مریخ

عوامل متعددی بر روی رنگ یک سیاره تاثیر گذار است. با این حال، آیا سیاره زمین می‌تواند به اندازه سیاره مریخ قرمز باشد؟ محققان در مطالعه اخیرشان به این سوال که چرا زمین قرمز رنگ نیست پاسخ داده‌اند.

 به نقل از تک تایمز، طبق تحقیقات جدید، دلیل اصلی که سبب می‌شود زمین مانند مریخ قرمز نباشد، کمبود آهن است. برعکس، این فراوانی آهن است که سبب درخشش سیاره سرخ می‌شود.

اگرچه زمین در پوسته خود آهن دارد و همچنین اگرچه سنگ‌هایی که روی سیاره ما قرار دارند ممکن است در طول زمان تغییر رنگ دهند و قرمز شوند اما زمین به اندازه مریخ دارای آهن نیست. مدتهاست دانشمندان معتقدند که چیزی در پوسته زمین وجود دارد که در حال از بین بردن آهن است. آنها بر این باورند که ماده "مگنتیت کانی" (mineral magnetite) است.

محققان نتیجه گرفتند که شکنش گارنت، به دلیل ترجیح آن بر آهن همزمان باعث اکسیداسیون و تخلیه آهن ماگما می‌شود.

به نظر می رسد گارنت برخلاف مگنتیت اغلب در نقاطی که کمبود آهن رخ می‌دهد، وجود دارد. علاوه بر این، "اَلماندین" (Almandine) ، یک ماده معدنی تحت گروه گارنت، دارای آهن است و در محیط گرم و فشار بالا تشکیل شده است.

با این حال، بسیاری از مطالعات بر اساس یک سنگ گارنت به نام "بیگانه‌سنگ" (xenoliths) است که بر روی زمین یافت شده است. بدین منظور اکنون مطالعه بر روی سنگ‌ها مؤثرترین راه برای مشاهده فرآیندهای زمین شناسی است که در زیر زمین رخ می‌دهد.

این مطالعه در مجله " Science Advances" منتشر شد.



تاريخ : چهار شنبه 2 خرداد 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

RED یکی از نام‌های معتبر در زمینه تولید دوربین‌ دیجیتال سینمایی است. مقر اصلی این شرکت در شهر ایرواین ایالت کالیفرنیا قرار دارد و دارای شعبه‌هایی در لندن، شانگهای و سنگاپور و چندین استودیو در هالیوود است. حدود یک سال قبل RED اقدام به رونمایی از پروتوتایپ گوشی هوشمند هیدروژن وان (Hydrogen One) کرد و حالا در نظر دارد دوربین ویژه‌ای با رزولوشن 8K با امکان پخش سه‌بعدی برای این گوشی بسازد.

 

دوربینی که در تصویر دیده می‌شود، یک نسخه آزمایشی به شمار می‌رود که در مراسم رونمایی از پروتوتایپ هیدروژن وان، برای عموم به نمایش گذاشته شد. دستگاه مذکور از دو لنز با قابلیت ثبت رزولوشن 4K بهره می‌گیرد و پس از پردازش تصویر می‌تواند محتوای ویدیویی با رزولوشن 8K و فرمت H4V ارائه دهد. ویدیوهای ضبط‌شده از این طریق را می‌توان روی نمایشگر هولوگرافیک گوشی هوشمند این شرکت مشاهده کرد یا روی سرویس‌های اشتراک‌گذاری مانند یوتیوب، فیسبوک و هاب اختصاصی RED قرار داد.

محصول جدید تنها به وسیله RED ساخته نشده و Lucid نیز در توسعه آن نقش دارد. این شرکت بیشتر برای دوربین LucidCam شناخته می‌شود که محصولی مناسب برای عموم کاربران است و می‌تواند تصاویر و ویدیوهای ۱۸۰ درجه سه‌بعدی واقعیت مجازی ثبت کند. لوسید اعلام کرده است که محصول جدید از سخت‌افزار و طراحی مرسوم در سایر مدل‌های شرکت RED برخوردار است؛ اما از فناوری 3D Fusion این شرکت برای ادغام تصاویر با یکدیگر و ایجاد محتوای سازگار با هیدروژن وان استفاده می‌کند. هان‌جین، مدیر اجرایی لوسید، اعلام کرده است که می‌توان گوشی را درون قسمت مخصوصی در دوربین قرار داد تا محتوای در حال ضبط به‌صورت زنده و سه‌بعدی نمایش داده شود.

hydrogen one / هیدروژن وان

تاکنون اطلاعات بیشتری درباره این دوربین منتشر نشده است. هم‌چنین جزئیات چندانی در مورد گوشی هیدروژن وان موجود نیست و بسیاری از کاربران نسبت به واقع‌گرایانه بودن قابلیت‌های آن، خوش‌بین نیستند. سازنده این محصول ادعا دارد که گوشی هوشمندش می‌تواند بدون نیاز به تجهیزات جانبی مانند عینک‌ مخصوص، محتوای هولوگرافیک نمایش دهد. این شرکت اجازه نمی‌دهد از صفحه نمایش این محصول و عملکرد آن تصویری گرفته شود و اعتقاد دارد عکس‌های معمولی نمی‌توانند توان واقعی دستگاه را به نمایش بگذارند. مشخصات هیدروژن وان روی کاغذ شامل نمایشگر ۵.۷ اینچی با رزولوشن QHD، چیپست اسنپدراگون ۸۳۵، باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی، پورت USB-C و جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون است. این محصول طراحی منحصر به‌فردی دارد و انتظار می‌رود از کیفیت ساخت بالایی برخوردار باشد. دو نسخه آلومینیومی و تیتانیومی برای این دستگاه در نظر گرفته شده که قیمت آن‌ها به ترتیب ۱۱۹۵ دلار و ۱۵۹۵ دلار اعلام شده است. علاقه‌مندان به عکاسی با موبایل می‌توانند از تابستان پیش‌ رو این محصول را از طریق اپراتورهای ورایزن و AT&T یا به‌صورت مستقیم از شرکت سازنده خریداری کنند.



تاريخ : چهار شنبه 2 خرداد 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

اپل دعوتنامه‌های مربوط به کنفرانس توسعه دهندگان WWDC‌ را برای خبرگزاری‌ها و مطبوعات و رسانه‌‌ها ارسال کرد. این کنفرانس قرار است روز دوشنبه ۴ ژوئن (‌۱۴ خرداد) رأس ساعت ۱۰ صبح به وقت سن ‌خوزه کار خود را رسما آغاز کند. 

هر سال اپل برای معرفی محصولات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خود،‌ کنفرانس سالیانه توسعه دهندگان جهانی (WWDC‌) را برگزار می‌کند. امسال انتظار می‌رود نسخه‌های جدید آی‌اواس، مک‌اواس، تی‌وی او‌اس و واچ‌اواس در این رویداد بزرگ معرفی شوند و احتمالا شاهد معرفی مدل‌های جدید آیپد پرو و مک‌بوک نیز خواهیم بود. 

بر اساس شایعه‌های منتشرشده،‌ اپل در حال توسعه و بروزرسانی آیپد پرو با صفحه‌نمایش لبه‌به‌لبه مشابه آیفون ۱۰، فاقد دکمه فیزیکی هوم و مجهز به فناوری تشخیص چهره فیس آی‌دی است. با این حال هنوز به‌صورت قطعی مشخص نیست که این محصول برای معرفی در WWDC سال ۲۰۱۸ آماده می‌شود یا خیر. پیش از این شایع شده بود که ممکن است این آیپد پرو تا اواخر سال جاری هم معرفی نشود. باید اضافه کنیم که اپل در این رویداد بزرگ سالیانه احتمالا نسخه رفرش شده مک،‌ مک‌بوک پرو،‌ آی‌مک و مک‌بوک را معرفی می‌کند. به‌علاوه احتمال دارد در این رویداد بزرگ،‌ اپل محصولات دیگری از جمله AirPower که برای شارژ کردن گوشی‌های آیفون ۱۰ و آیفون ۸ پلاس کاربرد دارد به همراه مدل جدید شارژر ایرپاد و اپل واچ سری ۳ را معرفی کند.

 

اپل ماه مارس اعلام کرد که کنفرانس توسعه دهندگان مجددا در مرکز McEnery در سن خوزه کالیفرنیا برگزار خواهد شد. این دومین سال پیاپی است که اپل این رویداد را در سن خوزه میزبانی می‌کند. محل برگزاری کنفرانس نزدیک دو مقر اصلی کوپرتینویی‌ها است. البته کنفرانس‌های قبلی در Moscone West سانفرانسیسکو برگزار شدند. بلیط‌ WWDC که قیمتی برابر با ۱۵۹۹ دلار دارد،‌ در ماه مارس به‌صورت انتخاب تصادفی در بین توسعه دهندگان توزیع شد. اپل، ۳۵۰ بلیط دانشجویی بین دانشجویان و اعضای STEM توزیع کرده است که شامل بلیط رایگان برای شرکت در مراسم WWDC و همچنین ارائه مقاله رایگان در دانشگاه دولتی سن خوزه می‌شود. 

تقریبا حدود ۵۰۰۰ نفر از توسعه دهندگان در این کنفرانس جهانی حضور دارند تا بتوانند ارتباط نزدیکی با صدها مهندس و متخصص اپل داشته باشند. این ارتباط نزدیک و برگزاری نشست‌های تخصصی به‌منظور طرح سؤالات و مطرح کردن چالش‌ها، فرصت خوبی در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهد تا بتوانند مسائل خود را از نزدیک با مهندسان اپل مطرح کنند. توسعه دهندگانی که امکان حضور در این رویداد ندارند، می‌توانند از وب‌سایت رسمی WWDC 2018 اپل یا از طریق اپلیکیشن WWDC روی آیپد،‌ آیفون و اپل TV این مراسم را تماشا کنند. البته رسانه‌های مختلف این مراسم را به‌صورت زنده پوشش می‌دهند. 

آیفون 10 / آیفون ایکس / iPhone X

برای مطالعه‌ی تمام مطالب مرتبط با گوشی‌های جدید اپل شامل مشخصات فنی، قیمت، تصاویر و ویدیوی نگاه نزدیک،
به صفحه‌‌های آیفون 10 / iPhone X یا آیفون 8 یا آیفون 8 پلاسمراجعه کنید.



تاريخ : چهار شنبه 2 خرداد 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

خودروساز بزرگ آلمان، همواره به تولید انبوه محصولات باکیفیت شهرت داشته است؛ در واقع حجم تولید این برند طی دو هفته با کل آمار تولید تسلا در سال ۲۰۱۷ برابری می‌کند. حالا بی‌ام‌و قصد دارد کارخانه‌های خود را به‌منظور تولید خودروی برقی در کنار مدل‌های پلاگین هیبرید و بنزینی فعلی راه‌اندازی کند.

از آنجا که تسلا یکی از بزرگ‌ترین رقبای بی‌ام‌و در این حوزه است و موفقیت‌های چشمگیری دارد؛ برند آلمانی با نظارت بر عملکرد و نقاط قوت و ضعف این شرکت، به نتایج جالبی رسیده است. البته با اینکه تجربه‌ی بی‌ام‌و در صنعت خودروسازی بیشتر از تسلا است؛ رقبایی مثل i4 (برای تسلا مدل 3) و شاسی‌بلند برقی iX3 هنوز پا به عرصه نگذاشته و موفقیتی به دست نیاورده‌اند. در ادامه به نتایج تحقیقات مذکور، نگاهی می‌اندازیم.

بی ام و / BMW iX3

به‌طور کلی، ساخت خودکار محصولات در صنایع تولیدی در کنار مزایایی مثل کاهش زمان ساخت، افزایش دقت و کیفیت، خطای انسانی کمتر، کاهش دستمزد، ایمنی بیشتر و افزایش حجم تولید، معایبی هم دارد که حضور کارگرها را اجباری می‌کند. نقاط ضعف این فناوری نظیر کاهش انعطاف‌پذیری، آلایندگی، هزینه‌ی اجرایی سنگین، افزایش نرخ بیکاری و هزینه‌های غیر قابل پیش‌بینی، باید مد نظر قرار گیرند.

Tesla Model 3

از این رو، خودروساز آلمانی به‌جای اتوماسیون گسترده، استفاده از نیروی کار انسانی، تطبیق‌پذیری و توجه بیشتر به جزئیات را پیشنهاد می‌کند. جالب است که ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، قبلا به کاربرد بیش از حد از ربات‌ در طراحی تسلا مدل 3 اعتراف کرده و به استفاده بیشتر از نیروی کار و به‌نوعی ایجاد تعدیل بین ماشین و انسان ترغیب شده است. 

اولیور زیپس، رئیس بخش تولید بی‌ام‌و، در این خصوص می‌گوید:

ساخت خودرو در چرخه‌‌هایی به مدت ۶۰ ثانیه، عاملی تعیین‌کننده است؛ اما اتوماسیون کامل هدف ما نیست، چراکه نیروی کار انسانی محدودیت‌های ربات را ندارد و با وجود ویژگی‌های منحصربه‌فرد، نمی‌توان از آن صرف نظر کرد. ما با در نظر گرفتن فاکتور انعطاف‌پذیری در تولید، در حال آماده‌سازی معماری ساخت و ساز جدید و ارتقاء کارخانه‌های خود هستیم؛ چراکه آمار درخواست برای خودروهای برقی در آینده، دقیقا مشخص نیست و استفاده از چنین دانشی بیشترین بازدهی اقتصادی را خواهد داشت.

بی ام و i4 و iX3 مفهومی / BMW i4 and iX3 Concepts

 

بی‌ام‌و می‌تواند به‌آسانی حجم زیادی خودروی برقی تولید کند؛ اما فعلا قصد بهینه‌سازی پایگاه‌های ساخت و ساز خود را دارد. برند مشهور آلمانی، از بین ۷ کارخانه اصلی خود، ۴ مورد را با در نظر گرفتن فاکتور تطبیق‌پذیری بر اساس نیاز تا سال ۲۰۲۱ بازسازی خواهد کرد. لازم به ذکر است که دو مدل i4 و iX3 برای عرضه در سال ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی شده‌اند و در ادامه تا سال ۲۰۲۵، ۱۵ مدل جدید در دستور کار این شرکت قرار دارند.

از سویی دیگر، تسلا صرفا سازنده‌ی خودروی تمام‌ برقی است و نمی‌تواند با تجهیز کارخانه‌هایی که خودروی درون‌سوز تولید می‌کنند، تولید بیشتری داشته باشد. این مسئله چالش بزرگی برای برند آمریکایی است و در آینده امکان موفقیت بی‌ام‌و را بیشتر می‌کند. به همین دلیل، تسلا از همین الان وارد عمل شده است و به دنبال راه چاره می‌گردد.



تاريخ : چهار شنبه 2 خرداد 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

پس از آنکه امروز فروش نوکیا ایکس ۶ در چین آغاز شد، موجودی این محصول ظرف ۱۰ ثانیه به پایان رسید. این خبر در صفحه رسمی نوکیا در شبکه‌ی اجتماعی چینی ویبو منتشر شده است. همچنین بر اساس اطلاعات دو فروشگاه خرده‌فروشی آنلاین JD و Suning، حدود ۷۰۰ هزار کاربر چینی پیش از عرضه‌ی رسمی این محصول به بازار، آن را پیش خرید کرده‌اند. از آنجایی که کل موجودی نوکیا ایکس ۶ به فروش رسیده است، مشتریان چینی باید تا تاریخ ۳۰ می (‌۹ خرداد)‌ منتظر بمانند تا HMD مجددا آن را به بازار عرضه کند.

HMD گوشی هوشمند نوکیا X6 را هفته‌ی گذشته رونمایی کرد و این محصول مورد استقبال مصرف‌کنندگان چینی قرار گرفت. نوکیا ایکس ۶ همراه با سنسور اثر انگشت در پنل پشتی، دوربین دوگانه، حاشیه‌های باریک و بریدگی بالای صفحه نمایش (ناچ) رونمایی شد و اولین محصول از سری ایکس HMD به‌حساب می‌آید. دوربین Nokia X6 به ویژگی‌هایی مبتنی بر هوش مصنوعی مانند حالت تشخیص صحنه و حالت پرتره تجهیز شده است. 

 

محصول میان‌رده‌ی جدید فنلاندی‌ها دارای صفحه‌نمایش ۵.۸ اینچی +FHD، نسبت تصویر ۱۹:۹، رزولوشن ۱۰۸۰×۲۲۸۰ پیکسل و محافظ صفحه نمایش گوریلا گلس ۳ است. در کنار تراشه‌ی هشت هسته‌ای اسنپدراگون ۶۳۶ باید به وجود حافظه‌ی رم ۴ یا ۶ گیگابایتی، حافظه‌ی داخلی ۳۲ یا ۶۴ گیگابایتی و باتری با ظرفیت ۳۰۶۰ میلی‌آمپر ساعت همراه با شارژ سریع کوالکام ۳.۰ در کنار اندروید ۸.۱ اوریو اشاره کرد. گوشی نوکیا ایکس ۶ در سه رنگ مشکی،‌ آبی و نقره‌ای رونمایی و راهی بازار خواهد شد. 

شاید برای شما این سؤال پیش بیاید که آیا HMD قصد دارد نوکیا ایکس ۶ را در خارج از چین نیز به فروش برساند؟ فنلاندی‌ها هنوز پاسخ این سؤال را روشن نکرده‌اند؛ با این حال جوهو سارویکاس، مدیر محصول ارشد HMD، اخیرا یک نظرسنجی توییتری برگزار کرده است تا شرکت بتواند با کمک نتایج آن،‌ در این مورد تصمیم‌گیری کند و متوجه شود که آیا کاربران خارج کشور چین هم به این گوشی هوشمند علاقمند هستند یا خیر. تاکنون بیش از ۶۰۰۰ نفر به این نظرسنجی پاسخ «بلی» داده‌اند؛ بنابراین ممکن است HMD در بازاریابی برای نوکیا ایکس ۶، نتیجه‌ی نظرسنجی یادشده را نیز در نظر بگیرد.



تاريخ : چهار شنبه 2 خرداد 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

 تاریخچه مصرف قارچ به دوران باستان بازمی‌گردد، قارچ‌های خوراکی در مراکز باستان‌شناختی با قدمت نزدیک به ۱۳٬۰۰۰ در شیلی یافت شده‌اند.

اما اولین شواهد قابل اعتماد دربارهٔ مصرف قارچ به چند صد سال پیش از میلاد در چین بازمی‌گردد، چینی‌ها نیز قارچ‌ها را به عنوان دارو و همچنین برای غذا باارزش می‌دانند.

رومیان و یونانیان باستان، به ویژه افراد طبقات اجتماعی بالا از قارچ‌ها برای مصارف آشپزی استفاده می‌کردند به طوری امپراطوری روم چشندگانی برای اطمینان از خوراکی بودن قارچ ها استخدام می‌کردند.


فواید قارچ

قارچ خورها مراقب باشند/ خطر مرگ در کمین قارچ خورها
قارچ دارای حدود 5 تا 6 درصد پروتئین است، بعضی ویتامین‌های گروه B,C را هم در خود دارد همچنین قارچ‌ها دارای عناصر مغذی چون مس، آهن، کلسیم و... هستند که برای رشد، خصوصا رشد کودکان بسیار مفیدند.

مردم باید بسیار به سالم بودن قارچ ها توجه کنند چرا که همانطور که مزیت ها و خاصیت‌هایی را دارد می تواند مشکل ساز هم باشد افراد که برای جمع آوری قارچ‌ها به کوه می روند مسئولیت بیشتری را در این مورد دارند.

قارچ یکی از خوراکی‌های فوق العاده مقوی، با طعم لذیذ و دارای خاصیت‌های درمانی برای بدن انسان است، اما این ماده خواکی دارای گونه‌های فراوان در طبیعت است و نا آشنایی با گونه‌ها و مصرف برخی از قارچ‌های سمی می‌تواند سبب مسمومیت و مرگ افراد شود.


قارچ هایی که در چند روز گذشته قربانی گرفتند

قارچ خورها مراقب باشند/ خطر مرگ در کمین قارچ خورها
مسمومیت  ۱۰۱۷ نفر و همچنین جان باختن 15 نفر از مردم در نقاط مختلف ایران بر اثر خوردن قارچ های سمی خبری بود که در این چند روز گذشته تیتر منابع خبری شد.
خالدی سخنگوی اورژانس کشور به شهروندان هشدار داد که از خرید قارچ های فله‌ای ، قارچ‌های خودرو و قارچ هایی که از سوی روستائیان به فروش می رسد خودداری کنند.

به گفته خالدی مصرف و حتی لمس قارچ های سمی کوهپایه ای با کوهستانی ممکن است مسمومیت ایجاد کند.

به یکی از بیمارستان های شهر سری زدم تا از نزدیک حال چند تن از هم استانی هایی که درگیر این بیماری شدند جویا شوم.
آقای اسدی که از اهالی شهرستان ماهنشان است در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ، گفت : طبق روزهای معمول برای چیدن قارچ های خودرو به باغ رفتم و قارچ هایی را که دیدم آنها را چیدم به منزل آوردم و به همراه همسرم این قارچ ها را خوردیم که اکنون به این روز افتادیم.

اسدی افزود: هرساله بر اساس تجربه ای که دارد از این قارچ های خودرو استفاده می کردند اما یک روز هم فکر نمی کردم که قارچی که چیده ام سمی باشد و ما را به این روز بیاندازد.

به گفته کارشناسان 10 هزار نوع قارچ در دنیا شناسایی شده که 300 نوع آن در خاک کشور خودمان رشد می کند و بیشتر آنها هم سمی هستند.
پیمان رئیس اداره ترویج جهاد کشاورزی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ،گفت : قارچ هایی که در کنار و یا زیر درختانی همچون درخت بلوط، کاج و صنوبر رشد می کنند معمولا جز قارچ های سمی هستند و نباید مصرف شوند.

قارچ خورها مراقب باشند/ خطر مرگ در کمین قارچ خورها

هیچ گونه پادزهری برای قارچ های سمی وجود ندارد


اما موضوع زمانی برایم نگران کننده تر شد که متوجه شدم سم این قارچ ها هیچ گونه پادزهری ندارند.

پیمان در این خصوص گفت: که این نوع قارچ های سمی هیچ گونه پادزهری ندارند و باید در همان مراحل اولیه به پزشک مراجعه کنند.

وی افزود: تنها راه حل جلوگیری از مسمومیت نخوردن قارچ های موجود در طبیعت است و همچنین پختن، آب پز یا کباب کردن قارچ های وحشی، سمی بودن آن ها را از بین نمی برد .

در ادامه ی این گزارش سری هم به اورژانس زنجان زدم و با رئیس اورژانس در این خصوص هم صحبت شدم.

قارچ خورها مراقب باشند/ خطر مرگ در کمین قارچ خورها
جعفری رئیس اورژانس استان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ،گفت : علائم مسمومیت با قارچ های سمی معمولا به صورت علائم گوارشی مثل اسهال و استفراغ است.

وی افزود: این علائم کم کم باعث ایجاد درگیری کبدی می شود که با آزمایشاتی که از بیمار اخذ می شود متوجه درگیری کبدی می شویم.

به گفته رئیس اورژانس استان زنجان در تاریخ 24 اردیبهشت ماه امسال 18 نفر با علائم مسمومیت به بیمارستان ولیعصر زنجان مراجعه کردند که با اخذ آزمایشات از این بیماران پی به درگیری کبدی آنها بردیم.

جعفری خاطر نشان کرد: 6 بیمار به خاطر وخامت حالشان به بیمارستان نمازی شیراز ، 9 بیمار به بیمارستان لقمان تهران و 3 بیمار دیگر نیز به بیمارستان بهارلوی تهران اعزام شدند.

وی گفت : تمامی این بیماران با امبولانس و با هماهنگی سازمان اورژانس کشور به این بیمارستان ها اعزام شدند.

چه راه هایی برای تشخیص قارچ های خوراکی و سمی وجود دارد؟

قارچ خورها مراقب باشند/ خطر مرگ در کمین قارچ خورها
رئیس اداره ترویج جهاد کشاورزی استان زنجان در این خصوص می گوید: قارچ های سمی درون قارچ های خوراکی می رویند و برعکس ، و این یعنی این که تشخیص قارچ های خوراکی با قارچ های سمی به خاطر شکل و ظاهر یکسانی که دارند بسیار سخت و دشوار است.

وی تنها راه شناخت این نوع قارچ ها را از روی جنس گونه ی آنها دانست و گفت : تنها راه شناخت قارچ های سمی در آزمایشگاه و از روی کتب هایی که در مورد قارچ ها هستند انجام میگیرد.

پیمان در ادامه افزود: قارچ های سمی به شکل جذاب و در رنگ بندی های مختلف نیز رشد می کنند که به برخی از این نوع قارچ ها در اصطلاح فرشته مرگ نیز می گویند.

تولید قارچ خوراکی

قارچ خورها مراقب باشند/ خطر مرگ در کمین قارچ خورها
سهم هر کشور و درصد آن در تولید قارچ خوراکی جهان متفاوت است، به طوری که ۳۴٫۹ درصد باقی‌مانده پس از کسر سهم چین، بین ۶۶ کشور دیگر به طور متفاوت و نامتوازن تقسیم می‌شود.

در سال ۲۰۱۱ ایران با تولید ۳۷٬۶۶۴ تن قارچ خوراکی، ۰٫۴۸۹ درصد از تولید جهانی قارچ خوراکی را به خود اختصاص داده‌ است.

سالانه چیزی حدود 200 هزار تن قارچ خوراکی در کشور تولید و روانه بازار میشود که کارشناسان مصرف این نوع قارچ های مطمئن را توصیه می کنند.
خدا همه نعمت هایش را به اندازه و نیکو در اختیار انسان ها قرار داه به شرط آن که آگاهانه انتخاب کنیم.



تاريخ : چهار شنبه 2 خرداد 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

ایسر قصد دارد با انتشار الکسا برای لپ‌تاپ‌های خود، تجربه‌ی استفاده از دستیار صوتی محبوب آمازون را در اختیار کاربران ویندوزی قرار دهد. بر همین اساس این شرکت اعلام کرده است که نخستین سری لپ‌تاپ‌هایی که به‌روزرسانی الکسا را دریافت می‌کنند، خانواده‌ی لپ‌تاپ‌های تبدیل‌پذیر اسپین ۵ و اسپین ۳ خواهند بود و به‌ترتیب در روزهای ۲۳ می (۲ خرداد) و ۲۶ می (۵ خرداد) موفق به دریافت این دستیار صوتی خواهند شد. ایسر با این اقدام به نخستین سازنده‌ی کامپیوتر که الکسا را ارائه می‌دهد، تبدیل خواهد شد.

امروزه، اینترنت اشیا و از همه مهم‌تر دستیارهای دیجیتال نظیر الکسای آمازون از جمله مطرح‌ترین حوزه‌های فناوری محسوب می‌شوند. تا به امروز، امکان استفاده از الکسا در تبلت‌هایی نظیر فایر اچ‌دی ۸، ساندبارها، هدفون‌ها و البته دستگاه‌های اختصاصی آمازون همچون اکو، دات، شو و اسپات وجود داشته است. اکنون این فناوری دیر یا زود راه خود را به لپ‌تاپ‌ها نیز باز خواهد کرد.

Acer Laptop

علاوه بر لپ‌تاپ‌های اسپین ۳ و اسپین ۵، ایسر دستیار صوتی آمازون را به سیستم‌هایی نظیر لپ‌تاپ گیمینگ نیترو اسپین ۵ نیز خواهد افزود (به‌روزرسانی آن در ماه ژوئن آغاز خواهد شد). این شرکت همچنین قصد دارد در هفته‌های آتی این فناوری را برای سری لپ‌تاپ‌های محبوب سوئیفت، اسپایر و سوییچ و کامپیوترهای همه‌کاره‌ی خود ارائه کند. اگر شما صاحب یکی از مدل‌های این لپ‌تاپ‌ها هستید، به‌زودی می‌توانید به‌روزرسانی نرم‌افزاری را از طریق برنامه‌ی Care Center ایسر دریافت کنید.

مصرف‌کنندگان می‌توانند با استفاده از پردازشگر صدای دیجیتال مجتمع اینتل، فناوری صدای هوشمند اینتل که به صورت اختصاصی برای برعهده گرفتن تعاملات گفتاری و صوتی طراحی شده است، اقدام به فراخوانی الکسا کنند. برخی از لپ‌تاپ‌های ایسر از جمله اسپین ۵ مجهز به ۴ میکروفون مجتمع و فناوری میدان دور هستند. این فناوری به مصرف‌کنندگان امکان می‌دهد تا از فاصله‌ای نسبتا دور و حتی در محیط‌های تقریبا شلوغ الکسا را فراخوانی کنند. دیگر لپ‌تاپ‌های ایسر نیز از فناوری میدان دور برخوردار هستند؛ اما برای کار با آن تنها از ۲ میکرون بهره می‌گیرند.

Acer Laptop

الکسا همانند دیگر دستیارهای دیجیتال به مصرف‌کنندگان امکان می‌دهد تا وضعیت آب‌وهوا را بررسی، برنامه‌ریزی‌های خود را به‌روزرسانی و موسیقی پخش کنند. همچنین می‌توان از الکسا برای کنترل محصولات خانه‌ی هوشمند سازگار استفاده کرد. برای مثال با بهره‌گیری از این دستیار صوتی می‌توانید تقریبا از هر کجا که بخواهید دمای خانه را تنظیم، چراغ‌ها را روشن یا سیستم امنیتی هوشمند را فعال کنید. اگر از جمله صاحبان لپ‌تاپ‌های ایسر محسوب نمی‌شوید، جای نگرانی وجود ندارد؛ زیرا دستیار صوتی آمازون قرار است تا پایان سال جاری میلادی در اختیار طیف مختلفی از لپ‌تاپ‌های ویندوز ۱۰ قرار بگیرد.



تاريخ : چهار شنبه 2 خرداد 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

بیستم ماه می (۳۰ اردبیهشت) پایان هفته‌ی آگاهی از سلامت روان بود؛ کارزاری که توسط یک مرکز خیریه‌ی بریتانیایی به نام سلامت روان اجرا می‌شود. براساس تشخیص‌های پزشکی، نزدیک به یک‌چهارم از بزرگسالان بریتانیایی مبتلا به یکی از اختلالات روانی هستند. این مسئله به‌طور تقریبی سالانه ۴/۵ درصد از مجموع تولید ناخالص داخلی برای اقتصاد هزینه دربردارد. عوامل بسیاری مسبب چنین بیماری‌هایی محسوب می‌شوند؛ اما نتایج پژوهش‌های رو‌به‌رشد نشان می‌دهد که این بیماری‌های روانی در افراد جوان با استفاده‌ی شدید از شبکه‌های اجتماعی مرتبط است.

براساس مطالعه‌ای از سوی یک مرکز خیریه‌ی بریتانیایی به نام انجمن سلطنتی برای سلامت عمومی که در سال ۲۰۱۷ انجام شد، افراد رده‌ی سنی ۱۴ تا ۲۴ سال معتقدند که فیسبوک، اینستاگرام، اسنپ‌چت و توییتر تاثیرات زیان‌آوری بر سلامتی آن‌ها دارند. به‌طور متوسط، آن‌ها گزارش دادند که این شبکه‌های اجتماعی فضای گسترده‌ای برای ابراز وجود و اجتماع‌سازی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند. اما آن‌ها همچنین گفتند که این پلتفرم‌ها اضطراب و افسردگی را تشدید و آن‌ها را از خواب محروم کرده، در معرض رفتارهای قلدرمآبانه قرار داده و نگرانی درباره‌ی تصویر بدنی و ترس از دست رفتن (فومو) را به آن‌ها القا کرده است. مطالعات آکادمیک نشان داده است که این مشکلات به‌شدت در میان کاربران معمولی شایع است.

Social Media and Mental Illness

شان پارکر، نخستین مدیر کل فیسبوک، اعتراف کرده است که این شبکه‌ی اجتماعی با سوءاستفاده از آسیب‌پذیری روانی انسان فعالیت می‌کند. در همین راستا، ۵ مختصص مغز و اعصاب در سال ۲۰۱۴ با انجام آزمایشی به این نتیجه رسیدند که فیسبوک همان قسمت از مغز را که با قمار و سوء مصرف مواد مخدر تحریک می‌شود، برانگیخته می‌کند. با این حال، اثبات این موضوع که وسواس نسبت به لایک‌ها و کامنت‌ها موجب بیماری روانی می‌شود، بدون استفاده از راه‌های دیگر دشوار است. قابل قبول‌ترین تلاشی که در این باره صورت گرفته، مطالعه‌ای است که با بررسی گروهی ۵٬۲۰۸ نفره از آمریکاییان بین سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۵ انجام شد و نتایج آن نشان داد که افزایش فعالیت در فیسبوک با کاهش سلامت روان مرتبط است.

Social Media and Mental Illness

یک راه‌حل ساده برای این مشکل کاهش زمان استفاده از شبکه‌های اجتماعی است. حتی وسواسی‌ترین کاربران نیز باید قادر به انجام این کار باشند. مطالعه‌ی عصب‌پژوهانه‌ی یادشده درمورد فیسبوک نشان داد که توانایی شناختی افراد در جلوگیری از رفتارهای تکانشی در مقایسه با اعتیاد به مواد مخدر یا قمار کمتر آسیب دیده است. همچنین براساس داده‌های به‌دست آمده از مومنت، یک اپلیکیشن ردیاب فعالیت‌ها، مصرف‌کنندگانی که به‌میزان کم از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، می‌توانند احساس رضایت داشته باشند. این برنامه هر هفته از یک میلیون کاربر خود می‌پرسد که باوجود مقدار زمانی که صرف پلتفرم‌های مختلف می‌کنند، احساس خوشحالی دارند یا ناراحتی. بر همین اساس، نزدیک به ۶۳ درصد از کاربران اینستاگرام گزارش می‌دهند که احساس ناخشنودی می‌کنند. این میزان در مقایسه با دیگر شبکه‌های اجتماعی، درصد بالاتری محسوب می‌شود. این کاربران تقریبا به‌طور متوسط روزانه یک ساعت از زمان خود را در این اپلیکیشن سپری می‌کنند؛ در حالی که میزان مصرف ۳۷ درصدی که احساس رضایت داشتند، به‌طور متوسط تنها نزدیک به نیم ساعت به طول می‌انجامد.

بیشترین نرخ رضایت با ۹۱ درصد متعلق به فیس‌تایم، یک اپلیکیشن تماس ویدئویی متعلق به اپل و ۸۴ درصد متعلق به تماس‌های تلفنی است. به‌نظر می‌رسد گفتگوهای واقعی در مقایسه با استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند نقش بسیار پررنگ‌تری در خوشحال کردن افراد داشته باشد.



تاريخ : چهار شنبه 2 خرداد 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

پرفروش‌ترین محصولات آئودی مانند مدل‌های Q5 و Q7 در کلاس خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اور قرار دارند. بسیاری از برندهای خودروسازی، مدل‌های سدان را جایگزین شاسی‌بلند می‌کنند، اما مقامات آئودی با رونمایی از نسل جدید سدان لوکس A6 در نمایگاه خودروی ژنو ۲۰۱۸، نشان دادند که هنوز هم به مدل‌های سدان امیدوار هستند. دراین مطلب قصد داریم به معرفی جدیدترین نسل از سدان لوکس آئودی A6 و بررسی ویژگی‌های آن بپردازیم.

Audi A6 / آئودی

نسل اول سدان لوکس آئودی A6 به‌عنوان جایگزین آئودی 100 در سال ۱۹۹۴ رونمایی شد. در واقع آئودی 100 در سال ۱۹۹۴ یک فیس‌لیفت دریافت کرد و با نام A6 عرضه شد که به‌همین دلیل مدل ۲۰۱۹، به‌عنوان نسل هشتم شناخته می‌شود. نسل اول A6 با کد C4، در چند تیپ مختلف با پیشرانه‌های ۴، ۵ و ۶ سیلندر، همراه سیستم تمام چرخ محرک آئودی کواترو تا سال ۱۹۹۷ تولید شد. دومین نسل A6 بر اساس پلتفرم C5 فولکس‌ واگن به‌منظور رقابت با سری 5 بی‌ام‌وو مرسدس‌بنز E کلاس از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۴ تولید شد. A6 نسل دوم؛ در مقایسه با نسل اول در کیفیت ساخت و عملکرد فنی پیشرفت قابل توجهی کرده بود و تحسین بسیاری از کارشناسان دنیای خودرو را به همراه داشت. نسل دوم آئودی A6 در مدل‌های قدرتمند S6 و RS6 با پیشرانه‌ی ۸ سیلندر V شکل ۴.۲ لیتری نیز در دسترس بود.

Audi A6  / آئودی

مقاله‌های مرتبط:

از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱، خط تولید آئودی میزبان نسل سوم A6 در چند مدل مختلف با قوای محرکه‌ی متفاوت بود. A6 در نسل سوم پیشرفت قابل توجهی در تجهیزات رفاهی و مدرن به نمایش می‌گذاشت. سدان لوکس A6 در سال ۲۰۰۵، پس از رقابت باپورشه 911 و ولوو S40 عنوان بهترین خودروی سال را از آن خود کرد.

چهارمین نسل از A6 با طراحی جذاب‌ و به‌روز تر در سال ۲۰۱۱ رونمایی شد.A6 در این نسل بیش از گذشته از سدان پرچمدار آئودی؛A8 الهام گرفته بود. علاوه بر این فضای داخلی، پلتفرم و قوای محرکه‌ی A6 با مدل A7 مشترک بود. A6 در مقایسه با دو مدل A7 و A8، به‌خصوص در نمای جلو، طراحی تهاجمی‌تری داشت.

Audi A6 / آئودی

نسل چهارم آئودی A6 در سال ۲۰۱۵ فیس‌لیفت شد و البته در سال ۲۰۱۲ بود که اولین مدل هیبرید این سری به بازار رسید. سرانجام در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۸، نسل پنجم سدان لوکس و سایز متوسط آئودی A6 رونمایی شد. A6 جدید با تکیه بر شهرت سواری راحت در نگاه اروپایی‌ها، سواری اسپرت در نگاه آمریکایی‌ها و سواری لوکس در نگاه چینی‌ها به‌زودی به بازار می‌رسد. آئودی A6 جدید با کمک برادر بزرگ‌تر خود مدل A8، با سدان‌های لوکس و هموطن خود شامل مرسدس‌بنز E کلاس و بی‌ام‌و سری 5 رقابت خواهد کرد.

طراحی بدنه و ظاهر خارجی؛ چهره‌ی آشنا با تغییرات جزئی

Audi A6 2019 / آئودی


با نگاهی کوتاه به طراحی بدنه و ظاهر خارجی نسل چهارم A6، می‌توان ادعا کرد که نسل جدید این سدان در این بخش کمترین تغییرات را به خود دیده است. جلوپنجره‌ی A6 جدید با الهام محسوس از مدل A7، عریض‌تر شده و به‌طور کلی دماغه‌ی خودرو به زمین نزدیک‌تر شده است. تغییرات A6 جدید زیاد نیست و شاید بتوان تنها تفاوت قابل توجه نسل پنجم با نسل قبلی را نوار کروم باریک بین چراغ‌های عقب دانست. البته همین تغییر کوچک، تفاوت بزرگی ایجاد کرده است و A6 از نمای عقب عریض‌تر جلوه می‌کند.

طراحی کابین و فضای داخلی؛ هتل پنج ستاره‌ی آئودی

Audi A6 2019 / آئودی


به محض باز کردن درهای A6 جدید، مجذوب طراحی کابین بی سروصدا و صندلی‌های لوکس آن مجهز به سیستم سرمایشی و ماساژور با چهار حالت مختلف خواهید شد. فضای داخلی A6 جدید حداقل در نسخه‌ی بازار اروپا با داشتن روکش‌های تمام چرم، تزئینات چوبی، دستگاه یون‌ساز، سقف پانورامیک، فضای جادار سرو پا و نورپردازی جذاب، فوق‌العاده دلنشین است. باید اعتراف کرد طراحی زیبای داخلی محصولات آلمانی را باید مدیون رقابت شدید مهندسان مرسدس، بی‌ام‌و و آئودی باشیم. در تمام بخش‌های کابین A6، وجود متریال باکیفیت محسوس است؛ پیشرفت قابل توجه در فضای داخلی A8، توفیق اجباری A6 شده است. طراحی کابین A6 بیشتر مدرن است که مسلماً در برابر طراحی سنتی سری5 بی‌ام‌و متفاوت جلوه می‌کند.

پیشرانه، قوای محرکه و عملکرد فنی؛ توربوشارژر به‌جای سوپرشارژر

Audi A6 2019 / آئودی

آئودی A6 جدید در زمان عرضه با سه نوع مختلف پیشرانه‌ی ۶ سیلندر V شکل ۳ لیتری توربوشارژ و دو نوع دیزل با‌ قدرت‌های متفاوت به بازار می‌رسد. برخلاف نسل چهارم که سوپرشارژ بود، مهندسان آئودی در A6 جدید از توربوشارژ استفاده می‌کنند. بر اساس اعلام رسمی مدیران ارشد آئودی، A6 جدید با پیشرانه‌ی V6 بنزینی، قدرت ۳۴۰ اسب بخار و گشتاور ۵۰۰ نیوتن‌متر در زمانی حدود ۵.۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.


Audi A6 2019 / آئودی

تمام سه نوع مختلف پیشرانه‌ی ۳ لیتری، به‌صورت استاندارد به سیستم برق ۴۸ ولتی مجهز هستند. گیربکس ۷ سرعته‌ی S ترونیک دو کلاچه در مدل‌های بنزینی و گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته در مدل‌های دیزل استفاده شده است. پس از عرضه‌ی اولین مدل‌های نسل جدید A6، تیپ‌های بنزینی و دیزل با پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲ لیتری نیز به بازار خواهند رسید. شایعات در مورد مدل هیبرید یا پلاگین هیبرید وجود دارد اما عرضه‌ی A6 تمام برقی در نسل پنجم رسماً رد شده است. در کنار پیشرانه‌ی جدید، سیستم‌های تعلیق اسپرت و بادی نیز وجود خواهند داشت. حالت‌های رانندگی آئودی A6 جدید شامل کم‌ مصرف، نرم، خودکار، پویا و شخصی‌سازی شده است که در هر حالت تنظیمات فرمان، دمپرها و گیربکس تغییر می‌کند. سیستم تمام چرخ محرک آئودی در کنار سیستم فرمان‌پذیری محور عقب، عملکرد و فرمان‌پذیری A6 را در پیچ‌ها جادویی نشان می‌دهد.

گجت‌ها و تجهیزات رفاهی مدرن؛ دنیای دیجیتال آئودی

Audi A6 2019 / آئودی


۳۸ سیستم ایمنی و کمک‌راننده در A6 جدید وجود دارد تا رانندگی در ترافیک و جاده‌های شهری تاحد ممکن راحت شود. به‌لطف وجود انواع حسگرها، دوربین‌های ۳۶۰ درجه و رادارها A6 به‌صورت خودکار محیط پیرامون را بررسی و نظارت می‌کند تا راننده هنگام حرمت در جاده یا پارکینگ در ایمنی کامل بماند. هنگام نشستن پشت فرمان آئودی A6 جدید، با سه نمایشگر بسیار باکیفیت و بزرگ (در تیپ‌های مختلف متفاوت است) روبرو می‌شوید. نمایشگر ۱۲.۳ اینچی پنل دیجیتالی فرمان، اولین موردی است که در نظر راننده جذاب به‌نظر می‌رسد. این نمایشگر که جایگزین عقربه‌های سنتی شده است، علاوه بر نمایش سرعت و دور موتور، اتصالات کاربری و اطلاعات فنی ضروری را به راننده نشان می‌دهد.

Audi A6 2019 / آئودی

نمایشگر ۱۰.۱ اینچی کنسول مرکزی که به‌صورتی هنرمندانه در طرح داشبورد جای گرفته است، مسئولیت نمایش وضعیت سیستم صوتی، تنظیمات کلی خودرو و ... را برعهده دارد. منوی اصلی این نمایشگر سیستم اطلاعات و سرگرمی آئودی A6 به‌سادگی با عمل درگ و دراپ، شخصی سازی می‌شود. نمایشگر سوم کابین A6، درست در پایین نمایشگر سیستم سرگرمی و اطلاعاتی قرار دارد. این نمایشگر ۸.۶ اینچی به‌منظور تنظیمات کلی سیستم تهویه تعبیه شده و درواقع با مجموعه‌ی از دکمه‌های سنتی تعویض شده است.

کلام آخر

Audi A6 2019 / آئودی


نسل پنجم آئودی A6 با الهام قابل توجه از طراحی و تجهیزات رفاهی مدرن پرچمدار A8، یکی از بهترین سدان‌های لوکس سایز متوسط دنیا خواهد بود. آئودی A6 جدید در مقایسه با  رقبای هموطن خود، پیشرفت بیشتری داشته است. ترکیب گجت‌های مدرن، سواری راحت و کابین لوکس به‌معنی کاهش عملکرد قوای محرکه نبوده است که این خود، عامل مهمی در این کلاس از خودروها محسوب می‌شود. قیمت نهایی و جزئیات کامل تیپ‌های مختلف نسل جدید آئودی A6 اعلام نشده است، اما با توجه به قیمت پایه ۵۶ هزار و ۵۰۰ دلار تیپ V6 نسل فعلی، احتمالاً اولین مدل‌های V6 بنزینی A6 جدید در محدوده قیمتی ۵۶ تا ۵۸ هزار دلار باشند.


 

 
 

 



تاريخ : چهار شنبه 2 خرداد 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

پس از سال‌ها مفهوم‌سازی و توسعه، چندی پیش سرانجام اولین کاربردهای لایتنینگ در نسخه‌ی بتا به اجرا در آمد. درنتیجه‌ی این آغاز به کار، گره‌های بیشتری روزانه به‌صورت آنلاین به‌وجود می‌آیند و کاربران بیشتری با سایر افراد کانا‌ل‌هایی ایجاد خواهند کرد. شاید بعضی بازرگانان حتی پرداخت لایتنینگ را هم قبول کنند.

البته پیش از هر چیزی باید در نظر داشت که ما در اول راه شبکه‌ی لایتنینگ هستیم. با اینکه به‌کارگیری و استفاده‌ی اصلی از لایتنینگ می‌تواند مفید باشد و برخی از کیف‌پول‌ها و برنامه‌های دیگر را در دسترس قرار دهد؛ ولی شبکه‌ی پرداختبیت‌کوین هنوز به چند سال دیگر برای پیشرفت در معماری شبکه، امنیت و قابلیت استفاده نیاز دارد و شاید حتی زمان بیشتری هم برای دست‌یابی به این اهداف نیاز باشد. در ادامه به چندین پروژه‌ی مهم در لایتنینگ که در حال حاضر در دست توسعه است می‌پردازیم.

کانال‌های سرمایه دوگانه (Dual-funded channels)

شبکه‌ی لایتنینگ از مجموعه‌هایی از کانال‌های پرداخت تشکیل شده است. هر کانال پرداخت بین دو کاربر، اجازه رد و بدل کردن سرمایه را به آنها می‌دهد.

البته کانال‌های پرداخت در مراحل اولیه‌ی توسعه خود تنها می‌توانند توسط یکی از کاربران یا گروه‌ها، سرمایه دریافت کنند. فرد سرمایه‌گذار ابتدا باید معامله‌ای با شخص مقابل ترتیب دهد؛ فرد مقابل سپس و تنها بعد از این کار می‌تواند پرداخت را در همین کانال پرداخت به شخص پرداخت‌کننده‌ی اول برگرداند.

البته اوراق سفید شبکه لایتنینگ، کانال‌های سرمایه‌ی دوگانه را تنها به کانال‌های ویژه مطرح‌شده توسط ACINQ (شرکت مقیاس‌پذیری لایتنینگ) پیشنهاد می‌دهد. کانال‌های دوگانه به کاربران اجازه می‌دهند که تا حدی سرمایه کانال پرداخت را با بیت‌کوین پرداخت کنند. چنین کاری انعظاف‌پذیری کار کانال پرداخت را برای کاربر بیشتر می‌کند و کاربر می‌تواند به‌محض باز کردن کانال، پرداخت‌هایی را به‌طور فوری دریافت کرده یا بپردازد.

کانال سرمایه دوگانه لایتنینگ

مبادلات زیردریایی (Submarine Swaps)

کاربران برای پرداخت لایتنینگ باید سرمایه‌های خود را در کانال لایتنینگ قرار دهند. سرمایه‌های داخل کانال بعد از وارد شدن‌ به آن دیگر نمی‌توانند به آدرس‌های بیت‌کوین فرستاده شوند (مگر اینکه کانال اول بسته شود). بنابراین بیت‌کوین موجود در کانال لایتنینگ از بیت‌کوین موجود در کیف پول جداست؛ تقریبا مانند جدا بودن پول در حساب جاری از پول در حساب پس‌انداز.

مبادلات زیردریایی (Submarine Swaps)

البته راه حل‌هایی برای ارتباط برقرار کردن بین پرداخت‌های لایتنیگ و پرداخت‌های روی زنجیره وجود دارد.

یکی از راه‌ حل‌ها، استفاده از مبادلات زیردریایی است که توسط الکس بسورث توسعه یافت (البته مفهوم ابتدایی آن قبلا توسط اولالووا اسونتوکن، افشر ارشد فناوری لایتنینگ لبز مطرح شده بود). مبادلات زیردریایی، اجازه فرستادن پرداخت‌های لایتنینگ را به شخص ثالث و یک میانجی‌ در شبکه لایتنینگ می‌دهند. فرد واسطه هم مقدار بیت‌کوین مورد نظر را به یک آدرس روی زنجیره بیت‌کوین می‌فرستد. همچنین کاربران هم می‌توانند پرداخت‌های روی زنجیره را به شخص واسطه بفرستند تا او مقدار پرداختی آنها را به یک گره لایتنینگ در شبکه بفرستد.

مهم‌تر از همه اینکه تبادل از طریق مبادلات زیردریایی به‌صورت اتمی انجام می‌شود. پرداخت لایتنینگ و روی زنجیره می‌توانند با استفاده از یک روند فنی خاص در شبکه‌ی لایتنینگ به‌ یکدیگر مرتبط شوند، به‌طوری که شخص واسطه نتواندبا نفرستادن پرداخت، سرمایه‌ی مورد مبادله را به سرقت ببرد. طبق یک توافق، کاربران باید هزینه‌ی کمی برای چنین سرویسی بپردازند.

اسپلایسینگ (Splicing)

یکی از راه‌حل‌های دیگر اسپلایسینگ نام دارد که به کاربر اجازه‌ی وارد و خارج کردن سرمایه به کانال‌های موجود را می‌دهد و کاربر همچنین می‌تواند کانال را باز نگه دارد.

ایده بسیار ساده است. هر کانال لایتنینگی با یک معامله کار خودش را آغاز می‌کند. در مبادله هر دو کاربر از انتقال سرمایه‌ی خودشان راضی هستند. بقیه‌ی کانال لایتنینگ از مجموعه‌هایی از معاملات بین کاربران تشکیل شده است که معمولا هم در شبکه‌ی بیت‌کوین منتشر نمی‌شوند. سرمایه‌های معامله ابتدایی تا زمان بسته شدن کانال، از جای خود تکان نمی‌خورند. وقتی کاربران می‌خواهند به معامله‌ی ابتدایی خود پرداخت‌هایی را اضافه کنند، باید سرمایه را به معامله‌ی ابتدایی جایگزینی همراه‌ با بیت‌کوین بفرستند. زمانی‌که معامله‌ی جدید توسط بلاک‌چین تأیید شود، میزان سرمایه کانال افزایش می‌یابد. کاربران می‌توانند تا قبل از تأیید معامله‌ی جدید، به‌راحتی هر دو کانال قدیمی و جدید رابه‌طور همزمان آپدیت کنند تا بتوانند از مختل شدن یا از کار افتادن کانال جلوگیری کنند.

عکس حالت فوق هم صادق است؛ کاربران می‌توانند از معامله‌ی ابتدایی برای فرستادن سرمایه به آدرس روی زنجیره (آن‌چین) استفاده کنند و بخشی از آن را با استفاده از همین روش در کانال نگه دارند. کاربران با چنین شیوه‌ای، معاملات روی زنجیره را مستقیما با کانال لایتنینگ می‌سازند.

آن چین onchain

التو (Eltoo)

هر باری که پرداخت جدیدی صورت می‌گیرد، کانال‌های لایتنینگ بین کاربران آپدیت می‌شوند تا موجودی‌های متقابل آنها را نشان دهند. روش قبلی کاربرانی را که با منتشر کردن موجودی قدیمی قصد فریب دادن یا کلاه‌برداری داشتند، جریمه می‌کند (برای اینکه احتمالا موجودی قدیمی پول بیشتری به آنها می‌دهد) و کاربران متقلب تمامی سرمایه‌ی خود در کانال را از دست می‌دهند.

اما مشکلی در این میان وجود دارد. منتشر کردن موجودی قدیمی همیشه به‌هدف کلاهبرداری و تقلب صورت نمی‌گیرد. در بعضی از موارد، افراد تصادفا چنین کاری را انجام می‌دهند؛ مثلا باگ در نرم‌افزار یا اشتباه در بک‌آپ موجب چنین موردی می‌شود. از دست رفتن تمامی سرمایه‌ی کانال برای چنین افرادی، جریمه ناعادلانه و سنگینی است.

التو که ابتدا در ۳۰ آوریل ۲۰۱۸ عرضه شد، جدیدترین پیشنهاد مقاله است. التو که توسط تیم سی‌لایتنینگ بلاک‌استریم(دکتر کریستین دکر و راستی راسل) و اسونتوکن از لایتنینگ لبز توسعه یافت، کانال‌ها را با ساخت یک زنجیره‌ی معاملات قفل زمانی (باید طی محدوده‌ی زمانی خاصی انجام شود) آپدیت می‌کند. هر معامله سرمایه‌هایی را از مدل قبلی خرج می‌کند تا آخرین موجودی کانال را نشان دهد.

اگر کاربری معامله‌ی قلبی را منتشر کند (ارائه‌ی موجودی کانال قدیمی)، شخص مقابل او فرصت و زمانی برای انتشار آخرین معامله خواهد داشت (ارائه‌ی موجودی جدیدترین کانال).

التو (Eltoo)

چنین راه‌ حلی همه‌روزه به‌کار می‌آید، اما برای موارد شکست عملی نیست و به تمامی زنجیره‌ی معاملات ثبت‌شده در بلاک‌چین بیت‌کوین نیاز دارد که با این کار تقریبا هدف شبکه‌ی لایتنینگ را از بین می‌برد. به‌همین منظور دکر تغییری درپروتکل بیت‌کوین به‌وجود آورد تا سلسه‌مراتبی خاص در انواع معاملات به‌وجود بیاورد: هر معامله‌ی جدیدتری می‌تواندبدون نیاز به تمامی معاملات زنجیره‌، نقش اصلی را بازی کند.

اگر تغییر اتخاذ شود و در شبکه‌ی بیت‌کوین فعال شود، کاربران لایتنینگ می‌توانند کانال‌ها را به هر دو شیوه‌ی فعلی و التو بسازند که انتخاب آنها بستگی به ترجیح خود آنها خواهد داشت.

فیلتر سمت کاربر فشرده (Compact client-side block filtering)

با اینکه شبکه‌ی لایتنینگ یک پروتکل لایه دومی است، خود بلاک‌چین بیت‌کوین برای امنیت کاربران کفایت می‌کند. کاربران لایتنینگ باید به بلاک‌چین چشم بدوزند تا از معاملات خاص آگاه باشند. چنین کاری می‌تواند به منابع زیادی مخصوصا برای کاربران موبایل نیاز داشته باشد.

راه‌ حل مشکل، تأیید پرداخت ساده یا SPV نام دارد. SPV در اوراق سفید بیت‌کوین توضیح داده شده است. کیف‌ پول‌های SPV فعلی از روشی به‌نام فیلتر بلوم یا Bloom filters برای بررسی معاملات رخ‌داده استفاده می‌کنند.

فیلتر بلوم

متأسفانه فیلتر بلوم زیاد برای مسائل حریم خصوصی مناسب نیست؛ چون کیف‌ پول‌ها تمامی آدرس‌ها را در اختیار گره‌های شبکه بیت‌کوین قرار می‌دهند. آنها همچنین دارای مشکلاتی در مقیاس‌پذیری و قابلیت استفاده هستند، چراکه هر کیف پول SPV منابعی را حداقل از یک گره بیت‌کوین کامل برمی‌دارد.

اسونتوکن و الکس اکسلراد برای حل مشکل با جیم پوزن (سازنده کوین‌بیس) وارد همکاری شدند و راه حلی جدیدی به‌نامفیلتر سمت کاربر فشرده طراحی کردند. آنها طرح خود را در کیف پول نوترینو پیاده کردند.

فیلتر سمت کاربر فشرده، از شیوه‌ی برعکس کیف پول‌های SPV استفاده می‌کند. به‌جای اینکه کیف پول‌ها درخواست معاملات مربوط‌ به آنها را با خلق و فرستادن یک فیلتر بلوم به گره‌های کامل مطرح کنند، خود گره‌های کامل یک فیلتر برای تمامی کیف‌ پول‌های نوترینو می‌سازد. کیف پول نوترینو سپس از این فیلتر برای رخ ندادن معامله‌ی مربوطه استفاده می‌کند. این موردی است که همه‌ی کاربران باید در مورد آن بدانند تا مطمئن شوند که از آنها کلاهبرداری نشود. اگر فیلتر تطابقی ایجاد کند، نوترینو، بلوک مربوطه را برای بررسی همان معامله چک می‌کند.

با اینکه چنین روشی با در نظر گرفتن لایتنینگ طراحی شده بود، ولی می‌تواند به‌نفع کیف پول‌های عادی هم کار کند و به آنها هم استفاده برساند.

برج‌های مراقبت (Watchtowers)

کاربران لایتنینگ برای دوری از کلاهبرداری و تقلب باید معاملات روی زنجیره‌ای را که به آنها مرتبط است، بررسی کنند.

با اینکه فیلتر سمت کاربر فشرده باید کارها را آسان‌تر کند، ولی خود کاربران هم باید گاهی‌ اوقات معاملات را بررسی کنند تا مطمئن شوند که تقلبی در کار نیست. اگر آنها این بررسی را فراموش کنند، احتمال ریسک امنیتی برای آنها وجود دارد.

برج‌های مراقبت راه حلی بالقوه برای مشکل هستند و می‌توانند کاربران را به شبکه‌ی لایتنینگ هدایت کنند. ایده‌ی برج‌های مراقبت توسط اوراق سفید شبکه‌ی لایتنینگ و یکی‌ از نویسندگان آن به‌نام تج دراییا مطرح شد. برج‌های مراقبت همان‌طور که از اسم‌شان پیداست، نظارت بر بلاک‌چین را به اشخاص ثالث واگذار می‌کنند.

کاربران می‌توانند وظیفه‌ی نظارت بر کانال را به چندین برج مراقبت واگذار کنند

طرح‌های برج مراقبتی کنونی هنوز کاملا پیاده‌سازی نشده‌اند، ولی شیوه‌ی کارکرد آنها تقریبا همین‌گونه است. هر موقع که کاربر کانالی را آپدیت کند، بسته‌ی داده کوچکی را به برج مراقبت می‌فرستد. اولین بخش بسته یک اشاره‌ی کوچک به معامله دارد. برج مراقبت اشاره‌ی کوچک را بررسی می‌کند تا ببیند که آیا واقعا این بخش جزئی از کل هست یا خیر. بخش کوچک هیچ اطلاعاتی را درمورد محتویات معامله افشا نمی‌کند. بنابراین حریم خصوصی کاربران حفظ می‌شود.

البته اگر معامله در بلاک‌چین بیت‌کوین نمایان شود، برج مراقبت می‌تواند از بسته‌ی کوچک برای شناسایی آن استفاده کند. در ادامه برج مراقبت با داده‌ی معامله در خود بلاک‌چین می‌تواند از بخش دوم بسته‌ی دریافتی، برای بازسازی معامله جریمه استفاده کند. معامله‌ی جریمه، تمامی سرمایه‌ای را که در کانال از کاربر مورد تقلب، گرفته شده به او پس می‌دهد. از نگاه التو، تنها موجودی کانال صحیح منتشر می‌شود. معامله‌ی جریمه همچنین می‌تواند طوری طراحی شود که برج مراقبت بخشی از سرمایه‌ی مورد تقلب واقع‌شده را به‌عنوان جایزه بردارد تا انگیزه‌ای برای ادامه کار داشته باشد.

کاربران می‌توانند وظیفه‌ی نظارت بر کانال را به چندین برج مراقبت واگذار کنند، تا اگر یکی از آنها از شناسایی تقلب باز ماند، دیگری تقلب را شناسایی کند و خطر از دست رفتن سرمایه کاربران لایتنینگ به‌حداقل برسد.

بلاک چین

پرداخت‌های چند راهی اتمی

موردی که لایتنینگ را به شبکه تبدیل می‌کند، به‌هم‌پیوستگی کانال‌های پرداخت بین کاربران است. کاربران می‌توانند از طریق کانال‌ها و جفت‌هایی در شبکه، به‌عنوان شخص واسطه پرداخت‌هایی به کاربرانی داشته باشند که اصلا هیچ کانال باز مستقیمی با آنها ندارند.

البته در حال حاضر یک پرداخت واحد باید از طریق تنها یک مسیر انجام شود. اگر کاربری بخواهد ۵ هزارم بیت‌کوین را به دیگری بپردازد، نه‌تنها باید همه‌ی ۵ هزارم بیت‌کوین را در یک کانال واحد داشته باشد، بلکه همه‌ی افراد واسطه در مسیر هم باید دارای ۵ هزارم بیت‌کوین آماده در کانال برای فرستادن باشند. هر چه پرداختی بزرگ‌تر شود مسلما وضعیت‌ هم مشکل‌تر می‌شود.

پرداخت‌های بزرگ می‌توانند به قسمت‌های کوچک‌تری تبدیل شوند

پرداخت‌های چند راهی اتمی (AMP) راه حلی برای مشکل هستند. ایده‌ی AMP که ابتدا توسط اسونتوکن و کانر فرامکنختمطرح شد، بسیار ساده است: پرداخت‌های بزرگ می‌توانند به قسمت‌های کوچک‌تری تبدیل شوند و همچنین مسیر خودشان را از پرداخت‌کننده به گیرنده و از طریق افراد واسطه مختلف طی کنند. چالش راه حل این است که شاید پرداخت‌های لایتنینگ با شکست روبرو شوند؛ یعنی یک پرداخت تا اندازه‌ای خاص انجام شود. پرداخت‌های جزئی می‌توانند مشکل را حتی از روند بدون پرداخت هم فراتر ببرند: بازرگان با پرداخت جزئی راضی نمی‌شود و همین‌طور مشتری هم برای پول خرج کردن برای هیچ خوشحال نمی‌شود.

راه حل مشکل، استفاده AMP از موردی به‌نام قراردادهای زمانی هش (hash) است که هم‌اکنون هم در مسیرهای لایتنینگ و انتقال داده‌های محرمانه در یک شبکه کار می‌کند. استفاده از تکنیکی که در کیف پول‌های قطعی هم مورد استفاده قرار می‌گرفت (تولید چندین آدرس بیت‌کوین از یک دانه) مزایای خاص خود را دارد. قسمت‌های کوچک یک پرداخت بزرگ اگر همگی در زمانی مشخص‌شده به دریافت‌کننده برسند، پرداخت به‌صورت کامل انجام می‌شود، ولی اگر در این بازه‌ی زمانی مشخص دریافت‌کننده تمامی پرداخت‌های کوچک را دریافت نکند، پول به پرداخت‌کننده باز می‌گردد.

لایتنینگ

مبادلات اتمی

شبکه لایتنینگ به‌عنوان یک لایه‌ی مقیاس‌پذیر برای بیت‌کوین طراحی شده است. اما از آنجایی که بسیاری از آلت‌کوین‌ها نرم‌افزارهای جانبی پایگاه کد بیت‌کوین هستند، ساختن چنین لایه‌های مقیاس‌پذیری برای آلت‌کوین‌ها هم زیاد سخت نیست. درحال حاضر، شبکه‌ی لایتنینگ لایت‌کوین هم وجود دارد که بسیار کوچک است و احتمالا سایر آلت‌کوین‌ها هم به دنبال چنین کاری خواهند رفت.

جالب اینکه شبکه‌ها نباید در آینده لزوما از هم جدا باشند.

 

کانال‌های پرداخت با استفاده از یک بلوک سازنده‌ی اصلی شبکه لایتنینگ به‌نام مبادلات اتمی می‌توانند به بلاک‌چین‌های مختلف وصل شوند. به‌‌عبارت دیگر، کاربر می‌تواند بیت‌کوین بفرستد و اگر گره شبکه خواستار مبادله باشد، کاربر دیگری هم می‌تواند پرداخت را به‌صورت لایت‌کوین دریافت کند.

مبادلات اتمی بیت کوین بلاک چین

البته کاربران می‌توانند چنین پرداخت‌هایی را به خودشان هم داشته باشند: آنها می‌توانند بیت‌کوین بفرستند و لایت‌کوین دریافت کنند. شبکه لایتنینگ در عمل می‌تواند یک شبکه مبادله ارز رمزی بدون اعتماد را بسازد.

کارخانه‌های کانال (Channel Factories)

مزیت اصلی شبکه‌ی لایتنینگ، پتانسیل آن برای بالا بردن حد بالایی معاملات بیت‌کوین بدون فشار به شبکه‌ی بیت‌کوین است. اگر دو کاربر هر دو در کانال‌های خود سرمایه داشته باشند، می‌توانند به‌صورت مجازی و برای دفعات نامحدود به‌همدیگر پرداخت‌هایی داشته باشند، درحالیکه تنها به دو معامله روی زنجیره نیاز داشته باشند: یکی برای باز کردن کانال پرداخت و دیگری برای بستن آن.

افراد داخل کارخانه‌های کانال می‌توانند تعداد بی‌نهایتی از کانال‌های مجازی بین خود و دیگران را باز و بسته کنند

با این حال بازهم به‌ازای هر کانال پرداخت، دو معامله‌ی دیگر نیز می‌توانند اضافه شوند، تنها به‌شرطی که تطابق بیت‌کوین و شبکه‌ی لایتنینگ با گذر زمان افزایش یابد.

پیشنهادی به‌نام کارخانه‌های کانال از طرف پژوهشگران موسسه‌ی تکنولوژی فدرال زوریخ (کریستین دکر، راجر واتنهوفر، و کانرد بورچرت) برای کاهش میانگین تعداد معاملات روی زنجیره مورد نیاز برای کانال‌های پرداخت مطرح شد. کارخانه‌های کانال که قبلا هم در سال ۲۰۱۵ توسط دکر و واتنهوفر مطرح شده بودند، نوعی از کانال پرداخت هستند که میان بسیاری از کاربران وجود دارند. هر کارخانه کانال، مانند همه‌ی کانال‌های پرداخت، تنها به دو معامله روی زنجیره نیاز دارد. (اگر امضای دیجیتال Schnorr در بیت‌کوین پیاده شود، معاملات کاملا متراکم می‌شوند حتی اگر کاربران زیادی داشته باشند.)

کارخانه‌های کانال درعوض می‌توانند برای شبکه لایتنینگ مانند کانال‌های زیرزمینی عمل کنند. افراد داخل کارخانه‌های کانال می‌توانند تعداد بی‌نهایتی از کانال‌های مجازی بین خود و دیگران را باز و بسته کنند، بدون اینکه به معامله روی زنجیره‌ای اضافه‌ای نیاز داشته باشند. آنها با این کار از نظر تئوری تعداد معامله روی زنجیره مورد نیاز برای شبکه لایتنینگرا به‌مقدار زیادی کاهش می‌دهند.



تاريخ : چهار شنبه 2 خرداد 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |
صفحه قبل 1 ... 1090 1091 1092 1093 1094 ... 3356 صفحه بعد