گیاهان کمترین تغییر در زاویه انحراف خود را متوجه میشوند. در این سیستم طبیعی، گیاه گرانش را از طریق دانههای بسیار ریز خود احساس میکند. اما از دیدگاه تئوری، این سیستم توانایی اندازهگیری با چنین دقت بالایی ندارد. پژوهشگران CNRS و دانشگاه کلرمونت آورگن فرانسه، این تناقض عجیب را توجیه کردهاند: دانهها همواره توسط سلولهای گیاه به حرکت در میآیند.
اگر یک گیاه را کج کنید، مسیر رشد خود را به گونهای تغییر میدهد تا در همان زاویهی اولیه انحراف خود قرار گیرد. اما گیاه چگونه متوجه میشود که زاویهاش تغییر کرده است؟ گیاهان دارای بافت سلولی شیبسنج هستند، سلولهایی مملو از دانههای ریز نشاسته که استاتولیت نامیده میشوند. در هریک از این سلولها، تودهای از استاتولیتها در قسمت تحتانی قرار دارد. این نقاط مانند یک مرجع عمل میکنند و باعث توزیع مناسب هورمون رشد در داخل گیاه میشوند تا در نهایت، گیاه بتواند در جهت رو به بالا قرار گیرد.
تودهای از دانهها، شیبسنج دقیقی محسوب نمیشوند؛ اما گیاهان کوچکترین انحراف را نسبت به حالت اولیهی خود، متوجه میشوند. پرسش اصلی این است که چه عاملی آنان را تا این حد حساس به گرانش کرده است؟ در حالت کلی، اصطکاک و بهتعبیری گیر کردن ذرات به یکدیگر، مانع از ایجاد جریان در دانهها میشود. در نتیجه میتوان گفت سیستم دانهای تأثیر چندانی در ایجاد زاویهی انحراف ندارد. این درحالی است که استاتولیتهای گیاهان، بهطرز شگفتآوری دقیق هستند. پژوهشگرانی از CNRS، دانشگاه آکس مارسی، INRA و دانشگاه کلرمونت آورگن فرانسه گرد آمده و گروهی تشکیل دادند تا این معما را حل کنند. در ابتدا آنان، واکنشهای حرکتی یک استاتولیت در پاسخ به کج کردن را مشاهده کردند و به این نتیجه رسیدند که استاتولیتها رفتارهایشان هیچ شباهتی به سیستم استاندارد دانهای ندارد. آنان مستقل از اینکه سلول در چه زاویهای قرار دارد، حرکت میکنند و جاری هستند. سطح تودههای استاتولیتی همواره در مسیر یکصفحهی افقی قرار دارند؛ همانند یک مایع. اما سلولها چگونه باعث ایجاد حالت سیالی و متحرک شدن این تودهها میشود؟
مقالههای مرتبط:
گروه پژوهشی برای توضیحدادن منشأ این خاصیت، با طراحی مدلی صنعتی از استاتولیتهای گیاه که در آن از میکروبیدها (ذرات جامد پلاستیکی کوچکتر از یک میلیمتر) بهعنوان سلولهای گیاه استفاده شده بود، پژوهش خود را ادامه داد. مقایسهی این دو سیستم با یکدیگر باعث شد دانشمندان سیال بودن استاتولیتها را ناشی از حرکت انفرادی هرکدام از آنها بیان کنند. موتورهای مولکولی سلولها (بهمانند یک ماشین تولید انرژی و در حقیقت عامل اصلی حرکت در سازوارههای زنده هستند) بهطور مداوم استاتولیتها را در هم میآمیزند؛ در نتیجه آنها هیچگاه با هم مخلوط نمیشوند و در طول یک بازهی زمانی طولانی، تودهی استاتولیتها ویژگیهایی همچون یک مایع از خود نشان میدهد. این ویژگی بدین معنا است که هیچ نوع خمیدگی در گیاه وجود نخواهد داشت؛ بنابراین کوچکترین انحرافی بهروشنی آشکار میشود و در عین حال، تکان خوردن گیاه در اثر وزش باد، خللی در رشدش ایجاد نمیکند.
اکتشافات تیم پژوهشی، دربارهی علت حساسیت بیش از حد گیاهان به گرانش، باعث ایجاد نظریهای هرچند ناقص دربارهی حرکت استاتولیت شد. پژوهشهای بیشتری مورد نیاز است تا متوجه شویم که گیاهان چگونه مکان استاتولیت را شناسایی میکنند. این یافتهها باعث هموارتر شدن مسیر برای ایجاد برنامههای صنعتی بیولوژیکی (زیستسازهشناسی) نظیر شیبسنجی کوچک و درعین حال قوی میشود، که میتواند جایگزین مناسبی برای ژیروسکوپ و شتابسنج باشد.
اچتیسی رسما از پروژهی مربوط به گوشی هوشمند اندروید اکسُدوس (Exodus) بهعنوان یک گوشی مبتنی بر فناوری بلاکچین رونمایی کرد. بر اساس اطلاعات ارائهشده توسط اچتیسی، این گوشی هوشمند از وجود یک کیف پول بهره خواهد برد. همچنین باید به ماژول سختافزاری اختصاصی تعبیهشده در این گوشی اشاره کرد که از ارزهای دیجیتال و اپلیکیشنهای توزیعشدهی مورد استفاده در شبکهی بلاکچین پشتیبانی میکند.
فیل چن، خالق هدست واقعیت مجازی وایو اچتیسی، مسئولیت تمام سرویسها و محصولات مبتنی بر بلاکچین و پولهای رمزنگاری شده در شرکت تایوانی را بر عهده خواهد داشت.
اچتیسی در نظر دارد یک شبکهی بلاکچین اختصاصی را با استفاده از شبکهی گوشیهای هوشمند اکسدوس ایجاد کند تا از این طریق فرایند انتقال پول رمزنگاری شده بین کاربران این گوشی به سهولت انجام شود.
فیل چن در خصوص گوشی هوشمند اکسدوس چنین اظهار نظر کرده است:
ما خوشحالیم اعلام کنیم که از طریق گوشی هوشمند اکسدوس میتوانیم پروتکلهایی نظیر بیتکوین و اتریوم را در کنار برخی از پلتفرم پولهای رمزنگاری شده پشتیبانی کنیم. ما دوست داریم کل اکوسیستم بلاکچین را پشتیبانی کنیم و از اینرو امیدواریم در ماههای آینده شاهد انجام همکاریهای خوبی در این راستا باشیم.
اچتیسی هنوز قیمتی برای این گوشی هوشمند تعیین نکرده است؛ اما اعلام کرده که این گوشی را در ازای ارزهای دیجیتال به فروش خواهد رساند.
البته باید به این نکته اشاره کنیم که اچتیسی اولین شرکتی نیست که گوشی هوشمندی مبتنی بر فناوری بلاکچین معرفی و راهی بازار خواهد کرد. اواخر سپتامبر سال ۲۰۱۷، شرکت Sirin Labs نیز یک گوشی هوشمند مبتنی بر بلاکچین با برچسب قیمت هزار دلاری رونمایی کرد.
باید دید که عملکرد گوشی هوشمند اکسدوس اچتیسی چگونه خواهد بود. تولیدکنندگان گوشیهای هوشمند مبتنی بر فناوری بلاکچین سعی میکنند با استفاده از سختافزار اختصاصی نظیر تأمین امنیت در لایهی سختافزار و همچنین تسهیل تبادل پول از طریق شبکهی بلاکچین بدون نیاز به پرداخت هرگونه هزینهی بیشتر برای ماینرها، تبادل پول را بهبود ببخشند.
اچتیسی رسما از پروژهی مربوط به گوشی هوشمند اندروید اکسُدوس (Exodus) بهعنوان یک گوشی مبتنی بر فناوری بلاکچین رونمایی کرد. بر اساس اطلاعات ارائهشده توسط اچتیسی، این گوشی هوشمند از وجود یک کیف پول بهره خواهد برد. همچنین باید به ماژول سختافزاری اختصاصی تعبیهشده در این گوشی اشاره کرد که از ارزهای دیجیتال و اپلیکیشنهای توزیعشدهی مورد استفاده در شبکهی بلاکچین پشتیبانی میکند.
فیل چن، خالق هدست واقعیت مجازی وایو اچتیسی، مسئولیت تمام سرویسها و محصولات مبتنی بر بلاکچین و پولهای رمزنگاری شده در شرکت تایوانی را بر عهده خواهد داشت.
اچتیسی در نظر دارد یک شبکهی بلاکچین اختصاصی را با استفاده از شبکهی گوشیهای هوشمند اکسدوس ایجاد کند تا از این طریق فرایند انتقال پول رمزنگاری شده بین کاربران این گوشی به سهولت انجام شود.
فیل چن در خصوص گوشی هوشمند اکسدوس چنین اظهار نظر کرده است:
ما خوشحالیم اعلام کنیم که از طریق گوشی هوشمند اکسدوس میتوانیم پروتکلهایی نظیر بیتکوین و اتریوم را در کنار برخی از پلتفرم پولهای رمزنگاری شده پشتیبانی کنیم. ما دوست داریم کل اکوسیستم بلاکچین را پشتیبانی کنیم و از اینرو امیدواریم در ماههای آینده شاهد انجام همکاریهای خوبی در این راستا باشیم.
اچتیسی هنوز قیمتی برای این گوشی هوشمند تعیین نکرده است؛ اما اعلام کرده که این گوشی را در ازای ارزهای دیجیتال به فروش خواهد رساند.
البته باید به این نکته اشاره کنیم که اچتیسی اولین شرکتی نیست که گوشی هوشمندی مبتنی بر فناوری بلاکچین معرفی و راهی بازار خواهد کرد. اواخر سپتامبر سال ۲۰۱۷، شرکت Sirin Labs نیز یک گوشی هوشمند مبتنی بر بلاکچین با برچسب قیمت هزار دلاری رونمایی کرد.
باید دید که عملکرد گوشی هوشمند اکسدوس اچتیسی چگونه خواهد بود. تولیدکنندگان گوشیهای هوشمند مبتنی بر فناوری بلاکچین سعی میکنند با استفاده از سختافزار اختصاصی نظیر تأمین امنیت در لایهی سختافزار و همچنین تسهیل تبادل پول از طریق شبکهی بلاکچین بدون نیاز به پرداخت هرگونه هزینهی بیشتر برای ماینرها، تبادل پول را بهبود ببخشند.
اچتیسی رسما از پروژهی مربوط به گوشی هوشمند اندروید اکسُدوس (Exodus) بهعنوان یک گوشی مبتنی بر فناوری بلاکچین رونمایی کرد. بر اساس اطلاعات ارائهشده توسط اچتیسی، این گوشی هوشمند از وجود یک کیف پول بهره خواهد برد. همچنین باید به ماژول سختافزاری اختصاصی تعبیهشده در این گوشی اشاره کرد که از ارزهای دیجیتال و اپلیکیشنهای توزیعشدهی مورد استفاده در شبکهی بلاکچین پشتیبانی میکند.
فیل چن، خالق هدست واقعیت مجازی وایو اچتیسی، مسئولیت تمام سرویسها و محصولات مبتنی بر بلاکچین و پولهای رمزنگاری شده در شرکت تایوانی را بر عهده خواهد داشت.
اچتیسی در نظر دارد یک شبکهی بلاکچین اختصاصی را با استفاده از شبکهی گوشیهای هوشمند اکسدوس ایجاد کند تا از این طریق فرایند انتقال پول رمزنگاری شده بین کاربران این گوشی به سهولت انجام شود.
فیل چن در خصوص گوشی هوشمند اکسدوس چنین اظهار نظر کرده است:
ما خوشحالیم اعلام کنیم که از طریق گوشی هوشمند اکسدوس میتوانیم پروتکلهایی نظیر بیتکوین و اتریوم را در کنار برخی از پلتفرم پولهای رمزنگاری شده پشتیبانی کنیم. ما دوست داریم کل اکوسیستم بلاکچین را پشتیبانی کنیم و از اینرو امیدواریم در ماههای آینده شاهد انجام همکاریهای خوبی در این راستا باشیم.
اچتیسی هنوز قیمتی برای این گوشی هوشمند تعیین نکرده است؛ اما اعلام کرده که این گوشی را در ازای ارزهای دیجیتال به فروش خواهد رساند.
البته باید به این نکته اشاره کنیم که اچتیسی اولین شرکتی نیست که گوشی هوشمندی مبتنی بر فناوری بلاکچین معرفی و راهی بازار خواهد کرد. اواخر سپتامبر سال ۲۰۱۷، شرکت Sirin Labs نیز یک گوشی هوشمند مبتنی بر بلاکچین با برچسب قیمت هزار دلاری رونمایی کرد.
باید دید که عملکرد گوشی هوشمند اکسدوس اچتیسی چگونه خواهد بود. تولیدکنندگان گوشیهای هوشمند مبتنی بر فناوری بلاکچین سعی میکنند با استفاده از سختافزار اختصاصی نظیر تأمین امنیت در لایهی سختافزار و همچنین تسهیل تبادل پول از طریق شبکهی بلاکچین بدون نیاز به پرداخت هرگونه هزینهی بیشتر برای ماینرها، تبادل پول را بهبود ببخشند.
بر اساس دادههای منتشرشده توسط دپارتمان وسایل نقلیهی کالیفرنیا (DMV) در تاریخ چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت سال ۱۳۹۷، اپل با ۵۵ خودروی خودران، دومین ناوگان بزرگ خودروهای خودران ایالت کالیفرنیا را در اختیار دارد. از آغاز سال ۲۰۱۸ تا بهامروز، ۲۷ دستگاه به ناوگان خودروهای خودران اپل اضافه شدهاند. در فروردین سال گذشته بود که اپل، مجوز تست خودروهای خودران در آمریکا را دریافت کرد. اولین خودروهای مجهز به فناوری خودران اپل، سه دستگاه شاسیبلند لکسوس RX450h بودند. اکنون، ۵۱ شرکت با مجموع ۴۰۹ دستگاه خودروی خودران از برندهای مختلف در حال تست این فناوری پیشرفته در کالیفرنیا هستند.
ناوگان اپل با ۵۵ خودروی خودران، پس از ناوگان خودران کروز (Cruise) شرکت تازه تأسیس متعلق به جنرال موتورز با ۱۰۴ دستگاه خودرو، در مقام دوم کالیفرنیا قرار دارد. البته اپل در مقایسه با شرکتهای معروف فعال در حوزهی فناوری خودران مانند ویمو (۵۱ دستگاه)، تسلا (۳۹ دستگاه) و برندهای بزرگ خودروساز جهان شامل بیامو (۱۲ دستگاه)، تویوتا(۱۱ دستگاه) و مرسدسبنز (۵ دستگاه) خودروهای خودران بیشتری در حالت تست دارد. تمام این شرکتها با کسب مجوز لازم، امکان تست فناوری خودران خود را در صورت وجود یک راننده در پشت فرمان خواهند داشت. لازم به ذکر است که شرکتهایی چون ویمو و اوبر، پیش از این خودروهای خودران بیشتری در کالیفرنیا داشتند. برای مثال ویمو قبل از انتقال ناوگان خودران خود به ایالتهای آریزونا و میشیگان برای آزمایشهای جدیدتر، بیش از ۱۰۰ دستگاه خودروی خودران در کالیفرنیا داشت. اوبر در سال ۲۰۱۶ پس از اخطاریه DMV مبنی بر باطل شدن پلاک خودروهای خودران، تمام ۱۶ دستگاه خودروی ناوگان خودران خود را از کالیفرنیا خارج کرد.
افزایش تعداد خودروهای ناوگان خودران اپل، نشان از عزم جدی مقامات این شرکت جهت پیشرفت و توسعهی بیشتر در فناوری خودران است. تیم کوک، مدیرعامل اپل، پیش از این گفته بود:
فناوری خودران بسیار برای ما اهمیت دارد.
برنامهی مورد انتظار خودروی خودران اپل هنوز یک راز سربهمهر است. اما به نظر میرسد که بهجای ساخت یک خودروی خودران مستقل، مهندسان این شرکت در حال تست و جمعآوری داده برای توسعهی یک نرمافزار خودروهای خودران هستند. درحالیکه اپل مشغول افزایش دادن تعداد خودروهای ناوگان خودران است، ویمو درخواست تست خودروی خودران بدون راننده به دپارتمان وسایل نقلیهی کالیفرنیا داده است. کوک در تابستان سال گذشته گفته بود:
تقریباً این فناوری برای ما، حکم مادر تمام پروژههای هوش مصنوعی را دارد. فناوری خودران، احتمالاً یکی از چالشبرانگیزترین پروژههای هوش مصنوعی در حال توسعه است.
ناوگان خودران شرکتهای مختلف در ایالت کالیفرنیا بهصورت زیر است:
- جنرال موتورز کروز ۱۰۴ دستگاه
- اپل ۵۵ دستگاه
- ویمو اتو ۵۱ دستگاه
- تسلا موتورز ۳۹ دستگاه
- درایو ای.آی ۱۴ دستگاه
- بیامو ۱۲ دستگاه
- نیو یواسای ۱۱ دستگاه
- تویوتا ۱۱ دستگاه
- انویدیا ۸ دستگاه
- کانتیننتال ۶ دستگاه
- مرسدسبنز ۵ دستگاه
- نیسان ۶ دستگاه
- سوبارو ۵ دستگاه
- نورو ۵ دستگاه
- جینگچی ۵ دستگاه
- هوندا ۴ دستگاه
- بایدو یواسای ۴ دستگاه
- سایک ۴ دستگاه
- اورورا ۴ دستگاه
- سامسونگ ۴ دستگاه
- لیفت ۴ دستگاه
چانگ چنگ، معاون مدیرعامل شرکت لنوو و مدیر عامل سابق شرکت ZUK، تصویر جدیدی از لنوو زد ۵ (Lenovo Z5) منتشر کرد. این سومین تصویری است که از این محصول شرکت لنوو در هفته جاری رؤیت میشود. تصویر قبلی مربوط به گوشه سمت چپ بالای این گوشی هوشمند بود و اکنون در تصویر جدید گوشه سمت چپ پایین گوشی نمایش داده شده است.
همانطور که در تصویر مشاهده میکنید، نسبت صفحهنمایش به بدنه لنوو زد ۵ برابر ۹۵٪ است. بیشک این حاشیه باریک میتواند جزو یکی از ویژگیهای خیلی خوب این گوشی هوشمند باشد. بر اساس پستی که چانگ چنگ در شبکه اجتماعی چینی ویبو منتشر کرده، لنوو زد ۵ با صفحه نمایش فوقالعاده خوب و خیرهکنندهای رونمایی خواهد شد و به همین دلیل شرکت تولیدکننده تنها قسمتی از صفحهنمایش را در تصاویر بدین شکل و بهصورت ناقص نشان میدهد.
چانگ چنگ در نظر دارد برای برخی از کاربران شبکه اجتماعی ویبو تسهیلاتی در نظر بگیرد و بهصورت افتخاری آنها را به رویداد بزرگ رونمایی از لنوو زد ۵ که قرار است ۱۴ ماه ژوئن برگزار شود، دعوت کند. هنوز مشخص نیست کدام یک از کاربران این شبکه اجتماعی شانس شرکت در این مراسم دارند. بهعلاوه، مشخصات و طراحی این گوشی هوشمند هنوز در هالهای از ابهام قرار دارد و امیدواریم در روزهای آینده اطلاعات بیشتری در مورد آن منتشر شود.
سال گذشته تویوتا در یک اقدام ابتکاری با نام «Start Your Impossible»، از تولیدکننده محصولات تجاری سواری به شرکتی فعال در زمینه ارائه خدمات حملونقل عمومی تبدیل شد. این امر به دلیل تمایل خودروساز ژاپنی برای کمک به بهبود و پیشرفت سطح زندگی مشتریان و جامعه بهصورت یک مجموعه واحد، از طریق حمایت از ایجاد جامعه پایدار صورت گرفت؛ جامعهای که در آن تمامی اعضا، احساس میکنند که باید با ایدههای غیر ممکن خود تقابل داشته باشند. تویوتا قصد دارد با توسعه اتوبوسهای مبتنی بر فناوری پیل سوختی، در آینده محصولاتی طراحی کند که مشتریان را به سمت آزادی در حملونقل سوق میدهد.
شرکت تویوتا موتور اعلام کرد که فروش اولین اتوبوس پیل سوختی سورا (Sora) از ماه مارس امسال آغاز شد و مجوز فروش آن در ژاپن نیز دریافت شده است. همانطور که دیگر خودروهای پیل سوختی تیراژ پایینی دارند، تولید اتوبوس Sora نیز محدود خواهد بود و تویوتا اعلام کرد که تا سال ۲۰۲۰ و آغاز بازیهای المپیک در توکیو، بیش از ۱۰۰ دستگاه اتوبوس هیدروژنی را در مناطق شهری تحویل خواهد داد.
اتوبوس Sora به دو پکیج پیل سوختی با قدرت ۱۱۴ کیلووات مجهز شده است که هر کدام برق مورد نیاز برای موتورهای الکتریکی متناوب سنکرون ۱۱۳ کیلووات را فراهم میکند. البته تویوتا هنوز هم از باتری نیکل-فلز هیدرید (NiMH) در سطح بسیار کم استفاده میکند. اتوبوس ۱۰.۵۲۵ متری Sora قادر است ۷۹ نفر مسافر را حمل کند که از این تعداد، ۲۳ نفر نشسته (با احتساب راننده) و ۵۶ نفر ایستاده هستند. در مقایسه با اتوبوسهای معمولی، اتوبوس پیل سوختی هیدروژنی Sora از ۱۰ مخزن هیدروژن با مجموع ۶۰۰ لیتر و تحت فشار اسمی ۷۰ مگاپاسکال استفاده میکند که شعاع حرکتی تقریبا برابری برای آن ایجاد میکند.
یکی از ویژگیهای اضطراری جالب در اتوبوس Sora این است که سیستم منبع تغذیه خارجی، اینورتر مخصوصی دارد که به وسیله CHAdeMO به اتوبوس پیل سوختی متصل میشود و تا ۹ کیلووات برق را برای آن تأمین میکند؛ در نتیجه این سیستم میتواند ۲۳۵ کیلووات ساعت انرژی الکتریکی به اتوبوس تحویل دهد که به نظر میرسد بسته به شرایط استفاده، بین یک تا دو روز کاری ظرفیت داشته باشد.
تویوتا برای کمک به جامعه و پشتیبانی از آحاد مردم، این نوع اتوبوس را تولید میکند؛ بنابراین باید از نوعی سیستم سوخترسانی استفاده شود که در خدمت محیط زیست باشد و در صورت بروز حادثه، بتواند بهعنوان منبع برق نیز عمل کند. اتوبوس پیل سوختی Sora از ویژگیهای طراحی و کارکردهای جهانی و انسانی بهره میبرد، که منعکسکنندهی تمایل تویوتا برای حمایت از جامعه و زندگی اجتماعی است. اتوبوس پیل سوختی Sora، ویژگیهای خاص زیر را ارائه میدهد؛
عملکرد زیستمحیطی عالی
سیستم پیل سوختی تویوتا که بر مبنای خودروی الکتریکی پیل سوختی میرای (Mirai) توسعه یافته است، باعث بهبود عملکرد زیستمحیطی اتوبوس Sora بدون انتشار آلایندههایی نظیر دیاکسید کربن میشود؛ همچنین ترکیباتی مانند SOC که در وسایل نقلیه معمولی هنگام بهرهبرداری منتشر میشوند، به حداقل میرسند. استفاده از فناوری خودروی هیدروژنی میرای علاوه بر موارد یادشده، باعث کاهش ارتعاشات اتوبوس و ایجاد سروصدا خواهد شد.
بهبود راحتی سرنشینان
صندلیهای افقی اتوبوس Sora با مکانیزم ذخیرهسازی اتوماتیک عرضه میشوند و هنگامی که از آنها استفاده نشود، به طور خودکار تا میشوند و راحتی و آسایش بیشتری برای مسافران (به خصوص کسانی که سوار بر ویلچر هستند) فراهم خواهد شد.
سیستم نظارت تصویری (یا عملکرد مانیتورینگ محیطی اتوبوس) از هشت دوربین با کیفیت بالا در داخل و خارج اتوبوس بهره میبرد؛ این سیستم به منظور پیشگیری از برخورد با عابران پیاده و دوچرخهسواران در اطراف اتوبوس طراحی شده است. هنگامی که اتوبوس متوقف میشود، سیستم از طریق اعلانات صوتی و تصویری به راننده در مورد عابران پیاده و دوچرخهسواران در اطراف اتوبوس هشدار میدهد و در نتیجه ایمنی افزایش خواهد یافت.
از عملکرد کنترل شتاب نیز در اتوبوس پیل سوختی Sora استفاده میشود که ایمنی را افزایش میدهد. به این شکل که نحوه شتابگیری اتوبوس بهصورت آرام و کنترلشده انجام می شود و مانع از توقف یا سرعتگیری ناگهانی خواهد شد؛ در نتیجه مسافران ایستاده ایمنی بیشتری خواهند داشت. همچنین به علت عدم استفاده از پیشرانه احتراق داخلی، جعبه دنده نیز وجود ندارد و بیشترین آرامش برای مسافران رقم میخورد.
طراحی بیرونی متفاوت
تویوتا در طراحی بیرونی اتوبوس پیل سوختی Sora به دنبال شکل استریوسکوپیک (برجستهبینی) است که بهطور قابل ملاحظهای با شکل جعبهای (۶ گوشه) در اتوبوسهای معمولی تفاوت دارد. در اتوبوس Sora از فناوری LED برای چراغهای جلو و عقب استفاده میشود که باعث تشخیص فوری آن برای عابران و دیگر رانندگان خواهد شد.
البته هنوز هم تردیدهایی در زمینه مناسب بودن این نوع اتوبوس برای سیستم حملونقل عمومی وجود دارد. با این حال تویوتا قصد دارد در مناطق شهری توکیو از آن استفاده کند که بهنظر میرسد بهصورت آزمایشی باشد. در صورتی که اتوبوس Sora بتواند در مرحله آزمایشی، عملکرد مناسبی از خود نشان دهد؛ احتمال تولید انبوه آن در آینده وجود خواهد داشت. تویوتا میگوید با توجه به افزایش تعداد اتوبوسهای مجهز به فناوری پیل سوختی در مناطق شهری، آگاهی عموم مردم نسبت به این نوع خودرو افزایش یافته است.
محققان دانشگاه اوربانای ایالت ایلینوی با همکاری شرکت اینتل موفق به توسعهی شبکهی عصبی عمیقی شدهاند که قادر است بدون اضافه کردن نویز، تصاویر بسیار تاریک را روشن کند. این شبکه با استفاده از ۵۰۹۴ جفت عکس در فضای بسیار تاریک، یکی با نوردهی کوتاه و دیگری با نوردهی طولانی، تعلیم داده شده است تا نتیجه سیستمی باشد که تصاویر را با کیفیتی بسیار بالاتر از گزینههای پردازش فعلی نور میبخشد.
در مقالهای که اخیرا منتشر شد به جزئیات این سیستم یادگیری عمیق پرداخته شده است. این مقاله همچنین محدودیت سیستمهای حذف نویز و تکنیکهای ارتقاء تصویر فعلی در شرایط نوری بسیار ضعیف را مورد بررسی قرار داده است.
استفاده از روشهای قدیمی پردازش تصاویر تاریک، اغلب به درجهی بالایی از نویز میانجامد که این اتفاق در روش یادگیری ماشین نمیافتد.
تیم تحقیقاتی یادشده از تصاویر ثبتشده توسط فوجیفیلم X-T2 و سونی a7S II استفاده کردند و به علاوه سیستم را با استفاده از عکسهای دو گوشی آیفون ۱۰ و گوگل پیکسل ۲ نیز تعلیم دادند. نتیجهی استفاده از این سیستم را در رزولوشن بالا میتوانید در اینجا مشاهده کنید.
این تلاش یکی از جدیدین نمونههای استفاده از هوش مصنوعی برای اصلاح خودکار تصاویر است که امور پس از عکاسی را برای عکاسان تسریع و تسهیل میکند. در تلاشهای قبل از این، سال گذشته سیستمی با نام Deep Image Prior ظهور پیدا کرد که از شاخصههای موجود هر عکس برای اصلاح هوشمند آن استفاده میکرد. در تلاشی دیگر دو شرکت ادوبی و انویدیا در حال توسعه و ارتقاء قابلیت Content Aware Fill به کمک هوش مصنوعی هستند.
پس از عرضه گوشی آنر ۹ با مشخصات خوب، حالا نسل بعدی این گوشی از راه رسیده است. آنر ۱۰ را باید نسخهای خوشقیمت از پی ۲۰ پرو هواوی خواند که زبان طراحی پی ۲۰ پرو رو به ارث برده است. همانطور که میدانید، آنر یکی از برندهای زیرمجموعهی هواوی است. در ادامه مشخصات فنی آنر ۱۰ را بهصورت کامل مرور میکنیم:
- ابعاد: ۱۴۹.۶ در ۷۱.۲ در ۷.۷ میلیمتر
- وزن: ۱۵۳ گرم
- بدنه پشتی از جنس شیشه و فریم دور دستگاه از جنس آلومینیوم
- دارای دو سیم کارت همزمان فعال / سیم کارت نانو
- نمایشگر: ۵.۸۴ اینچی از جنس IPS دارای رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۲۸۰ ، نسبت تصویر ۱۹:۹. در این تلفن از پوشش گوریلا گلس استفاده شده است اما نسخهی آن مشخص نیست
- سیستم عامل: اندروید ۸.۱ اوریو - رابط کاربری EMUI ۸.۱
- پردازنده: پردازنده هشت هستهای کرین ۹۷۰ (۴ هسته از نوع کورتکس A73 با فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و ۴ هسته از نوع کورتکس A53 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز) - پردازشگر گرافیکی مالی G72 MP12
- حافظه: ۴ گیگ رم و ۶۴ گیگابایت حافظه / ۶ گیگ رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه
- دوربین اصلی: دوربین دوگانه ۱۶ و ۲۴ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.8 و امکان فوکوس خودکار فازی
- دوربین سلفی: دوربین ۲۴ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.0
- دارای جک ۳.۵ میلیمتری هدفون
- بلوتوث نسخه ۴.۲
- درگاه USB Type C
- سنسور اثر انگشت
- باتری: باتری ۳۴۰۰ میلیآمپر ساعت
آنر ۱۰ (Huawei Honor 10) ضخامتی ۷.۷ میلیمتری دارد و از بریدگی بالای نمایشگر برخوردار است. شاید این سبک طراحی مطابق سلیقهی بسیاری از کاربران نباشد؛ اما از آنجا که این روزها این قابلیت بهنوعی باب شده است، ممکن است استفاده نکردن از آن به فروش آنر ۱۰ لطمه بزند.
نمایشگر این دستگاه دارای نسبت تصویر عجیب و تقریبا غیر استاندارد ۱۹:۹ است. در ساخت این گوشی از شیشه ۲.۵ بعدی استفاده شده است. متأسفانه Honor 10 از درگاه حافظه جانبی Micro SD پشتیبانی نمیکند.
بسیاری از مشخصات و شکل ظاهری آنر ۱۰ شبیه پرچمدار جدید هواوی یعنی پی ۲۰ پرو است. سنسور اثر انگشت آنر ۱۰ به جای پنل پشتی، در پنل جلویی تعبیه شده است. خوشبختانه این گوشی از جک صوتی ۳.۵ میلیمتری هدفون پشتیبانی میکند و از هوش مصنوعی ویژه هواوی بهره میبرد.
هواوی آنر 10 در چهار رنگ وارد بازار خواهد شد؛ آبی فانتوم (Phantom Blue)، سبز فانتوم (Phantom Green)، مشکی تیره (Midnight Black) و خاکستری یخچالی (Glacier Grey). قیمت این دستگاه برای نسخه ۶۴ گیگابایتی حدود ۴۴۹ یورو (۵۴۰ دلار) و برای نسخه ۱۲۸ گیگابایتی ۳۹۹ یورو تخمین زده شده است.
نسخه ویژهای از این گوشی در تاریخ ۳۰ فروردین معرفی شدو حالا از نسخهی جهانی این دستگاه رونمایی شده است.
نظر شما در مورد هواوی آنر ۱۰ چیست؟
وقتی صحبت از کره زمینمیشود همه تصور میکنیم که مسایل زیادی در مورد آن میدانیم و جغرافیایی که در مدرسه خواندهایم پشتوانه چنین طرز فکری است. اما بد نیست بدانید که اطلاعات اغلب مردم جهان بیشتر در مورد فضا و کهکشان است تا خود کرهی خاکیای که در آن ساکن هستند.
به همین خاطر شاید بد نباشد واقعیتهای جالبی که برخی کارشناسان و دانشمندان در مورد کره زمین مطرح کردهاند را بدانید و در صورت تمایل، بیشتر در مورد آنها تحقیق کنید و بر سطح دانش خود بیفزایید.
۹- ممکن است که ماه تکهای از زمین بوده باشد
برخی از دانشمندان اخیرا نظریهای را ارائه دادهاند که به موجب آن گفته میشود ماهِ زمین در نتیجه برخورد کره زمین با یک جسم بسیار بزرگ تشکیل شده است. به این معنی که این تصادم سبب شده تا تکه کوچکی از زمین کنده و بعدها به قمرِ زمین بدل شود.
۸- میدان مغناطیسی زمین در حال تغییر کردن هستند
شاید تاکنون تصور میکردید که قطب مغناطیسی زمین بهطور ثابت در یک نقطه قرار دارد. اما بنا بر یافتههای علمی جدید، این میدان از قرن ۱۹ میلادی تاکنون حدود ۹۶۶ کیلومتر جابهجا شده است و مرکز آن در نیمکره جنوبی زمین در بالای اقیانوس آرام جنوبی واقع شده است. هر سال سرعت این حرکت بیشتر میشود تا اینکه به اوج خود برسد. پس از این اتفاق، دوباره سرعت حرکت کاهش خواهد یافت.
بد نیست اشاره کنیم که زمین دارای دو قطب میدان مغناطیس است که آنها را اصطلاحا «قطب مغناطیسی» مینامند. قطب شمال میدان مغناطیسی در آمریکای شمالی و قطب جنوب آن در منطقه قطب جنوب واقع شدهاند. همانطور که اشاره کردیم، قطبهای مغناطیسی بهطور ثابت در یک نقطه قرار ندارند و به تدریج تغییر مکان میدهند.
نکته جالب این است که دو قطب شمال و جنوب مغناطیسی هیچ گاه روی قطر کره زمین قرار نگرفته و خط پیونددهنده آن دو همواره از فاصله حدود یکهزار و ۲۰۰ کیلومتری مرکز زمین گذر میکند.
بزرگی میدان مغناطیسی در سطح زمین بین ۲۵ تا ۶۵ میکرو تسلاست.
۷- نیروی جاذبه زمین در مناطق مختلف با هم متفاوت است!
بر اساس این نظریه که کره زمین کاملا گرد نیست و دارای ناهمواریهای متعددی است، گفته میشود که این پستیها و بلندیها سبب شده تا نیروهای جاذبه در بخشهای مختلف متفاوت باشد. یکی از این ناهنجاریها خلیج هادسون کاناداست.
۶- ممکن است زمین ماه دوم داشته باشد
برخی از دانشمندان بر این باور هستند که سیاره ما دارای قمر دیگری نیز هست. به گفته این افراد، شئی کهکشانی دیگری نیز دور زمین میگردد. البته همیشه یک جرم ثابت نیست اما میتوان آن را یک ماه موقتی فرض کرد. گفته میشود جاذبه زمین گاهی سبب جذب سیارههای کوچک یا اجرام ستارهمانند بزرگی میشود و آنها چندین دور اطراف زمین میچرخند تا اینکه سرانجام از محدوده جاذبه زمین خارج شده و در کهکشان رها شوند.
۵- ماه دارای لرزش و ارتعاش است
ارتعاشات روی ماه که به ماهلرزه مشهور هستند یک فانتزی علمی یا داستان تخیلی نیست. اگرچه این لرزهها همچون زمینلرزهها بهطور مکرر روی نمیدهند، اما بسیار عمیقتر و به هسته داخلی کره ماه نزدیکتر هستند. دانشمندان بر این باورند که این امر در نتیجه نیروی جاذبهای است که از طرف خورشید و زمین به ماه وارد میشود.
۴- زمین مملو از طلاست
میزان طلای موجود در کره زمین به اندازهای هست که بتوان سرتاسر سطح زمین را با لایهای به ضخامت ۴۹ سانتیمتر پوشش داد.
۳- کره زمین در گذشته بنفش بوده است
برخی از دانشمندان دانشگاه مریلند آمریکا گمانهزنی میکنند که زمانی کره زمین بنفش بوده است. آن ها بر این باور هستند که میکروبهای قدیمی به جای برخی از مولکولها برای تبدیل نور خورشید به جای کلروفیل مورد استفاده قرار میگرفتند. این مولکولها به میکروبها تن رنگی بنفش میدادهاند و از این رو چندان بعید نیست که زمین در گذشته بنفش بوده باشد.
۲- ممکن است در سال ۲۰۱۹ میلادی عصر یخبندان جدیدی در زمین روی دهد
به عنوان یک قانون، گفته میشود که خورشید روی سطح خود نقاطی دارد که همیشه در حال انفجار هستند تا نشان دهند که این ستاره همیشه فعال است. اما به دلایل نامعلوم، برخی از این نقاط محو شده و از بین میروند و باعث میشوند تا سطح خورشید کاملا خالی و نرم دیده شود.
این اتفاق در قرن ۱۵ میلادی روی داد زمانی که این پدیده عصر یخبندان صغیر نامیده شد و باعث تغییرات شگرفی در شریط جوی زمین شد بهطوری که ایسلند و فنلاند یکسوم جمعیت خود را از دست دادند.
در آن زمان، وایکینگها مجبور به ترک گرینلند شدند زیرا آنجا به منطقهای بسیار سرد و غیر قابل سکونت تبدیل شده بود.
عصر یخبندان کوچک چندین قرن ادامه داشت تا اینکه سرانجام در قرن ۱۹ میلادی به پایان رسید.
امروزه، دانشمندان اعتقاد دارند که خورشید دوباره دستخوش این تغییر خواهد شد و اعتقاد دارند که دوباره قرار است وارد فاز سرد شدن برود و یک عصر یخبندان کوچک دیگری را در جهان رقم بزند. گمانهزنی دانشمندان این است که این اتفاق در سال ۲۰۱۹ میلادی روی خواهد داد.
۱- دانشمندان سیاره قابل سکونت دیگری را کشف کردهاند
HD 904790 نام یک سیاره جدیدی است که گفته میشود احتمالا در آینده به عنوان سکونتگاه جدید انسان مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این سیاره در کهکشان راه شیری واقع شده است و دارای ویژگیهای شگفتانگیز زیادی همچون اتمسفر، آبوهوا، منابع طبیعی عالی و حتی آب تازه است.
بر اساس محاسبات فضانوردان، حدود ۳۰۰ هزار سال زمینی طول میکشد تا انسان به HD 904790 b برسد.
.: Weblog Themes By Pichak :.