در فرهنگ اسلامی، روزه وسیله‌ای برای تقرب به خداوند، به دست آوردن مراتب بالاترِ تقوا، پالایش بدن برای درک امور معنوی یا کفّاره‌ی بعضی از گناهان، تقویت اراده و نیز ایجاد حسّ شفقت نسبت به نیازمندان به شمار می‌رود. در این مقاله با برخی از احکام روزه در سفر آشنا می‌شویم.

 

شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَ الْفُرْقانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ وَ مَنْ کانَ مَریضاً أَوْ عَلى‏ سَفَرٍ فَعِدَّهٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُریدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لا یُریدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَ لِتُکْمِلُوا الْعِدَّهَ وَ لِتُکَبِّرُوا اللَّهَ عَلى‏ ما هَداکُمْ وَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ .

 

این است ماه رمضان که قرآن در آن نازل شده، قرآنی که سراسرش هدایتگر مردم است و دارای دلایل روشنی از هدایت است و مایه‌ی جدایی حق از باطل است. پس کسی که در این ماه در وطنش حاضر باشد باید آن را روزه بدارد و آنکه بیمار یا در سفر است، تعدادی از روزهای غیر ماه رمضان را به تعداد روزه‌های قضا شده روزه بدارد. خدا آسانی و راحت شما را می‌خواهد نه مشقت شما را و قضای روزه برای این است که شما روزه‌هایی را که به خاطر عذر شرعی افطار کرده‌اید کامل کنید و خدا را بر اینکه شما را هدایت فرموده بزرگ شمارید و نیز برای این که سپاس‌گزاری کنید.

سوره‌ی بقره/ آیه‌ی ۱۸۵

رمضان

مسافر شرعی کیست؟

کسی که به سفر می‌رود اگر سفر او شرایط زیر را داشته باشد از نظر شرع مسافر بوده و باید نمازهای چهار رکعتی خود را به صورت شکسته (دو رکعتی) بخواند.

  • سفر او از حیث مسافت نباید کمتر از هشت فرسخ باشد، به عبارت دیگر حداقل باید چهار فرسخ فاصله‌ی مبدأ تا مقصد او باشد. هشت فرسخ در حدود ۴۳ کیلومتر است.
  • از اول مسافرت، قصد پیمودن مسافت هشت فرسخی را داشته باشد.
  • قبل از رسیدن به حداقل مسافت شرعی (چهار فرسخ) از قصد خود مبنی بر پیمودن مسافت کامل شرعی بر نگردد.
  • سفرش در اثناء پیمودن مسافت شرعی، با رسیدن به وطن یا مکانی که قصد اقامت ده روزه در آنجا دارد قطع نشود.
  • سفرش اشکال شرعی نداشته باشد مثلاً برای کار حرام سفر نکند.
  • مسافر از افرادی که محل زندگی ثابتی ندارند، نباشد؛ مانند کوچ‌نشینان.
  • شغل او مسافرت نباشد مانند رانندگان یا شغلش در سفر نباشد مانند کسی که محل زندگی و شغل او دو شهر متفاوت است.
  • به حد ترخص برسد یعنی به مقداری از وطن یا مکانی که قصد اقامت ده روزه در آن‌جا را دارد، دور شود که اذان شهر را نشنود و دیوارش را نبیند.

رمضان

احکام روزه‌ی مسافر و شرایط صحت روزه در سفر

کسی که در ماه رمضان سفر می‌کند در مواردی که نمازش شکسته می‌شود، نباید روزه بگیرد.

کسی که در ماه رمضان قصد سفر دارد باید در برنامه‌ریزی سفر خود به موارد ذیل توجه داشته باشد تا روزه‌اش صحیح باشد:

  • مسافر باید سفر خود را در ماه رمضان بعد از ظهر شروع کند، یعنی بعد از ظهر از مبداء خود (وطن- جایی که قصد اقامت ده روزه در آن جا را دارد) خارج شود.
  • اگر مسافر قبل از ظهر مسافرت خود را شروع کند، روزه‌اش باطل است، ولی قبل از رسیدن به حد ترخص نمی‌تواند افطار کند و اگر قبل از رسیدن به حد ترخص افطار کرد، کفاره‌ی افطار عمدی روزه‌ی ماه رمضان بر او واجب می‌شود.
  • کفاره‌ی افطار عمدی روزه‌ی ماه رمضان عبارت است از:
  • غذا دادن به شصت فقیر یا دو ماه (شصت روز) روزه گرفتن که باید یک ماه تمام آن و حداقل یک روز از ماه دوم آن پی‌در‌پی باشد و اگر بقیه‌ی ماه دوم پی‌در‌پی نباشد، اشکال ندارد.
  • مسافر باید سفرش در ماه رمضان پیش از ظهر تمام شود، یعنی پیش از ظهر به مقصد خود (وطن- جایی که قصد اقامت ده روزه در آن جا را دارد) برسد.
  • اگر مسافر بعد از ظهر به مقصد خود برسد، چنانچه ظهر در جایی که نمازش کامل است نبوده باشد، روزه‌اش باطل است.
  • اگر مسافر پیش از ظهر به مقصد خود برسد، چنانچه مبطلی از مبطلات روزه را انجام نداده باشد، روزه‌ی خود را به اتمام می‌رساند و روزه‌اش صحیح است.
  • اگر مسافر پیش از ظهر به مقصد رسیده، ولی در اثنای سفرش در آن روز مبطلی انجام داده باشد، روزه‌اش باطل است، ولی فقط قضای آن را باید بگیرد و کفاره ندارد.
  • به طور کلی مسافرت در ماه رمضان اشکال شرعی ندارد و سفری که برای فرار از روزه باشد مکروه است یعنی بهتر است که انجام نشود.
  • تنها حالتی که مسافر شرعی می‌تواند در سفرش روزه بگیرد این است که روزه‌ی در سفر را نذر کرده باشد.
  • اگر غیر از روزه‌ی ماه رمضان روزه‌ی معین دیگرى بر انسان واجب باشد، اگر آن وجوب از جهت حقّ الناس باشد (مثل این كه اجیر شده باشد كه روز معینى را روزه بگیرد) نمى‌تواند در آن روز مسافرت كند.
  • اگر نذر كند روزه بگیرد و روز آن را معین نكند، نمى‌تواند آن را در سفر به جا آورد، ولى چنانچه نذر كند كه روز معینى را در سفر روزه بگیرد، باید آن را در سفر به جا آورد و نیز اگر نذر كند روز معینى را چه مسافر باشد یا نباشد روزه بگیرد، باید آن روز را اگر چه مسافر باشد روزه بگیرد.
  • كسى كه نمى‌داند روزه‌ی مسافر باطل است، اگر در سفر روزه بگیرد و در بین روز مسئله را بفهمد، روزه‌اش باطل مى‌شود و اگر تا مغرب نفهمد روزه‌اش صحیح است.
  • اگر فراموش كند كه مسافر است، یا فراموش كند كه روزه‌ی مسافر باطل مى باشد و در سفر روزه بگیرد، روزه‌ی او باطل است.

رمضان

در پایان برای به دست آوردن اطلاعات جامع‌تر در خصوص احکام روزه در سفر و همچنین پیدا کردن پاسخ پرسش‌های شرعی خود در این مورد بهتر است که به رساله‌های عملیه‌ یا پایگاه اینترنتی مراجع عظام تقلید مراجعه کنید.

سایت برخی از مراجع عظام تقلید

آیت الله العظمی جوادی آملی

آیت الله العظمی وحید خراسانی

آیت الله العظمی نوری همدانی

آیت الله العظمی مکارم شیرازی

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی

آیت الله العظمی سیستانی

آیت الله العظمی سبحانی

آیت الله العظمی بهجت

آیت الله العظمی خامنه ای 



تاريخ : جمعه 28 ارديبهشت 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

برخی اوقات اخباری از ورود برندهای نامتداول در عرصه ساخت خودرو و موتورسیکلت شنیده می‌شود که شاید شنیدن آن برای افراد جذابیت زیادی داشته باشد. بعضی از این پروژه‌ها بسیار مشکل هستند و برخی دیگر نیز مضحک به نظر می‌رسند، اما به نظر شما برنامه شراکت موتورساز اصیل، هارلی دیویدسن (Harley-Davidson)‌ با شرکت تولید ساعت و جواهرات بوچرر (Bucherer)، در کدام دسته قرار می‌گیرد؟ شرکت سوئیسی بوچرر که سابقه بسیار زیادی در تولید جواهرات قیمتی و ساعت دارد، با همکاری هارلی دیویدسن و به عنوان بخشی از کلکسیون ساعت بلو ادیشن (Blue Edition)، موتورسیکلت سفارشی به بازار عرضه می‌کند.

Harley-Davidson Softail motorcycle / موتورسیکلت هارلی دیویدسن سافتیل

نسخه بلو ادیشن موتورسیکلت هارلی دیویدسن قبل از این‌که با بیش از ۲۵۰۰ ساعت کار مفید تغییر داده شود، زندگی خود را به عنوان سافتیل اسلیم اس (Softail Slim S) آغاز کرد. پروژه طراحی و ساخت نسخه بلو ادیشن موتورسیکلت سافتیل اسلیم به مدت یک سال انجام گرفت و با تلاش هشت عضو از جواهرسازان شرکت بوچرر و متخصصان موتورسیکلت هارلی دیویدسن باندنربایک به ثمر رسید.

بدنه قدیمی موتورسیکلت سافتیل به طور کامل تعویض شد و بدنه جدیدی با دم عریض و زمخت، به عنوان پوشش قرار گرفت. طبق نشست مطبوعاتی شرکت بوچرر، تمام قطعات فلزی که در این موتورسیکلت منحصربفرد ساخته، جوش، جلاکاری و چکش‌کاری شده؛ با هنر دست متخصصان و جواهرسازان سوئیسی انجام گرفته است. در حالی که از قاب هاردتیل (Hardtail) منحصربفردی برای موتورسیکلت سفارشی هارلی دیویدسن استفاده شده است، نیاز به ترکیب تازه‌ای با استفاده از چرخ‌های بزرگ و عریض بود.

Harley-Davidson Softail motorcycle / موتورسیکلت هارلی دیویدسن سافتیل

پنجره‌ای در محفظه میل‌بادامک، میل‌سوپاپ دوار را همراه با کنترل سوپاپ‌ها و دریچه گاز نشان می‌دهد که با فلز گران‌قمیت طلا روکش شده‌اند و از طریق روشنایی LED مقاوم در برابر حرارت، نورافشانی می‌کنند. پس از پایان کنفرانس مطبوعاتی مشخص شد که قسمت‌های دیگری نیز در موتورسیکلت هارلی دیویدسن سافتیل اسلیم، با روکش طلا پوشیده شده‌اند. به نظر می‌رسد که این قطعات شامل دسته‌های فرمان، درپوش مخزن سوخت و پدال‌های موتورسیکلت نیز می‌شوند. طراحان موتورسیکلت میلیون دلاری هارلی دیویدسن، از سبکی متفاوت در ساخت زین موتورسیکلت استفاده کردند و از چرم گاو دست‌ساز سوئیس به میزان کافی بهره بردند؛ چیزی که علاوه بر لوکس بودن، کیفیت و راحتی بالایی نیز به آن می‌بخشد. 

Harley-Davidson Softail motorcycle / موتورسیکلت هارلی دیویدسن سافتیل

به نظر می‌رسد یکی از دلایل اصلی برای نامیدن موتورسیکلت هارلی دیویدن سافتیل به عنوان "نسخه آبی" یا "بلو ادیشن"، رنگ‌آمیزی بسیار جالب بدنه باشد. پوشش رنگین‌کمانی رنگ موتورسیکلت در ابتدا با روکش نقره باک موتورسیکلت، رینگ‌های عقب، قاب، گلگیرها، دوشاخه، دسته‌های فرمان، محفظه پیشرانه و برخی قطعات دیگر شروع شد و با ۶ لایه روکش از رنگ‌های مختلف یکی پس از دیگری روی هم‌دیگر ادامه یافت. بوچرر این سبک رنگ‌آمیزی را در کنفرانس مطبوعاتی به عنوان "یک روش روکش محرمانه" قلمداد می‌کند. 

Harley-Davidson Softail motorcycle / موتورسیکلت هارلی دیویدسن سافتیل

اکثر بخش‌های فوق‌الذکر به رنگ آبی خالص هستند؛ اما مخزن سوخت موتورسیکلت با اسکریپت سفارشی "هارلی دیویدسن" که در بالای لوگوی "BLU / EDITION" قرار می‌گیرد، توسط ۱۷ ساعت فوق‌العاده نفیس در کلکسیون "نسخه آبی" بوچرر زیباتر نیز می‌شود. در بالای باک بنزین موتورسیکلت هارلی دیویدسن، مجموعه‌ پراکنده‌ای از هشت قطعه دست‌ساز تزئینی در سلول‌های سوختی قرار دارد که طراحی آن را بسیار منحصربفرد می‌کند. تماشای چنین اثر هنری باعث می‌شود تا دیدگاهی تعجب‌آمیز نسبت به سبک رنگ‌آمیزی و طراحی جادویی این موتورسیکلت داشته باشیم. 

Harley-Davidson Softail motorcycle / موتورسیکلت هارلی دیویدسن سافتیل

مرحله بعدی ساخت موتورسیکلت، قسمت سفارشی است که تقریبا ۱.۸۸ میلیون دلار به ارزش نسخه آبی هارلی دیویدسن اضافه می‌کند. بخش سفارشی، برشی از سلول سوختی سمت چپ است که محلی برای قرار گرفتن یک محفظه مدور کوچک به شمار می‌رود. در داخل محفظه حلقه‌ای با ۶ زبانه وجود دارد که با استفاده از الماس ۵.۴ قیراطی ساخته شده است و شرکت جواهرسازی بوچرر آن را دیزلر (Dizzler)‌ می‌نامد.

Harley-Davidson Softail motorcycle / موتورسیکلت هارلی دیویدسن سافتیل

در سمت راست و بالای باک موتورسیکلت، یک قسمت گنبدی شکل شیشه‌ای قرار گرفته است که داخل آن ساعت خاص سفارشی بر اساس مدل بوچرر Patravi TravelTec II تعبیه می‌شود. اعداد ساعت سفارشی بوچرر با قطعات پیشرانه موتورسیکلت تزئین شده‌ان و برای اطمینان از این‌که ارتعاشات پیشرانه وی-توین (V-Twin) موتورسیکلت باعث آسیب به قطعات داخلی ساعت نمی‌شود، از یک سیستم تعلیق/دمپر با استفاده از حلقه‌های سیلیکونی بهره گرفته می‌شود. 

سمیر مردانویچ، رئیس بخش تولید شرکت کارل اف. بوچرر در این زمینه گفت:

فرآیند طراحی و ساخت این موتورسیکلت سفارشی، مسیری بسیار طولانی بود. به عنوان مثال، نگه‌دارنده ساعت به عنوان کلید کوک نیز کار می‌کند. به این ترتیب، ساعت به طور منظم کوک می‌شود و همچنان فعالیت آن ادامه دارد، حتی اگر موتورسیکلت به مدت طولانی رانندگی نکند. 

Harley-Davidson Softail motorcycle / موتورسیکلت هارلی دیویدسن سافتیل

 

یکی دیگر از استفاده‌های افراطی و گران‌قمیت از جواهرات قیمتی در نسخه آبی موتورسیکلت هارلی دیویدسن سافتیل، حضور چند حلقه چرخشی دیزلر است. برخلاف دیزلرهایی که در باک موتورسیکلت قرار دارند، این حلقه‌ها کمی کوچک‌تر هستند؛ گرچه احتمالا به همان اندازه قیمت بسیار بالایی دارند. 

جورگ لودویگ، مدیر عامل شرکت هارلی دیویدسن باندنربایک می‌گوید:

این یک چالش فنی بود. برای اطمینان از این‌که حلقه‌ها واقعا در جای خود قرار می‌گیرند، روش خاصی بکار گرفته شد که بسیار خوب عمل کرد. چگونگی عملکرد و نحوه انجام این کار نیز به عنوان یکی از رازهای هارلی دیویدسن ناگفته باقی خواهد ماند. 

 

موتورسیکلت هارلی دیویدسن سافتیل بلو ادیشن به تازگی در زوریخ سوئیس رونمایی شد و در حال حاضر به عنوان گران‌ترین موتورسیکلت جهان شناخته می‌شود. تنها یک نمونه منحصربفرد از این موتورسیکلت سفارشی به تولید رسید، هر چند که باید در نظر داشته باشید که قیمت آن ۱.۸۸۷ میلیون دلار آمریکا (حدود ۸۸۸ میلیون فرانک سوئیس) اعلام شده است. اگرچه افراد زیادی علاقه‌مند به خرید وسایل گران‌قیمت و کلکسیونی وجود دارند، اما احتمالا تنها استفاده از آن منحصر به انبار کردن در خانه یا موزه باشد؛ زیرا استفاده از قطعات نفیس الماس و روکش طلا باعث می‌شود که نتوان از موتورسیکلت هارلی دیویدسن سافتیل بلو ادیشن در هر جایی استفاده کرد. 



تاريخ : جمعه 28 ارديبهشت 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

به‌طور کلی افراد موفق و ثروتمند به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته‌ی اول کسانی هستند که در خانواده‌های خوب به دنیا آمده‌اند و با بهره‌مندی از بهترین تحصیلات، ثروت خانوادگی خود را افزایش داده‌اند. اما دسته‌ی دوم افراد خودساخته‌ای هستند که از پایین‌ترین سطح ممکن شروع کرده و با تلاش فراوان به بزرگ‌ترین رؤیاهای خود دست پیدا کرده‌اند. داستان زندگی افراد فقیری که به ثروت میلیاردی رسیده‌اند الهام‌بخش است و انگیزه برای تلاش را بالا می‌برد. آن‌ها نشان داده‌اند با داشتن تفکر خلاق، تلاش فراوان و کمی خوش‌شانسی هیچ چیزی در دنیا غیر ممکن نیست. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به بررسی داستان هفت کارآفرینی می‌پردازیم که زندگی بسیار سختی را تجربه کرده‌اند و با تلاش و پشتکار به رؤیاهای خود رسیده‌اند.

۱- یان کوم، بنیان‌گذار واتس‌اپ

Jan-Koum

یان کوم پیش از راه‌اندازی واتس‌اپ، به‌عنوان سرایدار کار می‌کرد و با استفاده از کوپن، غذای مجانی دریافت می‌کرد

یان کوم (Jan Koum) پیش از بنیان‌گذاری WhatsApp، یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های پیان‌رسان، به‌عنوان سرایدار کار می‌کرد. او به‌اندازه‌ای فقیر بود که غذای خود را از طریق کوپن‌های غذای مخصوص افراد کم‌درآمد تأمین می‌کرد. جان در اوکراین به دنیا آمد و در سن ۱۶ سالگی به آمریکا مهاجرت کرد و در کالیفرنیا ساکن شد. مادرش از بچه‌ها نگهداری می‌کرد و خودش در فروشگاه مواد غذایی کار می‌کرد. او با خواندن کتابچه‌های قدیمی دانش خود را در زمینه‌ی شبکه‌های کامپیوتری افزایش داد. او نهایتا در شرکت یاهواستخدام شد و در آنجا با برایان اکتون (Brian Acton) دیگر بنیان‌گذار واتس‌اپ آشنا شد. جان بعد از خریدن یک دستگاه آیفون متوجه شد دنیای اپلیکیشن‌ها تا چه اندازه پتانسیل رشد دارد و به فکر راه‌اندازی اپلیکشن واتس‌اپافتاد.

اپلیکیشن واتس‌اپ به‌سرعت میان کاربران محبوب شد و توجه فیسبوک را به خودش جلب کرد. شرکت فیسبوک در سال ۲۰۱۴ این اپلیکیشن را به مبلغ ۱۹ میلیارد دلار خرید. جان تصمیم گرفت قرار فروش اپلیکیشن را مقابل ساختمانی امضا کند که چند سال پیش از آنجا غذای مجانی دریافت می‌کرد. طبق گزارش مجله‌ی فوربز ارزش دارایی او ۹.۱ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

۲- ژان پل دجوریا، تولیدکننده محصولات مراقبت از مو

John-Paul-DeJoria

ژان پل دجوریا پیش از راه‌اندازی خط تولید محصولات مراقبت از مو، یک بی‌خانمان بود

ژان پل دجوریا (John Paul Jones DeJoria) مدت‌ها در خودرواش زندگی می‌کرد و محصولاتی مانند شامپو و حالت‌دهنده‌ی مو را با مراجعه به درب منازل می‌فروخت. او همیشه این رؤیا را در سر داشت که فروش محصولاتش را گسترش دهد و نهایتا با کمک شریکش و ۷۰۰ دلار پس‌انداز، کارخانه‌ی تولید محصولات مراقبت از مو با نام John Paul Mitchell Systems را راه‌اندازی کرد. او بعد از این کار در راه‌اندازی چند کسب‌وکار دیگر نیز مشارکت داشت و طبق گزارش مجله‌ی فوربز ارزش دارایی‌های او در سال ۲۰۱۸ حدود ۳.۴ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

ژان پل دوران کودکی خود را در پرورشگاهی در شرق لس‌آنجلس سپری کرد و دوران نوجوانی نیز با دوستان بدی معاشرت می‌کرد. او چندین بار بی‌خانمان شده بود و همسرش به همراه پسر کوچکشان او را ترک کرد و هر مقدار پولی که پس‌انداز کرده بودند نیز با خود برد. او به‌عنوان مسئول فروش برای چند شرکت محصولات مراقبت از مو کار می کرد و بارها به دلیل عدم توانایی در همکاری با سایر کارمندان شرکت اخراج شد. درنهایت ژان پل به همراه یکی از دوستان آرایشگر خود تصمیم گرفتند کسب‌وکاری را به کمک یکدیگر آغاز کنند. آن‌ها محصولات لوکس را با قیمت پایین به مشتری‌ها عرضه می‌کردند. دو سال اول بسیار سخت بود اما بعد از مدتی کسب‌وکارشان شکل گرفت و اولین شرکتی بود که با آزمایش روی حیوانات مخالفت کرد.

۳- اپرا وینفری، ملکه‌ی رسانه‌ها

Oprah-Winfrey

اپرا وینفری در مزرعه‌ای فقیر در میسی‌سیپی به دنیا آمد و به ملکه‌ی برنامه‌های تلویزیونی تبدیل شد

اپرا وینفری (Oprah Winfrey) امروزه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مجری‌های برنامه‌ی تلویزیونی شناخته می‌شود و برنامه‌ی تلویزیونی او رکورد بیشترین بیننده را داشته است. او در مزرعه‌ی کوچکی در میسی‌سیپی متولد و توسط مادربزرگ خود بزرگ شد. وضع مالی آن‌ها به‌اندازه‌ای بد بود که مادربزرگش برای تهیه‌ی لباس‌های او از کیسه‌های سیب‌زمینی استفاده می‌کرد. او دوران کودکی دشوار و ناپایداری داشت و همیشه از طرف اعضای خانواده مورد آزار و اذیت قرار می‌گرفت. او به اجبار پدرش تحصیلات را جدی گرفت و در مسابقه‌ی سخنرانی برنده شد. بعد از آن بورسیه‌ی تحصیلی کامل دانشگاه تنسی را دریافت کرد و نهایتا در یک برنامه‌ی تلویزیونی مشغول به کار شد.

سبک مجری‌گری او به‌اندازه‌ای برای مخاطبان دل‌نشین بود که بعد از مدتی طرفداران زیادی پیدا کرد. اپرا مدتی بعد به‌عنوان بازیگر در فیلم The Color Purple انتخاب شد و این آغاز حرفه‌ی بازیگری او بود. او با برنامه‌ی تلویزیونی TheOprah Winfrey Show و ۱۰ میلیون بیننده‌ی روزانه به اوج شهرت رسید. اپرا سومین زنی است که در طول تاریخ موفق به ساختن شوی تلویزیونی خود شده است و به‌عنوان ملکه‌ی رسانه‌ها شناخته می‌شود. مجله‌ی فوربز دارایی او را در سال ۲۰۱۸ حدود ۲.۸ میلیارد دلار تخمین زده است.

۴- لری الیسون، بنیان‌گذار شرکت اوراکل

Larry-Ellison

لری الیسون پیش از اوراکل، دو بار از دانشگاه اخراج شد

لری الیسون (Larry Ellison) از مادری مجرد متولد شد و پیش از اینکه راه خود را در زندگی پیدا کند و به موفقیت برسد دو بار از دانشگاه اخراج شد. نرم‌افزار چندملیتی پایگاه داده‌ی او سالانه ۳۷ میلیارد دلار درآمد دارد و مجله‌ی فوربز ارزش دارایی خالص لری را ۵۶.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ تخمین زده است. او در دوران کودکی بسیار مریض بود و بعد از ابتلا به ذات‌الریه توسط خاله و عموی مادرش بزرگ شد. لری عملکرد بسیار خوبی در دانشگاه داشت و به‌عنوان برترین دانشجوی علمی سال انتخاب شده بود اما بعد از مرگ مادرخوانده‌اش از دانشگاه اخراج شد. او مدتی بعد در دانشگاه دیگری ثبت‌نام کرد اما بعد از چند سال آنجا را نیز ترک کرد.

 

لری با اندک سرمایه‌ی خود به برکلی کالیفرنیا رفت و شغل‌های زیادی را امتحان کرد. او نهایتا به‌عنوان برنامه‌نویس در شرکت Amdahl استخدام شد و کار خود را روی اولین سیستم‌‌های سازگار IBM آغاز کرد. لری با کمک همکارش آزمایشگاه توسعه‌ی نرم‌افزاری را راه‌اندازی کرد و برای پیاده‌سازی سیستم مدیریت پایگاه داده با CIA قرارداد همکاری امضا کرد.

شرکت اوراکل بعد از امضای قرارداد همکاری با IBM رشد بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد و فروش آن هر سال دو برابر می‌شد. لری نام شرکت را از روی پرفروش‌ترین محصول یعنی اوراکل انتخاب کرد و مدتی بعد شرکت آن‌ها به‌عنوان برندی پیشتاز در مدیریت پایگاه داده به دنیا معرفی شد. لری امروزه به‌عنوان پنجمین فرد ثروتمند دنیا شناخته می‌شود.

۵- جی‌. کی. رولینگ، نویسنده‌ی کتاب هری پاتر

J.-K.-Rowling

جی‌. کی. رولینگ در حین نوشتن مجموعه‌ی داستان‌های هری پاتر یک مادر تنها بود

جی‌. کی. رولینگ (J. K. Rowling) در انگلستان متولد شده است و ایده‌ی نوشتن مجموعه کتاب هری پاتر زمانی به ذهنش رسید که در قطاری تأخیردار نشسته بود. نوشتن اولین کتاب هری پاتر هفت سال زمان برد. او در این مدت مادرش را از دست داد، اولین فرزندش را به دنیا آورد، از همسرش جدا شد و با تنها فرزندش به سختی زندگی می‌کرد. اما امروزه به‌عنوان اولین نویسنده با ثروت میلیارد دلاری شناخته می‌شود.

رولینگ بعد از مرگ مادرش به پرتغال سفر کرد تا به خارجی‌ها انگلیسی تدریس کند. او در آنجا با مردی ازدواج کرد و صاحب یک دختر شد. اما ازدواجشان پایدار نبود و بعد از جدایی از همسرش بدون هیچ پول و شغلی به اسکاتلند نقل مکان کرد. امروزه بیش از ۴۵۰ میلیون نسخه از کتاب‌های او به فروش رفته و همچنین مجموعه فیلم پرطرفداری از روی کتاب‌های او ساخته شده است. تخمین زده می‌شود درآمد حاصل از برند او شامل کتاب، فیلم، پارک و برنامه‌ی تلویزیونی حدود ۲.۱ میلیارد دلار بوده است. مجله‌ی فوربز اعلام کرده است رولینگ ۱۶۰ میلیون دلار از دارایی خود را به خیریه‌های مختلف هدیه کرده است.

۶- دو وون چانگ، بنیان‌گذار Forever 21

Do-Won-Chang

دو وون چانگ قبل از راه‌اندازی فروشگاه خود، سه شغل داشت و روزی ۱۹ ساعت کار می‌کرد.

دو وون چانگ (Do Won Chang) به همراه همسرش از کره‌ی جنوبی به آمریکا مهاجرت کرد و در لس‌آنجلس ساکن شد. او بلافاصله در یک کافی‌شاپ محلی و ایستگاه گاز کار پیدا کرد و شب‌ها نیز به تمیز کردن دفتر کار مشغول بود. چانگ بعد از مدتی متوجه شد اغلب افرادی که خودروهای مدل بالا دارند در صنعت لباس مشغول به کار هستند و تصمیم گرفت وارد این صنعت شد. او و همسرش تمام سرمایه‌ای که در این مدت جمع کرده بودند را روی راه‌اندازی فروشگاه خود خرج کردند و نام آن را Fashion 21 گذاشتند. این فروشگاه به اندازه‌ای موفق بود که ۷۹۰ شعبه‌ی دیگر از آن راه‌اندازی شد. مردی که در طول شبانه‌روز ۱۹ ساعت کار می‌کرد ثروتش در سال ۲۰۱۸ توسط مجله‌ی فوربز حدود ۳.۳ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

چانگ قفسه‌های مغازه را از اجناسی پر کرد که به‌طور عمده و مستقیم از تهیه‌کننده خریداری شده بود. مدل کسب‌وکاراو به اندازه‌ای موفق بود که اولین فروشگاهش با اینکه مساحت کمی داشت توانست در سال اول به ۷۰۰ هزار دلار درآمد برسد. بعد از این اتفاق او و همسرش هر ۶ ماه یک بار فروشگاه جدید باز می‌کنند و اکنون در ۴۸ کشور شعبه دارند.

۷- هاوارد شولتز، بنیان‌گذار استارباکس

Howard-Schultz

هاوارد شولتز برای پرداخت هزینه‌های دانشگاه خون خود را می‌فروخت

هاوارد شولتز (Howard Schultz) پیش از راه‌اندازی قهوه‌فروشی زنجیره‌ای استارباکس زندگی بسیار سختی تجربه کرده است. او مردی است که انقلاب بزرگی در صنعت قهوه ایجاد کرده و ثروتش از سوی مجله‌ی فوربز در سال ۲۰۱۸ حدود ۲.۸ میلیارد دلار تخمین زده شده است. پدر شولتز راننده‌ی کامیون بود و زمانی که شولتز هفت سال داشت مچ پایش شکست. پدرش بیمه‌ی سلامتی نداشت و از آنجایی که نمی‌توانست کار کند، خانواده‌ی او هیچ درآمدی نداشتند. آن‌ها دوران سختی را سپری کردند و شولتز ناامیدی و درماندگی والدینش را در آن زمان احساس می‌کرد.

شولتز برای پرداخت هزینه‌های دانشگاه در رستوران کار می‌کرد و حتی مجبور بود خون خودش را بفروشد. او در اوایل دهه‌ی ۱۹۸۰ به استارباکس ملحق شد. استارباکس در آن زمان چند شعبه بیشتر نداشت اما شولتز با توجه به کیفیت قهوه‌های این برند می‌دانست پتانسیل خوبی برای رشد و توسعه دارد.

 

او نتوانست صاحبان شرکت را به چشم‌اندازی که داشت قانع کند در نتیجه کار خود را ترک کرد و در سال ۱۹۸۷ بازگشت و کل برند را خریداری کرد. نام استارباکس خیلی زود در سراسر آمریکا معروف شد و این برند در سال ۱۹۹۲عمومی شد. در سال ۲۰۰۰ برند استارباکس با بیش از ۳۵۰۰ شعبه در سطح جهانی معروف شد و درآمد سالانه آن ۲.۲ میلیارد دلار تخمین زده شده است.



تاريخ : جمعه 28 ارديبهشت 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

سامسونگ برای نخستین بار اواخر سال گذشته میلادی از نسخه دوم بیکسبی صحبت به میان آورد و این نکته را بیان کرد که نسخه بعدی بیکسبی، یک حرکت جسورانه همراه با اصلاحات فراوان خواهد بود. حالا مشخص شده است که در نسخه ۲.۰ بیکسبی، که در گلکسی نوت ۹ ارائه خواهد شد، زمان پاسخگویی به شکل محسوسی کاهش یافته است. کره‎ای‌ها در حال تبدیل دستیار صوتی دیجیتال بومی خود به یک ابزار هوشمند هستند.

مدیر اجرایی سامسونگ سه ماه پیش خبر داد که همزمان با گلکسی نوت ۹، از بیکسبی نسخه ۲.۰ نیز رونمایی به عمل خواهد آمد. اکنون این خبر توسط گری جی لی، مدیر بخش تحقیقات هوش مصنوعی سامسونگ نیز تایید شده است.

پنج چشم انداز برای سامسونگ در بخش هوش مصنوعی دارای اهمیت است: کاربر محور بودن، یادگیری همیشگی، همواره حاضر بودن، مفید بودن و امن بودن. سامسونگ همچنان در حال تاسیس مراکز مختلف Al در نقاط مختلف جهان است و امیدوار است که با خرید و ادغام شرکت‌های مختلف در حوزه هوش مصنوعی، به این صنعت نوپا کمک کند.

گری جی لی جزییات در مورد جزییات تغییراتی که در بروزرسانی نسخه ۲ بیکسبی رخ خواهد داد، توضیحی ارائه نداده است؛ اما بر این موضوع تاکید کرده است که در نسخه جدید، سرعت پاسخگویی به شکل قابل توجهی بهبود می‌یابد و در محیط‌های پر سر و صدا، مشکل عدم تشخیص صدای گوینده تا حدودی رفع خواهد شد.

دی جی کُه، مدیرعاعل بخش موبایل سامسونگ چندی پیش گفته بود که هدف سامسونگ از عرضه نسخه دوم بیکسبی، تحت پوشش قرار دادن طیف وسیع‌تری از کاربران است. با معرفی بیکسبی ۲ و استفاده از آن در بلندگوهای هوشمند، شاهد پیشرفت شگرف بلندگوهای هوشمند سامسونگ نیز خواهیم بود.

احتمالا به دلیل شتاب زدگی سامسونگ برای معرفی و عرضه هرچه سریع‌تر پرچمداران خود در چند ماه اخیر، گلکسی نوت ۹ زودتر از موعد مقرر معرفی شود. طبق پیش بینی‌ها این اسمارت فون در اواخر ماه ژوئیه یا اوایل اوت سال جاری میلادی عرضه خواهد شد.



تاريخ : جمعه 28 ارديبهشت 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

اینتل از ابزار جدیدی با عنوان OpenVINO رونمایی کرده که استفاده از ابزار‌های یادگیری ماشین را ساده‌تر می‌کند. این ابزار جدید که با عنوان OpenVINO (Open Visual Inference & Neural network Optimization) معرفی شده به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا یک هوش مصنوعی را بر روی بستری ابری –مانند TensorFlow، MXNet و Caffe- بسازند، آموزش دهند و در محصولات مختلف به کار ببرند.

این می‌تواند فوائد سرمایه‌گذاری‌های اخیر اینتل برای بهبود و شتاب فناوری‌های هوش مصنوعی مانند FPGA (field programmable gate arrays) ها و VPU (Movidius vision processing units) ها را بیش از پیش مشخص کند.

آدام برنز از اینتل می‌گوید:

بیشتر از یک معماری برای هوش مصنوعی وجود دارد.

ابزار OpenVINO مجموعه‌ای از قابلیت‌های بهینه‌سازی و موتورهای اجرایی را در اختیار توسعه‌دهنده قرار می‌دهد که او را قادر می‌سازد تا مدل خود را بر روی معماری که برای کاربرد مورد نظرش بهتر است، اجرا کند. این معماری می‌تواند یک FPGA بهینه شده یا یک VPU بهبود یافته باشد. برای مثال در یک کاربرد مرتبط با خرده‌فروشی توسعه‌دهنده ممکن است بخواهد به صورت همزمان اطلاعات مربوط به گیت‌های ورود و خروج و دوربین‌ها را پردازش کند.

 

اینتل می‌گوید حوزه اینترنت اشیا بازارهای وسیعی در سراسر جهان پدید آورده است، بخشی از این بازار به خاطر رشد کاربردهای مربوط به بینایی ماشین و هوش مصنوعی‌ست. کسب‌وکارهای مختلف برای مقاصد گوناگون مختلف به هوش مصنوعی نیاز دارند. برن می‌گوید:

این کسب‌وکارهای شاید بخواهند اطلاعات کمتری را برای طولانی مدت ذخیره کنند، شاید محدودیت‌هایی در پهنای باند داشته باشند یا ممکن است بخواهند تصمیماتی سریع مبتنی بر اطلاعاتی که در اختیار دارند بگیرند.کسب‌وکار مربوط به اینترنت اشیا اینتل در چهارماهه اول سال رشد ۱۷ درصدی نسب به سال پیش داشته و ۸۴۰ میلیون دلار درآمد برای این شرکت به ارمغان آورده است.

 ابزار OpenVINO می‌تواند در کاربردهای وسیعی در بازار مورد استفاده قرار گیرد. این کاربردها می‌تواند در صنعت، خرده‌فروشی، انرژی و داروسازی. برن می‌گوید همین حالا هم این ابزار به صورت وسیع مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال شهر دوبی از آن برای مدیریت شهر هوشمند و راه‌کارهای ترافیکی استفاده می‌کند. شرکت‌های دیگری مانند جنرال الکتریک، AgentVI، خدمات وب آمازون، دل و هانی‌ول.



تاريخ : جمعه 28 ارديبهشت 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

جک دورسی بنیان‌گذار و مدیرعامل توییتر و اسکویر، روز چهارشنبه در شهر نیویورک و طی کنفرانس Blockchain Consensus (اجماع بلاک‌چین)، در خصوص اشتیاقش به بیت کوین و فعالیت‌های اخیر Square به‌منظور افزایش استفاده از این ارز دیجیتال توضیح داد.

دورسی در این کنفرانس گفت: «اینترنت در مسیر دستیابی به ارز بومی خود پیش خواهد رفت، پس بیایید منتظر این اتفاق نمانیم و به وقوع سریع‌تر آن کمک کنیم. نمی‌دانم این پول چه نوع ارزی خواهد بود؛ اما امیدوارم که بیت کوین باشد.»

اسکویر در سال ۲۰۱۴ به کاربران اجازه داد از بیت کوین جهت پرداخت کالا استفاده کنند؛ اما به دلیل اینکه تنها عده‌ی محدودی از کاربران از این ارز دیجیتال استفاده کردند، برنامه‌ی استفاده از بیت کوین را رها کرد؛ اما باز هم با تغییر رویه در ماه ژانویه (خرداد-تیر)، ویژگی خرید و فروش با استفاده از بیت کوین را در نرم‌افزار Cash راه اندازی کرد.

با توجه به اینکه استفاده از ارز رمزنگاری شده به‌طور گسترده پذیرفته نشده است و بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند به‌جای مصرف بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال ارزشمند، آن را نگه دارند، این تغییر (ویژگی خرید و فروش با استفاده از بیت کوین) بسیاری از موانع موجود بر سر راه تبدیل شدن بیت کوین به یک گزینه پرداخت رایج را نمایان کرد؛ اما پشتیبانی ممتد دورسی از پول رمزنگاری شده به جامعه کمک می‌کند تا پول دیجیتال را به‌عنوان عامل تقویت‌کننده‌ی شناخته‌شده‌ای که ممکن است در آینده طرفداران بیشتری داشته باشد، بپذیرند.

اسکویر در ماه می (اردیبهشت-خرداد) اعلام کرد که در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۸، در حدود ۳۴.۱ میلیون دلار بیت کوین فروخته و ۳۳.۹ میلیون دلار برای خرید ارز دیجیتال پرداخت کرده است که از سود ناچیز ۲۰۰ هزار دلاری این شرکت خبر می‌دهد.



تاريخ : جمعه 28 ارديبهشت 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

یکی از مشکلات موجود در طراحی پهپادهای بسیار کوچک، تأمین انرژی مصرفی آن‌ها است. هر چقدر ابعادپهپاد کوچک‌تر شود، وزنش نیز کمتر خواهد شد و هرچقدر وزن پهپاد کمتر شود،‌ بال‌های کوچکش نمی‌تواند هر منبع تغذیه‌ با هر وزنی را با خود به پرواز درآورد. در اصل یکی از مشکلات جدی در طراحی پهپادهای بسیار کوچک موسوم به حشره رباتیک (Robotic insect) استفاده از منبع تغذیه‌ بسیار سبک است. منبع تغذیه نباید هیچگونه وزن اضافه برای حشره رباتیک ایجاد کند وگرنه مانع پرواز آن می‌شود.

واقعیت این است که برای طراحی و ساخت حشره‌های رباتیک نمی‌‌توان از هر منبع تغذیه‌ای با هر وزن و ابعادی استفاده کرد. محققان دانشگاه واشنگتون برای حل این مسئله چاره‌ای اندیشیدند. آن‌ها برای انتقال شارژ مورد نیاز به حشره‌ رباتیک موسوم به RoboFly از پرتوهای لیزر کمک گرفتند. با این طراحی جدید، حشره رباتیک RoboFly بدون نیاز به حمل منبع تغذیه و تنها با کمک پرتوهای لیزر به پرواز درمی‌آید. یافته‌های ارزشمند تیم تحقیقاتی دانشگاه واشنگتون قرار است در قالب مقاله‌ای در کنفرانس بین‌المللی رباتیک و اتوماسیون در بریزبن استرالیا روز ۲۳ می ارائه شود. یکی از محققان این گروه تحقیقاتی به نام سایبر فولر که نویسنده اصلی مقاله معرفی این حشره رباتیک است، اعلام کرد:

پیش از این، پرواز حشره‌های رباتیک بی‌سیم تنها یک داستان تخیلی بود که اینک به واقعیت پیوسته است. حشره رباتیک RoboFly مجهز به منبع تغذیه بی‌سیم است و مسئله حمل منبع تغذیه سنگین در این پهپاد برای همیشه حل شده. RoboFly بدون نیاز به اتصال مستقیم به منبع تغذیه، به پرواز در می‌آید.

در طراحی این پهپاد بسیار کوچک،‌ پرتو لیزر نامرئی باریکی به سلول فوتوولتائیک روی حشره رباتیکی ارسال می‌شود که این سلول می‌تواند انرژی نور را به برق تبدیل کند. البته از آنجایی که این مقدار ولتاژ،‌ برای به پرواز درآوردن RoboFly کافی نبود،‌ تیم تحقیقاتی بر آن شد که مدارالکترونیکی دیگری به حشره رباتیک اضافه کنند. این مدار جدید می‌تواند ولتاژ تولیدشده توسط سلول فوتوولتائیک را از ۷ ولت به ۲۰ ولت افزایش دهد. این مدار کوچک و سبک،‌ مجهز به میکرو کنترل هوشمندی است که می‌تواند به RoboFly کمک کند تا شبیه به یک حشره واقعی پرواز کند. این میکرو کنترلر هوشمند باعث می‌شود، بال‌های RoboFly شبیه به یک حشره واقعی حرکت کند. با اینکه طراحی RoboFly موفقیت‌آمیز است؛ ولی هنوز جای آن دارد تا محققان دانشگاه واشنگتون برای بهبود و ارتقاء آن به تلاش خود ادامه دهند تا در آینده شاهد تغییرات خوب و مثبتی در حوزه طراحی و ساخت پهپادهای بسیار کوچک باشیم.

 



تاريخ : جمعه 28 ارديبهشت 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

نسل جدید کوپه‌ی اسپرت و کامپکت هیوندای ولوستر (Veloster) دی‌ماه سال گذشته در نمایشگاه خودروی دیترویت ۲۰۱۸ رونمایی شد. پس از گذشت چند ماه و با نزدیک شدن به موعد عرضه‌ی رسمی این محصول کره‌ای، قیمت‌ نهایی تیپ‌های مختلف ولوستر جدید در بازار جهانی اعلام شد.

هیوندای ولوستر / Hyundai Veloster 2019

مدل پایه‌ی ولوستر جدید با پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲ لیتری، قدرت ۱۴۷ اسب بخار، گشتاور ۱۷۹ نیوتن‌متر همراه گیربکس‌ ۶ سرعته دستی، ۱۸ هزار و ۵۰۰ دلار قیمت خورده است. همین مدل با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک، به قیمت ۱۹ هزار و ۵۰۰ دلار فروخته خواهد شد. ولوستر در تیپ پایه مجهز به سه حالت‌ رانندگی مختلف شامل نرمال، اسپرت و اسمارت است.

برای خرید ارزان‌ترین تیپ توربوشارژ ولوستر جدید با پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری، ۲۰۱ اسب بخار قدرت و ۲۶۴ نیوتن‌متر گشتاور با افزایش لحظه‌ای به ۲۷۴ نیوتن‌متر، باید حداقل ۲۲ هزار و ۹۰۰ دلار کنار گذاشت. این تیپ به‌صورت استاندارد به گیربکس دستی ۶ سرعته مجهز است و برای تیپ توربوشارژ مجهز به سیستم دوکلاچه‌ی اتوماتیک، باید۲۵ هزار و ۴۰۰ دلار خرج کرد.

veloster


 

در کابین نسل جدید هیوندای ولوستر، نمایشگر ۷ اینچ سیستم اطلاعات و سرگرمی به‌صورت استاندارد وجود دارد؛ اما امکان انتخاب نمایشگر ۸ اینچی در کنار آپشن نمایش اطلاعات فنی روی شیشه (HUD) نیز در اختیار مشتریان خواهد بود. فضای داخلی تیپ‌های پایه ۲ لیتری و توربو با گیربکس دستی، با روکش‌های پارچه‌ای تزئین شده است. تیپ‌های ۲ لیتری پریمیوم و توربوهای اتوماتیک به کابین با روکش‌های چرم و پارچه و تیپ توربو آلتیمیت، گران‌ترین تیپ ولوستر ۲۰۱۹، به کابین تمام چرم با ترکیب دو رنگ مجهز شده است.

 

هیوندای ولوستر / Hyundai Veloster 2019

تمام تیپ‌های هیوندای ولوستر ۲۰۱۹ به انواع سیستم‌ها و گجت‌های مدرن مجهز هستند. سیستم هدایت گشتاور (تورک وکتورینگ) از این جمله موارد است که با ورود به محورهای جلو، فرمان‌پذیری ولوستر را بهبود می‌بخشد. سیستم‌های ایمنی دیگر هم شامل ترمز اضطراری خودکار و جلوگیری از انحراف خودرو در تمام تیپ‌های ولوستر جدید وجود دارند. سیستم‌های ایمنی و کمک‌راننده‌ی بیشتر شامل هشدار نقطه‌ی کور و وجود مانع در پشت خودرو برای سفارش در دسترس هستند. در صورت انتخاب آپشن چراغ‌های LED جلو، سیستم هوشمند نوربالا نیز در اختیار راننده خواهد. تیپ‌های توربوی ولوستر ۲۰۱۹ به فرمان تیزتر، سیستم صوتی حرفه‌ای با ۸ بلندگو و کروز کنترل هوشمند (به‌صورت آپشن) مجهز هستند.

هیوندای ولوستر / Hyundai Veloster 2019

متقاضیان قدرتمندترین مدل هیوندای ولوستر جدید، باید تا پایان سال ۲۰۱۸ و عرضه‌ی نسخه‌ی N از این کامپکت اسپرت کره‌ای منتظر بمانند. هیوندای ولوستر N از پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ با قدرت ۲۷۵ اسب بخار و گشتاور ۳۵۳ نیوتن‌متر در کنار گیربکس ۶ سرعته دستی استفاده می‌کند. قیمت هیوندای ولوستر N هنوز اعلام نشده است؛ اما بدون شک از تیپ توربو آلتیمت با گیربکس دوکلاچه‌ی اتوماتیک و قیمت ۲۸ هزار و ۱۵۰ دلار بیشتر خواهد بود.

 

قیمت تمام تیپ‌های هیوندای ولوستر ۲۰۱۹ بدون در نظر گرفتن هزینه‌ی حمل و نقل شرکتی، در بازار جهانی به‌صورت زیر است:

  • تیپ ۲ لیتری با گیربکس دستی - ۱۸ هزار و ۵۰۰ دلار
  • تیپ ۲ لیتری با گیربکس اتوماتیک - ۱۹ هزار و ۵۰۰ دلار
  • تیپ ۲ لیتری پریمیوم با گیربکس اتوماتیک - ۲۲ هزار و ۷۵۰ دلار
  • تیپ توربو R با گیربکس دستی - ۲۲ هزار و ۹۰۰ دلار
  • تیپ توربو با گیربکس دو کلاچه – ۲۵ هزار و ۴۰۰ دلار
  • تیپ توربو آلتیمیت با گیربکس دستی – ۲۶ هزار و ۶۵۰ دلار
  • تیپ توربو آلتیمیت با گیربکس دو کلاچه – ۲۸ هزار و ۱۵۰ دلار


تاريخ : جمعه 28 ارديبهشت 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

کره شمالی آخرین آزمایش هسته‌ای خود را در سوم سپتامبر در سایت پونگی ری انجام داد و این آزمایش که موجب لرزه‌ای به بزرگی ۶/۳ ریشتر شد، بزرگترین انفجار آنجا بود. حدود هشت دقیقه بعد از انفجار، زمین‌شناسان یک لرزش کوچکتر با اندازه‌ی ۴/۱ ریشتر را تشخیص دادند. پرسش این بود: آیا ممکن است سایت آزمایش هسته‌ای که داخل یک کوه قرار دارد، فرو ریخته باشد؟

طبق گفته‌ی دانشمندان، اگر تخریب عظیمی پیش آمده باشد، دیگر این سایت برای آزمایش‌های هسته‌ای آینده فایده‌ای نخواهد داشت و حتی خطر خروج گازهای رادیواکتیو از سنگ‌ها و پراکنده شدنشان در هوا را به همراه دارد.

این وضعیت که سندرم کوه خسته نامیده می‌شود، سه هفته پیش‌تر تقویت شد؛ زمانی که کره‌ی شمالی اعلام کرد قصد دارد جایگاه آزمایش‌های اصلی را در مونت مانتاپ تعطیل کند، جایی که پنج مورد از شش آزمایش، از جمله آخرین انفجار در آن اتفاق افتاد. چند هفته پیش هم گروهی از زمین‌شناسان چینی در مقاله‌ای که در ژورنال Geophysical Research Letters منتشر شد، ادعا کردند که این کوه در جریان آخرین آزمایش هسته‌ای فروریخته است. اکنون دانشمندان در ژورنال Science از تصاویر ماهواره‌ای استفاده کرده‌اند تا ببینند که آیا مونت مانتاپ واقعا پس از انفجار جا‌به‌جا شده و در هم ریخته است یا نه. اما بر اساس نظر دانشمندان ظاهرا کوه و سایت آزمایش‌ها کامل فرو نریخته است.

سایت پولگی ری کره شمالی

تصویر ماهواره‌ای از سایت آزمایش هسته‌ای کره شمالی، پونگی ری.

پیش از این دانشمندان انفجارهای هسته‌ای را با استفاده از داده‌های لرزه‌نگاری با تکان‌هایی که با ایجاد انفجار در زمین ایجاد می‌شد، اندازه گیری می‌کردند. اما در این مطالعه‌ی جدید، گروه علمی تصاویر ماهواره‌ای را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار دادند و تصاویر مربوط به کوه را قبل و پس از انفجار مقایسه کردند. این ماهواره‌ها از رادار دهانه‌ی مصنوعی استفاده می‌کنند که امواج الکترومغناطیسی را به زمین می‌تاباند و سپس انعکاس آن را اندازه گیری می‌کند. این تکنولوژی حتی در شرایط آب‌وهوایی بد هم قادر است تصاویری با وضوح بالا ایجاد کند. با استفاده از این تصاویر دانشمندان دریافتند که کوه مانتاپ حدود ۳/۵ متر جابجایی داشته و نیم متر متراکم‌تر شده است.

وانگ، نویسنده‌ی مقاله بر این عقیده است که این امر ممکن است به خاطر ریزش تونل‌ها درون کوه بوده باشد. او می‌گوید:

 

ما نمی‌توانیم بگوییم که این یک ریزش کامل از کل جایگاه آزمایش‌ها است یا اینکه مربوط به ریزش تونل‌ها است، از آنجایی که هیچ مدرک مستقیمی در این مورد نداریم. باید محل مورد بررسی قرار گیرد تا معلوم شود چه اتفاقی افتاده است.

در ادامه، داده‌های لرزه نگاری نیز مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت و معلوم شد که جهت امواج دقیقا بر خلاف انفجار واقعی بوده است. بنابراین از آنجایی که انفجار به‌سمت خارج بوده است، دومین لرزش ۴/۱ ریشتری ممکن است درونی بوده باشد و نشان‌دهنده‌ی ریزشی درون کوه.

داگلاس درگر استاد دانشگاه کالفرنیا و نویسنده‌ی همکار مقاله گفت:

لرزش‌های زمین می‌تواند حاصل ریزش سنگ‌ها به‌علت خالی شدن اطرافشان باشد که در اثر انفجار پیشین یا انفجارهای قبل‌تر اتفاق افتاده است. نمی‌توان گفت کل کوه کاملا فرو ریخته است.

پژوهشگران شدت انفجار را چیزی حدود ۱۲۰ تا ۳۰۷ کیلوتن یا ده برابر بیش از آن چه در هیروشیما اتفاق افتاد، برآورد کرده‌اند. البته در این زمینه اختلافاتی هم وجود دارد، واشنگتن پست می‌گوید این انفجار ۱۷ برابر انفجار هیروشیما بود.

وانگ امیدوار است که این پژوهش مسیری به‌سوی استفاده از تصویربرداری ماهواره‌ای برای بررسی آزمایش‌های هسته‌ای زیر زمینی باشد.



تاريخ : جمعه 28 ارديبهشت 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

شلوار دم‌پا گشاد، سبک موسیقی سایکدلیک راک (به‌طور خاص سبک راک روانگردان) و ون مسافرتی فولکس‌واگن T2 میکروباس، از جمله مهم‌ترین نمادهای فرهنگ آمریکایی در دهه ۱۹۶۰ و دوران هیپی‌ها به شمار می‌روند. شاید بخش عمده فرهنگ مردم آمریکای آن دوران در این سه نماد (ون فولکس، موسیقی و هیپی‌گری) خلاصه شود. اگرچه خودروی مذکور در آلمان ساخته شد؛ اما توانست خود را به نمادی در تاریخی مردم آمریکا تبدیل کند. ون مسافرتی فولکس‌واگن T2 به لطف ظاهر متفاوت و کابین جادار، به‌عنوان وسیله‌ای ایده‌آل برای گشت‌وگذار طولانی، تفریح در تعطیلات آخر هفته و به‌خصوص کمپینگ در چمن‌زار ووداستاک ( فستیوال موسیقی Woodstock)، شناخته می‌شود. 

van Volkswagen Caravelle T2 type 2

ون مسافرتی فولکس‌واگن در سال ۲۰۱۸ هنوز زنده است؛ اما علاقه‌مندان به چنین محصولی در بخش غربی اقیانوس اطلس (قاره آمریکا) به دلیل سیاست‌های تجاری فولکس واگن در فروش، قادر نیستند آخرین نسخه T6 را خریداری کنند. از سویی دیگر، فولکس‌واگن درک می‌کند که آمریکایی‌ها هنوز هم دوست دارند با ون بزرگ T6 به گشت‌وگذار بپردازند؛ به همین دلیل تصمیم گرفت تقریبا ۱۲ دستگاه از این ون مسافرتی را به مناسبت سی‌امین سالگرد تولید نسخه سفارشی کالیفرنیا روانه گالری گولدن استیت کند. 

Volkswagen T6 California van / ون تفریحی فولکس‌واگن T6 کالیفرنیا

نسخه کالیفرنیا از سال ۱۹۸۸ تاکنون در بازار حضور داشته است و مدل استاندارد ون فولکس‌واگن T6 را به‌ مبارزی توانمند در تعطیلات آخر هفته تبدیل می‌کند. سقف فلزی استاندارد با یک چادر پاپ‌آپ (تاشو) جایگزین شده است و اکثر فضای داخلی ون برای قرار گرفتن آشپزخانه کوچک، فضای انبار اضافه و محل نشیمن در اختیار قرار می‌گیرد. 

سفر ما از فرودگاه لس‌آنجلس آغاز می‌شود، جایی که مهندسان فولکس‌واگن همراه با چند دستگاه ون کمپر نیم‌تنی فولکس‌واگن T6 کالیفرنیا ورود ما را خوشامد گفتند. یکی از این وسایل نقلیه تفریحی در طی سه روز آینده خانه ما خواهد بود. در این سفر، ون مسافرتی دارای تریم سرخ اقیانوسی (Ocean Red) بود که بیش‌تر شبیه یک آپارتمان لوکس به نظر می‌رسد تا این‌که شبیه وانت کمپر باشد. 

ون مسافرتی فولکس‌واگن T6 به‌طور کامل با دو بخش مجزا برای خواب، اجاق گاز، یخچال، دوش عقب با مخزن آب ۱۱۰ لیتری، چند خروجی برق سه شاخه و سینک آشپزخانه تجهیز شده است. سفر خود را در امتداد ساحل اقیانوس اطلس آغاز کردیم، که شامل ۸۰۰ کیلومتر مسافت در جاده‌های خوش‌منظره، بزرگراه‌های اطراف و دو شب کمپینگ واقعی در خارج از مالیبو و سانتا باربارا بود. خوشبختانه ون مسافرتی فولکس‌واگن T6 کالیفرنیا برای چنین روزهایی ساخته شده است و در حتی سخت‌ترین شرایط نیز می‌تواند راحتی سرنشینان را فراهم کند. 

Volkswagen T6 California van / ون تفریحی فولکس‌واگن T6 کالیفرنیا

ون مسافرتی فولکس‌واگن از پیشرانه ۲.۰ لیتری مجهز به توربوشارژر با ۲۰۱ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن‌متر گشتاور است و قدرت تولیدی پیشرانه از طریق جعبه‌دنده‌ی هفت سرعته دوکلاچه به تمام چهار چرخ فرستاده می‌شود. ون فولکس‌واگن T6 قادر است در زمان ۹.۹ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت دست یابد که با توجه به حجم پیشرانه و دیگر مشخصات مناسب به نظر می‌رسد. خوشبختانه ون بزرگ و جادار فولکس‌واگن به‌خوبی توانست از مهمانان خود در بزرگ‌راه‌های جنوب کالیفرنیا برای رسیدن به کمپ پذیرایی کند. با توقف در چند پارکینگ ساحلی در کنار راه، ون مسافرتی توانست نظر جمعیت زیادی را به خود جلب کند. یکی از کسانی که شیفته این ون مسافرتی شده بود و خودش صاحب یک مرسدس بنز اسپرینتر (Mercedes Benz Sprinter) است، بدون دعوت وارد ون شد و در صندلی عقب قرار گرفت؛ قبل از این‌که فرصت جواب دادن داشته باشیم از من پرسید، این ون الکتریکی است؟ البته مدل اروپایی را با نسخه آینده فولکس‌واگن I.D. Buzz اشتباه گرفته بود! در ادامه پرسید چه موقع ما در آمریکا می‌توانیم این ون مسافرتی را تهیه کنیم؟ به نظر می‌رسد که شوق و شور بسیاری برای خرید جدیدترین نسخه کالیفرنیا از ون مسافرتی فولکس‌واگن T6 به‌خصوص در ایالت کالیفرنیا وجود دارد.

Volkswagen T6 California van / ون تفریحی فولکس‌واگن T6 کالیفرنیا

پس از چند ساعت سفر مداوم، به اردوگاه خصوصی در اطراف اقیانوس اطلس رسیدیم. پس از پیاده‌روی جسورانه در تپه‌های اطراف، باید ون مسافرتی فولکس‌واگن T6 را برای ماندن شب آماده می‌کردیم. وسایل مورد نیاز را در فضای باز روی زمین گذاشتیم و برای روشن کردن آتش آماده شدیم. پس از آزمایش امکانات و تجهیزات مخصوص خواب ون از جمله سقف پاپ‌آپ الکتریکی، صندلی‌های تاشو و صندلی‌های چرخشی جلو توسط یکی از مهندسان فولکس‌واگن، نوشیدنی‌ها را از یخچال ون تخلیه کردیم و برای شب اردو زدیم. ایستادن در کنار آتش و گفتگوی دوستانه همراه با تماشای تلویزیون، لذت‌هایی دارد که شاید تنها بتوان با ون مسافرتی فولکس‌واگن T6 تجربه کرد. 

Volkswagen T6 California van / ون تفریحی فولکس‌واگن T6 کالیفرنیا

روز بعد فرا رسید و پس از صرف صبحانه و نوشیدن قهوه، به بزرگراه ۱۰۱ رفتیم تا به سمت سانتا باربارا حرکت کنیم. بار دیگر توقف در کنار چند پارکینگ ساحلی باعث شد افراد محلی دور ما جمع شوند؛ اکثر آن‌ها می‌خواستند بدانند چه موقع می‌توانند ون مسافرتی فولکس‌واگن T6 کالیفرنیا را خریداری کنند و چقدر برایشان هزینه خواهد داشت.

سانتا باربارا اولین توقف‌گاه بود و دومین مرحله از سفر ما به سمت جنگل ملی لس پدرس منتهی شد. این جایی است که نسخه کالیفرنیا از ون فولکس‌واگن ما را واقعا شگفت‌زده کرد. در ناحیه کوهستانی واقع در شمال سانتا باربارا، ون مسافرتی توانایی‌های خود را در عبور از دره‌های عمیق و باریک نشان داد.وزن ون با چمدان، اجاق گاز و یخچال کوچک تقریبا به ۲۷۲۰ کیلوگرم رسیده بود؛ اما عملکرد بسیار فوق‌العاده‌ای در جاد‌ه‌های ناهموار و پیچ‌های صعب‌العبور از خود نشان داد. 

Volkswagen T6 California van / ون تفریحی فولکس‌واگن T6 کالیفرنیا

خوشبختانه این ون دارای حالت اسپرت است و فولکس‌واگن چنین استفاده‌ای را پیش‌بینی کرده. پیشرانه ۲.۰ لیتری ون به‌خوبی بهبود یافته است که باعث می‌شود پاسخ‌گویی دریچه گاز بهتر شود و استفاده از سیستم کنترل انطباقی شاسی (به‌عنوان گزینه اختیاری)، منجر به عملکرد عالی ون مسافرتی فولکس‌واگن T6 کالیفرنیا شد. سیستم فرمان پاسخ‌گو و سبک‌وزن، بازخورد خوبی از جاده داشت و عملکرد مناسبی در مسیرهای ناهموار از خود به نمایش گذاشت. شاید بتوان نشستن پشت فرمان این ون مسافرتی را با برداشتن گلف و ضربه زدن به توپی سنگین‌تر از توپ گلف مقایسه کرد. 

Volkswagen T6 California van / ون تفریحی فولکس‌واگن T6 کالیفرنیا

پس از پیاده‌روی ماجراجویانه در جنگل لس پدروس، برای دومین شب متوالی کمپ را راه‌اندازی کردیم. این بار با استفاده از یک دستک پنهانی هوشمندانه در زیر صندلی مسافر برای باز کردن سایبان بیرونی و کشیدن صندلی‌های تاشو نصب‌شده در عقب، فضای بسیار مناسبی برای استراحت و لذت بردن از منظره کوه‌های اطراف فراهم شد. این لذت‌ها در کنار هم باعث می‌شود ون مسافرتی فولکس‌واگن T6 به‌عنوان بهترین خاطره آمریکایی‌ها در ذهن باقی بماند. 

روز آخر با ترافیک در بزرگراه ۴۰۵ مواجه شدیم و ناهار را خیلی سریع در رستوران زنجیره‌ای In-N-Out burger صرف کردیم. در ساعت‌های آخر خداحافظی با ون مسافرتی، فهمیدم که نمی‌خواهم آن را از دست بدهم و به علت علاقه شدید آمریکایی‌ها پی بردم. واقعا آن‌ها حق دارند برای چنین وسیله نقلیه راحتی دیوانه شوند؛ مخصوصا اگر عمری را با عشق تفریح و تعطیلات آخر هفته در جاده گذرانده باشند. 

Volkswagen T6 California van / ون تفریحی فولکس‌واگن T6 کالیفرنیا

 

ون مسافرتی فولکس‌واگن T6 کالیفرنیا با توجه به نرخ فعلی ارز، قیمت بسیار بالایی دارد. این مدل خاص (نسخه سرخ اقیانوسی)، در ایالات متحده قیمتی بیش از ۱۰۰ هزار دلار خواهد داشت که بسیار گران به نظر می‌رسد. این قیمت وقتی زیاد است که آن را با سایر وسایل نقلیه تفریحی مانند ون مرسدس اسپرینتر و فورد ترانزیت (Ford Transit) مقایسه کنیم. خوشبختانه تریم‌های پایین‌تر ون مسافرتی فولکس‌واگن T6 با قابلیت‌های کمتر، در مقایسه با رقبا قیمت پایین‌تری دارند؛ به‌طوری که مدل پایه در حدود کمتر از ۴۵ هزار دلار هزینه دارد. البته می‌توان قیمت ۴۵ هزار دلار را برای یک ون در کلاس خودروی تفریحی بسیار مناسب دانست.

متأسفانه مهندسان فولکس‌واگن در طول سفر به ما اطمینان دادند که این شرکت هیچ برنامه‌ای برای عرضه ون مسافرتی T6 در داخل ایالات متحده آمریکا ندارد و مهم نیست که علاقه‌مندان چه مقدار از ما سؤال می‌کنند. حداقل می‌توانیم انتظار داشته باشیم که ون فولکس‌واگن  I.D. Buzz در سال ۲۰۲۲ عرضه شود؛ یک ون تمام الکتریکی که شاید بتواند دوباره در کلاس خودروی تفریحی و اتوبوس کوچک، نام فولکس‌واگن را زنده کند. البته امیدواریم که این ون تمام الکتریکی بتواند عملکرد جذاب و فوق‌العاده‌ای شبیه نسخه کالیفرنیا از ون مسافرتی فولکس‌واگن T6 نمایش دهد.

 


تاريخ : جمعه 28 ارديبهشت 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |
صفحه قبل 1 ... 1099 1100 1101 1102 1103 ... 3356 صفحه بعد