گوگل در جریان کنفرانس توسعهدهندگان گوگل I/O 2018، از ویژگیهای جدیدی که به همراه اندروید P خواهند آمد، پرده برداشت. این آپدیت بلندپروازانه برای اندروید تغییرات مهمی در همه بخشهای این سیستمعامل ایجاد خواهد کرد. نسخه رسمی اندروید P تا انتهای تابستان امسال منتشر نخواهد شد؛ اما خوشبختانه امکان استفاده از ژستهای حرکتی جدید آن، مشاهده ظاهر جدید این سیستمعامل و بررسی آن روی گوشی خودتان، همین امروز و با نصب نسخه بتا امکانپذیر است. ما در زومیت نسخه عمومی از اندروید پی (Android P) را بر روی پیکسل ۲ ایکس ال نصب کردیم و در ادامه قصد داریم نگاهی نزدیک به مهمترین ویژگیهای آن داشته باشیم.
نظر شما در مورد این نسخه از اندروید چیست؟ آیا تجربه کار با اندروید پی را دارید؟
تلاش برای ثبت رکورد جهانی به عنوان یک کار بسیار سخت و طاقتفرسا شناخته میشود، اما هنگامی که ثبت رکورد سرعت زمینی روی سطوح شن و ماسه انجام گیرد، کار به مراتب دشوارتر خواهد شد. زف آیزنبرگ موتورسوار ۴۵ ساله شجاعی است که اخیرا رکورد سرعت جدیدی در شن و ماسه با سرعتی بیش از ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت به نام خود ثبت کرد. آیزنبرگ این رکورد را در حالی با استفاده از موتورسیکلت اصلاح شده و سوپرشارژ ثبت کرد که کمتر از دو سال پیش بر اثر تصادف با سرعت ۳۷۰ کیلومتر بر ساعت، دچار شکستگی استخوان شده بود.
مکانی که رکورد اخیر سرعت آیزنبرگ در آن انجام شد، نوار طبیعی در مسیر ساحلی جنوب ولز است که پندین سندز (Pendine Sands) نامیده میشود. آیزنبرگ توضیح میدهد که مسابقه روی مسیر ماسه در امتداد ساحل به این معنی است که شما هرگز نمیدانید که سطح ساحل به چه صورتی خواهد بود؛ با توجه به اینکه جزر و مد دریا هر روز میتواند سطح ماسه و شن را در اطراف ساحل تغییر دهد. در بعضی مواقع دریا باعث میشود که سطوح موجداری از شن تشکیل شود و در بعضی موارد نیز سطح صاف و ایدهآلتری به وجود میآید. آیزنبرگ میگوید که هنگام موتورسواری در ساحل همه چیز از عروس دریایی بزرگ تا زباله دیده میشوند که در موقع رانندگی با سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت، هیچ کس دوست ندارد با آنها برخورد کند.
رانندگی با موتورسیکلتی به سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت در هر جایی به طور بالقوه مشکلات زیادی در پی دارد و هنگامی که سطح از شن و ماسه پوشیده شده باشد، این مسائل تشدید نیز میشوند. در رانندگی با چنین سرعتی، آجهای تایر عمل نمیکنند و دستیابی به سرعتهای بسیار بالا به روشهای مسابقهای متداول مانند بهرهگیری از پیشرانه توربوشارژ پاسخگو نیست. در چنین شرایطی استفاده از سیستم محرکه کمکی باعث میشود تا چرخ عقب بدون داشتن کشش، هرز بچرخد و اصطلاحا بکسواد کند. قطعا رانندگی در چنین مسیرهایی، تفاوت بسیاری با رانندگی در سطوح معمولی مانند آسفالت و پیست دارد. آیزنبرگ میگوید هنگام رانندگی در چنین شرایطی هرگز از ترمز جلو استفاده نکنید؛ چرا که بسیار از موتورسواران به طور مطلق از آن استفاده نمیکنند. آنها میدانند که انجام این کار موجب واکنش جاده و منحرف شدن مسیر موتورسیکلت خواهد شد و دستکم موتورسوار را به زمین میاندازد. در این شرایط باید دسته گاز را رها کرده و صبر کنید تا موتورسیکلت به طور خودبخودی متوقف شود.
یکی دیگر از مسائل مهمی که در ثبت رکورد سرعت در سطوح شنی ساحلی وجود دارد، تصادف است. برخلاف رانندگی روی سطوح زبر مانند سنگفرش و آسفالت، هنگامی که روی زمین میافتید اصلا کشیده نمیشوید. به دلایل زیادی این موضوع برای موتورسواران بسیار خطرناک است و صدمات زیادی به آنها وارد میکند؛ مانند شکستگی استخوان که باعث خانهنشینی چند ماهه آیزنبرگ شد. به همین علت آیزنبرگ هنگام ثبت رکورد جهانی سرعت، از سیستم مهار استادانهای متصل به موتورسیکلت استفاده میکند.
آیزنبرگ برای اولین بار در سن ۱۶ سالگی با موتورسیکلت یاماها ۵۰ سیسی رانندگی کرد و پس از آن با مدل نامشخصی از جیکسر (Gixxer) کار خود را ادامه داد. در آن زمان بدلکاری رایج بود و آیزنبرگ تمایل زیادی به شرکت در برنامههای بدلکاری داشت. او در سال ۲۰۱۱ یک موتورسیکلت توربینی خرید تا اولین آزمایش سرعت خود را برای دستیابی به اهداف آینده انجام دهد. از آن زمان تاکنون آیزنبرگ تلاشهای زیادی برای ثبت چند رکورد جهانی سرعت با انواع مختلف وسایل نقلیه انجام داده است.
آیزنبرگ حدود ده سال از عمر خود را به توسعه موتورسیکلت توربینی اختصاص داد که در حقیقت یک موتورسیکلت هدفمند مجهز به پیشرانه توربو جت رولزرویس C20W با قدرت ۵۶۰ اسب بخار و بیش از ۱۳۵۵ نیوتنمتر گشتاور در چرخ عقب است. در حال حاضر از چنین پیشرانههایی برای تامین قدرت بالگردهای ۶ سرنشین استفاده میشود. به همین علت بر روی موتورسیکلت محرک مستقیم (direct Drive) وجود ندارد و به جای آن از توربین محوری بالگرد استفاده میکند.
سال ۲۰۱۷ آیزنبرگ در مصاحبه با MCN در مورد موتورسیکلت خود چنین توضیح داد:
شما توربینی دارید که به طور موثری از جعبه دنده عبور میکند و تیغهها را میچرخاند. بنابراین در بهترین حالت ممکن، تصور کنید که تیغهها برش داده شوند و چرخ زنجیر را روی آن قرار دهید، سپس آن را با زنجیر در سمت دیگر موتورسیکلت به چرخها متصل کنید. در اینجا ما یک چرخ زنجیر داریم که روی توربین نصب میشود و نیروی توربین را شبیه موتورسیکلتهای معمولی به چرخ زنجیر عقب منتقل میکند. در ادامه برای اصلاح شرایط از دریچه گاز موتورسیکلت معمولی استفاده شد.
مشکل اساسی که در راهاندازی پیشرانه توربینی وجود دارد، این است که تاخیر قابل توجهی در آن به وجود میآید. آیزنبرگ آن را به یک توربوشارژر عظیم مقایسه میکند و توضیح میدهد که چند ثانیه زمان میبرد تا انتقال قدرت انجام شود. این عاملی بود که نقش مهمی در تصادف دلخراش آیزنبرگ در سال ۲۰۱۶ بر عهده داشت. توربین قدرت بسیار زیادی تولید میکند و حتی زمانی نیز که دریچه گاز بسته باشد، تا چند ثانیه به این کار ادامه میدهد؛ چنین اتفاقی به این معنی است که خوشبختانه یا متاسفانه موتورسوار هیچ انتخاب دیگری به جز ادامه رانندگی ندارد!
آیزنبرگ در تاریخ یکشنبه ۱۳ مه ۲۰۱۸ توانست با استفاده از موتورسیکلت سوزوکی هایابوسا، رکورد جهانی سرعت (۳۲۴ کیلومتر بر ساعت) را در پندین سندز نیو ساوت ولز ثبت کند. موتورسیکلت سوزوکی هایابوسا سبز رنگ آیزنبرگ مجهز به سوپرشارژ است و قدرتی معادل ۳۵۰ اسب بخار تولید میکند. رکود قبلی آیزنبرگ در مسیر شن و ماسه ساحلی نیز با سرعت ۲۹۶ کیلومتر بر ساعت ثبت شده است. نمایش اخیر سرعت باعث میشود تا آیزنبرگ به عنوان سریعترین موتورسوار در مسیر شن و ماسه ساحل پندین سندز ولز و دنیا شناخته شود.
آیزنبرگ می گوید:
پس از تعهد شدید به بهبود فیزیکی و بازسازی ذهنی، حضور مداوم در سالن بدنسازی و دورههای شدید فیزیوتراپی، این رکورد باورنکردنی سرعت در مسیر شن و ماسه با سرعت ۳۲۴ کیلومتر بر ساعت، موفقیت بسیار بزرگی برای من به شمار میرود. بیش از ۱۰۰ سال است که افراد زیادی تلاش کردهاند تا به رکورد سرعت ۳۲۴ کیلومتر بر ساعت (۲۰۰ مایل بر ساعت) در پندین سندز دست یابند. تا به امروز، حتی بزرگان دنیا در زمینه ثبت رکورد سرعت مانند سر مالکوم کمپبل و پری توماس نیز برای ثبت چنین رکوردی تلاش کردهاند و البته شکست خوردهاند.
ویدئو
مقامات رسمی ناسا بهتازگی اعلام کردند که در سال ۲۰۲۰، یک هیلیکوپتر کوچک و بدون سرنشین را طی یک ماموریت فضایی راهی مریخ خواهند کرد؛ این هلیکوپتر پس از رسیدن به سیارهی سرخ و گذران یک ماموریت ۳۰ روزه اثبات خواهد کرد که امکان پابرجایی یک وسیلهی سنگینتر از هوا بر فراز سطح مریخ وجود دارد. جیم برایدنستین، مدیر ناسا در بیانیهای اعلام کرد:
ناسا تاریخچهی پرافتخاری در زمینهی ورود به اولینها دارد. ایدهی پرواز یک هلیکوپتر بر فراز یک سیارهی دیگر هیجانانگیز است. هلیکوپتر مریخ میتواند نویدبخش علم آینده و ماموریتهای اکتشافی مریخ باشد.
ساخت این هلیکوپتر در سال ۲۰۱۳ در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (JPL) در کالیفرنیا آغاز شد. وزن این وسیله کمتر از ۱/۸ کیلوگرم است و بدنهی آن هماندازهی یک توپ سافتبال است. شارژ این هلیکوپتر کوچک بهوسیلهیسلولهای خورشیدی انجام میشود. سلولهای خورشیدی توسط نور خورشید نوعی مکانیزم گرمایشی ایجاد میکنند که تحمل شبهای سرد مریخ را برای این وسیله ممکن خواهد کرد.
از آنجا که مریخ اتمسفر نازکتری نسبت به زمین دارد، پرههای دوقلوی هلیکوپتر میتوانند ۱۰ برابر پرههای همان هلیکوپتر بر فراز زمین بچرخد. مایمی اونگ، مدیر پروژهی هلیکوپتر مریخ میگوید:
رکورد ارتفاعی که برای این هلیکوپتر ثبت شده است، معادل ۱۲۰۰۰ متر بالاتر از سطح زمین است. اتمسفر مریخ تنها یک درصد اتمسفر زمین است؛ بنابراین زمانی که هلیکوپتر ما در جو مریخی قرار میگیرد، ارتفاعی معادل ۳۰ هزار متر خواهد داشت.
وی افزود:
برای این که هلیکوپتر بتواند در اتمسفر رقیقتری پرواز کند، مجبور بودیم همهی موارد را بررسی کنیم و ویژگیهایی مانند سبکی و قدرتمندی را کنار هم قرار دهیم.
ماموریت مریخ ۲۰۲۰ در تابستان این سال با پرتاب موشک اتلس ۵ از ایستگاه نیروی هوایی کیپ کارناوال در فلوریدا انجام میشود و طی این مامویت موشک در فوریهی ۲۰۲۱ وارد مریخ خواهد شد. یک کاوشگر ۶ چرخه به این هلیکوپتر متصل است که قسمتهای قابل استقرار سطح مریخ را نشانهگذاری می کند.
این کاوشگر مجهز به ۲۳ دوربین، یک میکروفون و همچنین یک مته برای جمعآوری نمونه از مریخ است. هلیکوپتر مریخپیمای ناسا از راه دور کنترل میشود. بهمحض این که کاوشگر متصل به آن در فاصلهای امن از سطح مریخ قرار گرفت، کنترلرهای مستقر در زمین شروع به هدایت آن میکنند تا اولین پرواز مستقل خود را شروع کند. اونگ در این خصوص گفت:
در اینجا هیچ خلبانی نداریم و این هلیکوپتر طی چند دقیقه از زمین دور میشود. بنابراین هیچ راهی برای کنترل از راه دور آن در زمان واقعی نداریم و اعمال دستورات با تاخیر زمانی صورت میگیرد.در عوض، این وسیله دارای یک قابلیت مستقل است که میتواند دستورات را از زمین دریافت و سپس تفسیر کند و به دنبال آن به پرواز درآید.
مقامات ناسا هم در این خصوص میگویند:
این هلیکوپتر در طی ماموریت خود ۵ بار تلاش میکند تا ارتفاع پروازش را بالاتر ببرد و در هر ۹۰ ثانیه چند صد متر اوج میگیرد. ضمن این که می تواند ۳ متر بالاتر رفته و ۳۰ ثانیه در این وضعیت بهصورت معلق باقی بماند.
بنابر اعلام ناسا، پروژهی هلیکوپتر مریخ ریسک بالایی داشته و بهدنبال آن پاداشهای زیادی برای آن در نظر گرفته شده است. چنانچه این هلیکوپتر سقوط کند، هیچ تاثیری در ماموریت مریخ ۲۰۲۰ نخواهد گذاشت. اما موفقیت آن بدان معنا است که ناسا موفق شده تا ابزار جدید و قدرتمندی برای رصد و دسترسی سیارههای غیرقابل دسترس فراهم کند. توماس زبوروچن، مدیر اجرایی ماموریت علوم ناسا در دفتر مرکزی این سازمان گفت:
کشف سیارهی سرخ با این هلیکوپتر نوعی پیوند نوآوریهای علمی و تکنولوژیک است که فرصتی منحصربهفرد برای پیشبرد اکتشافات مریخ در آینده را پیش رو خواهد گذاشت. برادران رایت در ۱۱۷ سال پیش ثابت کردند که امکان پرواز بهصورت ثابت و کنترل شده بر فراز سطح زمین وجود دارد. اکنون گروه دیگری سعی در اثبات این وضعیت در سیارهای دیگر دارند.
وی در ادامه افزود:
وضوح چشم اندازهای پلههای بعدی برای کاشفان آینده اهمیت بسیاری دارد. در حال حاضر دید فوقالعادهای از سطح مریخ و مدار آن داریم. با ثبت تصاویری از زاویهی دید پرنده با کمک مارسکوپتر [یا مریخکوپتر!] میتوانیم تصور کنیم که ماموریت آینده چه خواهد شد.
پیدا کردن مکان یک کلمه در یک جمله:
فرض کنید که در یک متن، دنبال لغت خاصی هستید و میخواهید اولین جایی که این لغت ظاهر شده است را ببینید. برای این کار یک متد بسیار ساده به نام indexOf() وجود دارد.
تنها کافی است تا بعد از متغیر استرینگ این متد را به کار ببرید.
در مثال زیر ابتدا متن خود را در متغیر str ذخیره کردهایم و سپس با متد indexOf شماره و شمارهای که این لغت در آن ذخیره شده است را پیدا کردهایم.
var str = "Please locate where 'locate' occurs!";
var pos = str.indexOf(“locate");
اگر بخواهیم آخرین نقطهای که این کلمه استفاده شده است را پیدا کنیم نیز از متد lastIndexOf(“locate"); استفاده میکنیم.
در صورتی که متن مورد نظرمان پیدا نشود، عدد -۱ به عنوان پاسخ بازگردانده خواهد شد.
دقت کنید که خروجی متد indexOf عدد است! مثلا در این متد، عدد ۷ به عنوان خروجی بازگردانده خواهد شد. یعنی هفتمین کلمه (با احتساب اسپیسها) بازگردانده خواهد شد.
جدا کردن یک تکه از متن:
گاهی میخواهیم یک تکه از متن را جدا کنیم! این کار از طریق متد indexOf که تاکنون آموختهایم، امکانپذیر نیست. این متدها فقط محل وجود یک متن را بررسی میکنند. برای تکه تکه کردن متن و به دست آوردن یک بخش از آن از سه متد زیر استفاده میشود.
slice(start, end)
substring(start, end)
substr(start, length)
در متد slice نقطه شروع کلمه را به عنوان پارامتر اول و نقطه پایان کلمه را به عنوان پارامتر دوم مینویسیم.
برای مثال فرض کنید که یک جمله استرینگی به صورت متغیر str داریم. حالا میخواهیم کلمه Banana را از این استرینگ جدا کنیم. برای این کار میتوانیم از متد slice استفاده کنیم. این متد همانطور که گفتیم محل اولین کلمه و آخرین کلمه را میگیرد و هر چه در بین این دو عدد وجود دارد را به ما خروجی میدهد.
var str = "Apple, Banana, Kiwi";
var res = str.slice(7, 13);
مثلا اگر شروع حرف ما در جمله بالا B باشد،کلمه B به عنوان ششمین کلمه (با احتساب صفر) در این استرینگ است. حرف آخر کلمه مورد نظر ما نیز a است که حرف یازدهم از کل استرینگ محسوب میشود. پس متغیر اول شش و متغیر دوم ۱۲ است! حالا این دو متغیر را در متد اسلایس مینویسیم و در خروجی متن مورد نظرمان را دریافت میکنیم!
توجه داشته باشید میتوانید جستجو برای بریدن کلمات از جمله را از آخر یک استرینگ نیز شروع کنید.برای اینکار تنها کافی است تا به جای عدد مثبت در پارامترها، عدد منفی وارد کنید! مشاهده میکنید که جستجو از کلمه آخر به اول آغاز میشود.
var str = "Apple, Banana, Kiwi";
var res = str.slice(-12, -6);
نکته: اگر در متد slice، تنها یک عدد اول را بنویسیم، تمام استرینگ بعد از این کلمه جدا خواهد شد. برای مثال:
var str = "hello, mohammad hossein";
var finalResponse = str.slice(7);
alert(finalResponse) // خروجی تمامی کلمات داخل استرینگ بعد از hello خواهد بود
متد substring()
این متد مشابه دقیقا متد اسلایس عمل میکند. تنها باید توجه کنید که مقادیر منفی نمیتوانید به عنوان پارامتر بدان بدهید. این بدین معناست که نمیتوانید جستجو را از انتهای استرینگها آغاز کنید.
متد ()substr
این متد هم مانند متدهای قبلی عمل ميکند! منتها پارامتر دومی که میگیرد عدد و مکان آخرین لغت مورد نظر نیست بلکه تعداد کلماتی است که بعد از پارامتر اول شمرده میشود!
var str = "Apple, Banana, Kiwi";
var res = str.substr(7, 6);
خروجی باز هم کلمه Banana خواهد بود که در واقع ۶ کلمه بعد از شروع جستجو (کلمه شماره هفتم یعنی کلمه b در لغت banana) است.
همچنین اگر بخواهیم کل استرینگ بعد از پارامتر اول را جدا کنیم، تنها کافی است تا عدد دوم را خالی بگذاریم. بدین ترتیب کل جمله بعد از آن جدا میشود.
جایگزین کردن یک کلمه یا متن در استرینگ؛
اگر بخواهید بخشی از یک متن را عوض کنید و متن دیگری بنویسید متد replace کارگشای شما است.
str = "Please visit Microsoft!";
var replacedSentese = str.replace("Microsoft", "W3Schools");
در این متد، پارامتر اول چیزی است که میخواهیم عوض شود و پارامتر دوم چیزی است که میخواهیم جایگزین پارامتر اول شود! به همین سادگی!
تبدیل همه متن به حروف بزرگ یا حروف کوچک:
یک متد دیگر متنها در جاوا اسکریپت، تبدیل تمامی حروف به حروف بزرگ یا برعکس است! متد انجام این کار نیز به سادگی انجام میشود؛ تنها کافی است بعد از متغیر حاوی متن دستور نقطه toLowerCase() برای تبدیل همه حروف به حروف کوچک یا toUpperCase() برای تبدیل همه حروف به حرف بزرگ استفاده کنید.
var text1 = "Hello World!"; // String
var text2 = text1.toUpperCase(); // text2 is text1 converted to upper
var text1 = "Hello World!"; // String
var text2 = text1.toLowerCase(); // text2 is text1 converted to lower
متد()concat
متد concat() برای چسباندن دو متن جدا از هم به یکدیگر استفاده میشود. برای استفاده از این متد باید دو استرینگ مجزا داشته باشیم. مثلا فرض کنیم دو استرینگ به صورت زیر داریم:
var name = "mohammad hosssein ";
var family = "malek!";
var nameAndFamily = name.concat(family);
در این متد، استرینگ نوشته شده به عنوان پارامتر concat (یعنی family) به انتهای استرینگی که متد concat را روی آن فراخوانی کردهایم (یعنی name) میچسبد.
سخن پایانی:
از آنجا که استرینگها در دنیای وب نقش زیادی ایفا میکنند، یادگیری کار با آنها از اهمیت فراوانی برخوردار است. به همین خاطر در جلسات آینده از این موضوع باز هم صحبت خواهیم کرد.
سبک طراحی لامبورگینی در سالهای اخیر پیچیدهتر از قبل شده است. در حالی که مدلهایی مثل هوراکان و اونتادورهنوز هم شباهتهایی به نسلهای گذشته دارند، اما به مراتب مدرنتر و جذابتر از برخی همتایان قبلی خود هستند. فرناندو پاستره فرتونانی طراح معروف لامبورگینی، میخواهد بر پیچیدگی طراحی محصولات جدید این شرکت بیفزاید. تصاویر رندر بدست آمده از خودروی مفهومی لامبورگینی پیورا اسوی (Pura SV) نمونهای خیرهکننده از طراحی مینیمالیستی است، که نگاهی عمیق به آینده خودروهای لامبورگینی دارد.
خودروی مفهومی پیورا SV نیز همانند بسیار از پیشینیان تولیدی خود، دارای تعدادی از نشانههای طراحی لامبورگینی است. در این مورد خاص، زوایای تیز به خصوص در قسمت جلویی خودرو به بدنه صاف و نرم متصل میشود که از ارائه برخی امکانات مانند آینههای جانبی، دستگیرههای در و حتی شیشه جلو جلوگیری میکند. مطمئنا این خودروی مفهومی بسیار آیندهنگرانه طراحی شده است و لامبورگینی نیز وعده داده که در سال ۲۰۲۲ تولید شود.
در حالی که بدنه خودروی مفهومی لامبورگینی پیورا SV بسیار چشمگیر به نظر میرسد، اما طراحی جلو و عقب خیلی کشیده است. چراغهای عقب در اسپویلر قرار دارند و دیفیوزر بزرگ در بخش عقب، لولههای خروجی دوگانه اگزوز را میپوشاند. در جلوی خودرو نیز همین زوایای تیز وجود دارند و شامل یک جفت ورودی بزرگ هوا درست زیر دماغه خودرو میشود. این ورودیها با دو دریچه بزرگ در کنارهها ترکیب میشود تا کمی بر هیبت و چهره تهاجمی خودروی مفهومی لامبورگینی پیورا SV بیفزاید.
در حال حاضر فرناندو فرتونانی پیشنهاد نمیکند که از چه نوع سیستم محرکهای در زیر کاپوت خودروی مفهومی پیورا SV استفاده شود، اما میتوان حدس زد که از یک مجموعه هیبریدی شبیه به خودروی ترزو میلنیو (Terzo Millennio) یا هزاره سوم و حتی سیستم محرکه کاملا الکتریکی بهره گرفته شود. لامبورگینی قصد دارد حداقل تا سال ۲۰۲۶، از محصولاتی مجهز به باتری الکتریکی رونمایی کند، بنابراین خودروی مفهومی پیورا SV نیز به لحاظ تئوری میتواند اولین اجرای این فناوری جدید در سنت آگاتا بولونزه باشد.
مقالههای مرتبط:
اگرچه ممکن است طراحی لامبورگینی پیورا SV بسیار خیرهکننده باشد، اما باید دقت کنیم که هنوز هم یک طرح مفهومی به شمار میرود. لامبورگینی فعلا قصد ندارد تا طراحی فرتونانی را به مدل تولیدی تبدیل کند. در عوض علاقهمندان به محصولات این برند میتوانند منتظر خودروی لامبورگینی اونتادور سوپرولوچه جوتا (Aventador SVJ) باشند که جدیدترین محصول در خط تولید این شرکت خواهد بود. لامبورگینی وعده داده است که این خودرو یکی از پیست-محورترین محصولات در خط تولید باشد و بتواند عملکرد فوقالعادهای در مسابقههای سرعت از خود نشان دهد.
شایعه شده است که لامبورگینی قصد دارد تا خودروی اونتادور SVJ را برای شکستن رکورد پورشه در پیستنوربرگرینگ آلمان آماده کند. به تازگی نسخهی جدیدی از خودروی سوپراسپرت لامبورگینی اونتادور سوپرولوچه در یک زمانگیری آزمایشی و در شرایط نامطلوب، رکوردی نزدیک به خودروی پورشه 911 GT2 RS ثبت کرد. این مسئله رکورد پورشه را در معرض خطر جدی قرار میدهد و احتمالا با ورود به بازار، بتواند حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشد.
امروزه اجتناب کردن یا نادیده گرفتن بلاکچین و ارزهای رمزنگاریشده غیرممکن است. این فناوریها به همهی حوزهها نفوذ کردهاند و به نظر نمیرسد نرخ رشد آنها کاهش پیدا کند. از طرف دیگر، اطلاعات و توکنهای مبتنی بر بلاکچین، فرصتهای جدیدی را برای کارآفرینان به وجود آوردهاند.
حالا رقابت اصلی فعالین تکنولوژی، بر سر خلق راهکارهای نوآورانهی سریعتر، شفافتر و امنتر کسبوکار است. اما بلاکچین چگونه به پیشرفت دنیای کارآفرینی کمک میکند؟
افزایش دسترسی به آموزش کارآفرینی
بسیاری از مردم، در سنین مختلف و از حوزههای حرفهای متفاوت، علاقهمندند شانس خود را در دنیای کارآفرینی امتحان کنند. طبیعتاً همهی این افراد، زمان و پول تحصیلات آکادمیک را در اختیار ندارند. خیلی ساده، فردی که هر روز ۹ ساعت کار میکند تا بتواند در آینده کسبوکار خودش را راهاندازی کند، نمیتواند در دورههای MBA شرکت کند.
موفقیت در کارآفرینی، مستلزم آموزشها و مدارک رسمی نیست. اغلب کارآفرینان جدید ترجیح میدهند مهارتهای موردنیاز برای راهاندازی کسبوکار را به کمک گزینههای آموزشی انعطافپذیر، قابلاعتماد و مقرونبهصرفه توسعه دهند. وبسایت SuccessLife، با استفاده از توکنهای بلاکچین، خدماتی نظیر محتوای ویدیویی، دورههای دیجیتال و مربیگری شخصی را به کارآفرینان مشتاق ارائه میدهد. این دورهها مضامینی مانند مدیریت و تکنیکهای سرمایهگذاری را شامل میشود.
تراکنشهایی که از توکنهای تغییرناپذیر بلاکچین و قراردادهای هوشمند خودکار، حاصل میشود، این فرصتهای آموزشی قابلاعتماد، معتبر و مقرونبهصرفه را عرضه میکند. کارآفرینان برای دسترسی به محتوای آموزشی، فقط باید به اینترنت متصل شوند.
فرصتهای جمعسپاری (کراودفاندینگ)
یکی از مهمترین کمکهای بلاکچین به حوزهی کارآفرینی، تأثیر آن در کمپینهای کراودفاندینگ است. سال ۲۰۱۷، استارتاپهای بلاکچین بیش از ۵.۶ میلیارد افرایش بودجه داشتند که عمدتاً از کمپینهای اجتماعی حاصل شد. تاکنون این مدل جمعآوری سرمایهی مبتنی بر بلاکچین بسیار موفق عمل کرده و بخش قابلتوجهی از جریان سرمایهگذاری را به خود اختصاص داده است.
باوجود موفقیت کمپینهای کراودفاندینگ بلاکچین-محور، هنوز بازار سنتی کراودفاندینگ بسیار ناکارا است. تنها ۱.۹ درصد بودجهی کسبشده از کمپینهای کراودفاندینگ، به کشورهای درحالتوسعه اختصاص دارد و بیش از ۷۸ درصد کمپینها، موفق نمیشوند به اهداف خود دست پیدا کنند. فقدان دسترسی باعث شده برخی از شرکتهای نوآور، بهمنظور توانمندسازی کارآفرینان سراسر جهان، بلاکچین را با روشهای سنتی کراودفاندینگ ترکیب کنند.
مقالات مرتبط:
برای مثال شرکت اکرون کاکتیو، یک بازارگاه آزاد نسل دوم را برای استارتاپهایی که جویای کراودفاندینگ هستند، فراهم کرده است. هر بنیانگذاری که یک پروژهی جدید را به مرحلهی اجرا درمیآورد، پس از نظارت اولیه، میتواند ایدهی خود را در این پلتفرم به اشتراک بگذارد.
بلاکچین باعث میشود فرایند جمعآوری سرمایه، شفاف، ایمن و قابلدسترس همهی نواحی باشد. موتور جستجوی کراودفاندینگ این پلتفرم به کارآفرینان کمک میکند از حمایتهای بازاریابی مؤثری برخوردار شوند و شانس موفقیت پروژهی خود را به حداکثر برسانند.
ارائهی ابزارهای مالی سازگار با کاربر
شرکتهای جدید غالباً علاوه بر پول سنتی (معروف به فیات)، از ارزهای رمزنگاریشده نیز در بخش مدیریت مالی خود استفاده میکنند. این فرایند یا به شکل عرضهی توکنهای دیجیتال اجرا میشود یا افزایش سرمایه از طریق صرافیهای دیجیتال. بااینحال مدیریت انواع وجوه فیات و حسابهای رمزنگاریشده، کار پیچیده و دشواری است.
پلتفرم Zerta توسط تیم پیشرو کارآفرینان و متخصصین مبادلات دیجیتال توسعه دادهشده است. این پلتفرم یک صرافی، یک کیف پول دیجیتال و فیات و یک بانک را در یک اکوسیستم واحد گرد هم میآورد. پارویر شهبازیان، همبنیانگذار Zerta میگوید:
ما بازار تجاری رمزنگاریشده، بازارهای سنتی و بازار سهام را پوشش میدهیم.
همچنان که پذیرش ارزهای دیجیتال بیشتر میشود، اهمیت آموزش استفاده از بلاکچین، بهویژه در سرویسهای مالی افزایش مییابد. Zerta نیز به همین منظور رابطهای قابل تنظیم و شخصیسازیشدهای را ارائه کرده است که به کاربران اجازه میدهد همهی سطوح تجارت، دریافت و پرداخت رمزنگاریشده و معاشرت با جامعهی کارآفرینی بلاکچین را بهراحتی تجربه کنند. در این بخش نیز پلتفرم روی تسهیل Zerta فرایندهای سمت کاربران متمرکزشده است.
رشد فرصتهای جدید سرمایهگذاری
در تمامی صنایع کارآفرینان به دنبال یافتن راههای جدید و متنوع سرمایهگذاری هستند و امروزه تراکنشهای مبتنی بر «سکه» دربهای فرصتهای جدیدی را به روی آنان باز میکند. برای مثال شرکت Muirfield سالها است که در زمینهی تسهیل سرمایهگذاری خصوصی فعالیت میکند.
با گسترش نفوذ بلاکچین در صنایع مختلف، Muirfield نیز اولین عرضهی توکنهای دیجیتال خود را در سال ۲۰۱۸ راهاندازی کرده است. این توکنها نهتنها فرصت خوبی را پیش روی کارآفرینان قرار میدهد تا بتوانند داراییهای جدیدی خریداری کنند، بلکه تضمین میکنند معاملات در شرایط کاملاً مطمئن و تحت نظارت کامل پیش میرود.
توسعهی پلتفرمهای وفاداری مشتریان
وفاداری مشتریان یکی از ضروریات همهی کسبوکارها است. بسیاری از کارآفرینان سعی میکنند روابط خود را با مشتریانشان، از طرق راهکارهای جذب وفاداری پرورش دهند. اما اغلب این برنامهها با موانع پیچیدهی تکنولوژیک وحسابداری مواجه میشوند و کارآفرینان را به مدیریت و ردیابی دادههای بیشتر وامیدارند.
بلاکچین ابزار ایده آلی است که به کارآفرینان کمک میکند برنامههای وفاداری مشتریان را با کمترین استرس تنظیم کنند و پاداشهای مناسب و انگیزه بخشی برای مشتریان دائمی در نظر بگیرند که به بهبود روابط متقابل منجر میشود.
دفتر کل تراکنشهای خودکار بلاکچین، تعاملات مشتریان را ردیابی میکند و متناسب با آن، پیشنهادات مقبولی به کاربران ارائه میدهد. در حال حاضر پلتفرم Blockpoint به کاربران خود اجازه میدهد بسته به نوع کسبوکار، برنامهی دلخواه جذب وفاداری را انتخاب کرده و به مرحلهی اجرا درآورند.
توافقات قابلاعتماد
موفقیت کارآفرینان، به شبکهی حمایتی متقابلی بستگی دارد که فرصت اداره و توسعهی کسبوکار را برای آنها فراهم میکند. بسیاری از این روابط، مثل رابطهی بین سرمایهگذار و بنیانگذار، طبق توافقنامهها و قراردادهای رسمی و غیررسمی پیش میرود و اگر تحت هر شرایطی این توافقات خدشهدار شود، کارآفرینان با مشکلی جدی مواجه میشوند. برای مثال اگر یکی از تأمینکنندگان منابع از قرارداد خارج شود، کل فرایندهای تولیدی مختل میشود.
امضاهای بلاک چین و قراردادهای هوشمند، گزینههای مؤثر و مقرونبهصرفهای را به کارآفرینانی که در جستجوی قراردادهای قابلاعتماد هستند، ارائه میکنند. برای مثال شرکتهایی مانند DocTailor، ابزارهای ساخت و سفارشیسازی قرارداد هوشمند را به کاربران عرضه میکنند. بدیهی است که فرایندهای شفاف و تعهد متقابل، زمینهی موفقیت کارآفرینان و رشد کسبوکار را فراهم میکند
ریزر سری جدید داک اکسترنال کارتهای گرافیکی خود را با عرضهی Core X بهروز کرد، این کمپانی ساعاتی پیش از داک اکسترنال جدید خود با نام Core X رونمایی کرد که با بهرهگیری از درگاه تاندربولت ۳، از مکبوک پرو اپل نیز پشتیبانی میکند.
داک اکسترنال Core X را باید یک نمونهی ارزان قیمت از سری داکهای اکسترنال گرافیکی Core خواند که با برچسب قیمت ۲۹۹ دلاری راهی بازار میشود. Core V2، محصولی است که ریزر چندی پیش آن را رونمایی کرده و با قیمت ۴۹۹ دلار راهی بازار کرد. البته باید به این نکته اشاره کنیم Core X از قابلیتهای بیشتری بهره میبرد که از جملهی آنها باید به پورتهای اترنت، USB و سیستم نورپردازی کرومای ریزر اشاره کرد. Core X در مقایسه با Core V2 شاهد بهبودهایی بوده که یکی از مهمترین موارد آن، امکان شارژ با قدرت ۱۰۰ وات از طریق درگاه تاندربولت است.
در داک Core X یک منبع تغذیهی ۶۵۰ واتی نیز برای کارتهای گرافیک اکسترنال در نظر گرفته شده که بیش از منبع تغذیهی ۵۰۰ واتی در نظر گرفته شده برای Core V2 است. Core X میتواند از پردازندههای گرافیکی ۳ اسلاتی پشتیبانی کند. Core X نیز همچون Core V2 از مکبوک پروهای اپل پشتیبانی میکند. این امر از طریق درگاه تاندربولت ۳ محقق میشود. ریزر اعلام کرده است که برای استفاده از این داک اکسترنال، کاربران باید سیستم عامل مک خود را به نسخهی ۱۰.۱۳.۴ ارتقا دهند تا بتوانند از کارتهای گرافیک رادئون AMD استفاده کنند.
Core X ریزر از امروز با برچسب قیمت ۲۹۹ دلاری در اختیار خریداران این محصول قرار گرفته است. البته باید به این نکته اشاره کنیم که پیش از خرید Core X، باید کارت گرافیکی را که میخواهید در این داک مورد استفاده قرار دهید، انتخاب کنید.
هامر H1 شاسیبلند چهار چرخ محرک شرکت AM General بود که در سال ۱۹۹۲ به بازار عرضه شد. H1 بر اساس شاسیبلند نظامی ارتش آمریکا موسوم به HMMWV یا هاموی (Humvee) تولید شده بود و فروش آن تا سال ۲۰۰۶ ادامه یافت. این مدل ابتدا با نام هامر (Hummer) شناخته میشد اما پس از فروش این برند به جنرال موتورز، نام آن به هامر H1 تغییر پیدا کرد. هامر H1 که سپس مدلهای H2 و H3 آن نیز عرضه شد، به کابین نامناسب، ابعاد بزرگ و قدرت کم پیشرانه شهرت پیدا کرد. قدرت پیشرانههای ۸ سیلندر V شکل توربو دیزل در حجمهای مختلف، با وزن بالای H1 همخوانی نداشت. مدلهای کوچکتر H2 و H3 هم نتوانستند به آمار فروش بالایی برسند که درنهایت برند هامر در سال ۲۰۱۰ کاملاً منحل شد.
تیونر تازه تأسیس Mil-Spec در اقدامی جالب، نقاظ ضعف هامر H1 را برطرف کرده است تا یکی از جذابترین شاسیبلندهای آفرود بازار متولد شود. تیم مهندسی این شرکت تیونینگ دقیقاً با هدف بهینهسازی و نهتنها بازسازی، هامر H1 غول پیکر را در نسخهای متفاوت احیاء کردهاند. تنها با دیدن تصاویر حاصل کار مهندسان Mil-Spec میتوان به جذاب بودن این نسخه در برابر هامر H1 استاندارد اعتراف کرد. تیونینگ و بهینهسازی این شرکت آمریکایی، شامل تمام بخشهای هامر H1 از طراحی بدنه و فضای داخلی تا پیشرانه و قوای محرکه را دربر گرفته است. بدنه با تمرکز ویژه بر قابلیتهای آفرود، ظاهر مدرنی به خود گرفته است. کابین هامر بهمنظور ایجاد سواری راحت برای سرنشینان با انواع متریال از جمله، آلومینیوم باکیفیت در سطح هوا و فضا و چرم مرغوب در سطح استاندارد ارتش، تماماً بازطراحی شده است.
همانطور که اشاره شد، یکی از بزرگترین نقاظ ضعف هامر H1، پیشرانهی آن بود. پیشرانهی کاملاً دستساز و سفارشی ۸ سیلندر V شکل توربوشارژ دیزل ۶.۶ لیتری ساخت LBZ Duramax قلب تپندهی این شاسیبلند خاص است. هامر H1 بهلطف این پیشرانه و هنر تیونینگ مهندسان Mil-Spec، حدود ۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۵۶ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند و نهایت سرعت آن به ۱۵۴.۵ کیلومتر بر ساعت میرسد. برای مقایسه جالب است بدانید که قدرتمندترین مدل هامر H1 استاندارد محصول سال ۲۰۰۶ بود که ۳۰۵ اسب بخار قدرت داشت. بخش مهم دیگر، سیستم تعلیق مستقل هامر H1 که تماماً توسط متخصصان Mil-Spec طراحی شده است تا بهترین سواری ممکن نصیب سرنشینان شود.
محصول Mil-Spec در پنج مدل مختلف شامل پیکاپ چهاردر، استیشن چهاردر، شاسیبلند چهاردر، پیکاپ دودر و پیکاپ سرپوشیدهی چهاردر عرضه میشود. باتوجه به اینکه هر مدل کاملاً سفارشی تولید میشود، قیمت رسمی پایه این شاسیبلند جذاب اعلام نشده است. ویدئوی قرار داده شده، مربوط به یکسال پیش و تست نسخهی پروتوتایپ هامر H1 نسخهی Mil-Spec است.
همانطور که احتمالاً مطلع هستید، اپل قصد دارد در تاریخ ۱۴ خردادماه امسال، رویداد توسعهدهندگان خود موسوم به WWDC 2018 را آغاز کند.
طبق سنت همیشگی، طی نطق اصلی این رویداد، کوپرتینوییها از آخرین دستاوردهای خود در زمینهی نرمافزار رونمایی خواهند کرد که شامل نسخههای جدید سیستمعاملهای آیاواس، مک اواس، واچ اواس و تیوی اواسمیشود؛ با این وجود، گویا علاوه بر موارد یادشده، باید انتظار رونمایی از سختافزاری جدید در این کنفرانس را نیز بکشیم.
بهتازگی یکی از کاربران کنجکاو از دستیار صوتی اپل، یعنی سیری سؤالی را دربارهی رویداد توسعهدهندگان پیشرو پرسیده که این دستیار صوتی در پاسخ خبر از اتفاقات هیجانانگیزی میدهد. سیری در پاسخ به سؤال «دربارهی کنفرانس WWDC پیشرو اطلاعاتی بده!»، از معرفی هومپاد و صدای جدید برای خود خبر داده است.
پیشتر شایعاتی مبنی بر معرفی گویندههای جدید برای سیری منتشر شده بود؛ اما باتوجه به تأیید اپل از طریق دستیار صوتی خود، اکنون میتوان با اطمینان خاطر از افزودهشدنِ آنها به سیری سخن گفت. علاوه بر این موضوع، این هوش مصنوعی از بهبودها و ویژگیهای جدیدی سخن گفته که هوشمندی او را دو چندان میکند. حال با توجه به گفتههای فوق، بهنظر میرسد که سیری بخش بزرگی از کنفرانس را به خود اختصاص دهد و این هوشمصنوعی را امسال در کانون توجهات مشاهده کنیم.
نکتهی دوم، اشارهی سیری به خانهی جدید خود است که از جنس «مش و مات» است؛ تطبیق گفتهی سیری با جنس بدنهی هومپاد این نشانی را به ما میدهد که به احتمال زیاد، کوپرتینوییها قصد معرفی نسخهی جدیدِ بلندگوی هوشمند هومپاد را دارند؛ انتظار میرود که نسخهی جدید، قیمت ارزانتری را نسبت به نمونه پیشین داشته باشد.
مرکز پژوهشی بیمارستان بایکرست طی مطالعهای، برای افزایش کارایی مغز دو راهکار پیشنهاد میدهد: نواختن یک ابزار موسیقی یا صحبت کردن به یک زبان خارجی. پژوهشگران در بررسیهای خود به این نتیجه رسیدند که نوازندگان سازهای موسیقی و افراد دوزبانه، در هنگام به خاطر سپردن اطلاعات، فشار کمتری به مغز خود وارد میکنند.
طبق یافتههای این مطالعه، در مغز افرادی که توانایی نواختن یک ساز را دارند یا میتوانند به یک زبان خارجی صحبت کنند، شبکههای گوناگونی فعال میشود که به همین دلیل، نسبت به سایرین بخشهای کمتری از مغز آنها در حین به خاطر سپردن کارها فعال میشود. کلود آلین، نویسندهی اول این مقاله، میگوید:
نتایج بررسی ما نشان داد که تجربههایی که فرد در زندگی کسب میکند، چه از نوع نواختن یک ساز باشد و چه یادگیری یک زبان خارجی، میتواند عملکردهای مغز وی را شکل دهد.
موسیقیدانان و افراد دوزبانه، از مدتها قبل ثابت کردهاند که حافظهای بهتر از دیگران دارند. آنها میتوانند موارد را به ذهن بسپارند، شماره تلفنها را حفظ کنند یا ریاضیات را بهصورت ذهنی انجام دهند. اکنون این پرسش مطرح میشود که دلیل این امتیازها چیست؟ برای پاسخ به این سؤال، پژوهشگران اقدام به تصویربرداری از مغز سه گروه از افراد کردند تا تأثیر یادگیری موسیقی و زبان خارجی را در بهبود عملکرد مغز آنها نشان دهند.
در این مطالعه، مغز ۴۱ شرکتکننده در محدودهی سنی ۱۹ تا ۳۵ سال مورد بررسی قرار گرفت. گروه اول به زبان انگلیسی صحبت میکردند و سررشتهای در موسیقی نداشتند. گروه دوم مهارت نواختن یک ساز موسیقی داشتند؛ اما فقط به زبان انگلیسی صحبت میکردند. گروه سوم دوزبانه بودند و با موسیقی آشنایی نداشتند. از مغز هر یک از شرکتکنندگان عکسبرداری شد.
در حین تصویربرداری از آنها خواسته شد صدایی را که قبلا شنیده بودند، تشخیص دهند. این صداها شامل صوت حاصل از سازهای موسیقی، محیط پیرامون و افراد بود؛ علاوه بر این، شرکتکنندگان باید جهت صدایی را که شنیده بودند تعیین میکردند.
افراد نوازندهی ساز نوع صدا را سریعتر از دو گروه دیگر تشخیص دادند. همچنین درمورد تشخیص جهت صدا، دوزبانهها و نوازندهها عملکرد بهتری از خود نشان دادند. البته دوزبانهها و افراد انگلیسیزبان غیر نوازنده سطح توانایی یکسانی در تشخیص نوع صد داشتند؛ اما فعالیت مغزی افراد دوزبانه برای تشخیص صدا کمتر بود. دکتر آلین، استادیار دانشگاه تورنتو، در این خصوص میگوید:
افراد دوزبانه در تشخیص صدا کمی کندتر عمل میکنند؛ زیرا اطلاعات در مغز آنها از میان دو کتابخانهی زبانی پردازش میشود.
در قدم بعدی، پژوهشگران به دنبال بررسی این موضوع هستند که آیا یادگیری هنر و موسیقی میتواند موجب تغییر توابع عملکردی در مغز افراد بزرگسال شود؟
دستاوردهای این پژوهش در Annals of the New York Academy of Sciences منتشر شده است.
.: Weblog Themes By Pichak :.