نیروی هوایی سوئد در ماههای اخیر سفارش خرید جدیدترین مدل جنگنده گریپن را داده است که از یک موتور ارتقا یافته با نام اف۴۱۴جی و رادار آرایه فازی فعال بهره میبرد. در این مدل ظرفیت سوخت داخلی هواپیما هم به طور قابل توجهی افزایش یافته است.
ساب ۳۹ گریپن جنگنده چندمنظوره سبک و تکموتوره است که توسط شرکت سوئدی ساب سوئد طراحی و تولید شده است. گریپن که در ۱۹۸۸ برای اولین بار به پرواز درآمده بود، در سال ۱۹۹۷ به نیروی هوایی سوئد پیوست و جایگزین جنگندههای ساب ۳۵ دراکن و ساب ۳۷ ویگن شد. این هواپیما در سالهای بعد به کشورهای آفریقای جنوبی، تایلند، جمهوری چک و مجارستان هم فروخته شد.
گریپن جت مافوق صوتی با سرعت بیش از دو ماخ است که مثل جنگندههای قبلی شرکت ساب از طراحی بالمثلثی و بدون دم همراه با کانارد بهره میبرد. مدلهای تازهتر ساب ۳۹ به تجهیزات سوختگیری هوایی هم مجهز شدهاند و مدلهای صادراتی آن سازگاری قابل توجهی با استانداردهای ناتو دارند. این جنگنده از یک موتور ولوو-فلایگموتور نیرو میگیرد که از موتور آمریکایی جنرال الکتریک اف۴۰۴ اقتباس شده است. موتوری که در جنگندههای اف-۱۸ هورنت هم نصب شدهاست.
جنگنده ساب بارها مورد بروزرسانی قرار گرفته است و هم اکنون جزء برترین جنگنده های جهان خصوصا در زمینه رهگیر و حمله به اهداف چند منظوره است.
خصوصیت بیشتر جنگندههای اروپایی این است که بیشتر جنگندههایی سبک نسبت به همتایان آمریکایی خود و همچنین چابک و با قابلیت مانور بالا هستند و دارای شعاع عملیاتی محدودتری نسبت به آنان می باشند. سیستم های دیجیتالی و کامپیوتری که امروزه در همه هواپیماها به وفور یافت می شود، در این هواپیما به مفهوم وسیع تری استفاده شده است.
جنگنده سوئدی گریپن با کد JAS-39، اولین جنگنده نسل جدید چند ماموریته با قابلیت تغییر پذیری بالا است که وارد خدمت شده است. این هواپیما، جنگنده ایست که برای مقابله با تهدید های هواپیماهای غرب، یعنی آمریکا که به سرعت در حال تولید جنگنده های پیشرفته و تجهیز ناوگان هوایی خود است، طراحی شده و از توانایی های بسیاری برخوردار می باشد.
سیستم دیجیتالی مجتمع کلی این هواپیما، بیشترین سازگاری و توانایی مقابله با دشمن را برای این جنگنده فراهم میکند. خلبان چنین هواپیمایی، میتواند به راحتی اطلاعات تاکتیکی ماموریت خود را با هواپیماهای دوست به اشتراک بگذارد، بدون اینکه با به کارگیری این امواج توسط دشمن شناسایی شود. مدل دو خدمه ای این هواپیما نیز برای انجام ماموریت های پیچیده تر که احتیاج به دقت عمل و تنظیم های فراوان دارد، موجود و در حال عرضه است. این هواپیما، همانطور که در ابتدا بیان شد، جنگنده ای جوان و از نسل جدید است که در سال 1997 به خدمت نیروی هوایی سوئد در آمد.
تاکنون کشورهایی مانند جمهوری چک، آفریقای جنوبی و مجارستان سفارش هایی را برای خرید این هواپیما و در نتیجه تقویت ناوگان هوایی خود داده اند که این جنگندهها یا در حال تحویل یا در آینده تحویل خواهند شد. این هواپیما در ماموریت های هوا به هوا قابلیت حمل موشک های معمول مانند سایدوایندر و آمرام را داشته و در عین حال، می تواند با بمب ها و موشک های هوا به زمینی مانند BK-90 و موشک های ضد تشعشع برای ماموریت های هوا به زمین تجهیز شود. این جنگنده نیز طبق معمول همیشگی هواپیماهای جنگنده اروپایی از بال های دلتا شکل یا مثلثی که همه شما با آن آشنا هستید بهره مند بوده و سکان افقی انتهای هواپیما به جلو منتقل شده و از آن یک جنگنده کانارد ساخته است.
قدرت ترمز های ساب به حدی موثر عمل میکند که بدون داشتن سیستم معکوس کننده کشش موتور، می تواند متوقف شود. این جنگنده، هواپیمایی با وزن حدود 6تن هواپیمایی بسیار سبک به شمار آمده و قادر است که در تمامی ارتفاعات با سرعت مافوق صوت پرواز کند، و در ضمن، طول آن نیز از 15 متر تجاوز نمی کند. شاید نام این هواپیما تا حدودی برای شما عجیب باشد، نام «گریپن» در حقیقت همان موجود افسانه ای است که نصف تنه آن بدن شیر و نصف دیگر تنش بدن عقاب می باشد که موضوعی معمولی در مورد نام گذاری هواپیماهاست، چون بسیاری از شرکت اغراق بسیاری در لقب دهی به هواپیماهای ساخت خودشان صورت می دهند.
گرپین دارای هفت آویزگاه خارجی تسلیحات و بار می باشد که دو آویزگاه در نوک بال ها چهار تا زیر بالها در زیر بدنه قرار گرفته است. موشک های هوا به هوا شامل میکا ، آمرام و سایدواندر می باشد که با کد RB74 در نیروی هوایی سوءد شناخته می شود. موشک AIM-9L سایدواندر موشکی کوتاه برد می باشد که برای افزایش قابلیت های Dogfight طراحی شده است.موشک های هوا به زمین نیز شامل موشک های ضد کشتی هدایت شونده راداری Saab RBS 15 F و موشک ماوریک ساخت ریتءون است.
به گونه ای جدیدتراین جنگنده در آینده مجهز به موشک های کوتاه برد هوا به هوای IRIS-T و نیز موشک های هوا به هوای فراتر از میدان دید متءور خواهند شد.علاوه بر این پرتاب موشک دورایستای KEPD 350 نیز از این جنگنده با موفقیت همراه بوده است.
توپ 27 میلیمتری مائوزر نصب شده در داخل بدنه به صورت خودکار دارای هدایت راداری می باشد. ضمناً نوعی غلاف شلیک راکت تیز با موفقیت روی گرپین آزمایش شده و به صورت عملیاتی روی این جنگنده مورد استفاده قرار گرفته است.
مشخصات ساب 39 گرپین در یک نگاه
وزن هواپيما 6500 كيلوگرم است
حداكثر وزن هواپيما در حالت رزمی 12500 كيلوگرم(يعنی تقريبا به اندازه وزن خودش مهمات حمل میكند)
فاصله پهنای دوبال 8 متر
طول هواپيما 12 متر
موشكهای هوا به هوای ميان برد: آمرام و اسپارو
موشكهای هوا به هوای كوتاه برد: سايدواندر و اسرام
توپ 27 ميليمتری
انواع موشك های ضد كشتی (هارپون)
انواع موشكها و راكتهای هوا به زمين(ماوريك)
سيستم جنگ الكترونيك و غلافهای داخلی و خارجی شناسايی و جاسوسی
سه تانكر اضافی جهت طی مسافتهای طولانی
قابليت سوخت گيری هوا به هوا
موتور هواپيما اف 404 جنرال الكتريك است كه تحت ليسانس ولوو به نام آر- ام 12 توليد می شود
و توانايی توليد 18000 پوند نيرو را دارد
حداكثر سرعت هواپيما در ارتفاع بالا 2 ماخ و در ارتفاع پست 1.15 ماخ می باشد
اين هواپيما در كمتر از 2 دقيقه میتواند تا ارتفاع 10 كيلومتری از سطح زمين صعود كند
و در كمتر از 30 ثانيه تا 1.1 ماخ سرعت بگيرد .
اين جنگنده در برابر فشاری برابر 9 جي در حالت رزمی مقاومت می كند
همچنين آمادگی انجام گردشهای ناگهانی در داگ فايت تا 30 درجه را داراست
قيمت عملياتی اين جنگنده (قيمت 1 فروند همراه با آموزشهای فنی تعمير و نگهداری و دوره های خلبانی
پشتيبانی قطعات و تسليحات ) بيش از 50 ميليون دلار است
وبسایت اپلاینسایدر در گزارشی اعلام کرد که اپل ضعف امنیتی اخیر پروتکل WPA2 را که به نام حملات هکی KRACK شناخته میشوند، در بتاهای اخیر مکاواس، آیاواس، تیویاواس و واچاواس بهطور کامل رفع کرده است؛ اما ظاهرا بستهی بهروزرسانی جدیدی برای روترهای سری AirPort منتشر نشده و نمیشود.
منابع داخلی اپل که نخواستهاند نامشان فاش شود، در گفتوگویی کوتاه با اپلاینسایدر گفتهاند که اپل در آپدیت قبلی سیستمعاملهای یادشده، مشکل WPA2 را برطرف کرده است؛ این یعنی حلکنندهی مشکل WPA2 احتمالا قبل از آپدیت دوشنبهی هفتهی پیش، منتشر شده است. اپلاینسایدر مدعی است که منبع موثقش میگوید سختافزارهای AirPort، شامل گجتهای Time Machine ،AirPort Extreme Base Station و AirPort Express بستهی بهروزرسانی دریافت نکردهاند.
آخرین بار در دسامبر سال ۲۰۱۶ سختافزارهای خانوادهی ایرپورت بهروزرسانی شدهاند و آسیبپذیری مربوط به WPA2 چند ماه پس از آن افشا شد. هنوز بهطور دقیق مشخص نیست که اپل میخواهد بستهی بهروزرسانی جدیدی برای خانوادهی ایرپورت عرضه کند یا خیر.
تنها در صورتی حملات مخرب KRACK میتوانند باعث دزدیده شدن اطلاعات شما شوند که هم روتر و هم دستگاهی که از آن استفاده میکنید، در برابر این حمله ایمن نباشند. یعنی اگر گوشی شما بهروزرسانی جدیدی دریافت کرده و در مقابل این ضعف امنیتی ایمن شده باشد، حتی اگر از روتر ایرپورت که اکنون آسیبپذیر است استفاده کنید، خطری شما را تهدید نمیکند.
مهاجمین در این روش با بهرهگیری از روش دستدهی چهارمرحلهای برای دزدیدن اطلاعات شما تلاش میکنند. محققان در گزارشی مفصل گفتهاند گوشیهایی که از اندروید ۶ به بالا استفاده میکنند، کاملا در مقابل این حملات آسیبپذیرند. سیستمعاملهای دیگر، مثل آیاواس و مکاواس، کمتر تحت تأثیر این حمله قرار گرفتهاند. محققان گفتهاند که این حمله از یک یا بیش از ۱۰ اکسپلویت مختلف استفاده میکند.
خودروی جدید آئودی A7 به مدت چندین ماه آزمایش شده است و در عرض چند روز آینده انتظار به پایان میرسد و پوششهای این خودرو برداشته میشود. اگر چه انتظار نمیرود که ظاهر نمایشگاهی این خودرو تا اوایل سال آینده رونمایی شود.
زمانی که آئودی نسخه اصلی خودروی آئودی A7 را در سال ۲۰۱۲ معرفی کرد، بخش سدان فستبک (Fastback) را تولید نکرد؛ اما این خودروی جدید یکی از اولین خودروهایی است که هنگامی به آن نگاه میکنید، یک سدان شیک ولی با ظاهر تقریبا کوپهمانند به ذهن شما خطور میکند.
در این خودروی آئودی همهی عناصر طراحی مناسب وجود دارد؛ کاپوت بزرگ که با شیب کمی تا سقف میرسد و بهطور ظریفی به سمت قسمت عضلانی عقب میرسد که شبیه یک خودروی کامبک (KAMMBACK) میشود. البته این خودرو ممکن است تغییرات زیادی به خود ببیند؛ ولی منتظر تغییرات نسبتا زیادی نباشید. بهتازگی عکسی در اینترنت فاش شده است و یک مدل مقیاسی را که در آینده از این خودرو وارد بازار میشود، نشان میدهد.
مقالههای مرتبط:
انتظار میرود که آئودی A7 جدید برای حفظ روند آئودی A ،S و RS مناسب باشد؛ به این معنی که آئودی S7 بسیار اسپرت و آئودی RS 7 بسیار جذاب و حتی سرگرمکنندهتر از نسخه اصلی است. آئودی همچنین یک مدل هیبریدی پلاگین e-tron را در برخی موارد به این خودروها اضافه خواهد کرد.
فناوریهای جدید زیادی برای خودروی جدید آئودی وجود خواهد داشت. یکی از این فناوریها، حالت خودکار رانندگی است که میتواند موقعیتهای پارکینگ و رانندگی در ترافیک را با سرعت تا ۳۷ مایل بر ساعت (۶۰ کیلومتر بر ساعت) کنترل کند. این سیستم که آئودی AI نامیده میشود، اولین بار در سال ۲۰۱۹ برای نصب روی خودروی آئودی A8 ساخته خواهد شد.
تنها چند روز تا رونمایی از خودروی آئودی A7 جدید باقی مانده است. توجه داشته باشید که آئودی علاوه بر خودروی A7، نسل جدیدی از خودروی آئودی A6 را نیز در دست ساخت دارد. این سدان متعارف هاچبک برای اولین بار در سال جاری رونمایی خواهد شد.
در ده سال آینده، هواپیماها خواهند توانست با سرعت ماوراء صوت از قارهای به قارهی دیگر در کمتر یک ساعت پرواز کنند. عامل اساسی برای یک وسیله به منظور دستیابی به سرعت بسیار زیاد، مقدار گرمای تولیدشده در طول سفر است؛ بهعنوان مثال، هوایپمای مسافربری کنکورد در طول پرواز با بیشینه سرعت ۲۴۷۰ کیلومتر بر ساعت، گرمایی بیش از ۱۳۰ درجهی سانتیگراد تجربه میکرد. با توجه به این موضوع، مواد مورد استفاده برای ساختن چنین هواپیمایی باید مقاومت حرارتی بسیار بالا و پایداری سازهای و وزن کمی داشته باشند. در تحقیقی که توسط محققان ناسا و دانشگاه بینگهَمتون در حال اجرا است، محققان خواص نانولولههای ساختهشده از نیترید بور (ترکیب نیروژن و بور) را بررسی کردند. در این بررسی مشخص شد که این مواد پتانسیل استفاده در ساختمان هواپیماهای ماوراء صوتی که با سرعتی بیش از ۶۵۰۰ کیلومتر بر ساعت حرکت میکنند، دارند.
در حال حاضر از نانولولههای کربنی به دلیل استحکام و مقاومت گرمایی تا دمای ۴۰۰ درجهی سانتیگراد، در ساختمان هواپیماها استفاده میشوند. با این حال، نانولولههای نیترید بور تا دمای ۹۰۰ درجهی سانتیگراد حرارت را تحمل میکنند. این مواد همچنین از همتایان کربنی خود سبکتر هستند و مقاومت ساختاری بیشتری دارند.
سفری پر هزینه
مسئلهی اساسی نانولولههای نیترید بور، قیمت بالای آنها است؛ به گفتهی چانگهونگ کی، دانشیار مهندسی مکانیک دانشگاه بینگهامتون، استفادهی گسترده از این مواد در ساختمان هواپیما، قیمت بسیار زیادی خواهد داشت. او میگوید:
ناسا تنها مجموعهای است که میتواند نانولولههای نیترید بور را با کیفیت بالا تولید کند؛ در حال حاضر قیمت این نانولولهها در حدود ۱۰۰۰ دلار به ازای هر گرم است؛ این قیمت بالا مانع از استفادهی گسترده این مواد میشود.
با وجود هزینهی تولید بالای این مواد، میتوان امیدوار بود که قیمت آنها کاهش یابد و تولید آنها با توجه کاربریهای مفید این مواد، افزایش پیدا کند. نانولولههای کربنی در حدود ۲۰ سال پیش قیمتی معادل نانولولههای نیترید بور، در حدود ۱۰ تا ۲۰ دلار در هر گرم داشتند.
اولین جایی که این ماده در آن استفاده خواهد شد، بهطور قطع در هواپیماهای نظامی و جنگندهها است و پس از آن در هواپیماهای مسافربری استفاده خواهد شد. خوشبختانه، راههای دیگری نیز در آینده برای سفر به نقاط مختلف وجود خواهد داشت که از جملهی آنها میتوان هایپرلوپ، سامانهی سفر راکتی ایلان ماسک یا برنامهی چین برای ساخت سریعترین قطار پروازی اشاره کرد. برای آشنایی بیشتر با سرعت ماوراء، صوت شما را به دیدن ویدیوی زیر دعوت میکنیم:
متأسفانه بعضی از کاربران تصور میکنند که کارایی سیستم وابسته به فرکانس پردازنده و میزان حافظه است. به این ترتیب، کاربر گمان میکند که استفاده از یک پردازندهی قویتر یا حافظهی بیشتر، سرعت کامپیوتر را افزایش خواهد داد.ولی در واقعیت همیشه این امر درست نیست. برای مثال اولویت تعویض در سیستمی با پردازندهی Core i5، رم ۸ گیگابایت و حافظهی جانبی HDD، مطمئنا حافظهی جانبی آن است و تغییر HDD به SSD افزایش سرعت بیشتری نصیب سیستم خواهد کرد.
هر چند برخی مواقع، تعویض قطعاتی مانند حافظه و پردازنده ثمربخش است؛ ولی در اغلب موارد برای افزایش سرعت پاسخدهی سیستم یا سرعت اجرای بازیها، تعویض ابزار ذخیرهسازی یا کارت گرافیک، بهبود بیشتری به دنبال خواهد داشت. در صورتی که چندین بنچمارک را اجرا کنید و بدانید که کدام قطعات کارایی سیستم شما را تحت تأثیر قرار میدهند؛ قطعاتی را برای تعویض انتخاب خواهید کرد که بیشترین افزایش کارایی را برای شما به دنبال داشته باشد یا با توجه به انتظاراتی که از سیستمتان دارید، قطعاتی را تعویض خواهید کرد که بیشترین اهمیت را برای شما داشته باشند.
برای ارزیابی کارایی سیستم دو نوع بنچمارک در حالت کلی وجود دارد. برخی از این نرمافزارها از تستهای ساختگی استفاده میکنند که لزوما نشاندهندهی کارایی سیستم در دنیای واقعی نیست؛ درحالیکه برخی دیگر بر اساس برنامههای واقعی و شبیهسازی بار کاری بهصورت واقعی هستند (برای مثال، بعضی از بازیها دارای بخشی به نام بنچمارک هستند). برخی از بنچمارکها به ارزیابی کارایی قطعهی خاصی میپردازند، درحالیکه برخی دیگر میتوانند کارایی کل سیستم را بسنجند. برای اینکه بتوانید کارایی کل کامپیوتر را تخمین بزنید، بهتر است چندین بنچمارک مختلف که بخشهای متفاوتی از سیستم را مورد سنجش قرار می دهند اجرا کنید. مطمئنا نوع بنچمارکها، باید بر اساس اهداف شما از سیستم انتخاب شوند. در ادامه به بررسی راهکارهای ارائهشده توسط سه سایت معتبر سختافزار میپردازیم.
پیسی ورلد: چگونه از سیستم خود بهصورت رایگان بنچمارک بگیرید؟
هر چند مطلب نوشتهشده توسط مارکو کیاپتا، در این سایت قدیمی شده است؛ ولی هنوز هم مرجع خوبی برای آموزشروند بنچمارکگیری است. شما میتوانید روند کلی را بیاموزید و سپس روی ورژن جدیدی از نرمافزار یا بازی مربوطه آن را اجرا کنید.
بایدها و نبایدهای بنچمارک
قبل از اجرای هر تستی، باید برخی از موارد سختافزاری و نرمافزاری را در نظر بگیرید تا از خرابی سیستم جلوگیری کنید و به نتایج قابل اطمینان و دقیقی برسید. در ابتدا به بررسی فاکتورهای سختافزاری میپردازیم.
بسیاری از بنچمارکها فشار زیادی روی برخی از قطعات وارد میکنند؛ بنابراین باید مطمئن شوید که این قطعات در شرایط کاری خوبی به سر میبرند، از سیستم خنککنندهی مناسب استفاده میکنند و پاور استفادهشده، توان مصرفی لازم را در اختیار قطعات قرار میدهد. در صورتی که قطعهای در استفادههای روزانه ناپایدار و غیر قابل اطمینان است، بنچمارکگیری از این قطعه، ممکن است منجر به خرابی آن شود. همچنین قطعاتی که از سیستم خنککنندهی خوبی استفاده نمیکنند یا دستگاههایی که با توان مصرفی پایینتر از مقدار مورد نیاز کار میکنند، ممکن است زیر فشار شدید تستها، ناپایدار شوند. ما با رعایت این نکات، تستهای بسیاری انجام دادیم و بسیار کم پیش آمده است که قطعهای با مشکل روبهرو شود.
اگر از جنبهی نرمافزاری به قضیه نگاه کنیم، پارامترهای سیستم عامل، برنامهها و درایورها باید برای آزمونهای متعدد و دقیق آماده باشند. سیستم عاملهای ویندوز، دادههایی را بهعنوان فایلهای موقت ذخیره میکنند که میتواند با عملیات بنچمارک تداخل داشته باشد و آن را تحت تأثیر قرار دهد، بنابراین بهترین کار، پاکسازی فایلهای موقت قبل از انجام تست است. در ویندوز ۷، میتوانید دادههای پیشفرض را در مسیر C:\Windows\Prefetch و فایلهای موقت را در مسیر C:\Windows\Temp and C:\Users\[username]\AppData\Local\Temp پیدا کنید. البته این کار، زمانی که برخی از برنامهها در حال اجرا هستند، کار مطمئنی نیست. بنابراین قبل از اینکار سیستم خود را مجددا راهاندازی کنید یا برنامههایی را که در حال اجرا هستند ببندید؛ سپس فایلهای موقت را حذف کنید.
برای اینکه برنامههایی که در ویندوز اجرا میشوند، با نرمافزار بنچمارک تداخلی نداشته باشند، بهتر است این برنامهها را نیز ببندید. برنامههایی مانند ابزارهای امنیتی، کنترل از راه دور و دانلودکنندهها که از پردازنده، حافظه و منابع ذخیرهسازی استفاده میکنند، منجر به کاهش دقت نرمافزار بنچمارک خواهند شد. همچنین هنگام راهاندازی مجدد سیستم عامل، برخی از سرویسها اجرا میشوند، پس بهتر است کمی صبر کنید تا سیستم به حالت بیکار و فعالیت پردازنده و ابزار ذخیرهسازی به حالت پایدار برسد و سپس تست خود را انجام دهید.
استفاده از درایورهای صحیح برای قطعات کامپیوتری، یکی دیگر از مراحل مهم است تا از فعالیت بهینه سیستم مطمئن شویم. این نکته به خصوص در کارتهای گرافیک و مادربردها اهمیت خاصی دارد. زیرا استفاده از درایور نامناسب منجر به کاهش نرخ فریمدهی، سرعت انتقال و افزایش تأخیر خواهد شد. در انتها از بهروز بودن سیستم عامل اطمینان حاصل کنید؛ زیرا سیستم عامل قدیمی نمیتواند از تمامی منابع سیستم و امکانات آن استفاده کند.
تست قطعات بهصورت جداگانه
بسیاری از قطعات یک سیستم، روی کارایی آن تأثیر دارند، ولی پردازنده، حافظه، کارت گرافیک و تجهیزات ذخیرهسازی نقش مهمتری ایفا میکنند. هر یک از این قطعات میتوانند مهمترین قطعه در یک کار حرفهای باشند. برای مثال در محاسبات، پردازنده نقش بسیار مهمی ایفا میکند و در کارهای گرافیکی مثل بازی، کارت گرافیک نقش پررنگی دارد. بنابراین یک گیمر در صورتی که به دنبال بیشترین کارایی و فریمریت بالا باشد، احتمالا با خرید یک کارت گرافیک بهتر یا حافظهای با حجم بیشتر، نتیجه بهتری خواهد گرفت. یک کاربر معمولی که به دنبال افزایش سرعت سیستم خود است، احتمالا با تعویض هارددیسک کند خود با یک اساسدی سریع، به هدف خواهد رسید. فهمیدن این موضوع که کدام قسمت از سیستم برای شما اهمیت بیشتری دارد و تعویض آن، کارایی سیستم را بیشتر افزایش میدهد، بسیار مهم است. از این رو، از نرمافزار بنچمارکی که مناسب با کاربرد شما است استفاده کنید.
پردازنده
مفیدترین نرمافزارهای بنچمارک برای پردازنده، بار کاری شدیدی روی این قطعه وارد میکنند، درحالیکه تأثیر کمی روی قطعات دیگر سیستم دارند. سیسافت ساندرا (SiSoft SANDRA) یکی از این نرمافزارها است. این نرمافزار با تعدادی تست ساختگی به بررسی کارایی سیستم شما میپردازد و با اعمال توابع ریاضی، بارکاری مناسب را برای منظور تست پردازنده فراهم میکند. این آزمونها مالتیترد و با فرکانسهای بالا و تعداد هستههای زیاد، کاملا سازگار هستند. همچنین برای مقایسه، میتوانید از نتایج سایر پردازندهها استفاده کنید.
یکی دیگر از نرمافزارهای پرکاربرد، سینبنچ نام دارد. این نرمافزار با رندر صحنههای سهبعدی، به ارزیابی کارایی سیستم میپردازد. این نرمافزار رایگان و با اکثر سیستمعاملها سازگار است. همچنین میتوانید تستها را روی یک هسته (برای ارزیابی قدرت پردازش تکهستهای) یا روی چند هسته انجام دهید.
کارت گرافیک
نرم افزارهای مختلفی برای تست کارت گرافیک موجود است. بسیاری از بازیها برای سنجش کارایی سیستم، بخشی را در داخل منوی بازی گنجاندهاند. همچنین میتوانید با استفاده از نرمافزار جانبی فرپس (Fraps)، میزان فریمریت بازی و کارایی آن را در طول انجام بازی بسنجید. برخی از نرمافزارهای بنچمارک که بهصورت ساختگی کارت گرافیک را مورد تست قرار میدهند، از موتورهای بازی واقعی برای ارزیابی عملکرد استفاده نمیکنند، اما با این وجود نتایج قابل مقایسهای تولید میکنند.
برای تست کارایی کارت گرافیک، پیشنهاد میکنیم که از هر دو نوع تست استفاده کنید (ساختگی و واقعی) تا کارت گرافیک را در رنجهای مختلفی از بارهای کاری مورد آزمایش قرار داده باشید. نرمافزارهای شرکت فیوچرمارک (Futuremark)، ابزاری کاربردی و محبوب برای ارزیابی سیستم بهشمار میآیند. یکی دیگر از نرمافزارهای کاربردی، یونیجین هون (Unigine Heaven) نام دارد. این نرمافزار، کارت گرافیک را با استفاده از دایرکت ایکس، اپن جیال و با کیفیت تصویر و تسلیشنهای مختلفی تست میکند. نتایج این نرمافزار بر اساس امتیاز کلی و فریمریت است.
در یک سیستم با پردازندهی Core i7 3960X و کارت گرافیک GTX560، در رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۲۰۰ و 4X MSAA در کنارفیلترینگ 16X anisotropic و تسلیشن بالا (High) به امتیاز ۶۶۵ و فریمریت ۲۶.۴ رسیدیم. در همان تنظیمات و با استفاده از کارت گرافیک رادئون HD7850، امتیاز ۷۰۶ و فریم ریت ۲۸ ثبت شد. در صورتی که از کارت گرافیک سریعتری استفاده میکنید، امتیاز شما بالاتر خواهد بود.
حافظهی اصلی (رم)
آزمونهای ساختگی برای تست حافظه، رایجترین روش ارزیابی عملکرد آن است. با استفاده از این نرمافزارها میتوانید حداکثر پهنای باند، تأخیر، فرکانسکاری، ظرفیت حافظه و تعداد کانالهای حافظه را مشاهده کنید.
AIDA64 Extreme Edition، دارای قسمتی برای تست حافظه است. در این قسمت میتوانید سرعت خواندن، نوشتن، کپی و میزان تأخیر را بسنجید. ورژن رایگان نرمافزار سیسافت ساندرا، از تست پهنای باند و میزان تأخیر حافظه نیز پشتیبانی میکند. این نرمافزار، پهنای باند را بهصورت گیگابایت بر ثانیه و تأخیر را بهصورت نانوثانیه نشان میدهد. انجام آزمایشها بسیار آسان و زمان کمی برای انجام آنها لازم است. پهنای باند سیستمی با پردازندهی Core i7-2700K و ۸ گیگابایت حافظهی DDR3 با فرکانس ۱۳۳۳ مگاهرتز که بهصورت دوکاناله کار میکند، در حدود ۱۶ گیگابایت بر ثانیه و تأخیر آن ۲۹ نانوثانیه خواهد بود. حافظههایی با فرکانس بیشتر باید پهنای باند زیاد و تأخیر کمتری داشته باشند.
ابزارهای ذخیره سازی
برای تست هارددیسک و اساسدی، باید به دنبال نرمافزارهایی باشید که بتوانند سرعت خواندن و نوشتن را در حالت تصادفی و متوالی و در حجمهای مختلف نشان دهند و در کنار آن قادر به محاسبهی میزان تأخیر دسترسی نیز باشند. نرم افزارهایی که کارایی ابزارهای ذخیرهسازی را در طول زمان و با استفاده از بارکاری شبیهسازی شده دنبال میکنند (مانند نرمافزار پیسی مارک)، کاربردی هستند.
یکی دیگر از ابزارهای مناسب برای بنچمارک تجهیزات ذخیرهسازی، کریستال دیسک مارک (CrystalDiskMark) نام دارد. این بنچمارک بسیار مفید است؛ زیرا خواندن و نوشتن را بهصورت تصادفی یا ترتیبی و با استفاده از دادههای کوچک و بزرگ محاسبه میکند. شکل زیر نشاندهندهی امتیازات کریستال دیسک مارک اساسدی کورسیر با اتصال ساتا ۲ است (اساسدیهای جدید که از درگاه ساتا۳ یا PCIe استفاده میکنند، بهمراتب سرعت بیشتری دارند). امتیازات مربوط به هارددیسک کمتر از این مقادیر خواهد بود. با این حال نرمافزار کریستال دیسک مارک نمیتواند تأخیر دسترسی را نشان دهد. برای به دست آوردن تأخیر دسترسی، میتوانید از نرمافزارهایی مانند HD Tune ،IOMeter یا بخش «Physical Disk Benchmark» در سیسافت ساندرا استفاده کنید.
بنچمارک کل سیستم
در بین کل سیستمهای بنچمارکی که معرفی کردیم یکی از آشناترین سیستمها که در ویندوز ۷ و ویستا گنجانده شده است، Windows Experience Index نام دارد که به دلیل ماهیت ابتدایی آزمایشها و عدم نمایش جزئیات نتایج، انتخاب خوبی نیست. در عوض با استفاده از نرمافزارهایی مانند سیسمارک (Sysmark) یا پیسی مارک که بهصورت عمومی پذیرفته شدهاند و نتایج قابل قبولی تولید میکنند، میتوانید از سیستم خود بنچمارک گیری کنید. سیسمارک گران و اجرای آن نیز سخت و دشوار است؛ اما نسخهای از نرم افزار پیسی مارک بهصورت رایگان در دسترس است و با یک کلیک بهراحتی میتوانید سیستم خود را تست کنید.
پیسی مارک مجموعهای از تستها را انجام میدهد که پردازنده، کارت گرافیک، حافظه و حافظه جانبی را تحت تأثیر قرار میدهد و در انتها یک امتیاز کلی به سیستم اختصاص میدهد که امتیاز بالاتر نشانه کارایی بیشتر است. این نرم افزار تأکید زیادی روی ابزار ذخیره سازی دارد؛ پس با بهروزرسانی هارددیسک و استفاده از یک اساسدی به جای آن، افزایش کارایی بیشتری مشاهده خواهید کرد.
در مقام مقایسه، این نرمافزار را با استفاده از پردازندهی i7-2700K، حافظه با حجم ۸ گیگابایت، کارت گرافیک GTX280 و هارددیسک با سرعت ۷۲۰۰ دور در دقیقه اجرا کردیم و به امتیاز ۳۸۰۰ دست یافتیم. با بهروزرسانی این سیستم توسط اساسدی به امتیاز ۵۱۰۰ رسیدیم که افزایش قابل توجهی نشان میدهد.
همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که در بعضی از بنچمارکها که مبتنی بر کارایی است، امتیاز بیشتر نشاندهنده کارایی بهتر است. ولی در برخی از تستها زمان انجام کار مهم است؛ بنابراین در این آزمایشها هر چقدر زمان کمتر باشد، نشاندهندهی سرعت بالاتر سیستم خواهد بود.
ادامه دارد...
زیرساخت سوخت هیدروژن را میتوان به روشهای گوناگون طراحی کرد. کارشناسان معتقدند که منابع تولید هیدروژن و نحوهی انتقال و توزیع آن متناسب با شرایط و مزایای جغرافیایی متفاوت خواهد بود؛ بهعنوان مثال در مناطقی که منابع گاز طبیعی ارزان وجود دارد، تولید هیدروژن از منابع گازی بهصرفهترین روش است. در منطقهای که منابع برق ارزان در دسترس باشد، از منابع برق و با روش الکترولیز آب، تولید هیدروژن توجیه اقتصادی دارد و در مناطقی که سوختهای دیگری مانند اتانول وجود داشته باشد، اتانول بهعنوان منبع اولیهی هیدروژن مزیت ویژهای دارد. کشور آلمان که دارای یکی از پیشرفتهترین و بهترین زیرساختهای انرژی برق در جهان است، برای ترویج و استفاده از سوخت هیدروژن تلاشهای زیادی در طی سالهای اخیر انجام داده است.
شرکتهای دایملر، شل و لینده (Linde) اولین ایستگاه سوخت هیدروژن را در شهر برمن، یکی از مسیرهای مهم میان هامبورگ و نورثرین وستفالیا افتتاح کردند. با ایجاد این مرکز مهم، شرکتهای یادشده گام دیگری به سوی ساخت یک شبکهی تأمینکنندهی هیدروژن در سراسر کشور آلمان برداشتند.
مکان ایستگاه سوخت هیدروژن جدید در Osterholzer Heerstraße 222 بهطور مستقیم روی تقاطع غیر همسطح خروجی بزرگراه Sebaldsbrück و برمن واقع شده است که در نزدیکی کارخانهی مرسدس بنز در برمن، یکی از بزرگترین کارخانههای تولید خودروی دایملر AG در جهان است. این مکان جایی است که نسل جدیدی از خودروهای مجهز به سلول سوختی مرسدسبنز تولید میشود؛ در ماه سپتامبر (اواخر شهریور) امسال، دایملر خودروهای پیشتولیدی را در نمایشگاه بینالمللی خودرو (IAA) در فرانکفورت ارائه داد. GLC F-CELL اولین خودرویی است که فناوری سوختهای نوآورانه و باتری را در یک پلاگین هیبریدی صرفا الکتریکی ترکیب میکند.
دایملر توسعهدهندهی این ایستگاه سوخت هیدروژنی است که با یک ایستگاه خدمات شرکت شل ادغام شده است. فناوری ایستگاه پُر کردن هیدروژن (H2filling) طرحی نوآورانه از شرکت فناوری لینده است. این سه کمپانی در شركت سرمایهگذاری مشترک اچ۲ موبیلیتی (H2 Mobility) با هم همکاری میکنند تا زیرساخت سوختهای هیدروژنی را در آلمان احداث كنند. ایستگاه سوخت هیدروژنی برمن بسیار پیشرفته است و به راننده تجربهی سوخترسانی شبیه به خودروهای متعارف ارائه میدهد. فرآیند سوختگیری در این ایستگاه بین سه تا پنج دقیقه طول میکشد.
مقالههای مرتبط:
هیدروژن نقش مهمی در موضوع چگونگی دستیابی آلمان به اهداف اقلیمی و آبوهوایی خود دارد. این موضوع یکی از گزینههایی است که در بخش حملونقل برای گسترش عرضهی سوخت به شیوهای سازگار با محیط زیست ارائه شده است. با استفاده از هیدروژن تولیدشده توسط انرژیهای تجدیدپذیر، میتوان بهطور قابل توجهی دیاکسید کربن ناشی از فرآیندهای مخرب آبوهوا را کاهش داد. یک خودروی مجهز به سوخت هیدروژنی، هیچ آلایندهی موضعی یا دیاکسید کربنی تولید نمیکند و محدودهی عملیاتی آن تا ۷۰۰ کیلومتر است.
برای تبدیل استفاده از هیدروژن به یک فرایند موفقیتآمیز، تولید محدودهای از خودروهای با سوخت هیدروژن و بهطور همزمان، زیرساختهای سوختگیری ضروری است. وزارت حمل و نقل و زیرساختهای دیجیتال فدرال آلمان از ساختن ۵۰ ایستگاه نخست برای پُر کردن هیدروژن در این کشور از طریق برنامهی ملی نوآوری جهت ترویج فناوری سوخت هیدروژن و سلول سوختی (NIP) حمایت میکند و در ساخت این تأسیسات در برمن سرمایهگذاری کرده است. بنیانهای گسترش زیرساختهای هیدروژنی آلمان متکی بر پروژهی تثبیت مشارکت در انرژیهای پاک (CEP) است که استانداردها و هنجارهای مشترکی را در بر میگیرد.
سامسونگ دوربین جدید واقعیت مجازی خود را معرفی کرد که از وجود ۱۷ لنز با قابلیت ضبط ویدیوهای ۳۶۰ درجه بهره میبرد. بر اساس اطلاعات ارائهشده، این دوربین قادر است ویدیوهایی با رزولوشن 4K ثبت کند.
سامسونگ هنوز جزئیاتی در مورد قیمت این دوربین جدید که ۳۶۰ راند نام دارد، ارائه نکرده است، اما کمپانی کرهای از اواخر ماه جاری میلادی دوربین واقعیت مجازی جدید خود را راهی بازار آمریکا خواهد کرد. دوربین ۳۶۰ درجهی گوگل با نام Yi Halo که بهنوعی رقیب دوربین واقعیت مجازی گوگل است، ۱۶۹۹ دلار قیمت دارد و قادر است ویدیوهایی با رزولوشن 4K استریم کند.
دوربین جدید سامسونگ از تمام قابلیتهایی که یک دوربین ۳۶۰ درجه باید داشته باشد، برخوردار است. از جملهی مشخصات فنی این دوربین باید به ۱۷ لنز با دیافراگم f/1.8 در کنار ۶ میکروفون آنبورد در کنار دو درگاه ورودی میکروفون، ۵۰ گیگابایت حافظهی داخلی، پشتیبانی از حافظهی SSD تا ۲ ترابایت، ژیروسکوپ، شتابسنج و استریم ویدیو با رزولوشن ۴۰۹۶ در ۲۰۴۸ با نرخ ۳۰ فریم در ثانیه اشاره کرد.
سامسونگ برای اینکه دوربین واقعیت مجازی جدیدش در برابر نفوذ آب و گردوغبار مقاوم باشد، استاندارد IP65 را رعایت کرده است. این دوربین در برابر نفوذ گردوغبار مقاوم است؛ ولی قابلیت آن برای مقاومت در برابر نفوذ آب، آنچنان که باید بالا نیست.
خط ویژه سازمانی یکی از سرویسهای پایه مرتبط با Unified Communication است، که از جذابیت خاصی برای کسب و کارهای کوچک و متوسط برخوردار است و از طریق ایجاد یک سیستم پاسخگویی تلفنی مبتنی بر بستر cloud تمامی نیازهای تلفنی این گونه شرکتها را پوشش میدهد.
این سرویس به کسب وکارها اجازه میدهد با ثبت یک شماره در شبکه همراه اول بهعنوان خط ویژهی سازمانی، تا ۶۴ شماره از خطوط فعلی کارکنان سازمان از هر اپراتوری بهصورت همزمان پاسخگوی تماسها باشند. علاوه بر این، با استفاده از قابلیت IVR این سرویس، کسب و کارها میتوانند بهصورت تخصصی پاسخگوی تماسها باشند و تماسهای مرتبط با هر بخش از کسب و کار خود را به تیمهای مرتبط داخلی ارجاع دهند. همچنین این راهکار میتواند همانند یک مرکز تماس کامل، قابلیت کنترل و مدیریت کلیهی تماسها را در اختیار مدیران کسب و کارها و شرکتها قرار دهد.
در واقع با استفاده از این سرویس سازمانها میتوانند به سهولت از طریق پنل کاربری که در اختیار آنها قرار میگیرد، کلیه تماسهای تلفنی کسب و کار خود را مدیریت کنند. پاسخگویی همزمان، امکان تعریف IVR-های متعدد و عدم وابستگی سرویس به خطوط ثابت، به کسب و کارها امکان پاسخگویی از هر زمان و مکان خواهد داد و منجر به کاهش تماسهای ازدسترفته خواهد شد. قابلیت تفکیک تماسهای شخصی و کاری، حفظ محرمانگی شماره تلفنهای کارکنان سازمان و تفکیک هزینهی تماسهای شخصی و کاری از دیگر مزایای این سرویس است.
کاهش تماسهای ازدسترفته، قابلیت پاسخگویی از هر نقطه و هر زمان، هزینه کمتر نسبت به سرویسهای مشابه به دلیل نیاز نداشتن به سرمایهگذاری اولیه، آسانی نصب، راهاندازی و استفاده به دلیل نیاز نداشتن به نصب سختافزار، قابلیت مدیریت تماسهای سازمان از طریق پنل کاربری، تفکیک تماسهای شخصی و کاری افراد سازمان، قابلیت انتقال تماس به خطوط فعلی افراد سازمان از تمامی اپراتورها و خطوط ثابت و حفظ محرمانگی شماره تلفن افراد سازمان در تماسهای خروجی، برخی از مزایای این سرویس است.
نمایشگاه تلکام که از روز دوشنبه در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی کار خود را آغاز کرده بود، امروز پنجشنبه به کار خود پایان میدهد و مشخص نیست که سال آینده در همین تاریخ برگزار شود یا با نمایشگاه الکامپ ادغام میشود.
در این گزارش نگاهی خواهیم داشت به برگزاری این نمایشگاه در هجدهمین دوره ازاین رویداد.
شاید یکی از نقاط عطف نمایشگاه را بتوان حضور وزیر ارتباطات در مراسم افتتاحیه تلکام دانست. محمدجواد آذری جهرمی در روز اول نمایشگاه حاضر شد و از همهی سالنها دیدن کرد.
برگزاری پنلهای تخصصی و حضور مدیرانی که دسترسی به آنها تقریبا غیر ممکن است، از نقاط قوت این نمایشگاه بود. همچنین کارگاههای آموزشی مختلفی در گوشه و کنار نمایشگاه برگزار شد.
مثل همیشه بسیاری از شرکتها نمیدانستند باید در کدام نمایشگاه؛ الکامپ یا تلکام شرکت کنند. بنابراین جای خالی بسیاری از شرکتها در این نمایشگاه هم حس میشد.
از کل نمایشگاه که همزمان با نمایشگاه نمایشگاه آب، تأسیسات آب و فاضلاب برگزار شد، مساحت ۳۲ هزار متر مربع و با حضور بیش از ۳۰۰ شرکت داخلی و خارجی به تلکام اختصاص یافت. از این مساحت یک سالن به مخابرات، دیگری به شکل کامل در اختیار همراه اول و یکی دیگر ایرانسل قرار داشت و بقیهی شرکتها در سالنهای دیگری جایگری شده بودند.
البته اینکه سالنهای مجزا در اختیار اپراتورها قرار داشت، این امکان را برای شرکتکنندگان فراهم کرده بود که از سرویسهای هر کدام از اپراتورها در فضایی بزرگ و اختصاصی بهرهمند شوند.
همراه اول و ایرانسل برنامههای سرگرمی مختلفی برای کاربران در همه ردههای سنی در نظر گرفته بودند و با ارائهی سرویسهای مختلف، سعی در جذب بازدیدکنندگان میکردند.
مثل همیشه در این نمایشگاه هم شاهد صفهای طولانی دریافت شارژ یا سیمکارتهای رایگان بودیم و البته صدای مجریان مضحک صدا و سیما نیز طنینبخش فضای نمایشگاه بود.
برگزاری مسابقات بیربط به نمایشگاه و درهای ورودی که هیچ کدام نظم یکسانی نداشتند و مثل همیشه ورودیها اصلی نمایشگاه جایگاهی برای حضور دستفروشان بود، تردد را سخت میکرد.
واقعیت ترکیبی ویندوز اکنون با آخرین بهروزرسانی ویندوز ۱۰ از راه رسیده است. علاوه بر این، هدستهای واقعیت ترکیبی از هماکنون قابل خریداری هستند. اما واقعیت ترکیبی چیست و چه کاربردی دارد؟ تمام آنچه لازم است دربارهی واقعیت ترکیبی ویندوز بدانید در این نوشتار برای شما آورده شده است. با زومیت همراه باشید.
واقعیت ترکیبی ویندوز چیست؟
درحالیکه مایکروسافت از عبارت «واقعیت ترکیبی» برای نامیدن هدستهای ویندوزی استفاده کرده است؛ اما آنها در حال حاضر تنها قادر به ارائهی تجربهی واقعیت مجازی هستند. هدستهای متنوع مایکروسافت شباهت زیادی به آکیولس ریفت و اچتیسی وایو دارند و شرکتهای زیادی آنها را بهصورت باندل و به همراه کنترلرهای حرکتی به فروش میرسانند. تفاوت اصلی هدستهای وایو یا ریفت با نمونههای واقعیت ترکیبی مایکروسافت این است که هدستهای ویندوزی هیچ نیازی به سنسورهای جداگانه ندارند.
مایکروسافت ردیابی حرکتی ۶ جهته را بدون نیاز به قرار دادن سنسورهای خارجی در داخل یک اتاق ارائه میدهد. هدستهای واقعیت ترکیبی ویندوز از دوربینها و سنسورهای مخصوص ردیابی کنترلرهای حرکتی برخوردار هستند؛ در نتیجه اتصال این هدستها به یک لپتاپ و انتقال واقعیت افزوده به هر فضای دلخواه، تجربهی بینظیری به ارمغان میآورد. با این حال، نبود سنسورهای خارجی بدین معنی است که واقعیت ترکیبی در ردیابی حرکات در برخی بازیها که نیازمند قرار دادن دستها پشت بدن هستند، عملکرد مناسبی نخواهد داشت.
مایکروسافت نام واقعیت ترکیبی ویندوز را به این دلیل انتخاب کرده که معتقد است تجربهی واقعیت افزوده و مجازی (هولولنز) سرانجام با یکدیگر ترکیب خواهند شد. با اینکه هدستهای واقعیت ترکیبی موجود تجربهی واقعیت افزوده یا حالت گذرگاه را نظیر هدست گیر ویآر ارائه نمیدهند. اما هدستهایی که در آیندهی نزدیک عرضه میشوند قابلیتهای بیشتری خواهند داشت.
قیمت هدستهای واقعیت ترکیبی ویندوز چقدر است؟
اکثر سازندگان کامپیوترهای شخصی، اقدام به ساخت هدستهای واقعیت ترکیبی ویندوز کردهاند و تولیدات برخی از آنها از همین امروز قابل خریداری هستند. ایسر، ایسوس، دل، اچپی، لنوو و سامسونگ همگی در حال ساخت هدستهای متنوعی هستند که ارزانترین آنها ۲۹۹ دلار قیمت دارد. برخی از این هدستها به همراه کنترلرهای حرکتی بیسیم عرضه میشوند؛ اما تمام آنها تجربهی کاربری و مشخصات فنی یکسانی ارائه نمیدهند. بهزودی در هفتههای آتی نقد و بررسی این هدستها منتشر خواهد شد؛ اما در حال حاضر، نگاهی گذرا به هدستهای موجود فعلی خواهیم داشت.
ایسر اچامدی (۲۹۹ دلار یا ۳۹۹ دلار به همراه کنترلرهای حرکتی)
ایسر یکی از سازندگان اصلی هدستهای واقعیت ترکیبی ویندوز محسوب میشود که یک مدل پایه با قیمت مقرون به صرفهی ۲۹۹ دلاری عرضه کرده است. این هدست از وضوح تصویر ۱۴۴۰ در ۱۴۴۰ پیکسل برای هر چشم، یک نمایشگر السیدی و میدان دید ۹۵ درجه بهره میبرد. رنگ بدنهی آن ترکیبی از آبی و مشکی و ابعاد جمعوجور آن مناسب قرار دادن در یک کولهپشتی است.
دل وایزر (۳۴۹ دلار یا ۴۴۹ دلار به همراه کنترلرهای حرکتی)
هدست واقعیت ترکیبی دل از بالشتک مناسبتری در مقایسه با هدست ایسر بهره میبرد و میدان دید آن ۱۱۰ درجه است. محصول دل همان وضوح تصویر ۱۴۴۰ در ۱۴۴۰ پیکسل برای هر چشم و نمایشگر السیدی ارائه میدهد؛ اما قیمت بیشتر آن ناشی از طراحی مناسبتر، انطباق و آسودگی بیشتر روی سر است.
هدست واقعیت ترکیبی ویندوزی اچپی (۴۴۹ دلار به همراه کنترلرهای حرکتی)
هدست اچپی از نظر مشخصات فنی مشابه هدست ایسر است، اما از طراحی پیشرفتهتری بهره میبرد. اچپی این هدست را بهعنوان یک باندل به همراه کنترلرهای حرکتی و با قیمت ۴۴۹ دلار به فروش میرساند؛ با این حال میتوانید نسخهی جداگانهی آن را با قیمت ۳۲۹ دلار خریداری کنید.
لنوو اکسپلورر (۳۹۹ دلار به همراه کنترلرهای حرکتی)
هدست واقعیت ترکیبی ویندوزی لنوو یکی از سبکهای هدستهای واقعیت ترکیبی موجود است. این مدل از یک نمایشگر السیدی و وضوح تصویر ۱۴۴۰ در ۱۴۴۰ پیکسل برای هر چشم بهره میبرد و لنوو میدان دید آن را تا ۱۰۵ درجه افزایش داده است. این مدل یکی از بهصرفهترین و راحتترین هدستهای واقعیت ترکیبی موجود است.
سامسونگ اچامدی اودیسه (۴۹۹ دلار به همراه کنترلرهای حرکتی)
هدست واقعیت ترکیبی ویندوزی سامسونگ یکی از بهترین نمونههای موجود در بازار است. این هدست از وضوح تصویر بهتر ۱۴۴۰ در ۱۶۰۰ پیکسل برای هر چشم، میدان دید ۱۱۰ درجه و یک نمایشگر امولد بهره میبرد. سامسونگ هدفون AKG را نیز درون هدستش تعبیه و آن را به یک رقیب جدی برای آکیولس ریفت تبدیل کرده است. قیمت این هدست به همراه کنترلرهای حرکتی ۱۰۰ دلار بیشتر از قیمت تازه تخفیف خوردهی هدست ریفت است. با این حال، برای خرید آن تا دهم نوامبر (۱۹ آبان) باید منتظر بمانیم.
هدست واقعیت ترکیبی ویندوزی ایسوس (تقریبا ۵۳۰ دلار)
ایسوس از هدست واقعیت ترکیبی ویندوزی خود در نمایشگاه ایفای امسال و با قیمت ۴۴۹ یورو رونمایی کرد. اما همچنان قیمت دلاری آن به همراه کنترلرهای حرکتی نامشخص است. ایسوس برای این هدست یک نمایشگر السیدی، وضوح تصویر ۱۴۴۰ در ۱۴۴۰ پیکسل برای هر چشم و میدان دید ۹۵ درجهای در نظر گرفته است. محصول ایسوس با یک لایهی چند ضلعی سهبعدی در جلو از طراحی منحصربهفردی برخوردار است. با این وجود، ایسوس هدست خود را تا اوایل سال آینده عرضه نخواهد کرد.
برای استفاده از واقعیت ترکیبی ویندوز چه کامپیوتری مورد نیاز است؟
برای استفاده از واقعیت ترکیبی ویندوز، نیازمند کامپیوتر گیمینگ با مشخصات پیشرفته نخواهید بود. مایکروسافت برای ارائهی تجربیات سادهی واقعیت مجازی و استفاده از اپلیکیشنهای آن، مشخصات فنی بالایی در نظر نگرفته است. اما برای بازیهای پیشرفته، نیازمند کامپیوتر قدرتمندی خواهید بود. حداقل مشخصات مورد نیاز برای اجرای واقعیت ترکیبی ویندوز به شرح زیر است:
- آخرین نسخهی ویندوز ۱۰ یا بهروزرسانی پاییزی کریترز
- پردازندهی اینتل Core-i5-7200U
- ۸ گیگابایت حافظهی رم DDR3 یا بهتر
- ۱۰ گیگابایت فضای ذخیرهسازی
- پردازشگر گرافیکی مجتمع اینتل HD 620 یا واحد گرافیکی مجهز به دایرکتایکس ۱۲
- پورت HDMI 1.4 یا دیسپلی پورت ۱.۲ به همراه یک پورت یواسبی ۳ و بلوتوث برای کنترلرهای حرکتی
با این مشخصات پایه قادر به دریافت پردازشی با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه خواهید بود. اما برای رسیدن به نرخ ۹۰ فریم بر ثانیه، نیازمند کامپیوتر قدرتمندتری با مشخصات فنی بالا خواهید بود.
کامپیوترهای پیشرفتهی واقعیت ترکیبی ویندوز نیازمند یک پردازندهی چهار هستهای اینتل Core i5 4590 (نسل چهارم) یا بهتر، ۸ گیگابایت حافظهی رم DDR3، ده گیگابایت فضای ذخیرهسازی و یک کارت گرافیک انویدیا GTX 960/965/1050 یا ایامدی RX 460 یا بهتر خواهند بود. برای اطمینان از اینکه کامپیوتر شما با واقعیت ترکیبی ویندوز سازگار است، باید پس از نصب بهروزرسانی پاییزی کریترز، اپلیکیشن Mixed Reality Portal را اجرا کنید.
چه اپلیکیشنها و بازیهایی در واقعیت ترکیبی ویندوز قابل اجرا هستند؟
مایکروسافت از یک خانهی مجازی بهعنوان پورتال خود برای بازی، اپلیکیشن و هولوگرام در واقعیت ترکیبی ویندوز استفاده میکند. این خانه امکان اجرای محتوا، تماشای فیلم و سنجاق کردن هولوگرام را در محیط مجازی فراهم میکند. مایکروسافت از اپلیکیشنها و بازیهای موجود در ویندوز استور پشتیبانی میکند. بنابراین کاربران به آنچه در ویندوز ۱۰ در دسترس است محدود خواهند بود. علاوه بر این، میتوانید دسکتاپ کامپیوتر خود را در محیط مجازی اجرا کنید و به مرورگر اج برای وبگردی دسترسی داشته باشید.
بازیهای واقعیت مجازی نظیر آریزونا سانشاین و سوپرهات ویآر در حال حاضر به همراه یک نسخهی واقعیت مجازی ازهیلو ریکروت موجود هستند. اپلیکیشنهایی نظیر لیتلاستار و سیلور تیوی نیز برای واقعیت ترکیبی ویندوز در دسترس هستند. انتشار اکثر بازیها با پشتیبانی استیمویآر همراه خواهد بود و مایکروسافت در حال همکاری با ولو برای پشتیبانی از آن در واقعیت افزوده است؛ اما نسخهی آزمایشی آن تا پیش از پایان سال جاری آماده نخواهد بود. بنابراین، اگر در حال حاضر قصد استفاده از واقعیت ترکیبی ویندوز دارید، تنها به ویندوز استور و اپلیکیشنهای اختصاصی ویندوز ۱۰ محدود خواهید بود.
.: Weblog Themes By Pichak :.