محققان دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی موفق به طراحی و ساخت آشکارساز امواج فروسرخ (IR) و تراهرتز (THz) بر پایه دیود شاتکی گرافین- سیلیکون شدند و با پذیرش طرح در برنامه نانو مچ ستاد توسعه فناوری نانو این طرح در مسیر تجاریسازی قرار گرفته است.
در این طرح سلول خورشیدی و آشکارساز مادون قرمز بر پایه گرافین، اولین ماده دو بعدی و نانومتری پایداری که در سال 2004 میلادی کشف شده است، ارائه میشود. به دلیل بهرهمندی از خواص ممتاز و منحصر به فرد گرافین همچون شفافیت بالا و امکان تولید زوج الکترون –حفره در آن و همچنین طراحی متمایز، این قطعات عملکرد بهتر در مقایسه با قطعات مشابه دارند.
در یک سلول خورشیدی و یا یک آشکارساز از مواد جاذب نور که با قرار گرفتن در معرض تابش، زوج الکترون-حفره تولید میکنند، استفاده میشود. برای ایجاد جریان خارجی در بار، حاملها (زوج الکترون- حفره) باید از هم تفکیک شوند. این تفکیک از طریق میدان الکتریکی داخلی ایجادشده توسط قطعه صورت میپذیرد.
در میان ساختارهای بررسیشده برای طراحی این گونه قطعات، ساختار بر پایه اتصال شاتکی که از جمله ساختارهای پذیرفتهشده برای تبدیل انرژی خورشیدی به الکتریسته و یا آشکار سازی امواج است، در مقایسه با سایر ساختارها از محاسنی چون عمومیت مواد مورد استفاده، هزینه کم و فرآیند ساخت آسان برخوردار است.
از این رو در میان سلولهای خورشیدی و یا آشکارسازهای مادون قرمز بر پایه اتصال شاتکی، اتصال شاتکی گرافین و سیلیکون در سالهای اخیر به طور گستردهای از سوی محققان و پژوهشگران مورد استقبال قرار گرفت؛ چراکه از این طریق میتوان از خصوصیات ممتاز سیلیکون و گرافین به طور همزمان بهره برد.
در یک سلول خورشیدی با این ساختار با توجه به شفافیت بالای گرافین، نور خورشید به آسانی به داخل آن نفوذ کرده و به سد شاتکی میرسد. زوجهای الکترون-حفره تولیدشده در سیلیکون در اثر میدان الکتریکی داخلی از هم تفکیک شده و توسط الکترودها جمعآوری میشوند.
از سوی دیگر به دلیل صفر بودن شکاف باند گرافین، تولید زوج الکترون- حفره در این ماده نیز صورت میپذیرد. در این طرح با بهینهسازی فلز کاری کانتکت روی قطعه، امکان جمعآوری زوجهای الکترون- حفره در گرافین فراهم شده که از طریق جریان خارجی بازدهی سلول افزایش یافته است.
در آشکارساز مادون قرمز طراحی شده نیز به دلیل جذب گرافین در محدوده مادون قرمز نزدیک، امکان آشکارسازی این ناحیه از طیف در دمای اتاق فراهم شده است.
برای ساخت این قطعات سنتز گرافین به 3 روش شیمیایی، ورقه کردن مکانیکی و CVD صورت پذیرفته است؛ اما در نهایت سنتز گرافین به روش شیمیایی که فرآیندی بسیار آسان و بدون نیاز به تجهیزات و ملاحظات خاص است، برای ساخت قطعات انتخاب شد.
بنابراین علاوه بر انتخاب ساختار شاتکی برای طراحی ساختار قطعات که منجر به کاهش هزینه ساخت میشود، این روش سنتز منجر به تولید گرافین با هزینه کم و به مقدار زیاد خواهد شد که در کاهش هزینه تمام شده طرح بسیار موثر است.
این محققان همچنین برای مقایسه بهتر قطعه ساخته شده با نمونه ساده (سیلیکون بدون گرافین) نمونه مشابهی ساختند. نمونه مشابه نسبت به امواج مادون قرمز پاسخ نشان نمیدهد. سلول خورشیدی ساخته شده بر پایه گرافین نسبت به نمونه بدون گرافین ولتاژ مدار بار و جریان اتصال کوتاهی در حدود 3 برابر تولید میکند.
سلولهای خورشیدی بر پایه سیلیکون و آشکارسازهای امواج مادون قرمز از مرایایی چون تبدیل نور خورشید به الکتریسیته با بازدهی بالا، آشکارسازی امواج مادون قرمز در دمای اتاق، هزینه ساخت کم و فرآیند ساخت آسان برخوردار هستند.
از این سلول ساختهشده میتوان در ساخت سلولهای خورشیدی، آشکارسازی نور مادون قرمز در دمای اتاق، سنسور آتش یا شعله، شمارش در خط تولید و دوربینهای دید در شب و یا حسگرهای تشخیص حرکت بدن استفاده کرد.
این طرح از سوی مینا امیر مزلقانی از دانشآموختگان دوره دکتری رشته برق و الکترونیک دانشگاه خواجه نصیر اجرایی شده و با توجه به دستاوردهای این تحقیق، در برنامه نانو مچ ستاد توسعه فناوری نانو برای تجاریسازی مورد حمایت قرار گرفته است.
در سوره های قرآن آنچه که خیلی اثرات معجزه آسایی از آن ذکر شده است سوره مبارکه حمد می باشد که در کمتر سوره ای یافت می شود.
قرآن سر تا سر دارای اعجاز در زندگی مادی و معنوی می باشد که اگر ما با معرفت تلاوت کنیم حتما اثرات آن را خواهیم دید. لذا در اثرات سوره های قرآناثرات عجیبی ذکر شده که هر کدام معجزه ای هستند. اما در سوره های قرآن آنچه که خیلی اثرات معجزه آسایی از آن ذکر شده است سوره مبارکه حمد می باشد که در کمتر سوره ای یافت می شود.
«سوره حمد» نسخهای است برای درمان همه آلام جسمی و روحی. و چون انسان «العیاذ بالله» بیمار شد، راحتترین درمان و کم هزینه ترین درمان، خواندن سوره حمد است.
«صادق آل عبا» فرمود: «چنانچه بر مردهای 70 بار سوره حمد خواندید و زنده شد تعجب نکنید.» (اصول کافى)
امام صادق علیه السلام فرمودند: سوره ی «حمد» سوره ای است که ابتدایش «حمد» خدا و وسطش «اخلاص» و آخرش دعا است.
از سلمة بن محمد نقل است که گفت: از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمود: کسی که سوره حمد، او را شفا نبخشد، چیزی او را شفا نمی بخشد. (خواص القرآن، ص48)
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: سوره حمد بر هیچ دردی خوانده نشد مگر اینکه دردش آرام می گیرد (قرآن درمانی روحی و جسمی ،ص 62) و...
امیرالمومنین علیه السلام فرمود: از پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم شنیدم که فرمود: به تحقیق خدای متعال به من گفته: ای محمد به تو هفت آیه از مثانی و قرآن عظیم داده ایم. پس فاتحه الکتاب را جدا کرد و بر من منت گذاشت آن را در برابر قرآن عظیم قرار داد.»
پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: فضیلت سوره حمد مانند فضیلت حاملان عرش است، هر کس آن را قرائت کند، ثوابی مانند ثواب حاملان عرش به او داده می شود. (مستدرک الوسائل، ج4، ص330)
از پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم شنیدم که فرمود: به تحقیق خدای متعال به من گفته: ای محمد به تو هفت آیه از مثانی و قرآن عظیم داده ایم. پس فاتحه الکتاب را جدا کرد و بر من منت گذاشت آن را در برابر قرآن عظیم قرار داد».
در روایتی رسول خدا صلی الله علیه و آله آمده است: اگر سوره حمد را در یک کفه میزان و باقی سوره های قرآن را در کفه دیگر قرار دهند، سوره «حمد» هفت برابر سنگین تر است. (مجمع البیان، ج1، ص36 )
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: هرکس سوره حمد را قرائت کند خداوند به عدد خواندن تمام کتاب هایی که از آسمان نازل شده به او ثواب و پاداش عنایت می فرماید. (الاختصاص، ص39)
برخی از خواص سوره حمد
جهت رفع تب
حضرت امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند: هر کس، با ایمان سوره مبارکه فاتحه را چهل بار بر قدح آب با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بخواند و آن آب را بر روی کسی که تب دارد بپاشد، تب از او زایل می شود. (همان ص12)
اگر رزق و روزی و ثروت زیادی میخواهید سوره «حمد» را تلاوت کنید
زیادی نور چشم
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: چون کسی را درد چشم باشد یا در بینایی او ضعفی باشد در اول ماه چون هلال ماه را ببیند دست بر چشم خود بنهد و سوره فاتحه را 10 بار با نیت خالص و توجه به معنی آن بخواند و در آخر سوره مبارکه «توحید» را 3بار بخواند بعد از آن 7بار بگوید: «یا ربِّ قَوِّ بَصَری».
سپس بگوید: «اللهم اکف انت الکافی، اللهم عاف انت المعافی». درد چشم و ضعف بینایی به صحت مبدل می گردد. (خواص آیات قرآن کریم، محمدتقی نجفی، ص10)
ایجاد برکت
در کلامی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم آمده است: هرکس، هنگامی که وارد خانه خود می شود، سوره حمد و توحید را قرائت نماید خداوند فقر را از خانه او دور کرده و برکت زندگی او را به حدّی زیاد می کند که به همسایگانش نیز می رسد.
پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: فضیلت سوره حمد مانند فضیلت حاملان عرش است، هر کس آن را قرائت کند، ثوابی مانند ثواب حاملان عرش به او داده می شود
از حضرت امام صادق علیه السلام روایت شده است: «هرکس سوره حمد را قرائت کند، به لطف و عنایت الهی، درهای خیر دنیا و آخرت به روی او گشوده خواهد شد.» (همان، ص 65 به نقل از الدرالمنثور، ج6)
ختومات مجرب
1) نماز عجیب و مشکل گشا
اگر کسی به نیت قضای حاجت دو رکعت نماز بخواند و در هر رکعت 19 مرتبه بسم الله الرحمن الرحیم بگوید و بعد از آن سوره حمد را تلاوت نماید و بعد از تمام شدن نماز 786 مرتبه آیه بسم الله الرحمن الرحیم را بگوید هر حاجتی داشته باشد برآورده خواهد شد. ان شاءالله. (همان، ص67به نقل از شمس المعارف الکبری )
2)برکت و گشایش روزی
از مولا علی علیه السلام نقل شده است: «اگر رزق و روزی و ثروت زیادی می خواهی و دوست داری از هر بنده و آزادی بی نیاز باشی و به زودی به آرزوهایت برسی و از غل و غش و حیله در امان باشی؛ پس «فاتحة الکتاب» را بخوان که اسرار عجیبی در ان نهفته است.
برای رسیدن به آرزوها و حاجت هایت، این سوره را در پنج نوبت (صبح، ظهر، عصر، مغرب و عشا) 100 مرتبه تلاوت کن. (همان،ص 66به نقل از شمس المعارف الکبری)
3) جهت عزت و شخصیّت و حفظ آبرو
در روز جمعه شروع کند تا 41 روز، و هر روز 41 مرتبه سوره مبارکه حمد را بخواند و بعد از اتمام بلافاصله 13 بار این دعا را بخواند: «یا مُفَتِّحُ فَتَّح یامُفَرِّجُ فَرَّج یامُسَبِّبُ سَبَّب یامُیَسِّرُ یَسَّریامُسَهِّلُ سَهَّل یا مُتَمِّمُ تَمَّم برحمتک یا ارحم الراحمین» (دو هزار و یک ختم، ص48)
در سالهای اخیر پردازندههای متعددی برای مدیریت پردازشهای مرتبط با هوش مصنوعی توسعه یافتهاند که البته اینتل نقشی در این بین بر عهده نداشته است. اینتل که تا چندی پیش لقب بزرگترین تولیدکنندهی پردازنده را در اختیار داشت، حال در پی آن است تا همچون بازار پردازندههای پیسی، کنترل بیشتری روی پردازندههای تولیدشده در حوزهی هوش مصنوعی داشته باشد. اینتل از پردازندهی جدید خود با عنوان Nervana Neural Netwotk Processor یاNNP رونمایی کرده که سری جدید پردازندههای اینتل مبتنی بر فناوری شبکههای عصبی است.
پردازندههای سری NNP برای پاسخگویی به تقاضای بازار برای پردازشهای مرتبط با یادگیری ماشین در دیتاسنترها تولید شده است و از اینرو کاربران پیسی جزو مشتریان این پردازندهها نیستند. هرچند اینتل در بازار پردازندههای سرور با در اختیار داشتن نزدیک به ۹۶ درصد از بازار حرف اول را در این حوزه میزند؛ اما رقبایی نظیر پردازندههای گرافیکیانویدیا و همچنین پردازندههای مبتنی بر معماری شرکت ARM در مواردی نظیر یادگیری ماشین و هوش مصنوعی، عملکرد بهتری دارند. با توجه به افزایش تقاضا برای چنین پردازندههایی، اینتل نیز عزم خود را جزم کرده است تا وارد این حوزه شود. آمارهای ارائهشده نشان از آن دارند که افزایش مشتریان این نوع پردازندهها بالا رفتن ۵۶ درصدی درآمد انویدیا را در مقایسه با سال پیش به ارمغان آورده است. گوگل نیز که بیشتر بهعنوان یک شرکت فعال در حوزهی نرمافزار و سرویسهای ابری فعالیت میکند به این حوزه وارد شده و پردازندهی TPU یا Tensor Porocessing Unit را برای استفاده در سروردهایش توسعه داده است.
اینتل در قدم اول برای ورود به این حوزه، یک شرکت فعال در حوزهی تولید تراشهی مبتنی بر هوش مصنوعی را تصاحب کرد. اینتل در آگوست سال ۲۰۱۶ به سراغ استارتاپ نروانا رفت و آن را تصاحب کرد؛ ولی به این خرید اکتفا نکرده است و در ماه مارس سال جاری شرکت Movidius را که تراشههای هوشمند مورد استفاده در پهپادهای DJI را تولید میکند، تصاحب کرد. پس از تصاحب این دو شرکت، اینتل تلاشهای خود برای توسعهی سری جدیدی از پردازندهها را با اسم رمزLake Crest افزایش داد. پردازندهی نروانا را نیز باید محصول این پروژه خواند. بر اساس اطلاعات ارائهشده، هدف اینتل بهبود و افزایش سرعت پردازش وظایف مرتبط با یادگیری ماشین و هوش مصنوعی در پردازندههای خود بوده است. هرچند اینتل جزئیاتی از فرایند توسعهی این پردازنده ارائه نکرده، اما اعلام کرده که از فیسبوک نیز برای توسعهی این سری پردازنده کمک گرفته است.
اینتل اطلاعاتی در مورد عملکرد پردازندهی خود ارائه نکرده است و از اینرو نمیتوان قدرت پردازشی این محصول جدید را با رقبای موجود در بازار مقایسه کرد. البته این شرکت اعلام کرده است که در نظر دارد تا سال ۲۰۲۰ سرعت پردازش الگوریتمهای یادگیری ماشین را تا ۱۰۰ برابر افزایش دهد. انتظار میرود اینتل تا پایان سال جاری میلادی این تراشه را بهصورت محدود در اختیار مشتریان خود قرار دهد.
پس از رونمایی کاوازاکی از سومین موتورسیکلت سوپرشارژ خود، یکی دیگر از تولیدکنندگان ژاپنی موتورسیکلت نیز در حال کار روی موتورسیکلت جدید است. دو مورد از اختراعات ثبتشده که اخیرا توسط ادارهی ثبت اختراعات و نشانهای تجاری ایالات متحده منتشر شدهاند، نشان میدهند شرکت هوندا در حال کار روی یک موتورسیکلت با پیشرانه خورجینی دو سیلندر با نام وی-توین (V-Twin) مجهز به سوپرشارژر و با سیستم تزریق مستقیم سوخت است.
هر دو اختراع جنبههایی متفاوت از یک پروژه را شرح میدهند که یکی موقعیت سوپرشارژر را توضیح میدهد و دیگری توصیف میکند که چگونه میتوان پیشرانه را روی شاسی موتورسیکلت نصب کرد. هر دو اختراع تأکید میکنند که چگونه میتوان ساخت پیشرانه و موتورسیکلت را برای مونتاژ و تولید آسانتر کرد؛ این خبر با مقداری جزئیات مورد استفاده برای نشان دادن اجزای مختلف پیشرانه همراه است و نشان میدهد که پروژهی وی-توین سوپرشارژ فاصلهی بسیاری تا ساخت دارد؛ با این حال اگر هوندا قبل از آن مشخص کند که نحوهی تولید این سیستم برای تولید انبوه چگونه است، احتمال دارد که شانس تولید آن افزایش یابد.
طبق اختراعات ثبتشده، سوپرشارژر (با برچسب ۶۳ در شکل) در داخل V بین دو سرسیلندر قرار گرفته است. این تصاویر نشان میدهد سیلندر دوقلو با زاویهی ۹۰ درجه قرار گرفته است و هر کدام از آنها به صورت تک میلسوپاپ هستند. این شکل مستطیل عمودی (۱۱۶) که در کنار سیلندر جلو قرار دارد، محفظهای است برای چرخدندههایی که قدرت را از میللنگ به کمپرسور سوپرشارژر انتقال میدهند.
اگر وجود سیستم وی-توین سوپرشارژ برای افزایش قدرت کافی نباشد، این اختراعات همچنین یک سیستم تزریق مستقیم سوخت را برای اسپری کردن سوخت به داخل سیلندر با انژکتورهای سوخت ثانویه در لولهی ورودی توصیف میکنند. همانطور که برای بقیه موتورسیکلت تصاویر نشان میدهد، این موتورسیکلت با مخزن سوخت تراشیدهشده، قاب شبکهای و یک قاب زیرین روبهبالا که پشت صندلی دو نفره پلهای قرار دارد. جاهای پای راننده کمی کوچک هستند، درحالیکه فرمان (دستههای موتورسیکلت) بزرگتر شده است و این مسئله ارگونومی اسپرتگونهای به ارمغان میآورد.
پتنتها هيچ مدرکی از قسمتهای خارجی موتورسیکلت نشان نمیدهند، اما اين بدان معنا نيست که هوندا فقط روی قسمت داخلي موتورسیکلت متمرکز شده است. به نظر میرسد پیشرانه نسبتا باریک باشد و حتی با پوششی که برای چرخدندهی سوپرشارژر قرار گرفته است، ظاهرا نباید قرار دادن آن در داخل قسمتی از بدنه چندان دشوار باشد.
بر اساس آنچه پتنتها نشان میدهند (با توجه به این نکته که هنوز هم میتوان تغییراتی در نمونه اولیه یا موتورسیکلت تولیدی پیشبینی کرد) حدس ما این است که بهزودی یک مدل جدید هوندا ویتیآر سوپرهاوک (Honda VTR Superhawk) با یک پیشرانه سوپرشارژ وی-توین مجهز به سیستم پاشش مستقیم سوخت شاهد خواهیم بود.
هوندا VTR1000F که در ایالات متحده بهعنوان سوپرهاوک (SuperHawk) شناخته میشود و در کشورهای دیگر با نام فایراستورم (Firestorm) معروف است، با یک سیستم وی-توین ۹۰ درجهای ۹۹۶ سیسی جایگزین و اسپرت شده است.
هوندا هیچ تاریخی برای ساخت این اختراعات و ارائهی موتورسیکلت جدید مشخص نکرده است. نمایشگاه تجاری موتورسیکلت میلان ایتالیا (EICMA) بهزودی برگزار میشود؛ اما با توجه به زمان کم تا آن موقع، ممکن است سال آینده این موتورسیکلت به بازار عرضه شود.
چند ماه پیش ولوو اعلام کرد بخش اسپرت این شرکت با نام پلاستار که وظیفهی بهینهسازی شاسی و پیشرانههای S60 و V60 را نیز بر عهده دارد، مشغول توسعهی خودرویی اختصاصی است. حال پلاستار (Polestar) از اولین خودروی اختصاصی خود رونمایی کرده است که میتوان آن را نسخهی کوپه و دودر ولوو S90 دانست. پلاستار وان (Polestar 1) نقشی کلیدی در فعالیت ولوو ایفا خواهد کرد. به گفتهی مسئولان پلاستار این خودرو آغازی بر تولید محصولات بعدی پلاستار ۲ و ۳ خواهد بود.
مدیران ارشد ولوو تصمیم بر اعطای آزادی عمل و استقلال بیشتری به بخش پلاستار گرفتهاند و در همین راستا پلاستار وان هیچ نشان یا لوگویی از ولوو به یدک نمیکشد. البته پیشرانهی بنزینی این خودرو نمونهی T8 تولیدشدهی توسط ولوو است. مهندسان پلاستار نزدیک به ۲۰ سانتیمتر از طول و ۳۲ سانتیمتر از فاصلهی بین دو محور S90 کاستهاند. با طول ۴.۵ متر، پلاستار وان تقریبا ۱۶ سانتیمتر کوتاهتر از بیامو سری ۴ کوپه است. زبان طراحی نمای جلو و انتهایی این خودروی کوپه کاملا از سدان S90 ولوو الهام گرفته شده است؛ با این حال نمای کلی بدنه شباهت زیادی به خودروی مفهومی ولوو کوپه سال ۲۰۱۳ دارد.
پیشرانهی ۲ لیتری و توربوشارژ پلاستار وان، توان تولیدی خود را به محور جلو منتقل میکند. دو موتور الکتریکی نیز به هر یک از چرخهای عقب متصل شدهاند تا در نهایت شاهد مجموع توان ۶۰۰ اسب بخار و گشتاور خارقالعاده ۱۰۰۰ نیوتنمتر باشیم. البته در طرف دیگر، این خودروی کوپه با وجود استفاده از شاسی فیبر کربنی، وزنی برابر با ۲۰۰۰ کیلوگرم دارد. مهندسان پلاستار تلاش زیادی برای کاهش وزن خودرو انجام دادهاند و در همین راستا بخش زیادی از شاسی، سیستم تعلیق و قسمت بالایی خودرو را از فیبرکربن ساخته شدهاند. ولوو در این راستا از کونیگزگ، دیگر شرکت مطرح سوئدی جهت استفاده از فیبر کربن کمک گرفته است.
فیبرکربن بهکاررفته به وسیلهی چسب و اتصالات مکانیکی به دیگر بخشهای خودرو متصل شده است. بهوسیلهی استفادهی گسترده از فیبر کربن و کاهش ۶۵ سانتیمتری پلتفرم SPA ولوو S90 (که پلاستار وان بر مبنای آن تولید شده است)، مهندسان پلاستار موفق به کاهش ۲۳۰ کیلوگرمی وزن نسبت به سدان لوکس S90 شدهاند و استحکام ساختار خودرو را ۴۵ درصد افزایش دادهاند. به گفتهی مدیران پلاستار، مهندسان این شرکت تلاش زیادی برای توزیع ایدهآل وزن در تمام ساختار خودرو کردهاند و به لطف استفاده از باتری ۳۴ کیلووات ساعتی در بخشهای جلو و انتهایی خودرو، شاهد نسبت وزن ۴۸ به ۵۲ در پلاستار وان هستیم.
کوپهی زیبای پلاستار وان تنها به کمک موتورهای الکتریکی خود قادر به طی ۱۵۰ کیلومتر است. با توجه به اتصال پیشرانه به محور جلو، خودروی اسپرت جدید ولوو را میتوان یک گرندتورر ۲+۲ دانست. طبق اعلام مدیران پلاستار، خودروی وان میتواند ظرف مدت کمتر از ۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد؛ این آمار قابل توجه است، اما فاصلهی زیادی با عملکرد حرکتی تسلا مدل اس دارد.
مدیران پلاستار در پاسخ به عملکرد بهتر تسلا اعلام کردند که پلاستار وان خودروی درگ الکتریکی نیست؛ در طرف مقابل و با کمک متخصصان گروه Ohlins، از سیستم تعلیق الکترونیکی پیشرفتهای بهره برده است که به پلاستار وان اجازهی مانورپذیری در پیچها مانند خودروی اسپرت توانمندی داده است.
نکتهی جالب در رابطه با پلاستار وان، برنامهریزی برای تولید آن در کارخانهی جدید ولوو در چین است که هنوز ساخته نشده است. پلاستار تولید سالانه ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ دستگاه کوپهی وان را در برنامههای خود قرار داده است و این خودرو در فروشگاههای اختصاصی این شرکت و مشابه با نمونههای تسلا و اپل، در سرتاسر جهان به فروش خواهد رسید.
طبق گفتههای جاناتان گودمن، مدیر ارش اجرایی پلاستار، خودروی اسپرت جدید این شرکت با قیمت ۱۹۵ هزار دلار و با شرایط ویژهای به فروش خواهد رسید. علاقهمندان قادر به خرید این خودرو بهصورت اقساطی و بدون پیشپرداخت خواهند بود. مشترکان سرویس ویژهی پلاستار قادر به درخواست خودرو برای رویدادهای خاص در سایر شهرها خواهند بود. پلاستار وان سال ۲۰۱۹ تولید خواهد شد. این در حالی است که پلاستار ۲ (رقیب تسلا مدل ۳) و شاسیبلند پلاستار ۳ در سالهای آینده تولید و عرضه خواهند شد.
N580VD لپتاپی با عملکرد بالا و وزن بسیار کم، پردازندهی چهار هستهای کیبیلیک اینتل است، این لپتاپ از صفحهنمایش ۱۵.۶ اینچی 4K UHD با رزولوشن ۳۸۴۰×۲۱۶۰ پیکسل، کارت گرافیک NVIDIA GeForce GTX 1050 با ۴ گیگابایت حافظهی VRAM که بین گیمرها و گرافیستها از محبوبیت بالایی برخوردار است، بلندگوهای Harman Kardon و آخرین تکنولوژی خنککننده سریع بهره میبرد. همهی این موارد باعث شده است تا یک لپتاپ سبک و قدرتمند بهنام N580VD معرفی و توسط شرکت رایان کاوه در بازار ایران عرضه شود.
مشخصات فنی لپتاپ N580VD ایسوس
- پردازنده: اینتل Core i7-7700HQ با فرکانس پردازشی ۲.۸ تا ۳.۸ گیگاهرتز، به همراه حافظهی کش ۶ مگابایت
- نمایشگر ۱۵.۶ اینچی 4K UHD با رزولوشن ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل
- پردازندهی گرافیکی: انویدیا NVIDIA GeForce GTX 1050 با ۴ گیگابایت حافظهی VRAM
- حافظه: ۲ ترابایت HDD بههمراه ۲۵۶ گیگابایت SSD
- حافظهی رم: ۱۶ گیگابایت از نوع DDR4
- وزن: ۱۹۹۰ گرم
- درگاههای ارتباطی: یک عدد USB 3.0، دو عدد USB 2.0، یک درگاه USB نوع C، شیار کارت SD، خروجی هدفون/میکروفون، HDMI، درگاه شبکه
- کیبورد: سایز کامل همراه با پد مخصوص شمارهها و نور پسزمینهی صفحهکلید به همراه سنسور اسکن اثر انگشت
- ابعاد: ۳۸۳ در ۲۵۶ در ۱۹.۲ میلیمتر
طراحی بدنه
بدنهی N580VD از آلومینیوم با استحکام بالا ساخته شده که تحت یک فرآیند تولید پیچیده برای رسیدن به شکل نهایی آن ظریف و باریک شده است. این لپ تاپ با ضخامت ۱۹.۲ میلیمتری و وزن کلی ۱۹۹۰ گرم، کوچکترین و سبکترین مدل ارائهشده در سری ASUS VivoBook Pro است.
عملکرد بینظیر
در قلب ASUS VivoBook Pro N580VD، پردازندهی فوقالعاده قدرتمند اینتل Core i7-7700HQ برای عملکرد عالی تعبیه شده است. با ۱۶ گیگابایت رم DDR4 که ۳۳ درصد سریعتر از DDR3 توان پردازش را برای چند وظیفه، بدون دردسر فراهم میکند. این لپتاپ مجهز به ۲ ترابایت حافظهی HDD و یک حافظهی ۲۵۶ گیگابایتی SSD با عملکرد بالا است که سرعت دسترسی به دادههای کلاسبندیشده را به کاربران ارائه میکند
کارت گرافیک قدرتمند
N580VD دارای گرافیک شگفتانگیز NVIDIA GeForce GTX 1050 است که تصاویر بینظیری ارائه میدهد و مناسب برای بازی، تماشای فیلم یا ویرایش فیلمهای 4K UHD است. این کارت گرافیک قدرت انجام کارهای گرافیکی فشرده را هم بهراحتی فراهم میسازد.
سیستم خنککننده خودکار
VivoBook Pro 15 دارای یک سیستم خنککنندهی قوی برای اطمینان از کارایی بینقص و پایدار در طول ماموریتهای چند وظیفهای یا بازیهای سنگین است. طراحی هوشمند دو فن دارای هشت سرعت به طور خودکار قابل تنظیم برای ارائهی حداکثر بهرهوری خنککننده با حداقل نویز است. این ماژول حرارتی جمع و جور و دوگانه از جنس مس و فوقالعاده سرد باعث افزایش عملکرد CPU و GPU میشود و طرفداران این سیستم را افزایش میدهد
فناوری شارژ سریع
N580VD برای بهرهوری و سرگرمی بدون وقفه طراحی شده است. این باتری تنها در زمان ۴۹ دقیقه میتواند ۶۰ درصد شارژ شود.
برای اطلاعات بیشتر یا مشاوره در مورد این لپ تاپ میتوانید در کانال رسمی شرکت رایان کاوه RayanKaveh@ عضو شوید یا به صفحهی اینستاگرام شرکت رایان کاوه به آدرس RayanKaveh@ مراجعه کنید.
عمر تقریبی زمین حدود ۴.۵ میلیارد سال تخمین زده شده است و سه میلیارد سال از ظهور اولین نشانههای حیات روی زمین میگذرد. برای پی بردن به راز این تاریخچهی فوقالعاده عجیب، دانشمندان از یک مجموعه روش مختلف برای مطالعهی زمان و موقعیت حرکت قارهها، ظهور حیات، تغییرات آبوهوایی به مرور زمان، شکلگیری اقیانوسها و زمین استفاده میکنند.
صفحات زمینساختی (تکتونیک)، صفحات عظیم سنگی که بیرونیترین لایهی زمین یا پوسته را شکل میدهند، نقطهی تمرکز تمام این مطالعات هستند.
اینجا اولین نقشهی صفحهای کل زمین مربوط به نیم میلیارد سال تاریخچهی آن، از ۱۰۰۰ میلیارد سال ،تا ۵۲۰ میلیون سال پیش ارائه میشود.
در ویدئوی بالا، رنگها نشاندهندهی محل قرارگیری کنونی قارهها هستند. آبی روشن= هند، ماداگاسکار و عربستان، ارغوانی = استرالیا و آنتارتیکا (قطب جنوب)، سفید = سیبری، قرمز = آمریکای شمالی، نارنجی = آفریقا، آبی تیره = آمریکای جنوبی، زرد = چین، سبز = شمال شرقی اروپا.
این محدودهی زمانی، بحرانی است؛ زیرا در این دوره بیشترین نوسانات آب و هوایی از «یخبندان» تا شرایط گلخانهای گرمسیری رخ داده است؛ یعنی زمانی که اتمسفر بهصورت عمده اکسیژن را جذب میکرد و زندگی چندسلولیها شکل گرفت و به دنبال آن تنوع موجودات بالا رفت.
حالا با استفاده از اولین نقشهی جهانی صفحات زمین در این دوره، میتوان به ارزیابی نقش فرآیندهای تکتونیکی روی سیستمهای زمینی دیگر پرداخت و حتی نحوهی تغییر حرکت سازههای زمین در طول یک دورهی یک میلیارد ساله را تعیین کرد.
در ادامه مشاهده میکنید:
الف) یک نقشه از پوستهی کراتونی که در بازسازی موقعیتهای کنونی به کار رفته است
ب) نقشهی جغرافیایی امروزی از جهان با پوستهی کراتونی دورهی کامبریان به رنگ خاکستری که در بازسازی به کار رفته است.
زمین زیر پاهای ما حرکت میکند
مرز صفحات تکتونیکی مدرن با جزئیات زیاد تصویر شدهاند.
در زمین جدید، از ماهوارههای موقعیتیاب برای ترسیم تغییرات و حرکتهای زمین استفاده میشود. میدانیم که پلومهای فراچاهی سنگ داغ از عمق ۲۵۰۰ کیلومتری (۱۵۵۳ مایلی) جبه یا گوشتهی زمین (لایهی زیرین پوسته) به پوستهی سیاره ضربه میزنند (بخش فوقانی گوشته). این فرآیند منجر به حرکت صفحات تکتونیکی با سرعتی به اندازهی سرعت رشد ناخن میشود.
در سمت دیگر پلومهای سنگی داغ فراچاهی، بخشهایی موسوم به پهنهی فرورانش قرار دارند؛ صفحات گستردهی کف اقیانوسهای اعماق زمین در این بخشهای شناور شدهاند. در نهایت این صفحات اقیانوسی با مرز بین لایههای هسته و گوشتهی زمین در عمق تقریبی ۲۹۰۰ کیلومتری (۱۸۰۱ مایلی) برخورد میکنند. این صفحات همراه با یکدیگر تودههای شیمیایی و گرمایی را شکل میدهند که در نهایت منشأ این مناطق فراچاهی به شمار میروند.
این فرآیند بسیار شگفتانگیز است؛ اما میتواند برای محققانی که به مطالعهی گذشته میپردازند مشکلاتی به همراه داشته باشد. نقشهی سیاره را میتوان برای دویست میلیون سال قبل ترسیم کرد. با بازگشت به چهار میلیارد سال قبل میتوان پی برد که هیچ خشکی وجود نداشت؛ زیرا کل پوستهی زیر اقیانوسها به دلیل فرورانش نابود شده بود.
در نهایت پوستهی اقیانوسی هم دوام نیاورد: به سمت درون زمین هل داده شد و هنوز علم نتوانسته است به آن دسترسی پیدا کند.
نقشهنگاری زمین در زمان گذشته
برای ترسیم نقشهی گذشتهی زمین چه کارهایی انجام دادیم؟ برای تعیین موقعیت مرز صفحات و نحوهی تغییر آنها، به دنبال واسطهها یا نمایشهای جایگزین مرز صفحات در تاریخچهی زمینشناسی رفتیم.
سنگهایی کشف شدند که پهنههای فرورانش را در محل برخورد قارهها یا در شکافهایی که صفحات را به چند قسمت تقسیم میکنند، شکل میدهند. دادههای بهدستآمده مربوط به سنگهای مناطق ماداگاسکار، اتیوپی یا برزیل غربی هستند. نقشهی جدید و کارهای مرتبط نیز نتیجهی دهها سال کار و تلاش اساتید و همکاران سراسر جهان هستند.
حالا نسبت به گذشته جزئیات بیشتر و دیدگاهی برای سفر در تاریخچهی زمینشناسی در دست است. با استفاده از روشهای دیگر، عرض جغرافیایی قارهها در گذشته قابل محاسبه است؛ زیرا بعضی سنگهای آهنربایی در حین شکل گیری، میدانهای مغناطیسی را ثابت نگهداشتند.
این مثل یک قطبنمای فسیلی است که یک عقربهی آن با زاویهای نسبت به عرض جغرافیایی که در آن شکل گرفته است، به زمین اشاره دارد؛ نزدیک به استوا، میدان مغناطیسی موازی سطح زمین است، در قطبها به سمت درون زمین قرار دارد. با خرید قطبنما در استرالیا و بردن آن به کانادا این مسئله برایتان ثابت میشود: قطبنما بهخوبی کار نمیکند زیرا عقربهی آن به سمت داخل زمین متمایل میشود.
عقربههای قطبنما بر اساس منطقهای که در آن ساخته شدهاند، افقی میمانند. اما اجرای این اندازهگیریهای «پالئو مغناطیسی» دشوار است و یافتن سنگهایی که در بردارندهی این اطلاعات هستند کار سادهای نیست. همچنین این اندازهگیریها فقط در مورد قارهها اطلاعات میدهند و اطلاعاتی در مورد مرز صفحات یا اقیانوسها نمیدهند.
چرا باید تکنونیکهای باستانی را ترسیم کنیم؟
نبود نقشههای تکتونیک، درک زمینشناسی را دشوار میسازد.
صفحات تکتونیک روی بسیاری از فرآیندهای زمین از جمله آب و هوا، بیوسفر (محدودهی حیاط در بخش فوقانی سیاره) و هیدروسفر (چرخهی آب و نحوهی گردش آن در کل سیاره و تغییر وضعیت شیمیایی آن) تأثیر میگذارد.
با توزیع مجدد صفحات تکتونیک و در نتیجهی جابهجایی موقعیت (عرض و طول جغرافیایی) قارهها و اقیانوسها، امکانی فراهم شده است که گیاهان و جانوران مختلف بتوانند به حیات خود ادامه دهند و مهاجرت کنند.
موقعیتهای مرزی زمین نیز تحت تأثیر شرایطی مثل توزیع گرمای جریانهای اقیانوسی و شیمی آب قرار دارند. جرمهای مختلف آب اقیانوسی میتوانند شامل عناصر مختلف و شکلهای مختلف آن موسوم به ایزوتوپها باشند.
برای مثال آب اقیانوسهای عمیق در طول هزاران سال به سطح زمین میرسد و ترکیب متفاوتی از آب روی سطح اقیانوسها قرار دارد. دلیل اهمیت این مسئله این است که جرمهای مختلف آبی شامل مقادیر مختلفی از مواد مغذی هستند که آنها را به بخشهای مختلفی از زمین میبرند و پتانسیل حیات در بخشهای مختلف را تغییر میدهند.
صفحات تکتونیک بر میزان انعکاس تشعشع خورشید به فضا و تغییر دمای زمین هم تأثیر میگذارند.
سرعت حرکت صفحات تکتونیک هم به مرور زمان تغییر کرده و حرکت آب از جمله بالا آمدن آب اقیانوسها در قارهها را به دنبال داشته است. در این زمان، فورانهای آتشفشانی بسیاری رخ دادند و منجر به ورود گاز بیشتر به اتمسفر شدند.
سلسله کوهها بر اثر برخورد صفحات تکتونیک شکل میگیرند که بر جریانهای اقیانوسی و جوی و همینطور فرسایش سنگها تأثیر میگذارند. در نتیجه گازهای گلخانهای آزاد و مواد مغذی در اقیانوسها پخش شدند.
با درک صفحات تکتونیک باستانی میتوانیم سیستم زمین باستانی، زمین کنونی و آینده را درک کنیم.
مسئولان شرکت "موبایلآی"(Mobileye) که تحت نظارت اینتل فعالیت میکند، یک فرمول ریاضی برای تعیین قوانین و امنیت در خودروهای خودران عرضه کرده است.
به نقل از انگجت، در حال حاضر شرکتهای متعددی در جهان بر روی پروژه خودروهای خودران کار میکنند. شرکتهایی نظیر "آلفابت"(Aphabet)، "اوبر"، "جنرال موتورز"، "تسلا" و "فورد" در حال تلاش برای عرضه ایمنترین و خودکارترین خودروهای خودران هستند و هر کدام با فناوریها و استانداردهای خود تلاش میکنند از رقبا پیشی بگیرند.
زمانی که خودروهای خودران در سراسر جهان راهی جادهها و خیابانها شوند، سوالاتی در رابطه با مسئولیت راننده و سرنشینان در زمان وقوع تصادف به وجود میآید که باید برای آنها فکر شود.
"امنون ششوا"(Amnon Shashua) مدیر شرکت موبایلآی که به تازگی به مالکیت اینتل درآمده است، یک فرمول ریاضی برای اثبات امنیت خودروهای خودران عرضه کرده است که نام آن را "ایمنی مسئولانه" گذاشته است.
در بخشی از این فرمول آمده است : یک خودروی خودران باید دو نکته را در زمینه فاصله ایمن در نظر بگیرد:
1- وضعیت امن، که در آن هیچ خطری خودرو را تهدید نمیکند و حتی اگر خودروهای دیگر حرکات پیشبینینشده انجام دهند خطر تصادف وجود ندارد.
2- راهبرد اورژانسی پیشفرض، در این وضعیت مجموعه رفتارهایی که باید در حداکثر تهاجم ممکن به خودرو انجام شوند تعریف میشود تا خودرو هرچه سریعتر به وضعیت امن برگردد.
در این فرمول مجموعه دستوراتی برای حفظ خودرو در وضعیت امن تعریف شده است و قوانینی سختگیرانه برای هدایت خودروی خودران تعریف میشود تا هیچ رفتار خطرسازی از آن سر نزند که منجر به تصادف شود.
با توجه به این فرمول یک خودروی خودران هیچگاه به عنوان مقصر در تصادفات شناخته نخواهد شد و برای پیشبینی نشدهترین حالات نیز یک راهکار تعریف شده است تا کمترین آسیب به افراد پیاده و خودروهای دیگر برسد و بعلاوه هیچ گونه قصور در رانندگی این خودروها دیده نشود.
جزئیات این فرمول را در اینجا بررسی کنید.
با "گولاس" میتوانید با سرعت 115 کیلومتر بر ساعت جاده را پدال بزنید.
به نقل از گیزمگ، سریعترین دوچرخه برقی دنیا 128 کیلوگرم وزن و 38 اسب بخار قدرت و گشتاوری 100 نیوتون متری دارد.
اگر با سوار شدن بر یک دوچرخه الکتریکی عادی احساس کنید که دارای پاهای لانس آرمسترانگ هستید، سواری گرفتن از "گولاس" باعث میشود حس سوپرمن بودن داشته باشید.
این دوچرخه با نام کامل "Gulas Pi1S" یک دوچرخه برقی با قدرت 38 اسب بخار است که به شما اجازه میدهد با پدال زدن تا سرعت 115 کیلومتر بر ساعت(71 مایل بر ساعت)، در بزرگراه تردد کنید.
این دوچرخه بسیار شبیه به دوچرخه "ErockIT" است که در سال 2008 معرفی شد. به نظر میرسد طی این سالها تغییراتی داشته است. اما طراح اصلی این دوچرخه، استفان گولاس آلمانی، دوباره با یک شرکت جدید به نام خود و واقع در برلین، یک پرچمدار معرفی کرد که سریعترین دوچرخه برقی تاریخ است.
سیستم تعلیق این دوچرخه و فرمان تلسکوپی آن بیشتر شبیه یک موتور سیکلت است تا یک دوچرخه.
دو باتری متفاوت برای گولاس وجود دارد. یک باتری 6.5 کیلوواتساعت که پیمایش حدود 125 کیلومتر (78 مایل) توسط استفاده ترکیبی را ممکن میسازد و یک باتری 10 کیلوواتساعت که میتوان 200 کیلومتر (124 مایل) را با استفاده ترکیبی پیمود.
قیمت این دوچرخه 23 هزار دلار برای مدل مدل 6.5 و 34 هزار دلار برای مدل 10 است.
قیمت این دوچرخه بسیار گران است اما واقعیت این است که گولاس تنها وسیلهای است که با آن میتوانید هم به تفریح و دوچرخه سواری بپردازید و هم در مواقع نیاز مثل یک موتورسیکلت از آن استفاده کنید.
این دوچرخه حکم موتور سیکلت را دارد و قوانین موتورسیکلت در مورد آن صدق میکند.
پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی شیراز با استفاده از ترکیبات گیاهان دارویی داروی ضدایدزی را عرضه کرد که نتایج کارآزماییهای بالینی نشان داد بیماران تحت آزمایش 4 ماه بعد از مصرف دارو، ویروس HIV در خون آنها حذف شده است.
احمد حسینپور، مجری طرح، ایدز را نوعی بیماری که در دستگاه ایمنی و توسط ویروس نقص ایمنی(HIV) ایجاد می شود، عنوان کرد و افزود: ویروس این بیماری موجب سرکوب قابل توجهی از عملکرد سیستم ایمنی بدن خواهد شد، از این رو ایدز یک تهدید قابل توجه برای سلامت بشر بشمار میرود.
دانش آموخته دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر اهمیت دستیابی به روشهای درمانی موثر برای درمان ایدز، خاطرنشان کرد: بر این اساس برخی ترکیبات شیمیایی ضد ویروس ایدز توسعه یافتهاند، ولی این داروها با چالشهایی چون هزینه بالا، عوارض جانبی و ... مواجه هستند.
حسینپور با اشاره به مطالعات انجامشده در این زمینه، یادآور شد: این مطالعه با هدف بررسی تاثیر ضد ویروسی این دارو در افراد آلوده به این ویروس اجرایی شد.
مجری طرح، فیوتل را ترکیبی از 10 گیاه دارویی دانست و ادامه داد: ترکیبات این دارو در سایز نانو تولید شده و در نهایت موفق به عرضه دارویی برای درمان ایدز شدیم که با عنوان "دینول" عرضه شد.
وی اجرای کارآزمایی بالینی را از دیگر مراحل اجرای این طرح نام برد و یادآور شد: این مطالعات بر روی 5 بیمار مبتلا به ویروس HIV انجام شد که هیچ دارویی قبل و در طول مطالعه مصرف نمیکردند.
به گفته وی، آزمایش ماه پنجم نیز که به منظور پایداری دارو بر روی بیماران انجام شد، نشان داد ویروس در خون بیماران حذف شده است. بعد از 6 ماه مصرف دارو، دارو را قطع کردیم و یک ماه بعد از قطع دارو آزمایش، صورت گرفت که هیچ اثری از ویروس در خون بیماران نبود. اکنون بعد از 4 ماه از قطع دارو بیماران از شرایط جسمانی کاملا مناسبی برخوردار هستند.
این دانشآموخته رشته نانوفناوری پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه بیماران، این دارو را دو بار در روز با فاصله زمانی 12 ساعت در مدت 6 ماه مصرف کردند، اظهار کرد: نتایج این آزمایش نشان داد که با مصرف این دارو میزان سلولهای سیستم ایمنی این بیماران افزایش یافت، ضمن آنکه نتایج مشاهدات ما چهارماه از قطع دارو و 10 ماه از زمان شروع درمان نشان داد این دارو هیچ عوارض جانبی برای بیماران نداشته است.
وی با بیان اینکه داروهای سه گانهای که برای درمان ایدز مصرف میشود، عوارض زیادی برای بیمار به همراه دارد، افزود: در اکثر بیماران اگر درمان موفق باشد و مقاومت دارویی به وجود نیاید، بعداز سه سال مصرف دارو، تعداد ویروسهای HIV نزدیک به صفر میشود. علاوه بر آن بعد از قطع دارو، با سرعت و میزان بیشتری این ویروسها برمیگردند؛ ضمن آنکه نسبت به دارو نیز مقاوم شدهاند.
مجری طرح ادامه داد: اما در داروی تولیدشده تاکنون هیچ عوارض جانبی را مشاهده نکردیم و در کمتراز چهار ماه از زمان مصرف دارو، تمام ویروس این بیماری از خون بیماران حذف شد.
به گفته وی، بر اساس آخرین آزمایشات انجام شده در این کارآزمایی بالینی، هیچ ویروسی در خون بیماران تحت آزمایش یک ماه بعد از قطع دارو یافت نشده است و بیماران در شرایط عالی هستند.
مجری طرح خاطرنشان کرد: این مطالعات نیاز به بررسی بر روی تعداد بیشتری بیمار دارد.
.: Weblog Themes By Pichak :.