برای نخستین بار در کشور و در منطقه، همراه اول توانسته است پلتفرم کامل مبتنی بر NFV/SDN را باقابلیت‌هایی نظیر MEC و برش دهی را به‌صورت کامل پیاده‌سازی نماید. بخش فنی همراه اول که همکاری خود با دانشگاه شریف را از دو سال پیش آغاز کرده است، توانسته تمام بخش‌های شبکه را در قالب یک پلتفرم کامل به‌صورت بومی پیاده‌سازی کرده و آمادگی تبدیل این شبکه به‌صورت تجاری را دارد.

رقابت خودروهای برقی متصل به شبکه با استفاده از قدرت تمرکز ذهن افراد و حسگرهای مغزی در نمایشگاه تلکام برای عموم مردم به نمایش گذاشته شد. پیاده‌سازی پلتفرم کامل شبکه ۵G، به‌کارگیری تکنیک‌های مجازی‌سازی و شبکه‌های نرم‌افزار محور و مجازی‌سازی توابع شبکه از مهم‌ترین بخش‌های همکاری همراه اول و دانشگاه صنعتی شریف در مورد بومی‌سازی و پیاده‌سازی شبکه نسل پنجم تلفن همراه بوده است.

در ادامه با زومیت همراه باشید تا ضمن معرفی کامل این قسمت، نگاهی به قابلیت‌های مختلف پیاده‌سازی شده توسط دانشجویان داشته باشیم. 

ایران تلکام

 

برای مطالعه‌ی تمام اخبار و مطالب مرتبط با نمایشگاه ایران تلکام ۱۳۹۷ به صفحه‌‌‌ی این رویداد در زومیت مراجعه کنید.



تاريخ : سه شنبه 17 مهر 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

مایکروسافت در رویداد سخت‌افزاری خود با محوریت سرفیس استودیو ۲، سرفیس لپتاپ ۲ و سرفیس پرو ۶ از این محصولات به‌صورت رسمی رونمایی کرد. در کنار این محصولات، سرفیس هدفون مایکروسافت نیز معرفی شد که با همگام‌سازی کامل با کورتانا، ۳۴۹ دلاری قیمت‌گذاری شده است. 

یکی از ویژگی‌های سرفیس هدفون که باعث افتخار مایکروسافت شده، قابلیت‌های خوبی است که سرفیس هدفون را از سایر محصولات مشابه متمایز می‌کند؛ یکی از این قابلیت‌ها، مجهز بودن آن به سیستم حذف نویز (noise cancellation) در لول‌های مختلف است. براساس آنچه در مورد این هدفون منتشر شده، به‌نظر می‌رسد سرفیس هدفون دارای چهار میکروفون فعال مخصوص حذف کردن نویز است.

 

مایکروسافت در طراحی این هدفون، از ولوم مکانیکی برای حذف شدت نویز در ۱۳ لول مختلف استفاده کرده است. در اصل هدفون دارای سیستم مکانیکی شماره‌دار ولومی است که کاربر با تنظیم آن می‌تواند در ۱۳ سطح مختلف شدت نویز هدفون را حذف کند. در بهترین و قدرتمندترین حالت، امکان تضعیف صدا تا ۴۰ دسی‌بل را به کاربر می‌دهد. کاربر با چرخاندن ولوم می‌تواند صدا را در حدی تنظیم کند که بتواند بهتر صدای محیط اطراف را بشنود. این تنظیمات برای زمان‌هایی که کاربر می‌خواهد همزمان هم به موسیقی گوش بدهد و هم در جریان صداهای محیط پیرامون خود باشد، کاربرد دارد. 

در اصل سرفیس هدفون دارای هشت میکروفون است. چهار میکروفون دیگر به کاربر کمک می‌کند تا بتواند صدا را در حین برقراری ارتباط با کورتانا به‌صورت آن‌بورد تنظیم کند. در جقیقت یکی از ولوم‌های روی گوشی مربوط به تنظیم حجم صدا و ولوم دیگر روی گوشی دیگر برای تنظیمات این‌چنینی درنظر گرفته شده است. گوشی‌های هدفون نسبت به ضربه حساس هستند و می‌توان برای کنترل پخش روی آنها ضربه زد تا موسیقی را مجددا پخش کنند. 

سرفیس هدفون مایکروسافت / Microsoft Surface Headphones

سرفیس هدفون جدید مایکروسافت می‌تواند تا ۱۵ ساعت شارژ مورد نیاز را با امکان پشتیبانی از بلوتوث و حذف نویز برای کاربر تامین کند. برای شارژ کردن هدفون، پورت USB-C در نظر گرفته شده است. در صورت تمام شدن باتری، امکان استفاده از هدفون با جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری وجود دارد. 

خوشبختانه می‌توان مطمئن بود که این ویژگی‌ها و مشخصات هیجان‌انگیز، به قیمت ۳۴۹ دلار می‌ارزند. البته این نکته را فراموش نکنید که مایکروسافت از درایورهای ۴۰ میلی‌متری Free Edge در هدفون جدید خود استفاده کرده است که در دنیای هدفون چنین کاری معمولا نادر است. یک نگرانی دیگر هم در مورد سرفیس هدفون وجود دارد که مربوط به عدم وجود کدک‌های بلوتوث می‌شود. کدک‌های AptX، AAC یا LDAC اصلا روی سرفیس هدفون وجود ندارند که برای یک هدفون با قیمت ۳۴۹ دلاری کمی بعید است.

البته Microsoft اعلام کرده است که با اجرای SBC با کیفیت بالا، در آینده سایر کدک‌های مورد نیاز را به فریم‌ور اضافه می‌کند؛ اما در حال حاضر ممکن است فروش آن با برچسب قیمتی که دارد، مانند هدفون گوش‌نواز WH-1000XM3 سونی وارد رقابت سختی در بازار شود. مایکروسافت هنوز زمان عرضه‌ی سرفیس هدفون جدید خود را به بازار معلوم نکرده است. باید ببنیم آیا کاربران از این محصول استقبال خواهند کرد یا خیر.



تاريخ : سه شنبه 17 مهر 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

همانطور که احتمالاً مطلع هستید، به‌واسطه‌ی وجود یک باگ در به‌روزرسانی اکتبر ویندوز ۱۰، برخی از کاربران با پاک‌شدنِ ناگهانی بعضی از فایل‌های شخصی خود روبرو شدند. این موضوع باعث شد تا مایکروسافت به‌صورت موقت ادامه‌ی روند انتشار این به‌روزرسانی را متوقف سازد تا افراد بیشتری از این معضل آسیب نبینند.

حال پس از گذشت چند روز از این اتفاق، ردموندی‌ها تعهد داده‌اند که تمامی فایل‌های شخصی پاک‌شده‌ی کاربران را بازیابی خواهد کرد. اگرچه این مشکل همگانی نبود و تنها تعداد محدودی از کاربران را درگیر خود کرد؛ اما شکایتِ آن‌ها از این موضوع مهم باعث شد تا اهالی مایکروسافت هرچه سریع‌تر درصدد رفعِ آن چاره‌اندیشی کنند.

 

طبق گفته‌ی دونا سارکار، مدیر بخش ویندوز اینسایدر، آن‌دسته از کاربرانی که از این باگ متضرر شده‌اند، باید به ادامه‌ی استفاده از دستگاهشان پایان دهند و هرچه سریع‌تر به‌صورت مستقیم با مایکروسافت تماس برقرار کنند؛ به‌واسطه‌ی ابزارهایی که در دسترس تیم پشتیبانی فنی قرار دارند، بازگشت اطلاعاتِ از ین‌رفته امکان‌پذیر است. خانم سارکار در توییتی نوشت:

اگر شما هم جزو افرادی هستید که پس از به‌روزرسانی به آپدیت اکتبر ویندوز ۱۰ به مشکل گم‌شدنِ فایل‌ها برخورده‌اید، لطفاً با پشتیبانی تماس بگیرید. آن‌ها ابزارهایی دارند که بازگشت به حالت پایدار را ممکن می‌سازند. این بیلد برای دانلود دستی دیگر در دسترس قرار ندارد.

اگر شما هم با این مشکل مواجه شده‌اید، می‌توانید از طریق شماره‌ی مجازی با شماره‌ی ۸۰۰-۱+ یا پشتیبانی آنلاین Microsoft تماس برقرار کنید. 



تاريخ : سه شنبه 17 مهر 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

اگرچه گوگل اسیستنت می‌تواند به فرامین صوتی پاسخ دهد، اما احتمالاً شما برای تعامل با این دستیار هوشمند در گوشی خود همچنان از دستورات لمسی نیز استفاده می‌کنید. در حقیقت غول دنیای فناوری اشاره کرده که برای بهره بردن از نزدیک به نیمی از قابلیت‌های دستیار صوتی این شرکت از صوت و لمس استفاده می‌شود و به همین دلیل گوگل حالا از تصاویر بزرگتر و عناصر بصری بیشتری در دستیار دیجیتال مبتنی بر هوش مصنوعی خود بهره گرفته است. اگر در گوشی هوشمندتان از اسیستنت برای کنترل دستگاه‌های هوشمند خود استفاده می‌کنید، حالا می‌توانید کنترل‌های جدیدی را در این زمینه مشاهده کنید که شامل اسلایدرهایی برای تنظیم میزان روشنایی نور لامپ و نیز افزایش و کاهش حجم صدای بلندگو می‌شود.

شما همچنین می‌توانید به لطف رابط کاربری تعاملی جدید گوگل اسیستنت، هر متنی را که از این دستیار هوشمند می‌پرسید شخصی‌سازی کنید. توسعه‌دهندگان نیز می‌توانند آنچه تمایل به نمایش دادن آن در اسیستنت دارند را سفارشی‌سازی کنند. به‌عنوان مثال در حال حاضر امکان نمایش آیتم‌های استارباکس در منو وجود دارد. شبکه غذایی استارباکس حالا تصاویر بزرگ‌تری را در دستورات پخت غذا نمایش می‌دهد و فیت‌استار نیز تصاویری از نرمش‌هایی که به دنبال آن‌ها هستید را نمایش داده تا بدین ترتیب یک راهنما از چگونگی انجام نرمش‌های خاص در دسترس باشید.

افزون بر آنچه گفته شد، اگر شما از کاربران اندروید باشید اکنون می‌توانید با سوایپ کردن به بالا در صفحه اصلی اسیستنت یک دید کلی از روز خود داشته باشید. Google امیدوار است با معرفی ویژگی‌های بصری جدید در دستیار صوتی خود، کاربران بتوانند به جای جابه‌جایی میان اپلیکیشن‌های دیگر، با بهره گرفتن از دستورات صوتی کارهای بیشتری مثل تنظیم میزان نور یا مشاهده نتایج مسابقات ورزشی را با اسیستنت انجام دهند.



تاريخ : سه شنبه 17 مهر 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

نوزدهمین دوره از نمایشگاه ایران تلکام صبح روز چهارشنبه با حضور محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به کار کرد و تا تاریخ ۱۴ مهرماه به فعالیت خود ادامه داد. تلکام امسال با شعار «دستاوردهای تازه، فرصت‌های پیش‌رو» با حضور وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شرکت مخابرات ایران، شرکت‌های سندیکای مخابرات ایران و ۲۳۰ شرکت از بخش خصوصی، ۱۶ شرکت از بخش دولتی و ۲۰ شرکت خارجی برگزار شد. 

در روز آخر نمایشگاه با حضور وزیر در سالن ایرانسل، فرصتی پیش آمد که با ایشان در ارتباط با چند موضوع صحبت‌هایی مطرح شود. در ابتدا از تست‌های سرعت TD-LTE و فرایند شبکه 5G سوالی پرسیده شد.

سوال دومی که مطرح شد، تمایل وزارت خانه و مجلس جهت ارائه طرح و لایحه‌ای مربوط به باز کردن فضای فیلترینگ بود.

در سوال سوم از آقای جهرمی از میزان رشد اپراتور‌های مجازی MVNO سوال کردیم.

از ایشان در ارتباط با صرفه اقتصادی و روند ارائه گوشی‌های باندلینگ توسط اپراتور‌های مطرح سوال شد.

در نهایت سوالی که برای بسیاری از افراد مطرح می‌شود، جلوگیری از رشد شرکت‌های ADSL با کاهش قیمت‌ اینترنت همراه بود که تمایل کاربر به استفاده از اینترنت ثابت خط تلفن را بسیار کم‌تر کرده است. 

نظر شما در ارتباط با صحبت‌های آذری جهرمی چیست؟

 

 

ایران تلکام

 

برای مطالعه‌ی تمام اخبار و مطالب مرتبط با نمایشگاه ایران تلکام ۱۳۹۷ به صفحه‌‌‌ی این رویداد در زومیت مراجعه کنید.



تاريخ : دو شنبه 16 مهر 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

همان‌طور که می‌دانید، اغلب کاربران نسخه‌های جدید ویندوز بهای جداگانه‌ای برای این سیستم‌عامل پرداخت نمی‌کنند. گفتنی است اغلب رایانه‌ها و لپ‌تاپ‌ها به‌طور پیش‌فرض از این این سیستم‌عامل بهره می‌برند و پس از انتشار نسخه‌های جدیدتر ویندوز  ۱۰، امکان ارتقاء به‌صورت رایگان وجود دارد. همچنین مجموع عوامل ذکرشده و  استفاده از نسخه‌های کرک‌شده‌ی ویندوز در برخی کشورها، باعث کاهش آمار فروش و سوددهی این محصول نرم‌افزاری شده است.

در همین راستا خبر رسیده است که مایکروسافت در سکوت خبری قیمت نسخه Home سیستم‌عامل Windows 10 را افزایش داده است. همچنین از این پس کاربران مک‌بوک  اپل برای استفاده از این سیستم‌عامل درBootcamp ملزم به پرداخت مالیات بیشتری خواهند بود. تا پیش از این، قیمت نسخه‌ی خانگی ویندوز ۱۰ برابر با ۱۱۹.۹۹ دلار بود و افزایش ۱۹.۰۱ دلاری آن، بهای ارزان‌ترین نسخه از سیستم‌عامل ویندوز را به ۱۳۹ دلار تغییر داده است.

لازم به ذکر است که این افزایش قیمت به‌طور رسمی از سوی ردموندی‌ها اطلاع‌رسانی نشده است. به همین دلیل زمان دقیق آن مشخص نبوده و احتمال می‌رود این امر در ماه سپتامبر اجرایی شده باشد. عدم اطلاع‌رسانی Microsoft سبب شده تا برخی خرده‌فروشان، از افزایش قیمت اطلاع نداشته و کماکان نسخه خانگی ویندوز ۱۰ را با قیمت پیشین خود به‌فروش برسانند.

در انتها باید گفت که افزایش قیمت ذکرشده باتوجه به فروش پایین این سیستم‌عامل تاحدودی منطقی به‌نظر می‌رسد؛ اما وجود اشکالات متعدد و باگ‌های فراوان در نسخه‌های جدیدتر ویندوز و به‌خصوص به‌روزرسانی بزرگ ماه اکتبر، این افزایش بها را کمی غیرمنصفانه جلوه می‌دهد.



تاريخ : دو شنبه 16 مهر 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

تیرماه ۱۳۹۷ برابر با جولای ۲۰۱۸ میلادی، خبری ناامیدکننده در مورد سرفیس اندرومدا مایکروسافت منتشر شد، که حاکی از تعویق یا توقف کامل پروژه اندرومدا به نقل از منابع داخلی در مایکروسافت بود. 

اما ظاهر خبرهای جدیدی در مورد سرفیس اندرومدا منتشر شده که در تناقض با خبر قبلی است و ظاهرا پروژه اندرومدا به‌صورت کامل متوقف نشده است. آخرین خبر مربوط به language pack سیستم‌عامل اندرومدا است که از طریق مایکروسافت‌ استور فاش شده است. با توجه به انتشار این خبر، ظاهرا ورق برگشته و نشان می‌دهد که غول بزرگ نرم‌افزاری در حال تست سیستم‌عامل اندرومدا (Andromeda OS) است. کدهای مربوط به language pack اندرومدا، خبر از شماره‌گیر در این دستگاه می‌دهد. لذا می‌توانیم اینطور نتیجه‌گیری کنیم که سرفیس اندرومدا انعطاف‌پذیر ویژگی‌هایی موبایل‌گونه خواهد داشت که امکان برقراری تماس تلفنی را دارد.

 

با توجه به آنچه در language pack دیده می‌شود، کاربران می‌توانند تماس‌های تلفنی خود را به‌صورت خودکار ضبط کنند. همچنین فایل‌های به‌اشتراک گذاشته‌شده نشان می‌دهد که این دستگاه دارای دو نمایشگر مقابل یکدیگر و و یک نمایشگر بیرونی است. با دوبار ضربه زدن روی نمایشگر می‌توان آن را غیرفعال و خاموش کرد. ظاهرا این دستگاه انعطاف‌پذیر از اپلیکیشن‌های کاربردی ویندوز ایکس‌پی و اپلیکیشن‌هایی که مخصوص سیستم‌عامل اندرومدا است، پشتیبانی می‌کند.

سرفیس اندرومدا با سیستم عامل Andromeda OS دارای ویژگی جدیدی است که به کاربران اجازه می‌دهد تا با کشیدن شکل خاصی روی نمایشگر، عکس بگیرند. همچنین امکان باز کردن قفل دستگاه از طریق سنسور اثر انگشت و اسکنر عنبیه وجود دارد. همچنین در این بسته‌ی فاش‌شده، اطلاعاتی در مورد حالت بهره‌وری یا Productivity mode سرفیس اندرومدا دیده می‌شود. پیشتر نیزمشخص شد که سیستم عامل اندرومدا دارای حالت بهره‌وری خواهد بود؛ حالت بهره‌وری اجازه می‌دهد تا دستگاه انعطاف‌پذیر بتواند به یک مانیتور اکسترنال بزرگتر متصل شود و سیستم کامپیوتری دسکتاپ Continuum-esque را به یک نمایشگر اکسترنال متصل نماید.

با وجودی که احتمال آن نمی‌رود اندرومدا مایکروسافت در سال جاری میلادی معرفی شود، ولی این اطلاعات تایید می‌کند که پروژه‌ی اندرومدا متوقف نشده است و کماکان به کار خود ادامه می‌دهد. می‌توانیم امیدوار باشیم گوش هوشمند اندرومدا در سال ۲۰۱۹ میلادی به‌صورت رسمی از سوی Microsoft معرفی شود.



تاريخ : دو شنبه 16 مهر 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

 

 
`پرونده ویژه "اورهال" - 2| از تعمیرات سنگین تا نصب تجهیزات بومی/ هرکولس‌های ارتش به رادار ایرانی تجهیز شدند + عکس

گروه امنیتی ــ دفاعی خبرگزاری تسنیمسید محمد طاهری ــ حسین دلیریان: پایگاه هوایی شهید دوران شیراز پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در 15کیلومتری جنوب شیراز و با دو باند پروازی افتتاح شد و در ابتدا محل آموزش خلبانان نیروی هوایی ارتش بود ولی پس از ورود هواپیماهای C-130 به ناوگان ترابری نیروی هوایی، پایگاه شیراز به پایگاه اصلی هواپیماهای ترابری C-130 مبدل شد.

پس از دوران دفاع مقدس و با ورود هواپیماهای ایلوشین به کشورمان پایگاه هوایی شیراز به محل اصلی استقرار این هواپیماها تبدیل شد و از آن زمان به بعد، اورهال هواپیماهای C-130 و ایلوشین نیروی هوایی در این پایگاه هم، انجام می‌شود.

برای اطلاع از چگونگی انجام اورهال این هواپیماها به پایگاه هوایی شهید دوران نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران رفتیم تا از چندوچون این کار مطلع شویم.



** بخش دوم: اورهال C-130

وارد پایگاه شیراز که شدیم به‌همراه فرمانده گردان اورهال، به بخشی رفتیم که هواپیماهای C-130 در آنجا تعمیر می‌شدند. در این بخش از پایگاه تعدادی هواپیمای C-130 وجود داشت که کار اورهال هرکدام از آنها تا مرحله‌ای پیش رفته بود.

هواپیمای C-130 یک هواپیمای ترابری تاکتیکی با چهار موتور توربوپراپ است که توسط شرکت لاکهید مارتین آمریکا ساخته شده است. این هواپیما پیش از انقلاب از آمریکا برای استفاده در نیروی هوایی ارتش خریداری شد و تاکنون در این نیرو خدمت می‌کند. البته نسخه‌های متفاوتی از این هواپیما هم‌اکنون در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پیش از انقلاب تعمیر و اورهال اساسی این هواپیما به‌عهده مستشاران آمریکایی بوده و با پیروزی انقلاب و خروج مستشاران آمریکایی از ایران، متخصصان فنی کشورمان اورهال این هواپیما را به‌عهده گرفتند.

اما تعمیر و اورهال یک هواپیما کار آسانی نیست و نیاز به دانش فنی بالایی دارد که معمولاً کشورهای سازنده هواپیما این دانش را در اختیار دیگر کشورها قرار نمی‌دهند.

فرآیند تعمیر و اورهال هواپیمای سی130 هر 4 سال یک‌بار انجام می‌شود، یعنی هواپیما پس از طی 4 سال زمینگیر یا اصطلاحاً گرند شده و دیگر اجازه پرواز ندارد. پس از آن هواپیما را تحویل گردان اورهال می‌دهند تا تمامی کارهای مربوط به تعمیرات اساسی و اورهال آن انجام شود. پس از آنکه اورهال هواپیما به پایان رسید بخش‌های مختلف هواپیما را مورد تست و ارزیابی قرار می‌دهند تا از صحت اقدامات انجام‌شده در اورهال مطمئن شوند. اگر هواپیما این مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارد، دوباره به چرخه عملیاتی برگشته و اجازه پرواز پیدا می‌کند.


هواپیمای C-130 نهاجا در حال طی مراحل پایانی اورهال در پایگاه شهید دوران شیراز

از آنجایی که این هواپیما از کنار هم قرارگرفتن بخش‌های مختلف و متعددی ساخته شده است، برای تعمیر و اورهال آن هم می‌بایست مختصصان و کارشناسان مختلفی کنار هم قرار بگیرند تا تعمیر هر بخش به‌صورت تخصصی دنبال شود.

در ابتدا با متخصصان بخش بدنه هواپیما هم‌صحبت می‌شویم. آنها که دو سرهنگ بازنشسته هستند، کنار خود، نیروهای جوان را به‌کارگرفته‌اند تا تجربیات خود را به آنها منتقل کنند.


** تعمیر بال و بدنه

آنها ابتدا بخش‌های مختلف بدنه هواپیما را برای‌مان تشریح می‌کنند و می‌گویند ساختار اصلی بدنه هواپیما از سه بخش تشکیل شده است؛ سنتر وینگ، اوتر وینگ راست و اوتر وینگ چپ که همان بال‌های چپ و راست این هواپیما هستند. سنتر وینگ بخش اصلی بدنه هواپیما است که بال‌ها روی آن نصب شده‌اند واگر آسیب جدی ببیند باید تعویض شود.

تعمیر اساسی یا تعویض سنتر وینگ هواپیما جزء مراحل عادی اورهال نیست و فقط در هواپیماهایی که در سوانح هوایی و یا هنگام فرود دچار آسیب جدی و اساسی شده باشند انجام می‌شود. متخصصان پایگاه شیراز می‌گویند: علی‌رغم آنکه تعمیر این بخش کار بسیار سخت و زمانبری است اما در مورد یکی از هواپیماها موفق به تعویض این بخش نیز شدیم.






هواپیمای C-130 نهاجا در مراحل اولیه اورهال در پایگاه شهید دوران شیراز

در اورهال هواپیمای سی-130 ابتدا بخش‌های مختلف را از هواپیما باز می‌کنند که به آن مرحله ریموال می‌گویند. پس از آن هر بخش را به‌صورت جداگانه در اختیار متخصص همان بخش می‌گذارند تا مراحل اورهال آن را انجام دهد.

در حوزه بال و بدنه هواپیما نیز همین‌طور است؛ برای تعمیر بال‌های هواپیما، آنها را از بدنه جدا می‌کنند و سپس قسمت‌های فلپ را که مربوط به کنترل فرامین و کاهش و افزایش سرعت هواپیما است از بال جدا کرده و مورد بازبینی و تعمیر قرار می‌دهند. همچنین بال‌ها و بخش‌های مختلف بدنه را مورد بازرسی NDI یا ترک‌یابی قرار می‌دهند تا از نبود هرگونه ترک در بدنه هواپیما مطمئن شوند.

در همین رابطه یکی از متخصصان اورهال بدنه می‌گوید: برخی بخش‌‌ها در هواپیما وجود دارد که اگر در آنها ایرادی وجود داشته باشد کار تعمیر را طولانی می‌کند، مانند تَرَک‌هایی که در برخی نقاط بدنه هواپیما ایجاد می‌‌‌شود. برای رفع این ترک‌ها، بخش‌های مختلف بدنه هواپیما باید ابتدا توسط یک سیستم ترک‌یابی شود و در صورت وجود هرگونه ترک آنها را برطرف می‌کنیم.




متخصصان فنی پایگاه شهید دوران در حال تعمیر بال‌های هواپیمای C-130






متخصصان فنی پایگاه شهید دوران در حال بازرسی بخش‌های مختلف بدنه هواپیمای C-130


** نصب رادار ایرانی روی هرکولس‌های ارتش

یکی دیگر از بخش‌های بسیار مهم هواپیمای سی-130 که اورهال آن نیاز به دانش بالایی هم دارد، سیستم‌های الکترونیک هواپیما است. در حقیقت اقداماتی که خلبان برای هدایت هواپیما انجام می‌دهد، توسط همین سیستم‌های الکترونیکی به بخش‌های مختلف هواپیما می‌رسند و در صورت بروز هرگونه ایراد در این بخش هواپیما دچار اشکال اساسی می‌شود.

نیروی هوایی ارتش برای تعمیر بخش‌های الکترونیک هواپیمای C-130 از توان جهاد خودکفایی نهاجا و دانشگاه‌های کشور بهره گرفته است و این متخصصان جوان به‌خوبی توانسته‌اند از پس این کار برآیند.

از جمله دستاوردهای مهم متخصصان نیروی هوایی ارتش در پایگاه شهید دوران نهاجا، طراحی و تولید رادار بومی برای هواپیمای C-130 است. متخصصان جهاد خودکفایی نیروی هوایی ارتش با کمک دانشگاه‌های کشور توانسته‌اند رادار بومی برای هواپیمای C-130 بسازند که از مدل خارجی آن بهتر و توانمندتر است و روی برخی هرکولس‌های نهاجا هم با موفقیت تست و عملیاتی شده است.

اطلاعات زیادی از رادار ایرانی نصب‌شده روی این هواپیماهای ترابری، منتشر نشده اما آنچه مسلم است، این است که اتفاق مهمی در صنعت هوایی کشور رخ داده و رادار بومی برای این هواپیماها طراحی و تولید شده است.


بخش‌های الکترونیک هواپیمای C-130 که توسط متخصصان پایگاه شیراز تعمیر شده‌اند



یکی از بخش‌های رادیویی هواپیمای C-130 که توسط متخصصان پایگاه شیراز تعمیر شده‌اند


متخصصان فنی پایگاه شهید دوران در حال نصب آنتن مخابراتی روی هواپیمای C-130


اما یکی از مهمترین قسمت‌های هواپیما، کابین هواپیما است که در حقیقت مغز هواپیما در این بخش قرار دارد. برای تعمیر سیستم‌های داخل کابین هواپیما، تخصص‌های مختلفی کنار هم کار می‌کنند که هر کدام به‌صورت تخصصی روی یک بخش از کابین مشغول به کار هستند. یک تیم روی بخش هیدرولیک و کنترل فرامین، یک تیم روی سیستم‌های الکترونیک و یک تیم روی بخش‌های رادیویی کار می‌کند. هر کدام از این تیم‌ها پس از بررسی قطعات هر بخش در صورتی که ایرادی در آنها باشد آنها را تعمیر می‌کنند و اگر هم این قطعات قابل تعمیر نباشند آنها را تعویض می‌کنند.

یکی از بخش‌هایی که توسط متخصصان داخلی برای کابین هواپیمای C-130 بومی‌سازی شده است، شیشه‌های این هواپیما است که در صنایع اپتیک وزارت دفاع طراحی و تولید شده و در پایگاه شیراز، این شیشه‌ها روی هواپیماها نصب می‌شدند.



متخصصان فنی پایگاه شهید دوران درحال کار روی کابین هواپیمای C-130







متخصصان فنی پایگاه شهید دوران درحال کار روی کابین هواپیمای C-130 در مراحل پایانی اورهال


** لاستیک‌های ایرانی روی هواپیماهای نهاجا

اما یکی از قطعات بسیار مهم در هواپیما، ارابه‌های فرود و لاستیک‌های آن است. متخصصان ایرانی موفق به ساخت لاستیک این هواپیما شده‌اند که ماجرای آن را در بخش‌های بعدی همین پرونده ویژه بیان می‌کنیم.

اما اجمالاً اینکه، لاستیک‌های هواپیماهای سی130، ساخت یک شرکت داخلی بوده و زمان تعویض این لاستیک‌ها هر 5 سال یک بار است اما قبل و بعد از هر پرواز، باید لاستیک‌های هواپیما را چک کرد تا اگر دچار ایرادی شده باشند، برطرف شود.

متخصصان بخش ارابه‌ها و لاستیک‌ها می‌گفتند: ما لاستیک‌های متنوعی را دیده‌ایم و روی هواپیماها سوار شده‌اند اما نسخه ساخت ایران، حتی بسیار بهتر از لاستیک‌های اصلی بوده و مقاومت به‌مراتب بیشتری در برابر سایش‌ها دارند.



ارابه‌های فرود هواپیمای C-130


** هیدرولیک و فرامین

پس از این بخش، به‌سراغ بخش تعمیر سیستم‌های هیدرولیک می‌رویم. وارد یک سوله بزرگ که می‌شویم، قطعات مختلفی از هواپیما از جمله بخش‌های مختلفی از بال‌ها را می‌بینیم که در مرحله تعمیر هستند. سیستم‌های هیدرولیک در هواپیما شامل بخش‌های فرامین هواپیما، بخش‌های مربوط به تیک‌آف، ارابه‌های فرود، ترمزهای نرمال و اضطراری، سیستم کنترل هواپیما برای تاکسی کردن روی باند و . . . است. حرکت هواپیما در جهت‌های مختلف توسط سیستم‌های هیدرولیک و با فرمان‌هایی که به اِلرون، رادِر و اَلویتور داده می‌شود، انجام می‌شوند.

تعمیرات بخش‌های هیدرولیک این هواپیما بر اساس کتابچه‌های استاندارد اورهال C-130 انجام می‌شود. برخی ایرادات در سیستم‌های هیدرولیک این هواپیما هم گاهی وجود دارند که در خود پایگاه قابل تعمیر هستند اما برخی ایرادات در خارج پایگاه و در یک مرکز دیگر مرتفع می‌شوند.




متخصصان پایگاه شهید دوران در حال تعمیر سیستم کنترل فرامین بال هواپیمای C-130

در یک بخش از هواپیما، سیستمی وجود دارد که تمام بخش‌های هیدرولیک هواپیما از جمله ارابه‌های فرود از آنجا هدایت می‌شود. برای هدایت ارابه‌های فرود این هواپیما علاوه بر سیستم هیدرولیک، سیستم‌های برقی و سیستم‌های دستی جایگزین هم تعبیه شده که در صورت بروز هرگونه ایراد در سیستم هیدرولیک، بتوان از آنها استفاده و چرخ‌های هواپیما را باز کرد که این بخش هم توسط متخصصان نهاجا بارها تعمیر شده است.

تعمیر این سیستم که با توجه به عملکرد چندگانه از پیچیدگی بالایی هم برخوردار است، این اطمینان را به خلبان و کادر پرواز می‌‌دهد که گه اگر ایرادی در باز شدن ارابه‌های فرود هواپیما به‌صورت عادی پیش آمد، با استفاده از سیستم‌های جایگزین ارابه‌های فرود هواپیما باز شده و هواپیما فرود مطمئنی را داشته باشد.


پس از آنکه توضیحات متخصصان فنی را می‌شنویم، به‌سراغ هواپیمایی می‌رویم که اورهال آن در مرحله 80 درصد است و تا یک ماه آینده کار تعمیر آن تمام می‌شود. عده‌ای از متخصصان زیر هواپیما مشغول نصب آنتن رادیویی هواپیما هستند. عده‌ای دیگر هم مشغول کار روی مخازن سوخت اضافی زیر بال هواپیما هستند.





هواپیمای C-130 که 80درصد اورهال آن انجام شده و به‌زودی عملیاتی می‌شود

کار زیادی از هواپیما نمانده است. هواپیما رنگ‌آمیزی جدید هم شده و تا یکی دو ماه آینده به ناوگان نهاجا برمی‌گردد.

این، بخشی از کارهایی بود که متخصصان نیروی هوایی ارتش در طول چندین ماه روی یک هواپیمای C-130 انجام می‌دهند تا هواپیما دوباره عملیاتی شود؛ بخش‌ها و اقدامات فراوان دیگری هم وجود دارد که در این مقال نمی‌گنجد.



تاريخ : دو شنبه 16 مهر 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

گوگل در تلاش است تا با توسعه‌ی ویژگی‌ها و قابلیت‌های گوگل اسیستنت، امکان استفاده از آن را برای کاربران ساده‌تر و کاربردی‌تر کند. توجه به توسعه‌ی قابلیت‌های دستیار هوشمند گوگل، برای توسعه‌دهندگان نیز مزایایی را به‌دنبال دارد و گوگل درصدد است تا شرایطی را فراهم سازد تا امکان استفاده‌ی یکپارچه‌تری از قابلیت‌های گوگل اسیستنت فراهم شود.

گوگل اسیستنت قابلیت‌های مختلفی دارد، می‌تواند زبان‌های مختلف را متوجه شود. پیشتر نیز گفته شد که دستیار هوشمند گوگل حال قادر به درک همزمان دو زبان است. گوگل اسیستنت می‌تواند تلویزیون هوشمند شما را کنترل کند. اکنون ویژگی و قابلیت جدید دیگری به آن اضافه شده است. کاربران می‌توانند از طریق گوگل اسیستنت به‌صورت آنلاین محصولات دیجیتال مورد نظر خود را به‌راحتی و در سریع‌ترین زمان خریداری کنند.

گوگل اسیستنت

 

براساس اعلام گوگل، توسعه‌دهندگان می‌توانند امکان خرید درون برنامه‌ای از طریق گوگل اسیستنت را در اختیار کاربران خود قرار دهند. پیشتر کاربران می‌توانستند از طریق گوگل اسیستنت، کالاها و محصولات فیزیکی خریداری کنند، اکنون امکان خرید درون برنامه‌ای، خرید حق اشتراک و ارتقا از طریق گوگل اسیستنت در اختیار کاربران قرار داده شده است. توسعه‌دهندگان می‌توانند از خدمات جدید گوگل استفاده کنند و ترتیبی اتخاذ نمایند تا امکان خرید درون‌برنامه‌ای برای کاربران از طریق گوگل اسیستنت فراهم شود. کاربران می‌توانند در حالی که در حین صحبت کردن با گوگل اسیستنت هستند، از طریق اسپیکر، گوشی هوشمند یا نمایشگرهای هوشمند (Smart Displays) خریدهای دیجیتالی خود را انجام دهند. این ویژگی جدید Actions نام دارد. در حال حاضر ویژگی جدید Actions، تنها در امریکا پشتیبانی می‌شود، ولی انتظار می‌رود به‌زودی در اختیار سایر کاربران نیز قرار گیرد. 

با کمک ویژگی جدید Actions، کاربران می‌توانند کالاهای دیجیتال مورد نظر خود را از طریق گوگل اسیستنت خریداری کنند. به‌راحتی و از طریق گوگل اسیستنت می‌توانند حق اشتراک اپلیکیشن مورد نظر خود را پرداخت کنند. همچنین امکان ورود به حساب کاربری Google نیز از طریق گوگل اسیستنت در اختیار کاربران قرار داده می‌شود. در نتیجه، امکان خرید با دستیار هوشمند و بدون نیاز به فشار دادن کلیدها و یا کلیک کردن فراهم می‌شود.

از آنجایی که دستگاه هر فرد باید هویت او را تایید کند، لذا لازم است وارد حساب کاربری گوگل شوید. پیشتر کاربران برای ورود به حساب کاربری باید نام کاربری و رمز عبور را تایپ می‌کردند ولی اکنون به‌راحتی و از طریق فرمان صوتی می‌توانند وارد حساب کاربری خود شوند. حتی با همین روش امکان باز کردن حساب کاربری جدید نیز در اختیار کاربران گذاشته می‌شود و همه‌ی کارها از طریق فرمان صوتی به اسپیکر گوشی یا اسپیکر هوشمند با قابلیت پشتیبانی از گوگل اسیستنت فراهم می‌شود. 

گوگل معتقد است ورود به حساب کاربری با فرمان صوتی و بدون نیاز به تایپ کردن باعث می‌شود کاربران تمایل بیشتری نسبت به خرید کالاهای دیجیتالی داشته باشند. همچنین انتظار می‌رود که قابلیت‌های بیشتری به گوگل اسیستنت اضافه شود و شاهد یکپارچگی بیشتری در قابلیت‌های آن باشیم. پیشتر نیز گفته شد که عملکرد گوگل اسیستنت در تشخیص آهنگ در حال پخش بهبود می‌یابد



تاريخ : دو شنبه 16 مهر 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

نسل جدید سری 3 با مجموعه‌ای از ویژگی‌های جدید برای خانواده بی‌ام‌و (BMW) معرفی شده است. از جمله این امکانات می‌توان به دستیار هوشمند برای کنترل ارتفاع، فناوری iDrive 7.0 و بسیاری قابلیت‌های دیگر اشاره کرد؛ آپشن‌های جدید، بی‌ام‌و G20 سری 3 را به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین خودروهای باواریا مطرح می‌کند که تاکنون ساخته شده است.

با این حال یکی از ویژگی‌هایی که چندان مورد توجه قرار نگرفت، لوگوی مرکزی خودمستقیم‌شونده چرخ (کلاهک گریس‌خور چرخ) است. البته این اولین باری نیست که یکی از خودروسازان بزرگ جهان از چنین قابلیتی در محصولات خود استفاده می‌کند، رولزرویس (Rolls-Royce) نیز این کار را در برخی محصولات خود انجام می‌دهد؛ اما بکارگیری این ویژگی در بی‌ام‌و سری 3، نشان دهنده توجه بسیار زیاد مهندسان خودروساز باواریا به جزئیات است.

BMW 3 Series G20 / بی‌ام‌و سری 3 G20

لوگوی مرکزی خودمستقیم‌شونده چرخ با داشتن حالت تعادل مرکز چرخ به حفظ نماد BMW کمک می‌کند. بر این اساس، لوگوی مخصوص بی‌ام‌و با پروانه‌های سفید و آبی، در هنگام رانندگی با چرخ حرکت نمی‌کند و ثابت باقی می‌ماند. بر خلاف روش رولزرویس که دارای دیواره محافظی در مقابل کلاهک مرکزی چرخ است، در بی‌ام‌و سری 3 فرد می‌تواند واقعاً لوگوی مرکزی را با دست بچرخاند. 

بی ام و لوگو

 

بی‌ام‌و می‌گوید کلاهک توپی چرخ در دو اندازه تولید می‌شود؛ بنابراین برای همه خودروهای بی‌ام‌و مجهز به رینگ‌های آلیاژی اصلی، مناسب است.

شیوه نصب کلاهک مرکزی چرخ بسیار ساده است؛ کلاهک ثابت می‌تواند به راحتی با رینگ‌های مختلف سازگار شود. علاوه بر این، کلاهک توپی دوار را می‌توان دوباره جایگزین کرد. مجموعه کامل کلاهک مرکزی خودمستقیم‌شونده چرخ بی‌ام‌و با قیمت ۱۰۲ دلار برای خریداران در اروپا عرضه خواهد شد.



تاريخ : دو شنبه 16 مهر 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |
صفحه قبل 1 ... 849 850 851 852 853 ... 3356 صفحه بعد