در میان هیاهوی معرفی گوشیهای خانوادهی میت ۲۰، ریچارد یو، مدیرعامل هواوی تایید کرد که سال آینده شاهد عرضهی گوشی تاشدنی هواوی خواهیم بود. او همچنین به این مسئله اشاره کرد که گوشی انعطافپذیر هواوی از استاندارد ارتباطی نسل پنجم (5G) نیز پشتیبانی خواهد کرد. گفتههای یو همراستا با گفتههای رئیس موقت هیئتمدیرهی هواوی، کن هو است که ماه پیش در جریان کنفرانس اقتصاد جهانی اعلام کرده بود اولین گوشی Huawei با پشتیبانی از ارتباط نسل پنجم، یک گوشی تاشدنی خواهدبود. به گفتهی هو، این محصول در ماه ژوئن سال آینده از راه خواهد رسید.
در ماه سپتامبر نیز مدیرعامل هواوی به نشریهی آلمانی Die Welt گفته بود که گوشیهای تاشدنی جایگزین رایانههای شخصی خواهندشد؛ چرا که این ابزارها در جیب جا میشوند و در زمان باز شدن نیز میتوانند نمایشگری در اندازهی یک تبلت را به کاربران عرضه کنند.
تصاویر مرتبط با پتنت ثبتشده برای گوشی تاشدنی سامسونگ
اگر همهچیز طبق برنامه پیش برود، اولین گوشی تاشدنی با نمایشگر انعطافپذیر توسطسامسونگ عرضه خواهد شد. در حال حاضر از این محصول با نام گلکسی F یاید میشود و احتمالا در جریان کنفرانس توسعهدهندگان سامسونگ در روز شانزدهم آبانماه (هفتم نوامبر) در لاسوگاس، با مشخصات فنی آن هم آشنا خواهیمشد.
براساس گفتهها، گلکسی F دارای نمایشگری ۴.۶ اینچی است که پس از قرارگیری در حالت تبلت به اندازهی ۷.۳ اینچ میرسد. در ماه آگوست نیز دیجی کُه، مدیر بخش موبایل سامسونگ اعلام کردهبود که گلکسی اس ۱۰ اولین محصول سامسونگ با پشتیبانی از استاندارد ارتباطی نسل پنجم نخواهد بود. این اظهارنظر باعث شده است که از گلکسی F بهعنوان اولین محصول Samsung با پشتیبانی ار ارتباط نسل پنجم نام بردهشود.
گوگل در نظر دارد تا نحوهی ارائهی اپلیکیشنهای موبایل را در اروپا تغییر دهد. در واکنش به یافتههای اتحادیهی اروپا مبنی بر اقدامات انحصارگرایانهی گوگل، این شرکت سازوکار دسترسی شرکتها به فروشگاه اپلیکیشنهای Google یا گوگل پلی را تغییر میدهد، از این پس، شرکتها باید برای گوشیهایی که در اتحادیهی اروپا عرضه میشوند، مبلغی را بهعنوان حقامتیاز استفاده از فروشگاه اپلیکیشنها به گوگل پرداخت کنند.
در گذشته برای دسترسی به فروشگاه اپلیکیشنهای گوگل، تولیدکنندگان ملزم بودند تا از موتور جستجوی گوگل و مرورگر کروم بهصورت پیشفرض در محصولات خود استفاده کنند؛ اما حال که این پیششرط با پرداخت حقامتیاز جایگزین شده، مرورگرها و موتورهای جستجوی رقیب که توسط شرکتهایی همچون مایکروسافت ارائه میشوند، موقعیت بهتری برای رقابت با غول دنیای جستجو خواهند داشت. در عین حال، چنین تغییر رویهای به گوگل اجازه میدهد تا جایگاه خود را در بازار پرسود دستگاههای همراه حفظ کند.
وادار کردن شرکتها به استفاده از موتور جستجوی گوگل و مرورگر کروم باعث شده بود تا گوگل با اتهام سوءاستفاده از موقعیت خود در دنیای موبایل و اقدامات انحصارگرایانه روبهرو شود؛ اتهامی که در نهایت منجر به جریمهی ۵ میلیارد دلاری برای این شرکت شد.
مقالههای مرتبط:
هرچند گوگل خواستار تجدیدنظر در رابطه با حکم صادرشده از سوی کمیسیون اروپا شده است؛ اما از این پس غول دنیای جستجو از سازوکار جدیدی (دریافت حقامتیاز برای فروشگاه اپلیکیشنها) در اروپا استفاده میکند. بر این اساس، محصولاتی که پس از هفتم آبانماه (۲۹ اکتبر) در ۲۸ کشور عضو اتحادیهی اروپا و همچنین ایسلند، لیختناشتاین و نروژ عرضه میشوند، مشمول پرداخت حقامتیاز برای گوگل پلی خواهندشد.
اگرچه میزان حقامتیاز فاش نشده است؛ اما سامسونگ، هواوی و دیگر شرکتها ملزم به پرداخت این مبلغ خواهند بود. عدم الزام به استفاده از موتور جستجوی گوگل و مرورگر کروم، بدین معنی است که شرکتها انتخابهای بیشتری خواهند داشت و میتوانند از رقبایی همچون موتور جستجوی بینگ و مرورگر فایرفاکس استفاده کنند؛ چنین تغییری بهمعنای توانایی شخصیسازی بیشتر سیستمعامل نیز خواهدبود.
بهگفتهی یکی از تحلیلگران موسسهی Atlantic Equities، بهنام جیمز کوردوال:
این توافق جدید، معاملهای غیرعلنی که میان تولیدکنندگان و گوگل انجام میشد - یعنی دسترسی به فروشگاه اپلیکیشنها در ازای استفاده از موتور جستجوی گوگل و مرورگر کروم بهصورت پیشفرض – را به معاملهای آشکار تبدیل کرده است.
جف بلیبر، یکی از تحلیلگران فناوری در موسسهی CCS Insight نیز میگوید:
گوگل راه جدیدی پیدا کرده است تا اطمینان حاصل کند که اندروید بهنفع این شرکت کار میکند.
هرچند بسیاری از مدیران فعال در دنیای موبایل معتقد بودهاند که کاربران اروپایی علاقهی چندانی به دستگاههای فاقد خدمات گوگل نخواهند داشت؛ اما رسواییهای اطلاعاتی که شرکتهای بزرگ آمریکایی همچون گوگل و فیسبوک در آن نقش داشتهاند، این کاربران را بهسوی گزینههای جایگزین سوق دادهاند.
برای مثال، تولیدکنندگان دستگاههای اندرویدی میتوانند از موتورهای جستجویی همچون Qwant و DuckDuckGo استفاده کند که در زمینهی حریمشخصی کاربران سختگیرانهتر عمل میکنند. هردو موتور جستجوی یادشده پیش از این اعلام کرده بودند که بهدلیل محدودیتهای گوگل، نتوانستهاند با تولیدکنندگان دستگاههای اندرویدی به توافقی جهت همکاری دست پیدا کنند.
علاوهبراین، همکاران سختافزاری گوگل آزاد خواهند بود تا از نسخههای رقیب اندروید همچون FireOS محصول آمازون استفاده کنند؛ هرچند که دستگاههای مجهز به این سیستمعامل به فروشگاه اپلیکیشنهای گوگل دسترسی نخواهند داشت. هیروشی لاکهایمر، مدیر ارشد گوگل طی مطلبی که در وبلاگ خود منتشر کرده، گفته است:
در هفتهها و ماههای آینده، از نزدیک با شرکای اندرویدی خود کار میکنیم تا انتقال به این طرح جدید انجام شود.
آمازون، سامسونگ و هواوی از پاسخ به تقاضای رویترز جهت اظهارنظر در رابطه با این تغییرات خودداری کردهاند. کمیسیون اروپا نیز اعلام کردهاست که تصمیمگیری در رابطه با چگونگی پیروی از قوانین در اروپا برعهدهی Google خواهد بود؛ اما آنها با دقت تغییرات ایجاد شده را زیر نظر خواهند داشت.
بهطور معمول، کمیسیون اروپا به شرکتها اجازه میدهد تا براساس بازخوردهای دریافت شده از مشتریان و رقبا، اقدامات مربوط به پیروی از قوانین را تغییر دهند؛ اما در عین حال، پایان ندادن به رویههای غیرقانونی جریمههای بیشتری را بههمراه خواهد داشت.
پژوهش جدید دانشمندان انگلیسی نشان میدهد که علل ریشهای بیماریهای رایج نورودژنراتیو (تخریبکنندهی عصب) نظیر آلزایمر یا پارکینسون میتواند به قبل از تولد بازگردد و ناشی از خطاهای ایجادشده در DNA باشد. این نوع بیماریها شایع هستند؛ ۵/۷ میلیون فرد مبتلا به آلزایمر در آمریکا زندگی میکنند و در این کشور در حدود نیم میلیون بیمار مبتلا به پارکینسون هم وجود دارند. با وجود این فقط حدود ۵ درصد بیماران مبتلا، دارای سابقهی خانوادگی ابتلا به این بیماریها هستند که ما بتوانیم فرض کنیم که عوامل خطرساز ژنتیکی را از والدین خود دریافت کردهاند. هدف پژوهش منتشرشده در ژورنال Nature Communications، کسب آگاهی بیشتر در مورد علل ژنتیکی غیر توارثی این بیماری بودهاست. پاتریک چینری، پژوهشگر مطالعه میگوید:
ما شاهد افزایش تعداد افراد مبتلا به بیماریهایی نظیر آلزایمر هستیم؛ ولی هنوز چیز زیادی در مورد علل اصلی این بیماریها نمیدانیم. هر چند میدانیم که ژنتیک دارای نقش است؛ ولی سوال این جاست که چرا افرادی که دارای سابقهی خانوادگی این بیماری نیستند، هم به این بیماری دچار میشوند؟
در این نوع از بیماریهای شایع عصبی، پروتئینهای آسیبدیده در مغز تجمع پیدا میکنند و منجر به تخریب سلولهای سالم عصبی و ایجاد علایمی نظیر از دست دادن حافظه، مشکل در کنترل حرکات و تغییرات شخصیتی میشوند. پژوهشگران بر این باور بودند که مغز شاید حاوی خوشههای کوچکی از سلولهای دارای اشتباهات ژنتیکی باشد که منجر به تولید چنین پروتئینهای سمی و تغییر شکلیافتهای میشوند.
این سلولهای دارای خطا میتوانند در کل مغز انتشار پیدا کنند و در نهایت موجب ایجاد بیماری در فرد شوند. بهمنظور بررسی این تئوری، پژوهشگران ۱۷۳ نمونه بافت مغزی را ازبانک زیستی نیوکاسل که متعلق به افرادی بود که مغزشان پس از مرگ به منظور پژوهش به این مرکز اهدا شدهبود، مورد بررسی قرار دادند. نمونهها شامل بافت مربوط به مغز ۵۴ نفر میشد که ۱۴ نمونه از آنها سالم بودند، ۲۰ نمونه مبتلا به آلزایمر بودند و ۲۰ نمونه هم متعلق به افرد مبتلا به نوعی از زوال عقل با عنوان زوال عقل با اجسام لویی بود. پژوهشگران ۱۰۲ ژن سلولهای مغزی را که میدانستند با بیماریهای نورودژنراتیو رایج در ارتباط هستند، تعیین توالی کردند و جهشهای خودبهخودی را در نیمی از مغزهای مورد آزمایش، مشاهده کردند. جهشهای خودبهخودی جهشهایی هستند که در هنگام بارداری اتفاق افتاده و از والدین به ارث نرسیدهاند. چینری گفت:
مقالههای مرتبط:
این جهشها احتمالا زمانی اتفاق میافتند که مغز ما در هنگام بارداری در حال رشد است، بهعبارت دیگر این جهشها آنجا منتظر نشستهاند تا موجب بروز مشکلاتی در زمان پیری ما شوند.
پژوهشگران از مدلسازی ریاضی برای نشان دادن میزان شیوع خوشههای سلولهای مغزی حاوی این جهشها استفاده کردند. چینری گفت:
این خطاهای ژنتیکی در DNA، هنگام تقسیم سلولها رخ میدهند و می توانند علت این موضوع باشند که چرا با اینکه برخی افراد دارای سابقهی خانوادگی ابتلا به بیماریهایی نظیر زوال عقل نیستند، خودشان به این بیماریها دچار میشوند.
پژوهشهای بیشتری لازم است تا مشخص شود که آیا این جهشها در بیماران مبتلا به زوال عقل فراوانی بیشتری دارند یا نه و این خیلی زود است که بگوییم این پژوهش به تشخیص یا درمان این بیماریها کمک خواهد کرد. چینری افزود:
یافتههای ما ممکن است بتواند علت تفاوت آلزایمر و پارکینسون را توضیح دهد. خطاهای DNA در الگوهای مختلف سلولهای مغزی ممکن است بهصورت نشانههای متفاوتی از بیماریها تظاهر پیدا کند.
البته پژوهشگران این جهشها را در تمام نمونههای مغزی افراد داری زوال عقل مشاهده نکردند. شاید علت این امر آن باشد که آنها فقط میتوانستند از مناطق کوچکی از هر مغز نمونهبرداری کنند (کل مغز در اختیار آنها قرار داده نمیشد). آنها همچنین این جهشها را در مغز افراد مبتلا به پارکینسون مورد بررسی قرار ندادند، بنابراین کار زیادی لازم است تا ببینیم که آیا این تئوری در مورد بیماری پارکینسون و احتمالا دیگر بیماریهای عصبی مشابه نیز تایید میشود یا نه. در واقع هنوز زود است که بگوییم این جهشها علت این بیماریها هستند، ولی این پژوهش تئوری جدیدی را معرفی کردهاست که حاصل آن انجام پژوهشهای بیشتری در این زمینه خواهد بود.
مستندات مربوط به ثبت درخواست پتنت جدید سامسونگ نشان میدهد که احتمالا گوشی هوشمند گلکسی اس ۱۰ با سنسور اثر انگشت زیر نمایشگر نوری معرفی خواهد شد؛ البته نخستین بار نیست که چنین پتنتی از سوی غول بزرگ فناوری کرهای ثبت میشود، اما ظاهرا از بین پتنتهای ثبتشده، این مورد پیشرفتهترین راهکاری محسوب میشود که تاکنون در مورد سنسور اثر انگشت نوری زیر نمایشگر به ثبت رسیده است.
مقالههای مرتبط:
شایعههای مربوط به حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر FOD به چند سال قبل باز میگردد. با معرفی گلکسی اس ۹ بدون چنین حسگری، توجهها به گلکسی نوت ۹ معطوف شد؛ اما از آنجا که گلکسی نوت ۹ نیز چنین قابلیتی نداشت، گمانهزنیها به یک محصول میانرده اشاره میکردند و در نهایت اکنون نوبت به گلکسی اس ۱۰ سامسونگ رسیده است. در حالی که سامسونگ میتواند بهراحتی از تولیدکنندهی دیگری برای تولید سنسور مورد نظر خود کمک بگیرد، اما ظاهرا واحد تحقیق و توسعهی این شرکت، قصد دارد تا بهصورت داخلی چنین ماژولی را تولید کند.
سازمان مالکیت معنوی (WIPO)، مستندات مربوط به پتنت جدید سامسونگ را منتشر کرد، عنوان این پتنت «دستگاه الکترونیکی بههمراه سنسور بیومتریک» است که اوایل سال جاری میلادی بهثبت رسیده؛ البته درخواست اولیه برای ثبت آن به ماه آوریل ۲۰۱۷ بازمیگردد. پتنت Samsung به یک سنسور نوری مربوط میشود که زیر نمایشگر گوشی قرار دارد. قسمت اصلی مربوط به سنسور، حساس به فشار بوده و درست شبیه به کلی هوم در مدلهای گلکسی و نوت است. پیشتر گفته شده بود که سامسونگ در گلکسی اس۱۰ از بهترین سنسور اثر انگشت کوالکام بهره میگیرد.
درنظر داشته باشید که تاریخ ثبت اولیهی پتنت به سال گذشتهی میلادی بازمیگردد؛ از این رو احتمال آنکه تصویر فوق مربوط به گلکسی اس ۱۰ باشد،د بسیار دور از ذهن است. هرچند آنچه در این پتنت نشان داده میشود، احتمالا مربوط به گوشیهای آیندهی سامسونگ میشود و در نتیجه گمانهزنی را بهسمت این میبرد که گلکسی اس ۱۰ سامسونگ با اسکنر اثر انگشت نوری زیر نمایشگر به بازار معرفی خواهد شد. در نهایت باید منتظر بمانیم تا ببینیم سامسونگ برای گلکسی اس ۱۰ و سنسور اثر انگشت زیر نمایشگر آن چه تصمیمی میگیرد.
طبق گزارش منتشر شده از سونی، گوشیهای اکسپریا XZ پریمیوم، XZ1 و XZ1 کامپکت بهروزرسانی اندروید 9 را در تاریخ ۴ آبان ۱۳۹۷ (۲۶ اکتبر ۲۰۱۸) دریافت خواهند کرد؛ این در حالی است که بهروزرسانی مذکور در تاریخ ۱۶ آبان ۱۳۹۷ (۷ نوامبر ۲۰۱۸) برایاکسپریا XZ2 پریمیوم منتشر میشود.
در کنار پرچمداران، برخی از محصولات میانردهی این شرکت ژاپنی نیز از جمله اکسپریا XA2 ، XA2 الترا و XA2 پلاس، در تاریخ ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ (۴ مارس ۲۰۱۹) به اندروید پای دسترسی پیدا خواهند کرد. البته سونی همیشه بهروزرسانیهای خود را در فازهای متفاوتی منتشر کرده است؛ به این معنی که با توجه به موقعیت جغرافیایی کاربران، احتمال دارد که آپدیت مذکور نسبت به تاریخ اعلام شده با تاخیر به دست کاربران برسد. این موضوع درمورد افرادی که از شرکتهای مخابراتی خاصی استفاده میکنند، هم صدق میکند.
کاربران با نصب آخرین نسخهی اندروید میتوانند از ویژگیهای مفیدی از جمله روشنایی انطباقی (Adaptive Brightness) و باتری انطباقی (Adaptive Battery) بهره ببرند. این دو ویژگی با استفاده از هوش مصنوعی سعی میکنند عملکرد باتری را بهبود ببخشند؛ به این صورت که روشنایی انطباقی به صورت خودکار سطح روشنایی صفحه را با محیط تطبیق میدهد و قابلیت دیگر هم با محدود کردن مصرف انرژی برنامههای کمتر استفاده شده، در عمر باتری تاثیر مثبتی میگذارد؛ علاوهبر این، کاربران قادر خواهند بود اسکرینشاتهای خود را مستقیما از نوار اعلانها حذف، اصلاح یا ارسال کنند. پنل کنترل صدا هم دستخوش تغییر قرار گرفته است و در سمت چپ پنل نمایشگر به تصویر کشیده میشود.
بهروزرسانی اندروید 9 پای برای گوشیهای اکسپریا XZ2 و نسخهی کامپکت XZ2 مدتی پیش منتشر شد و اکسپریا XZ3 هم به صورت پیشفرض با آخرین نسخهی اندروید به بازار عرضه شد. Sony به کاربران توصیه کرده است که قبل از آپدیت گوشیهای خود حتما فضای خالی برای نصب فایلهای موقت در حافظه داشته باشند. ظرفیت باتری هم باید به اندازهای باشد که محصول مورد نظر بتواند در طول پروسهی بهروزرسانی دوام بیاورد و خاموش نشود.
ناگفته نماند که شرکتهای HTC و هواوی هم قصد دارند محصولات خود را به اندروید 9 بهروزرسانی کنند. این محصولات، U12 پلاس (HTC)، هواوی P20 و خانواده میت 10 را شامل خواهند شد.
یکی از مهمترین عوامل خرید یک خودروی الکتریکی، مسافتی است که میتوان هر بار شارژ بدون آلایندگی رانندگی کرد. در خودروهای احتراقی، مخزن سوخت بهاندازهی کافی بزرگ است تا مسافتهای طولانی بهراحتی طی شود؛ اما در مدلهای برقی، هنوز فناوری پکهای باتری توسعهی لازم را نکرده است. نگرانی از میزان شارژ باتری خودرو و توقف در حاشیهی جاده، بهقدری مهم است که از خرید یک خودروی برقی جلوگیری شود. خودروسازان با درنظر گرفتن مسافت مورد نیاز برای رانندگی روزانه و اضطراب تمام شدن شارژ باتری در مشتریان، فناوری خودروهای برقی را گسترش دادهاند. بر اساس دادههای موجود، یک شهروند آمریکایی روزانه ۶۵ کیلومتر مسافت با خودرو طی میکند.
با بیشتر خودروهای برقی سال ۲۰۱۸ میتوان ۱۶۰ تا ۲۶۰ کیلومتر مسافت رانندگی کرد؛ البته باتوجه به اینکه فناوری باتری هرروز در حال پیشرفت است، مدلهایی که به پیشرفتهترین پکهای باتری مجهز هستند با شعاع حرکتی و البته قیمت بالاتری عرضه میشوند. در این مقاله قصد داریم، صرف نظر از قیمت، خودروهای برقی بازار جهانی با بیشترین ظرفیت پیمایش را شناسایی کنیم. همانطور که احتمالاً حدس زدهاید، بیشتر این فهرست در اختیار محصولات تسلا قرار دارد؛ البته در صورت اضافه کردن مدلهای پلاگین هیبرید، فهرست بلندتری خواهیم داشت اما در این مطلب، تمرکز اصلی خودروهای تمام برقی هستند. تمام اطلاعات مربوط به شعاع حرکتی و مصرف انرژی، بر اساس گزارش آژانس حفاظت محیط زیست ایالات متحده آمریکا (EPA) آورده شده است.
پیش از معرفی این فهرست، به پنج عامل مهم در مصرف انرژی خودروهای برقی اشاره میکنیم.
عوامل مهم در مصرف خودروهای برقی
مصرف خودروهای برقی، بر اساس اطلاعات آزمایشی برآورد میشود؛ بنابراین در محیط واقعی، شرایط مصرف انرژی و شعاع حرکتی متفاوت است. برخلاف خودروهای احتراقی، مصرف مدلهای تمام برقی در سرعت ثابت بزرگراه بیشتر از رانندگی شهری است؛ اما شروع و توقف سریع، هم بر باک بنزین و هم بر پک باتری اثر منفی میگذارد. بر اساس آخرین پژوهشهای انجام شده، دمای هوا تأثیر مستقیم بر مصرف خودرو برقی دارد؛ در دمای منفی یک و مثبت ۳۵ درجهی سلسیوس ، شعاع پیمایش بهترتیب تا ۵۷ و ۳۳ درصد کاهش پیدا میکند.
مقالهی مرتبط:
استفاده از تجهیزات رفاهی مانند بخاری و کولر، بیشترین انرژی ممکن را از باتریها میگیرد؛ بر اساس توصیهی کارشناسان، باید قبل از حرکت و هنگامی که خودرو در حال شارژ است، کابین را باتوجه به نیاز، گرم یا سرد کرد. شاید یکی از بزرگترین سؤالهای افراد، در مورد طراحی و بدنهی متفاوت خودروهای برقی باشد؛ باید توجه کرد که مقاومت هوا، نقش مهمی در مصرف سوخت و انرژی دارد. خودروهای برقی با تمرکز ویژه به بدنهی آیرودینامیک طراحی میشوند. همانند خودروهای بنزینی، در مدلهای برقی هم رانندگی با پنجرهها یا سانروف باز، مقاومت هوا و مصرف انرژي را افزایش میدهد.
مورد آخر که باید در مصرف خودروهای برقی به آن توجه شود؛ سطح و شیب جاده است. اگر مسیر حرکت شیب سربالا داشته باشد، پک باتری خیلی زود خالی از انرژی خواهد شد. در ادامه پنج خودروی برقی مدل ۲۰۱۸ بازار جهانی با بیشترین شعاع حرکتی معرفی شده است؛ مصرف انرژی خودروهای برقی بر اساس فرمول MGPe و تبدیل به لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، محسابه شده است.
۵- نیسان لیف
۲۴۳ کیلومتر با هربار شارژ
قیمت مدل پایه: ۲۹ هزار و ۹۹۰ دلار
نسل دوم نیسان لیف در مقایسه با سال ۲۰۱۰ و نسل اول، پیشرفت قابل توجهی کرده است؛ از طراحی خارجی و داخلی تا عملکرد و مصرف انرژی، محصول ژاپنیها در سال ۲۰۱۸ خودروی برقی بهتری است. نهایت مسافتی که نسل اول لیف با هر بار شارژ طی میکرد، ۱۷۲ کیلومتر بود؛ در یک تبدیل ساده مصرف نیسان لیف ۲۰۱۸ در بزرگراه و شهر، ۲.۳۵ و ۱.۸۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر محاسبه میشود.
۴- شورولت بولت
۳۸۳ کیلومتر با هربار شارژ
قیمت مدل پایه: ۳۷ هزار و ۴۹۵ دلار
هاچبک تمام برقی شورولت از سال ۲۰۱۶ در حال تولید است؛ کابین جادار، مصرف کم و فناوری تکپدال، بولت (Bolt) را رقیبی جدی برای محصولات تسلا نشان میدهد. بولت که در سال ۲۰۱۷ ازنظر چند نشریهی بزرگ آمریکا بهعنوان بهترین خودروی سال انتخاب شد، در کانادا، نروژ و کرهی جنوبی مشتری دارد. مصرف شورولت بولت در شهر و بزرگراه، ۱.۸۴ و ۲.۱۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.
۳- تسلا مدل X
۴۷۵ کیلومتر با هربار شارژ
قیمت مدل پایه: ۹۹ هزار ۵۰۰ دلار
کراساور لوکس مدل X، پرمصرفترین محصول تسلا است، اما باز هم ازنظر شعاع حرکتی، بالاتر از خودروهای برقی برندهای دیگر قرار میگیرد. مدل X در نسخههای مختلف با پکهای باتری متفاوت عرضه میشود؛ وزن زیاد، دلیل اصلی مصرف بالای خودروی ایلان ماسک است. تسلا مدل X در هر ۱۰۰ کیلومتر شهر و بزرگراه، بهترتیب ۲.۵۸ و ۲.۴۸ لیتر سوخت مصرف میکند.
۲- تسلا مدل 3
۴۹۹ کیلومتر با هربار شارژ
قیمت مدل پایه: ۴۹ هزار دلار
سدان سایز متوسط لوکس مدل 3، پرتقاضاترین محصول تسلا است؛ درواقع قیمت پایینتر و شعاع حرکتی مناسب، دلیل اصلی بازار شلوغ این مدل است. مدل 3 با سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک و دو موتور برقی، ۵۵ هزار دلار قیمت میخورد. تیپ استاندارد تسلا مدل 3 در هر ۱۰۰ کیلومتر شهر و بزرگراه، ۱.۷۳ و ۱.۹۱ لیتر سوخت نیاز دارد.
۱- تسلا مدل S
۵۳۹ کیلومتر با هربار شارژ
قیمت مدل پایه: ۹۹ هزار و ۸۰۰ دلار
پرچمدار فعلی تسلا، سدان بزرگ مدل S است که در گرانترین نسخه، تنها در زمان ۲.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. مصرف مدل S در شهر و بزرگراه معادل ۲.۳۱ و ۲.۲۴ لیتر است. دو مدل مورد انتظار تسلا، نسل دوم رودستر و کامیون سمی (Semi) با شعاع حرکتی ۱۰۰۰ و ۸۰۵ کیلومتر، تا سال ۲۰۲۰ عرضه خواهند شد.
یکی از مهمترین عوامل خرید یک خودروی الکتریکی، مسافتی است که میتوان هر بار شارژ بدون آلایندگی رانندگی کرد. در خودروهای احتراقی، مخزن سوخت بهاندازهی کافی بزرگ است تا مسافتهای طولانی بهراحتی طی شود؛ اما در مدلهای برقی، هنوز فناوری پکهای باتری توسعهی لازم را نکرده است. نگرانی از میزان شارژ باتری خودرو و توقف در حاشیهی جاده، بهقدری مهم است که از خرید یک خودروی برقی جلوگیری شود. خودروسازان با درنظر گرفتن مسافت مورد نیاز برای رانندگی روزانه و اضطراب تمام شدن شارژ باتری در مشتریان، فناوری خودروهای برقی را گسترش دادهاند. بر اساس دادههای موجود، یک شهروند آمریکایی روزانه ۶۵ کیلومتر مسافت با خودرو طی میکند.
با بیشتر خودروهای برقی سال ۲۰۱۸ میتوان ۱۶۰ تا ۲۶۰ کیلومتر مسافت رانندگی کرد؛ البته باتوجه به اینکه فناوری باتری هرروز در حال پیشرفت است، مدلهایی که به پیشرفتهترین پکهای باتری مجهز هستند با شعاع حرکتی و البته قیمت بالاتری عرضه میشوند. در این مقاله قصد داریم، صرف نظر از قیمت، خودروهای برقی بازار جهانی با بیشترین ظرفیت پیمایش را شناسایی کنیم. همانطور که احتمالاً حدس زدهاید، بیشتر این فهرست در اختیار محصولات تسلا قرار دارد؛ البته در صورت اضافه کردن مدلهای پلاگین هیبرید، فهرست بلندتری خواهیم داشت اما در این مطلب، تمرکز اصلی خودروهای تمام برقی هستند. تمام اطلاعات مربوط به شعاع حرکتی و مصرف انرژی، بر اساس گزارش آژانس حفاظت محیط زیست ایالات متحده آمریکا (EPA) آورده شده است.
پیش از معرفی این فهرست، به پنج عامل مهم در مصرف انرژی خودروهای برقی اشاره میکنیم.
عوامل مهم در مصرف خودروهای برقی
مصرف خودروهای برقی، بر اساس اطلاعات آزمایشی برآورد میشود؛ بنابراین در محیط واقعی، شرایط مصرف انرژی و شعاع حرکتی متفاوت است. برخلاف خودروهای احتراقی، مصرف مدلهای تمام برقی در سرعت ثابت بزرگراه بیشتر از رانندگی شهری است؛ اما شروع و توقف سریع، هم بر باک بنزین و هم بر پک باتری اثر منفی میگذارد. بر اساس آخرین پژوهشهای انجام شده، دمای هوا تأثیر مستقیم بر مصرف خودرو برقی دارد؛ در دمای منفی یک و مثبت ۳۵ درجهی سلسیوس ، شعاع پیمایش بهترتیب تا ۵۷ و ۳۳ درصد کاهش پیدا میکند.
مقالهی مرتبط:
استفاده از تجهیزات رفاهی مانند بخاری و کولر، بیشترین انرژی ممکن را از باتریها میگیرد؛ بر اساس توصیهی کارشناسان، باید قبل از حرکت و هنگامی که خودرو در حال شارژ است، کابین را باتوجه به نیاز، گرم یا سرد کرد. شاید یکی از بزرگترین سؤالهای افراد، در مورد طراحی و بدنهی متفاوت خودروهای برقی باشد؛ باید توجه کرد که مقاومت هوا، نقش مهمی در مصرف سوخت و انرژی دارد. خودروهای برقی با تمرکز ویژه به بدنهی آیرودینامیک طراحی میشوند. همانند خودروهای بنزینی، در مدلهای برقی هم رانندگی با پنجرهها یا سانروف باز، مقاومت هوا و مصرف انرژي را افزایش میدهد.
مورد آخر که باید در مصرف خودروهای برقی به آن توجه شود؛ سطح و شیب جاده است. اگر مسیر حرکت شیب سربالا داشته باشد، پک باتری خیلی زود خالی از انرژی خواهد شد. در ادامه پنج خودروی برقی مدل ۲۰۱۸ بازار جهانی با بیشترین شعاع حرکتی معرفی شده است؛ مصرف انرژی خودروهای برقی بر اساس فرمول MGPe و تبدیل به لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، محسابه شده است.
۵- نیسان لیف
۲۴۳ کیلومتر با هربار شارژ
قیمت مدل پایه: ۲۹ هزار و ۹۹۰ دلار
نسل دوم نیسان لیف در مقایسه با سال ۲۰۱۰ و نسل اول، پیشرفت قابل توجهی کرده است؛ از طراحی خارجی و داخلی تا عملکرد و مصرف انرژی، محصول ژاپنیها در سال ۲۰۱۸ خودروی برقی بهتری است. نهایت مسافتی که نسل اول لیف با هر بار شارژ طی میکرد، ۱۷۲ کیلومتر بود؛ در یک تبدیل ساده مصرف نیسان لیف ۲۰۱۸ در بزرگراه و شهر، ۲.۳۵ و ۱.۸۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر محاسبه میشود.
۴- شورولت بولت
۳۸۳ کیلومتر با هربار شارژ
قیمت مدل پایه: ۳۷ هزار و ۴۹۵ دلار
هاچبک تمام برقی شورولت از سال ۲۰۱۶ در حال تولید است؛ کابین جادار، مصرف کم و فناوری تکپدال، بولت (Bolt) را رقیبی جدی برای محصولات تسلا نشان میدهد. بولت که در سال ۲۰۱۷ ازنظر چند نشریهی بزرگ آمریکا بهعنوان بهترین خودروی سال انتخاب شد، در کانادا، نروژ و کرهی جنوبی مشتری دارد. مصرف شورولت بولت در شهر و بزرگراه، ۱.۸۴ و ۲.۱۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.
۳- تسلا مدل X
۴۷۵ کیلومتر با هربار شارژ
قیمت مدل پایه: ۹۹ هزار ۵۰۰ دلار
کراساور لوکس مدل X، پرمصرفترین محصول تسلا است، اما باز هم ازنظر شعاع حرکتی، بالاتر از خودروهای برقی برندهای دیگر قرار میگیرد. مدل X در نسخههای مختلف با پکهای باتری متفاوت عرضه میشود؛ وزن زیاد، دلیل اصلی مصرف بالای خودروی ایلان ماسک است. تسلا مدل X در هر ۱۰۰ کیلومتر شهر و بزرگراه، بهترتیب ۲.۵۸ و ۲.۴۸ لیتر سوخت مصرف میکند.
۲- تسلا مدل 3
۴۹۹ کیلومتر با هربار شارژ
قیمت مدل پایه: ۴۹ هزار دلار
سدان سایز متوسط لوکس مدل 3، پرتقاضاترین محصول تسلا است؛ درواقع قیمت پایینتر و شعاع حرکتی مناسب، دلیل اصلی بازار شلوغ این مدل است. مدل 3 با سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک و دو موتور برقی، ۵۵ هزار دلار قیمت میخورد. تیپ استاندارد تسلا مدل 3 در هر ۱۰۰ کیلومتر شهر و بزرگراه، ۱.۷۳ و ۱.۹۱ لیتر سوخت نیاز دارد.
۱- تسلا مدل S
۵۳۹ کیلومتر با هربار شارژ
قیمت مدل پایه: ۹۹ هزار و ۸۰۰ دلار
پرچمدار فعلی تسلا، سدان بزرگ مدل S است که در گرانترین نسخه، تنها در زمان ۲.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. مصرف مدل S در شهر و بزرگراه معادل ۲.۳۱ و ۲.۲۴ لیتر است. دو مدل مورد انتظار تسلا، نسل دوم رودستر و کامیون سمی (Semi) با شعاع حرکتی ۱۰۰۰ و ۸۰۵ کیلومتر، تا سال ۲۰۲۰ عرضه خواهند شد.
اگر فکر میکردید که Gather Round آخرین رویداد اپل در سال ۲۰۱۸ برای معرفی محصولات جدید بود، در اشتباه هستید؛ چرا که اهالی کوپرتینو دقایقی پیش دعوتنامهی رویداد ویژهای را برای رسانهها ارسال کردهاند. این رویداد که روز ۸ آبان ۱۳۹۷ (۳۰ اکتبر ۲۰۱۸) در شهر بروکلین آمریکا برگزار میشود، بهاحتمال زیاد میزبان مدل جدید تبلت آیپد پرو و چندین محصول جدید برای سری مک خواهد بود.
اپل در این دعوتنامه از شعار «There’s more in the making» بهمعنی «چیزهای بیشتری درحال ساخت هستند» استفاده کرده است؛ نکتهی عجیب، مکان برگزاری رویداد هشتم آبان است. خیلیها فکر میکردند که Apple محصولات جدیدش را بار دیگر در آمفیتئاتر استیو جابز واقع در اپل پارک معرفی میکند؛ با اینحال ظاهرا پیشبینیها درست از آب در نیامدهاند.
دعوتنامهی رویداد جدید اپل در اشکال مختلف و با طراحیهای متنوع برای رسانهها ارسال شده است که تصاویر آنها در ادامه قابل مشاهده هستند. اگر از آنهایی هستید که همیشه پس از فرستادهشدن دعوتنامههای اپل بهدنبال سرنخ محصولات جدید در آنها میگردید، لازم است تصاویر زیادی را بهدقت موردبررسی قرار دهید.
مقالههای مرتبط:
یکی از مهمترین محصولاتی که اپل طی برگزاری این رویداد از آن رونمایی خواهد کرد، بیشک مدل جدید iPad Pro است؛ گفته میشود که جدیدترین نسل از تبلتهای اپل قرار است ضمن برخورداری از حاشیهی اندک، به فناوری فیس آیدی نیز تجهیز شود. در کنار اینها، آیپد پرو ۲۰۱۸ بهجای درگاه لایتنینگ از USB-C استفاده خواهد کرد و در دو مدل جداگانه با نمایشگرهای ۱۱ و ۱۲.۹ اینچ عرضه خواهد شد.
کوپرتینوییها به احتمال بسیار زیاد طی برگزاری رویداد ۸ آبان از نسل جدید لپتاپهای خود برای جایگزینی با سری مکبوک ایر رونمایی خواهند کرد. وبسایت معتبر بلومبرگ در مرداد ۱۳۹۷ (آگوست ۲۰۱۸) مدعی شد که این لپتاپ جدید قرار است دارای حاشیههای اندکی (نسبت به سری Air) باشد، از نمایشگر باکیفیتِ رتینا بهره بگیرد و به ارزانقیمتترین لپتاپ جدید اپل تبدیل شود.
در کنار اینها، اپل احتمالا در طول برگزاری این رویداد جزئیات مربوط به انتشار iOS 12.1 را نیز ارائه خواهد کرد؛ این نسخه از سیستمعامل موبایلی اپل ضمن بهرهگیری از قابلیت فیستایم گروهی، پشتیبانی از سیمکارت دوگانه را هم به دستگاه اضافه میکند. مورد دیگری که در این مراسم شاهدش خواهیم بود، انتشار نسخهی جدید سیستمعامل watchOS است؛ این نسخهی جدید قابلیت ثبت نوار قلب (EKG) در ساعت اپل واچ سری ۴ را فعال خواهد کرد.
گمانهزنیها حاکی از آن هستند که کوپرتینونشینها احتمالا طی این رویداد بالاخره بهصورت رسمی تاریخ عرضهی پد شارژ ایرپاور را هم مشخص خواهند کرد.
اسپاتیفای، یکی از محبوبترین سرویسهای استریم موسیقی، اپلیکیشن جدیدی را برایGoogle Wear OS ارائه داده است که میتوان با استفاده از آن صدای آهنگ را بدون نیاز به درآوردن موبایل کم و زیاد کرد. البته این اولین اپلیکیشن اسپاتیفای برای گجتهای پوشیدنی اندروید نیست، اسپاتیفای پیش از این نیز اپلیکیشنی برای پوشیدنیهای اندروید ارائه داده بود اما بهطور مرتب بهروزرسانی نمیشد و حتی کار به جایی رسیده بود که اپلیکیشنهای شخص ثالثی ارائه شد تا تجربهی بهتری برای کاربران اسپاتیفای رقم بزند.
این اپلیکیشن جدید تمامی ویژگیهای اپلیکشن اندروید Spotify را در یک قالب فشردهتر به کاربر ارائه میدهد. اسپاتیفای همچنین با برند Fossil وارد همکاری شده و نرمافزار خود را روی تمامی ساعتهای Fossil و Michael Kors بارگذاری خواهد کرد. اپلیکیشن جدید اسپاتیفای هنوز هم برای استریم کردن موسیقی به موبایل نیاز دارد و استفادهکنندگان نمیتوانند تجربهای مشابه کاربران اپل موزیک، در استفاده از خدمات بدون نیاز به موبایلاپل واچ داشته باشند.
ساعتهای هوشمند اندروید با سرعت آهستهتری نسبت به سری چهارم ساعتهای هوشمند اپل رشد میکنند و اپلیکیشن جدید اسپاتیفای خبر خوبی برای دارندگان ابزارهای پوشیدنی گوگل یا همان Wear OS است. ماه گذشته کوالکام در کنفرانسی، از پردازندهی Snapdragon Wear 3100 رونمایی کرد؛ این پردازنده تفاوت چندان زیادی با مدل قدیمی خود یعنی Snapdragon Wear 2100 ندارد اما با کاهش مصرف انرژی، عمر باتری را افزایش میدهد.
گوگل نیز سیستم عامل خود را بهبود داده و آن را از نسخهی مینیاتوری اندروید به مفهوم ساعتهای هوشمند نزدیکتر کرده است. با اینکه بهروزرسانیهای جدید و قابل توجهی برای Wear OS ارائه شده اما تنها یک ساعت در بازار، پردازندهی Snapdragon Wear 3100 دارد و بسیار گران است. از آنجایی که سامسونگ و هواوی از سیستم عامل خودشان در گجتهای پوشیدنی استفاده میکنند، همه چیز به Google و شرکای نرمافزاری آن بستگی دارد تا حضور Wear OS را در بازار تقویت کند.
اپلیکیشن مستقل اسپاتیفای هنوز به بازار عرضه نشده اما طبق گفتهی این شرکت، هفتهی آینده منتشر خواهد شد.
چند ماه از درگذشت استیون هاوکینگ، فیزیکدان و کیهانشناس سرشناس جهان میگذرد. اما نوشتههایی که در دوران پس از مرگ این دانشمند پیشگام منتشر میشود، حاکی از آن است که این مرد بزرگ هنوز هم حرفهایی برای گفتن به ما دارد.
تنها پس از چند روز از انتشار آخرین مقالهی علمی هاوکینگ، فیزیکدان مشهور دوباره در مرکز توجه جهان قرار گرفته است؛ آن هم بهخاطر پیشبینی صریح و بحثبرانگیز او دربارهی خطری در آینده که نسل بشر را تهدید میکند.
در گزیدهای از آخرین کتاب وی با نام «پاسخهایی کوتاه برای پرسشهایی بزرگ» (که در همین هفته و تحت عنوان آخرین پیام او برای جهان منتشر شد)، هاوکینگ هشدار داده است که مهندسی ژنتیک ممکن است مسیر تکامل انسان را بهکلی تغییر دهد.
استیون هاوکینگ در کتاب خود مینویسد:
اکنون ما در حال ورود به فاز تازهای از تکامل خودساخته هستیم؛ تکاملی که در آن ما قادر به تغییر یا بهبود DNA خود خواهیم بود.
ما به نقشهی ژنتیکی خود دست یافتهایم؛ این بدان معناست که ما کتاب زندگی را خواندهایم و حالا میتوانیم شروع به بازنویسی آن کنیم.
هاوکینگ اظهار میکند که در مراحل اولیه از این قابلیت مخوف (که محصول فناوریهای اصلاح ژنتیکی نظیر کریسپر است)، تغییرات ژنتیکی تنها به اصلاح نقصهای ژنتیکی محدود خواهد شد. اما درمورد دستکاریهای پیچیدهتر در فیزیولوژی انسان (نظیر افزایش هوش بشری)، به زمان بیشتری برای تسلط کامل نیاز است؛ چراکه چیدمانی بزرگتر و پیچیدهتر از ژنها، در چنین ویژگیهایی دخیل هستند.
باوجود تمامی موانع موجود، هاوکینگ جهانی را پیشبینی کرده است که در آن توانایی مردم در بازطراحی خود، بهجای آنکه اتحاد بیشتری در بین آنها ایجاد کند، موجب بروز شکاف در جامعه میشود.
او مینویسد:
من اطمینان دارم بشر تا پایان این سده کشف خواهد کرد که چگونه هوش و غرایزی مانند پرخاشگری را اصلاح کند.
احتمالاً قوانینی بر ضد انجام مهندسی ژنتیک برای انسانها وضع خواهد شد؛ اما کسانی هستند که نمیتوانند در برابر وسوسهی ارتقای ویژگیهای انسانی (نظیر حافظه، مقاومت در برابر بیماری و طول عمر) مقاومت کنند.
هاوکینگ میگوید برگزیدگانی که هدف این نوع ارتقای ژنتیکی قرار میگیرند (یا بهاصطلاح هاوکینگ؛ ابر انسانها) ممکن است روزی در رویارویی با انسانهای عادی قرار گیرند و شاید این تقابل، به نبردی برای تعیین وارثان آیندهی زمین تبدیل شود.
زمانی که این ابر انسانها پا به عرصه بگذارند، مشکلات سیاسی مهمی در انتظار انسانهای «اصلاحنشده» خواهد بود؛ افرادی که قادر به رقابت با نوع جدید نیستند.
احتمالاً این عده خواهند مرد یا دیگر برای کسی اهمیتی نخواهند داشت. بهجای آنها، نسلی باقی خواهد ماند که با سرعتی روزافزون در حال اصلاح خود هستند.
درحالیکه دیدگاه هاوکینگ بیش از اندازه وحشتآور بهنظر میرسد، دانشمندان سالهاست که در مورد اخلاقی بودن کریسپر (CRISPR) بحث میکنند؛ بسیاری نیز نگرانی خود را دربارهی امکان تولد کودکان جهشیافتهابراز کردهاند.
در بحبوحهی مباحث اخلاقی، باید دانست که برخی از این نگرانیها ریشهی تاریخی دارند و هر پیشرفتی بهمعنای زیر پا گذاشتن اخلاقیات نیست.
اما حداقل از نگاه هاوکینگ، احتمالاً ابر انسانها بزرگترین خطری نیستند که بشر با آن مواجه است.
همانطور که خود او نیز قبلاً شرح داده است، مواجهه با خطراتی نظیر ظهور یک ابر هوش مصنوعی با قابلیتها و نیات خطرناک یا بروز یک فاجعهی کیهانی و نابودی حیات درنتیجهی آن بسیار محتملتر است.
.: Weblog Themes By Pichak :.