یوتیوب اول خردادماه سرویس استریم جدیدی که در واقع ترکیبی از سرویسهای پیشین این شرکت است، رونمایی میکند. یوتیوب موزیک پریمیوم نام سرویس جدید خواهد بود که بهعنوان یک رقیب جدی برای اپل موزیک واسپاتیفای با هزینهی اشتراک ۱۰ دلار برای هر ماه شروع به کار خواهد کرد. بر اساس اطلاعات ارائهشده، یوتیوب رِد با عنوان جدید یوتیوب پریمیوم و اشتراک ماهیانهی ۱۲ دلاری فعالیت خواهد کرد. همچنین باید به توقف فعالیت سرویس گوگل پلی موزیک اشاره کرد. در کنار دو سرویس یوتیوب موزیک پریمیوم و یوتیوب پریمیوم، یوتیوب موزیک نیز با نمایش تبلیغات بهصورت رایگان در اختیار کاربران خواهد بود.
یوتیوب پریمیوم علاوه بر امکان گوش دادن به موسیقی، قابلیتهایی نظیر تماشای ویدیو بدون نمایش تبلیغات و در اختیار داشتن یوتیوب رد را فراهم میکند. یوتیوب بزرگترین وبسایت اشتراکگذاری ویدیو در جهان است. این سرویس بیش از ۱.۸ میلیارد حساب کاربری فعال ماهیانه دارد. موزیک ویدیوها بخش بزرگی از ویدیوهای پربازدید یوتیوب را به خود اختصاص دادهاند.
این برای چندمین بار است که یوتیوب سرویس موزیک معرفی میکند. گوگل در سال ۲۰۱۴ یوتیوب موزیک کی را رونمایی کرد که در واقع یک سرویس استریم اشتراکی بود؛ ولی این سرویس هیچگاه در اختیار عموم کاربران قرار نگرفت. در سال ۲۰۱۵ سرویس یوتیوب موزیک رونمایی شد. گوگل یک ماه پس از عرضهی سرویس یوتیوب موزیک، یوتیوب رد را رونمایی کرد.
گوگل تا به امروز موفق نشده است در برابر رقبایی نظیر اسپاتیفای با ۷۵ میلیون کاربر فعال و اپل موزیک با ۵۰ میلیون کاربر، جایگاه مناسبی به خود اختصاص دهد. گوگل سرویس جدید استریم موسیقی خود را در ۱۴ کشور رونمایی خواهد کرد.
شرکت TSMC اخیرا در یک رویداد ویژه، فناوری ساخت ۵ نانومتری نسل آینده تراشههایش را معرفی کرد. این فرآیند که در سال ۲۰۲۰ محصولات تجاری مبتنی بر آن به بازار عرضه میشوند، CLN5 نام دارد و از لیتوگرافی ماوراءبنفش (EUV) بهره میبرد. این فناوری به TSMC اجازه میدهد چگالی ترانزیستورهای یک تراشه را به میزان شگفتآوری افزایش دهد. البته نمیتوان انتظار یک عملکرد خارقالعاده و توان مصرفی فوقالعاده کم داشت و میزان بهبودهای مورد انتظار نمیتواند چندان چشمگیر باشد.
TSMC مانند سایر تولیدکنندگان تراشه، بهتدریج در حال استفاده از سیستمهای Step & scan مدل Twinscan NXE:3400 EUV شرکت ASML برای لیتوگرافی فرابنفش است. سال آینده این شرکت از این سیستمها برای ساخت نسل دوم تراشههای ۷ نانومتری خود موسوم به (+CLN7FF) بهره خواهد برد. استفاده از این سیستمها در تولید تراشههای ۷ نانومتری جدید و در لایههای نهچندان مهم که سال آینده آغاز میشود، بهبودهای زیادی نسبت به تراشههای ۷ نانومتری کنونی (CLN7FF) ایجاد میکند که به گفته TSMC چندان چشمگیر نیست. بر اساس اعلام این شرکت، تراشههای ++CLN7FF نسبت به نمونههای کنونی ۲۰ درصد چگالی ترانزیستور بیشتر و ۱۰ درصد توان مصرفی کمتر در شرایط مشابه از نظر فرکانس کاری و پیچیدگی تراشه خواهند داشت؛ اما فرآیند ساخت ۵ نانومتری CLN5 استفاده بیشتری از لیتوگرافی فرابنفش EUV خواهد داشت و بهبودهای بیشتری از آن انتظار داریم. بر اساس اعلام این شرکت نسل ۵ نانومتری نسبت به نسل ۷ نانومتری بهبودیافته ++CLN7FF تراشههای تولیدی این شرکت، افزایش چگالی ترانزیستورها به میزان ۱.۸ برابری تجربه میکند که معادل کاهش ۴۵ درصدی مساحت مدارهای مجتمع است. همچنین در این رویداد اعلام شد تراشههای ۵ نانومتری در یک شرایط یکسان از نظر فرکانس و پیچیدگی تراشه به میزان ۲۰ درصد توان مصرفی کمتری خواهد داشت که معادل افزایش فرکانس کاری به میزان ۱۵ درصد خواهد بود. در نسل آینده تراشهها، TSMC امکان ساخت تراشههایی با ترانزیستورهای با ولتاژ آستانه فوق کم (ELTV) را فراهم خواهد کرد تا به مشتریان اجازه دهد فرکانس تراشههایشان را تا ۲۵ درصد افزایش دهند. البته هنوز جزئیات زیادی از این تکنولوژی منتشر نشده است.
میزان کم بهبودهای مورد انتظار در تغییر نسل تراشههای این شرکت از CLN7FF به ++CLN7FF و در سال ۲۰۲۰ به CLN5، نشاندهنده این حقیقت است که روزبهروز بهبود بیشتر فناوری ساخت مدارهای مجتمع الکترونیک، سختتر میشود. باید دید در آینده مشتریان TSMC برخی تغییر نسلها را به دلیل بهبود نهچندان زیاد در کارایی نادیده میگیرند یا همچنان پابهپای نسلهای بعدی تراشههای الکترونیکی حرکت میکنند. البته طی سالهای گذشته دیده شده است که شرکتهای بزرگ مانند اپل سعی داشتهاند از قطار تکنولوژی تراشههای الکترونیکی عقب نیافتند.
5FF نسبت به 7FF | 7FF+ نسبت به 7FF | 7FF نسبت به 10FF | 7FF نسبت به 16FF+ | 10FF نسبت به 16FF+ | 16FF+ نسبت به 20SOC | مقایسه نسل به نسل تراشههای TSMC |
20% | 10% | 40%> | 60% | 40% | 60% | توان مصرفی |
15% | higher | ? | 30% | 20% | 40% | عملکرد |
45% | 17%~ | 37%< | 70% | 50%< | بدون تغییر | کاهش مساحت تراشه |
در حال حاضر هنوز فرآیندهای ساخت تراشههای TSMC که از لیتوگرافی فرابنفش EUV استفاده میکنند بهطور کامل آماده نیستند. با وجود اینکه بلاکهای زیادی در فرآیند ++CLN7 تاکنون طراحی و ساخته شدهاند، اما هنوز هم بلاکهای مهمی مانند 28-112G SERDES و FPGA-های داخل چیپ و همچنین واسطهای سختافزاری HBM2 و DDR5 تا انتهای سال ۲۰۱۸ آماده نخواهند شد. همچنین استانداردهای طراحی برای نسل CLN5 در نسخهی غیر رسمی 0.5 قرار دارند و تا دو ماه آینده منتشر نخواهند شد. همچنین بلاکهای سختافزاری زیادی مانند (PCIe 4.0, DDR4, USB 3.1 و ...) هنوز برای CLN5 طراحی نشدهاند و تا قبل از سال ۲۰۱۹ آماده نخواهند شد.
موضوع دیگر آمادگی کامل تجهیزات و امکانات لازم برای تولید است. بر اساس یک گزارش، شرکت TSMC در حال ساخت کارخانه جدیدی برای ساخت تراشههای ۵ نانومتری CLN5 است. در این محل جدید تعداد بسیار زیادی دستگاه لیتوگرافی NXE:3400 نصب خواهد شد. البته بر اساس گزارش TSMC در حال حاضر میزان توان نوری روزانه حداکثر این دستگاهها فقط ۱۴۵ وات است که برای تولید انبوه در مقیاس بزرگ مناسب نیست. البته برخی مدلها قابلیت پشتیبانی تا ۲۵۰ وات را هم دارند و تا پایان سال جاری میلادی شرکت TSMC قصد دارد به رکورد ۳۰۰ وات برسد. بااینحال تجهیزات لیتوگرافی EUV نیازمند بهبودهای بیشتری هستند و باید تا سال آینده برخی از مشکلات مانند میزان عبور نور فرابنفش که در حال حاضر ۸۳ درصد است و باید به ۹۰ درصد برسد نیز تا سال آینده حل شود. در نهایت TSMC در این رویداد اعلام کرد لیتوگرافی EUV هنوز برای استفاده کاملا آماده نیست اما برای سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ بهطور کامل وارد فرآیند تولید تراشههای این شرکت خواهد شد.
مقامات استون مارتین از استخدام توبیاس سولمن بهعنوان مدیر بخش طراحی خارجی محصولات این برند بریتانیایی خبر دادند. سولمن به پشتوانهی سالها تجربهی طراحی در گروه خودروسازی فولکس واگن و اخیراً بوگاتی، مسئولیت مهم طراحی یک خودروی سوپر اسپرت موتورمیانی و چند مدل شاسیبلند آفرود استون مارتین را بر عهده خواهد گرفت. سولمن پس از ترفیع مایلز نرنبرگر به عنوانی بالاتر، به ریاست بخش طراحی خارجی استون مارتین رسیده است. سولمن و نرنبرگر هر دو به مارک ریچمن، مدیر بخش نوآوری استون مارتین گزارش کار خواهند داد.
سولمن پیش از این مسئول طراحی خارجی مدلهایی شامل سدان آرتئون، کراساور توآرگ مدلهای مفهومی اسپرت کوپه GTE، تی-پرایم GTE و چند خودرو از برندهای زیرمجموعهی گروه خودروسازی فولکس واگن بود. او سال گذشته به مدیریت بخش طراحی خارجی بوگاتی رسید که البته تأثیر خاصی بر تنها محصول در حال تولید این برند نداشت؛ به همین خاطر سولمن نقش مهمی در بوگاتی ایفا نکرد. سولمن پس از استخدام ساشا سلیپانوف (طراح بوگاتی شیرون) در برند لوکس و زیرمجموعهی هیوندای، جنسیس در سال ۲۰۱۶، به مدیریت بخش طراحی خارجی بوگاتی رسید.
بر اساس برنامهی «قرن دوم» استون مارتین که توسط اندی پالمر، مدیرعامل این شرکت تأیید شد، این برند بریتانیایی در سالهای آینده ۷ مدل جدید به بازار عرضه خواهد کرد. دو مدل، شامل DB11 و نسل جدید ونتیج در حال حاضر رونمایی شدهاند. از ۵ مدل باقیمانده، DBS سوپرلگرا که جایگزین ونکوئیش خواهد شد و اولین شاسیبلند استون مارتین، تأیید شدهاند. البته بعید است که قلم طراحی سولمن شامل حال DBS سوپرلگرا و شاسیبلند استون مارتین شود؛ چراکه اکنون این دو مدل در مراحل پایانی ساخت به سر میبرند. احتمالاً اولین پروژهی سولمن ۳۹ ساله، طراحی دومین سوپراسپرت موتورمیانی موتورانتظار استون مارتین پس از ابرخودروی والکری (Valkrie) برای رقابت با ابرخودروهای دنیا باشد.
بر اساس شایعات، ابرخودروی موتورمیانی استون مارتین در اوایل سال ۲۰۲۰ رونمایی خواهد شد و در ادامه، حدود سالهای ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳، سدان سوپرلوکس لاگوندا (Lagonda) استون مارتین احیا میشود. به نظر میرسد که طراحی دومین استون مارتین موتورمیانی و رقابت با فراری و مکلارن، مهمترین مسئولیت این طراح باشد.
خارش میتواند دلایل زیادی داشته باشد؛ خزیدن حشرات روی پوست، افتادن تار مو روی پوست، گزیدن پشه و بسیاری موارد دیگر. اما دانشمندان هنوز در مورد چگونگی و دلیل خارش، اطلاعات کمی دارند.
برای برخی افراد، حتی لمسهای جزئی، مانند تماس لباس با پوست میتواند باعث خارش شود. این موضوع بهویژه در افراد مسن و افرادی که پوست خشکی دارند، شایعتر است. اکنون، پژوهشگران اعلام کردهاند که در آزمایشهای خود علت این واکنشها را کشف کردهاند. این پژوهشگران نتایج یافتههای خود را بهتازگی در ژورنال Science منتشر کردهاند.
بهگفتهی هنگ ژانگ هو، استاد دانشکدهی علوم پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس و پژوهشگر ارشد این پژوهش جدید، خارش ناشی از لمس که خارش مکانیکی نامیده میشود، بسیار تحریککننده است و میتواند بیمارانی را که دچار خارش مزمن هستند، در پوشیدن برخی انواع پوشاک دچار مشکل کند.
هنگ ژانگ هو میگوید:
با درک نحوهی مهار این خارشها در بدن، میتوانیم مولکولها را برای کنترل خارش مکانیکی هدف قرار دهیم.
بهگفتهی هو، در حال حاضر هیچ دارویی برای کاهش این نوع خارش وجود ندارد. هو و همکارانش برای بررسی اینکه چرا این نوع لمس موجب خارش میشود، از دستگاهی برای تحریک موشها استفاده کردند. آنها دریافتند که موشهای مسنتر بسیار بیشتر از موشهای جوانتر خود را میخارانند. اما هنگامی که پژوهشگران، علل دیگر خارش (مانند، هیستامین، ماده شیمیایی که در واکنشهای ایمنی بدن ترشح و باعث علائم آلرژی میشود) را بررسی کردند؛ هیچ گونه تفاوت مرتبط به سنی در واکنش موشها به محرکهای بیرونی تشخیص ندادند. اما چه چیزی در موشهای پیر وجود دارد که در موشهای جوان نیست؟
گیرندههای لمسی پوست ما، بهوسیلهی بستههای عصبی، اطلاعاتی مانند دما و بافت را به دست میآورند تا به فرد امکان برداشتن دست از روی اجاق گاز داغ یا عکسالعمل نشان دادن به نیش پشه را بدهند. هو میگوید این حرکات انعکاسی قبل از درک درد یا خارش به وجود میآیند. حساسیت بالای پوست، قابلیتی است که از ما در مقابل خطراتی مانند حشرات سمی یا سطوح داغ محافظت میکند. با این حال، طنابهای نخاعی دارای سلولهایی به نام اینترنورونها یا نورونهای حسی هستند که اطلاعات لمسی بدون نیاز به واکنش را خنثی میکنند؛ مانند تماس پیراهن با پوست. این سلولها باعث میشوند فرد با هر تماسی احساس خارش نکند. اما مشخص نیست چه چیزی باعث این نوع خارش و چه چیزی موجب توقف آن میشود؟ هو و همکارانش فکر میکنند گیرندههای لمسی خاصی در لایهی بیرونی پوست به نام سلولهای مرکل، نقش مهمی در این مورد داشته باشند.
بهعنوان مثال، هنگامی که دستانمان را روی میز میگذاریم، سلولهای مرکل به ما اجازه میدهند صافی یا زبری سطحی را احساس کنیم. سلولهای مرکل، پروتئینی به نام پیزو ۲ را فعال میکنند. از آنجایی که این سلولها در لایهی بیرونی پوست قرار دارند و تصور میشود که مسئولیت لمسهای جزئی را بر عهده داشته باشند، هو و تیم او هم گمان میکنند که این گیرندهها یکی از دلایل ایجاد خارش باشند. پژوهشگران به این منظور، از بافت موشها نمونهبرداری و سلولهای مرکل را با رنگ ایمونوفلورسنت نشانهدار کردند تا این سلولها را در زیر میکروسکوپ مشاهده کنند. آنها پس از بررسیهای خود شگفتزده شدند. پژوهشگران دریافتند که موشهای مسن و همچنین موشهایی با پوستهای خشکتر نسبت به موشهای جوان، سلولهای مرکل فوقالعاده کمتری دارند. بهگفتهی هو، با کاهش سلولهای مرکل، حس خارش در موشها بیشتر میشد.
او اظهار میگوید:
در ابتدا تصور میکردیم که سلولهای مرکل موجب خارش میشوند؛ اما بعد دریافتیم که این سلولها، در واقع میتوانند خارش را مهار کنند.
خارش مکانیکی، بسیار تحریککننده است و میتواند بیمارانی که دچار خارش مزمن هستند در پوشیدن برخی انواع پوشاک دچار مشکل کند
پژوهشگران با آزمایشهای بیشتر با موشهای مهندسی ژنتیکیشده، متوجه شدند که فعال کردن سلولهای مرکل موجب خارش کمتر میشود و در صورت غیر فعال کردن، خارش در موشها بیشتر میشود.
هو و همکارانش، نتیجه گرفتند که سلولهای مرکل به احتمال زیاد اطلاعاتی مبنی بر بیخطر بودن لمسها به اینترنورونهای نخاعی ارسال میکنند و بنابراین، مانع واکنش خارش میشوند. هو میگوید از آنجایی که این پژوهش فقط در سطح پوست انجام گرفته، انجام پژوهشهای بیشتر برای اطمینان از یافتههای فعلی ضروری است.
الن لمپکین، استاد زیستشناسی حسی از مرکز پزشکی ایروینگ، دانشگاه کلمبیا در نیویورک که در این پژوهش حضور نداشته است، میگوید:
سلولهای مرکل بیش از یک قرن است که دانشمندان علوم اعصاب را مجذوب کردهاند. اگر چه سلولهای مرکل تنها بخش کوچکی از سلولهای پوست را تشکیل میدهند؛ اما این پژوهش به شواهد رو به افزایشی در این مورد افزود که نشان میدهند؛ این سلولها نقش مهمی در حس دارند.
اما از آنجایی که این آزمایشها روی موشها انجام گرفته است، هنوز مشخص نیست که آیا میتوان این نتایج را به انسان تعمیم داد یا خیر؛ اما لمپکین میگوید چنین امکانی وجود دارد. او به Live Science گفت:
بسیاری از مسیرهای حسی بین موش و انسان مشترکاند، بنابراین قطعا چنین امکانی وجود دارد.
این تیم پژوهشی اکنون با همکاری دپارتمان پوست دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن، در حال بررسی نمونههای بافتی گرفتهشده از افراد حساس به تماسهای جزئی هستند.
پیش از آنکه نسبت به خرید نسل جدید آیفون اقدام کنید، میتوانید بهجای آن به فکر تعویض باتری گوشی فعلی خود با هزینهی ۲۹ دلار باشید. با این انتخاب نهتنها پول خود را پسانداز میکنید، بلکه میتوانید به نجات کرهی زمین نیز کمک کنید.
پژوهشگران دانشگاه مکمستر با انجام پژوهش جدیدی که در ژورنال Cleaner Production به چاپ رسیده است، اثر کربن کل صنعت اطلاعات و ارتباطات (ICT) را که شامل کامپیوترهای شخصی، لپتاپها، مانیتورها، گوشیهای هوشمند و سرورها میشود در بازهی زمانی ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و به نتایج بهشدت نگرانکنندهای دست یافتهاند. با وجود اینکه جهان از کامپیوترهای قدیمی و غولپیکر دسکتاپ به سمت گوشیهای کوچک و کممصرف حرکت کرده؛ اما مجموع اثرات زیستمحیطی فناوری در واقع شدیدتر از قبل شده است. فناوری اطلاعات و ارتباطات در سال ۲۰۰۷ مسئول یک درصد از تأثیرات کربن بود؛ درحالیکه اکنون این رقم تقریبا ۳ برابر شده است و تا سال ۲۰۴۰ از ۱۴ درصد نیز فراتر خواهد رفت. این رقم نیمی از اثر کربن کل صنعت حمل و نقل محسوب میشود.
گوشیهای هوشمند بنا به دلایلی، خطرناک بهشمار میروند. این دستگاهها با متوسط چرخهی عمر ۲ سال، محصولاتی کمابیش دورریختنی محسوب میشوند. مشکل این است که ساخت یک گوشی هوشمند جدید و بهطور خاص استخراج مواد معدنی نایاب مورد نیاز آن، ۸۵ تا ۹۵ درصد از مجموع کربن دیاکسید تولیدی آن گوشی به مدت دو سال را تشکیل میدهد؛ بدین معنی که خرید یک گوشی جدید به اندازهی شارژ مجدد و فعالیت یک گوشی هوشمند برای کل یک دهه نیازمند صرف انرژی است.
با این حال، هرچند مردم اکنون معمولا کمتر اقدام به خرید گوشی میکنند؛ اما شرکتهای الکترونیکی مصرفی در تلاش هستند تا با فروش گوشیهای بزرگتر و تجملیتر، سود ازدسترفتهی خود را جبران کنند. پژوهشگران دریافتند که گوشیهای هوشمند با نمایشگر بزرگتر به نحو قابل ملاحظهای در مقایسه با نسلهای کوچکتر پیشین خود از اثرات کربن بیشتری برخوردار هستند. اپل بهصورت علنی اعلام کرد که ساخت یک آیفون ۷ پلاس تقریبا ۱۰ درصد بیشتر از یک آیفون ۶ اس کربن دیاکسید تولید میکند؛ اما میزان تولید کربن دیاکسید یک آیفون ۷ استاندارد تقریبا ۱۰ درصد کمتر از یک آیفون ۶ اس است. در نتیجه بر طبق آنچه اپل میگوید، روند تولید کربن ناشی از ساخت گوشیها در حال بهبود است؛ اما به نظر میرسد که شرکتهای فروشندهی گوشیهای بزرگتر نظیر اپل به دنبال جبران برخی از سود خود هستند.یک پژوهش مستقل دیگر نشان میدهد که آیفون ۶ اس در مقایسه با آیفون ۴ اس، ۵۷ درصد کربن دیاکسید بیشتری تولید میکند. لطفی بلخیر، نویسندهی اول این پژوهش، به وبسایت فستکودیزاین گفت: «بر اساس پژوهش ما و دیگر منابع، با وجود برنامههای بازیافتیِ اجراشده از سوی اپل و دیگر شرکتها، در حال حاضر کمتر از یک درصد از گوشیهای هوشمند بازیافت میشوند.»
در هر صورت، نگهداری یک گوشی هوشمند حتی برای ۳ سال میتواند تأثیر قابل ملاحظهای بر تولید کربن شخصی داشته باشد؛ زیرا دیگر هیچ شرکتی ناگزیر به استخراج مواد معدنی نایاب برای گوشی جدید نخواهد بود. انجام این کار بهخصوص برای صاحبان دستگاههای سامسونگ یا اپل میتواند اقدامی کمهزینه و مؤثر در کاهش تولید کربن محسوب شود. این مسئله در مورد خرید وسایل نقلیه نیز صدق میکند. در واقع همانطور که از نظر زیستمحیطی خرید یک خودروی بنزینی دست دوم بهتر از خرید یک تسلا یا تویوتا پروس صفر است، نگهداری از گوشی فعلی و پرهیز از خرید یک مدل جدید نیز اقدامی مطلوبتر در جهت حفظ محیط زیست بهحساب میآيد.
گوشیهای هوشمند بهعنوان بخشی از صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات رشد سریعی را تجربه میکنند؛ با این حال، از بین دیگر بخشهای این صنعت، سرورها و مراکز داده بیشترین سهم را در تولید کربن دیاکسید دارند و تا سال ۲۰۲۰ مسئول ۴۵ درصد از گازهای تولیدشده خواهند بود. این بدین خاطر است که هر جستجویی در گوگل، هر بهروزرسانی فید خبری فیسبوک و هر توییت سادهای که ارسال میکنیم، نیازمند کامپیوتری است تا این دستورات را در فضای ابری پردازش کند. این ارقام با توجه به محبوبیت روزافزون ارزهای رمزپایه میتواند بالاتر هم باشد. گوشیهای هوشمند نیز در این بین نقش بهسزایی ایفا میکنند. پژوهشگران خاطرنشان میکنند که اپلیکیشنهای موبایل در واقع نیاز ما به این سرورهای ۲۴ ساعته و هفتگی را در چرخهای تغییرناپذیر از مصرف بیاندازهی انرژی تقویت میکنند. گوشیهای بیشتر نیازمند سرورهای بیشتر هستند و با وجود تمام این اطلاعات بیسیم در فضای ابری، ما قطعا به سمت خرید گوشیهایی خواهیم رفت که قادر به اجرای بهتر اپلیکیشنها باشند.
آنطور که بلخیر پیشنهاد میدهد، سیاستهای دولت و وضع مالیات بیشتر میتواند وضعیت را از سمت سرورها تغییر دهد و صاحبان آنها را ناگزیر به استفاده از منابع تجدیدپذیر انرژی کند. گوگل، فیسبوک و اپل همگی متعهد شدهاند که به استفادهی ۱۰۰ درصد از انرژیهای تجدیدپذیر در فعالیتهای خود روی بیاورند. در واقع، تمام سرورهای اپل در حال حاضر با بهرهگیری از انرژی تجدیدپذیر کار میکنند. بلخیر دربارهی این اقدامات اولیهی شرکتها میگوید: «این تلاشها دلگرمکننده است؛ اما من تصور نمیکنم که بهصورت کلی تغییر قابل توجهی به وجود بیاید.»
وضعیت از آنچه هماکنون بهنظر میرسد بدتر است؛ زیرا پژوهشگران برخی از نتیجهگیریهای خود را به نحو محافظهکارانهای محاسبه کردهاند. واقعیت این است که اگر اینترنت اشیاء فراگیر شود و دستگاههای بسیار بیشتری به استفاده از فضای ابری روی بیاورند، وضعیت در آینده بهمراتب وخیمتر خواهد شد.
این تیم پژوهشی در بررسی خود مینویسد:
ما اکنون دستگاههای متصل به اینترنت را در طیفی از کوچکترین قالبها از جمله دستگاههای پوشیدنی تا لوازم خانگی و حتی خودروها، کامیونها و هواپیماها مشاهده میکنیم. اگر این روند تداوم داشته باشند، بار اضافهی این دستگاهها بر زیرساختهای شبکه و مراکز داده، به علاوهی مصرف انرژی افزودهشده توسط تولید آنها قابل توجه خواهد بود؛ مگر آنکه زیرساختهای پشتیبانیشده بهسرعت به استفادهی ۱۰۰ درصد از انرژیهای تجدیدپذیر روی بیاورند. ظهور اینترنت اشیاء بهصورت بالقوه میتواند سهم تمام دیگر دستگاههای رایانشی سنتی را کاهش و به طرز چشمگیری انتشار گازهای گلخانهای را بهمراتب فراتر از پیشبینیهای این پژوهش افزایش دهد.
البته، اثرات کربن فناوری فراتر از است که یک طراح، یک شرکت یا حتی یک نهاد تنظیمکنندهی دولتی بتواند مانع از آن شود. ما بهعنوان مصرفکنندگان بیش از هر چیز میتوانیم از ولخرجیهای مصرفی و ارتقاء مدل فعلی گوشی خود پرهیز کنیم. حرف آخر اینکه برای سلامت کرهی زمین باید کمتر خرید کنیم و کمتر درگیر تجملات شویم.
مرسدس بنز در حال تغییر چهرهی (فیسلیفت) ون V-Class است که از سال ۲۰۱۴ تاکنون تولید میشود. قبل از اینکه نسخه اصلاحشدهی ون مرسدس بنز کلاس V آماده عرضه به بازار شود، خودروساز آلمانی قصد دارد از آخرین نسخه ویژه برای مشتریان علاقهمند رونمایی کند. سال آینده مرسدس بنز از مدل جدید رونمایی خواهد کرد، ولی نسخه ویژه ون مرسدس بنز در حال حاضر آماده فروش است.
این محصول ویژه، مرسدس بنز کلاس V نایت ادیشن (V-Class Night Edition) نام دارد و بخشی از پیشرفتهای دپارتمان AMG را برای ون به ارمغان میآورد. البته مشتریان نباید توقعات خود را تا حد زیادی بالا ببرند؛ زیرا هیچ تغییر قابل ملاحظهای در زیر کاپوت اتفاق نمیافتد و همچنان از پیشرانه ۲.۱ لیتری توربودیزل با ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۴۴۰ نیوتنمتر گشتاور استفاده میشود. بر اساس اطلاعات منتشرشده توسط مرسدس بنز، میانگین مصرف سوخت بین ۶.۸ و ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود و میزان انتشار آلاینده دیاکسید کربن هم، بین ۱۷۹ تا ۱۹۹ گرم به ازای هر کیلومتر برآورد میشود.
اصلاحات بیرونی نسخه نایت ادیشن ون مرسدس بنز کلاس V شامل سپر جدید جلو و عقب AMG، جلوپنجره مشبک رادیاتور جدید با دو بادگیر در رنگ سیاه براق، رینگهای آلیاژی ۱۹ اینچی AMG با طراحی هفت پره دوقلو، لوگوی نایت ادیشن روی بالهای جلو و پنجرههای عقب رنگی میشود. با قدم گذاشتن در داخل کابین، چرم سیاه ناپا، داشبورد با تزئینات چرمی، پادریهای مخصوص نسخه نایت ادیشن و لاینر سقفی سیاهرنگ جلب توجه میکنند. دیگر تجهیزات استاندارد در ون مرسدس بنز کلاس V شامل پکیج مخصوص پارکینگ همراه با دوربین دید ۳۶۰ درجه است.
نسخه ویژه نایت ادیشن در حال حاضر برای سفارش در آلمان برنامهریزی شده است؛ جایی که قیمت آن از حدود ۶۶,۰۹۹ دلار آغاز میشود. نسخه ویژه ون مرسدس بنز میتواند در مقایسه با خرید ویژگیهای اختیاری مشابه بهصورت جداگانه برای نسخه معمولی V-Class، تا ۲,۷۵۱ دلار باعث صرفهجویی شود. تحویل ون مرسدس بنز کلاس V نسخه نایت ادیشن در ماه ژوئن سال جاری آغاز خواهد شد. مفهومی خودران دارای یک پهباد حمل بار، رونمایی کرد
اگر خریداران بخواهند امکانات بیشتری نسبت به نسخه نایت ادیشن ون مرسدس بنز V کلاس داشته باشند، تیونرهای شرکت کارلکس دیزاین (Carlex Design) خوشحال خواهند شد تا آخرین پروژه خود را روی ون محرک عقب مرسدس ارائه کنند. آنطور که کارلکس دیزاین میگوید، در مقایسه با مدل استاندارد در پروژه تیونینگ از تغییرات بصری بسیار متفاوت و ویژه در فضای داخلی و خارجی ون استفاده میشود.
اپل درصدد است از سه مدل جدید گوشی آیفون، در ماه سپتامبر رونمایی کند. بر اساس گزارش ChargerLab، این سه مدل آیفون جدید با شارژر ۱۸ وات USB-C ارائه خواهند شد که قادر است گوشیهای آیفون را سریعتر از شارژرهای فعلی شارژ کنند.
شکل ظاهری این شارژر جدید برعکس مدلهای قبلی گرد است و شارژر با کابل لایتنینگ به USB-C به گوشی آیفون متصل میشود. انتظار میرود در جعبهگشایی مدلهای جدید آیفون این شارژر را در داخل جعبه گوشی ببینیم. در حال حاضر گوشیهای آیفون با شارژر ۵ وات با طراحی ظاهری مربعی شکل به بازار عرضه میشوند. در تصویر ذیل نسخه اروپایی این شارژر جدید را مشاهده میکنید.
سال گذشته میلادی، MacRumors بررسیهایی روی سرعت شارژ شدن گوشی آیفون ۱۰ انجام داد و برای شارژ گوشی از شارژر ۱۸ وات شرکت شخص ثالث استفاده کرد. جالب است بدانید گوشی آیفون ۱۰ با این شارژر ۱۸ وات در مدت یک ساعت ۷۹ درصد شارژ شد. آیفون ۱۰ با شارژر ۵ وات خودش در همین بازه زمانی یک ساعت، تنها ۳۹ درصد شارژ میشود. این بررسی نشان میداد که شارژر با وات بالاتر، سرعت شارژ شدن باتری گوشی آیفون را افزایش میدهد.
مقالهی مرتبط:
ظاهرا خط تولید این شارژر جدید فعال است و این موضوع در پست غیر رسمی منتشرشده در شبکه اجتماعی چینی ویبو تأیید شده است. در این پست ضمن تأیید این خبر که گوشیهای آیفون مدل ۲۰۱۸ با شارژر ۱۸ وات USB-C در جعبه عرضه میشوند، تصویری از شارژری که قرار است برای محصولات آمریکای شمالی عرضه شود، به نمایش درآمده.
در مجموع، باید بگوییم استفاده از شارژر ۱۸ وات بهجای شارژر ۵ وات فعلی، سرعت شارژ شدن باتری گوشیهای آیفون را حداقل تا دو برابر افزایش میدهد. این شارژر جدید از گوشیهای آیفون ۱۰ (iPhone X)، آیفون ۸ ، آیفون ۸ پلاس و سه مدل گوشی جدید آیفون پشتیبانی میکند. این شارژر از آیفون ۱۰ جدید، آیفون ۱۰ پلاس و آیفون مدل ۶.۱ اینچی با قیمت پایینتر پشتیبانی خواهد کرد.
دپارتمان سلامت شرکت آلفابت در تلاش است ابزار جدیدی برای خونگیری بدون درد به بازار عرضه کند. این شرکت مدتی است در حوزه توسعه نرمافزاری و سختافزاری ابزارهای سلامت پروژههای کاربردی و مهمی را دنبال میکند. در بخش نرمافزاری، آلفابت قصد دارد تجزیه و تحلیل دادههای سلامت را به شکل مؤثرتر و بهتر در اختیار کاربران قرار دهد و در بخش سختافزاری نیز سعی دارد سنسورهای جدیدی به بازار معرفی کند. یکی از آخرین پروژههایی که این شرکت در بخش سلامت دنبال میکند، سیستم مانیتورینگ پیوسته گلوکز است.
ابزار جدید خونگیری بدون درد آلفابت موسوم به وریلی (Verily)، سیستمی است که در آن میکروسوزنها یا سوزنهای بسیار ریز منفجر میشوند و سپس با خاصیت مغناطیسی دوباره به شکل اولیه خود درمیآیند. این سیستم «انفجار میکروسوزن و خاصیت مغناطیسی» میتواند بدون درد از بیمار خون بگیرد. نمونه اولیه این ابزار خونگیری شبیه به نوعی ساعت مجهز به محفظه برای نمونهگیری خون طراحی شده است. این ابزار خونگیری مثل ساعتی بزرگ روی دست بسته میشود و برای نمونهگیری خون و تجزیه و تحلیل خون به کار برده میشود. البته هنوز اطلاعات کامل و دقیقی در مورد این ابزار خونگیری و فناوری آن منتشر نشده است. حتی ممکن است شرکت آلفابت طراحی محفظه آن را تغییر دهد و با شکل ظاهری دیگری این ابزار را به بازار عرضه کند.
آزمایش خون و روشهای معمول خونگیری برای برخی افراد واقعا غیر قابل تحمل است. برخی افراد اصلا تجربه دلپذیری از خون دادن ندارند. ولی بررسی وضعیت سلامت با استفاده از آزمایش خون یکی از مواردی است که تقریبا هر کسی با آن مواجه میشود. هم روش خونگیری و هم روش بررسی دادههای آزمایش از اهمیت بسزایی برخوردارند که باید به آن توجه شود. شرکت آلفابت سعی دارد در ابزار جدید خود تغییراتی در روش خونگیری و بررسی دادهها ایجاد کند.
ابزار جدید خونگیری وریلی میتواند در قالب یک گجت پوشیدنی به دست بیمار بسته شود و در مطالعات وضعیت بالینی بیمار بسیار کاربرد خواهد داشت. خصوصا بیمارانی که دائما باید تحت مراقبت باشند و آزمایش خون بدهند، میتوانند از این ابزار بدون درد برای خونگیری بهراحتی استفاده کنند. این ابزار مجهز به سوزنهای نازک و باریکی است که روی دست منفجر میشوند و بعدا با خاصیت مغناطیسی که در همین ابزار تعبیهشده مجددا به حالت اولیهشان برمیگردند و در جریان این اتفاق فرآیند خونگیری اتفاق میافتد.
سال گذشته آلفابت تلاش کرد مطالعاتی روی سنسورهای مختلف برای بررسی ضربان قلب و ECG داشته باشد. این شرکت در این حوزه تمام تلاش خود را به کار بست تا محصولاتی با کارایی بالا به بازار عرضه کند. ابزار جدید وریلی در همین راستا در حوزه سلامت طراحی شده است. بیماران این گجت پوشیدنی را به دست خود میبندند تا بدون درد آزمایش خون بدهند و در سریعترین و مطمئنترین زمان نتایج را دریافت کنند. این محصول جدید باید تأییدیه سازمان FDA آمریکا را دریافت کند تا بتوان نسبت به دقت و ایمنی آن مطمئن شد. در همین راستا آلفابت در تلاش است تا تمامی اطلاعات علمی، فنی و هر آنچه این سازمان برای تأیید وریلی لازم دارد در اختیار FDA بگذارد. البته برخی منابع مطلع اعلام کردهاند که این ابزار جدید تا تولید انبوه راه زیادی باید طی کند و هنوز آماده عرضه به بازار نیست.
اگر برای تماشای بازیهای جام جهانی روسیه 2018، در تورهای جام جهانی روسیه شرکت کردهاید، حتما این مقاله را بخوانید.
جامجهانی فوتبال یکی از مهمترین و پرطرفدارترین رقابتهای ورزشی جهان است که از سال ۱۹۳۰ هر ۴ سال یکبار برگزار میشود و در فرمت اخیر آن ۳۲ تیم حضور دارند. در سال ۲۰۱۰ حق امتیاز این رقابتها برای سال 2018 به روسیهداده شد. روسیه نیز ۱۲ استادیوم را برای این مسابقات آماده کرده که به آنها و بازیهایی که در آنها صورت میگیرد، میپردازیم.
- محل برگزاری دیدار افتتاحیه: استادیوم لوژنیکی
- محل برگزاری بازی فینال: استادیوم لوژنیکی
- ظرفیت میانگین محلهای برگزاری: ۴۹۳۰۰ نفر
- بیشترین ظرفیت: استادیوم لوژنیکی با ۸۱۰۰۰ نفر
- کمترین ظرفیت: استادیوم کالینینگراد با ۳۵۲۱۲ نفر
- میانگین تعداد بازیها در هر ورزشگاه: ۵.۳۳
مسکو
استادیوم لوژنیکی | ظرفیت: ۸۱۰۰۰ نفر | تاسیس: ۱۹۵۶
استادیوم لوژنیکی که در پایتخت کشور روسیه، مسکو قرار دارد، استادیوم ملی این کشور است. این استادیوم ظرفیت گنجایش ۸۱ هزار تماشاگر را دارا است و همین باعث شده تا استادیوم لوژنیکی به یکی از بزرگترین استادیومهای اروپا تبدیل شود. از رویدادهای مهم این ورزشگاه میتوان به المپیک ۱۹۸۰ اشاره کرد.
بازیها:
تاریخ | ساعت | دیدار | گروه/مرحله |
---|---|---|---|
۲۴ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۹:۳۰ | روسیه ـ عربستان | گروه A |
۲۷ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۹:۳۰ | آلمان ـ مکزیک | گروه F |
۳۰ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۶:۳۰ | پرتغال ـ مراکش | گروه B |
۵ تیر ۱۳۹۷ | ۱۸:۳۰ | دانمارک ـ فرانسه | گروه C |
۱۰ تیر ۱۳۹۷ | ۱۸:۳۰ | تیم اول گروه B ـ تیم دوم گروه A | یک هشتم نهایی |
۲۰ تیر ۱۳۹۷ | ۲۲:۳۰ | برنده مسابقه ۵۹ ـ برنده مسابقه ۶۰ | نیمنهایی |
۲۴ تیر ۱۳۹۷ | ۱۹:۳۰ | برنده مسابقه ۶۱ ـ برنده مسابقه ۶۲ | فینال |
سن پترزبورگ
استادیوم سن پترزبورگ | ظرفیت: ۶۷۰۰۰ نفر | تاسیس: ۲۰۱۷
استادیوم سن پترزبورگ که به زنیت آرنا نیز معروف است، استادیومی با سقف متحرک است که در بخش غربی جزیره کرستوسکی در سن پترزبورگ روسیه قرار دارد و استادیوم خانگی تیم فوتبال زنیت سن پترزورگ به حساب میآید.
بازیها:
تاریخ | ساعت | دیدار | گروه/مرحله |
---|---|---|---|
۲۵ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۹:۳۰ | ایران ـ مراکش | گروه B |
۲۹ خرداد ۱۳۹۷ | ۲۲:۳۰ | روسیه ـ مصر | گروه A |
۱ تیر ۱۳۹۷ | ۱۶:۳۰ | برزیل ـ کاستاریکا | گروه E |
۵ تیر ۱۳۹۷ | ۲۲:۳۰ | نیجریه ـ آرژانتین | گروه D |
۱۲ تیر ۱۳۹۷ | ۱۸:۳۰ | تیم اول گروه F ـ تیم دوم گروه E | یک هشتم نهایی |
۱۹ تیر ۱۳۹۷ | ۲۲:۳۰ | برنده مسابقه ۵۷ ـ برنده مسابقه ۵۷ | نیم نهایی |
۲۳ تیر ۱۳۹۷ | ۱۸:۳۰ | بازنده مسابقه ۶۱ ـ بازنده مسابقه ۶۲ | رده بندی |
سوچی
استادیوم فیشت | ظرفیت: ۴۸۰۰۰ نفر | تاسیس: ۲۰۱۳
استادیوم فیشت در سال ۲۰۱۳ و برای بازیهای المپیک زمستانی و پارالمپیک ۲۰۱۴ ساخته شد. این ورزشگاه در سال ۲۰۱۶ بازگشایی شد تا برای بازیهای جام جهانی 2018 آماده شود.
بازیها:
تاریخ | ساعت | دیدار | گروه/مرحله |
---|---|---|---|
۲۵ خرداد ۱۳۹۷ | ۲۲:۳۰ | پرتغال ـ اسپانیا | گروه B |
۲۸ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۹:۳۰ | بلژیک ـ پاناما | گروه G |
۲ تیر ۱۳۹۷ | ۲۱:۳۰ | آلمان ـ سوئد | گروه F |
۵ تیر ۱۳۹۷ | ۱۸:۳۰ | استرالیا ـ پرو | گروه C |
۹ تیر ۱۳۹۷ | ۲۲:۳۰ | تیم اول گروه A ـ تیم دوم گروه B | یکهشتم نهایی |
۱۶ تیر ۱۳۹۷ | ۱۸:۳۰ | برنده مسابقه ۵۱ ـ برنده مسابقه ۵۲ | یکچهارم نهایی |
یکاترینبورگ
یکاترینبورگ آرنا | ظرفیت: ۳۵۰۰۰ نفر | تاسیس: ۲۰۱۷
یکاترینبورگ آرنا در سال ۱۹۵۷ ساخته شده و ظرفیتش برای جام جهانی به ۳۵ هزار نفر افزایش یافته است. این تنها استادیومی است که در بخش آسیایی روسیه قرار دارد و در جام جهانی استفاده میشود.
بازیها:
تاریخ | ساعت | دیدار | گروه |
---|---|---|---|
۲۵ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۶:۳۰ | مصر ـ اروگوئه | گروه A |
۳۱ خرداد ۱۳۹۷ | ۲۰:۳۰ | فرانسه ـ پرو | گروه C |
۳ تیر ۱۳۹۷ | ۱۹:۳۰ | ژاپن ـ سنگال | گروه H |
۶ تیر ۱۳۹۷ | ۱۸:۳۰ | مکزیک ـ سوئد | گروه F |
کازان
کازان آرنا | ظرفیت: ۴۵۰۰۰ نفر | تاسیس: ۲۰۱۳
کازان آرنا، استادیوم فوتبال شهر کازان است که ساختش در سال ۲۰۱۳ به اتمام رسید. این استادیوم، ورزشگاه خانگی تیم رابین کازان است که بزرگترین نمایشگر خارجی ورزشگاه را در اروپا دارا است.
بازیها:
تاریخ | ساعت | دیدار | گروه/مرحله |
---|---|---|---|
۲۶ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۴:۳۰ | فرانسه ـ استرالیا | گروه C |
۳۰ خرداد ۱۳۹۷ | ۲۲:۳۰ | ایران ـ اسپانیا | گروه B |
۳ تیر ۱۳۹۷ | ۲۲:۳۰ | لهستان ـ کلمبیا | گروه H |
۶ تیر ۱۳۹۷ | ۱۸:۳۰ | کره جنوبی ـ آلمان | گروه F |
۹ تیر ۱۳۹۷ | ۱۸:۳۰ | تیم دوم گروه D ـ تیم اول گروه C | یکهشتم نهایی |
۱۵ تیر ۱۳۹۷ | ۲۲:۳۰ | برنده بازی ۵۳ ـ برنده بازی ۵۴ | یکچهارم نهایی |
نیژنی نووگورود
استادیوم نیژنی نووگورود | ظرفیت: ۴۵۰۰۰ نفر | تاسیس: 2018
استادیوم نیژنی نووگورود در سال ۲۰۱۵ شروع به ساخت شده و در سال 2018 افتتاح شده است.
بازیها:
تاریخ | ساعت | دیدار | گروه/مرحله |
---|---|---|---|
۲۸ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۶:۳۰ | سوئد ـ کره جنوبی | گروه F |
۳۱ خرداد ۱۳۹۷ | ۲۲:۳۰ | آرژانتین ـ کرواسی | گروه D |
۳ تیر ۱۳۹۷ | ۱۶:۳۰ | انگلیس ـ پاناما | گروه G |
۶ تیر ۱۳۹۷ | ۲۲:۳۰ | سوئیس ـ کاستاریکا | گروه E |
۱۰ تیر ۱۳۹۷ | ۲۲:۳۰ | تیم دوم گروه C ـ اول گروه D | یکهشتم نهایی |
۱۵ تیر ۱۳۹۷ | ۱۸:۳۰ | تیم دوم گروه C ـ اول گروه D | یکچهارم نهایی |
روستوف- نا-دونو
روستوف آرنا | ظرفیت: ۴۵۰۰۰ نفر | تاسیس: 2018
استادیوم روستوف آرنا در سال ۲۰۱۴ شروع به ساخت شد و در سال 2018 به پایان رسید. این ورزشگاه همچنین ورزشگاه خانگی باشگاه روستوف است.
بازیها:
تاریخ | ساعت | دیدار | گروه/مرحله |
---|---|---|---|
۲۷ خرداد ۱۳۹۷ | ۲۲:۳۰ | برزیل ـ سوئیس | گروه E |
۳۰ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۹:۳۰ | اروگوئه ـ عربستان | گروه A |
۲ تیر ۱۳۹۷ | ۱۹:۳۰ | کره جنوبی ـ مکزیک | گروه F |
۵ تیر ۱۳۹۷ | ۲۲:۳۰ | کرواسی ـ ایسلند | گروه D |
۱۱ تیر ۱۳۹۷ | ۲۲:۳۰ | تیم اول گروه G ـ تیم دوم گروه H | یکهشتم نهایی |
سامارا
سامارا آرنا | ظرفیت: ۴۵۰۰۰ | تاسیس: 2018
سامارا آرنا یا استادیوم کاسموس در سال ۲۰۱۴ شروع به ساخت و در سال 2018 تکمیل شد.
بازیها:
تاریخ | ساعت | دیدار | گروه/مرحله |
---|---|---|---|
۲۷ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۶:۳۰ | کاستاریکا ـ صربستان | گروه E |
۳۱ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۹:۳۰ | استرالیا ـ دانمارک | گروه C |
۴ تیر ۱۳۹۷ | ۱۸:۳۰ | اروگوئه ـ روسیه | گروه A |
۷ تیر ۱۳۹۷ | ۱۸:۳۰ | سنگال ـ کلمبیا | گروه H |
۱۲ تیر ۱۳۹۷ | ۱۸:۳۰ | تیم اول گروه F ـ تیم دوم گروه E | یکهشتم نهایی |
۱۶ تیر ۱۳۹۷ | ۱۸:۳۰ | برنده بازی ۵۵ ـ برنده بازی ۵۶ | یکچهارم نهایی |
سارانسک
موردوویا آرنا | ظرفیت: ۴۵۰۰۰ نفر | تاسیس: ۲۰۱۷
ورزشگاه موردوویا آرنا در سال ۲۰۱۰ شروع به ساخت شده و در سال 2018 تکمیل شده است.
بازیها:
تاریخ | ساعت | دیدار | گروه |
---|---|---|---|
۲۶ خرداد ۱۳۹۷ | ۲۰:۳۰ | پرو ـ دانمارک | گروه C |
۲۹ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۹:۳۰ | کلمبیا ـ ژاپن | گروه H |
۴ تیر ۱۳۹۷ | ۲۲:۳۰ | ایران ـ پرتغال | گروه B |
۷ تیر ۱۳۹۷ | ۲۲:۳۰ | پاناما ـ تونس | گروه G |
ولگوگراد
استادیوم ولگوگراد | ظرفیت: ۴۵۰۰۰ | تاسیس: ۲۰۱۷
ساخت استادیوم ولگوگراد در سال ۲۰۱۵ شروع شد و در سال 2018 به پایان رسید. این استادیوم، ورزشگاه خانگی تیم روتور ولگوگراد است.
بازیها:
تاریخ | ساعت | دیدار | گروه |
---|---|---|---|
۲۸ خرداد ۱۳۹۷ | ۲۲:۳۰ | انگلیس ـ تونس | گروه G |
۱ تیر ۱۳۹۷ | ۱۹:۳۰ | ایسلند ـ نیجریه | گروه D |
۴ تیر ۱۳۹۷ | ۱۸:۳۰ | مصر ـ عربستان | گروه A |
۷ تیر ۱۳۹۷ | ۱۸:۳۰ | ژاپن ـ لهستان | گروه H |
موسکو
اوتکریتی آرنا | ظرفیت: ۴۲۰۰۰ نفر | تاسیس: ۲۰۱۴
اوتکریتی آرنا که در مسکو قرار دارد، ورزشگاه خانگی تیم فوتبال اسپارتاک مسکو است که بین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ ساخته شد.
بازیها:
تاریخ | ساعت | دیدار | گروه/مرحله |
---|---|---|---|
۲۶ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۷:۳۰ | آرژانتین ـ ایسلند | گروه D |
۲۹ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۶:۳۰ | لهستان ـ سنگال | گروه H |
۲ تیر ۱۳۹۷ | ۱۶:۳۰ | بلژیک ـ تونیس | گروه G |
۶ تیر ۱۳۹۷ | ۲۲:۳۰ | صربستان ـ برزیل | گروه E |
۱۲ تیر ۱۳۹۷ | ۲۲:۳۰ | تیم اول گروه H ـ تیم دوم گروه G | یکهشتم نهایی |
کالینینگراد
استادیوم کالینینگراد | ظرفیت ۳۵۲۱۲ نفر | تاسیس: ۲۰۱۷
استادیوم کالینینگراد یا بالتیکا آرنا در سال ۲۰۱۵ شروع به ساخت شد و قرار است در ۱۲ می 2018 افتتاح شود. این ورزشگاه، استادیوم خانگی تیم فوتبال بالتیکا کالینینگراد است.
بازیها:
تاریخ | ساعت | دیدار | گروه |
---|---|---|---|
۲۶ خرداد ۱۳۹۷ | ۲۲:۳۰ | کرواسی ـ نیجریه | گروه D |
۱ تیر ۱۳۹۷ | ۲۲:۳۰ | سوئیس – صربستان | گروه E |
۴ تیر ۱۳۹۷ | ۲۲:۳۰ | مراکش ـ اسپانیا | گروه B |
۷ تیر ۱۳۹۷ | ۲۲:۳۰ | انگلیس ـ بلژیک | گروه G |
اخیراً مدیرعامل اپل مناظرهای تلویزیونی داشت که در آن از آمار و ارقام بسیار افتخارآمیزی صحبت کرده است. تیم کوکتأیید کرد کاربران اپل موزیک به بیش از ۵۰ میلیون نفر رسیدهاند و این آمار، مجموع کاربران سرویس پولی و رایگان اپل موزیک را شامل میشود. در مقایسه با آمار منتشرشده در ماه آوریل که نشان از ۴۰ میلیون کاربر داشت، اپل پیشرفت مناسبی تجربه میکند.
به توجه به رشد اپل به نظر میرسد این شرکت در هر ماه ۴ میلیون کاربر سرویس رایگان را به کاربر سرویس پولی تبدیل میکند که این رقم بسیار قابل توجه است. با این اوصاف پیشبینی میشود که در سه سالگی سرویس اپل موزیک، اوایل فصل تعطیلات شاهد ۶۰ میلیون کاربر فعال باشیم.
اسپاتیفای که اصلیترین رقیب اپل به شمار میآید، اوایل ماه می اعلام کرد به ۷۵ میلیون کاربر رسیده است و پیشبینی میشود قبل از فصل تعطیلات به ۹۰ میلیون کاربر برسد. این در حالی خواهد بود که اپل به سه سالگی رسیده و اسپاتیفای ۸ ساله شده است.
اپل سعی دارد در حوزه تولید محتوا نقش پررنگتری داشته باشد و این اولین باری است که تیم کوک در یک مصاحبه تلویزیونی بهصورت مستقیم به آن اشاره دارد. تیم کوک به بلومبرگ گفت:
علاقه بسیار زیادی به کسبوکار تولید محتوا داریم و به اندازهای که نام تجاری اپل اجازه میدهد، در این حوزه فعالیت خواهیم داشت. آماده نیستیم جزئیات بیشتری ارائه دهیم؛ اما بهصورت جدی به حوزه محتوا نگاه میکنیم.
با توجه به اخبار منتشرشده در سال ۲۰۱۹، اولین اقدامات اپل در این زمینه بهصورت رسمی معرفی خواهد شد. بهطورقطع میتوان گفت بخشی از تلاشهای اپل در سال جاری مربوط به ورود قدرتمندتر به حوزه ویدیو برای سال آینده خواهد بود. نظر شما چیست؟ آیا اپل میتواند نتفلیکس را به چالش بکشد؟در سال ۲۰۱۷ شاهد گزارشهایی از سرمایهگذاری ۱ میلیارد دلاری اپل در زمینه ویدیو بودیم. این روند، زمانی رنگ و بوی خاص خود را پیدا میکند که گزارشهای فعالیت جدی فیسبوک و یوتیوب جهت فراهم کردن استودیوهای سنتی برای رقابت سنگینتر با نتفلیکس منتشرشده است. مشارکتهای اخیر اپل در تولید محتوای ویدیویی نشان میدهد که این شرکت در فکر ساخت پلتفرمی اختصاصی برای ویدیو است. ساختمانی در کالورسیتی کالیفرنیا توسط اپل خریداری شده که بهاحتمال زیاد مقر تولید محتوای ویدیوی است. فضایی که اپل برای آینده در نظر گرفته است، فضایی بسیار جدی و رقابتیتر برای تولیداتی بینظیر در زمینه ویدیو به شمار میرود. ورود این شرکت میتواند ضمن گسترش و آشنایی بیشتر افراد با سرویسهای ویدیویی، رقابت بسیار جالبی بین شرکتهای فناوری شکل میدهد.
.: Weblog Themes By Pichak :.