سال گذشته در نمایشگاه خودروی فرانکفورت، ابرخودروی مرسدس AMG پروژه یک، برای اولین بار به جهان معرفی شد. برای یادآوری، بد نیست بدانید که پروژه یک بر اساس خودروهای فرمول یک مهندسی شده است و از پیشرانهی ۱.۶ لیتری مجهز به توربوشارژر دوگانه همراه با سیستم هیبرید، قدرت حیرتانگیز ۱۰۲۰ اسب بخار استخراج میکند. به لطف این توان، ابرخودروی آلمانی در ۲.۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد و بیشینه سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت دارد.
شاهکار مرسدس AMG، دو ماه پیش در رقابتهای جزیرهی آملیا د الگانس فلوریدا ظاهر شد و چندی پیش، آن را در یک فیلم رسمی از جادهای در درهی ایندین ولز کالیفرنیا دیدیم. برای این خودرو چیزی در حدود ۱۱۰۰ سفارش ثبت شده است؛ با این حال شرکت سازنده قصد دارد ۲۵۷ نسخه از آن را در سال ۲۰۱۹ به خریداران تحویل دهد. آخرین رویداد مرتبط با این ابرخودروی شگفتانگیز در کشور کرهی جنوبی و با حضور مقامات شرکت سازنده اتفاق افتاد؛ جایی که یکی از جمعوجورترین پیستهای آسیا قرار دارد و قرار است پذیرای علاقهمندان برند AMG باشد.
ساخت و ساز این پیست در سال ۱۹۹۵ انجام گرفته است تا اولین مسیر سرعت تمام وقت کشور کره باشد و از این پس به نام برند AMG مزین شده است. AMG Speedway در حدود ۴.۳ کیلومتر طول دارد و از ۱۷ پیچ تشکیل شده است و حتی از پلی بر فراز پارک اورلند ریزورت واقع در حومهی شهر سئول عبور میکند. به گفته مقامات غول خودروسازی آلمان، بازار این منطقه اهمیت بسیاری دارد و در آینده میتواند بستر مناسبی برای آزمایش عملکرد خودروها، معرفی مدلهای جدید، آموزش به عوامل فروش و سایر رویدادهای مهم باشد.
توبیاس موئز؛ مدیرعامل مرسدس AMG، میگوید:
پیست AMG Speedway، اولین مسیر مسابقهای است که نام ما را یدک میکشد و اهمیت کرهی جنوبی را بهعنوان یکی از اصلیترین بازارهای فروش مرسدس بنز مشخص میکند. این مکان، توسعهی برند AMG را سریعتر میکند و محلی مناسب برای تعامل با مشتریها و هواداران برند ما است.
بهزودی نام AMG در بخشهای مختلف و بیلبوردهای این مکان دیده خواهد شد و نقاط مختلف مسیر، توسط این برند شخصیسازی میشوند. همچنین اتاقی برای استراحت حاضران در نظر گرفته خواهد شد. این احتمال وجود دارد که پیست AMG سئول، میزبان مسابقات فرمول یک جهانی در سالهای آینده باشد.
کوالکام سعی دارد در حوزه طراحی و ساخت پردازندهها حرف اول را در بازار بزند. بر اساس خبرهای منتشرشده، این شرکت در تلاش است تا قبل از پایان سال ۲۰۱۸ میلادی، پردازنده اسنپدراگون Wear 3100 خود را که از فناوری ردیابی چشم پشتیبانی خواهد کرد، به بازار معرفی کند. بر اساس گزارش منتشرشده از سوی WinFuture، این پردازنده در آینده نزدیک در ساعتهای هوشمند و همچنین عینکهای واقعیت افزوده و واقعیت مجازی گوگل مورد استفاده قرار خواهد گرفت. ظاهرا ویژگیهای آن به صورتی است که برای هدستهای واقعیت افزوده بسیار مناسب است و این هدستها، در اولویت تجهیز شدن با این تراشه قرار خواهند گرفت.
البته ناگفته نماند که این شرکت کالیفرنیایی، تکنولوژی ردیابی چشم را قبلا در تراشههای سری اسنپدراگون ۸۰۰ معرفی کرده بود؛ ولی چالش اصلی در مورد پردازندههای مخصوص ساعت هوشمند و گجتهای پوشیدنی عموما میزان مصرف شارژ باتری آنها است. گجتهای پوشیدنی باید مصرف انرژی بهینهای داشته باشند و هر چقدر شارژ باتری آنها دیرتر تمام شود، کاربران استقبال بیشتری نشان خواهند داد. از آنجایی که عموما باتری گجتهای پوشیدنی از گوشیهای هوشمند و هدستهای واقعیت افزوده کوچکتر است، نقش پردازندهها در مصرف بهینه شارژ باتری بیش از پیش خودش را نشان میدهد. ظاهرا این پردازنده جدید میتواند در این حوزه در بازار خودنمایی کند و مصرف انرژی آن بهینه است.
بهعلاوه فناوری ردیابی چشم اجازه میدهد هدستهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده کارایی بیشتری داشته باشند. ویژگی موسوم به Foveated rendering در فناوری ردیابی چشم به کار برده میشود که قابلیت جالبی دارد. در این ویژگی تنها قسمتهایی از صحنه که چشم کاربر روی آن تمرکز کرده است، در صفحه با رزولوشن بالا و در زمان واقعی نشان داده میشود. همین ویژگی میتواند در مصرف بهینه شارژ باتری نقش بسزایی داشته باشد.
پردازنده اسنپدراگون Wear 3100 مشخصاتی مشابه اسنپدراگون ۲۱۲ کوالکام دارد. البته اسنپدراگون ۲۱۲ مخصوص گوشیهای هوشمند است. پردازنده اسنپدراگون Wear 3100، مجهز به چهار هسته ARM کورتکس A7 است و به نظر میرسد ساعتهای هوشمند پیکسل در آینده نزدیک با این پردازنده به بازار عرضه شوند. انتظار داریم در رونمایی بعدی این شرکت، ساعت هوشمند بعدی گوگل با این پردازنده معرفی شود.
بر اساس گزارشهای منتشرشده، شرکت گوگل، قصد دارد از سه مدل گوشی هوشمند جدید رونمایی کند که دو مدل آن احتمالا پیکسل 3 و پیکسل 3XL خواهند بود. احتمال میرود این گوشیهای هوشمند در ماه اکتبر رونمایی شوند. از قرار معلوم همزمان با این رونمایی، ایرباد پیکسل جدید این شرکت هم معرفی خواهد شد. این اطلاعات توسط افشاگر معروف ایوان بلاس منتشر شده است. باید ببینیم ساعت هوشمند بعدی گوگل نیز با پردازنده جدید همزمان با این محصولات رونمایی خواهد شد یا خیر.
شرکت کوالکام پیش از این اعلام کرده بود که پردازنده مخصوص گجتهای پوشیدنی را تا پایان سال ۲۰۱۸ رونمایی خواهد کرد؛ لذا باید منتظر رونمایی از اولین ساعت هوشمند مجهز به این تراشه در تعطیلات بعدی سال نو میلادی باشیم. کوالکام ادعا کرده است که تراشه طراحیشده این شرکت برای گجتهای پوشیدنی، اولین پردازنده بازار خواهد بود که امکان پشتیبانی از ویژگی صفحه نمایش همیشه روشن را در ساعتهای هوشمند فراهم میکند. باید ببینیم این تغییرات تا چه حد میتواند بازار ساعتهای هوشمند، گجتهای پوشیدنی و همچنین هدستهای واقعیت مجازی را گرم کند.
جادهی ابریشم مجموعهای از راههای بازرگانی و کاروانرو قدیمی بود که منطقهی مدیترانه را با چین شرقی مرتبط میکرد. کالاهای بسیاری از این راهها میان شرق و غرب آسیا و حوضهی مدیترانه مبادله میشد، اما چون ابریشم مهمترین و گرانبهاترین کالایی بود که از این راهها میگذشت، بعدها به جادهی ابریشم شهرت یافت. ابریشم از راههای متعددی به حوضهی دریای مدیترانه ارسال میشد.
برخی از راهها از گذشتههای دور وجود داشتند که یکی از آنها به جادهیشاهی شهرت داشت. این جاده در روزگار هخامنشیان و پیش از آن کشیده شده بود که شوش را به سارد، در غرب آناتولی، وصل میکرد.
روابط بازرگانی ایران و هند موجب شد تا راه دیگری از بلخ تا راولپیندی در شبه قارهی هند احداث شود. وجود این راه بزرگ موجب ساخت راههای کوچک دیگری هم شد. شمار جادههای فرعی ایران بسیار زیاد بود. این راههای فرعی در مجموعهای بزرگ به راههای اصلی وصل بودند. راه ابریشم مسیر بزرگی بود که آن هم با راههای فرعی در پیوند بوده است.
در زمان اشکانیان، که ارتباطی میان ایران و چین برقرار شد، راه کاروانی بزرگی از شرق به سوی غرب کشیده شد. این راه از چان-آن در شرق چین شروع میشد، در گائو-چان دو شاخه میشد: یک شاخه از دامنهی کوههای پامیر به سمت جنوب میرفت و شاخهی دیگر، که شاخهی شمالی بود، به آسیای میانه میرسید.
کاروانها در ایستگاههای آسیای مرکزی استراحت میکردند. یکی از این توقفگاهها شهر پایکند (بیکند)، در نزدیکی بخارا، بود. از پایکند راه ادامه مییافت تا به خراسان و از آنجا به ری و همدان و سپس به نصیبین، در جنوب شرق ترکیهی کنونی، و از آنجا به سوریه و سپس به قسطنطنیه (استانبول) منتهی میشد. از دریای چین تا مرز ایران ۱۵۰ روز و از آنجا تا مرز روم شرقی در نصیبین ۸۰ روز راه بود.
از سدهی یکم قبل از میلاد، رفت و آمد کاورانها از راه لولان، در شمال غرب چین بود؛ کاروانیان از لوپنور میگذشتند، ولی از سدهی دوم میلادی راه جدیدی از شمال تورفان گشوده شد که تا مدتی طولانی راه اصلی بود. کاروانها با عبور از حوضهی رود تاریم و شهرهای عمدهی سغد به مرز ایران میرسیدند. هرگاه کاروانها نمیخواستند از ایران بگذرند مجبور بودند از شمال دریای خزر بگذرند، خود را به کوههای قفقاز رسانده و از آنجا به سواحل دریای سیاه روند و از طریق ترابزون رهسپار استانبول شوند. البته این راه بسیار خطرناک بود و تا قرن نهم میلادی عبور از این مسیر تقریبا ناممکن بود.
راه شمالی از صددروازه (نزدیک دامغان) میگذشت و راه جنوبی از مرو، سمرقند و گنداره به هند میرسید. این دو راه شمالی و جنوبی در همدان به یکدیگر میپیوستند. از همدان راهی به سوی شمال (ارمنستان) کشیده شده بود که تا کرانهی رود ارس امتداد داشت. راه سلوکیه به نصیبین از همه کوتاهتر بود. کالاهایی که از شرق چین از راه خشکی میآمد در نهایت به یکی از این دو مقصد؛ یعنی ارمنستان یا نصیبین میرسید و از این دو مرکز به روم شرقی فرستاده میشد.
داد و ستد میان بازرگانان ایران و چین بسیار سودآور بود. چینیها از ایران وسمه، که وسیلهای برای آرایش زنان درباری و اشراف بود، میگرفتند. از دیگر کالاهایی که به چین صادر میشد، رنگ، قالی و قالیچههای ایرانی و بابلی، سنگهای قیمتی و مروارید و اسب بود. منسوجات و مواد مخدر سوریه و مصر از طریق ایران به چین صادر میشد. از سمرقند هم طلا، نوشادر، مروارید، قالی و پارچههای پشمی به شرق صادر میشد و از آسیای میانه نیز پارچههای نخی و پنبه به چین فرستاده میشد.
از اقلام جالب توجه، ادویههایی بود که خاصیت درمانی داشت. نمونهاش داروی چینی بود که همان نام رویش ماند؛ یعنی دار به معنای دارو به علاوهی چین لفظ دارچین را ساخت که در زمان ساسانیان باب شد و اعراب هم آن را به دارصینی معرب کردند. با این همه گرانبهاترین کالایی که از چین وارد میشد، ابریشم بود که در منطقهی مدیترانه همپایهی طلا حساب میشد.
از قرن دوم قبل از میلاد تا قرن دوم بعد از میلاد ایران حلقهی اصلی جادهی ابریشم بود؛ بدین معنا که شرق و غرب (مشخصا چین و روم) تنها به واسطهی ایران با هم ارتباط داشتند و ایران سعی داشت این انحصار را حفظ کند. ایرانیان این دو مشتری بزرگ خود را جدا از هم نگاه میداشتند تا از بهای واقعی اجناس یکدیگر آگاه نشوند و قیمتها را بالا میبردند.
اگر از زاویهی جادهی ابریشم به تاریخ ایران بنگریم، آنگاه علت جنگهای پردامنه و طولانی ایران و روم بیشتر روشن میشود. ایران مراکز اصلی توزیع کالا در غرب یعنی ارمنستان و نصیبین در میانرودان و همچنین مسیر تجارت دریایی اقیانوس هند، که یمن حلقهی اتصالیاش با روم بود، را در دست داشت و روم از لحاظ تجاری وابسته به قیمتگذاری ایرانیان شده بود. بنابراین سیاست تهاجمی روم به این مناطق توجیه میشود و البته اهمیت جهانی جادهی ابریشم را نشان میدهد.
فناوری پرورش ابریشم خیلی در دست چینیها نماند. خشکسالی بزرگ قرن سوم و چهارم میلادی موجب جابهجایی اقوام در این مسیر شد و فناوری آن نیز توسط قومهای نزدیک به ایرانیان؛ یعنی سغدیها فراگرفته شد. سغدیها حلقهی واسط بازرگانی میان ایران و چین بودند. آنها پس از پرداختن به بافتن پارچههای ابریشمی، نقشهایی از مناظر ایرانی را با رنگهای متنوع به کار گرفتند. اندیشههای مانی، پیامبر ایرانی، نیز توسط همین سغدیان به دیگر نواحی راه بزرگ ابریشم نفوذ کرد.
ماجرا در قرن ششم با ظهور خاقانهای ترک در آسیای میانه تغییر کرد. آنها دست بالا را در منطقه داشتند که موجب شده بود به ابریشم نیز دست یابند. از طرف دیگر نیز سغدیان مشاورانشان بودند و نحوهی استفاده از این کالای گرانقدر را به آنان یاد دادند. ترکها پس از آنکه نتوانستند با ایران بر سر سود ابریشم به توافق برسند، با بیزانس مستقیما ارتباط برقرار کردند. ارتباط ترکان با رومیها موجب شد تا رومیها بتوانند نحوهی پرورش کرم ابریشم را فرا بگیرند و از این لحاظ به ایران وابسته نباشند.
نتیجه آن شد که بهای ابریشم کاهش یافت و آن سودی که ایران از تجارت راه ابریشم میکرد، به طور قابل ملاحظهای کاهش یافت. با شکست ساسانیان از اعراب، آن نظم و سیطرهی طولانیمدت بر جادهی ابریشم از بین رفت و راه ابریشم ناامن شد.
این ناامنی تا سدهها برقرار بود؛ مارکوپولو (سدهی سیزدهم میلادی) در سفرنامهاش از ناامنیهای بسیار در این مسیر خبر داده است. هجوم مغولان و تاتارها نیز بر این ناامنی افزود و آسیای مرکزی را به سرزمینی نامناسب برای حمل کالا تبدیل کرد.
در نتیجه راه خاکی عظیم ابریشم جای خود را به تجارت دریایی داد که از سواحل چین، سوماترا، مالابار و هند تا خلیج فارس و دریای سرخ امتداد مییافت. البته نقش پرتغالیها، هلندی و انگلیسیها در حمل و نقل دریایی مزید بر علت شد. این وضع تا زمان احداث جادهی سیبری از سوی دولت روسیه، که «جادهی چای» نامیده میشد، ادامه یافت.
پس از آن راهآهن سراسری سیبری به مسکو و اروپا جایگزین راههای کاروانی و دیگر راهها برای ایجاد رابطه میان شرق و غرب شد و مسیر از جنوب دریای خزر به شمال آن انتقال یافت.
خاطرهی جادهی ابریشم مدتها در اذهان مردمان آسیا و اروپا مانده بود تا آنکه ۲۵ سال پیش (۱۹۹۳) به پیشنهاد اندونزی کشورهایی که در مسیر این جادهی قدیمی قرار داشتند تصمیم گرفتند تحت سازمان گردشگری جهانی (UNWTO) از این خاطرهی مشترک برای ترویج صنعت گردشگری استفاده و در واقع جادهی ۱۲ هزار کیلومتری ابریشم را از این لحاظ احیا کنند (UNWTO Silk Road). اولین جلسه در سمرقند، با حضور ۱۹ کشور، برگزار شد و بعدها همین شهر مقر مرکزی این طرح شد.
کشورهای عضو پروژهی جاده ابریشم
در سال ۱۹۹۹، یونسکو و اتحادیهی اروپا از این طرح حمایت کردند. یکی از مهمترین جلساتی که در ایران برگزار شد، سال ۱۳۸۹ در شیراز بود که نمایندگان ۴۸ شهر از ۲۶ کشور حوضهی جادهی ابریشم، از ژاپن گرفته تا ایتالیا، در آن شرکت کردند. جلسات سالی دوبار در یکی از شهرهای مسیر جادهی ابریشم برگزار میشود و هدف اصلی گسترش همکاریها برای توسعهی صنعت گردشگری است. جلسه آینده، ۱۸ مهر ۱۳۹۷، در تسالونیکییونان برگزار خواهد شد. هدف پیش بردن پروژهای با عنوان ویزای جادهی ابریشم است تا به راحتی بتوان در این مسیر سفر کرد.
پژوهش جدید اخترشناسان نشان میدهد که تغییرات فصلی در اتمسفر سیارههای فراخورشیدی میتواند نشانه حیات بیگانه باشد.
به نقل از اسپیس، محققان با ایجاد یک پروتکل جستجوی جدید با استفاده از تلسکوپهای نسل جدید، به دنبال گسترش توانایی برای شکار بیگانگان است.
یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه کالیفرنیا و مرکز تحقیقات "UCR" از تغییرات جو زمین در انتقال فصل به فصل استفاده کرده است تا یک مدل شیمیایی از علائمی که میتواند نشانه حیات باشد، درست کند.
جستجوی بیگانگان در جهان هستی کاری اشتیاق برانگیز است و ما باید شواهد مشخصی از وجود آنان را پیدا کنیم.
از آنجایی که سیارههای فراخورشیدی که ما معتقدیم میتوانند از حیات پشتیبانی کنند، برای سفر بیش از حد دور هستند، دانشمندان اتمسفر آنها را مطالعه میکنند، به این امید که سرنخهای بیولوژیکی در اتمسفر این سیارات بتواند وجود حیات را نشان دهد.
این سرنخها که به عنوان شناسههای زیستی شناخته میشوند، با تلسکوپهای تخصصی و نسل جدید قابل مطالعه هستند. تلسکوپهایی مانند تلسکوپ فضایی جیمز وب که در حال حاضر در حال سرهمبندی است و اجزای گازی متعددی را که تشکیلدهنده جو سیارههای فراخورشیدی است، مطالعه میکند.
"ادوارد شوایترمن" دانشجوی دوره فوق دکترا ناسا و سرپرست این تحقیق جدید گفت: متاسفانه، اندازهگیری گاز اتمسفر به تنهایی ممکن است گمراه کننده باشد. نشانگرهای زیستی رایج مانند حضور اکسیژن و متان میتوانند بدون وجود حیات، تولید شوند. بنابراین اعتبار دادهها موضوع مهمی است.
طبق گفته "استفانی اولسون"، دانشجوی کارشناسی ارشد مرکز "UCR"؛ مطالعه اثر تغییرات فصلی بر این نشانگرهای زیستی، به جای مطالعه صرف آنها، اطلاعات بیشتری در مورد پتانسیل حیات به دست میدهد.
"اولسون" و همکارانش یک جدول منحصر به فرد را توسعه دادند که نشان میدهد چگونه فصلها و نور خورشید میتوانند بر ترکیبات جوی تاثیرگذار باشند.
وجود حیات روی کره زمین موجب تغییرات فصلی در جو زمین میشود. به عنوان مثال، گیاهان بیشتری در تابستان رشد میکنند، که براساس این جدول باعث کاهش کربن دیاکسید و افزایش اکسیژن در جو بالای آن منطقه میشود.
"اولسون" در بیانیهای گفت: بررسی تغییرات جو به عنوان یک شناسه زیستی، روش امیدوارکنندهای است، زیرا بر روی زمین به صورت بیولوژیکی مدلسازی شده است و احتمالا در سایر دنیاهای میزبان حیات نیز رخ میدهد.
وی افزود: کشف حیات براساس تغییرات فصلی نیازی به درک دقیق بیوشیمی بیگانگان ندارد، زیرا این تغییرات تنها یک واکنش بیولوژیک به تغییرات فصلی در محیط هستند.
اولسون توضیح داد: در حالی که این جدول بر اساس زمین طراحی شده است، دانشمندان میتوانند از آن برای مطالعه سیارات بیگانه نیز استفاده کنند. اگرچه تلسکوپی که قابلیت استفاده از این کار را دارد، همچنان در مسیر ساخت خود قرار دارد.
وی افزود: واقعا مهم است که ما اینگونه سناریوها را دقیقا مدلسازی کنیم، بنابراین تلسکوپهای فضایی و زمینی در آینده میتوانند برای شناسایی امیدوارکنندهترین شناسههای زیستی طراحی شوند.
این مقاله مجله Astrophysical منتشر شده است.
رسول سراییان با اشاره به برنامهریزی برای عملیاتی شدن استفاده از موتور جستجوی بومی در کشور، اعلام کرد که پروژه مطالعاتی از دو موتور جستجوی بومی یوز و پارسی جو در مرکز تحقیقات مخابرات به اتمام رسیده و اکنون سازمان فناوری اطلاعات مجری عملیاتی کردن و کاربردی کردن این پروژه در سطح کشور شده است.
وی با بیان اینکه توسعه و ترغیب کاربران به استفاده از موتور جستجوی بومی در دستور کار قرار دارد، گفت: «بر این اساس مجری این پروژه را در سازمان فناوری اطلاعات منصوب کردیم تا نسبت به برنامهریزی برای کاربردی شدن این پروژه در کشور اقدام لازم صورت گیرد.»
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران اعلام کرد: «در این زمینه در حال تدوین دستورالعملی هستیم تا استفاده از موتورهای جستجوی بومی در دستگاههای اجرایی الزامی شود و همچنین مردم و کاربران ترغیب به استفاده از این پروژه ملی شوند.»
سراییان اعلام کرد: «بخشی از این دستورالعمل باید در وزارت ارتباطات به تصویب برسد و مورد موافقت وزیر ارتباطات قرار گیرد، در همین حال بخشی از آن را نیز به هیئت وزیران میبریم تا به تصویب برسد.»
معاون وزیر ارتباطات افزود: «پیشبینی میکنیم تا حدود سه ماه آینده اتفاقات خوبی در حوزه کاربردی کردن موتور جستجوی بومی در کشور اتفاق بیفتد و بتوانیم قابلیتهای این پروژه را توسعه بدهیم و آن را به مردم معرفی کنیم.»
امروز مصادف با سالروز پرتاب فضاپیما "Faith 7" آخرین پرواز فضایی انسان از برنامهی فضایی مرکوری ناسا است.
"عطارد- اتلس9" (Mercury-Atlas 9) آخرین پرواز فضایی انسان از برنامهی فضایی مرکوری ناسا بود که در تاریخ 15 مه سال 1963 و در ساعت 8:04:13 صبح به وقت منطقه زمانی شرقی از مرکز پرتاب" Launch Complex 14" پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال پرتاب شد. این فضاپیما "Faith 7" نام داشت و قبل از آب فرود در اقیانوس آرام، 22بار مدار زمین را دور زد.
به فرود یک فضاپیما یا قطعهای از آن توسط چتر بر روی آب دریا آبفُرود گفته میشود.
این فضاپیما توسط "گوردون کوپر" (Gordon Cooper) هدایت میشد. کوپر مهندس هوافضا، خلبان آزمایش کننده و یکی از هفت فضانورد اصلی برنامه فضایی عطارد بود
شماره موشکAtlas ، 130-D و شماره فضاپیمای مرکوری 20 بود.
مدیران پرواز این فضاپیما، "کریس کرفت"(Chris Kraft) و "جان دنیس هاج"( John Dennis Hodge) بودند.
پارامترهای این ماموریت
جرم این فضاپیما برابر با 1400 کیلوگرم، اوج و حضیض برابر با 161کیلومتر، انحراف مداری برابر با 32.5° و تناوب مداری 88.5 دقیقه بود.
این ماموریت 34 ساعت و 19 دقیقه و 49 ثانیه به طول انجامید. مسافت طی شده این فضاپیما 878 هزار و 971 کیلومتر بود.
در ماه نوامبر سال 1962، گوردون کوپر به عنوان خلبان این فضاپیما و "آلن شپارد"(Alan Shepard) به عنوان پشتیبان انتخاب شدند.
از آنجا که عطارد- اتلس9 مدارهای نزدیک زمین یعنی از 32.5 درجه شمالی تا 32.5 درجه ی جنوبی را دور میزد، به همین دلیل در مجموع 28 ناو، 171 هواگرد و 18 هزار فرد نظامی برای پشتیبانی از این مأموریت اختصاص داده شدند.
در طول پرواز، کوپر گزارش داد که اگر نور و شرایط پس زمینه درست باشد، او میتواند جادهها، رودخانهها، روستاهای کوچک و حتی خانهها را ببیند.
در مدار نوزدهم، هنگامیکه نور فضاپیما روشن شد، اولین نشانه نقص فنی نمایان شد. در مدار بیستم، کوپر تمام دادههای ثبت شده از مسیر را از دست داد.
در مدار بیست و یکم او متوجه رخ دادن یک اتصال کوتاه در قسمت bus bar serving شد. این اتصال باعث قطع شدن برق سامانه کنترل شد. در مدار 21، "جان گلن" مدیر کشتی "یواساناس کاسل سنتری"، به کوپر کمک کرد تا یک چک لیست تجدیدنظر برای آتش سوزی آماده کند.
به دلیل خرابی سیستم، بسیاری از مراحل باید به صورت دستی انجام میشد. در این مدار تنها مناطق هاوایی و زنگبار در محدوده رادیویی بودند. کوپر خاطر نشان کرد که سطح کربن دی اکسید در کابین در حال افزایش است. دقایقی بعد فضاپیمای Faith 7 در" 'آبسنگ مرجانی میدوی" (Midway Atoll) فرود آمد.
اکنون فضاپیمای Faith 7 در "مرکز فضایی هیوستون" (Space Center Houston) تگزاس قرار دارد.
اچپی الیتبوک ۱۰۵۰ جی ۱ که در کلاس تجاری قرار میگیرد، ۱۵.۶ اینچی است و در بالاترین کانفیگ خود از پردازندهی هشت هستهای Core i7-8850H سری کافیلیک و کارت گرافیک انویدیا جیفورس جیتیایکس ۱۰۵۰ بهره میبرد. این لپتاپ تنها دو کیلوگرم وزن و ۱.۸۸ سانتیمتر ضخامت دارد.
نسخهی پایهی اچپی الیتبوک ۱۰۵۰ جی ۱ ماه جاری با قیمت ۱۸۹۹ دلار عرضه خواهد شد.
این قیمت اگرچه کمی زیاد به نظر میرسد، اما این نوتبوک ویژگیهایی دارد که ممکن است قیمت بالای آن را توجیه کند. الیتبوک ۱۰۵۰ جی ۱ به فناوری انحصاری اچپی با نام SureView مجهز است. این فناوری به شما امکان میدهد که با زدن یک دکمه اطلاعات روی نمایشگر را برای افراد متفرقه غیرقابل خواندن کنید. این یعنی افراد نمیتوانند از بالای سر یا اطراف به سیستم شما سرک بکشند. قابلیت اختیاری دوربین امنیتی اچپی نیز برای این دستگاه در نظر گرفته شده است تا کاربر بتواند در صورت تمایل دید دوربین لپتاپ را به صورت فیزیکی کور کرده و عملا احتمال جاسوسی در مواقعی که با دوربین کار نمیکند از بین ببرد.
این نوتبوک که برای مصارف تجاری طراحی شده است برای امنیت بیشتر به حسگر اثر انگشت در زیر کیبورد، قابلیت تشخیص چهره و نسل چهارم سیستم امنیتی اچپی موسوم به Sure Start مجهز شده است. از سایر ویژگیهای مربوط به کاربری تجاری این دستگاه میتوان به وجود دکمههای اختصاصی جهت برقراری تماسهای اینترنتی و ویدیو کنفرانس و میکروفن پشتی اشاره کرد. میکروفن پشت این مدل دو کارایی دارد؛ اول اینکه هنگام صحبت کردن شما، نویز محیط را کاهش میدهد؛ دوم اینکه صدای افراد حاضر در اتاق را میگیرد تا آنها مجبور نباشند برای رساندن صدای خود و شرکت در گفتگوی اینترنتی جلوی سیستم جمع شوند.
اچپی میگوید لپتاپ مورد بحث تا ۳۲ گیگابایت رم DDR4-2666 را پشتیبانی میکند و میتواند دو نوع SSD شامل SATA و M.2 PCIe NVMe را در خود جای دهد. به علاوه، آنطور که اچپی میگوید، امکان افزودن حافظهی RAID به این دستگاه تا سقف ۴ ترابایت وجود دارد.
اچپی الیت ۱۰۵۰ جی ۱ با چند نوع نمایشگر با رزولوشنهای مختلف شامل ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل و ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل عرضه میشود.
نوتبوک تجاری جدید اچپی به دو پورت تاندربولت ۳ یا یواسبی نوع C و دو پورت یواسبی ۳ نوع A مجهز است و از درگاه اچدیامآی ۲، جک هدست و اسپیکرهای باکیفیت تحت لیسانس B&O بهره میبرد.
اچپی این محصول را با پردازندههای Core i5-8300H و نسخهی بالاتر آن Core i5-8400H و همچنین Core i7-8850H که بالاترین نسخه به حساب میآید عرضه میکند؛ در حالی که کارت گرافیت تمامی مدلهای جیفورس جیتیاکس ۱۰۵۰ است.
طبق ادعای اچپی، «الیتبوک ۱۰۵۰ باریکترین لپتاپ تجاری مجهز به کارت گرافیک جیفورس جیتیاکس است.» هرچند ممکن است به زودی مدلهای مشابه توسط سایر شرکتها عرضه شوند، اما اینکه اچپی توانسته است این میزان از قدرت پردازش را در لپتاپی با ابعاد ۳۶ در ۲۴.۵ در ۱.۸۸ سانتیمتر با وزن حدودا دو کیلوگرم جای دهد بسیار جالب توجه است.
وزن مذکور مربوط به مدل پایهی این دستگاه با باتری ۶۴ وات ساعتی است. اچپی گزینهی باتری ۹۵.۶ وات ساعتی را نیز ارائه میدهد که علاوه بر افزایش عمر باتری، احتمالا وزن دستگاه را نیز کمی بالا خواهد برد.
شرکت لاستیکسازی گودیر (Goodyear) از نمونه اولیه نوعی تایر جدید برای استفاده در خودروهای الکتریکی رونمایی کرد که مشکلات ناشی از گشتاور بالا را حل میکند. لاستیک جدید گودیر با نام افیشنتگریپ (EfficientGrip) معرفی شده است و به گفته سازنده، میتواند تحولی بزرگ در دنیای خودروی برقی باشد.
طراحی لاستیک جدید گودیر مخصوص خودروهای الکتریکی است که قدرتمندتر هستند و فشار زیادی به علت گشتاور بسیار بالا (بهخصوص در هنگام شروع به حرکت) متحمل میشوند؛ این فشار زیاد باعث میشود لاستیکهای استاندارد بسیار سریعتر (به اعتقاد گودیر تا ۳۰ درصد) فرسوده شوند. به همین علت باید لاستیک جدیدی برای خودروهای الکتریکی طراحی شود تا بتواند گشتاور زیادی را تحمل کند. گودیر معتقد است که طراحی لاستیک جدید علاوه بر کاهش مقاومت غلتشی، میتواند شعاع حرکتی خودروی الکتریکی را نیز افزایش دهد.
گودیر میگوید این مشکلات خاص متعلق به خودروی الکتریکی را از طریق طراحی آج جدید برای لاستیک همراه با شیارهای نازکتر (کانالهای کوچک در امتداد تایر برای بهبود چسبندگی)، ساختمان با قابلیت تحمل بالا و ترکیب ویژه حل کرده است. نمونه اولیه این لاستیک جدید که در نمایشگاه خودرو ژنو رونمایی شد، در سال آینده برای استفاده در سری جدید خودروهای برقی به تولید خواهد رسید.
گودیر در نمایشگاه بینالمللی خودروی ژنو ۲۰۱۸ از لاستیک عملکردی افیشنتگریپ با فناوری رانندگی الکتریکی رونمایی کرد؛ یک نمونه اولیه از لاستیک گودیر برای خودروهای برقی که تا سال ۲۰۱۹ وارد بازار اروپا خواهد شد. آزمایشهای گودیر نشان میدهد که لاستیکهای معمولی میتواند تا ۳۰ درصد سریعتر فرسوده شوند؛ این فرسودگی سریع به علت گشتاور زیاد و آنی تولیدشده از موتور الکتریکی و وزن اضافهی خودروی برقی ناشی از پکیج سنگین باتری اتفاق میافتد.
علاوه بر مقررات موجود برای دوام لاستیک، خودروسازان خواستار افزایش مقاومت غلتشی تایرهای مورد استفاده در خودروهای الکتریکی هستند و در این موضوع به سازندگان فشار وارد میکنند. با توجه به اینکه زیرساختهای شارژ الکتریکی در اکثر کشورها توسعه یافته است، افزایش شعاع حرکتی بهعنوان اولویت مهم مشتریان خودروی برقی مطرح میشود. یکی دیگر از مواردی که در طراحی لاستیک اهمیت زیادی دارد، راحتی و کمصدا بودن تایر است؛ زیرا در سرعتهای کم، وسایل نقلیه الکتریکی به اندازه نیمی از نویز تولیدی توسط خودروهای مجهز به پیشرانه احتراق داخلی، صدا تولید میکنند.
برای مقابله با این چالشها، نمونه اولیه از لاستیک افیشنتگریپ گودیر با فناوری Electric Drive و ویژگیهای زیر ارائه شده است:
طراحی نوآورانه آج لاستیک و افزایش کیفیت سواری
شیارهای نازکتر آج (کانالهای کوچکتر در سطح لاستیک) اجازه میدهد سطح تماس بیشتری با جاده نسبت به شیارهای شعاعی سنتی فراهم شود. با استفاده از سطح تماس بیشتر لاستیک با جاده، تایر میتواند با سطوح بالایی از گشتاور و حفظ عملکرد عالی در شرایط مرطوب، بهتر عمل کند. طراحی آج جدید نیز مانع از ورود امواج صوتی به داخل شیارهای لاستیک میشود و باعث کاهش سروصدای داخلی و خارجی در تایر میشود.
ساختار تقویتشده برای تحمل بار
شکل حفرهای تایر برای حمایت از وزن اضافهی خودروی الکتریکی ناشی از وجود پکیج باتری بهینهسازی شده است؛ درحالیکه اثر مطلوب آج برای عملکرد بالای چسبندگی در جاده همچنان حفظ میشود.
افزایش محدوده رانندگی
خواص مواد بهکاررفته در ترکیب آج لاستیک، برای مقاومت غلتشی فوقالعاده کم تنظیم شده است تا باعث افزایش محدوده رانندگی خودروی الکتریکی شود. علاوه بر این، جداره لاستیک به گونهای طراحی شده است تا درگ آیرودینامیک را کاهش دهد و استفاده از این پروفیل باعث کاهش جرم دوار (نوسانی) تایر میشود؛ در نتیجه مصرف انرژی در خودروی برقی کاهش مییابد و شعاع حرکتی نیز افزایش خواهد یافت.
کریس دلانی، رئیس بخش نمایندگی شرکت گودیر در اروپا، خاورمیانه و آفریقا میگوید:
ترکیبی از افزایش مقررات برای کاهش انتشار گازهای گلخانهای، تمایل برای کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی و دستیابی سریع به فناوری باتری، محیط ایدهآلی برای خودروهای الکتریکی ایجاد کرده است. ما در حال کار با خودروسازان بزرگ هستیم تا فناوری Electric Drive را تا سال آینده به بازار معرفی کنیم؛ این فناوری برای دستیابی به الزامات و نیازهای عملکردی منحصربفرد در این بخش روبهرشد از صنعت خودرو طراحی شده است. گودیر بهعنوان شرکتی با میراث ۱۲۰ ساله که به ارائه محصولات نوآورانه در صنعت خودرو کمک میکند و دنیای حملونقل را تغییر میدهد، نمونه اولیه از تایر عملکردی افیشنتگریپ را به بازار عرضه خواهد کرد. عرضه این فناوری نشان میدهد که گودیر همچنان در مسیر خدمت به دنیای حملونقل آینده قرار دارد.
مایکروسافت یکی از شرکتهایی است که به ارائه بروزرسانیهای منظم و پایدار در سیستم عامل خود مشهور است. وجود مشکلات ریز و کوچک در بروزرسانیها به صورت کلی چیز عجیبی نیست؛ اما وجود یک باگ مهم همانند کرش کردن حافظه دستگاه با توجه به سلسله مراتب آزمایشاتی که برای عرضه یک بروزرسانی تعبیه شده است، اندکی عجیب است.
ظاهرا بروزرسانی آوریل ۲۰۱۸ مایکروسافت دردسرآفرین شده و موجب از کار افتادن گوگل کروم و کرش کردن رایانه پس از نصب بروزرسانی به دلایلی مانند عدم سازگاری درایور NVMe با SSD در مدلهای ساخته اینتل شده است.
براساس گزارشی که سایت Neowin منتشر کرده است، برخی از کاربران که در سیستم آنها SSDهای ساخت اینتل با مدل ساخت سری SSD ۶۰۰P و SSD Pro ۶۰۰۰P وظیفه ذخیره سازی اطلاعات را بر عهده دارد، پس از دریافت بروزرسانی جدید (بسته بروزرسانی ۱۰ آوریل) با مشکلی مواجه شده اند که به زعم مایکروسافت: «نوعی ناسازگاری است که می تواند باعث بروز مشکلاتی در عملکرد و ثبات سیستم شود».
این ارور به علت ناسازگاری با درایوهای NVMe به وجود آمده است. همچنین اعتقاد برخی از کارشناسان بر این است که سری SSD E ۶۰۰۰P نیز ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد؛ زیرا این مدل و سری 600P از نظر سختافزاری و نرمافزاری دارای اشتراکاتی هستند. در حالی که علت اصلی این موضوع هنوز منتشر نشده است، براساس پیشبینی کارشناسان یک فریمور یا یک باگ در درایور میتواند عامل اصلی این مشکل باشد. با توجه به مشکلات مشابهی که چند وقت پیش در سیستمهای تحت لینوکس رخ داده است، علت آن را مشکلاتی در مدیریت انرژی الکتریسیته وارد شده به SSD و اختلالاتی در بحث اولویت بندی فرمانها عنوان کردهاند.
تا زمانی که یک راه حل مناسب از سوی اینتل یا مایکروسافت در دسترس قرار گیرد، توصیه می شود که سیستمهایی که از SSD های ذکر شده استفاده میکنند، از ارتقا به آخرین نسخه ویندوز ۱۰ صورت دستی جلوگیری کنند.
طبق آخرین اخبار براساس گزارشاتی که کاربران سرفیس پرو ۲۰۱۷ مخابره کردهاند، بعد از دریافت بروزرسانی تعداد زیادی از دارندگان این دستگاه با صفحه آبی مرگ روبرو شدهاند. این اتفاق به این دلیل رخ داده است که حافظه اصلی و در واقع تنها حافظه داخلی سرفیس پرو ۲۰۱۷، یک SSD است و پس از بروزرسانی و کرش حافظه، دسترسی به آن غیرممکن شده است.
بر همین اساس، مایکروسافت نصب ورژن پیشین سیستم عامل (ویندوز 10ُ نسخه ۱۷۰۹) را به کاربرانی که با این مشکل روبرو شدهاند، توصیه کرده است. اهالی ردموند در تلاش هستند تا هرچه سریعتر بروزرسانی اصلاح شده آوریل ویندوز ۱۰ را در اختیار مشتریان خود قرار دهند. گفته میشود که آپدیت جدید بزودی (در روزهای آینده) منتشر خواهد شد.
لازم است این نکته را ذکر کنیم که مایکروسافت جلوی انتشار بهروز رسانی جدید ویندوز ۱۰ را برای بسیاری از کاربران گرفته است. ممکن است به دلیل اختلالات موجود در سرورها، این بروزرسانی همچنان برای برخی از کاربران در دسترس باشد. زومیت به شما توصیه میکند که از دریافت و نصب این آپدیت به صورت دستی، به دلیل مشکلات متعدد و جدی که شاید برای رایانه شخصی شما ایجاد شود، خودداری نمایید.
سامسونگ چندی پیش پتنتی را به ثبت رساند که از آمادگی این شرکت برای استفاده از نوعی حسگر اثر انگشت در زیر نمایشگر خبر میداد. از این رو گزارشها و شایعات زیادی پیرامون استفادهی شرکت کرهای از این حسگر در گلکسی نوت ۹ منتشر شد. با این وجود، بر اس اخبار رسیده از کرهی جنوبی، چنین موضوعی صحت ندارد و سامسونگ احتمالا استفاده ازحسگر یکپارچه با نمایشگر را تا عرضهی گلکسی اس ۱۰ به تعویق خواهد انداخت.
گلکسی نوت ۹ قرار است حدود سه ماه دیگر معرفی شود و احتمالا سامسونگ در لحظهی آخر تصمیم خود را در خصوص استفادهی حسگر مورد بحث در این گوشی تغییر داده است. دلیل این تغییر میتواند دقت عملکرد نه چندان بالای این حسگر و پرهزینه بودن آن باشد. میتوان حدس زد که با وجود پایان پذیرفتن روند توسعه و برنامهنویسی، تراشهی مذکور عملکرد قابل قبولی برای سامسونگ نداشته است.
دو شرکت چینی هواوی و ویوو تا کنون جدیدترین پرچمدارهای خود را به حسگرهای یکپارچه با نمایشگر شرکت سینپتیکس مجهز کردهاند؛ اما مسئله این است که سامسونگ به این نوع حسگر رضایت نداده و در پی استفاده از حسگر زیرصفحهای اولتراسونیک است. به علاوه، اینکه هواوی در میت RS از دو حسگر اثر انگشت، یکی زیر نمایشگر و دیگری پشت گوشی، استفاده کرده است میتواند نشانگر این واقعیت باشد که این فناوری با وضعیت حاضر چندان قابل اعتماد و اتکا نیست.
حسگرهایی که از فناوری اولتراسونیک یا فراصوت استفاده میکنند، دقت عمل بیشتری از مدلهای فعلی دارند و البته گرانتر هستند و قیمت تمامشدهی دستگاه را افزایش میدهند.
دو بازیگر مهم دیگر در دنیای فناوری یعنی کوالکام و اپل نیز تا کنون اقدام به تولید و توسعهی حسگر اثرانگشت آمیخته با نمایشگر کردهاند که این دو نیز استفاده از فناوری فراصوت را در دستور کار خود قرار دادهاند.
از دلایل دیگری که میتوان برای عدم عجلهی سامسونگ در استفاده از حسگر مذکور برشمرد این است که شرکت کرهای مایل است از این فناوری علاوه بر گوشیهای هوشمند در محصولات دیگر خود نیز بهره ببرد؛ بنابراین، بهبود عملکرد آن برای این شرکت در اولویت است.
.: Weblog Themes By Pichak :.