بر کسی پوشیده نیست که ایران تاریخی طولانی پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است و البته موزههای مختلف زیادی نیز که نمایانگر بسیاری از حوادث تاریخی هستند وجود دارد که تماشا و بازدید از آنها میتواند در شناخت وقایع تاریخی ایران موثر باشد. اما در بین موزههای موجود در ایران موزهای وجود دارد که در حال حاضر در زیرزمین بانک مرکزی قرار گرفته و محتوایات آن نیز جواهرات و سنگهای قیمتی و ارزشمند تاریخ ایران است.
خزانه جواهرات ایران در خیابان فردوسی تهران، روبهروی سفارت ترکیه، واقع شده و البته ساختمان مذکور نیز مربوط به بانک مرکزی ایران است. این مکان بهعنوان خزانه ملی جواهرات شناخته میشود، اما برخی به آن لقب موزه و گنجینه نیز میدهند. این گنجینه نشانگر تاریخ و فرهنگ کهن ایران زمین است و البته در مقابل داستانهای ناگواری نیز در پشت پرده دارد.
شاید بتوان گفت در ایران تاریخچه جمعآوری جواهرات گرانبها بهدوران صفویه باز میگردد. تا پیش از صفویان جواهرات گرانبها جایی در خزانه دولتی نداشتند و پادشاهان این دوره حدود دو قرن برای جمعآوری جواهرات گوناگون تلاش کردند و حتی کارشناسان این حکومت جواهرات مختلف را از بازارهای هند، عثمانی، ایتالیا، فرانسه و کشورهای دیگر خریداری و به اصفهان، پایتخت حکومت صفوی، منتقل میکردند. با اتمام دوران سلطنت شاه سلطان حسین و ورود محمود افغان به ایران، خزینههای دولتی مورد غارت قرار گرفتند و برخی از این غنایم که در دست اشرف افغان بودند، بعد از ورود شاه تهماسب دوم به اصفهان، به دست نادر افتاند و به همین دلیل از خروجشان از ایران جلوگیری شد. مدتی بعد نادر برای پس گرفتن مقداری از جواهرات که بههندوستان منتقل شده بودند، نامهای به دربار این کشور نوشت و البته پاسخ دربار منفی بود و سپس در جریان لشکرکشی نادر به هند، محمدشاه گورکانی جواهر، اسحله و مبالغی نقدی نسبتا زیادی را به نادرشاه تسلیم کرد.
بیشتر بخوانید:
البته باید به این نکته نیز توجه کرد بخشی از جواهراتی که نادر بهدست آورده بود، در ایران باقی نماندند و نادرشاه بنا به رسم و فرهنگ موجود، بخشی از آنها را به حکام ایران و پادشاهان کشورهای دیگر بخشید و مقداری را نیز به آستان مقدس امام رضا(ع) و بخشی را نیز به سپاهیان اعطا کرد. البته در آن زمان داخل ایران نیز برای این جواهرات چندان امن نبودند و پس از قتل نادر، احمدبیگ افغان ابدالی، از سرداران نادرشاه، بخشی از جواهرات موجود در خزانه را به غارت برد که کوه نور یکی از آنها بود. گفتنی است در حال حاضر الماس کوه نور در تاج ملکه انگلستان، ملکه الیزابت، قرار دارد.
خزانه فعلی در سال ۱۳۳۴ ساخته شد و در سال ۱۳۳۹ با تاسیس بانک مرکزی، محتویات آن به این بانک سپرده شدند. خزانه جواهرات ملی در زمینی به مساحت ۱۰۰۰ متر مربع ساخته شده است و سیستمهای ایمنی مختلفی دارد که آلمانیها آن را ساختهاند. موزه مذکور تا قبل از انقلاب فعالیت داشت و در جریان انقلاب مدتی تعطیل شد و در سال ۱۳۶۹ مجددا عموم مردم امکان بازدید از آن را به دست آوردند. البته در دوران انقلاب هیچ آسیبی به جواهرات موجود در این خزانه نرسید. از زمان قاجاریان، جواهرات موجود در این خزائن تغیرات زیادی نداشتند و البته مدتی بعد دو گوهر دیگر به آن اضافه شدند که یکی فیروزهای که از معادن نیشابور بهدست آمده بود و دیگری مرواریدی گرانقیمت که از خلیج فارس صید شده بود.
در زمان رضا شاه این جواهرات به بانک ملی اهدا شدند. در این دوران شرکت فرانسوی بوشرون بنا بر دستور شاه از تمام جواهرات صورتبرداری و ارزش حدودی آنها را تعیین کرد و در سال ۱۳۱۶ هجری شمسی، زمان تاسیس بانک ملی ایران، این جواهرات بهعنوان پشتوانه پولی و مالی کشور به این بانک منتقل شدند.
گردشگرانی که قصد بازدید از این موزه را دارند، باید بدانند این خزانه تنها از شنبه تا سهشنبه در معرض بازدید عموم قرار دارد و البته کودکان زیر ۶ سال نیز اجازه ورود به آن را ندارند. پیش از ورود به آن تمام وسایل افراد از جمله، موبایل، کیف و موارد مشابه از آنها گرفته میشود و امکان عکاسی از اشیا هم وجود ندارد. برای ورود به این موزه بعد از گذر از چندین راهرو باید به زیرزمین ساختمان بروید و در این بخش دری گاوصندوق مانند وجود دارد که تمام جواهرات و سنگهای قیمتی درون آن قرار گرفتهاند و عملا باید وارد گاوصندوق شوید.
جواهرات و اشیای موجود در خزانه جواهرات ملی در ۳۶ بخش دستهبندی شدهاند که در این بین میتوان به زیورآلات تزئینی، تاج و نیمتاج، جقهها (پیشکلاه)، گلدان، سرپوش غذا، قلیان، آینه، عصا، تخت، سنجاق و گلسینه اشاره کرد. اصلیترین جواهرات موجود در این موزه نیز الماس دریای نور، تخت طاووس (تخت خورشید)، تخت نادری و کره جواهر هستند.
در خصوص ارزش جواهرات موجود در گنجینه بانک مرکزی تاکنون هیچگونه اطلاعات دقیقی به دست نیامده است و در حقیقت زبدهترین کارشناسان نیز توان قیمتگذاری دقیق یا حتی تقریبی این جواهرات را ندارد. دلیل این موضوع نیز به منحصربهفرد بدون و اهمیت تاریخی آنها باز میگردد. برخی از مورخان ارزش جواهرات غنیمتی ایران از هند را به ارزش آن زمان، حدود ۷۰ کرور روپیه اعلام کرده بودند.
در ادامه نگاه نزدیکتری به مهمترین جواهرات موجود در محل خواهیم داشت.
الماس دریای نور
اگر بخواهیم مقایسهای بین جواهرات موجود در این موزه داشته باشیم، صدرنشین تمام آنها الماس دریای نور است.
دریای نور
دریای نور، درشتترین و زیباترین الماس برلیان در میان گوهرهای سلطنتی ایران و یکی از گوهرهای معروف جهان است. گفته میشود این الماس هزار سال پیش کشف و استخراج شده است. وزن آن ۷ مثقال و ۲۰ نخود، یعنی در حدود ۱۸۲ قیراط، و صورتی است، ولی پیش از تراش، زیادتر از این بوده است.
این الماس توسط نادرشاه افشار، جزو هدایای محمد شاه گورکانی و غنایم جنگی از هند به ایران آورده شده و بعد از طی دورانهای مختلف به دست شاهان قاجاریه رسیده است.
دریای نور، زوج الماس معروف کوه نور است و هر دو از قدیمی ترین جواهرات شناخته شده جهان میباشند. این الماس صورتی رنگ، یکی از بزرگترین الماسهای شناخته شده جهان است.
گفتنی است که الماس دریای نور و کوه نور به دلیل تشابه اسمی همیشه بهعنوان زوج خطاب میشدند، ولی این دو از لحاظ شیوه تراشکاری و رنگ هیچ شباهتی با یکدیگر ندارند. هر دو الماس متعلق نادرشاه بودند. این الماس ۱۸۲ قیراط وزن دارد و رنگ صورتی آن نیز در بین الماسهای جهان بسیار کمیاب است. در خصوص تاریخچه دریای نور باید بگوییم تاریخ این الماس ریشه در اساطیر و افسانهها دارد و گفته میشود، ابتدا روی شمشیر افراسیاب نصب بوده که رستم آن را در جنگ تورانیان به دست آورده است. سپس در حمله امیر تیمور به غارت رفته و به دست محمدشاه در هند رسیده است. مدتی بعد در جنگ نادر با هندوستان، نادرشاه آنها را در سال ۱۷۳۹ میلادی تصاحب و به ایران منتقل کرده است.
گفته میشود در زمان تسلیم محمدشاه به نادر، وی الماس مذکور را در عمامهاش مخفی کرده بود که سربازان نادر آن را پیدا میکنند. زمانی که محمدعلیشاه از مشروطهخواهان شکست خورد و به سفارت روسیه پناه برد، این الماس را نیز بهعنوان وسیلهای شخصی با خود بههمراه داشت که مشروطهخواهان آن را بازپس گرفتند.
ناصرالدین شاه معتقد بود این الماس یکی از گوهرهای تاج کورش بزرگ بوده و البته برای تولیت آن نیز منصبی مخصوص قرار داده بود که آن را به اعیان و بزرگان کشور محول میکرد. برخی دانشمندان (بهخصوص دانشمندان کانادایی) معتقد هستند که این الماس با الماس نورالعین یک قطعه را تشکیل میداده است که آن را تقسیم کردهاند و تکه بزرگتر دریای نور نامیده شده و تکه ۶۰ قیراتی، نورالعین نام گرفته است. نورالعین نیز در حال حاضر در موزه جواهرات ایران قرار دارد.
الماس کوه نور
این گوهر بزرگترین الماسی است که در دنیا شناخته شده است .
این سنگ قیمتی از ناحیه قلعه باستانی گلکنده در نزدیکی حیدرآباد در ایالت آندرا پرادش در کشور هند در سال ۱۶۵۶ میلادی بدست آمد.
این الماس توسط میرزا محمد میر جمله وزیر مشهور ایرانی عبدالله قطب شاه به شاه جهان پادشاه گورکانی هند تقدیم شد و در آنجا ماند و در سال ۱۷۳۸ میلادی به دست نادر شاه رسید.کوه نور پس از مرگ نادر توسط احمدشاه درانی به افغانستان منتقل و سپس به شاه شجاع رسید.
پس از شکست شاه شجاع از سردار هندی ملقب به شیر پنجاب، الماس مزبور توسط سردار نامبرده به هند عودت شد و بعدها به دست کمپانی هند شرقی بریتانیا افتاد. در سال ۱۸۷۷ رسما اعلام شد این الماس در اختیار ملکه ویکتوریا امپراتور بریتانیا در دوران استعمار بریتانیا بر هند است و اینک بر تارک تاج سلطنتی بریتانیا میدرخشد.
کره جواهرنشان
کره جواهرنشان در سال ۱۲۹۱ بهدستور ناصرالدین شاه ساخته شد. در ساخت این کره گروهی از جواهرسازان ایرانی نقش داشتند که سرپست آنها ابراهیم مسیحی بود. در ساخت این کره از جواهرات بلااستفاده موجود در خزانه استفاده شده است. این کره ۳۴ کیلوگرم طلای خالص دارد که جواهرات متصل به آن نیز ۳۶۵۶ گرم وزن دارند و ۵۱۳۶۶ قطعه جواهر به آن متصل شده است. در این کره زمردها مربوط به دریا و یاقوتها مربوط به خشکی هستند و خط استوا و سایر خطوط جغرافیایی نیز با الماس کار شدهاند.
تخت طاووس
تخت خورشید در سال ۱۲۱۶ بهدستور فتحعلیشاه ساخته شد که تخت عظیم و مجللی است و به مباشرت فرمانروای اصفهان با جواهر و طلاهای موجود در خزانه ساخته شده است. دلیل نامگذاری این تخت بزرگ نیز تصویر خورشیدی بود که در صدر این تخت قرار دارد و به همین دلیل تخت خورشید نام گرفت. تا زمان ازدواج فتحعلیشاه با طاووس تاجالدوله، این تخت بههمان نام نامیده میشد، ولی بعد از ازدواج بهتخت طاووس شهرت یافت.از سال ۱۲۲۴ قمری، از نخستین شب ازدواج فتحعلی شاه با طاووس تاجالدوله (که نه ساله بود) بر روی این تخت، تخت به نام وی، تخت طاووس نامیده شد.البته در آن زمان برخی میپنداشتند که تخت طاووس همان تخت طاووس موجود در هندوستان است که این فکر اشتباه بود. البته این تخت در زمان ناصرالدین شاه تعمیر شد و تا سال ۱۳۶۰ در تالار کاخ گلستان نگهداری میشد و سپس بهخزانه جواهرات بانک مرکزی منتقل شد.
تاج کیانی
یکی دیگر از جواهرات و وسایل زینتی موجود در خزانه جواهرات، تاج کیانی متعلق به فتحعلیشاه بوده و با الماس، زمرد، یاقوت و مروارید تزئین شده است. البته این تاج مورد استفاده سایر سلاطین قاجار نیز قرار گرفته و اولین تاجی به حساب میآید که پس از ساسانیان به این شکل ساخته شده است.
کلاه عباسمیرزا
کلاه عباسمیرزا، پسر فتحعلیشاه، نیز در این موزه نگهداری میشود که کلاهی مرواریددوزی شده با ساختاری شبیه به تاج و از جنس اطلس و مخمل قرمز است. در بخش فوقانی آن نیز زمرد بزرگی قرار دارد.
تاج فرح پهلوی
تاج فرح پهلوی را در سال ۱۳۴۶ از جواهرات ملی، وان کلیف و آرپل ساختهاند و وزنی در حدود ۱ کیلو و ۴۸۹ گرم دارد. از زیورآلات استفاده شده برای ساخت آن میتوان به الماس، برلیان، لعل، مروارید و یاقوت اشاره کرد. در تصویر زیر نیز میتوانید این تاج را در سر فرح پهلوی مشاهده کنید.
نیم تاج فرح پهلوی
تاج پهلوی
رضاشاه پس از رسیدن به سلطنت، حاضر نشد که از تاج کیانی (که مخصوص شاهان قاجار بود) برای تاجگذاری استفاده کند. لذا دستور ساخت این تاج را داد. این تاج توسط گروهی از جواهرسازان ایرانی زیر نظر سراجالدین جواهری (اصلاً اهل قفقاز) در سال ۱۳۰۴ خورشیدی ساخته شدهاست. تاج پهلوی با دستور رضاشاه ساخته و در تاجگذاری وی و پسرش محمدرضا استفاده شد.
جبه تاجگذاری رضاشاه
جبه رضاشاه از ابریشم دستباف ساخته شده است. این جبه برای مراسم تاجگذاری رضاشاه دوخته شده بود که البته پسرش نیز آن را برای مراسم تاجگذاری خود استفاده کرد. این روپوش زیبا مرواریدهای بسیاری دارد که وزن آنها بیشتر از ۲۱ مثقال است. جبه نوعی لباس بلند و بدون آستین است که بهعنوان روپوش استفاده میشود.
شمشیر شاهی در مراسم از سوی شاه مورد استفاده قرار میگرفت و در تصویر زیر نیز میتوانید آن را در دست محمدرضا پهلوی مشاهده کنید. این شمشیر با ۳۰۰۰ سنگ از جمله زمرد، یاقوت و الماس تزئین شده و اندازه آن ۱۰۳ سانتیمتر است.
در تصویر بالا تخت نادر شاه و شمشیر شاه مشخص است.
بسیاری دیگر از گوهرهای سلطنتی ایران در این مجموعه وجود دارد که برای آشنایی با تمامی آنها می توانید به این موزه ی جذاب و دیدنی مراجعه کرده و از بازذیذ این موزه لذت ببرید .
اگر به مدیریت یک کسبوکار مشغولید، اهمیت وب و تلفن همراه را بهخوبی درک میکنید. همهی مشتریان، چه آنها که میخواهند غذای خود را آنلاین سفارش دهند و چه آنها که به دنبال محتوا یا اطلاعات خاصی هستند، از موتورهای جستجوی اینترنتی استفاده میکنند.
احتمالاً تا به امروز شما با دنیای پیچیدهی بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO) و بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) آشنا شدهاید. ولی مهمترین نکاتی که باید در مورد SEO و SEM بدانید چیست؟
اندرو شلتون، متخصص SEO/SEM و مؤسس آژانس بازاریابی Martec360، میگوید اگر میخواهید فروش خود را از طریق موتورهای جستجو افزایش دهید، باید به این ۶ قاعده توجه کنید:
موبایل اولین و مهمترین اولویت دنیای اینترنت است
آیا هنوز برای اطمینان پیدا کردن از اهمیت موبایل در دنیای کسبوکار، به شواهد و مدارک نیاز دارید؟ ۹۶ درصد مردم از گوشی هوشمند برای انجام کارهای روزمرهی خود استفاده میکنند. حدود ۷۰ درصد از صاحبان گوشی هوشمند، پیش از خرید یک محصول، تحقیقات مورد نیازشان را با استفاده از گوشی انجام میدهند. نیمی از ترافیک وبسایتها، از گوشی هوشمند و تبلت میآید.
بهعلاوه اخیرا گوگل روی شاخصی با عنوان Mobile-First تمرکز کرده است. به عبارتی گوگل در آیندهای نزدیک، ابتدا محتوای سازگار با موبایل را نمایش میدهد و نتایج را بر این اساس رتبهبندی میکند.
روی بازاریابی موتورهای جستجو سرمایهگذاری کنید
محتوای پرداختی بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)، واقعاً ارزشمند است. شلتون میگوید پیشازاین به مشتریانش تأکید میکرد که روی SEO تمرکز کنند؛ ولی حالا که مصرفکنندگان از گوشی برای جستجوی نیازهایشان استفاده میکنند، این سلسلهمراتب نیز تغییر کرده است.
شلتون میگوید:
بازاریابی ایمیلی مهمترین ابزار بازگشت سرمایه محسوب میشود؛ چراکه به شما اجازه میدهد در خانهی خود با مشتریانتان وارد گفتگو شوید. ولی در درجهی بعد هیچ راهکاری، کارایی SEM را برای شما نخواهد داشت.
او تخمین میزند که در سال ۲۰۱۶، هزینههای پرداختشده برای SEM بیش از ۲۵ درصد افزایش یافتهاند.
استراتژی معتبری برای تولید محتوا داشته باشید
نکتهای که حتماً بارها شنیدهاید و هنوز مصداق عینی آن را میتوان دید، این است که به کیفیت محتوای تولیدی خود توجه کنید. اگر قصد دارید با استفاده از SEO به کسبوکار خود رونق بدهید، باید محتوایی باکیفیت و مفید برای وبسایت خود فراهم کنید.
فرض کنید که میخواهید نیاز یا مشکل مشتریانتان را برطرف کنید. چه پاسخهایی برای پرسشهای مشتریان دارید؟
آیا مکانیزمی ارائه کردهاید که از آن طریق مشتریان بتوانند سؤالات خود را مطرح کنند؟ ایدههایی که برای پستهای وبلاگ دارید، FAQ (پرسشهای متداول مخاطبان) و لینک راهنمای خریداران، بهترین گزینههایی هستند که میتوانند باعث رجحان شما شوند.
رسانههای اجتماعی ارزش سرمایهگذاری دارند
رسانههای اجتماعی تأثیر فوقالعادهای بر رشد برخی از کسبوکارها دارند و شما باید حتماً تجزیهوتحلیل هزینه-فایده آنها را مد نظر قرار دهید. مثلاً اگر ۶ ساعت از زمان خود را صرف ارسال توییتهایی میکنید که برای شما ترافیک بیشتری نمیآورند، مسیر اشتباه را انتخاب کردهاید.
شلتون توصیه میکند رسانههای اجتماعی را نهفقط بهعنوان ابزاری برای فروش بیشتر، بلکه بهعنوان ابزاری برای مشارکت و گفتگو با مردم در نظر بگیرید.
درواقع اگر از رسانههای اجتماعی برای تبلیغات افراطی استفاده کنید، شاهد نتیجهای معکوس خواهید بود. در عوض بهتر است بررسی کنید که چگونه میتوانید محتوایی بارزشتر و کاربردیتر ارائه کنید.
شهرت و اعتبار آنلاین خود را مدیریت کنید
شرکت Shopper Approved (پلتفرمی که به مشتریانش کمک میکند رتبهبندیهای آنلاین و نظرات و دیدگاههای مرتبط با محصولات را مشاهده کنند) میگوید ۸۸ درصد از مصرفکنندگان برای انتخاب بهترین کالایی که با خواستههای آنان مطابقت داشته باشد، دیدگاهها و بررسیهای آنلاین را مطالعه میکنند.
همهی این بررسیها و نظرات، بخشی از تراز SEO هستند. آنها میتوانند باعث رشد شما شوند یا برعکس، شما را از دور خارج کنند. از برنامههایی استفاده کنید که به شما کمک میکنند محصولتان بررسیهای مثبت بیشتری به دست آورد.
میزان پیشرفتتان را زیر نظر بگیرید
تنها راهی که باعث میشود رشدی که کسبوکارتان از طریق SEO ،SEM یا شبکههای اجتماعی به دست میآورد مشاهده کنید، این است که پیشرفت خود را بسنجید. شما باید نقطهی شروعتان را در نظر بگیرید، یک سری معیار و شاخص برای ارزیابی خود تعیین کنید و بهاینترتیب روی پیشرفتتان نظارت داشته باشید.
برای مثال Google Analytics یا ابزارهای تجارت الکترونیک مشابه، تا حد زیادی تجزیهوتحلیل شما را تسهیل میکنند. اگر کار با دادهها را یاد بگیرید، به منافع و مزایای غیر قابل انکار آنها پی میبرید.
اگر حس میکنید به کمک نیاز دارید، یک شرکت مشاوره را انتخاب کنید که مشتریان و اهداف شما را درک میکند.
به یاد داشته باشید که جستجوی مؤثر، یک فرایند است که به زمان و تجربه نیاز دارد. شاید بهمحض شروع شاهد تغییرات فوقالعادهای نباشید؛ ولی به مرور زمان نکات بیشتری یاد میگیرید و حرفهایتر عمل میکنید.
شرکت فناوری کوالکوم اولین طراحی مرجع و شبکه اتصال داده 5G خود را معرفی کرد.
به نقل از انگجت، یک سال پس از این که کوالکوم اولین مودم 5G خود یعنی Snapdragon X50 را معرفی کرد، این شرکت یک نسل جدید تلفن همراه را تولید میکند.
کوالکوم امروز اعلام کرد که اولین شبکه اتصال داده 5G را با استفاده از X50 ساخته است که با استفاده از طیف موج میلیمتری 28 گیگاهرتز توانستند به سرعتهای گیگابیت دستیابی پیدا کنند.
علاوه بر این، این شرکت همچنین نخستین طراحی مرجع گوشی هوشمند 5G خود را معرفی کرد که به تولیدکنندگان تلفن همراه کمک میکند تا کار خود را برای ساخت گوشیهای جدید از همین سال جاری آغاز کنند.
در حالی که اخبار شبکه 5G هیجان انگیز به نظر میرسد، فناوری جدید کوالکوم نشانهای است که رؤیای کاربران برای استفاده از شبکه 5G در حال پیوستن به واقعیت است.
کوالکوم همچنین یک آنتن موج میلیمتری کوچک را که اندازه نیکل است و به طور چشمگیری کوچکتر از طرحهای رقابتی است، توسعه داده است.
کوالکوم سال گذشته ادعا کرد X50 میتواند سرعت را تا 5 گیگابیت بر ثانیه تجربه کند، اما این سرعتها بسیار دور است از آنچه ما در ابتدا برای استفاده از 5G در نظر میگیریم.
طبق گفتههای کوالکوم، مشخصات 5G میتواند بسیار زودتر از آنچه فکر میکنیم، حاصل شود. اولین نسخه به احتمال زیاد در ماه دسامبر به پایان خواهد رسید و این شرکت انتظار دارد که گوشیهای 5G در نیمه اول سال 2019 به کاربران برسد.
طرح کوالکوم به عنوان اولین طرح مرجع دستگاه 5G، نخستین سند اثبات این است که تراشه X50 میتواند در داخل یک گوشی هوشمند جا بگیرد.
با این حال، خیلی زود راجع به ظاهر این طرح قضاوت نکنید، زیرا طرحهای مرجع معمولا خیلی زیبا نیستند. آنها بیشتر برای دریافتن شرکتهای دیگر از چگونگی استفاده از فناوری جدید هستند.
نسل پنجم شبکه تلفن همراه (5G)، استانداردهای پیشنهادی برای نسل جدید ارتباطات سیار است که پس از نسل چهارم شبکه تلفن همراه فعلی ارائه میشود.
برنامهریزی آن بر افزایش سرعت اتصال اینترنت از سمت اپراتورها به میزان ۲۰ گیگابیت، به همراه افزایش ظرفیت بیشتر نسبت به نسل چهارم هدفگذاری شده است که اجازه میدهد حداقل یک میلیون کاربر بیشتر با ارتباطات باندپهن سیار در هر واحد سطح شبکه در هر کیلومتر مربع به شبکه متصل باشند.
هر کاربر باید در شلوغترین حالت حداقل ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه را تجربه کند که این در استاندارد نسل چهارم قید نشده است.
کاهش مصرف انرژی هم معیاری است که در این نسل به آن توجه شده است و دستگاههای فرستنده و گیرنده اپراتورها باید در ساعات کم مصرف به حالت صرفه جویی انرژی وارد شده و به سرعت فعال شوند. این معیار هم در نسل چهارم قید نشده بود.
در نتیجه، امکان ارتباط به صورت رسانه جاری در ساعات زیادی را از طریق تلفن همراه برای افراد فراهم میکند. همچنین، هدف عملیاتی دیگر آن بهبود پشتیبانی از ارتباطات ماشین به ماشین، یعنی اینترنت اشیا، با هزینه کمتر، مصرف باتری کمتر و تاخیر کمتر از نسل چهارم است.
در اوایل سال ۲۰۱۲، اتحادیه بینالمللی مخابرات (ITU) تحت نظر سازمان ملل برنامهای را برای توسعه تیم ارتباطات بینالمللی موبایلی (IMT) برای افق ۲۰۲۰ و فرای آن (IMT-2020) آغاز کرد. در نتیجه رسما یک مسابقه جهانی برای تعیین نسل پنجم شبکه موبایل شروع شد.
تویوتا در فاصله یک هفته تا آغاز به کار نمایشگاه خودروی توکیو، از ۳ مدل وسیلهی نقلیه مبتنی بر هوش مصنوعی رونمایی کرد. تویوتا طرحهای مفهومی این ۳ وسیله نقلیه را با هدف بررسی میزان اهمیت و تأثیر هوش مصنوعی در خودروها و آسانتر شدن زندگی در آيندهی نهچندان دور و البته ارتباط هرچه بیشتر بین راننده و مسافران با خودرو از این طریق، رونمایی کرده است. تصاویری از این ۳ وسیله نقلیه با نامهای Concept-i ،Concept-i Ride و Concept-i Walk توسط غول خودروسازی جهان و ژاپن منتشر شده است.
Concept-i
در مدل مفهومی Concept-i با یک خودروی نسبتا بزرگ با ظرفیت ۴ سرنشین و کابینی خیرهکننده و جذاب روبرو هستیم. این خودرو با طول ۴.۵۱۰ متر، عرض ۱.۸۳۰ متر و فاصله محوری ۲.۷۰ متری، از لحاظ ابعاد بین خودروهای تویوتا کرولا و تویوتا کمری است. ارتفاع این خودرو ۱.۴۷۰ متر است.
در طراحی این خودروی مفهموی به معنای واقعی کلمه میتوان تحول در طراحی تویوتا و دور شدن این خودروساز برجسته از طراحیهای ساده و کلاسیک را دید؛ که این مورد ناشی از ساخت یک خودروی بسیار هوشمند است که درحال حاضر هیچ خودرویی تا این حد مبتنی بر هوش مصنوعی تولید نشده است. علاوه بر زبان بدن راننده، سیستم هوشمند این خودرو به نحوی طراحی شده که با بررسی فضای مجازی و شبکههای اجتماعی، اطلاعات GPS و گوش دادن به مکالمات بین سرنشینان خودرو، سطح یادگیری خود را بیافزاید و دائما در حال بهروزرسانی اطلاعات خود جهت افزایش سطح کیفی رانندگی باشد.
اگر ادعا کنیم که وزارت حمل و نقل آمریکا همین حالا که شما در حال خواندن این مقاله هستید، با مسئولان تویوتا در حال مذاکره جهت انتقال فناوری این خودرو به خاک آمریکا هستند، پر بیراه نگفتیم.
بر اساس اطلاعات مختلفی که سیستم این خودرو بهصورت کاملا هوشمند از منابع مختلف دریافت میکند، اتوماتیک شرایط را در راستای تأمین نیازهای راننده تغییر میدهد. سیستم خودران میتواند در زمان خستگی راننده کنترل خودرو را دست بگیرد یا با پی بردن به خوابآلودگی راننده، با تحریک حواس پنجگانهی وی او را از خواب بیدار کند.
تویوتا اعلام کرده سیستم هوش مصنوعی این خودرو به نحوی است که با دریافت اطلاعات بسیار زیاد قادر به درک مکالمات راننده با خودرو است و متناسب با شرایط، مسیر مناسب جهت رسیدن به مقصد را به وی پیشنهاد میدهد. اگر راننده فرصت کافی داشته و عجلهای در رسیدن به مقصد نباشد، مسیری راحتتر و البته زیباتر جهت رانندگی ایمنتر و آرامتر را به وی پیشنهاد میدهد. به گفته تویوتا، با هر بار شارژ پیشرانهی الکتریکی این خودرو، بالغ بر ۳۰۰ کیلومتر توسط این وسیله نقلیه هوشمند طی مسیر خواهد شد.
در قسمت داخل و کابین خودرو، سرنشینان همواره با تکنولوژی نمایش اطلاعات روی شیشه جلوی خودرو بهصورت ۳ بعدی (Head-Up Display) روبرو هستند. بدنه و کابین تمام سفید، رنگ اصلی و غالب این خودرو است؛ هرچند در برخی قسمتها رگههایی مسی رنگ بهصورت برجسته و در راستای هماهنگی هرچه بیشتر داخل و بیرون خودرو طراحی و به کار رفته است.
نمای کلی خودرو بی شباهت به آخرین نسل خودروی هیبریدی تویوتا یعنی پریوس نیست. هرچند در قسمت دماغه سطوح مسطح کمتری دیده میشود و البته برخی اِلِمانهای عجیب در این خودرو به کار رفته است تا این خودرو را به کلی متفاوت کند. اگر در آينده نهچندان دور وسیلهی نقلیهای مشابه این خودروی مفهموی تویوتا در حال تردد در شهرها و اطراف خود دیدید اصلا تعجب نکنید؛ چرا که تویوتا اعلام کرده است طبق برنامهریزیهای انجامشده تا سال ۲۰۲۰ این خودرو را جهت تردد و استفاده همگان تولید و عرضه خواهد کرد.
Concept-i Ride
اما مدل مفهموی دوم با نام Concept-i Ride همچنان مبتنی بر استفاده حداکثری از هوش مصنوعی در هدایت و کنترل خودرو اما این بار با تمرکز بر افراد دارای معلولیت طراحی شده است.
جدا از طراحی زیبا و چشمنواز، درهای گالوینگ یا همان خفاشی که رو به بالا باز میشوند همراه با صندلیهای ریلی، شرایط را برای استفاده این خودرو و ورود و خروج هرچه آسانتر به آن توسط معلولان و کسانی که از ویلچر استفاده میکنند فراهم میکند. همچنین فضای کافی در قسمت پشت صندلی برای قرارددادن ویلچر راننده و سرنشین وجود دارد. درهای بزرگ و وسیع این خودروی مفهومی در مقایسه با درهای عادی، امکان قرار دادن و خارج کردن ویلچر برقی و اتوماتیک را نیز در اختیار راننده قرار میدهد.
در این خودرو به جای تجهیزات سنتی هدایت خودرو یعنی پدالها، دنده و فرمان، از یک جویاستیک برای هدایت و ناوبری آن استفاده شده است. همچنین در این وسیلهی نقلیه، پارک کردن خودرو که یکی از پراسترسترین و مهمترین معضلات رانندگان سالخورده یا عصبی به شمار میرود؛ بهصورت تمام اتوماتیک و بدون دخالت راننده انجام میشود.
سیستم کمکی مبتنی بر هوش مصنوعی که در تمام خودروهای Concept-i به کار گرفته میشود؛ در قسمت پشت داشبورد خودرو تعبیه شده و نقاط مناسب جهت پارک خودروی معلولان جسمی و رانندگان این خودرو را تشخیص و به آنها پیشنهاد میدهد. خودروی Concept-i Ride با طول ۲.۵ متر و عرض ۱.۳ متری بهعنوان یک خودروی دوسرنشین در کوچکترین فضاهای ممکن قابل پارک کردن است و این استرس را برای رانندهی خود برطرف کرده است. پیشرانهی الکتریکی آن با هر بار شارژ بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلومتر را طی میکند و لذا این خودرو برای مسیرهای کوتاه و تردد در محیط شهری مناسب است.
Concept-i Walk
سومین و آخرین وسیلهی نقلیه معرفیشده از سوی تویوتا بر مبنای تکنولوژی هوش مصنوعی یک خودرو نیست؛ اما این موضوع چیزی از جذابیتهای آن کم نمیکند. تولید مدل مفهومی Concept-i Walk در راستای سابقهی طولانی تویوتا در تولید وسایل نقلیهی تکنفره با ساختار سِگوِی (Segway) به شمار میرود؛ وسیلهای که جهت کمک به تردد مردم و عبور و مرور آنها بدون نیاز به پیادهروی است.
به واسطه ارتفاع اندک این وسیله از سطح زمین و قدرت چرخش بالای آن، امکان استفاده راحت در فضاهای کوچک که در ژاپن نیز به وفور دیده میشود فراهم شده است. زمانی که سرعت این وسیله زیاد شود، بهصورت اتوماتیک طول محوری آن افزوده میشود تا پایداری بیشتری در حین حرکت برای راکب آن به همراه آورد. حداکثر میزان استفاده از این وسیله هوشمند بین ۱۰ تا ۲۰ کیلومتر است.
تجهیزات فنی و تدارکاتی با استفاده از موشک سایوز و فضاپیمای "پروگرس" به ایستگاه فضایی بینالمللی تحویل داده شد.
به نقل از اسپیس، "آژانس فضایی روسیه" (روسکاسموس) قصد داشت موشک سایوز را روز پنجشنبه گذشته به فضا بفرستد، اما به دلیل مشکلات فنی این پرتاب به تعویق افتاد و یکشنبه عصر پرتاب شد.
در این ماموریت از فضاپیمای پروگرس(Progress) تحت عنوان "پروگرس 68" استفاده شد تا 2697 کیلوگرم مواد غذایی، آب، سوخت و تجهیزات فنی را به ایستگاه فضایی بینالمللی ببرد که مقدار دقیق آنها به شرح زیر است:
1349 کیلوگرم مواد خشک شامل قطعات یدکی و فنی
879 کیلوگرم سوخت
420 کیلوگرم آب
24 کیلوگرم هوا
23 کیلوگرم اکسیژن
طبق اعلام مقامات سازمان فضایی آمریکا (ناسا) سایوز حدود دو روز در راه بوده و عصر دوشنبه به ایستگاه فضایی بینالمللی رسید.
قرار بود در ابتدا پرواز سایوز به ایستگاه فضایی بینالمللی با استفاده از روش سریع و در حدود 3.5 ساعت انجام شود، اما به دلیل مشکلات فنی این بار هم سایوز مجبور شد با روش معمول سفر خود را انجام داده و پس از 34 بار گردش به دور زمین خود را به ایستگاه فضایی بینالمللی برساند.
شرکت گوگل نقشه ماه و سیارات موجود در منظومه شمسی را نیز به سامانه "گوگل مپ"(Google Map) اضافه کرد.
به نقل از گیزمگ، نقشههای گوگل هم شگفتانگیزند و هم کمی وحشتناک. از حیاط جلوی خودتان، به اندازه کافی برای خواندن اعداد موجود در صندوق پستی وضوح خواهید داشت و به راحتی میتوانید زوم کنید تا محله را ببینید، سپس حومه، شهر، ایالت، کشور و در نهایت کل سیاره با حرکت سریع چرخ موس در برابر شما قرار میگیرد.
حالا گوگل موفق شده است 12 دنیای دیگر را در گوشه کوچکی از کهکشان راه شیری در منظومه شمسی به نقشههای خود اضافه کند و این امکان را به ما بدهند تا علاوه بر ماه و مریخ که پیش از این امکان مشاهده آنها بود، دیگر سیارات منظومه شمسی و قمرهایشان را نیز با استفاده از این برنامه مشاهده کنیم.
در حال حاضر سیارات عطارد، زهره، سیارکهای "سرس"(Ceres) و پلوتو، قمرهای مشتری شامل "آیو"، اروپا و گانیمد و قمرهای زحل شامل " مایماس"، "انسلادوس"، "دیونه"، "ریا"، "تایتان" و "یاپتوس" در نقشههای گوگل قابل مشاهده هستند.
در کنار این دنیاها، افراد علاقمند و کنجکاو هم اکنون میتوانند از ایستگاه فضایی بینالمللی نیز بازدید کنند.
تیم گوگل برای تهیه این نقشهها از تصاویر ارسال شده از سوی "سازمان فضایی آمریکا" (ناسا)، آژانس فضایی اروپا و دیگر سازمانهای فضایی جهان استفاده کرده است و با اتصال تصاویر آنها از بخشهای مختلف یک نقشه یکپارچه ایجاد کرده است.
نقشهها یک تصویر مسطح نمایش میدهند و شما میتوانید با حرکت به سمت پایین کوهها، درهها و دیگر ویژگیهای زمینشناسی را در حالت دوبعدی و سه بعدی بررسی کنید.
اگر شما علاقه زیادی به فضا داشته باشید، ساعتها را صرف بررسی این نقشه خواهید کرد. کاربران در دهانه کارتر مریخ، محل فرود کاوشگر "کنجکاوی" در مریخ، درتایتان محل دریاچههای متانی و در پلوتو دشت عظیمی که به شکل قلب شبیه است، مشاهده کردهاند.
برای مشاهده سیارات میتوانید به اینجا مراجعه کنید.
ساندکلاد، پلتفرم توزیع آنلاین انواع محتوای صوتی از قبیل پادکست و موسیقی است که مدتها قبل از سوی کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در کشورمان فیلتر شده بود. به نظر میرسد این سرویس آلمانی از ساعاتی پیش رفع فیلتر شده است؛ بهطوری که براساس بررسیهای زومیت، هماکنون دسترسی به اپلیکیشن این سرویس و نسخهی تحت وب آن بهراحتی امکانپذیر است.
باید خاطرنشان کنیم که در حال حاضر هنوز مشخص نیست که ساندکلاد بهصورت دائمی رفع فیلتر شده است یا در ادامه دچار سرنوشتی مشابه سرویس Waze خواهد شد؛ بنابراین ممکن است رفع فیلتر این سرویس استریم موسیقی محبوب، موقتی یا تصادفی باشد.
ساندکلاد به کاربران امکان آپلود، ضبط، تبلیغ و بهاشتراکگذاری آثار صوتی آنها را میدهد. این سرویس در سال ۲۰۰۷ و توسط آهنگسازهای سوئدی با نامهای الکساندر لیونگ و اریک والفراس در برلین آغاز بهکار کرد و اکنون بیش از ۴۰ میلیون کاربر ثبتشده را میزبانی میکند.
این استارتاپ وضعیت مالی خوبی ندارد و در ماههای اخیر بارها شاهد انتشار اخباری در رابطه با احتمال تصاحب آن توسط اسپاتیفای یا گوگل بودهایم؛ ولی این مهم تا امروز رنگ واقعیت به خود نگرفته است.
بلاکچین در بانکداری و اعتبارات
پرداختهای بینالمللی
همانطور که در قسمت دوم از سری مقالات بیتکوین مطالعه کردید، بلاکچین را باید یک دیتابیس اشتراک گذاشتهشده بین تمام گرههای شبکه توصیف کرد. این پایگاه دادهی اشتراکی از سازوکاری برخوردار است که با ترکیب شدن رمزنگاری، انجام هرگونه تقلب را غیر ممکن میکند. همین قابلیت باعث شده است بانکها فناوری بلاکچین را بهعنوان جایگزینی خوب برای سیستم فعلی مورد استفاده بهمنظور جابجایی پول در گسترهی جهانی در نظر بگیرند.
جولیو فائورا، مدیر بخش تحقیق و توسعه و نوآوریهای بانک سانتاندر، به این نکته اشاره کرده است که این بانک استفاده از بلاکچین را برای پیادهسازی در حوزهی انتقال پول بهعنوان یک گزینهی ایدهآل و مناسب در نظر دارد.
سانتاندر را باید یکی از بزرگترین بانکهای فعال در سطح جهان خواند که مشتریان و کاربران آن در گوشه گوشهی کرهی زمین قرار دارند؛ بهطور حتم وجود راه حلی بهینه و کمهزینهتر در مسیر انتقال پول میتواند بسیار مورد استقبال کاربران بانک قرار گیرد. در حال حاضر بانکهایی نظیر سانتاندر برای انتقال پول فرایندی سنتی را مورد استفاده قرار میدهند که دخیل شدن بانک در انجام تراکنش را میطلبد و از اینرو هزینهی یک انتقال بسیار افزایش مییابد؛ پس استفاده از فناوری نظیر بلاکچین که قادر است تراکنشها را مستقل از حضور بانک کنترل کند و به صحت به سرانجام برساند، بسیار کاربردی است.
بازار سرمایه
بانک سانتاندر یکی دیگر از کاربردهای بلاکچین را در استفاده از این فناوری در بازار سرمایه برشمرده است. البته باید به این نکته اشاره کرد که استفاده از فناوری بلاکچین در بازار سرمایه کمی پیچیدهتر از کاربرد این فناوری در انتقال پول است؛ از اینرو جا افتادن و استفاده از بلاکچین در بازار سرمایه به زمان بیشتری نیاز خواهد داشت.
کردیت سوئیس را باید از جملهی کمپانیهایی خواند که در حال کار روی فناوری بلاکچین برای استفاده در بازار سرمایه است. استارتاپی با نام Axioni در حال توسعهی سیستمی مبتنی بر بلاکچین برای بازارهای سرمایه است که در دسامبر سال ۲۰۱۶ موفق به جذب سرمایه از سوی جیپی مورگان شده است.
داد و ستد
بارکلی را باید اولین مؤسسهی مالی و اعتباری خواند که استفاده از یک سیستم تجاری مبتنی بر بلاکچین را با همکاری یک استارتاپ فینتک با نام Wave در دستور کار قرار داده است. هر تراکنش در سیستم مبتنی بر بلاکچین بارکلی شامل یک اِلسی (Letter of Credit) است که با استفاده از آن خریدار و فروشنده اطمینان حاصل میکنند معامله بدون نقض حقوق طرفین انجام خواهد شد. با استفاده از این سند، فروشنده اطمینان حاصل میکند که مبلغ اجناس خریداریشده را دریافت خواهد کرد و خریدار نیز مطمئن است که تا زمان دریافت کالاها، پرداخت نهایی نخواهد شد.
درخواست برای صدور اِلسی یک فرایند بسیار وقتگیر است؛ حال آنکه با استفاده از سیستم جدید مبتنی بر بلاکچین بارکلی میتوان فرایند دریافت السی را تنها در چهار ساعت طی کرد.
تسریع انجام معاملات فرامرزی از طریق سرعت بخشیدن به فرایند صدور اِلسی با استفاده از بلاکچین بسیار کارگشا است. بر اساس اطلاعات ارائهشده، ظرفیت معاملاتی که سالانه با استفاده از اِلسی در سطح جهان انجام میشود، بیش از ۱۰ تریلیون دلار است. روشهای ستنی برای داد و ستد کالا را باید پاشنهی آشیلی برای بالا بردن ظرفیتها و راحت کردن تجارت عنوان کرد.
بلاکچین در تجارت و کسب و کار
بهداشت
اطلاعات بهداشتی هر فرد را میتوان با استفاده از بلاکچین در یک بلوک ثبت کرد و به آن از طریق کلید خصوصی دسترسی داشت. مالک اطلاعات میتواند دیتای بلوک خود را با همان ساختار در اختیار هر گره عضو شبکهی بلاک چین قرار دهد. همچنین میتوان نسخههای تجویزشده توسط پزشکان را بهعنوان بلوکی در شبکهی بلاکچین ثبت کرد و آن را بهعنوان گواهی بر صدور و تحویل به بیمار بر اساس پروندهی پزشکی وی که بلوکی در شبکه است، برای بیمه ارسال کرد.
رسانه
رسانهها استفاده از بلاکچین را برای ایجاد یک شبکهی توزیع محتوا آغاز کردهاند. در ماه جولای پلتفرمی با عنوان Decent رونمایی شد که در واقع یک شبکهی توزیع محتوا مبتنی بر بلاکچین است. با استفاده از این شبکه که توسط Publiq توسعه یافته و وارد فاز اجرایی شده است، تولیدکنندگان محتوا میتوانند محصول خود را در شبکهی بلاکچین قرار دهند و حق الزحمه یا پول خود را بهصورت آنی از سوی خریداران دریافت کنند. همچنین باید به کامکست اشاره کرد که با استفاده از شبکهای مبتنی بر بلاکچین، امکان رزرو آگهی در شبکههای تلویزیونی و سایر محتوای خود را در اختیار بهصورت قرار داده است.
انرژی
شبکهی بلاکچین این قابلیت را در اختیار دارد که بهعنوان یک زیرساخت برای مدیریت مصرف انرژی مورد استفاده قرار گیرد. با استفاده از بلاکچین میتوان منابع انرژی را تعریف کرد و سپس برای هر کاربری اقدام به اندازهگیری و صدور فاکتور در کنار کنترل مصرف کرد. در کنار رویکرد نظارتی بر مصرف انرژی با استفاده از بلاکچین، کاربردهای دیگری نیز میتوان تعریف کرد که شامل تعریف مالکیت، انتقال به استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر در کنار موارد دیگر است.
بلاکچین در امور دولتی
رأیگیری
پیتر مارتین، مدیرعامل پلتفرم رأیگیری Votem در خصوص استفاده از فناوری بلاکچین برای رأیگیری چنین اظهار نظر کرده است:
فناوری بلاکچین دارای تمام قابلیتها و ویژگیهایی است که یک جامعهی دموکرات برای رأیگیری به آن احتیاج دارد. در صورت استفاده از بلاکچین در رأیگیری، این سیستم کاملا در برابر خطاها مقاوم است، نمیتوان سابقهی تراکنشها را تغییر داد، نمیتوان خللی در آنچه روی میدهد ایجاد کرد و حتی نمیتوان دسترسی به سیستم را تغییر داد. ضمنا با استفاده از بلاکچین، هویت رأیدهندگان نیز غیر قابل دستیابی است، حال آنکه رأیها قابل پیگیری هستند. با استفاده از این سیستم، رأیدهنده قادر است تا نهایی شدن ثبت رأی خود را پیگیری کند؛ بهطوریکه در صورت ایجاد اختلال در رأی یا هر گونه مشکلی که منجر به ثبت نشدن رأی شود، کاربر میتواند قبل از پایان رأیگیری از آن مطلع شود.
ثبت احوال
تمام کشورها از وجود سیستم ثبت احوالی بهره میبرند که در آن اطلاعاتی نظیر تاریخ تولد، فوت، وضعیت تأهل و شمارهی شناسایی نگهداری میشود. هر روز به تعداد رکوردهای ثبتشده در این حوزه اضافه میشود و از اینرو مدیریت اطلاعات روز به روز چالش برانگیزتر از گذشته میشود و دقت بیشتری میطلبد. همانطور که میدانید، هنوز شماری از این اطلاعات در قالب اطلاعات ثبتشده روی کاغذ نگهداری میشود. با استفاده از بلاکچین میتوان علاوه بر افزایش امنیت در نگهداری اطلاعات، سازماندهی بهتری داشت و همچنین درصد خطا در سیستم را به حداقل ممکن رساند.
مالیات
بلاکچین ظرفیت و کارایی لازم را برای استفاده بهعنوان زیرساختی برای محاسبهی مالیات در اختیار دارد. با استفاده از فناوری بلاکچین میتوان امور محاسبهی مالیات را از طریق این فناوری انجام داد که یک فرایند سنگین است. همچنین استفاده از بلاکچین خطای انسانی را بسیار کاهش میدهد. از جملهی مزایای دیگر استفاده از بلاکچین، بهرهوری از نظر مصرف انرژی است و همچنین فضای ذخیرهسازی برای اطلاعات بسیار بهبود پیدا میکند.
بلاکچین در فناوری
امنیت سایبری
بزرگترین مزیتی که بلاکچین معرفی کرده، امنیت سایبری است؛ پس چه بهتر که از این فناوری در تأمین امنیت سایبری استفاده شود و از اینرو خطاهای نقطهای که کل سیستم را به خطر میاندازند نیز بسیار کاهش پیدا میکنند. بلاکچین همچنین قادر است از رمزگذاری موسوم به End-to-End پشتیبانی کند و حریم خصوصی را به بهترین شکل ممکت تأمین کند.
کلان داده
اشتراکی بودن بلاکچین و این ویژگی آن که قابلیت تغییر و بروزرسانی اطلاعات را در اختیار تمام گرههای شبکه میگذارد، باعث میشود بلاکچین به گزینهای ایدهآل برای ذخیرهی اطلاعات تبدیل شود. در واقع علاوه بر ذخیرهی اطلاعات توسط تمام گرههای شبکه، امکان هویتسنجی و بررسی صحت اطلاعات باعث میشود بلاکچین به بهترین ابزار برای کلانداده و مدیریت آن بدل شود.
اینترنت اشیاء
بلاکچین ظرفیتهای لازم برای تغییر شماری از راهکارها در حوزهی اینترنت اشیاء را در اختیار دارد که در ادامه به شماری از آنها اشاره میکنیم:
- زنجیرهی تأمین محصول: نظارت بر محل قرار گرفتن محصولات عرضهشده و اطمینان از این نکته که این محصولات در شرایط ایدهآل از نظر نگهداری به سر میبرند، باعث شده است بلاکچین به یک فناوری ایدهآل برای استفاده در این حوزه تبدیل شود. اطلاعات دریافتشده از سوی سنسورها برای ذخیرهسازی و دسترسی توسط گرههای مختلف شبکه از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند. بر اساس اطلاعات ارائهشده، پیشبینی میشود که تعداد سنسورهای مورد استفاده مبتنی بر فناوریها و پروتکلهای اینترنت اشیاء طی سال ۲۰۲۲ به بیش از یک تریلیون و تا سال ۲۰۳۰ به بیش از ۱۰ تریلیون برسد؛ از اینرو ذخیرهسازی، نگهداری، مدیریت و ارسال اطلاعات به یک چالش بزرگ تبدیل خواهد شد.
- خانههای هوشمند: خانههای هوشمند را باید یکی از اصلیترین کاربردهای اینترنت اشیاء عنوان کرد. با استفاده از این مفهوم کاربران میتوانند از طریق ارتباط با انواع لوازم خانگی مورد استفاده از وضعیت آنها بهصورت آنی آگاه شوند. برای مثال در صورتی که لباسشویی کار خود را به پایان رسانده باشد، کاربر از طریق اعلانها از این موضوع آگاه میشود و در نتیجه بهرهوری در سیستم افزایش پیدا میکند. اما ذخیره کردن اطلاعات، ارسال و حفظ حریم خصوصی و امنیت چالش بزرگی است که میتوان با استفاده از بلاکچین این مشکل را به خوبی حل کرد.
نظر شما در مورد بلاکچین و کاربردهای آن در حوزههایی که به آنها اشاره کردیم، چیست؟ با توجه به ویژگیها و قابلیتهای شبکهی بلاکچین، آیا کاربردهای دیگری نیز برای بهرهگیری از ظرفیت فناوری بلاکچین میتوان تعریف کرد یا خیر؟ نظر شما در این خصوص چیست؟
دوربین کانن G1 X با ابعاد کوچک و قابلیت حمل بالای خود، کاربران خانگی و عکاسانی که همواره در سفر هستند هدف قرار داده است. اما بزرگترین مشکل نسلهای پیشین این دوربین، سنسور کوچک و در نتیجه عدم توانایی رقابت با دوربینهای حرفهای بود. بهتازگی کانن (Canon) نسل سوم این دوربین کامپکت را رونمایی کرده است که اکنون سنسور APS-C را به همراه دارد؛ بدین ترتیب G1 X Mark III از بزرگترین سنسور بهکاررفته در سری دوربینهای کامپکت غول صنعت دوربینهای عکاسی بهره میبرد.
کانن G1 X Mark III به سنسور ۲۴.۳ مگاپیکسلی APS-C از نوع CMOS مجهز شده است که در کنار تجهز به سیستم فوکوس خودکار Dual Pixel، بازهی ایزوی ۱۰۰ تا ۲۵۶۰۰ را نیز به ارمغان میآورد. بدین ترتیب نسل سوم دوربین کامپکت G1 X اولین نمونهی مجهز به سنسوری با ابعاد بالا و سیستم فوکوس خودکار در سبد محصولات کانن است. روابط عمومی کانن در اظهار نظری رسمی در رابطه با قابلیتهای جدید G1 X Mark III گفت:
سیستم فوکوس Dual Pixel از محبوبیت زیادی بین عکاسان حرفهای برخوردار است که امکان فوکوس سریع و نرم در تمام قاب و عمق میدان فراهم میکند. بدین ترتیب کاربران قادر به ثبت تصاویری با ترکیب زیبا از سوژهی خود هستند که در فاصلهی زیادی از مرکز قاب قرار دارد.
کانن G1 X Mark III توانایی عکاسی پیاپی با نرخ ۷ فریم بر ثانیه دارد. در صورتی که از فوکوس ثابت بهره ببرید، این میزان به ۹ فریم بر ثانیه افزایش خواهد یافت. لنز ۷۲-۲۴ میلیمتری با f/2.8-5.6 نیز بهصورت باندل همراه دوربین عرضه میشود. کانن در رابطه با عرضهی دوربین با این لنز گفت:
این لنز به کاربران امکان عکاسی در محیطهای کمنور مانند رستورانها با امکان ایجاد جلوهی زیبای بوکه میدهد.
عکاسان قادر به مشاهده و تعقیب قاب خود از طریق منظرهیاب الکترونیکی و اولد G1 X Mark III با ۲.۳۶ میلیون نقطه در کنار نمایشگر ۳ اینچی السیدی چرخان خواهند بود. نمایشگر لمسی این دوربین امکان انتخاب سوژه یا تغییر آن را میدهد.
از دیگر قابلیتهای و مشخصات فنی کانن G1 X Mark III میتوان به مقاومت در برابر پاشش آب و نفوذ گرد و غبار، فلاش، فیلمبرداری 1080p با نرخ حداکثر ۶۰ فریم بر ثانیه، لرزشگیر پنجمحورهی سنسور، وایفای، NFC، بلوتوث، امکان تصویربرداری پانوراما با تاب دادن دوربین و ضبط ویدیوهای تایملپس اشاره کرد.
کانن پاورشات G1 X Mark III از ماه آیندهی میلادی و با قیمت ۱۲۹۹ دلار به فروش خواهد رسید.
در پایان توجه شما را به تیزر رسمی کانن از دوربین پاورشات G1 X Mark III دعوت میکنیم.
آیبیاِم با مشارکت یک توسعهدهندهی سیستم پرداخت در منطقهی پلینزی و همچنین استفاده از شبکهی پرداخت متن باز فینتک، اقدام به راهاندازی یک سیستم پرداخت بینالمللی مبتنی بر بلاکچین کرده است که هدف از آن کاهش هزینههای انتقال پول در کنار افزایش بهرهوری در سیستم است.
بر اساس اطلاعات ارائهشده، این سیستم جدید پرداخت مبتنی بر پلتفرم بلاکچین آیبیاِم است. پلتفرم مبتنی بر بلاکچین آیبیاِم یک سرویس ابری است که انتقال مبالغی از ۱۲ ارز مختلف بین مجمعالجزایر اقیانوس آرام، نیوزیلند و استرالیا و بریتانیا ممکن میکند.
گروه KlickEx که یک نهاد تأسیسشده توسط سازمان ملل است، در کنار گروه مالی Pacific Region و نهاد غیرانتفاعی Stellar.org که از شبکهی سیستم مالی مبتنی بر بلاکچین متن باز حمایت میکند، از این سیستم جدید برای پرداختهای بینالمللی پشتیبانی میکنند.
تراکنشها بین بانک و حسابهای کاربری در استرالیا، نیوزیلند، مجمعالجزایر اقیانوس آرام و اروپا توسط KlickEx دریافت میشود. ضمنا در کشورهای توسعهیافته میتوان مبالغ تراکنش را بهصورت مستقیم به کیف پول الکترونیک کاربران روی گوشیهای هوشمند واریز کرد.
همانطور که در قسمت دوم از سری مقالات بیتکوین اشاره کردیم، بلاکچین را باید زنجیرهای از بلوکهای بههمپیوسته خواند که بین تمام گرههای شبکه به اشتراک گذاشته میشوند. با استفاده از این قابلیت، گرهها میتوانند بلوکهای جدیدی را ایجاد و در سیستم ثبت کنند؛ بهطوریکه محتوای این بلوک بهراحتی قابل تغییر نیست و در واقع تغییر محتوای بلوکها بهنوعی غیر ممکن است.
بلاکچین با بهرهگیری از نیروی پردازشی گرههای شبکه، امنیت و صحت خود را تضمین میکند و از اینرو با حذف نهاد مرکزی ناظر، دیگر هزینههای زیادی به کاربران و طرفین ارسال و دریافت پول وارد نمیشود.
بر اساس اطلاعات ارائهشده توسط آیبیاِم، در آیندهی نزدیک این سیستم، پرداخت از طریق پولهای الکترونیکی تولیدشده توسط بانکهای مرکزی در کنار عرضهی اوراق قرضه و سایر اسناد بانکی را برای کاربران در اقصی نقاط جهان ممکن خواهد کرد.
البته باید به این نکته اشاره کنیم که سیستم آیبیاِم تنها سیستم مبتنی بر بلاکچین برای انتقال پول نیست که در حال حاضر توسعه مییابد. اطلاعات موجود نشان از این دارد که شماری از بانکها نیز از این فناوری برای راهاندازی سیستم پرداخت خود استفاده میکنند و در حال توسعه هستند.
.: Weblog Themes By Pichak :.