اگر خاطرتان باشد، در جلسات پیش نحوه پیدا کردن المان‌های اچ‌تی‌ام‌ال را آموختیم. با در اختیار گرفتن یک المان اچ تی ام ال در جاوا اسکریپت علاوه بر متدهایی همچون خواندن محتویات اچ تی  ام ال یا تغییر اتریبیوت‌های آن، امکان تغییر استایل‌ها و شکل ظاهری آن‌ها نیز وجود دارد. در این قسمت از آموزش به بررسی عمیق‌تر این موضوع خواهیم پرداخت. 

برای این کار مثل همیشه ابتدا باید المان اچ‌تی‌ام‌الی که قصد تغییر در سی اس اس آن را داریم پیدا کنیم، سپس استایل‌های آن را تغییر دهیم.

document.getElementById(id).style.property = " استایل‌های جدید "

همانطور که می‌بینید برای تغییر استایل‌های یک المان اچ تی ام ال دستوری به نام style وجود دارد. متد style در جاوا اسکریپت حاوی تمامی استایل‌هایی است که در CSS به یک المان اچ‌تی‌ام‌ال می‌توان اعمال کرد. برای مثال فرض کنید ما یک المان html با آی‌دی منحصر به فرد red داریم:

<div id="red">رنگ را به قرمز تغییر بده</div>

این المان را می‌خواهیم بعد از کلیک شدن روی آن به کمک جاوا اسکریپت به رنگ قرمز در بیاوریم. برای این کار ابتدا باید متد کلیک را روی این المان اضافه کنیم. همانطور که در جلسات گذشته گفته شد به کمک اتریبیوت onclick روی المان‌های اچ تی ام ال می‌توانید تغییرات جاوا اسکریپتی دلخواه را بعد از کلیک روی المان اعمال کنید. (البته راه‌های دیگری مثل eventListener ها نیز وجود دارد که هنوز آن‌ها را نیاموخته‌ایم).

بدین ترتیب المان اچ تی ام ال red‌ به شکل زیر در می‌آید. 

<div id="red" onclick="changeColor()">رنگ را به قرمز تغییر بده</div>

حالا باید در فایل جاوا اسکریپت خود یک فانکشن به نام changeColor بنویسیم که کار این فانکشن تغییر رنگ المان بعد از کلیک روی آن است.

بدین ترتیب در فایل جاوا اسکریپت خواهیم داشت:

function changeColor(){

document.getElementById("red").style.color = "red"

}

دقت کنید که حتما نتیجه را باید در قالب استرینگ بنویسید. همانطور که مشاهده می‌کنید متد Style در درون خود تمامی تغییرات سی اس اسی را با همان نام دارد. برای مثال برای تغییر رنگ از color برای تغییر display از دستور display و ... استفاده می‌کنیم. دستوراتی که در css دارای - هستند، به جای علامت - حرف دوم را بزرگ می‌نویسیم. مثال‌های زیر را نگاه کنید تا منظورمان را بهتر متوجه شوید.

document.getElementById("red").style.display = "none"

document.getElementById("red").style.fontSize = "12px"

همانطور که می‌بینید در این مثال ما فونت سایز را که کلمه دو بخشی در Css است به صورت دو کلمه چسبیده به هم که کلمه دوم با حرف بزرگ است نوشتیم(به این قاعده که حرف اول کلمه دوم با حرف بزرگ نوشته شود قاعده camelCase گفته می‌شود و جاوا اسکریپت از این قاعده پیروی می‌کند).

document.getElementById("red").style.width = "200px"

همچنین دقت کنید دستوراتی که دارای واحد هستند (مثل width یا font-size یا ... حتما واحد آن را در کنار آن بنویسید.

تمرین:

یک دکمه بنویسید که با کلیک روی آن کلیه المان‌های پاراگراف موجود در متن به رنگ آبی و فونت با اندازه ۱۴ در بیاید.

سخن پایانی:

در انتهای هفدهمین جلسه از آموزش جاوا اسکریپت با نحوه تغییر روی استایل‌های المان‌های اچ تی ام ال آشنا شدیم. در جلسه آینده باز هم سراغ استرینگ‌ها و متدهایی که روی این نوع متغیرها در جاوا اسکریپت می‌توان انجام داد خواهیم رفت. با زومیت همراه شوید.

لیست کلیه دستوراتی را که به کمک متد style روی المان‌های اچ تی ام ال قابل تغییر است، می‌توانید در این صفحهمشاهده کنید.



تاريخ : یک شنبه 30 ارديبهشت 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

در دنیای کنونی، تولیدکنندگان تلاش می‌کنند که تا حد ممکن موتورسیکلت‌های امن‌تری بسازند. معمولا این کار توسط سیستم‌های الکترونیکی انجام می‌شود. این سیستم‌ها شامل کنترل کشش، ترمز ABS هنگام پیچیدن و سیستم‌ تعلیق الکترونیکی است. ظاهرا هیچ کسی فکر نمی‌کرد که روزی از فناوری موشک برای کمک به حفظ تعادل و ثباتموتورسیکلت استفاده شود؛ و احتمالا بوش اولین شرکتی باشد که در این زمینه وارد شده است. 

موتورسیکلت Kawasaki Ninja 400

 هر موتورسوار باید بداند، چیزی به عنوان موتورسیکلت بدون افتادن (سُر خوردن) وجود ندارد. متغیرهای زیادی وجود دارند که تعادل دینامیکی موتورسیکلت را تعیین می‌کنند و بخش زیادی از آن‌ها وابسته به اراده‌ی موتورسوار نیستند.

یکی از شایع‌ترین اتفاقات ناگواری که معمولا در جاده‌های عمومی برای موتورسواران رخ می‌دهد، لوساید (lowside) است که به دلیل کاهش کشش چرخ جلو اتفاق می‌افتد. مهم نیست که موتورسیکلت به تجهیزات ایمنی (مانند سیستم ترمز ضدقفل) مجهز شده باشد؛ اگر موتورسوار در پیچی لغزنده با سرعت حرکت کند و بخواهد بپیچید، به دلیل عملکرد یک حسگر الکترونیکی بسیار کوچک روی چرخ؛ عمل ترمزگیری به سرعت انجام می‌شود و ممکن است منجر به سر خوردن و تصادف موتورسیکلت شود. 

Bosch motorcycle side thrusters / بوش موتورسیکلت

در اکثر اوقات و برای بیش‌تر موتورسواران، نجات یافتن از تصادف لوساید می‌تواند شانسی بزرگ و البته تجربه‌ای پرهزینه باشد. در این حالت باز نگه داشتن دریچه گاز پیشرانه موتورسیکلت، احتمالا تنها چیزی است که می‌تواند زندگی موتورسوار را نجات دهد؛ البته اگر زمان کافی برای نگه داشتن و کنترل کشش چرخ‌های آن وجود داشته باشد. 

بوش از روش جایگزین دیگری برای جلوگیری از این نوع تصادف استفاده می‌کند؛ یکی از این روش‌ها تحت عنوان "پروژه تحقیقاتی کاهش سُر خوردن" مورد بررسی قرار گرفته است که با دست جادویی به منظور جلوگیری از افتادن موتورسوار مقایسه می‌شود. ایده کلی مورد استفاده در این روش کاملا جدید است و از فناوری بسیار بالایی بهره می‌برد. 

بوش پیشنهاد می‌کند که برای بکارگیری فناوری دست جادویی، از نیروی پرتاب (فشار)‌ جانبی جهت جلوگیری از لغزش موتورسوار استفاده شود. اکثر موتورسیکلت‌های مدرن مجهز به حسگرهایی هستند که می‌توانند لغزش چرخ جلو را تشخیص دهند؛ بنابراین هنگامی که میزان لغزش از حد معینی تجاوز کرد، از نازل برای ایجاد نیروی پرتاب استفاده می‌شود. طرز کار به این صورت است که نازل گاز را برای جلوگیری از لغزش چرخ جلو در جهتی اسپری می‌کند، در نتیجه موتورسیکلت به صورت عمودی قرار می‌گیرد و می‌تواند مسیر حرکت خود را ادامه دهد. 

به نظر می‌رسد که این ایده بسیار شبیه به نحوه عملکرد موشک و براساس نیروی محرکه پرتابی آن باشد؛ در این مورد بوش پیشنهاد می‌کند از انباره (آکومولاتور) گاز برای تولید چنین نیرویی استفاده شود. این انباره‌ها شبیه مواردی هستند که در حال حاضر در کیسه هوای خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند. کل سیستم از فناوری کاربردی معمولی بهره می‌برد، در حالی که به سادگی برای دست‌یابی به هدف جدیدی بازآرایی شده است.

Super bike Bosche

 

سوالات زیادی وجود دارند که در مورد ایده بوش به ذهن می‌رسند. آیا پس از استفاده از مخزن گاز، می‌توان آن را دوباره پر کرد؟ استفاده از چنین سیستمی چه میزان به وزن موتورسیکلت اضافه می‌کند؟ در حالتی که خود موتورسوار بسیار سریع رانندگی کند و سُر خوردن او ناشی از کاهش کشش به علت لغزندگی جاده نباشد، این سیستم چطور عمل می‌کند؟ آیا بکارگیری این ایده منجر به تبدیل سُر خوردن موتورسیکلت به چرخش در جهت محور طولی و پرت شدن راننده نخواهد شد؟ بوش چه تدبیری برای مقابله با این خطرات اندیشیده است؟

با این حال الان نمی‌توان به طور قطعی در مورد جنبه‌های کاربردی ایده بوش قضاوت کرد و به نظر می‌رسد که برای چنین کاری بسیار زود باشد. ایده بوش برای پیشگیری از لغزش و سُر خوردن موتورسیکلت در حال حاضر در آغاز راه قرار دارد و بوش نمونه اولیه‌ای برای اثبات کار آن ارائه کرده است؛ به همین علت باید تا زمان عملیاتی شدن و آزمایش آن در شرایط واقعی صبر کرد.



تاريخ : یک شنبه 30 ارديبهشت 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

اتفاق پیش‌آمده برای فیسبوک باعث شد تا شرکت به‌دنبال شفاف‌سازی بیش‌تر در مورد قوانین حریم خصوصی خود باشد. از سوی دیگر، حساسیت کاربران نیز به مسئله‌ی حریم خصوصی افزایش پیدا کرد و از آن پس شرکت‌های گوگل،مایکروسافت و حتی اپل سعی داشته‌اند شفاف‌تر عمل کرده و کاربران را از اطلاعاتی که در مورد آن‌ها دارند مطلع کنند یا روند اطلاع از این موضوع را برای افراد آسان‌تر کنند. در این مطلب به شما نشان می‌دهیم که چطور می‌توانید از هر آن‌چه که اپل از شما می‌داند مطلع شوید.

گام اول

به وب‌سایت اپل رفته و وارد بخش حریم خصوصی یا Privacy شوید.

حریم خصوصی اپل

گام دوم

در صفحه‌ی حریم خصوصی زبانه‌ای به نام Our privacy policy وجود دارد. زبانه را پیدا کرده و روی آن کلیک کنید.

گام سوم

در زبانه‌ی یادشده لینکی تحت عنوان let us know وجود دارد. روی آن کلیک کنید.

حریم خصوصی

گام چهارم

کشور خود را انتخاب کنید.

حریم خصوصی اپل

گام پنجم

 

در این مرحله باید مشکل امنیتی خود را مشخص کنید. در منوی بازشونده privacy issues را انتخاب کنید.

گام ششم

جزئیاتی را که اپل از شما می‌پرسد پاسخ دهید.

حریم امنیتی اپل

گام هفتم

اپل با ارسال ایمیل احراز هویت تشخیص خواهد داد که آیا کسی که قصد دسترسی به اطلاعات را دارد حقیقتا شما هستید یا فردی متجاوز.

گام هشتم

پس از احراز هویت شما، داده‌ها در قالب یک فایل زیپ حفاظت شده و دارای پسورد برای شما ارسال خواهد شد. اپل رمز این فایل را در ایمیلی جداگانه برای شما می‌فرستد و شما با وارد کردن این رمز قادر خواهید بود به تمام داده‌هایی که اپل از شما در اختیار دارد دسترسی داشته باشید.

توجه داشته باشید که ممکن است چند روزی طول بکشد تا اپل کل اطلاعاتی که از شما دارد را برای شما ارسال کند؛ اما سرانجام به تک‌تک جزئیاتی که این شرکت از شما در اختیار دارد دسترسی خواهید داشت.



تاريخ : یک شنبه 30 ارديبهشت 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

گزارش‌های جدید نشان از این دارد که اپل درصدد عرضه‌ی یک نسخه‌ی ۱۹۹ دلاری از هوم پاد با برند بیتس است. بنابر اطلاعات زنجیره‌ی تولید محصولات اپل، اسیکر هوشمند جدید اپل برجسب قیمت ۱۹۹ دلاری داشته و با برند بیتس راهی بازار خواهد شد. پیش از این نیز اطلاعاتی در عرضه‌ی اسپیکر هوشمند ارزان قیمت توسط اپل منتشر شده بود، حال آنکه این اولین بار است که اطلاعاتی در خصوص عرضه‌ی این محصول با برند بیتس منتشر شده است.

یکی از اطلاعاتی که در گزارش جدید نیز شاهد اشاره به آن هستیم، مذاکرات اپل با مدیاتک برای تولید نسخه‌ی ارزان‌تر هوم‌پاد است. این برای اولین بار نیست که اطلاعاتی در رابطه با مذاکره‌ی اپل با مدیاتک برای توسعه‌ی یک اسپیکر هوشمند ارزان قیمت منتشر می‌شود و پیش از این نیز گزارش‌های دیگری که برگرفته از اطلاعات زنجیره‌ی تولید محصولات اپل بودند، به این نکته اشاره کرده بودند.

نکته‌ی دیگری که در مورد هوم‌پاد ارزان قیمت اپل جالب به نظر می‌رسد، در مورد عرضه‌ی اسپیکر جدید و ارزان اپل با برند بیتس است. زمانی که اپل سال گذشته AirPlay 2 را رونمایی کرد، اعلام کرد که این ویژگی در آینده به محصولات بیتس نیز اضافه خواهد شد. با توجه به این موارد، می‌توان تصور کرد که شاید منابع مورد نظر، اطلاعات مربوط هدفون بیتس مجهز به فناوری AirPlay 2 به اشتباه به عنوان اسپیکر هوشمند ارزان قیمت اپل مخابره کرده‌اند.

از احتمالات موجود برای اسپیکر هوشمند ارزان قیمت اپل باید به پشتیبانی نکردن از دستیار صوتی هوشمند سیری توسط آن اشاره کرد. گمانه‌ها نشان از این دارد که شاید اپل پشتیبانی از سیری را تنها به هوم‌پاد محدود کرده و در اسپیکر بیتس شاهد چنین ویژگی نباشیم.

هرچند شاید اسپیکر هوشمند ارزان اپل با برند بیتس راهی بازار نشود، اما تا به امروز گزارش‌های متعددی منتشر شده که عرضه‌ی نسخه‌ی ارزانی از هوم‌پاد را پیش‌بینی کرده است.

جدیدترین اطلاعات ارائه شده نشان از این دارد که اپل در طول زمستان ۲۰۱۸ موفق شده تا ۶۰۰ هزار دستگاه اسپیکر هوم‌پاد راهی بازار کند. به طور حتم فروش ۶۰۰ هزار دستگاه هوم پاد در قیاس با اکوی آمازون چندان درخشان نیست، اما باید به این نکته اشاره کرد که قیمت هوم‌پاد اپل ۳۴۹ دلار است، حال آنکه الکسای آمازون تنها ۴۹ دلار قیمت دارد.



تاريخ : یک شنبه 30 ارديبهشت 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

وقتی به آسمان صاف شب نگاه می‌کنید، در همه‌ی جهت‌ها ستارگانی را می‌بینید. چنین به‌نظر می‌رسد که گویی در مرکز کیهان قرار دارید، اما واقعاً چنین است؟ اگر نه، پس مرکز جهان کجاست؟

حقیقت این است که جهان مرکزی ندارد. از زمان مه‌بانگ (بیگ بنگ) در حدود ۱۳/۷ میلیارد سال پیش، جهان پیوسته در حال انبساط بوده است. اما مه‌بانگ برخلاف نامش، انفجاری نبود که از مرکز نقطه‌ی انفجار اتفاق بیفتد. جهان از یک شکل کاملاً فشرده و کوچک آغاز شد و سپس هر نقطه‌ای در جهان به‌صورت یکسان منبسط شد که این روند هنوز هم در حال پیشروی است. بنابراین، بدون نقطه‌ی چشمه جهان مرکزی ندارد.

برای درک این مطلب مورچه‌ای را درنظر بگیرید که روی سطح یک بالن کاملاً کروی دو بعدی زندگی می‌کند. از دیدگاه مورچه همه‌جای سطح یکسان است و مرکزی روی سطح کره و حتی لبه‌ای روی آن وجود ندارد.

اگر بالن را باد کنید، مورچه می‌بیند که جهان دو بعدی‌اش منبسط شده است. دو نقطه روی سطح کره رسم کنید و می‌بینید که از هم فاصله می‌گیرند، درست مانند کهکشان‌های واقعی جهان ما.

برای این مورچه در جهان دوبعدی، سومین بعدی که بر سطح بالن به‌صورت عمود گسترش پیدا می‌کند، هیچ مفهوم فیزیکی ندارد؛ مثل حرکت کردن به سمت مرکز بالن.به‌گفته‌ی باربارا رایدن ، اخترفیزیکدان دانشگاه ایالتی اوهایو:

مورچه می‌داند که می‌تواند جلو و عقب برود. می‌تواند چپ و راست برود. اما درکی از بالا و پایین ندارد.

جهان سه‌بعدی ما نسخه‌ای از جهان بالن دو بعدی مورچه است. اما قیاس بالن، با مساحت سطح محدود آن، یک جهان محدود و متناهی را عرضه می‌کند که بر مبنای اینکه نور از زمان مه‌بانگ چه مسافتی را طی کرده، استوار است. مشاهدات کیهان‌شناسان فقط محدوده‌ی متناهی از کیهان را نشان می دهد؛ اما کل کیهان ممکن است نامتناهی باشد. رایدن همچنین می‌گوید:

کیهان‌شناسان هنوز مطمئن نیستند که جهان ما واقعی است یا نه. 

اگر مسئله این است می‌توانیم بالن را با سطح کشی همواری که تا ابد درحال انبساط است، جایگزین کنیم. یا اینکه اگر می‌خواهید به یک جهان سه‌بعدی فکر کنید، قرص نان نامتناهی کشمشی را تصور کنید که به‌طور پیوسته منبسط می‌شود. کشمش‌ها در این نان نماینده‌ی کهکشان‌ها هستند که از هم دور می‌شوند. رایدن در گزارشی به لایو ساینس اظهار کرد:

اگر جهان نامتناهی باشد، مرکزی برای آن وجود ندارد.

مسطح یا انحنا‌دار بودن جهان به‌مقدار کل جرم و انرژی موجود در کیهان بستگی دارد. اگر چگالی انرژی و جرم جهان درست باشد (که چگالی بحرانی نامیده می‌شود)، آنگاه جهان همانند یک صفحه هموار خواهد بود که با آهنگ شتاب‌‌دار ثابتی منبسط می‌شود.

اما اگر چگالی بیشتر از آن مقدار باشد، کیهان مانند بالن انحنا خواهد داشت. گرانش اضافی درنتیجه‌ی این افزایش چگالی، سرعت انبساط را کند می‌کند. درنهایت در نقطه‌ای انبساط را متوقف می‌کند.

در چگالی‌های کمتر از چگالی بحرانی، انبساط کیهانی بیش از پیش شتاب می‌گیرد. در این سناریو، انحنای جهان منفی است؛ یعنی جهان شکل زین‌مانندی دارد. هرچند، جهان نامتناهی است، بازهم فاقد مرکز است.

تاکنون ایده‌های نظری و مشاهداتی از جمله تابش زمینه کیهانی و پستاب مه‌بانگ تا حد زیادی به یک جهان مسطح اشاره دارند. اما کیهان‌شناسان هنوز نمی‌دانند که جهان واقعاً مسطح است یا منحنی آن به‌قدری وسیع است که مسطح به‌نظر می‌رسد؛ همانطور که در سطح زمین، آن را مسطح احساس می‌کنیم.

از آنجا که جهان مرکز ندارد و با توجه به انبساط آن لبه‌ای هم ندارد، با این اصل کیهان‌شناسی که هیچ جایی در جهان خاص نیست، سازگار است. مشاهداتی که از نحوه‌ی توزیع خوشه‌های کهکشان و تابش زمینه کیهانی به‌دست آمده است، نشان می‌دهد که وقتی به کیهان از نقطه‌ی دوری نگاه کنید، حقیقتاً همه‌جا یکسان به‌نظر می‌رسد.

در طول تاریخ، انسان مدام در اشتباه بود که جایی نزدیک یا مرکز جهان قرار دارد. این مرکزیت را زمین، خورشید یا حتی کهکشکان راه شیری می‌دانستند. اهمیتی که ما انسان‌ها تا چه حد خود را خاص می دانیم، درحال حاضر جهان خلاف آن را اثبات کرده است.



تاريخ : یک شنبه 30 ارديبهشت 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

در سال ۱۹۹۹ خودروی عضلانی و رودستر پرقدرت شلبی (Shelby) سری 1 با تولید محدود ۲۴۹ دستگاه و قیمت پایه ۲۲۵ هزار دلار عرضه شد. پس از گذشت تقریباً دو دهه، مدیران ارشد این برند آمریکایی سری 2 این مدل را با استفاده از همان شاسی قدیمی معرفی کردند.

شلبی / Shelby

شلبی سری 1 به عنوان تنها خودرویی که تماماً توسط کرول شلبی؛ بنیان‌گذار برند شلبی امریکن طراحی و ساخته شده است، از پیشرانه‌ی ۸ سیلندر V شکل ۴ لیتری اولدزموبیل با ۳۲۰ اسب بخار قدرت در دور موتور ۶۲۰۰ و گشتاور ۳۹۰ نیوتن‌متر در دور موتور ۵۰۰۰ استفاده می‌کرد که امکان سفارش نوع سوپرشارژ آن نیز وجود داشت. سری 1 با نهایت سرعت ۲۷۴ کیلومتر بر ساعت در زمان ۴.۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسید. نهایت سرعت شلبی سری 1 با وزن ۱۲۰۲ کیلوگرم، حدود ۲۴ کیلومتر بر ساعت از شلبی کوبرا بیشتر بود.

شلبی / Shelby

به‌منظور احیای سری 1، فقط سالانه ۴ دستگاه شلبی سری 2 کاملاً دست‌ساز با استفاده از پنل‌های تقویت و به‌روز شده‌ی سری 1 توسط تیم مهندسی وینگارد موتوراسپرتس (Wingard Motorsports)،  برای فروش در بازار جهانی با پیشرانه‌های ۸ سیلندر V شکل 427 FE یا 427 Windsor فورد تیونینگ شده عرضه خواهد شد. مدیران ارشد شلبی تنها با اشاره به «قدرت بالای ۸۰۰ اسب بخار» و ۱۲ درصد وزن سبک‌تر آن در مقایسه با سری 1، مشخصات کامل فنی پیشرانه و قوای محرکه سری 2 را اعلام نکردند.

گری پترسون، رئیس شرکت شلبی امریکن گفت:

با اینکه شلبی سری 2 بر اساس نسل اول ساخته می‌شود، اما این مدل پیشرفت قابل توجهی کرده است. شلبی سری 2، با ترکیب هنر دست با جدیدترین فناوری‌ها روز، به قلمرو خودروهای سوپراسپرت وارد شده است. سری 2 خودروی مناسبی برای کلکسیونرها و طرفداران خودروهای خاص است که به لذت‌ محض رانندگی توجه دارند.

مشتریان این مدل خاص امکان انتخاب و سفارشی‌سازی تک‌تک‌ بخش‌های شلبی سری 2 را دارند. پس از سفارش بدنه‌ و پنل‌های آلومینیومی ، فیبرکربن یا تیتانیومی بدون رنگ یا رنگ‌شده، طرح نوارهای مسابقه‌ای شلبی با رنگ‌های مختلف و کابین مملو از چرم و آلکانترا،  سرهم کردن سری 2 توسط دست‌های تیم مهندسی وینگارد موتور اسپرتس آغاز می‌شود. هر دستگاه شلبی سری 2، شامل یک‌سال گارانتی و یک جلسه‌ی تمرینی رانندگی در پیست اسپرینگ مونتین لاس وگاس خواهد شد.

شلبی / Shelby

قیمت پایه شلبی سری 2 با بدنه‌ی فیبر کربن و آلومینیوم به‌ترتیب برابر با ۳۵۰ هزار دلار و ۵۰۰ هزار دلار است. شلبی سری 2 با بدنه‌ی آلومینیومی فقط یک دستگاه در سال ساخته خواهد شد؛ قیمت مدل تیتانیومی این خودروی خاص، هنوز اعلام نشده است.



تاريخ : یک شنبه 30 ارديبهشت 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

گوگل تغییرات بسیاری در جیمیل (Gmail) اعمال کرده است. علاوه‌بر ویژگی‌های جدیدی که در کنفرانس Google I/O امسال معرفی شد، مجددا شاهد تغییرات جدیدی در جیمیل هستیم. یکی از ویژگی‌های جدیدی که به جیمیل اضافه شده،‌ قابلیت منشن‌کردن افراد با کاراکتر @ درون بدنه‌ی ایمیل است، با این ویژگی، کاربران به‌راحتی می‌توانند دیگران را تگ کنند. براساس گزارش اندروید پلیس، قابلیت یادشده به‌همراه بازطراحی گسترده‌ی جیمیل پیش از کنفرانس توسعه‌دهندگان امسال از راه رسیده است.

می‌توانید با استفاده از name@ یا استفاده از name+ (در گوگل پلاس)‌ دیگران را تگ کنید. با این روش می‌توانید نام فرد را به گیرندگان اضافه کنید و نام آن کاربری که وی را تگ کرده‌اید به‌صورت مشخص های‌لایت شده در فهرست گیرندگان مشخص می‌شود. با استفاده از تگ کردن نام‌ها در زمان شما صرفه‌جویی می‌شود و می‌توانید به جای اینکه به قسمت دریافت کننده ایمیل بروید و ایمیل فرد دریافت کننده را تایپ کنید یا آن را در فهرست دریافت‌کنندگان پیدا کنید،‌ به‌راحتی بتوانید با استفاده از روش تگ کردن با سرعت بالاتری برای وی ایمیل ارسال کنید. این قابلیت در حال حاضر در سیستم‌عامل اندروید و iOS جیمیل قابل استفاده نیست؛ ولی نسخه وب جیمیل به آن مجهز شده است.

جیمیل به‌تازگی چندین ویژگی مفید مبتنی بر هوش مصنوعی را در اختیار کاربران قرار داده است که جدیدترین آن‌ها، ویژگی «Nudge» است. وقتی ایمیلی برای شما ارسال شده باشد و فراموش کرده باشید آن‌ها را چک کنید،‌ این ویژگی به شما هشدار می‌دهد. ویژگی جدید «Nudge» در جیمیل به شما اجازه می‌دهد زمان و تاریخ مشخصی را برای ایمیل‌های خاص تنظیم کنید تا مجددا در صندوق ورودی‌تان نمایش داده شود. اگر فراموش کرده باشید آن ایمیل‌ خاص را باز کنید،‌ مجددا به صندوق ورودی شما ارسال شده و نمایش داده می‌شود. لذا Nudge به شما کمک می‌کند تا ایمیل‌های مهم خود را از دست ندهید. این ویژگی با کمک هوش طراحی شده است. 

این ویژگی در گوشه‌ی سمت راست بالای صفحه به شما نشان می‌دهد که ایمیل‌های خاصی به صندوق ورودی‌تان ارسال شده است. این ویژگی به صورت پیش فرض فعال خواهد شد،‌ ولی کاربر می‌تواند آن‌ را به صورت دستی از طریق تنظیمات جیمیل غیرفعال کند. 



تاريخ : یک شنبه 30 ارديبهشت 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

لامبورگینی حداقل دو بار در تاریخ خود، با تولیدکنندگان دوچرخه برای ساخت مدل‌های مسابقه‌ای کیفیت بالا، همکاری کرده است. در حال حاضر خودروساز معروف دنیا با شرکت ایتال‌تکنولوژی (Italtechnology) همکاری می‌کند تا یکدوچرخه الکتریکی (e-bike) با برند لامبورگینی تولید شود.

به تازگی در موزه لامبورگینی در سنت آگاتا بولونزه اعلام شد که دوچرخه‌‌های برقی که لامبورگینی قصد دارد با همکاری ایتال‌تکنولوژی تولید کند، شامل دو مدل دوچرخه کوهستان و جاده‌ای می‌شود. (تصویر زیر متعلق به دوچرخه کوهستان است).

 دوچرخه برقی لامبورگینی رونمایی شد

 

اگرچه هنوز منتظر هستیم تا لامبورگینی مشخصات بیش‌تری در مورد این دوچرخه برقی منتشر کند، اما گفته می‌شود که دوچرخه جاده‌ای لامبورگینی برای مشتریانی طراحی شده است که علاقه‌مند به استفاده از حداکثر سرعت هستند. به گفته لامبورگینی، دوچرخه‌سواران می‌توانند با استفاده از دوچرخه برقی جدید به نهایت سرعت مجاز جاده‌ای تحت قوانین رانندگی فعلی دست یابند.  هر دو دوچرخه برقی لامبورگینی در ایتالیا طراحی و ساخته شده‌اند و نتیجه بیش از پنج سال تحقیق و توسعه هستند. آن‌طور که ایتال‌تکنولوژی می‌گوید، چهار اختراع بین‌المللی در رابطه با این دوچرخه‌های الکتریکی ثبت شده است.

فروش دوچرخه برقی لامبورگینی از ماه آینده آغاز خواهد شد و خریداران می‌توانند به صورت آنلاین یا از طریق خرده‌فروشان بین‌المللی انتخابی اقدام به خرید کنند. خریدارانی نیز که از طریق برنامه Ad Personam سفارش خود را ثبت کنند، می‌تواند رنگ‌های سفارشی مخصوص خودروهای لامبورگینی را برای دوچرخه برقی خود رزرو کنند. 



تاريخ : یک شنبه 30 ارديبهشت 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

باتری‌های لیتیوم سولفوری (Li,S) از انواع نسبتا جدیدی هستند که طی پژوهش‌های مختلف توسعه یافته‌اند. به‌دلیل تراکم بالای انرژی این نوع باتری‌ از نظر تئوری (به‌طوری‌ که پنج برابر بیشتر از آخرین باتری‌های لیتیوم یونی در یک حجم کوچک‌تر انرژی ذخیره‌ می‌کند)، در هر دو مقیاس کاربردی بزرگ و کوچک هم از گزینه‌های قوی و برندگان احتمالی به‌شمار می‌رود.

 

اما قبل از پیاده‌سازی این نوع باتری‌ در زمینه‌های کاربردی واقعی، باید بعضی از مشکلات عملکردی آن‌ ازجمله رسانایی ضعیف و بازدهی انرژی ناکافی را حل کرد. این خطاهای کوچک از واکنش‌ها و انواع شیمیایی درون باتری ناشی می‌شوند؛ زیراشارژ باتری از طریق اتم‌های لیتیوم بین دو الکترود باتری و از طریق الکترولیتی که آن‌ها را جدا می‌کند، منتقل می‌شود. این مشکلات را می‌توان با اضافه کردن سولفیدهای رسانای فلزی ازجمله سولفید مس (CuS)، سولفید آهن (FeS2)، سولفید تیتانیوم (TiS2) و ... به الکترود سولفور تا اندازه‌ای کاهش داد. بااین‌حال هر نوع سولفید فلز در باتری‌های Li-S رفتار منحصربه‌فرد و متفاوتی از خود نشان می‌دهد. دانشمندان برای درک سازوکارهای بنیادی این رفتارهای متفاوت باید به بررسی دقیق واکنش‌های پیچیده‌ی شارژ و تخلیه‌ی شارچ باتری بپردازند که خود یک چالش به شمار می‌رود.

تصویر 1دانشمندان با همراهی یورگین تیم از اشعه‌ی طیف‌سنجی اشعه‌ی ایکس تفکیک زیرمیکرونی (SRX) برای نمایش فرآیندهای داخلی باتری لیتیوم، سولفور استفاده کردند.

گروهی از پژوهشگرها در سه مرکز NSLS-II (مرکز ملی نور شتاب‌دهنده‌ی ذرات ۲)، بخش انرژی ایالات‌متحده (DOE)، دفتر تأسیسات کاربری علوم در آزمایشگاه ملی بروکهاون DOE، با هدف دستیابی به اطلاعات بیشتر در مورد تکامل شیمیایی و ساختاری افزودنی سولفید فلز (در این نمونه سولفید مس) با اجرای یک آزمایش چندروشی اشعه‌ی ایکس به بررسی حرکت یون‌های لیتیوم بین الکترودهای باتری پرداختند. کار آن‌ها یک نمونه‌ی بررسی اوپراندو است، بررسی اپراندو به روشی گفته می‌شود که امکان جمع‌آوری اطلاعات ساختاری و شیمیایی به پژوهشگرها می‌دهد و درعین‌حال اندازه‌گیری‌های فعالیت الکتروشیمیایی را ثبت می‌کند. این گروه از یک مجموعه تکنیک‌ اشعه‌ی ایکس برای این آزمایش استفاده کرد: توزیع پودر اشعه‌ی ایکس برای جمع‌آوری اطلاعات ساختاری، پردازش تصویر فلوئورسنس اشعه‌ی ایکس برای نمایش تغییرات در توزیع عناصر و طیف‌سنجی جذب اشعه‌ی ایکس برای ردیابی واکنش‌های شیمیایی.

نتایج در نسخه‌ی آنلاین ۱۱ اکتبر ۲۰۱۷ مجله‌ی Scientific Report منتشر شدند و چشم‌اندازهای جدیدی به تکامل شیمیایی و ساختاری سیستم باز کردند.

بررسی افزودنی‌ها برای عملکرد بهتر

از میان گزینه‌های مختلف، سولفید مس یا CuS به چند دلیل ازجمله رسانایی و تراکم انرژی بالا گزینه‌ی خوبی به نظر می‌رسد. بر اساس نتایج آزمایش‌های قبلی اضافه کردن CuS به الکترود سولفور منجر به بهبود ظرفیت تخلیه‌ی شارژ باتری می‌شود؛ زیرا سولفور یک رسانای ضعیف اما رسانا در مقابل CuS است و از نظر الکتروشیمیایی فعال و واکنش‌پذیر است. بااین‌حال وقتی از کاتدهای (الکترود مثبت) پیوندی سولفور، CuS استفاده شد، یون‌های Cu در الکترولیت حل و درنهایت روی آند (الکترود منفی) لیتیوم جمع شدند و لایه‌ی بین آند و الکترولیت را تخریب کردند. به این ترتیب سلول تنها پس از چند مرتبه چرخه‌ی شارژ-دشارژ، خراب می‌شود. به‌گفته‌ی هونگ گان، پژوهشگر بخش فناوری‌های پایدار انرژی بروکهاون و یکی از مؤلفین اصلی مقاله‌ی مرتبط:

این مشاهده یک چالش طراحی برای الکترودهای چندعملکردی است: شاید در حین عرضه‌ی مؤلفه‌های جدید با ویژگی‌های مطلوب مشکلاتی رخ دهد و مانع از اهداف طراحی اصلی شود. برای حل مشکلات باتری Li-S با افزودنی CuS و ارائه‌ی راهنمایی برای طراحی الکترودهای آینده، به درک بهتری از تکامل سیستم‌ها ازجمله درک ساختاری، شیمیایی و ریخت‌شناسی نیاز داریم.

روش چندوجهی

به‌گفته‌ی دیگر مؤلف مقاله، کارن چن ویگارت و استادیار علوم مواد دانشگاه استونی بروک و بخش مهندسی شیمی:

امروزه بیشتر نیاز به توسعه‌ی روش چندوجهی داریم؛ زیرا این روش تنها به بررسی یک جنبه از تکامل سیستم نمی‌پردازد، بلکه با استفاده از روش‌های تکمیلی شتاب‌دهنده‌ی ذرات دیدگاه جامعی نسبت به بسیاری از ابعاد سیستم ارائه می‌دهد.

درنتیجه، گروه پژوهشی در درجه‌ی اول به طراحی یک سلول باتری پرداخت که با هر سه روش اشعه‌ی ایکس سازگاری کامل دارد و می‌توان آن را در سه باریکه‌ی مختلف اشعه‌ی ایکس مورد بررسی قرار داد. طرح آن‌ها نه‌تنها امکان اندازه‌گیری در هر دو الکترود باتری را فراهم کرده؛ بلکه از نظر نوری هم شفاف است و امکان اجرای میکروسکوپی نوری و ترازبندی در خطوط باریکه را به پژوهشگر می‌دهد. به‌گفته‌ی چن ویگارت:

دلیل اهمیت این ویژگی‌ها این است که امکان تجزیه‌ی فضایی واکنش‌های مؤلفه‌های مختلف را در موقعیت‌های مختلف داخل سلول فراهم می‌کنند و این همان هدف اصلی پژوهش است.

علاوه بر این طرح به‌قدری ساده و تطبیق‌پذیر است که امکان تولید مقرون‌به‌صرفه‌ی تعداد زیادی از سلول‌ها را برای هر آزمایش شتاب‌دهنده فراهم می‌کند. سان، ژاو و لین با همکاری یکدیگر موفق به توسعه‌ی سلول‌های باتری چندوجهی شدند. علاوه بر این تیم پژوهشگرها به طراحی یک نگه‌دارنده‌ی چندسلولی پرداخت که امکان چرخش هم‌زمان چند باتری و اندازه‌گیری موفقیت‌آمیز و پیوسته‌ی آن‌ها را فراهم می‌کند.

اریک دورهیخط باریکه‌ی پراکندگی پودری اشعه‌ی ایکس (XPD)، تیم با همکاری اریک دورهی به بررسی تکامل ساختاری الکترود پیوندی در حین تخلیه‌ی شارژ می‌پردازد.

دانشمندان برای مطالعه‌ی تکامل ساختاری الکترودهای پیوندی در حین تخلیه‌ی شارژ، از روش تفرق پودری اشعه‌ی ایکس (XPD) استفاده کردند. خط باریکه‌ی XPD یک ابزار مؤثر در بررسی واکنش‌های باتری از جمله باتری‌های لیتیوم سولفوری است که در این نمونه برای ثبت زمان‌بندی واکنش بین لیتیوم و Cus نسبت به واکنش با سولفور به کار رفته است. طبق داده‌های XPD، محصولات واکنش بلوری یا کریستالی نیستند.

 

ساختار باتری

دانشمندان به طراحی یک سلول باتری لیتیوم سولفوری (راست) پرداخته‌اند که با هر سه روش اشعه‌ی ایکس در سه باریکه‌ی مختلف اشعه‌ی ایکس (چپ) سازگار است، از این باریکه‌ها برای بررسی عملکرد باتری در شرایط مختلف استفاده می‌شود.

گروه پژوهش برای کسب اطلاعات بیشتر مجددا از روش طیف‌سنجی جذب اشعه‌ی ایکس یا XAS استفاده کرد و آزمایش را در خط باریکه‌‌ی ISS (طیف‌سنجی دیواره‌ی داخلی) انجام داد. بر اساس داده‌های XAS پس از تخلیه‌ی کامل باتری، Cus به انواعی تبدیل می‌شود که نسبت Cu و S در آن‌ها بین دو ماده‌ی CuS و Cu2S متغیر است. گروه برای بررسی ترکیب فازی دقیق در آینده آزمایش‌های دیگری XAS را انجام خواهد داد.

دانشمندان برای نمایش تجزیه‌ی CuS و تجزیه‌ی مجدد آن روی آند لیتیوم از آزمایش میکروسکوپی فلوئورسنس اشعه‌ی ایکس یا XRF در خط باریکه‌ی SRX (طیف‌سنجی اشعه‌ی ایکس با تفکیک زیرمیکرونی) استفاده کردند. پردازش تصویر XRF با اندازه‌گیری فلوئورسنس اشعه‌ی ایکس منتشر‌شده هنگام برانگیخته شدن نمونه با یک منبع اصلی اشعه‌ی ایکس، به شناسایی عناصر موجود در آن می‌پردازد. به این صورت گروه می‌تواند پردازش عناصر موجود در باتری و همین‌طور چگونگی و تکامل توزیع را ثبت کند. این اطلاعات به داده‌های تکامل شیمیایی و ساختاری به‌دست‌آمده از بررسی‌های XPD و XAS وابسته هستند.

جمع‌بندی

با مرور کامل یافته‌های هرکدام از روش‌های اشعه‌ی ایکس، می‌توان به یک چشم‌انداز (هرچند پیچیده) از تکامل فاز کریستالی الکترود سولفور، CuS رسید و همین‌طور به نحوه‌ی تجزیه‌ی CuS در طول تخلیه‌ی شارژ سلول پی‌ برد. با مرور کلی نتایج به‌دست‌آمده از هرکدام از روش‌های اشعه‌ی ایکس تصویری از تکامل فاز کریستالی الکترود پیوندی سولفور، CuS و همین‌طور تجزیه‌ی CuS در طول تخلیه‌ی شارژ سلول شکل می‌گیرد. در بخش اول تخلیه‌ی شارژ، سولفور داخل کاتد به‌طور کامل مصرف می‌شود و به نظر می‌رسد که به پلی سولفیدهای لیتیومی حلال مثل LiS3، LiS4 و به همین ترتیب تا LiS8 تبدیل می‌شود. سپس پلی‌سولفیدها به Li2S2 غیر کریستالی تبدیل می‌شوند که بعدا به Li2S کریستالی تبدیل می‌شود. لیتیم دار شدن سولفور تا انتهای تخلیه‌ی شارژ متوقف می‌شود. در این نقطه، لیتیم‌دار شدن CuS شروع به تشکیل گونه‌های غیر کریستالی CuS می‌کند.

CuS به‌شدت با بعضی از انواع پلی‌سولفید واکنش می‌دهد

CuS به‌شدت با بعضی از انواع پلی‌سولفید واکنش می‌دهد. یون‌های Cu در الکترولیت حل می‌شوند و در این محلول از کاتد به آند می‌روند. انواع مختلف مس هم از سطح آند تجزیه و درنتیجه خیلی زود سلول خراب می‌شود. این پروژه یک مکانیزم شفاف در مورد واکنش سولفور و مس سولفید را داخل یک سلول Li-S در طول چرخه‌ی شارژ یا تخلیه‌ی شارژ ارائه می‌دهد. تیم پژوهشی از روش چندوجهی شتاب‌دهنده‌ی ذرات برای بررسی مکانیزم چرخه‌ی دیگر سیستم‌های باتری هم استفاده کرده است. جست‌وجوی افزودنی‌های رسانا به باتری‌های لیتیوم سولفور متمرکز بر سولفید‌های فلزی با حالت گذار پایدارتر هم است که می‌توان به تیتانیوم دی‌سولفید (TiS2) اشاره کرد، در این ترکیب هیچ تجزیه‌ی یونی Ti در طول تخلیه‌ی شارژ یا شارژ سلول مشاهده نمی‌شود.



تاريخ : یک شنبه 30 ارديبهشت 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

ربات‌های خزنده (Crawler Robot)، به عنوان مأموران جدید کنترل و مراقبت در مراکز کنترل انرژی هسته‌ای آغاز به‌کار کردند. کنترل انرژی هسته‌ای برای بشر یک آرزوی بزرگ است. تسلط بر قدرت هسته‌ای به‌قدری وسوسه‌برانگیز است که بشر در مواجهه با آن گاهی انسانیت خود را فراموش می‌کند. خاطرات تلخ بشر از خسارت‌های پسر کوچک و مرد چاق در ۱۹۴۵ هرگز فراموش نخواهد شد.

ربات‌های خزنده نیروگاه هسته‌ای

این تلنگری بود تا انسان تصمیم بگیرد دوران جدیدی را شروع کند و از انرژی هسته‌ای در راه‌های صلح‌آمیز استفاده کند؛ ولی کار باانرژی قدرتمند هسته‌ای مثل بازی کردن با دم شیر است. لحظه‌ای غفلت می‌تواند عواقب وحشتناک و جبران‌ناپذیری را نه‌تنها برای مردم عصر حاضر، بلکه برای نسل‌های آینده در پی داشته باشد. حادثه چرنوبیل از حوادث تلخ این دوران بود. هم‌اکنون عصر جدیدی آغاز شده است. بشر با ابزار فناوری، به سراغ مهار غول انرژی هسته‌ای می‌رود. حال گزینه جدید روی میز بشر، فناوری رباتیک است. فصل جدید این مبارزه در پایکتون، اوهایو آغاز شده است.

 

ربات‌های خط مقدم

وزارت انرژی ایالات‌متحده آمریکا (U.S. Department of Energy) قصد دارد با استفاده از ربات‌های خزنده به کنترل محیط‌های رادیواکتیویته بپردازد. البته قبلاً در حادثه هسته‌ای فوکوشیما که در ماجرای سونامی بزرگ ژاپن رخ‌داده بود، نیز ارتش ربات‌های ژاپنی وارد عرصه شده بودند. این ربات‌ها برای کار در شرایطی سخت و استقامت در برابر تشعشعات رادیواکتیویته ساخته‌شده بودند، اما در شرایط سخت محیطی بعد از چند ساعت از بین رفتند. هرچند قبل از قبول شکست خود توانستند از محیط داخل نیروگاه که برای انسان‌ها قابل‌دسترسی نبود، عکس‌هایی تهیه کنند. هنوز مسئله درک شرایط درون راکتور ذوب‌شده و وضعیت مواد رادیواکتیو درون آن مشکل بزرگ ژاپنی‌ها در بازسازی نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما است.

 

ربات‌های خزنده دانشگاه کارنگی ملون

این بار دانشگاه Carnegie Mellon این فرصت را پیداکرده تا قدرت دانش محققان خود و عملکرد ربات‌هایش را در این مبارزه خشن بسنجد. دانشگاه معتبر کارنگی ملون که جزو ۱۰ دانشگاه برتر امریکا است؛ بخش رباتیک خود را با مدیریت William Whittaker و با پشتیبانی وزارت انرژی ایالات‌متحده وارد عرصه نبرد کرده است. ویلیام وایت تاکردانشمند زبده‌ای است که تجربه فعالیت در پاک‌سازی راکتورهای آسیب‌دیده همچون چرنوبیل Chernobyl در اوکراین را دارد.

ربات‌های خزنده نیروگاه هسته‌ای

محل نبرد کیلومترها لوله است که باید بازرسی و بررسی شوند. این ربات‌های خزنده مأموریت دارند، وضعیت رسوب اورانیوم در لوله‌ها را بررسی کنند. این کار توسط کارگران به‌صورت دستی و از خارج لوله انجام می‌شود. در بعضی از مسیرها کارگران مجبور بودند از بالابرها و داربست‌ها برای رسیدن به لوله‌ها استفاده کنند که علاوه بر افزایش سختی کار، احتمال وقوع حوادث نیز افزایش می‌یافت.

 

DOE حامی ربات‌های خزنده

تا زمانی که اهمیت خطرات و عواقب بسیار بد این حوادث در بخش امنیت صنعت و کار در تاسیسات هسته‌ای وجود داشته باشد روند مفید استفاده از ربات‌های خزنده می‌تواند روبه افزایش باشد. حتی تأثیر این نتایج نیز در اعلامیه‌های DOE و بیان نتایج تخمین سودآوری این عملیات منعکس‌شده است. بر طبق این تخمین‌ها، عملیات ربات‌های خزنده موجب صرفه‌جویی ۱۰ میلیون دلاری در کارخانه پتاسیم گازی پایکتون می‌شود. در پدوکا کنتاکی نیز تأسیسات هسته‎‌ای وجود دارد که به تولید اورانیوم برای نیروگاه‌های نظامی و سلاح هسته‌ای و در آخر سوخت هسته‌ای می‌پردازد. DOE برآورد می‌کند، با اجرای این طرح در کارخانه Paduca کنتاکی حدود ۵۰ میلیون دلار صرفه‌جویی می‌شود.

ربات‌های خزنده نیروگاه هسته‌ای

ربات‌های دانشگاه ملون کارنگی (CMU) تصمیم دارند با خزیدن درون لوله‌ها عملیات بررسی را باکیفیت بالاتری انجام دهند. ربات‌های خزنده با این کار نه‌تنها هزینه عملیات را کاهش می‌دهند بلکه خطرات ناشی از کار نیز، به‌طور چشمگیری کاهش می‌یابد. وقتی تصور کنید مساحت بعضی از این کارخانه‌ها و لوله‌هایی که در طی آن، به‌ این‌طرف و آن‌طرف می‌روند، بیش از مساحت ۱۸۵ زمین فوتبال است، ارزش این عملیات و همچنین وسعت آن بیشتر درک می‌شود.

 

عملیات بزرگ‌ و ربات‌های جستجوگر

حقیقتاً فرایند جستجو اورانیوم انباشته‌شده و پاک‌سازی آن در طول لوله بسیار دشوار است. در طول سه سال بیش از ۱.۴ میلیون گزارش اندازه‌گیری لوله‌ و اجرای فرایند تست و بررسی به‌صورت دستی، از گستردگی این عملیات در تأسیسات هسته‌ای صحبت می‌کند. این میدان بزرگ مبارزه باعث شده وزارت انرژی ایالات‌متحده آمریکا (DOE) برای فرایند دقیق‌تری برنامه‌ریزی کند. طبق برآوردهای DOE باوجود ربات‌ها حجم کارها به ۱/۸ کاهش پیدا می‌کند. بااین‌وجود هنوز هم نیاز به تست و بررسی دستی در برخی اجزا برای کشف رسوبات اورانیومی وجود خواهد داشت.

ربات‌های خزنده نیروگاه هسته‌ای

William Whittaker نیز معتقد است این عملیات می‌تواند یک نقطه عطف بزرگ برای استفاده هر چه بیشتر ربات‌ها در محیط‌های خطرناک و حفظ جان انسان‌ها باشد. هدف او تبدیل این روش به یک متد استاندارد و حرفه‌ای برای اندازه‌گیری ذخایر اورانیوم و راه‌کاری برای مدیریت زباله هسته‌ای در سراسر جهان است.

 

RadPiper ربات خزنده

ویلیام واتاکر که نام رباتش را RadPiper نامیده‌ است، انتظار دارد بتواند مأموریت نظارت و پاک‌سازی لوله‌های ۳۰ اینچی و حتی بزرگ‌تر از آن را با موفقیت کامل انجام دهد. مزیت اصلی RadPiper این است که به‌طور خودکار درون لوله‌ها به حرکت و جستجو می‌پردازد. RadPiper مجهز به یک رادار لیزری است. این رادار لیزری (LiDAR) با ارسال امواج لیزری به بدنه لوله و بازگشت آن‌ها به مسیریابی و حرکت در میان لوله‌ها ادامه می‌دهد. لیدار همان تکنولوژی است که خودروهای بی‌سرنشین از آن برای جهت‌یابی استفاده می‌کنند. در کنار این تکنولوژی یک دوربین fisheye در سمت جلوی ربات وجود دارد تا تشخیص موانع و مشکلات در مسیر ربات ممکن باشد.

ربات‌های خزنده نیروگاه هسته‌ای

RadPiper با سنسوری جدید از یودید سودیم که توانایی شمارش اشعه گاما را دارد٬ برای اندازه‌گیری رادیواکتیو استفاده می‌کند. این سنسور با نام disc-collimated در دانشگاه کارنگی اختراع‌شده است. ربات تمام‌مسیر طول لوله را بررسی می‌کند و درنهایت دوباره به محل اول خود بازمی‌گردد. گزارش‌های روزانه ربات به تحلیلگران کمک می‌کند از آخرین وضعیت تأسیسات اطلاع کامل داشته باشند.

 

آینده صنعت رباتیک هسته‌ای نزدیک است

DOE برای توسعه ربات‌های خزنده ۱.۴ میلیون دلار به دانشگاه کارنگی پرداخت کرده است. اهمیت و وسعت این پروژه یکی از بهترین نمونه‌های عالی تجربه و تحلیل علوم رباتیک در دنیای واقعی است. DOE از هم‌اکنون به دنبال استفاده از این تکنولوژی در دیگر تأسیسات هسته‌ای حتی آن‌هایی که قرار است در آینده ساخته شوند همچون سایت Hanford یا سایت Savannah است. این موضوع ثابت می‌کند که رابطه میان تیم‌های مطالعه و تحقیق دانشگاهی، در عرصه روبات‌های توسعه‌یافته و دنیای تجارت می‌تواند بسیار مثبت باشد و حلقه طلایی صنعت و دانشگاه نتایج بزرگی را رقم بزند. با انتخاب ربات‌ها به‌عنوان پیش‌قراولان حضور انسان در محیط‌های خشن، سخت و خطرناک همانند محیط‌های رادیواکتیو یا سمی یا حتی کرات دیگر، نوید حضور موفق‌تر انسان در عرصه‌های سخت و چالش‌برانگیز به گوش می‌رسد.



تاريخ : یک شنبه 30 ارديبهشت 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |
صفحه قبل 1 ... 1094 1095 1096 1097 1098 ... 3356 صفحه بعد