و تمام چرخ محرک
  • گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک

تویوتا هایلندر

تویوتا هایلندر

 

  • قیمت: ۳۲ هزار و ۲۵ دلار – ۴۹ هزار و ۲۷۵ دلار
  • پیشرانه و قوای محرکه: ۶ سیلندر V شکل ۳.۵ لیتری بنزینی و هیبرید، ۴ سیلندر ۲.۷ لیتری – ۱۸۵، ۲۹۵ و ۳۰۶ اسب بخار – محور جلو و تمام چرخ محرک
  • گیربکس: ۶ و ۸ سرعته اتوماتیک - CVT

جیپ گرندچروکی

جیپ گروند چروکی / Jeep Grand Cherokee

 

  • قیمت: ۳۲ هزار و ۳۴۰ دلار – ۸۷ هزار و ۶۴۵ دلار
  • پیشرانه و قوای محرکه: ۶ و ۸ سیلندر V شکل با حجم‌های ۳.۶، ۳ و ۵.۷ لیتر – ۲۹۵، ۲۴۰ و ۳۶۰ اسب بخار – محور جلو و تمام چرخ محرک
  • گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک


تاريخ : شنبه 12 خرداد 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

ARM ساعاتی پیش از معماری جدید ریزتراشه‌ی خود با نام Cortex-A76 رونمایی کرد که با هدف استفاده در تراشه‌های نسل بعدی توسعه یافته برای لپ‌تاپ‌های ویندوزی توسعه یافته است. 

 

ARM با برگزاری مراسمی در روز اول ماه می، از نسل جدید محصولات خود، شامل طراحی‌ جدید ریزتراشه‌ها رونمایی کرد. محصولات جدید ARM با هدف پوشش نیازهای پردازشی در بازار گجت‌هایی نظیر تبلت‌، گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌ها توسعه یافته است. به نظر می‌رسد ARM با ریزتراشه‌ی جدید خود که Cortex-A76 نام دارد، بازار لپ‌تاپ‌های ویندوزی را هدف قرار داده که در تصرف پردازنده‌ها با معماری x86 است. طراحی جدید ریزتراشه‌ی موسوم به Cortex-A76 آرم مبتنی بر لیتوگرافی ۷ نانومتری است. 

براساس اطلاعات ارائه شده توسط آرم، عملکرد Cortex-A76 در مقایسه با نسل پیش یا A75 نزدیک به ۱.۳۵ برابر بهبود یافته که این بهبود در عملکرد با کاهش ۴۰ درصدی مصرف باتری همراه شده است. همچنین باید به بهبود ۴ برابرd عملکرد محاسباتی در حوزه‌ای نظیر یادگیری ماشین اشاره کرد که به لطف پشتیبانی بهتر از SIMD حاصل شده است. به جرات می‌توان گفت ۲۰ درصد از بهبود عملکرد ۱.۳۵ برابر ریزتراشه‌ی جدید در مقایسه با نسل پیش به دلیل افزایش فرکانس پردازشی و افزایش کلاک است، حال آنکه عوامل دیگری نیز نظیر بهبود معماری ریزتراشه‌ی جدید باعث بالا رفتن عملکرد آن شده است. آرم اعلام کرده که بهبود عملکرد ریزتراشه‌ی جدید در حالت یک تردی یا تک نخی بسیار تاثیرگذار و چشم گیر است. 

ریزتراشه Cortex-A76 کمپانی ARM

از جمله ویژگی‌ها یا پیشرفت‌های برجسته‌ی معماری جدید ریزتراشه‌ی آرم باید به افزایش فرکانس حداکثری از ۲.۴۵ گیگاهرتز به ۳.۳ گیگاهرتز اشاره کرد. همچنین ظرفیت حافظه‌های L3 مورد استفاده نیز از ۲ مگابایت به ۴ مگابایت افزایش پیدا کرده است. شاید از خود سوال کنید که ریزتراشه‌‌ی جدید تا چه میزان در عملکرد تراشه‌های مورد استفاده در لپ‌تاپ‌های ویندوزی تاثیر گذار خواهد بود؟ به نظر می‌رسد آرم امیدوار است تا تراشه‌های جدید مبتنی بر Cortex-A76 در مقایسه با تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ که در لپ‌تاپ‌های ویندوزی مورد استفاده قرار گرفته و از وجود ریزتراشه‌ی Cortex-A73 بهره می‌برند، بهبود عملکرد دو برابری را در حالت حداکثری داشته باشند. به‌طور حتم این افزایش و بهبود عملکرد در مقایسه با نسل پیش، در برابر رقبای مبتنی بر x86 نیز بسیار چشمگیر و مقبول خواهد بود. 

البته باید به این نکته اشاره کنیم که تراشه‌های مبتنی بر هسته‌ی Cortex-A76 تا سال آینده‌ی میلادی راهی بازار نمی‌شوند، از این‌ رو باید از اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی در انتظار محصولاتی مبتنی بر این تراشه‌ها، مخصوصا در بازار لپ‌تاپ‌های ویندوزی باشیم. 



تاريخ : شنبه 12 خرداد 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

تعداد کسانی که سیگار الکترونیکی استعمال می‌کنند بسیار است، اما آیا این سیگار بهتر از سیگار معمولی است؟

 

پژوهشگران دانشگاه ایالت پورتلند سه سال پیش مقاله‌ای درباره‌ی حضور اشکال کشف‌نشده‌ی فرمالدهید در بخار سیگار الکترونیکی در NEW England Journal of Medicine منتشر کردند. آنها در پژوهش‌های اخیر خطرهای فرمالدهید را حتی بیشتر از قبل گزارش دادند.

در سال ۲۰۱۵ مطالعات پروفسورهای شیمی پورتلند از جمله دیوید پپیتون، روبرت استرونگین، جیمز پانکو و بقیه درباره‌ی سیگار الکترونیکی نشان می‌دهد که بخار آن می‌تواند ۵ تا ۱۵ برابر سیگارهای معمولی فرمالدهید داشته باشد. این عناصر وقتی کشف شدند که دستگاه دود کردن مورد استفاده در آزمایش در تنظیمات حرات بیشینه قرار گرفته بود.

سیگار الکترونیکی

فرمالدهید یک کارسینوژن (ماده سرطان زا) است. برخلاف فرمالدهید گازی، ترکیبات جدید کشف‌شده به ذرات موجود در آئروسل سیگارالکترونیکی متصل هستند. این باعث می شود که ترکیبات عمیق‌تر از فرمالدهید گازی در ریه‌ها رسوب کنند.

مطالعات سال ۲۰۱۵ باعث برانگیختن انتقاداتی از سوی طرفداران سیگارهای الکترونیکی شد. آنها اظهار می‌کردند تنظیمات بالای این سیگار طعم و بوی ناخوشایندی تولید می‌کند و در نهایت باعث می شد تا مردم دیگر از آن استفاده نکنند.

 

در مطالعات جدید منتشرشده در Scientific Reports، پیتون و استرونگین دریافتند که حتی وقتی سیگار در تنظیمات پایین و معمولی حرارتی کار می‌کند، هم فرمالدهید گازی و هم ترکیبات جدید فرمالدهید در سطوح بالای محدوده کاری OSHA قابل شناسایی هستند. استروگین می‌گوید که این مسئله نگرانی خطرات ناشی از استعمال این سیگار را بالا می‌برد.

در سال ۲۰۱۶، بیشتر از ۹ میلیون آمریکایی جز کاربران سیگار الکترونیکی بودند که ۲ میلیون آن‌ها را دانش‌آموزان راهنمایی و دبیرستانی تشکیل می‌داد. اگر حتی تعداد ناچیزی از کاربران نتوانند تماماً مشتقات فرمالدهید و دیگر مواد سمی واردشده به درون ریه‌های خود را کنترل کنند موضوع نگران‌کننده‌ای است.



تاريخ : جمعه 11 خرداد 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |
صفحه قبل 1 ... 1068 1069 1070 1071 1072 ... 3356 صفحه بعد