افزونه GmailChecker در گوگل كروم نصب مي‌شود و يك آيكون جيميل كنار نوار آدرس قرار مي‌دهد.اين آيكون تعداد ايميل‌هاي خوانده نشده را نشان مي‌دهد، با كليك روي اين افزونه نيز مي‌توان به Inbox جيميل دسترسي پيدا كرد . براي نصب اين افزونه به نشاني زير برويد:


تاريخ : دو شنبه 23 مرداد 1391برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

 

اگر شما نگران اين مساله هستيد كه گوگل از اطلاعات شخصي شما سوءاستفاده كند يا آنها را بيش از اندازه در اختيار تبليغ‌كنندگان و ديگر افراد قرار دهد، بد نيست بدانيد راه‌هاي زيادي براي مقابله با افرادي كه به‌دنبال اطلاعات شخصي شما در وب مي‌گردند، وجود دارد. دقيقا شما چه چيزي را مي‌خواهيد خنثي و بي‌اثر كنيد؟ هنگامي كه كوكي‌هاي رديابي، چراغ‌هاي مسيرياب وب و ديگر شناساننده‌هاي موجود در مرورگر خود را غيرفعال مي‌كنيد، واقعا ناشناس نمي‌شويد. هنوز هم ISP شما و سايتي كه از آن بازديد مي‌كنيد چيزهاي زيادي درباره شما مي‌داند و اين امر به‌خاطر اطلاعات شناسايي است كه به‌طور خودكار توسط مرورگر شما ارسال مي‌شود.موسسه پيشرو الكترونيك، سرويس Panopticlick را پيشنهاد مي‌كند كه ميزان ناشناسي مرورگر شما را اندازه‌گيري و به آن نمره‌اي اختصاص مي‌دهد. آزمايش‌ها نشان مي‌دهد اطلاعات قابل شناسايي شما به‌وسيله مرورگرتان ارائه مي‌شود و به همين علت براساس اثرات به‌جا‌مانده از مرورگر مورد استفاده شما، يك درجه عددي براي هر كاربر اختصاص مي‌يابد كه نشان مي‌دهد شناسايي او چه ميزان ساده خواهد بود.دربيشتر مواقع، توضيح گوگل درباره تبليغات شخصي‌سازي‌شده پرمعني‌تر و مفيدتر از سياست حريم خصوصي شركت است. با اين كه قرار‌دادن تبليغات شخصي‌سازي‌شده در برابر شما كاملا به سود گوگل خواهد بود، ولي اين شركت تمام تلاش خود را انجام داده است تا شخصي‌سازي كنوني به‌عنوان يك مزيت براي كاربران به‌حساب بيايد.

استفاده از ابزار گوگل براي انتخاب شبكه‌هاي تبليغاتي

يك مزيت بزرگ در سياست حريم خصوصي گوگل، وجود تعدادي لينك‌ به سرويس‌هايي است كه به شما اجازه مي‌دهد اطلاعاتي را كه با گوگل به اشتراك مي‌گذاريد، ببينيد و مديريت كنيد. برخي از اين اطلاعات شخصي را شما به‌طور داوطلبانه به‌اشتراك مي‌گذاريد و برخي ديگر به‌وسيله گوگل و هنگام جستجو، وبگردي و استفاده از سرويس‌هاي ديگر جمع‌آوري مي‌شود.براي مشاهده تمام چيزهايي كه گوگل درباره شما مي‌داند بايد داشبورد گوگل (Google Dashboard) را باز كنيد. در آنجا شما مي‌توانيد به تمام سرويس‌هاي مرتبط با حساب شما در گوگل دسترسي داشته باشيد؛ سرويس‌هايي نظير جي‌ميل، گوگل داكز، يوتيوب، پيكاسا، بلاگر، AdSense و هر سرويس ديگر مربوط به گوگل. داشبورد همچنين به شما اجازه مي‌دهد افرادي كه با آنها تماس داريد، تقويم، گروه‌هاي گوگل، پيشينه وب، حساب صوتي گوگل و ديگر سرويس‌هاي مربوط به خود را نيز مديريت كنيد.مهم‌تر از همه اين‌كه شما مي‌توانيد اطلاعات شخصي خود را كه به‌وسيله هريك از اين سرويس‌هاي گوگل ذخيره شده است، ببينيد و ويرايش كنيد يا حتي به حذف كامل يك يا چند سرويس بپردازيد. براي ديدن اين‌كه كدام سرويس‌ها به اطلاعات حساب شما دسترسي دارند، روي «وب‌سايت‌هاي مجاز براي دسترسي به حساب» (Websites authorized to access the account) كه در بالاي داشبورد قرار دارد، كليك كنيد.براي بلاك‌كردن يك سرويس مجاز از دسترسي به حساب، وي گزينه «ابطال دسترسي» (Revoke Access) كه كنار نام هر سرويس قرار دارد، كليك كنيد.مدير «ترجيحات تبليغات گوگل» به شما اين امكان را مي‌دهد تا تبليغ‌كنندگان خاصي را بلاك يا تبليغات موردنظر خود را از بين بقيه انتخاب كنيد. روي لينك «تبليغات در وب» (Ads on the Web) كه در ستون سمت چپ قرار دارد، كليك كنيد سپس براي جداكردن دسته‌هاي تبليغاتي كه مي‌خواهيد براي شما نمايش داده شده يا شخصي‌سازي شوند، گزينه «افزودن يا ويرايش» (Add or edit) را كه در منوي «دسته‌بندي‌ها و اطلاعات جمعيتي شما» (Your categories and demographics) قرار دارد، انتخاب كنيد.راه ديگر اين است كه از افزونه Keep My Opt-Outs كه گوگل براي كروم توسعه داده است، استفاده كنيد. همچنين گوگل در برنامه گزينش «طرح تبليغات شبكه‌اي» (NAI) مشاركت مي‌كند. مي‌توانيد برخي تبليغ‌كنندگان آنلاين يا همه آنها را از برنامه NAI انتخاب كنيد، سپس دكمه تائيد را براي قراردادن يك كوكي در مرورگرتان فشار دهيد. اين كوكي به شبكه‌هاي تبليغاتي مي‌آموزد كه تبليغات شخصي‌سازي شده را براي شما به‌ كار نبرد.

افزونه رايگان براي فايرفاكس و گوگل کروم

چند افزونه رايگان براي مرورگرهايي كه در شناسايي و بلاك‌كردن شركت‌هايي كه شما را در وب رديابي مي‌كنند، وجود دارند. براي مثال افزونه Ghostery كه نسخه‌هاي مختلفي براي فايرفاكس و كروم دارد، آيكوني را به نوار ابزار مرورگر شما اضافه مي‌كند كه تعداد افرادي را كه در صفحه كنوني منتظر رديابي اطلاعات شخصي شما هستند، نشان مي‌دهد. مي‌توانيد روي اين آيكون كليك كنيد تا فهرستي از اين افراد را ببينيد و گزينه‌هاي مختلف آن براي بلاك‌كردن يا حذف‌كردن برخي از آنها از فهرست را مشاهده كنيد.افزونه رايگان قطع ارتباط (Disconnect) رويكرد مستقيم‌تري براي از بين بردن ردياب‌هاي شما در وب به‌كار گرفته است. اين افزونه، رديابي‌هايي را كه توسط گوگل، فيس‌بوك، توييتر، ياهو و ديگ انجام مي‌شود، بلاك مي‌كند. همچنين گزينه‌اي در آن وجود دارد كه مي‌توانيد جستجوهاي خود را از حالت شخصي‌سازي‌شده خارج كنيد. افزونه قطع ارتباط، همانند Ghostery، آيكوني در نوار ابزار مرورگر شما قرار مي‌دهد كه تعداد عناصري را كه در صفحه كنوني بلاك شده‌اند، نشان مي‌دهد. روي آيكون كليك كنيد تا پنجره‌اي كه تعداد ردياب‌هاي بلاك‌شده براي هر سرويس را در خود نشان مي‌دهد، باز شود. براي آن كه يكي از اين سرويس‌ها را از حالت بلاك‌كردن رديابي خارج كنيد، بايد روي آن كليك كنيد.البته هنگامي كه اين افزونه را اجرا مي‌كنيد، هر زمان كه به يكي از صفحه‌هاي جي‌ميل، گوگل داكز و ديگر سرويس‌هاي گوگل بازمي‌گرديد يا آن را ريفرش مي‌كنيد، بايد دوباره نام كاربري و رمز عبور خود را وارد كنيد. اين مساله قابل توجيه است؛ زيرا بلاك‌كردن كوكي‌ها باعث مي‌شود گوگل نتواند شما را در حالت «واردشده» نگاه دارد. از طرفي شما قادر خواهيد بود از سرويس‌هاي گوگل از قبيل جستجوكردن، ديدن و ارسال ايميل جديد از طريق جي‌ميل و همچنين دسترسي، توليد، آپلود و دانلود فايل‌هاي گوگلداكز بدون هيچ‌گونه مشكلي استفاده كنيد.از آنجا كه كاربران اينترنت بدرستي درباره اين كه چه كسي فعاليت‌هاي آنها را در وب مشاهده و ثبت مي‌كند، گوگل راهي را ارائه كرده است كه با استفاده از سرويس‌هاي اين شركت مي‌توانيد بدون آن كه تمركز خود را روي خود اطلاعات شخصي بگذاريد، در حفظ آنها موفق باشيد. ISPها و ديگر سرويس‌هاي وب نيز همانند گوگل (يا در برخي مواقع بيشتر از گوگل) اطلاعات شما را رديابي مي‌كنند، ولي تفاوت‌شان در اين است كه خبري از آنها منتشر نشده و كسي نيز متوجه اين گونه دسترسي به اطلاعات شخصي در وب نمي‌شود.در واقع تهديد واقعي حريم خصوصي در وب از جانب سرويس‌هايي است كه ما حتي درباره آنها نشنيده‌ايم يا نمي‌دانيم كه آنها هم در اطلاعات ما سرك مي‌كشند يا خير!

 



تاريخ : دو شنبه 23 مرداد 1391برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

 

امروزه كه همه درگير توييت و لايك و پيامك شده‌اند، واقعا بندرت مي‌توان كسي را پيدا كرد كه از ايجاد يك سرويس جديد ايميل خوشحال بشود. البته مايكروسافت با نو‌كردن سرويس outlook.com خود (كه ربطي به نرم‌افزارش ندارد و يك سرويس ايميل است) در نظر دارد بزودي سرويس وب ميلش را متحول كند و به جاي سرويس پر تبليغ هات‌ميل، اين بار كاركرد را عنصر اصلي سرويس قرار دهد.اين سرويس كه ناگهان تغيير نخواهد كرد، در طول زمان سرويس outlook@ جايگزين hotmail.com ،@msn.com@ و live.com@ خواهد شد. اين مساله كه به دليل كاركرد بالاي سرويس outlook پديده خوبي است، مي‌تواند تاثير بسزايي در جذب كاربر داشته باشد.شركت‌هايي همچون گوگل، ياهو و مايكروسافت توانستند طي دهه گذشته سرويس‌هاي وب ميل را ساده و نرم‌افزارهاي ايميلخوان را تا بخش زيادي از دور خارج كنند.اوت‌لوك به دنبال روند جديد مايكروسافت در تغيير و استفاده از رابط كاربري مترو، ظاهري بسيار شكيل پيدا كرده است. هر چه در لحظه نياز داريم در مركز صفحه وجود دارد و هر چيزي كه نياز به ديدنش نيست، از چشم پنهان شده است.

چرا بايد از اوت‌لوك استفاده كرد؟

يكي از بزرگ‌ترين مزيت‌هاي اوت‌لوك، ويژگي People Hub است كه مستقيما از ويندوزفون آمده است و مي‌تواند تمام حساب‌هاي توييتر و فيس‌بوك دوستانتان را با اوت‌لوك يكپارچه كند و همه امور را از جمله ارسال مطلب در وال دوستان، توييت و... را درون وب‌ميل انجام دهد. همچنين وقتي ايميلي از يك دوست دريافت مي‌كنيد، در ايميلشان، آخرين وضع شبكه‌هاي اجتماعي‌ كه عضو آن هستند نمايش داده مي‌شود.قابليت ديگري كه شايان ذكر است، QuickView نام دارد، سيستم آرشيوي كه ايميل‌ها را به شاخه‌هايي خودكار تقسيم مي‌كند. براي مثال اگر ايميل‌هايي دريافت كنيد كه فايل پيوستي PDF يا اكسل دارد، اين سرويس به طور خودكار آنها را در فولدر Documents قرار مي‌دهد. همچنين ايميل‌هاي داراي عكس، اطلاعات بانكي و... را نيز در شاخه‌هاي مربوط به خود دسته بندي مي‌كند. بهترين بخش اين ويژگي آن است كه مي‌توان فولدرهاي مخصوص خود را هم درست كرد.علاوه بر اين موضوع كه شيوه نمايش اطلاعات در صفحه نخستين بسيار بهتر از جي‌ميل است، قابليت ديگري وجود دارد كه در آن مي‌توان تمام مطالب خبري را به يك فولدر فرستاد؛ مطالبي مانند روزنامه‌هاي ايميلي، اخباري كه وب سايت‌هاي دارنده ايميل برايمان مي‌فرستند و... .در مجموع اوت‌لوك توانسته سرويس وب ميل را وارد مرحله جديدي كند. استفاده از اين سرويس ساده‌تر شده است و علاوه بر اين، براي كساني كه كوچك‌ترين آشنايي با سرويس ايميل ندارند هم روان و قابل فهم است.



تاريخ : دو شنبه 23 مرداد 1391برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

 

ايالات متحده در مقابل تلاش‌هاي كشورهاي چين، روسيه و متحدانشان مقاومت خواهد كرد و كنترل اينترنت را در اختيار سازمان ملل قرار نمي‌دهد.به‌گزارش وب‌سايت ComputerWeekly، آمريكا در ماه دسامبر در كنفرانس بين‌المللي مخابرات (WCIT) نيز همين مساله را مطرح خواهد كرد.گفتني است، اين كنفرانس توسط سازمان ملل برگزار مي‌شود و قرار است اتحاد مخابرات جهاني (ITU) رگولاسيون‌هاي جهاني مخابرات را كه سال 1988 شكل گرفته است، بررسي و به‌روز كنند.برخي از اعضاي ITU به دنبال اين هستند تا كنترل بخش‌هاي مهم اينترنت از جمله ICANN را از آمريكا گرفته و در اختيار سازمان ملل قرار دهند.BBC همچنين گزارش مي‌دهد ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه از كنترل بيشتر ITU حمايت مي‌كند.وي سال 2011 به‌دنبال كنترلي بين‌المللي بر اينترنت بود كه چين و هند نيز آن را پشتيباني كردند.تري كرامر، نماينده آمريكا در WCIT گفت: «ما از گسترش بيش‌ از حد ITR حمايت نخواهيم كرد، چرا كه ممكن است باعث سانسور اطلاعات يا قطع جريان سالم داده‌ها و ايده‌ها شود. آمريكا معتقد است شيوه فعلي اداره اينترنت بسيار موثر است و نيازي به تغيير ساختار نيست.»كنفرانس ITU سوم تا دوازدهم دسامبر امسال در دبي برگزار مي‌شود و شيوه تصميم‌گيري آن نيز، به‌صورت راي‌گيري نخواهد بود. هر كشوري كه با موضوعي مخالفت كند، آن مساله تائيد نخواهد شد.


تاريخ : دو شنبه 23 مرداد 1391برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

 

داستان webOS را با هر معياري بسنجيم، غم‌انگيز است. اين پلتفرم موبايل و گجت كه توسط Palm توسعه يافت، هيچ وقت نتوانست توجه مشتريان را به خود جلب كند و بعد از خريداري اين شركت توسط HP هم با بي‌مهري زياد مواجه شد.پس از چند روز كه webOS از طريق تبلت‌ها و گوشي‌هاي همراه وارد بازار شد، اين سيستم‌عامل توسط شركت كشته شد و تمام وسايل مجهز به اين سيستم‌عامل هم به حراج گذاشته شد. ظاهرا اچ‌پي ديگر تمايلي به حضور در بازار پررقابت موبايل ندارد و آن را از كار انداخته است. نكته جالب اينجاست كه براي پاسخ به خواسته مشتريان و شركت‌هايي كه تا به حال با webOS كار مي‌كردند، بالاخره اين سيستم‌عامل را به جامعه منبع باز ارائه كرد.نام اين پروژه Open WebOS است و به طور كامل در اختيار توسعه‌دهندگان منبع باز قرار گرفته است.با ارائه نخستين نسخه اين سيستم‌عامل، بلاگ Open WebOS در حال حاضر بسيار شلوغ است. هدف مسئولان از اين روند، ايجاد زمينه‌اي پايدار در اين باره است. پيغامي كه اچ‌پي در اين بلاگ قرار داده بود، مشتريان فعلي webOS را عصباني كرده است. در اين پيغام آمده است در نسخه‌هاي آتي webOS سعي خواهد شد پلتفرم‌هاي جديد سخت‌افزاري كه قادر به استفاده از لينوكس+3/3 است، پشتيباني شود. دستگاه‌هاي فعلي به دليل مولفه‌هاي تجاري به كار رفته در آنها، امكان پشتيباني از نسخه‌هاي آتي را نخواهند داشت.

نكته اينجاست كه دارندگان فعلي دستگاه‌هاي webOS به هيچ‌وجه نخواهند توانست از OpenWebOS استفاده كنند. اين ناتوانايي گويا تنها منحصر به لينوكس است؛ چرا كه جامعه آزاد اندرويدي، موفق شده‌ است نسخه‌اي از اندرويد را براي تبلت‌هاي فعلي مجهز به webOS عرضه كنند.هر چند، نسخه ديگري از webOS وجود دارد كه مي‌تواند روي دستگاه‌هاي فعلي نصب شود، اما نسخه كامل Open webOS نمي‌تواند از تمام توانايي‌ اين دستگاه‌ها استفاده كند.بنابراين، مي‌توان گفت كه اچ‌پي خيلي ساده webOS را كشت و مشتريانش را هم فراموش كرد. نكته اينجاست كه سخت‌افزارهاي به كار رفته در دستگاه‌هاي فعلي مجهز به webOS در اختيار خود اچ‌پي است؛ ولي اين شركت تمايلي به ارائه درايورها براي پشتيباني Open WebOS از اين دستگاه‌ها ندارد.در صنعت آي‌تي، تاكنون پيش نيامده بود كه شركتي پلتفرم توليدي خود را نابود و مشتريانش را نيز فراموش كند. هرچند اين عمل كمي شديد به نظر مي‌رسد؛ اما جاي اميدواري است كه پلتفرم webOS از بين نرود و به جامعه آزاد تحويل داده شود.

 



تاريخ : دو شنبه 23 مرداد 1391برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

 عنوان عجیبی است و شاید تخیلی به نظر برسد اما تکنولوژی شارژ بی‌سیم وسایل برقی روز به روز پیشرفت کرده و به زودی چنین چیزی ممکن می‌شود. شاید علت تأخیر اپل در عرضه‌ی iPhone سفید در سال گذشته هم همین مسأله باشد: شارژ بی‌سیم گوشی!Palm یکی  از زیرمجموعه‌های کمپانی بزرگ HP نشان داده که توانایی انجام چنین کاری را دارد و HP نیز از این طرح استقبال کرده ولی فعلاً قدم دیگری برنداشته است. اما علت چیست؟اینتل می‌خواهد از سال آتی، تکنولوژی شارژ بی‌سیم گوشی‌های هوشمند را در گوشی‌ها به کار بگیرد. اولین مسأله این است که باید اولترابوکی (نوت‌بوک‌هایی بسیار باریک که اکنون به نام اولترابوک استاندارد شده‌اند) به همراه داشته باشید که کار آن انتقال موج است. دوم گوشی شماست که باید این قابلیت را داشته باشد و احتمالاً اینتل یک یا چند مدل گوشی که دارای این تکنولوژی باشند را در سال آتی عرضه می‌کند.

مشخصات تکنولوژی شارژ بی سیم اینتل

شاید بگوئید که چرا یک شارژر با سیم استفاده نکنیم؟ یک اولترابوک و گوشی خاص را حمل کنیم که از شارژ بی‌سیم استفاده کنیم؟حتی اگر سیم هم حذف شود باز هم مشکل اصلی در وسایل همراه این است که مقدار انرژی ذخیره شده محدود است. علاوه بر شارژ وسیله‌ی اصلی باید یک گوشی هم شارژ شود و این خود مشکل جدیدی است. اما این تکنولوژی نوپا مزایای خاص خود را دارد و در آینده کاربردهای آن بیشتر و بهینه‌تر خواهد شد.

منبع: pocketnow



تاريخ : یک شنبه 22 مرداد 1391برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

 

267-7.jpg

محققان به دنبال طراحي نسل جديد تلفن همراه هوشمند معطر با قابليت انتشار بوهاي مختلف پس از هر بار شارژ كردن است.طراحان تلفن هاي همراه هوشمند براي پيشي گرفتن از رقبا دست به ابتكارات مختلفي در طراحي اين محصولات مي زنند و اكنون شركت سامسونگ قصد دارد با طراحي و توليد تلفن هاي هوشمند معطر، بازار را در اختيار بگيرد.جزئيات دقيقي از طرح تلفن همراه هوشمند معطر منتشر نشده است، اما اين محصول مانند برخي نمونه هاي مشابه مانند برچسب معطر، مخزن يا تراشه عطري نخواهد بود.پيش بيني مي شود طراحان از يك نوع اسفنج شيميايي عطري در ساخت نسل جديد تلفن همراه هوشمند استفاده كنند كه با هر بار شارژ كردن باتري، اسفنج نيز به وسيله يك كابل USB‌ شارژ شده و بوي دلخواه بر روي دستگاه ذخيره مي‌شود.



تاريخ : یک شنبه 22 مرداد 1391برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

 

ناسا تصویری از رشته شلاق مانند خورشیدی منتشر کرده که بیش از یک میلیون مایل بالای سطح خورشیدی فوران کرده است.

 این صحنه توسط رصدخانه دینامیک خورشیدی شکار شده است.

بر اساس اعلام ناسا، این رشته ها، ابرهای خنک تری از مواد خورشیدی هستند که توسط نیروهای مغناطیسی ناپایدار در بالای سطح خورشید ایجاد می شوند.

این رشته که به شکل تیره ای در تصویر نشان داده شده به مدت چند روز قابل مشاهده بوده است.این رشته ها، حلقه های بزرگی از گازهای درخشان هستند که می توانند به ارتفاع صدها هزار مایلی در بالای سطح خورشید برسند.



تاريخ : یک شنبه 22 مرداد 1391برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

 

آدیداس امسال به عنوان اسپانسر رسمی لباس های ورزشی المپیک لندن ۲۰۱۲ انتخاب شده است. این شرکت به عنوان بخشی از برنامه تبلیغاتی خود طی المپیک، طرح miadidas Customisers را اجرا کرده که به هنرمندان اجازه می دهد تا کفش ورزشی خیالی دلخواه شان را طراحی کنند. یکی از افراد شرکت کننده در این طرح، Nash Money طراح معروف کفش است که کفش متصل به توییتر را ارائه کرده است. این کفش قرمز از محصولات سری AdiPower Barricade آدیداس است که به یک ال سی دی کوچک تک رنگ مجهز شده تا توییت ها را دریافت کرده و به نمایش گذارد. این کفش ها نه تنها می تواند توییت های یک اکانت خاص را به نمایش بگذارند، بلکه می توانند خودشان هم توییت هایی را ارسال کنند. اگر چه این محصول فعلا فقط یک ایده و طرح اولیه است که تنها در کمپین تبلیغاتی آدیداس دیده می شود، اما شاید بتوان تصور کرد که در المپیک Rio 2016 شاهد همراهی این کفش دیجیتال با قهرمانان باشیم. دیگر نکته جالب این کفش، سه نوار کناری آن هستند، که می توان از طریق یک کنترل از راه دور رنگ آنها را تغییر داد و یا میزان درخشندگی و روشنایی شان را تنظیم کرد. این دستگاه کنترل و مانیتور آقای نش، در واقع یک گلکسی تب سامسونگ است که درون کیفی از جنس کفش های Barricade آدیداس قرار دارد. 



تاريخ : یک شنبه 22 مرداد 1391برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

 

مریخ نورد Curiosity به تازگی توانسته با موفقیت بر سطح سیاره سرخ فرود آمده و با عکس های ارسالی خود ، همه طرفداران دانش و کیهان شناسی را به وجد آورد. اما شاید داستان دوربین هایی که این تصاویر را برای مان تهیه دیده و به زمین ارسال می کنند، جذاب تر از خود تصاویر باشد. فکر می کنید دوربین های «آزمایشگاه علمی مریخ» چند مگاپیکسلی باشند؟ این مریخ نورد به ۱۲ دوربین تصویربرداری مختلف مجهز شده است که دقیقا نمی دانیم هر یک چه رزولوشن و کیفیتی دارند. اما آنچه که مشخص است، دوربین های اصلی این ربات از سنسورهای ۲ مگاپیکسلی! بهره می برند. بله، درست است، احتمالا دوربین موبایل ارزان قیمت مادربزرگ شما از چشمان این غول 2.5 میلیارد دلاری رزولوشن بیشتری دارد. اما چرا ناسا علی رغم این هزینه هنگفت و ارسال مریخ نورد خود به چنین فاصله بسیار طولانی، تنها به دریافت عکس های ۲ مگاپیکسلی از این سفر تفریحی رضایت داده است؟ بخش مهمی از داستان به این موضوع بر می گردد که ساخت مریخ نورد از سال ۲۰۰۴ آغاز شده و شما تکنولوژی های آن سال را در بیشتر بخش های این گجت مشاهده می کنید. مایک راوین از MSSS مدیر پروژه دوربین این ماموریت است. وی می گوید:‌ «تصور عموم بر این است که پروژه هایی مانند مریخ نورد از تکنولوژی های بسیار پیشرفته ای استفاده می کنند. اما گاهی اوقات باید کمی واقع بینانه تر به موضوع نگاه کرد. این طرح در سال ۲۰۰۴ به ناسا پیشنهاد شده و شما نمی توانید چیزی را پیشنهاد داده و چیز دیگری تولید کرده و تحویل دهید. دوربین ۲ مگاپیکسلی با حافظه داخلی ۸ گیگابایتی هم برای سال ۲۰۰۴ چندان بد به نظر نمی رسد! اما مطمئنا با چیزی که امروزه روی اسمارت فون های تان دارید قابل مقایسه نیست.» و البته باید پهنای باند ارتباطی میان مریخ و زمین، و همچنین مدت زمان ۱۳ دقیقه ای رسیدن سیگنال ها به سیاره مان را هم باید در نظر بگیریم. اگر ناسا از دوربین های با کیفیت بالاتری استفاده می کرد، مطمئنا دریافت آن حجم از اطلاعات در مدت زمان قابل قبول بسیار سخت تر می شد. شاید از اینکه دوربین های سه بعدی ویژه ای که توسط جیمز کامرون برای «آواتار» ابداع شد، در این پروژه مورد استفاده قرار نگرفته اند، تاسف بخورید. اما باید پذیرفت که تکنولوژی هنوز آماده استفاده از این گونه ابزارها در جاهایی با چنان فاصله ای نیست و احتمالا باید منتظر دریافت عکس های رنگی سه بعدی از مریخ نورد نسل های آینده باشیم. در عکس پایین می توانید محل قرارگیری دوربین های مریخ نورد Curiosity را ببینید.


marsrovercams-001_narenji_ir.jpg

 


تاريخ : یک شنبه 22 مرداد 1391برچسب:, | | نویسنده : مقدم |
صفحه قبل 1 ... 3161 3162 3163 3164 3165 ... 3356 صفحه بعد