گویا سونی قصد ندارد فقط خط تولید تبلت‌های اندرویدی‌اش را به روز کند. خبری که به طور اختصاصی در سایت pocketnow درج شده حاکی از آن است که باید منتظر یک تبلت تبدیل‌شونده از این کمپانی ژاپنی باشیم. این دوست جدیدمان که از آینده آمده، خیلی زود هیجان و تب ویندوز 8 را به رگ‌های این شهریور داغ تزریق کرده. ابتدا گفته باشیم که انتظار جزئیات دقیق را نداشته باشید. ولی از روی عکس‌ها می‌توان به برخی نکات اشاره کرد. نخست اینکه، این تبلت زیبا که مطمئناً دل خیلی‌ها را خواهد ربود، به احتمال زیاد دارای نمایشگر 11 اینچی است، این حدسی است که با دیدن عدد 11 در کنار نام آن (VAIO Duo 11) به ذهن می‌رسد. البته به احتمال بیشتر، اندازه دقیق نمایشگر 10.6 اینچ خواهد بود، درست مثل سرفیس. کلمه Duo نیز اشاره دارد به کاربرد دوگانه این گجت، که می‌تواند به عنوان تبلت یا اولترابوک به شما خدمت کند. مورد دوم اینکه، این هیبریدیِ زیبا به احتمال زیاد با ویندوز 8 نسخه Pro عرضه خواهد شد و نه با ویندوز RT. چیزی که این ادعا را قابل باورتر می‌کند، عکس زیر است که در آن کاربر با استفاده از قلم استایلوس در حال تعامل با مایکروسافت آفیس است. و این مورد چیزی نیست که ویندوز RT محیای آن باشد.

Pocketnow-Vaio-Duo11-3.jpg

همین عکس است که برای ما فاش می‌کند کیبورد تبلت دارای نور پشتی است که کار با آن را در تاریکی خیلی راحت‌تر می‌کند. البته شاید طراحی تبلت که به طور یکپارچه به کیبورد متصل است خیلی‌ها را در انتخاب آن مردد کند و به سمت سرفیس با آن کیبوردهای جداشونده، متنوع و خلاقانه‌اش بفرستد، ولی این را هم به یاد داشته باشید که VAIO Duo 11 را باید از نظر کارکرد، وزن و ابعاد با سرفیس پرو مقایسه کرد که با کیبوردش بیش از 900 گرم وزن دارد. فعلاً به همین موارد بسنده می‌کنیم. ولی با نزدیک شدن به نمایشگاه IFA 2012 که جمعه 10 شهریور آغاز به کار خواهد کرد، این ماه داغ و داغ‌تر خواهد شد و به نظر می‌رسد در میدان معرفی تبلت‌های هیبریدی مبتنی بر ویندوز 8 و RT، بیش از همه سامسونگ و سونی حرف برای گفتن داشته باشند. شما در این باره چه نظری دارید؟


Pockentow-Vaio-Duo11-2.jpg

 


تاريخ : چهار شنبه 8 شهريور 1391برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

 

Optimus G

جدیدترین پرچم‌دار تلفن‌های هوشمند LG، به واقع با طراحی زیبایش ما را غافلگیر کرده. عکسی که ملاحظه می‌کنید ساعتی قبل در وب سایت lgnewsroom قرار گرفت تا سرانجام به گمانه‌زنی‌ها خاتمه دهد. مشخصاتی که پیش‌تر در اینجا و اینجا به آنها اشاره کردیم، همگی رنگ واقعیت به خود گرفتند؛ پردازنده 4 هسته‌ای Snapdragon S4 Pro ، نمایشگر 4.7 اینچی IPS با رزولوشن 1280 در 768، 2 گیگابایت رم، و یک دوربین 13 مگاپیکسلی در عقب. شاید تنها نقطه تردید، وجود اندروید 4 (بستنی حصیری) بر روی این تلفن باشد ولی بعید است که LG پرچم‌دار تلفن‌های خود را در مدتی کوتاه به جیلی بیلی آپدیت نکند. آنهایی که با دیدن این تصویر و مشخصات فوق به فکر خرید Optimus G فرو رفته‌اند، بدانند که زیاد منتظر نخواهند ماند. از ماه آینده میلادی که چهار روز دیگر از راه می‌رسد، Optimus G در کره جنوبی عرضه خواهد شد و عرضه جهانی آن نیز از ماه بعد آغاز می‌شود. با این حال از قیمت آن، هنوز خبری اعلام نشده. ابعاد Optimus G به این شرح است: 131.9 در 68.9 در 8.45 میلی‌متر. وزن تلفن 145 گرم خواهد بود و ظرفیت باطری آن (که حتماً به خاطر دارید LG چه تعریف‌هایی از تکنولوژی ساخت آن کرده بود) 2100 میلی‌آمپر. به محض رسیدن تصاویر جدید، آنها را برای شما قرار خواهیم داد. اما تا آن موقع، نظر خودتان درباره مشخصات این تلفن و طراحی‌اش را با ما و دیگر مخاطبین نارنجی در میان بگذارید.


  به روز رسانی: عکس زیر مربوط به مدل‌های Optimus G است که اوپراتور ژاپنی Docomo ارائه خواهد کرد. حالا نمای بهتری از قاب پشتی تلفن را هم داریم.



تاريخ : چهار شنبه 8 شهريور 1391برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

 

اطلاع دارید که کمپانی موتورولا دعوتنامه‌هایی برای مراسم معرفی محصول خود در 15 شهریور ارسال کرده. حالا یک هفته مانده به ضیافت اندرویدی موتورولا-گوگل عکس و مشخصات یکی از موبایل‌هایی که احتمالاً قرار است در کنار DROID RAZR HD معرفی شود به بیرون درز کرده. احتمال بسیار کمی هم وجود دارد که این تنها تلفنی باشد که موتورولا در مراسمش معرفی خواهد کرد، ولی بعید است. Droid RAZR M که به نظر می‌رسد فعلاً برای اوپراتور Verizon ارائه شود دارای این مشخصات است:

- قابلیت مخابراتی 4G-LTE و پشتیبانی از اکثر شبکه‌های مخابراتی 
- نمایشگر 4.3 اینچی Super AMOLED با کیفیت qHD (رزولوشن 960 در 540 پیکسل) 
- پردازنده دو هسته‌ای Snapdragon S4 با فرکانس کاری 1.5 گیگاهرتز 
- 1 گیگابایت رم 
- دوربین پشتی 8 مگاپیکسلی با قابلیت فیلمبرداری با کیفیت 1080p، دوربین جلوی 3 مگاپیکسلی (اشتباهی صورت نگرفته، 3 مگاپیکسل!) 
- حافظه داخلی 8 گیگابایتی همراه با امکان افزودن حافظه جانبی microSD تا 32 گیگابایت 
- گوریلا گلس 2 برای محافظت از نمایشگر در مقابل خراشیدگی 
- چیپ NFC 
- اندروید 4 (باور این مورد کمی سخت است، مگر اینکه به روزرسانی سریع به اندروید 4.1 در راه باشد) 
- وزنی معادل 126 گرم

انگار در این تابستان قرار نیست از هیچ یک از مراسم معرفی محصول کمپانی‌های تکنولوژی لذت واقعی را ببریم. از این مورد که بگذریم، نظر شما درباره مشخصات و طراحی این تلفن هوشمند به عنوان محصولی که میانه بازار را هدف گرفته چیست؟



تاريخ : چهار شنبه 8 شهريور 1391برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

 

در عصری زندگی می‌کنیم که هشدار در مورد اتمام سوخت‌های فسیلی، این منابع رایج تامین انرژی، هر روز به گوش می‌رسد. می‌دانید که انرژی خورشیدی جایگزین خوبی برای تولید برق پایدار است و حتی نیازی نیست که به اطرافتان نگاهی بیاندازید تا تایید کنید که زندگی بدون برق، قابل تصور نیست. تاکنون برای تولید برق از تابش خورشید ایده‌های گوناگونی آزمایش شده. همه ما پنل‌های خورشیدی مسطح را دیده‌ایم ولی آنها به آن اندازه که کارا و مفید هستند، جذاب و زیبا نیستند. حالا یک طراح خوش ذوق به نام آندره بروسل، با استفاده از یک لنز کروی بزرگ و قرار دادن صحیح آن در معرض تابش نور آفتاب، توانسته ژنراتوری بسیار جالب بسازد که بازده آن حدودا 35 درصد بیشتر از پنل‌های فوتو ولتایک (تولید کننده نیرو از نور) استاندارد است. با مجهز کردن نمونه‌های کوچک این ژنراتور به سیستم‌های دو محوره ردیابی خورشیدی، این امکان به دست می‌آید که آنها را حتی روی سطوح شیب‌دار و یا عمودی مانند سقف یا دیوار خانه یا دیگر ساختمان‌ها قرار دهید. نمونه غول‌پیکر این ژنراتور هنوز طرح اولیه به شمار می‌رود و از آنجا که نهایی نشده، حتی می‌تواند زیباتر از آنچه که هست بشود طوری که با نصب آن، نه تنها یک مولد انرژی بلکه یک اثر هنری در ساختمان‌ها قرار بگیرد. اگر این طرح به سرانجامی خوش برسد، می‌توان امیدوار بود که آینده تولید انرژی، نه فقط پاک بلکه زیبا نیز باشد.



تاريخ : چهار شنبه 8 شهريور 1391برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

 

در بيشتر نقاط جهان خطوط راه‌آهن از قدمت چند ده ساله برخوردار است كه با افزايش ترافيك خطوط به لحاظ ميزان قطارهاي عبوري، افزايش وزن قطارهاي باري و افزايش سرعت قطارهاي مسافربري، ميزان استهلاك خطوط ريلي نيز به مرور زمان رو به فزوني گذارده است. از اين‌رو تعميرات اساسي و نگهداري سالانه خطوط راه‌آهن از اهميت فوق‌العاد‌ه‌اي برخوردار مي‌شود. اهميت اين موضوع زماني بيشتر مي‌شود كه بدانيم تعمير و نگهداري اصولي ريل‌هاي راه‌آهن به شكل غيرمستقيم، ضمن صرفه‌جويي در هزينه‌ها باعث افزايش ظرفيت خطوط و كاهش تأخيرها خواهد شد.با توجه به اين‌كه حجم تردد قطارهاي باري با حجم تردد قطارهاي مسافربري روي ريل‌ها تا حدودي برابر است، بحث افزايش ظرفيت در صورت تعمير، نياز به الزامات عملي شديد و تعمير و نگهداري بيشتر روي ريل‌ها را دو چندان مي‌كند. هم اكنون در جهان تعداد قطارهاي مسافربري كه با سرعتي بيش از 79 كيلومتر در ساعت حركت مي‌كنند رو به افزايش گذاشته و از طرفي در مقايسه با قطارهاي باري نمي‌توان اين قطارها را به‌منظور تعمير خطوط زياد معطل كرد. افزودن اين قطارها به خطوطي كه قطارهاي باري از آن عبور مي‌كنند باعث شده زمان لازم براي بازرسي و تعمير و نگهداري خطوط ريلي كاهش يابد. از اين‌رو نياز به استراتژي‌هاي تعمير و نگهداري كارآمدتر امري ضروري و اجتناب‌ناپذير است. براي قرار گرفتن قطارهاي مسافربري با سرعت حركت بيشتر به خط آهن با كيفيت‌تري نياز است.معمولا قطارهاي باري وزن بيشتري نسبت به قطارهاي مسافربري داشته و در نتيجه اثر تخريبي بيشتري روي ريل‌ها دارند، اما ريل‌هاي مخصوص قطارهاي باري به تعمير و نگهداري سطح بالا نياز ندارد. قطارهاي باري و مسافربري اهداف مختلفي را دنبال مي‌كنند، بنابراين نياز به تجهيزات نگهداري و استراتژي‌هاي نظارتي متفاوت براي ريل‌هاي مخصوص به هر كدام تدوين شده است.

اهميت ميزان فشار وارده بر ريل

ميزان فشار وارد شده به ريل‌ها، يكي از دلايل مهم نگراني در مورد خطوط راه‌آهن در ايالات متحده و كاناداست. براي نظارت بر سلامت مكانيكي ريل‌ها مي‌توان از سيستم‌هاي نظارتي مختلفي استفاده كرد.در حال حاضر نظارت تصويري روي ريل‌ها توسط پرسنل با تجربه تعمير و نگهداري خط انجام مي‌شود تا بروز هر گونه مشكلات ناشي از فشار زياد به ريل‌ها مشخص شود. اين افراد قادرند در ماه‌هاي گرم پيش از آن كه اثر نيروهاي فشاري ناشي از انحراف حرارتي يا تنگ‌شدن ريل‌ها باعث خمش ريل‌ها شود آن را تشخيص دهند. پس از كشف اين مشكلات، متخصصان آن را به راه‌آهن گزارش داده و از اين طريق به قطارها اطلاع داده مي‌شود تا از اين مسيرها با سرعت كمتري عبور كنند.اين موضوع شايد تاثير چنداني روي حركت قطارهاي باري نداشته باشد، اما در ساعات شلوغي رفت و آمد قطارهاي مسافربري نقش مهمي دارد. نصب حسگرهاي فشارسنج در محل‌هاي مشكل‌ساز مانند تقاطع ريل با جاده يا شيب‌هاي طولاني و اندازه‌گيري فشار و كشش طولي ريل به‌عنوان يك شكل از نظارت هوشمند كه هم اكنون مورد استفاده قرار مي‌گيرد، محسوب مي‌شود.حتي با نصب اين سنسورها با فواصل معين و در تمام طول ريل مي‌توان كل مسير را نظارت كرد. اطلاعات مربوط به ميزان كشش اندازه‌گيري شده توسط حسگرها را مي‌توان بوسيله كابل يا انتقال بيسيم به محل مركزي محاسبه فشار در كليه خطوط منتقل كرد.

اهميت نظارت در محل تعويض خط

بخش‌هايي از ريل به عنوان رو ساخت‌ها اجازه تعويض خط به قطارها را مي‌دهند كه به آن نقطه تعويض خط هم مي‌گويند. در اين مكان‌ها سوئيچ‌هاي الكتريكي يا هيدروليكي اساسا با جابه‌جايي يك سري نقاط، خط لازم را در اختيار لكوموتيوران قرار مي‌دهند. نظارت بر ميزان نيروي لازم براي جابه‌جايي خط و چرخه زماني انجام اين كار، يك روش موثر براي مشاهده وضعيت اجزاي متحرك بخش تعويض ريل است.در سوئيچ‌هاي الكتريكي ميزان نيروي اعمال شده براي جابه‌جايي ريل و مدت زمان انجام اين كار توسط حسگرهايي كه روي ريل نصب شده، اندازه‌گيري مي‌شود. اگر ميزان نيروي لازم يا زمان مورد نياز براي جابه‌جا كردن خط افزايش يابد، هشداري به فرد مسئول خط مبني بر وجود اشكال در سيستم ارسال مي‌شود.ممكن است اين اشكال شامل شكسته شدن يك يا چند جزء متحرك، نياز به روغن كاري يا تنظيم مجدد سوئيچ‌ها باشد. در سوئيچ هيدروليك فشار مورد نياز براي عمل كردن سوئيچ اندازه‌گيري مي‌شود.نظارت بر بخش‌هاي عريض ريل و محل تعويض خطوط از اهميت بسيار بالايي برخوردار است. چراكه اجزاي اين بخش به دليل جابه‌جايي زياد در طول روز نيازمند نظارت شديد متخصصان نگهداري خطوط است. بنابراين وجود سيستمي كه قادر به پيش‌بيني زمان سرويس خط باشد بسيار ضروري به نظر مي‌رسد، چراكه به اين ترتيب تا حد زيادي از ايجاد وقفه بر اثر خرابي‌هاي ناخواسته در خطوط ريلي كاسته مي‌شود. صنايع هم از اين طرح استقبال خوبي خواهند داشت.




تاريخ : چهار شنبه 8 شهريور 1391برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

 

قطارهاي تندروي ژاپن يا شينكانسن (Shinkansen) كه به خاطر سرعت زيادشان با نام قطار گلوله‌اي هم شناخته مي‌شوند، شبكه‌اي از قطارهاي پرسرعت هستند كه با حداكثر سرعت 240 تا 300 كيلومتر در ساعت حركت مي‌كنند. سال 2003، يكي از قطارهاي مغناطيسي اين مجموعه توانست ركورد جهاني 581 كيلومتر در ساعت را به خود اختصاص دهد.قطارهاي شينكانسن از جريان متناوب الكتريسيته 25 هزار ولتي خطوط قرار گرفته در بالاي سر خود استفاده مي‌كنند. انرژي الكتريكي مذكور بين بخش‌هاي مختلف سامانه محركه قطار توزيع مي‌شود. خطوط ريلي اين قطارها با خطوط ريلي قطارهاي معمولي همان مسير متفاوت است و به اين ترتيب كندي حركت ساير قطارها، خللي در كار قطارهاي شينكانسن وارد نمي‌كند.اين شبكه ريلي، شلوغ ترين شبكه ريلي جهان است و هر ساله ميليون‌ها نفر توسط آن جابه جا مي‌شوند. در خطوط ريلي بين دو ابرشهر ژاپن يعني توكيو و اوزاكا، بيش از 13 قطار تندروي مغناطيسي حركت مي‌كنند.قطارهاي شينكانسن از نظر زما‌ن‌بندي از نظم بسيار بالايي برخوردارند. گزارش اداره حمل و نقل ريلي ژاپن در سال 2003 حاكي از آن بود كه تفاوت زمان واقعي حضور قطار در ايستگاه و جدول زمان‌بندي، از شش ثانيه تجاوز نمي‌كرد. اين تاخير در بردارنده همه حوادث طبيعي، انساني و اشتباهات روي داده است كه البته در نوع خود بسيار ايده‌آل است.قطارهاي شينكانسن در طول 45 سال فعاليت خود، 7 ميليارد نفر را جابه‌جا كرده‌اند. جالب اينجاست كه با وجود زلزله‌ها و توفان‌هاي متعددي كه در ژاپن وجود دارد، تاكنون هيچ تلفات انساني به خاطر از ريل خارج شدن يا تصادف وجود نداشته است.ساخت و راه‌اندازي قطارهاي سريع‌السير بسيار هزينه بر است و قطارهاي شينكانسن نيز از اين قاعده مستثنا نبوده‌اند. با اين حال، اين شبكه حمل و نقل، تاثير مثبت زيادي بر اقتصاد ژاپن داشته است. استفاده از قطارهاي شينكانسن به جاي حمل و نقل معمولي، سبب 400 ميليارد ساعت صرفه‌جويي در زمان و 500 ميليارد دلار صرفه جويي در هزينه حمل و نقل مي‌شود.

منابع: en.wikipedia.org/wiki/Shinkansen

 

 



تاريخ : چهار شنبه 8 شهريور 1391برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

 

شايد مهندساني كه آبان سال 1281 خورشيدي، شاهد حركت قطار برقي خود بودند، تصور هم نمي‌كردند اين نوآوري، جرقه تحولاتي شگرف در حمل و نقل ريلي دهه‌هاي آينده شود. در اين روز، يك قطار كوچك برقي توانست فاصله بين دو شهر «مارين فلد» و «زوسن» آلمان را روي خطوط ريلي با سرعت 203 كيلومتر در ساعت بپيمايد. اين قطار كوچك، اولين قطار سريع‌السير جهان بود؛ اما دسترسي شهروندان عادي به اين فناوري چند دهه به طول انجاميد.امروزه برخي شهرها در اروپا و آسياي شرقي از قطارهاي سريع‌السير بهره مي‌برند. حداكثر سرعت معمول ثبت شده قطارهاي سريع‌السير در سال 2012 براي سامانه‌هاي فعال در كشورهاي ژاپن، تايوان، آلمان، ايتاليا و بريتانيا حدود 300 كيلومتر در ساعت، در اسپانيا 310 كيلومتر در ساعت و در فرانسه 320 كيلومتر در ساعت است. همچنين حداكثر سرعت معمول قطارها در چين برابر 341 كيلومتر بر ساعت است.البته اين قطارها در حالت آزمايشي سرعتي فراتر از اين را نيز به دست آورده‌اند. بالاترين ركورد سرعت قطارهاي سريع‌السير دنيا، در فرانسه به دست آمد. قطار سريع‌السير فرانسوي TGV در حالت آزمايشي توانست سرعتي برابر 8/574 كيلومتر در ساعت را به خود اختصاص دهد. قطارهاي مغناطيسي نيز كه جزو قطارهاي سريع‌السير هستند و از فناوري بالاتري برخوردارند در كشور ژاپن به ركورد بالاتري دست يافتند و توانستند با سرعتي برابر با 581 كيلومتر در ساعت قلب جو زمين را بشكافند.

توجيه اقتصادي

قطارهاي سريع‌السير در مناطقي كه تراكم جمعيتي زياد است و بنزين نيز قيمت بالايي دارد، بهترين توجيه اقتصادي را دارد و از ساير انواع حمل و نقل با صرفه‌تر خواهد بود. با اين‌كه تعداد كمي از اين قطارها، گازوئيل يا ساير سوخت‌هاي فسيلي مصرف مي‌كنند، اما نيروگاه‌هايي كه برق مورد نياز اين قطارها را فراهم مي‌كنند بيشتر از سوخت فسيلي بهره مي‌برند. به اين ترتيب، اين قطارها از نظر مصرف انرژي بهينه هستند. حتي در مواردي كه نيروگاه‌هاي اين قطارها از نفت يا زغال‌سنگ استفاده مي‌كنند نيز صرفه اقتصادي آنها نسبت به حمل و نقل خودرويي مشهود است. قطارهاي سريع‌السير معمولا براي حمل مسافر طراحي مي‌شوند؛ البته در برخي از كشورها نظير فرانسه از اين سيستم براي جابه‌جايي بسته‌هاي پستي نيز استفاده مي‌شود.مزيت قطارهاي سريع‌السير تنها به هزينه پايين‌تر آنها محدود نمي‌شود و از جنبه‌هايي متفاوت، نسبت به حمل و نقل هوايي از مزيت‌هايي برخوردارند. با اين‌كه سرعت اين قطارها كمتر از سرعت هواپيماهاي مسافربري است، اما ايستگاه‌هاي آنها معمولا در مركز شهر واقع شده‌اند، حال آن‌كه فرودگاه‌ها معمولا در فاصله‌اي بسيار دورتر از مركز شهر هستند. همچنين برخلاف سفرهاي هوايي، در ايستگاه‌هاي اين‌گونه قطارها، خبري از بازرسي وسايل و مدارك نيست و به ندرت به خاطر شرايط نامطلوب جوي با تاخير روبه‌رو مي‌شوند. همين مزاياي گسترده سبب شده تا پرواز بين برخي از شهرهاي اروپايي نظير پاريس ـ بروكسل، كلن ـ فرانکفورت و برخي شهرهاي ديگر برچيده شود. دسترسي به اينترنت و خطوط تلفن در اين قطارها سبب ايجاد جذابيت براي مسافرت با قطارهاي سريع‌السير نسبت به ساير روش‌هاي حمل و نقل شده است.يكي از انواع قطارهاي سريع‌السير كه از فناوري پيچيده‌تري بهره مي‌برد و به خاطر مزاياي فراوانش، توجه بسياري از كشورها را به خود جلب كرده، قطار مغناطيسي است.

فناوري ساخت

فناوري استفاده شده در سامانه ريلي مغناطيسي (اعم از خود قطار و ريل مورد استفاده)، شباهت چنداني به حمل و نقل معمول و سنتي ريلي ندارد. در حال حاضر دو نوع فناوري متمايز براي ساخت اين‌گونه قطارها مورد استفاده قرار مي‌گيرد:تعليق الكترومغناطيسي Electromagnetic Suspension يا EMS به نوعي فناوري اطلاق مي‌شود كه در آن آهن‌رباهاي الكتريكي موجود در بدنه قطار به شكل مغناطيسي جذب ريل (كه معمولا فولادي است) مي‌شود. با استفاده از سامانه‌هاي كنترل الكترونيكي كه مي‌توانند فاصله بين قطار و ريل را حفظ كنند، از تماس اين دو با هم جلوگيري مي‌شود. از آنجا كه گاهي ممكن است كنترل ميدان مغناطيسي با خطاهاي كوچكي روبه‌رو شود، امكان لرزش در واگن‌ها وجود دارد. ميدان مغناطيسي با توجه به بار قطار و ناهمواري‌هاي احتمالي ريل تغيير مي‌كند تا اين فاصله همچنان حفظ شود. لازم به ذكر است كه در اين فناوري ديگر نيازي به چرخ نيست.از معايب اين فناوري مي‌توان به مشكلاتي كه ميدان مغناطيسي قوي آن براي مسافران ايجاد مي‌كند، اشاره كرد. اين ميدان مغناطيسي قوي سبب آسيب‌رساني به كارت‌هاي اعتباري مغناطيسي و همچنين ابزارهاي ذخيره اطلاعات (نظير هاردديسك) مي‌شود، لذا براي محافظت از آنها بايد از پوشش ضد مغناطيسي بهره گرفت. همچنين اين ميدان مغناطيسي اختلالاتي در دستگاه‌هاي مصنوعي ضربان‌ساز (قلب مصنوعي) ايجاد مي‌كند.در تعليق الكتروديناميك Electrodynamic suspension يا EDS، از آهن‌رباهاي اَبَررساناي الكتريكي يا آهن‌رباهاي دائمي بسيار قوي استفاده مي‌شود. ميدان مغناطيسي توليد شده توسط اين آهن‌رباها در سيم يا ساير رساناهاي موجود در ريل، جريان الكتريكي القا مي‌كنند و به اين ترتيب نيروي دافعه ايجاد مي‌شود. يكي از مزاياي اين روش اين است كه در آن ميدان مغناطيسي ثابت بوده و برخلاف روش تعليق الكترومغناطيسي، نيازي به كنترل مداوم و تغيير ميدان مغناطيسي نيست. قطارهايي كه از اين فناوري استفاده مي‌كنند در سرعت‌هاي پايين، نياز به حركت روي چرخ دارند كه اين خود از معايب اين روش محسوب مي‌شود؛ اما در هر صورت اين روش، از تعليق الكترومغناطيسي به صرفه‌تر است.البته روش سومي نيز بتازگي طراحي شده كه شايد در آينده‌اي نه چندان دور به كار گرفته شود. اين روش تعليق مغناطيسي ـ ديناميكي (magnetodynamic) يا MDS نام دارد. در اين روش يك رديف آهن‌رباي دائمي موجود در زير قطار سبب تعليق و فاصله گرفتن آن از ريل مي‌شود.انرژي مورد استفاده در قطارهاي مغناطيسي، صرف شتاب بخشيدن به قطار مي‌شود.قطار مغناطيسي انرژي دريافتي را صرف بلند شدن از روي ريل و ثابت كردن حركت مي‌كند. بيشتر انرژي مصرفي اين‌گونه قطارها، صرف غلبه بر مقاومت هوا مي‌شود. البته مي‌توان مقداري از انرژي مصرفي را با استفاده از فناوري نويني كه براي توليد انرژي از ترمز كردن وجود دارد، بازيابي كرد.قطارهاي مغناطيسي جذابيت‌هاي فراواني براي بسياري از كشورها داشته است و بسياري از آنها در حال بررسي امكان ايجاد سامانه ريلي مغناطيسي در كشور خود هستند. در اين ميان مي‌توان به كشورهايي نظير سوئيس، اندونزي، آلمان، ايالات متحده و پروتوريكو اشاره كرد.با توجه به مزيت هاي فراوان اين سيستم حمل و نقل شايد بهتر باشد کشور عزيزمان نيز قدم هايي در اين راه بردارد.

پرواز قطار بر فراز ريل‌هاي مغناطيسي

قطارهاي مغناطيسي به نوعي از سامانه حمل و نقل ريلي اطلاق مي‌شود كه از ويژگي شناوري مغناطيسي (maglev يا magnetic Levitation)‌ استفاده مي‌كند. در اين شيوه، قطار با استفاده از ميدان مغناطيسي از ريل ويژه خود بلند شده و به جلو رانده مي‌شود و به اين صورت نيازي به تجهيزات قطارهاي معمولي نظير چرخ و محور نيست. قطارهاي مغناطيسي سريع‌تر و هموارتر از قطارهاي معمولي حركت مي‌كنند. يكي از باورهاي نادرستي كه در مورد قطارهاي مغناطيسي وجود دارد اين است كه اين قطارها روي تك‌ريل (منوريل) حركت مي‌كنند. در حالي كه اين‌گونه نيست و فقط برخي از قطارهاي مغناطيسي روي تك ريل جابه‌جا مي‌شوند.اولين قطار مغناطيسي دنيا در سال 1984 در شهر بيرمنگام انگلستان راه‌اندازي شد. اين قطار مي‌توانست با سرعت 42 كيلومتر در ساعت فاصله بين فرودگاه بيرمنگام تا ايستگاه قطار اين شهر را طي كند. اما اين سامانه در سال 1995 به خاطر پاره‌اي از مشكلات بسته شد. در گذشته در شهر ونكوور كانادا و نيز شهرهاي برلين و هامبورگ آلمان نيز براي مدتي از اين شكل حمل و نقل استفاده مي‌شد، اما هر دو آنها بنا به دلايلي تعطيل شد.در حال حاضر تنها دو سامانه حمل و نقل ريلي مغناطيسي براي استفاده عموم در دنيا در حال فعاليت است.سال 2004، قطار مغناطيسي شانگهاي آغاز به كار كرد و سال 2005 نيز سامانه قطار مغناطيسي در ژاپن تاسيس شد. جالب اينجاست كه در سه ماه اول تاسيس سامانه قطار مغناطيسي در ژاپن، دو ميليون نفر از آن استفاده كردند. همچنين قرار است دو سامانه حمل و نقل مغناطيسي ديگر در چين و كره جنوبي راه‌اندازي شود.



تاريخ : چهار شنبه 8 شهريور 1391برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

 

نسل جدید آی فنهای و آی پد مینی اپل طی دو مراسم جداگانه در پاییز امسال و به ترتیب طی ماه های سپتامبر و اکتبر رونمایی می شوند.

 آخرین محصول از تلفنهای هوشمند شرکت اپل از محبوبیت قابل توجهی برخوردار است و طی مراسمی در 12 سپتامبر رونمایی می شود.پس از آنکه نسل جدید آی فن ها وارد بازار شد، اپل آی پد کوچکتر خود را که انتظار می رود صفحه نمایش آن از 8 اینچ کمتر باشد، در مراسمی که برای ماه اکتبر برنامه ریزی شده رونمایی می کند.براساس برخی گمانه زنی ها اپل دو مراسم جداگانه برای دو دستگاه جدید iOS خود برگزار می کند چرا که به نظر می رسد هر دو دستگاه در بازار از فروش چشمگیری برخوردار شوند.

بسیاری از تحلیلگران این نظریه را که اپل هر دو دستگاه آی فن و آی پد مینی را طی یک رویداد واحد رونمایی می کند، مردود شمرده اند.جان گروبر از Daring Fireball اظهار داشت: فکر نمی کنم که اپل بخواهد نقد و بررسی هر دو دستگاه در یک زمان صورت بگیرد ، چرا باید کانون توجه عمومی را بین دو دستگاه به اشتراک بگذارد و چرا باید دو دستگاه اپل را برای تبدیل شدن به تیتر رسانه ها در مقابل یکدیگر قرار داد؟ هرچه بیشتر موضوع را بررسی می کنم ، بیشتر به این نتیجه می رسم که اپل نمی خواهد مراسم رونمایی یک محصول را با محصول دیگر سهیم شود. آی فن به اندازه کافی بزرگ و جذاب است که می تواند توجه بسیاری به خود جلب کند.اپل با آی فن جدید و آی پد کوچکتر دو فرصت برای تحت تأثیر قراردادن چرخه خبری فناوری در آستانه خرید فصل تعطیلات در اختیار دارد.تاکنون اپل در این رابطه اظهار نظر نکرده است.گوشی هوشمند آی فن است  ژانویه 2007 توسط استیو جابز، مدیر عامل شرکت اپل، معرفی شد. آی‌فن دارای یک صفحه نمایش 3.5 اینچی است، ارتفاع آن 4.5 اینچ، عرض آن 3.4 اینچ و ضخامتش 0.5 اینچ است.آی فن 2G، آی فن 3G، آی فن 3GS، آی فن 4، آی فن 4S تلفنهای همراه شرکت اپل را تشکیل داده اند. آی فن 4S به عنوان آخرین آی فن اپل داری دوربین 8 مگاپیکسل امکان دریافت دستورات صوتی و پردازش هوشمند، قدرت پردازش بالاتر از مدلهای پیشین، پردازنده دو هسته ای و امکان فیلمبرداری با کیفیت full HD 1080 است.



تاريخ : سه شنبه 7 شهريور 1391برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

 

به منظور ارتقاي نسل بعدي ربات‌هاي پروازي كه اندازه حشره هستند، محققان دانشگاه جان هاپكينز در نظر دارند با استفاده از دوربين‌هاي سرعت بالا و بررسي يكي از زيباترين حشرات روي كره زمين به اين مهم دست پيدا كنند. محققان اميدوارند بتوانند با حل‌شدن اين موضوع كه پروانه‌ها چگونه با ظرافت و چالاكي خاصي در ميان انبوه گل‌ها پرواز مي‌كنند، ربات‌هاي بسيار كوچكي بسازند كه قادر به تقليد روش‌هاي پروازي و مانوري پروانه‌ها باشند.سازمان دفاعي ايالات متحده كه بودجه اين تحقيقات را تامين كرده، حامي طرح‌هايي است كه هدف آنها توليد پرنده‌هاي بسيار كوچك براي انجام ماموريت‌هاي امداد و نجات، كشف و شناسايي و ماموريت‌هاي نظارت بر محيط‌زيست بدون به خطر انداختن زندگي انسان‌هاست.اين ابزارها معمولا با نام ميكرو ابزارهاي هوايي يا MAVs شناخته مي‌شوند.بخصوص براي انجام ماموريت‌هاي نظامي اين ميكروپرنده‌ها بايد توانايي پرواز موفق در محيط‌هاي پيچيده شهري، جايي كه فضاهاي تنگ و بادهاي آشفته وجود دارد، داشته باشند. به اين منظور ربات‌هاي پرنده بايد بتوانند با سرعت بالايي گردش كنند، اما مشكلي كه در اين راه وجود دارد فقدان مانورپذيري اين ربات‌هاست.براي پرداختن به اين نقص و برطرف‌كردن آن محققان شروع به مطالعه پروانه‌ها كرده‌اند. معمولا حشراتي كه پرواز مي‌كنند قادر به انجام مانورهاي خيره‌كننده پروازي هستند. محققان بر اين باورند كه در مسير طراحيMAVs چيزهاي زيادي مي‌توان از حشرات پروازي آموخت.پروفسور راجات ميتال ناظر اين پروژه مي‌گويد: اين تحقيقات نه‌تنها به موضوعات مربوط به طراحي الهام گرفته از طبيعت مي‌پردازد، بلكه نيم‌نگاهي هم به سوالات اساسي در زيست‌شناسي مربوط به محدوديت‌ها و توانايي‌هاي حشرات پروازي هم دارد.با استفاده از دوربين‌هاي بسيار سريع، محققان توانستند چگونگي تغييرات در حجم وسيع هنگام بال‌زدن و تغيير حالت بدن پروانه‌ها را مطالعه كنند. اين تغييرات در گردش‌ها و چرخش‌هاي سريع هوايي كمك زيادي به پروانه‌ها مي‌كند.نتايج اين تحقيق در نشست سالانه انجمن فيزيك آمريكا دربخش مكانيك سيالات ارائه شده و جايزه دوم نشست منطقه‌اي موسسه آمريكايي هوانوردي و فضانوردي را از آن خود ساخته است.اسكيت‌بازها زماني كه مي‌خواهند روي يخ سريع‌تر بچرخند، دست‌ها را به بدن نزديك مي‌كنند و هنگامي كه مي‌خواهند سرعت خود را كم كنند، بازوها را از بدن فاصله مي‌دهند. اين وضع باعث تغيير توزيع مكاني جرم بدن اسكيت‌باز شده و در نهايت باعث تعديل ممان اينرسي مي‌شود. اين كار به نوبه خود به چرخش بدن اسكيت‌باز كمك مي‌كند. يك حشره هم ممكن است قادر به انجام چنين كاري به كمك بدن و بال‌هايش باشد.سرعت بال‌هاي پروانه به حدي است كه با چشم غيرمسلح قادر به ديدن تاكتيك پروازي او نيستيم. پس براي ثبت دقيق مسير و تركيب بدن پروانه‌هاي رنگارنگ نياز به دوربين‌هاي سريع با وضوح بالاست. محققان اين كار را به كمك دوربين‌هايي كه قادر به ثبت 3000 فريم در ثانيه هستند، انجام دادند. بد نيست بدانيم كه دوربين‌هاي معمولي بين 24 تا 60 فريم در ثانيه فيلم مي‌گيرند. محققان دوربين‌هاي خود را در داخل يك محفظه آكواريوم مانند بزرگ روي يك پايه ثابت قرار دادند. با رها‌كردن پروانه‌ها در اين محفظه عكس‌هاي زيادي از مانور پروازي حشرات گرفته شد. پروانه‌ها در هر ثانيه حدود 25 بار بال مي‌زنند. چينش سه دوربين به محققان كمك مي‌كرد ضمن ضبط تصاوير سه‌بعدي، قادر به آناليز‌كردن حركت بال و فرم بدن پروانه‌ها شوند. پيشتر دانشمندان معتقد بودند، جرم بسيار پايين بال‌هاي پروانه تاثيري در تغييرات توزيع مكاني بال‌ها نداشته و در پايداري و مانورپذيري پروانه بي‌تاثير است، اما اكنون به اين نتيجه رسيدند كه اين باور صحيح نبوده يا حداقل براي حشراتي مانند پروانه درست نيست و تغيير در «گشتاور اينرسي» كه با توزيع مكاني جرم مرتبط است نقش بسيار مهمي در پرواز پروانه‌ها دارد.


تاريخ : سه شنبه 7 شهريور 1391برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

 

عينك‌هاي ردياب

عينك‌هاي Tobii از فناوري رهگيري چشم استفاده مي‌كند، با اين تفاوت كه اين فناوري را كاربردي كرده است و مي‌توان يك رايانه را بدون زحمت از راه دور كنترل كرد.

 

 

 

 

 

 

 

ربات موبايلي

Romo نام اين ربات قابل برنامه‌نويسي مخصوص گوشي‌هاي تلفن همراه است. اين ربات مي‌تواند گوشي را هنگام زنگ‌خوردن به صاحبش برساند يا از راه دور آن را اداره كند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

قلم‌هاي نوري دوباره پا مي‌گيرند

به‌دنبال موفقيتي كه گوشي‌هاي Galaxy Note سامسونگ براي اين شركت به ارمغان آورده‌ است، اين شركت در نظر دارد از قلم مخصوص صفحه‌هاي لمسي (Spen) در تبلت بعدي خود استفاده كند. اين تبلت كه Note 10.1 نام دارد، اندرويد 4 را اجرا مي‌كند و پردازنده چهار هسته‌اي 4/1 گيگاهرتزي و دوگيگابايت رم از ويژگي‌هاي سخت‌افزاري آن به شمار مي‌رود.

 

 

 

 

 

 

 

ارزان‌ترين سيستم تشخيص حركت

EDGE3 نام دستگاهي است كه عملكردي مشابه Kinect يا Leap دارد، با اين تفاوت كه از دو مورد اشاره شده بهتر عمل مي‌كند.‌ اين دستگاه از دو دوربين CMOS استفاده مي‌كند كه همانند چشم انسان از هم فاصله دارد و مي‌تواند از راه دور با دقت بالا حركت‌ها را در فضا تشخيص دهد. يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي EDGE3 ‌اين است كه قيمتش از Leap‌و Kinect‌ارزان‌تر است.

 

 

 

 

 

 

 

باتري‌هاي پشته‌اي

باتري‌ها هنوز از دور خارج نشده‌اند و Exovolt Plus مي‌خواهد اين مساله را ثابت كند. اين نوع باتري كه با سوارشدن روي يكديگر قدرت خود را افزايش مي‌دهد، از پك‌هاي 5200 ميلي‌آمپر بر ساعت تشكيل شده است كه مي‌تواند به تعداد نامحدود روي يكديگر سوار شده و به دستگاه‌هاي قوي‌تر برق‌رساني كند.

 

 

 

 

 

 

مبدل پي‌اس ويتا براي گوشي‌هاي اندرويدي

GameKlip‌ نام دستگاهي است كه مي‌تواند دسته پلي‌استيشن3 را به گوشي اندرويدي وصل كند و جايگزين DPad ويتا شود. هر چند ظاهر اين مبدل كمي عجيب است، اما به نظر مي‌رسد گزينه خوبي براي گيمينگ جدي است.

 

 

 

 

 

 

 

هدستي براي گيمرها

در Quakecon امسال، هدستي سه‌بعدي معرفي شد كه مي‌تواند كيفيت گيمينگ را به‌طور كامل تغيير دهد. اين هدست را كه Rift نام دارد، id Software توليد كرده است و مي‌تواند بازي‌ها را به‌صورت سه‌بعدي نشان دهد و حس و حال خاصي به بازي‌هاي اول شخص ببخشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

تستر يو‌اس‌بي

امروزه براي خريد فلش‌درايوها، ديگر سرعت انتقال داده مهم نيست، بلكه مواردي همچون زيبايي ظاهري و مدل نيز مدنظر است. اين هاب يو‌اس‌بي‌ كوچك كه چهار ديسك چهار گيگابايتي به آن مي‌خورد، يكي از فلش‌درايوهاي جديد است كه مي‌تواند ظاهري جذاب به ميز كار ببخشد.

 


تاريخ : سه شنبه 7 شهريور 1391برچسب:, | | نویسنده : مقدم |
صفحه قبل 1 ... 3148 3149 3150 3151 3152 ... 3356 صفحه بعد