نتفلیکس همچنان به رکوردشکنی خود ادامه میدهد؛ براساس جدیدترین آمارهای ارائهشده، بزرگترین سرویس استریم ویدیوی جهان موفق شده تا ۷ میلیون نفر دیگر را به جمع مشترکان خود اضافه کند و به این ترتیب با ۱۳۷ میلیون مشترک عملکردی فراتر از انتظارات را رقم بزند. ۷ میلیون مشترک جدید جذبشده، یک سوم بیشتر از پیشبینیهای انجامشده توسط متخصصان وال استریت است.
پیش از این، بسیاری از تحلیلگران از کاهش شتاب رشد تعداد کاربران نتفلیکس اظهار نگرانی کرده بودند؛ اما ارزش سهام نتفلیکس که هماکنون نیز رشد ۷۸ درصدی از ابتدای سال مال جاری را تجربه کرده، ۱۴ درصد رشد داشته و به ۳۹۴.۲۵ دلار در هر سهم رسیده است. این افزایش رشد کابران، پس از آن محقق شد که سه ماه پیش، سرمایهگذاران ارزش سهام این شرکت را بهخاطر عدم دستیابی به پیشبینیهای کارشناسان، با افت ۱۴ درصدی روبرو کرده بودند.
نکتهی قابل توجه این است که افزایش ارزش سهام نتفلیکس، ارزش سهام شرکتهای آلفابت، فیسبوک و آمازون را نیز یک درصد افزایش داده است. این شرکتها به نام گروه FANS شناخته میشوند و بیشترین رشد ارزش سهام را نسبت به دیگران دارند.
نتفلیکس در سال جاری، ۸ میلیارد دلار برای افزایش تولید محتوای تصویری سرمایهگذاری کرده است. آنها در سهماههی سال ۲۰۱۸ یکی از بزرگترین عرضههای فیلم و سریال را انجام دادند. سریالهای محبوبی همچون Orange is the New Black و Bojack Horseman در لیست ارائهی فصل جدید این شرکت در سهماههی سوم قرار داشتند.
افزایش آمار کاربران نتفلیکس، پیشبینیها را هم در آمریکا و هم در دیگر مناطق جهان پشت سر گذاشته است. آنها در آمریکا رشد ۱.۱ میلیون کاربری را تجربه کردند؛ درحالیکه پیشبینیها عدد ۶۷۴ هزار را برای آنها تخمین زده بود. در دیگر نقاط جهان نیز پیشرفت آنها ۵.۹ میلیون کاربر بوده که از پیشبینی ۴.۵ میلیونی کارشناسان فراتر رفته است. پیشبینی خود شرکت برای فصل چهارم ۲۰۱۸، حدود ۱.۸ میلیون کاربر برای آمریکا و ۷.۶ میلیون در دیگر نقاط جهان است.
رقابت
Netflix در سهماههی سوم سال ۲۰۱۸، بیش از ۶۷۶ ساعت محتوای اختصاصی تولید و پخش کرده است که نسبت به سال گذشته، رشد ۱۳۵ درصدی را نشان میدهد. البته آنها هزینههای زیادی نیز برای این تولید متحمل شدند و ۷.۵ میلیارد دلار در طول سه سال، اوراق قرضه تهیه کردهاند.
در این میان، رقبای بزرگ و ثروتمندی همچون آمازون، و سرویس آتی دیزنی و ایتیاندتیدر سال آینده، آمادهی حمله به بازار نتفلیکس هستند. بههرحال درآمد نتفلیکس در فصل گذشته از ۱۲۹.۶ میلیون دلار به ۴۰۲.۸ میلیون دلار و حدود ۸۹ درصد برای هر سهم رسیده است. تحلیلگران پیش از این درآمد ۶۸ سنت را برای هر سهم متصور شده بودند. درآمد کل آنها نیز از ۲.۹۸ میلیارد دلار در سال گذشته به ۴ میلیارد دلار رسیده است.
سونی اخیرا بهصورت رسمی اعلام کرد که قصد دارد تمامی انرژی مصرفی خود را تا سال ۲۰۴۰ میلادی به انرژی تجدیدپذیر تبدیل کند؛ درحالی که حدودا یک ماه از اعلام این خبر میگذرد، این شرکت اعلام کرده است که برنامههایش را برای عملیکردن این کار مهم، سرعت بخشیده تا بتواند تا سال ۲۰۳۰، به این هدف دست پیدا کند.
درحال حاضر تنها ۲۵ درصد از انرژی مصرفی توسط Sony در آمریکا از نوع تجدیدپذیر است و این تصمیم جدید نشان میدهد که ژاپنیها پس از عضویت در گروه RE100، چشمانداز بلندپروازانهای برای محقق ساختن اهداف خود در زمینهی استفاده از انرژی پاک دارند.
گفتنی است که مجمع بینالمللی تغییرات آبوهوایی (IPCC) اخیرا در گزارشی جنجالی مدعی شده بود که شرکتهای بزرگ باید هرچه زودتر به استفاده از انرژی پاک روی بیاورند: «محدود کردن گرمایش جهانی به ۱.۵ درجهی سلسیوس، نیازمند اقدام سریع و ایجاد تغییراتی بیسابقه در تمامی جوانب جامعه است».
اخیرا شرکتهای بزرگی نظیر فیسبوک و گوگل نیز اعلام کردهاند که قصد دارند تمامی انرژی مصرفیشان را به انرژی تجدیدپذیر تبدیل کنند. در سال ۲۰۱۷ تنها ۵ درصد از انرژی مصرفی سونی شامل انرژی تجدیدپذیر میشد و موسسهی گرینپیس هم در همان سال، امتیازِ بسیار بد D را برای این شرکت نظر گرفته بود.
سهام شرکت تامتام (TomTom) به علت لغو شدن قرارداد با ولوو، ۱۳ درصد کاهش یافت. این موضوع بار دیگر نگرانیها در مورد ورود گوگل به نرمافزارهای ناوبری خودرو را بیشتر کرده است. ولوو در سال ۲۰۱۶ قراردادی با تامتام امضا کرد که در آن ارائه خدمات مکان و ناوبری محصولات این شرکت، از سال آینده تضمین میشد؛ اما تامتام بهتازگی اعلام کرد که این قرارداد لغو شده است.
تامتام یک شرکت هلندی است که محصولات ترافیکی، ناوبری و نقشهبرداری تولید میکند. این شرکت همچنین دوربین، ساعت ورزشی مجهز به GPS، سیستمهای مدیریت ناوبری و محصولات مبتنی بر تشخیص مکان میسازد. تامتام در سال ۱۹۹۱ تاسیس شد و در آمستردام مستقر است. محصولات این شرکت با ۴،۶۰۰ کارمند در سراسر جهان،در بیش از ۵۰ کشور بهفروش میرسد؛ تامتام ۵۶ نمایندگی در ۳۷ کشور جهان دارد.
قراردادی که ماه گذشته بین گوگل و رنو (یکی دیگر از مشتریان تامتام) منعقد شد، بهمعنی کمرنگ شدن تامتام در بازار تولیدکنندههای راهیاب ماهوارهای است. سقوط تامتام به جایگاه سوم در این بازار، باعث کاهش سود این شرکت میشود. به نظر میرسد که ولوو نیز بهسمت گوگل متمایل شده است و غول فناوری دنیا به عنوان پیشرو در سیستمهای نقشهبرداری مدرن تبدیل میشود.
تحلیلگران معتقدند که کسب و کار خدمات ناوبری و نقشهبرداری سه بازیکن اصلی دارد: تامتام، هیر (Here) و گوگل. اما به نظر میرسد که این بازار نسبت به گذشته، جذابیت کمتری برای تامتام دارد. سخنگوی ولوو در بیانیهای قرارداد جدید با گوگل را تائید نکرد اما اعلام کرد که این شرکت قصد دارد از نقشههای گوگل (گوگل مپ) در سیستم اطلاعاتی و سرگرمی نسل آینده محصولات خود استفاده کند.
مقالههای مرتبط:
درآمد خالص تامتام در سال جاری و قبل از اعلام لغو قرارداد با ولوو، حدود ۷۲ میلیون دلار برآورد میشود؛ این در حالی است که درآمد این شرکت طی سال گذشته حدود ۴۰ میلیون دلار اعلام شد. علاوه بر این، با اینکه فروش دستگاههای ناوبری ماهوارهای سنتی با کاهش روبرو شده است، افزایش فروش این شرکت با ارائه مجوز به خودروسازان و مشتریانی محبوب مانند اپل و اوبر جبران شد. این شرکت همچنین چشمانداز درآمدی سالانه خود را برای سال آینده افزایش داده است. تامتام قصد دارد که تمرکز خود را روی ساخت نقشههای دیجیتالی مورد استفاده در فناوری خودران معطوف کند.
هارولد گادین، مدیر عامل تامتام گفت:
رقابت تامتام با گوگل به مراحل حساسی رسیده است. علاقه شدیدی در بین شرکتهای بزرگ برای سرمایهگذاری در بخش خودروی خودران و مستقل وجود دارد که ارزش آن تقریبا ۸۰۰ میلیون دلار است. ما بهدنبال سهم بیشتری از این بازار هستیم.
معماری برای هزاران سال، یکی از علایق بشر بوده است و صاحبان قدرت توانستهاند سازههای باشکوهی برای نشان دادن قدرت و عظمت حکومتشان، گرامیداشت اجدادشان و یادآوری موفقیت آن دوره بسازند. بسیاری از این سازههای تاریخی همچنان پابرجا هستند و به وضوح معماری و مهندسی آن زمانها را نشان میدهند، به خصوص که با استفاده از ابزارها و تکنولوژیهای ابتدایی، جلوتر از زمان خویش بودهاند. در این مقاله قصد داریم تعدادی از این سازههای شگفتانگیز را به شما معرفی کنیم، پس با ماه همراه باشید.
۱. پانتئون، رم، ایتالیا
خیلی حیرتانگیز است وقتی فکر میکنید که رومیها، ۲۰۰۰ سال قبل ساختمانهای نظیر پانتئون (Pantheon) میساختند که یک شاهکار گنبدی شکل با ایوانی با ۱۲ ستون گرانیتی بود. این ساختمان ۱۲۵ سال پس از میلاد در رم ایتالیا ساخته شد و قدیمیترین سازه دنیا به حساب میآید که همچنان مورد استفاده است و با نگاهی به سقف باشکوه آن، حس عظمت آن را درک خواهید کرد.
۲. کولوسئوم، رم، ایتالیا
کولوسئوم (Colosseum) در رم ایتالیا، در سالهای ۷۰ تا ۸۰ پس از میلاد ساخته شد و کمی قدیمیتر از پانتئون است. معروفترین معبد کلاسیک رم به شمار میرود که ظرفیتی بین ۵۰,۰۰۰ تا ۸۰,۰۰۰ نفر و ۸۰ درب ورودی داشته است. امپراتور و اشراف در جلو و عامه مردم، بردهها و زنان در طبقات بالایی مینشستند. جالب است بدانید حدود ۵ هزار حیوان وحشی به مناسبت افتتاحیه این واقعه خونین کشته میشد. امروزه بیشتر مردم، کولوسئوم را با تاریخ خونین نبرد گلادیاتورها در آن میشناسند. در کولوسئوم گلادیاتور با یکدیگر یا با حیوانات وحشی میجنگیدند و اسباب سرگرمی تماشاچیان خود را (که اغلب از اشراف بودند) فراهم میکردند و البته برخی اعدامها (مانند اعدام با رهاسازی حیوانات وحشی) نیز در همین محل انجام میشد. امروزه گردشگران میتوانند از طریق مسیرهای زیرزمینی به محلی که گلادیاتورها و حیوانات وحشی نگه داشته میشدند، بروند.
۳. Maison Carrée، نیم، فرانسه
یکی از قدیمیترین معابد رومی که به خوبی محافظت شده است، معبد لا مزون کاره (Maison Carrée) در شهر نیم فرانسه قرار دارد. این معبد ۱۶ سال بعد قبل از میلاد مسیح ساخته شد و در آن زمان جمعیت شهر، ۶۰ هزار نفر بود.
۴. آرامگاه امپراتور اول چین، چین
مقبره امپراتور کین (Mausoleum of the First Qin Emperor) در سالهای ۲۰۸ تا ۲۴۶ پس از میلاد در چین ساخته شد. این مجموعه در مدت زمان بیش از ۳۸ سال ساخته شد و تنها بخشی از آن حفاری شده است. در سال ۱۹۴۷ یک کشاورز محلی، ارتش تراکوتا را کشف کرد که نگهبانان این آرامگاه بودند.
این ارتش شامل ۸۰۰۰ سرباز، ۱۳۰ ارابه با ۵۲۰ اسب و ۱۵۰ اسب سوارهنظام میشود، هر چند که این تنها بخشی از مجسمههای کشف شده است. نکته جالب این مجسمهها این است که هیچکدام از آنها شبیه هم نیستند و بسیاری معتقدند باید جزو عجایب جهان باشند. پیکره این سربازان، بیش از دوهزار سال پیش به همراه امپراتور به خاک سپرده شدند تا برپایه یک باور قدیمی، در جهان پس از مرگ، نگهبان معبد سلطنتی امپراتور باشند و او را از گزند دشمنان حفظ کنند.
۵. استوپای سانچی، هند
استوپای سانچی (Sanchi Stupa) معروفترین استوپای آجری هند است که ورودی آن از سمت جنوب به صورت پلکانی به داخل راه دارد، ارتفاع گنبد آن از زمین ۱۵ متر است و ساقه آن ۶ متر بلندی دارد. این سازه به دستور امپراتور آشوکا در سال ۳۰۰ قبل از میلاد ساخته شد. ظرافت و پیچیدگی آثار سنگی که هنر دست حجارهای عاج فیل است، حیرت هر بازدیدکنندهای را به همراه دارد. در سال ۱۸۱۸ یک مامور انگلیسی این سازه را مجددا کشف کرد، اما یک قرن طول کشید تا باستانشناس انگلیسی، سر جان مارشال بتواند ماجرای پنلهای حجاری شده را فاش کند که داستانی درباره آشوکا بود (شخصی که در این منطقه زندگی میکرد و بعد به حکمرانی ماگادها درآمد).
۶. پارتنون، آتن، یونان
پارتنون (Parthenon) نیایشگاهی باستانی در آکروپولیس آتن است که پریکلس آن را در سالهای ۴۴۷ تا ۴۳۲ قبل از میلاد بنا کرد. در واقع ۳ معبد در آکروپولیس قرار دارد که قدمت آنها به قرن پنجم قبل از میلاد برمیگردد و در طول سال بیش از ۳ میلیون گردشگر برای دیدن این سازههای فوقالعاده به آتن سفر میکنند. به محض ورود به این منطقه، بزرگترین معبد آن یعنی پارتنون، حیرت همگان را به همراه دارد که ۴۶ ستون دوریک دارد و یه عنوان یکی از تاثیرگذارترین سازه در معماری کلاسیک دنیا به حساب میآید. حتما در طول شب به آکروپولیس سر بزنید و زیر چراغانی طلایی آن، از شکوه این سازهها نهایت لذت را ببرید.
۷. مقبره کوروش، ایران
یکی از ۲۲ محوطههای میراث جهانی در ایران، مقبره کوروش (Tomb of Cyrus) است که در پاسارگاد شیراز قرار دارد. این مقبره به دستور کوروش کبیر در ۵۳۰ قبل از میلاد ساخته شد و علاوه براین مقبره، سایر بقایای به جامانده در پاسارگاد شامل قلعهای در بالا تپهی تله تخت و دو کاخ سلطنتی میشود.
ساختار کلی آرامگاه کوروش را متشکل از دو بخش درنظر گرفت؛ پایهی مقبره که بخش اول بنا محسوب میشود و سکویی ساخته شده از ۶ پله و بخش دوم مقبره نیز، اتاق کوچکی است که سقفی شیبدار روی آن قرار دارد و سازندگان آن را بالای بخش اول تعبیه کردهاند. جالب است بدانید که تمامی قسمتهای بیرونی آرامگاه در هفت طبقه و روی یکدیگر ساخته شده است و احتمالا طراح بنا، این نوع طراحی را به دلیل قداست عدد هفت، درنظر گرفته و اجرا کرده است.
۸. زیگورات اور، عراق
اور در نزدیکی دهانه رودخانه دجله و فرات عراق قرار دارد و به عنوان محل زندگی ابراهیم در کتاب انجیل آمده است. بقایای ۱۶ مقبره سلطنتی در دهه ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ توسط سر لئونارد وولی حفاری شد که منجر به کشف برخی از بزرگترین گنجینههای دوران باستان نظیر خنجر طلایی با غلافی لاجوردی رنگ، مجسمه طلایی حجاری شده به شکل قوچ در بیشه، چنگی مزین به سر گاو نر و سرپوش طلایی ملکه سومری شد. با این حال شگفتآورترین کشف او مربوط به زیگورات اور (Ziggurat of Ur) بود که قدمت آن به ۲۱۰ سال قبل از میلاد میرسد. این سازه به خوبی محافظت شده به طوریکه بخشی از نما و پلههای آن در دوران صدام حسین بازسازی شده است.
این ساختار چندضلعی بزرگ، ابعادی به بزرگی ۶۴ در ۴۵ متر دارد و سه تراس در سطوح مختلف پلکانی دارد که ۲۰ الی ۳۰ متر ارتفاع دارند که یک پلکان بزرگ به سمت هر یک از این تراسها منتهی میشود. گفته میشود در بالاترین نقطهی این زیگورات، معبد الههی نانا (مادر بزرگ) قرار داشته که خدای حامی شهر باستانی «اور» بوده است.
۹. هرم بزرگ جیزه، مصر
اهرام مصر در جیزه به لحاظ مقیاس و عظمت، تنها بازمانده عجایب هفتگانه جهان بهشمار میروند که حتی عکسها هم نمیتوانند حق مطلب را ادا کنند و شکوه آن را نشان دهند. بزرگترین این اهرام، هرم بزرگ جیزه (The Great Pyramid of Giza) یا هرم خوفو است که حدود ۴۵۰۰ سال قبل با تلاش ۱۰۰,۰۰۰ کارگر در مدت ۲۰ سال ساخته شده است.
ارتفاع فعلی این هرم ۱۳۸/۸ متر است و به مدت ۳۸۰۰ سال، به عنوان بلندترین سازه ساخت انسان در روی زمین محسوب میشد تا اینکه کلیسای جامع لینکلن (Lincoln Cathedral) ساخته شد.
۱۰. هرم جوزر، مصر
هرم جوزر (Pyramid of Djoser) یا هرم پلکانی، قدیمیترین هرم مصر است که یک قرن قبل از هرم جیزه یعنی در ۲۶۶۷ تا ۲۶۴۸ قبل از میلاد به عنوان مکانی برای به خاکسپاری فرعون جوزر توسط وزیرش ایمهوتپ ساخته شد. این هرم که نخستین هرم مصری است، از شش مصطبه تشکیل شده است که بر روی هم و با اندازهی کمشونده قرار گرفتهاند.
مدتی پیش، تصاویری از جدیدترین خودروی شاسیبلند کوپهی اشکودا، با کدGT رونمایی شد. حالا اولین تجربهی این خودروساز در کلاس خودروهای شاسیبلند-کوپه، رسماً بهصورت اینترنتی به نمایش درآمده است. Kodiaq GT بهعنوان پرچمدار خودروساز جمهوری چک، تنها در چین عرضه خواهد شد.
اشکودا کودیاک GT را باید چهارمین شاسیبلند این شرکت بدانیم که در کنار مدلهای دیگر مثل کامیک، کاروک و مدل استاندارد کودیاک به فروش خواهد رسید؛ چینیها میتوانند برای اولینبار، محصول جدید اشکودا را در نمایشگاه خودروی گوانگژو از نزدیک مشاهده و بررسی کنند.
در نقد طراحی کودیاک GT باید گفت، جز بخش عقب این مدل که کاملاًً جدید است، در سایر بخشها باید ریزبین یا طرفدار پروپاقرص اشکودا بود تا تفاوتهای GT را از مدل استاندارد کودیاک تشخیص داد. این دو مدل در نمای روبرو تفاوت چندانی ندارد، تنها برخی تغییرات جزئی، مثل جلو پنجرهی کوچکتر و طراحی متفاوت بخش پایینی سپر را در مدل GT میتوان مشاهده کرد. اما در نمای عقب این دو خودرو کاملاًً متفاوت هستند و مدل GT ظاهری اسپرتتر از مدل استاندارد کودیاک دارد.
با توجه به کوپه بودن این مدل، سقف خودرو دارای زاویه است که در نمای جانبی طرحی اسپرتتری تشکیل میدهد. چراغهای عقب مدل GT، کاملاًً جدید و دارای زوایای تیز هستند؛ اسپویلر استفاده شده در عقب ابعاد بزرگتری دارد. اگر بهجزئیات اشکودا کودیاک GT دقت کنید، کد 380 4*4 روی درب صندوق عقب توجه شما را جلب خواهد کرد؛ این کد به قوای فنی اشاره ندارد، چون قویترین نسخهی کودیاک GT به پیشرانهی چهار سیلندر توربوشارژ با حجم ۲ لیتر مجهز است که میتواند ۲۲۰ اسب بخار قدرت تولید کند.
اشکودا کودیاک GT به صورت استاندارد به جعبهدندهی دو کلاچهی خودکار و سیستم چهار چرخ محرک مجهز است. البته مدل تک دیفرانسیل محور جلو، با پیشرانهی ۲ لیتری و قدرت ۱۸۶ اسب بخار، قیمت کمتری دارد. بهگفتهی مدیر ارشد اشکودا در چین، کودیاک GT با طراحی اسپرت و ارائهی تجربهی رانندگی متفاوت، خریداران جدیدی در بازار این کشور آسیایی جذب میکند.
سامسونگ اعلام کرد که تولید تراشههای ۷ نانومتری خود را با فناوری تولید جدید آغاز کرده است. سامسونگ در فرآیند تولید تراشههای ۷ نانومتری خود، جهت تولید ویفر از روش جدیدی با لیتوگرافی EUV استفاده میکند.
تراشههای ۷ نانومتری LPP با استفاده از فناوری لیتوگرافی فوقالعاده پیچیده و جدید فرابنفش موسوم به EUV تولید میشوند. سامسونگ اولین تولیدکنندهی نیمه هادی است که از این تکنیک در فرآیند تولید تراشه استفاده میکند.
مقالههای مرتبط:
تکنولوژی EUV پیشتر و طی دهههای گذشته توسعه یافته است، اما تولیدکنندگان در استفاده از فرآیند تولید این فناوری همواره با مشکلاتی روبرو بودهاند. در واقع باید گفت که اولین تحقیقات مربوط به این فناوری به اوایل دههی ۲۰۰۰ بازمیگردد. با گذشت دو دهه از آغاز فعالیتهای طرح و توسعهی این فناوری، قرار است بهزودی شاهد استفاده از آن در فرآیند تولید تراشه باشیم. ظاهرا تولید تراشه با این فناوری پیچیدگیها و مشکلات خاص خودش را دارد. اگر سامسونگ بتواند تراشهی ۷ نانومتری خود را مبتنی بر فناوری EUV به بازار عرضه کند، بیشک گامی بزرگ در این زمینه برداشته است و دستاوردی بزرگ برای سامسونگ محسوب میشود.
درحال حاضر تراشههای ۷ نانومتری در خط تولید مورد استفاده قرار گرفتهاند، حتی برخی شرکتهای تولیدکنندهی گوشی های هوشمند از این تراشه در گوشیهای هوشمند خود استفاده کردهاند. تراشههای ۷ نانومتری فعلی بازار با استفاده از فناوری ArF (فناوری غوطهوری آرگون فلوراید) سنتی تولید میشوند که نیاز به مجموعهای از ماسکهای مولتی پترن (multi-patterning mask) گرانقیمت دارد.
در عوض فناوری EUV تنها نیاز به یک ماسک واحد برای تولید لایهی ویفر سیلیکونی دارد. این در حالی است که فناوری ArF بیش از ۴ لایه ویفر نیاز دارد تا بتواند همان لایه را ایجاد کند. سامسونگ معتقد است که فناوری جدید تولید تراشههای ۷ نانومتری در مجموع تعداد ماسکها را تقریبا ۲۰ درصد کاهش میدهد. همین مساله باعث صرفهجویی در هزینهها خواهد شد و محصولات سریعتر و همچنین ارزانتر از قبل به بازار عرضه خواهند شد.
همچنین با بهبود تکنولوژی فرآیند تولید تراشه، شاهد عملکرد بهتر تراشه و همچنین مصرف کمتر انرژی در تراشههای کوچکتر خواهیم بود. این بدان معنی است که تراشههای گوشیهای هوشمندی که با این فناوری تولید میشوند، هم سرعت بالاتری دارند و هم اینکه نیاز به برق کمتر داشته و در نتیجه باعث افزایش طول عمر باتری میشوند. از سوی دیگر بهدلیل ابعاد کوچکتری که دارند، فضای کمتری را در داخل دستگاه اشغال میکنند. سامسونگ ادعا میکند که تراشههای ۷ نانومتری این شرکت با فناوری تولید جدید میتواند تا ۲۰ درصد باعث افزایش عملکرد و تا ۵۰ درصد باعث کاهش مصرف انرژی شود.
Samsung تولید اولیهی تراشهی ۷ نانومتری را با فناوری EUV در خط تولید S3 Fab در شهر Hwaseong کره آغاز کرده است. انتظار میرود تا سال ۲۰۲۰ خط تولید دیگری برای تولیدتراشه مبتنی بر فناوری EUV اضافه شود. مشتریان بخش نیمههادی سامسونگ می توانند بهزودی از تراشههای تولیدشده با فناوری جدید سامسونگ استفاده کنند. سامسونگ ادعا میکند که این فناوری مشتریان را قادر میسازد تا از مرز و محدودیتهای موجود در حوزهی هوش مصنوعی، اتصال به شبکهی 5G، اینترنت اشیا و شبکه عبور کنند.
"اداره امنیت حمل و نقل آمریکا" در بیانیهای اعلام کرد که قصد دارد از فناوری تشخیص چهره در پروازهای داخلی خود استفاده کند.
به گزارش ایسنا و به نقل از دیلیمیل، اخیرا فناوری تشخیص چهره، به معیار متداولی برای سنجش ایمنی در فرودگاههای آمریکا تبدیل شده است.
"اداره امنیت حمل و نقل آمریکا"(TSA)، برنامه خود را درباره نحوه به کارگیری سیستمهای زیستسنجشی داده در فرودگاههای سراسر این کشور منتشر کرده است. در این برنامه، فرودگاه از اسکنهای اثر انگشت و تصویر چهره استفاده میکند؛ در نتیجه شاید مسافران در آینده به گذرنامههای خود نیازی نداشته باشند.
اداره امنیت حمل و نقل آمریکا قصد دارد در به کار بردن سیستم زیستسنجی ایمنی برای مسافران بینالمللی، با "اداره گمرک و حفاظت مرزی آمریکا" (CBP) همکاری کند.
"دیوید پکسک"(David Pekoske)، مدیر سازمان در بیانیهای گفت: با وجود تهدیدات هواپیمایی که روزانه صورت میگیرند، ابداع نسل بعدی فناوری ایمنی، کار مهمی محسوب میشود. با گسترش استفاده از زیستسنجی، اداره امنیت حمل و نقل آمریکا میتواند جایگاه خود را به عنوان یک رهبر جهانی در ایمنی هواپیمایی و استانداردهای ایمنی حمل و نقل جهانی تضمین کند.
هدف از ابداع این سیستم، خودکار شدن بسیاری از بخشهای سفر از جمله بررسی چمدانها، تایید هویت و بردینگ پرواز است. این سازمان امیدوار است در آینده بتواند از سیستم تشخیص چهره در پروازهای داخلی استفاده کند.
عملکرد این فناوری، مبتنی بر انطباق تصاویر چهره با مجموعه دادههای دولتی است. این تصاویر معمولا از گذرنامهها و ویزای مسافران به دست آمدهاند. در بیانیه این سازمان آمده است: ما امیدواریم با پیشرفت فناوری و شناسایی با کمک تصویر چهره و اثر انگشت، بتوانیم نیاز به شناسایی فیزیکی را کاهش دهیم.
اداره گمرک و حفاظت مرزی آمریکا، به کار بردن فناوری تشخیص چهره برای شناسایی شهروندان غیرآمریکایی را از سال 2015 آغاز کرد و از آن زمان، کار با این سیستمها را ادامه داده است.
در ماه جاری، "خطوط هوایی دلتا" نیز آزمایش سیستم تشخیص چهره را در فرودگاه بینالمللی "هارتسفیلد-جکسون آتلانتا" آغاز کرد تا به فرآیند پرواز مسافران خود سرعت بخشد.
با وجود همه توضیحات ارائه شده در مورد این فناوری، هنوز بسیاری از مدافعان حقوق شهروندی، در مورد استفادههای غیراخلاقی از آن هشدار دادهاند.
غول فناوری کرهای از تراشههای مخصوص خود موسوم به "اگزینوس"(Exynos) که مختص خودروهای متصل طراحی شده است، رونمایی کرد.
به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، پردازندههای جدید شرکت سامسونگ از حالا دیگر فقط به گوشیها و ساعتهای هوشمند محدود نمیشود. این شرکت برندهای "Exynos Auto" و "Isocell Auto" در خط تولید قرار داده است که به ترتیب پردازندهها و حسگرهای دوربین را برای خودروهای متصل خواهند ساخت.
خط تولید "اگزینوس" شامل ساخت تراشههای اختصاصی برای فناوری خودرو از جمله کمک به رانندگی توسطExynos Auto A، سیستم اطلاعات و سرگرمی خودرو توسط تراشه Auto V و ارتباط از راه دور به وسیله تراشهAuto T است.
در عین حال حسگرهای "ایزوسل"(Isocell) در حال حاضر شامل سه مدل هستند که کیفیتهای 960 پیکسل تا4K را پوشش میدهند.
خودروی متصل
خودروی متصل(Connected car) خودرویی است که به اینترنت دسترسی دارد و معمولا به یک شبکه بیسیم محلی نیز مجهز است که این اجازه را میدهد تا خودرو با به اشتراکگذاری دسترسی اینترنت با دستگاههای دیگر در داخل و خارج از خودرو ارتباط برقرار کند.
اغلب، خودرو نیز با تکنولوژیهای ویژهای به اینترنت یا شبکه بیسیم وصل شده است و مزایای بیشتری برای راننده فراهم میکند.
سامسونگ با ورود به این زمینه به دنبال کسب درآمد از بازاری جدید است که رو به روز در حال توسعه است تا دیگر محدود به فروش تبلتها و گوشیهای هوشمند نباشد.
وقتی این شرکت به طور فزاینده در رانندگی مستقل و سایر فناوریهای هوشمند خودرو سرمایهگذاری میکند، باید به طور تخصصی وارد این عرصه شود و با طراحی تراشهها، پردازندهها و حسگرهای مخصوص، امکانات مناسبی را به خودروسازان عرضه کند.
پژوهشگران ناسا اعلام کردهاند که رخ دادن انفجارهای وسیع فضایی حاصل از برخورد ستارههای نوترونی، معمولتر از حد تصور است.
به گزارش ایسنا و به نقل از دیلیمیل، ناسا عنوان کرده است شاید انفجارهای وسیعی که موجب پرتاب طلا، پلاتین و بسیاری از عناصر گرانبهای دیگر در فضا میشوند، به طور منظم در حال رخ دادن باشند.
این انفجارهای موسوم به "کیلونوا"(kilonova)، تابش درخشان نور رادیو اکتیو هستند که میتوانند عناصر مهم بسیاری مانند نقره، طلا، پلاتین و اورانیوم تولید کنند. علت رخ دادن این انفجارهای عظیم، برخورد ستارههای نوترونی و در نتیجه، فرستادن ذرات پرانرژی به فضا است.
این پدیده، نخستین بار در 16 اکتبر سال 2017 دیده شد. در آن زمان، گروهی از ستارهشناسان و فیزیکدانان، نخستین شناسایی موجهای نور و جاذبه را از منبعی یکسان یعنی برخورد دو ستاره نوترونی گزارش دادند.
اکنون، ستارهشناسان رابطه مستقیم این رخداد تاریخی را شناسایی کرده و آن را متداولتر از حد تصور دانستهاند. "النورا تروجا"(Eleonora Troja)، از دانشمندان این پروژه گفت: این پژوهش، گام بزرگی از یک شیء شناخته شده به سوی دو شیء است.
این کشف جدید موسوم به "GRB150101B"، یک انفجار گاما- ری است که در سال 2015 با تلسکوپ فضایی "سوئیفت"(Swift) ناسا کشف شد.
اکتشافات "تلسکوپ پرتو ایکس چاندرا"(CXO)، "تلسکوپ فضایی هابل"(HST) و "تلسکوپ اکتشافی چنل"(DCT) نشان میدهند که GRB150101B، شباهتهای قابل توجهی با برخورد ستارهای موسوم به "GW170817" دارد که در سال 2017 با "رصدخانه موج گرانشی با تداخلسنج لیزری"(LIGO) کشف شد.
پژوهش جدید نشان میدهد که ممکن است این دو انفجار جداگانه، در واقع با هم ارتباط مستقیم داشته باشند.
تروجا افزود: کشف ما نشان میدهد که ممکن است رخدادهایی مانند GW170817 و GRB150101B، عناصر جدیدی تولید کنند و شاید تقریبا متداول باشند.
نتایج این پژوهش، در مجله "Nature Communications" به چاپ رسید.
انتهای پیام
مدیر اجرایی سازمان فضایی روسیه(روسکاسموس) در مصاحبه با شبکه تلویزیونی آر.تی روسیه درباره زمان پرتاب بعدی سایوز گفت که خدمه جدید در اوایل ماه دسامبر به ایستگاه فضایی بینالمللی اعزام خواهند شد.
به گزارش ایسنا؛ سرگئی کریکالف مدیر روسکاسموس یادآور شد که فضانوردان ساکن ایستگاه بینالمللی به احتمال زیاد در اواسط ماه دسامبر برای بررسی آسیب سایوز ام.اس-9 به یک راهپیمایی فضایی دست خواهند زد. در ابتدا انتظار می رفت که فضانوردان در تاریخ 15 نوامبر راهپیمایی فضایی داشته باشند و بدنه خارجی سایوز ام.اس-9 را برای یافتن آثاری از سوراخ بوجود آمده مورد بررسی قرار دهند.
وی افزود: پرواز بعدی، به هر حال در ماه دسامبر برنامه ریزی شده، اما اکنون با مشورتهایی که صورت گرفته سعی خواهیم کرد تا آن را اوایل ماه دسامبر انجام دهیم تقریبا طبق چیزی که برنامه ریزی شده بود.
طبق برنامه قبلی این ناو باید 28 نوامبر پرتاب میشد که بعد از حادثه ناکامی سایوز ام.س-10 اعلام شد تا مدت نامعلومی به تاخیر افتاده است. گرچه روسکاسموس هنوز از نتیجه تحقیقات علل حادثه رسما سخنی نگفته اما ظاهرا آن را یافته و به همین دلیل تصمیم گرفتهاند سایوز ام.اس-11 را با چند روز تاخیر در اوایل دسامبر راهی فضا کنند. بر عرشه این ناو فضانورد روسکاسموس اولگ کانوننکو, دیوید سن ژاک کیهان نورد سازمان فضایی کانادا و آنه مکلین از ناسا حضور خواهند داشت.
لازم به یادآوری است که در 11 اکتبر، در هنگام پرتاب ناو کیهانی سایوز ام.اس-10 موشک بالابرنده دچار نقص فنی گردید و خدمه ایستگاه فضایی بینالمللی مجبور به فرود اضطراری شدند. پرواز خدمه ناکام سایوز ام.اس-10 به ایستگاه برای بهار سال 2019 برنامه ریزی شده است. به این ترتیب سفر فضانورد اماراتی تا مدت نامعلومی به عقب افتاد زیرا قرار بود همراه با دو فضانورد سایوز ام.اس-12 راهی ایستگاه فضایی بینالمللی شوند و بعد از سفری 10 روزه با سایوز ام.اس- 10 به زمین بازگردد که با تغییر برنامههای سایوز, مسلما در حال حاضر جایی برای گردشگر اماراتی در دو ناو بعدی وجود ندارد.
.: Weblog Themes By Pichak :.