اچپی (HP) که با نام هیولت پکارد (Hewlett-Packard) هم شناخته میشود، برندی آمریکایی بود که از سال ۲۰۱۵ به دو شرکت خصوصی مجزا با نامهای HP Inc و HP Enterprise تقسیم شد. در این مقاله، به بررسی تاریخچهی برند اصلی یعنی همان اچپی میپردازیم که البته تاریخچهی مشترک هر دو شرکت جدید نیز خواهد بود.
اچپی بهعنوان شرکت فعال در حوزهی فناوری اطلاعات و ارتباطات شناخته میشود که فعالیتی بینالمللی داشته و دفتر مدیریتی آن در پالو آلتو کالیفرنیا یا همان سیلیکونولی مشهور واقع است. این شرکت که امروزه بهعنوان طراح، سازنده و فروشندهی محصولات سختافزاری، نرمافزاری و خدمات تجاری متعددی شناخته میشود، کار خود را از یک گاراژ کوچک با ظرفیت یک خودرو در همین پالو آلتو شروع کرد.
مرکز مدیریت اج پی در پالو آلتو کالیفرنیا
مقالههای مرتبط:
بیل هیولت و دیوید پکارد مؤسسان اچپی بودند. اولین محصولات تولیدشده توسط این شرکت، دستگاههای اندازهگیری الکتریکی بودند. این شرکت در نزدیک به یک قرن فعالیت خود، سالهای اوج و فرود بسیاری داشته و در بازههایی بهعنوان برترین فروشندهی کامپیوتر در جهان نیز شناخته شده است. اچپی حتی به خاطر رشد و درآمد بالا در سال ۲۰۰۹ در رتبهی ۹ لیست فورچن ۵۰۰ قرار گرفت.
تاریخچهی تأسیس
همانطور که گفته شد، تاریخچهی اچپی با سیلیکونولی گره خورده است. این شرکت در منطقهای تأسیس شد که امروزه به عنوان پیشگام خط مقدم دنیای فناوری و محل تولد اکثر فناوریهای ساختارشکن امروزی شناخته میشود. البته در دههی ۱۹۳۰ که بیل هیولت و دیو پکارد در دانشگاه استنفورد با هم آشنا شدند، این منطقه بیشتر به کشاورزی و باغبانی معروف بود و این دو متخصص، اولین نشانههای فناوری را به آن وارد کردند.
دیوید پکارد در سالهای جوانی
این دو دانشآموختهی استنفورد برای شروع کار خود از یک گاراژ کوچک در خیابان ادیسون پالو آلتو استفاده کردند. مکانی تاریخی که امروز به عنوان محل تولد سیلیکونولی شناخته میشود. این دو نفر پیش از تأسیس شرکت خود در شرکتهای متفاوتی کار میکردند. دیو در جنرال الکتریک کار میکرد و با وجود دور شدن نسبی از بیل و ازدواج در نیویورک، هنوز با او در تماس بود. در نهایت استاد آنها، فرد ترمن پیشنهاد داد که این دو نفر، شرکت مستقل خود را با تمرکز بر فناوریهای جدید تأسیس کنند.
پس از این پیشنهاد، دیو به همراه همسرش و کمی تجهیزات ساختوساز مانند دریل به کالیفرنیا رفت. بیل در آن زمان به دنبال محلی برای زندگی این زوج جوان بود و توانست خانهای را در پلاک ۳۶۷ خیابان ادیسون به قیمت ۴۵ دلار در هر ماه اجاره کند. دیو و همسرش در اتاق اصلی خانه زندگی میکردند و بیل نیز در کلبهای کوچک در حیاط پشتی ساکن بود. اما نقطهی مثبت اصلی این خانه، گاراژ کوچک آن بود که برای شروع این دو مهندس، عالی بهنظر میرسید.
بیل هیولت در سالهای جوانی
گاراژ جدید بیل و دیو به غیر از فضا، زمین بتنی و میز کار ساده، امکانات دیگری نداشت. این دو نفر نمونههای اولیهی محصولات خود را در این فضای کوچک ساختند و بهعنوان اولین محصول، یک دستگاه پزشکی با قابلیت تولید حرارت تولید کرده و آن را به کلینیک پالو آلتو فروختند. دستگاه دیگر، برای کمک به منجمان ساخته شد و به آنها در نصب دقیق تلسکوپ کمک میکرد.
علاوه بر این محصولات، اولین نوآوریها و اختراعات نیز بهمرور جای خود را در آن گاراژ مشهور پیدا کردند. اختراعاتی جالب که بعضا ارتباطی نیز با هم نداشتند. یک تیونر سازدهنی، سنسور شاخص برای استفاده در سالنهای بولینگ و چشم الکتریکی برای استفاده در سیفون سرویس بهداشتی، از اختراعات اولیهی این گروه کوچک بودند.
گاراژ مشهور هیولت و پکارد
ترمن یک کرسی تدریس در دانشگاه استنفورد برای دیو مهیا کرد و بیل نیز بهعنوان دستیار تحقیقاتی به کار خود ادامه میداد. در آن زمان، جریان اصلی درآمد برای شرکت، توسط همسر دیو یعنی لوسیل تأمین میشد که بهعنوان منشی در استنفورد کار میکرد. علاوه بر گاراژ، بخشهای دیگر خانه مانند اجاق گاز و میز پذیرایی نیز بهمرور به کمک شرکت آمدند. پس از مدتی بیل نیز ازدواج کرد و کلبهی کوچکش در حیاط پشتی به دفتر شرکت تبدیل شد.
دیو و بیل همیشه عقیده داشتند که باید محصولی با ارزش افزودهی بالا برای مشتریان خود تولید کنند. اولین قدم بزرگ آنها در این مسیر، طراحی و ساخت دستگاهی برای اندازهگیری فرکانس صدا بود. این دستگاه اولین خط تولید جدی این شرکت کوچک را بهوجود آورد. نام این اسیلاتور نیز Model 200A انتخاب شد. آنها با این نام میخواستند خود را شرکتی بزرگ و باسابقه با خط تولید متنوع نشان دهند.
اسیلاتور Model 200A اولین محصول رسمی هیولت پکارد
اولین محصول این استارتاپ، از لحاظ قیمت و کیفیت، رقبای آن زمان خود را کنار زد. محصولات دیو و بیل تنها ۵۵ دلار قیمت داشت و بهترین ابزار برای تولید فرکانس با کیفیت بالا بهشمار میرفت. درحالی که محصولات آن زمان بازار، کیفیتی ناپایدار و قیمت بالای ۵۰۰ دلاری داشتند.
در آن زمان مهندسان صدا از اسیلاتورها برای آزمایش فرکانسهای صوتی استفاده میکردند و یکی از مهندسان شرکت بزرگ والت دیزنی به محصول 200A علاقهمند شد. بیل و دیو تغییراتی در طراحی و کارایی محصول خود ایجاد کردند و با عقد قراردادی با دیزنی، ۸ محصول جدید با نام 200B به آنها فروختند.
آگهی تبلیغاتی اسیلاتور هیولت پکارد
سرانجام پس از مدتی فعالیت به صورت پروژه و محصولات اولیه، بیل و دیو سرمایههای کسبشده را جمعآوری کردند و در اول ژانویهی سال ۱۹۳۹ شرکت خود را تأسیس کردند. انتخاب بین نام هیولت-پکارد یا پکارد-هیولت نیز با استفاده از سکه معلوم شد و در نهایت، نام هیولت-پکارد برای شرکت جدید انتخاب شد. بیل و دیو یک سال دیگر در گاراژ خود کار کردند تا این که با استخدام دو کارمند جدید، نیاز به گسترش احساس شد و شرکت هیولت-پکارد به دفتر جدید خود در Page Mill Road نقل مکان کرد.
اولین دفتر رسمی هیولت پکارد
نکتهی قابل توجه این است که اچپی از همان سالهای اولیه، توجه ویژهای به کارمندان و حقوق آنها داشت. آنها در سال ۱۹۴۰ ایدهی اهدای سهام را اجرا کرده و در سال ۱۹۴۲ نیز بهعنوان یکی از اولین شرکتها، برنامهی بیمهی سلامتی کارمندان را طراحی کردند.
گسترش فعالیت
اولین تغییر ساختاری بهصورت ثبت قانونی شرکت در سال ۱۹۴۷ انجام شد و دیوید به عنوان رئیس و بیل بهعنوان معاون شرکت انتخاب شد. دههی ۱۹۵۰ با رشد سریع برای اچپی و منطقهی پالو آلتو همراه بود. باغهایی که زمانی به عنوان هویت این منطقه شناخته میشدند، بهمرور جای خود را به خیابانها و شرکتهایی دادند که برای کشف فرصت جدید تأسیس شدند.
در آن سالها ورود اچپی به زمینههای جدید صنعت فناوری مانند امواج مایکروویو نیز کلید خورده بود. حرکت بعدی فعالیت جدیتر در زمینهی اندازهگیری فرکانسها بود که در سال ۱۹۵۱ و با معرفی شمارندهی فرکانس سریع524A انجام شد.
شمارندهی سریع فرکانس 524 A
جمعیت شهر در طول یک دهه بیش از دو برابر شد و پالو آلتو به مرور مسیر خود را برای تبدیل شدن به مرکز فناوری طی میکرد. سال ۱۹۵۷، نقطهی عطف بعدی در تاریخ اچپی بود و آنها در ۶ نوامبر آن سال، عرضهی عمومی سهام با مبلغ ۱۶ دلار برای هر سهم را اجرا کردند. این ipo به دو دلیل انجام شد. دلیل اول توسعهی ملکی و سرمایهای شرکت و دلیل دوم، ایجاد امکان برای بهاشتراکگذاری سهام میان کارمندان بود. در سال ۱۹۶۱ سهام اچپی وارد بازار بورس نیویورک شد.
از محصولات ماندگاری که در آن سالها توسط اچپی معرفی شدند، میتوان به اولین اسیلوسکوپ این شرکت در سال ۱۹۵۶ اشاره کرد که خط محصولات اندازهگیری و آزمایش این شرکت را بیش از پیش قوی کرد. سینتسایزرفرکانس HP 5100A محصول بعدی شرکت بود که در سال ۱۹۶۳ قدرت آنها را در این بخش از صنعت به رخ کشید.
ساعت اتمی اچپی
اولین شرکتی که بهصورت خرید به مجموعهی اچ پی اضافه شد، F. L. Moseley نام داشت. آنها در صنعت گرافیک فعال بودند و پایههای ورود اچپی به صنعت تولید پرینتر را در سال ۱۹۵۸ بنا کردند. فعالیتهای بینالمللی اچپی نیز در همین سالها شروع شد و آنها در اولین قدم یک مرکز بازاریابی در ژنو و یک کارخانهی تولیدی در بوبلینگن آلمانتأسیس کردند. هدف بعدی آسیا بود که در سال ۱۹۶۳ و با تأسیس شرکتی با نام Yokogawa-Hewlett-Packard محقق شد. البته مرکز تولیدی اصلی پیش از آن و در سال ۱۹۵۷ در پارک تحقیقاتی استنفورد در پالو آلتو راهاندازی شده بود.
خرید بزرگ بعدی در تاریخ اچپی، زمینهها را برای ورود آنها به صنعت پزشکی هموار کرد. این شرکت در سال ۱۹۶۱ شرکت Sanborn را خریداری کرد که پس از مدتی، یکی از پردرآمدترین زمینههای فعالیت این شرکت را شامل شد. البته در سال ۲۰۰۰ این بخش از شرکت جدا شد. گسترش فعالیتهای اچ پی در زمینههای مختلف باعث شد تا این شرکت در سال ۱۹۶۲ به لیست مشهور فورچن ۵۰۰ راه پیدا کرده و در رتبهی ۴۶۰ قرار گیرد.
دستگاههای مخصوص اچپی مخصوص امواج مایکروویو
یکی از محصولات انقلابی HP که در سال ۱۹۶۴ متولد شد، ساعت اتمی این شرکت با نام 5060A بود که استانداردی جدید را در تنظیم ساعت جهانی و بینالمللی ارائه کرد. دو سال بعد، آزمایشگاههای تخصصی این شرکت برای تحقیق و توسعه و هموار کردن مسیرهای جدید تجارت، تأسیس شدند. از اولین دستاوردهای این مراکز تحقیق و توسعه میتوان به لامپهای LED تجاری اشاره کرد که اولین بار توسط اچپی معرفی شدند. از اولین کاربردهای این لامپها میتوان به صفحات نمایش با قابلیت نشان دادن اعداد و حروف و چراغهای راهنمایی اشاره کرد.
سال ۱۹۶۶، میزبان یکی از نقاط عطف مهم دیگر تاریخ اچپی نیز بود. این شرکت در آن سال اولین کامپیوتر خود را با نام HP2116A معرفی کرد که به عنوان ابزاری همهکاره برای کنترل و تنظیم دستگاههای مختلف قابل برنامهریزی اچپی کار میکرد. این کامپیوتر یکی از اولین نمونههای Plug and Play تاریخ بود که با تعداد زیادی تجهیزات و دستگاههای آزمایشی HP هماهنگ میشد. کامپیوتر اچپی به مشتریان امکان میداد تا تنظیمات دستگاهها را با برنامههای جدید انجام دهند.
پارک تحقیقاتی استنفورد
دو سال بعد، اچپی بار دیگر خود را بهعنوان پیشگام صنعت فناوری به جهان معرفی کرد. آنها اولین کامپیوتر شخصی تاریخ را که یک ماشینحساب مهندسی رومیزی بود، در این سال و با نام HP 9100A معرفی کردند. این ماشین حساب، برنامهها را روی کارتهای مغناطیسی ذخیره میکرد و در حل مسائل مهندسی و ریاضی، سرعتی ۱۰ برابر رقبای آن سالها داشت.
صنعت لیزر نیز از نفوذ قوی این شرکت آمریکایی در امان نماند. آنها در سال ۱۹۷۱ یک ابزار اندازهگیری دقیق بر مبنای این فناوری تولید کردند. این ابزار بهسرعت جای خود را در صنعت تولید ریزپردازندهها باز کرد. با استفاده از همین فناوری، کمی بعد ابزارهای نظارتی الکترونیکی بر مبنای لیزر نیز معرفی شدند.
اولین کامپیوتر شخصی HP 9100A
دههی ۱۹۷۰ با توسعهی هرچه بیشتر فعالیتها در خارج از مرزهای ایالات متحده همراه بود تا اینکه در سال ۱۹۷۵، اچپی به یک شرکت کاملاً بینالمللی تبدیل شده و درآمد آنها از منابع خارجی، از درآمد داخل آمریکا بیشتر شد. در همان سالها و با افزایش سریع فعالیت شرکتهای فناوری در منطقهی پالو آلتو و سانتا کلارا، اصطلاح سیلیکونولی نیز توسط رسانهها متولد شد.
HP همراه با توسعههای زیرساختی و ورود به بازارهای جدید، مبانی مدیریتی را نیز از توسعه بیبهره نمیگذاشت. آنها بهعنوان اولین شرکت آمریکایی در سال ۱۹۷۳ قانون ساعت کار منعطف را در شرکت اجرا کردند که یک حرکت انقلابی در جهت بهبود شرایط نیروی انسانی بود. بهعلاوه، بیل و دیو بهعنوان بنیانگذاران شرکت، حضور در بخشهای تولید و دیدار مستقیم با کارمندان و کارگران را جزو برنامهی روتین خود قرار داده بودند.
گاراژ هیولت و پکارد بهعنوان محل تولد سیلیکونوی شناخته میشود
سلطه بر بازار الکترونیک
ورود اچپی به بخشهای جدید بازار الکترونیک هیچگاه در قرن بیستم متوقف نشد. آنها پس از موفقیت در عرضهی اولین کامپیوتر شخصی، حوزهی کسبوکار را هدف قرار دادند و در سال ۱۹۷۲، اولین کامپیوتر مخصوص این حوزه را با توانایی پردازش داده بهصورت غیرمتمرکز با نام HP 3000 معرفی کردند.
کامپیوتر تجاری HP 3000
تجربهی بالا در تولید محصولات کامپیوتری، اچپی را در بازار ماشینحسابها نیز به بازیگری بزرگ تبدیل کرده بود. آنها در همان سال، اولین ماشین حساب مهندسی دستی جهان را با نام HP-35 به بازار عرضه کردند که یک محصول انقلابی در این بازار بود. رسانهی فوربز به سرعت این محصول را در لیست انقلابیترین محصولات کل تاریخ جای داد. دو سال بعد، نسخهی قابل برنامهریزی این ماشینحساب نیز با نام HP-65 به بازار عرضه شد.
مقالههای مرتبط:
در میان شرکتهای فعال در دنیای فناوری و الکترونیک، رقابتی جدی بر سر اولین بودن در تولید دستبندهای هوشمند وجود دارد. در این میان کاسیو محصولات متنوعی معرفی کرده اما اچپی نیز از این رقابت دور نبوده است. آنها در سال ۱۹۷۷ محصولی با نام HP-01 معرفی کردند که ترکیبی از ساعت مچی، ماشینحساب و تقویم شخصی بود.
ماشین حساب مچی HP
کامپیوترهای شخصی اچپی نیز در سالهای گسترش سلطهی این شرکت بر بازار، با پیشرفتهای قابل توجهی روبرو بودند. HP-85 یکی از این محصولات بود که با پیشرفتهایی جدی به بازار عرضه شد. بخش ماشینحسابها نیز با معرفی محصول اختصاصی کسبوکارها و مأموریتهای مالی به نام HP-12C شاهد پیشرفت جدیدی بود. پیشرفت بعدی در این زمینه، معرفی یکی از اولین کامپیوترها همراه با نام HP-75C بود که قابلیت اتصال به درایوهای کاست دیجیتال و همچنین پرینتر را داشت.
اچپی در سال ۱۹۸۳ اولین کامپیوتر شخصی مجهز به صفحهنمایش لمسی خود را با نام HP-150 معرفی کرد. در ادامهی این پیشرفتها، اولین لپتاپ این شرکت نیز در سال ۱۹۸۴ و با نام HP-110 به بازار عرضه شد. صرفنظر از تمامی این محصولات، یکی از مهمترین پیشرفتهای اچپی که به لطف آزمایشگاههای تخصصی آن اجرا شد، فناوری جوهرافشان یا Inkjet بود که در سال ۱۹۸۴ در پرینترهای این شرکت استفاده شد تا کیفیت بالای پرینت شخصی به کاربران ارائه شود. در همان سال پرینتر شخصی لیزری این شرکت نیز با برند HP LaserJet معرفی شد.
اولین لپتاپ HP
پیشرفتهای اچپی در معرفی محصولات و فناوریهای جدید در شاخههای مختلف الکترونیک در سالهای پایانی دههی ۱۹۸۰ نیز ادامه داشت. آنها اولین سرور جهان مجهز به پردازندههای با فناوری x86 را در سال ۱۹۸۹ معرفی کردند. این سرورها که با نام Compaq System Pro عرضه شدند، نقطهی عطفی در بهبود خدمات سرورهای از لحاظ پایداری، ظرفیت و قدرت پردازش بودند.
نوآوریهای سالهای پایانی قرن بیستم
با شروع دههی ۱۹۹۰، تمرکز اچپی روی پرینترها و خصوصا بازار مصرفکننده بیش از پیش شد. آنها در سال ۱۹۹۱ پرینتر رنگی HP DeskJet 500C را معرفی کردند که با بهکارگیری نتایج تحقیقات بخش آزمایشگاهی، مصرف و هزینهی رنگ آن به مقدار قابلتوجهی کاهش یافته بود. در واقع این محصول، انقلابی را در صنعت پرینترهای رنگی مخصوص مصرفکننده ایجاد کرد و خرید آنها را برای قشر گستردهتری از مردم ممکن ساخت.
در همان سال، پیشرفت بزرگ دیگری این بار در صنعت کامپیوترهای همراه محقق شد. HP 95 LX یک محصول همراه بود که با قدرت بالا کارهای یک کامپیوتر شخصی را به خوبی انجام میداد. فعالیت در این بخش با جدیت بیشتر در سالهای بعدی ادامه یافت و در سال ۱۹۹۳، OmniBook 300 با ظرفیت بالای باتری، یک محصول پرطرفدار در بازار لپتاپها شد. در همان سال، دیو پکارد از سمت ریاست هیئت مدیرهی اچیپی استعفا داد. او در سال ۱۹۹۶ از دنیا رفت.
هیولت در کنار کارمندان بخش تحقیق و توسعه
توسعهی فعالیتها و تمرکز بر بخش پرینتر و دستگاههای مشابه، اچپی را به بازیگر اصلی این صنعت تبدیل کرده بود. آنها در سال ۱۹۹۴ اولین محصول چندکارهی تجاری را با نام OfficeJet به بازار عرضه کردند که ترکیبی از دستگاههای پرینتر، فاکس و فتوکپی بود. اولین محصول جدی با تمرکز روی کاربران خانگی نیز یک سال بعد بهصورت یک کامپیوتر مجهز به کیس و با نام Pavilion PC معرفی شد. برند پاویلیون در سالهای بعد در بسیاری از محصولات این شرکت استفاده شد.
تمرکز اچپی بر محصولاتی همچون پرینتر، کامپیوترهای شخصی، فناوریهای نورپردازی و پردازش، باعث شد تا آنها بخش قدیمی خود را در حوزهی ابزارهای اندازهگیری از شرکت جدا کنند. این بخش در سال ۱۹۹۹ و تحت عنوان Agilent Technologies از اچپی جدا شد.
یکی از اولین ماشینحسابهای مهندسی اچپی
سالهای اخیر و وضعیت کنونی برند اچپی
نزدیک به دو دهه از قرن ۲۱ گذشته و اچپی در این سالها فراز و فرودهای متعددی را مشاهده کرده است. آنها با شروع قرن ۲۱ با برنامهای جدی وارد حوزهی نانوتکنولوژی شدند. تیمهای بزرگی از شیمیدانها، فیزیکدانها، مهندسان و دانشمندان علوم کامپیوتر برای بهکارگیری فناوریهای مولکولی و نانو در صنعت کامپیوتر، در این شرکت گردهم آمدند.
یکی از دستاوردهای این تیم تحقیقاتی، چگالترین حافظهی الکترونیکی تا آن زمان بود. این دستاورد، یک حافظهی ۶۴ بیتی بود که با استفاده از سوئیچهای مولکولی کار میکرد. ابعاد این حافظه بهقدری کوچک بود که بیش از ۱۰۰۰ عدد از آن در سر تار موی انسان قابل پیادهسازی بودند. اتفاق مهم دیگر در شروع این قرن، ادغام دو شرکت بزرگ اچپی و Compaq بود که در سال ۲۰۰۲ انجام شد. این شرکت جدید بیش از یک میلیارد کاربر داشت و در ۱۶۲ کشور جهان فعالیت میکرد. نماد سهام شرکت نیز برای نشان دادن این ادغام به HPQ تغییر کرد.
مرکز تحقیق و توسعهی اچپی در فرانسه
تمرکز جدی اچپی روی خدمات سرورها و مراکز داده در دههی ۲۰۰۰ نیز ادامه داشت. آنها دستاوردهای متعددی از جمله ماژولهای بلید سرور HP Proliant معرفی شدند که انعطافپذیری، مقیاسپذیری و کاهش فضا در طراحی سرور را بههمراه داشتند و تا سال ۲۰۰۵، بیش از ۱۰ میلیون عدد از آنها فروخته شد. Blade System فناوری بعدی در این زمینه بود که بیش از پیش، فرآیند پیادهسازی سرورها و پایگاههای داده را آسان میکرد. برای اجرای هرچه بهتر ساختارهای سروری، اچپی محصولات دیگری همچون سیستمهای هوشمند خنکسازی را نیز معرفی کرد تا سبد کاملی از خدمات و محصولات را در بخش سرور ارائه دهند.
دههی ۲۰۰۰ علاوه بر معرفی محصولات و فناوریهای جدید، با خرید و ادغام شرکتهای متعدد با اچپی نیز همراه بود. آنها علاوه بر کامپک، شرکتهای متعددی همچون Snapfis در حوزهی خدمات عکس آنلاین، Scitex visionدر حوزهی پرینترهای عریض و فوق عریض، Mercury در حوزهی نرمافزارهای مخصوص کسبوکار، EDS در حوزهی خدمات فناوری، 3Com در حوزهی سوئیچهای مخصوص شبکه، 3PAR در حوزهی خدمات ذخیرهسازی و ArcSight و Fortify در حوزهی امنیت را خریداری کردند.
ماژول حرفهای سرور Blade System
در آن سالها محصولات مخصوص مصرفکننده نیز با سرعت و دقت بالایی توسط اچپی به بازار عرضه میشدند. یکی از این محصولات بهیادماندنی، کامپیوتر All in one این شرکت با نام TouchSmart PC بود که در سال ۲۰۰۷ معرفی شد. برند Voodoo دو سال بعد توسط اچپی خریداری شد تا محصولات این شرکت در بازار لپتاپها با طراحی و کیفیت بالاتری عرضه شوند. از همان سال، برند Envy بهعنوان یکی از خطوط تولید لپتاپ اچپی معرفی شد.
با شروع دههی ۲۰۱۰، فعالیت اچپی در تمامی زمینهها از خدمات و محصولات سرور تا محصولات مخصوص مصرفتکننده، وارد فاز جدید و حرفهایتری شد. آنها اولین نمونههای از خدمات و محصولات سرورهای نسل جدید را با تمرکز بر کمترین آسیب به محیط زیست در سال ۲۰۱۱ معرفی کردند. قدم بزرگ بعدی، معرفی اولین ماوس کاملا بیسیم بود که بدون نیاز به دانگل بلوتوث و از طریق وایفای به لپتاپ متصل میشد.
کوچکترین پرنتر چندکارهی جهان از آخرین محصولات اچپی
یکی از آخرین محصولات اچپی در صنعت سرور و مراکز داده، سرورهای Moonshot هستند. این خانواده، اولین سرورهای با مصرف انرژی پایین و مجهز به پردازندههای کممصرف موبایلی هستند. این محصولات تا ۸۹ درصد در مصرف انرژی، ۸۰ درصد در اشغال فضا و ۷۷ درصد در هزینه بهتر از سرورهای سنتی هستند. از دیگر نوآوریهای این شرکت آمریکایی در سالهای اخیر، معرفی سرویس Instant ink برای پرینترها است که سفارش جوهر را به صورت اتوماتیک و توسط خود پرینتر به شرکت اعلام میکند.
اچپی در این سالها در حوزهی نرمافزار نیز فعالیتهایی جدی داشته است. آنها در سال ۲۰۱۳ راهکار پشتیبانگیر هوشمند خود را با نام Data Protector معرفی کردند که فرآیند سنتی پشتیبانگیری از اطلاعات را کنار زده و آن را بهصورت کاملا اتوماتیک با تمرکز بر بهینهسازی مصرف حافظه انجام میدهد.
لوگوی Hewlett Packard Enterprise
این برند در سالهای اخیر همواره با فناوریهای روز کامپیوتری نیز همگام بوده است. آنها در سال ۲۰۱۴، محصول خود را به نام sprout pc معرفی کردند که خانوادهای جدید از کامپیوترهای شخصی اچپی با قابلیتهای متنوع در زمینهی واقعیت ترکیبی است. این کامپیوتر علاوه بر تجهیزات معمول همهی کامپیوترهای شخصی، مجهز به اسکنر سهبعدی نیز هست که اجسام را به مدلهای سهبعدی در کامپیوتر تبدیل میکند.
سرانجام در سال ۲۰۱۴، تصمیم سرنوشتساز اچپی مبنی بر جدا کردن فعالیتها و تشکیل دو شرکت خصوصی، نهایی شد. آنها در این تصمیم شرکت Hewlett Packard Enterprise را برای ارائهی خدمات جاری، زیرساخت، نرمافزار و خدمات سمت سرور تأسیس کرده و HP Inc را نیز با حفظ لوگوی اصلی بهعنوان شرکت محصولات سمت کاربر مانند کامپیوتر و پرینتر معرفی کردند.
اچپی اسپکتر فولیو، یکی از آخرین محصولات برند HP
HPE در حال حاضر تحت مدیریت پاتریشیا روسو فعالیت میکند و در فهرست فورچن ۵۰۰ قرار دارد. آخرین آمارها درآمد این شرکت در سال ۲۰۱۷ را ۲۸.۸۷ میلیارد دلار اعلام کردند. مدیرعامل این شرکت نیز آنتونیو نری است. HP نیز تحت مدیریت چیپ برگ و مدیرعاملی دایان وایزلر فعالیت می کند. طبق آخرین آمار درآمد این شرکت نیز در سال ۲۰۱۷ حدود ۵۲ میلیارد دلار اعلام شده است. در حال حاضر برند HP در فهرست برترین برندهای فوربز در رتبهی ۵۰ قرار دارد.
از محصولات شاخصی که در یکی دو سال اخیر از برند اچپی در بخش مصرفکننده معرفی شده است، میتوان به لپتاپهای فوق حرفهای سری اسپکتر، سری اومن، نمایشگرهای ایلایت دیزپلی و سریهای جدید سری Envy از لپتاپها اشاره کرد.
پس از برداشتن منع رانندگی بانوان عربستان سعودی در خرداد امسال، امجد الماری از اولین زنانی بود که گواهینامه رانندگی گرفت.
الماری از ۱۳ سالگی غیر قانونی رانندگی میکرد و اکنون عضوی از موج رانندگان زن در عربستان سعودی است. رانندگان این کشور، البته که جزو خریداران خودرو نیز خواهند بود. شاخص بودن الماری ۲۲ ساله در عربستان سعودی دلایل دیگری نیز دارد. او یک دانشجوی مهندسی در کشوری مثل عربستان سعودی است؛ اما او علاقه زیادی به حرفه عموما مردانهطراحی خودرو مخصوصا خودروهای پرقدرت دارد.
الماری میگوید:
مردم میگویند این کار برای مردها است و من در این زمینه موفق نخواهم شد. اما من اهمیتی نمیدهم، میخواهم رشتهای را ادامه دهم که به آن علاقه دارم و به عنوان یک مهندس به ارتقا خودروها کمک کنم.
جسارت و جرات الماری در حرف زدن راجع به علایق خود، نشانه تغییراتی عمیق در کشوری سنتی و محافظه کار مانند عربستان سعودی است. پادشاه سلمان بن عبدالعزیز آل سعود رهبری کننده تغییرات در این کشور است که فرمانی سلطنتی برای اجازه رانندگی به زنان صادر کرد. تحلیل گران بازار خودرو بر این باورند که این فرمان باعث افزایش تقاضا در بازار عربستان سعودی که سال گذشته ۱۹ درصد کاهش داشته است، خواهد شد.
تخمینها نشان میدهند که ثبات قیمت نفت، اقتصاد خوب و افزایش رانندگان بانوان باعث رشد ۱۶ درصدی فروش خودروهای جادهای و رسیدن به عدد ۵۲,۷۳۹۹ دستگاه شده است. طبق نظر کارشناسان شرکت LMC فروش تا سال ۲۰۲۲ افزایش داشته و به تعداد ۷۹۶,۳۷۵ دستگاه در سال خواهد رسید.
حتی پیش از این تغییر، بسیاری از خانوادهها از جمله خانواده الماری یک خودرو برای مردان و یک خودرو جدا برای زنان داشتند که البته معمولا توسط یک مرد رانندگی میشد. اما با آزاد سازی رانندگی زنان و بیشتر شدن زنان دارای گواهینامه و شاغل تعداد زنان خواهان خودرو مستقل افزایش خواهد یافت.
زنان عربستان سعودی پتانسیل خرید ۶.۵ میلیون خودرو را دارند اما تعداد خریداران واقعی بسیار کمتر از این عدد خواهد بود. افزایش فروش در انواع خودرو و برندها دیده میشود ولی مدلهای، شاسیبلند و کراس اور بیشترین سهم را خواهند دارند. شرکت نیسان با امید ورود به این بازار در شبکه های اجتماعی کمپینی تبلیغاتی با هشتگ #SheDrives (او رانندگی میکند) برای تشویق زنان به رانندگی شروع کرده است.
مدیر بخش عربستان سعودی نیسان میگوید:
۲۰۱۸ سالی تاریخی برای زنان این کشور است و ما با مطابقت دادن سیاستهای فروش خود به میلیونها راننده زن جدید خوشآمد خواهیم گفت.
نسلی جدید از زنان عربستان
الماری که دانشجوی دانشگاه الفیصل در ریاض است به طراحی خودروی فرمول یک در پروژهی دانشگاه کمک میکند و به هنگام فراغت در یک وبسایت خودرو عربستانی مطلب مینویسد. اخیرا او از طرف همان وبسایت به کره جنوبی رفته بود تا گزارشگر تست رانندگی کیا K900 و کیا کراساور برقی کیا نیرو باشد.
در کودکی او به یک انیمه ژاپنی با موضوع مسابقات خودرو علاقه زیادی داشته که به گفته الماری باعث تشویق او به رانندگی مخصوصا خودروهای اسپرت شد.
شانس در ۱۳ سالگی به الماری رو کرد، هنگامی که راننده هندی آنها یکباره دست از کار کشید و تا پیدا کردن راننده جدید مادر شجاع الماری به او اجازه رانندگی داد. او ابتدا با خودرو سیاه رنگ دایهاتسو سیریون در خیابانهای اطراف خانه و به همراه مادرش رانندگی میکرد اما بعدها جرات رانندگی دورتر از خانه را نیز پیدا کرد.
به گفته الماری خودرو او تا به حال پنج بار توسط پلیس متوقف شده ولی فقط دو بار پوشش او لو رفته و زن بودن او مشخص شده است. در یک مورد او با گفتن اینکه راننده مرد او یکباره مریض شده و نیاز اضطراری برای رانندگی داشته است از دستگیر شدن فرار کرده ولی در مورد دیگر الماری دستگیر شد و به اجبار تعهد داده است که دیگر رانندگی نکند. اما این قوانین نتوانستهاند جلوی الماری را بگیرند. او در مسابقات کارتینگ شرکت میکند و امسال در حین آموختن رانندگی با موتورسیکلت استخوان ترقوه او شکست.
الماری میگوید که زنان زیادی مثل او وجود دارند و رفتار مردم به سرعت تصویب قانون، عوض نشده است. پدر الماری از مخالفان اجازه رانندگی به زنان بود و دیگر بستگان او نیز مهندسی را برای زنان اتلاف وقت میدانستند. الماری درباره پدر خود میگوید:
او به شدت عصبانی و مخالف رانندگی زنان بود. بسیاری از مردان مخالف این قانون بودند، آنها فقط میخواهند زنان را زیر سلطه بگیرند.
الماری یکی از تنها سه زن دانشجوی مهندسی در دانشگاه الفیصل است و تنها زن در میان آنان که به بخش خودرو تمرکز دارد. او برای کار کردن در خارج از کشور برنامهریزی میکرد اما اصلاحات در عربستان سعودی او را امیدوار به ماندن در کشورش کرده است. او درباره این اصلاحات میگوید:
همه چیز در حال توسعه است و من میخواهم بخشی از این پیشرفت باشم.
فناوری تقاطع هوشمند هوندا به کاهش برخورد خودروها در تقاطعها کمک میکند؛ پروژه جدید هوندا در همکاری با شهر مریزویل (Marysville) آمریکا و بر اساس فناوری ارتباطات وسیله نقلیه با تمام اجزای محیط (V2X) توسعه مییابد.
خودروساز ژاپنی به تازگی سیستم جدید خود را به نمایش گذاشت که به دنبال جبران و رفع محدودیت حسگرهایخودروی خودران هنگام تصادفات در تقاطع خیابان است. تقریبا ۴۰ درصد از مجموع تصادفات در تقاطع خیابان اتفاق میافتد، که ۲۰ درصد از ۳۵,۰۰۰ کشته مربوط به رانندگی در ایالات متحده را طی سال جاری به خود اختصاص میدهد.
سیستم تقاطع هوشمند هوندا با استفاده از نرمافزار اختصاصی شناسایی اشیاء این شرکت همراه با دوربینهای چهار راهها و ارتباطات V2X، باعث میشود که خودروی متصل به طور مجازی داخل خیابانها، اطراف ساختمانها و دیوارها را مشاهده کند.
تد کلوز، معاون بخش تحقیقات استراتژیک سازمان تحقیق و توسعه هوندا در آمریکا گفت:
هوندا معتقد است که فناوری V2X عنصری ضروری از اکوسیستم حملونقل دقیقتر و ایمنتر است و میتواند در رویای ما برای جامعه بدون تصادف نقش مهمی بازی کند. ما اعتقاد داریم که این تحقیق با همکاری شهر مریزویل و ایالت اوهایو، درک بهتری از آینده پیشرفته فناوریهای V2X در اختیار قرار میدهد و میتواند به طور موثر برای کمک به تمام کاربران جادهای مورد استفاده قرار گیرد.
سیستم تقاطع هوشمند هوندا شامل چهار دوربین نصب شده روی چراغ راهنمایی در هر گوشه از تقاطع است. این فناوری، ویدئویی با نمای پانوراما از چشمانداز اطراف خیابان، خودروها و عابران پیاده تا محدوده ۹۰ متری تهیه میکند.
سپس نرمافزار هوندا اطلاعات دوربین را به تصویر ۳۶۰ درجهای از تقاطع، طبقهبندی وسایل نقلیه و دیگر وسایل حرکتی مانند عابران پیاده تبدیل میکند و توسط یک سیگنال ارتباط کوتاه اختصاصی (DSRC)، اطلاعات را به خودروهای اطراف میفرستد. هوندا متعهد شده است که برای ارزیابی این پروژه از ۲۰۰ خودروی متصل استفاده کند.
جی.آر راش، شهردار مریزویل در مورد پروژه هوندا گفت:
شهر مریزویل از تاریخچه غنی همکاری هوندا با آمریکا قدردانی میکند و ما با همکاری آنها متعهد هستیم تا از توسعه و آزمایش خودروهای خودران و متصل هوندا حمایت کنیم. ما افتخار میکنیم که آنها شهر مریزویل را انتخاب کردهاند تا تکنولوژی تقاطع هوشمند را در این جا مستقر کنند.
اپراتورهای مخابراتی در سراسر جهان، قابلیتهایی را تحت بستههای خاصی در اختیار کاربران قرار میدهند که سیمکارتهای VIP یکی از این قابلیتها است. حال همراه اول ساعاتی پیش و در جریان نمایشگاه تلکام ۲۰۱۸، به صورت رسمی از آغاز عرضهی سیمکارتهای VIP خبر داد.
البته در حال حاضر تنها قابلیت این سیمکارتها، امکان چاپ عکس کاربر روی بدنهی روی سیم کارتها است. هنوز مشخص نیست آیا در آینده قابلیتهای خاص دیگری نیز به سیمکارتهای VIP افزوده خواهد شد یا خیر. همراه اول در حال حاضر در غرفهی خود در نوزدهمین دورهی تلکام با ثبت عکس، سیم کارت VIP را به صورت رایگان در اختیار علاقهمندان و بازدیدکنندگان قرار میدهد.
به گفتهی مدیران همراه اول، سیمکارتهای VIP به صورت کامل در داخل کشور و با همکاری این اپراتو با شرکت صنایع قطعات الکترونیک ایران ساخته میشوند. همراه اول تا کنون بیش از ۵۰ میلیون سیمکارت در کشور تولید و به بازار عرضه کرده است که از این بین ۱۰ میلیون سیمکارت نسل دوم و سوم و ۴۰ میلیون سیمکارت نسل چهارم (یوسیم) بودهاند.
اسنپدراگون ۸۱۵۰، تراشهی پرچمدار بعدی کوالکام که پیش از این انتظار میرفت اسنپدراگون ۸۵۵ نامیده شود، بهتازگی تاییدیهی سازمان استاندارد بلوتوث (SIG) را دریافت کرده است. براساس این تاییدیه، تراشهی نامبرده از وایفای 802.11 a/b/g/n/ac با چند ورودی - چند خروجی ۲ × ۲ و همچنین بلوتوث کممصرف نسخهی ۵.۰ پشتیبانی میکند. با نگاه به تاییدیه میتوان دریافت که عبارت «WCN3998-0» در زیر «نام طراحی» ذکر شده که معرف جدیدترین تراشهی بیسیم کوالکام است. این تراشه از استاندارد نسل بعدی وایفای 802.11ax پشتیبانی و تا ۶۷ درصد انرژی کمتری مصرف میکند و همچنین با پروتکل امنیتی WPA3 و بلوتوث ۵.۱ سازگار است. تاییدیهی بلوتوث تقریبا همین ویژگیها را فاش میکند؛ با این حال، به لطف گزارشهای تازه از برخی از دیگر جزئیات تراشهی جدید کوالکام باخبر شدهایم.
اسنپدراگون ۸۱۵۰ (اگر کوالکام در نهایت از همین نام استفاده کند) با بهرهگیری از فرآیند ساخت ۷ نانومتری و توسط صنایع نیمههادی تایوان (TSMC) تولید خواهد شد. از آنجایی که انتظار میرود 5G سال آینده بههمراه گوشیهای هوشمند معرفی شود، اغلب سازندگان احتمالا این تراشه را با مودم نسل پنجم موبایل X50 اسنپدراگون ادغام خواهند کرد. نمونهی آزمایشی اسنپدراگون ۸۱۵۰ در آزمایش تکهستهای بنچمارک گیگبنچ موفق به کسب امتیاز ۳۶۹۷ شده و در آزمایش چندهستهای نیز امتیاز ۱۰۴۶۹ را بهدست آورده است. احتمال میرود سری نسل بعدیگلکسی اس ۱۰ سامسونگ از جمله نخستین گوشیهای هوشمند عرضهشده در سهماههی نخست ۲۰۱۹ بههمراه اسنپدراگون ۸۱۵۰ باشد. با این حال، کوالکام درصدد است که تراشهی پرچمداری بعدیاش را تا پیش از پایان سال بهصورت رسمی معرفی کند.
هرچند اسنپدراگون ۸۴۵، تراشهی پرچمدار فعلی Qualcomm، پردازندهی قدرتمندی محسوب میشود؛ اما انتظار میرود اسنپدراگون ۸۱۵۰ در مقایسه با آن با بهبودهای قابل توجه همراه باشد. اسنپدراگون ۸۱۵۰ از جمله نخستین پردازندههای پرچمدار مجهز به 5G خواهد بود و به احتمال فراوان سال آینده توسط تعداد زیادی از شرکتها بهکار گرفته خواهد شد. هرچند کوالکام نام تراشهی بعدیاش را به ۸۱۵۰ تغییر داده است؛ اما احتمال تغییر مجدد آن به ۸۵۵ همچنان وجود دارد.
نسخهی پرچمدار شاسیبلند پهنپیکر لکسوس LX S رسماً در استرالیا عرضه شده است. LX570 S بهمنظور ارائهی نمایی تهاجمی و بهبود فرمانپذیری، به مجموعهای از ویژگیهای منحصربهفرد مجهز شده است که ازجملهٔ آنها میتوان به کیت بدنهٔ تهاجمیتر، رینگهای آلیاژی بزرگ، کمکفنرهای جلوی اسپرت، تریم چرمی و پدالهای آلیاژی اشاره کرد. ویژگیهای قابلتوجه ظاهری این خودرو شامل سپرهای اسپرت با گوشههای تیز، رینگهای ۲۱ اینچی آلیاژی مشکی براق و جلوپنجرهی مشکیرنگ منحصربهفرد میشود. خریداران استرالیایی میتوانند دو رنگ سونیک کوارتز یا مشکی استارلایت را برای LX570 S انتخاب کنند.
در داخل نسخهٔ پرچمدار LX نیز تریم چرمی در دو رنگ مشکی یا زرشکی بهطور خاص برای مدل LX570 S ارائه شده است. این مدل از تزئینات خاکستری منحصربهفرد و پدالهای آلیاژی هم برخوردار است. تکمیلکنندهی این قطعات ویژه، کمکفنرهای اسپرت جلو است که موجب استحکام بدنه و ثبات فرمان میشود. LX570 S بهعنوان پرچمدار لکسوس به فنّاوریهای استاندارد، تجهیزات ایمنی و ویژگیهای لوکس هم مجهز شده است. یکی از این تجهیزات، پکیج ایمنی لکسوس پلاس است که شامل سیستم ایمنی پیش از برخورد با قابلیت تشخیص عابر پیاده، کروز کنترل تطبیقی راداری، هشدار خروج از خط، نوربالای تطبیقی، نمایشگر سربالا، سیستم پایش نقاط کور و هشدار ترافیک عقب میشود.
از دیگری ویژگیهای استاندارد این شاسیبلند لوکس ژاپنی میتوان به دوربین عقب با میدان دید ۱۸۰ درجه، ۱۰ کیسهی هوا و سیستم نظارت بر مسیر با چهار دوربین اشاره کرد. تجهیزات رفاهی استاندارد این خودرو نیز شامل گرمکن غربیلک فرمان، تهویه و گرمکن صندلیهای جلو و ردیف دوم، سیستم تهویه مطبوع چهار منطقهای و نمایشگر ۱۲.۳ اینچی سیستم سرگرمی اطلاعاتی با ناوبری ماهوارهای میشود.
تمامی مدلهای LX570 S به پیشرانهی ۵.۷ لیتری V8 بنزینی مجهز هستند که ۳۶۷ اسب بخار قدرت و ۵۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این نیرو از طریق یک جعبهدندهی هشت سرعتهی خودکار به چرخها منتقل میشود. قیمت لکسوس LX570 در استرالیا از ۱۶۸,۰۸۹ دلار استرالیا (معادل ۱۱۹,۱۱۰ دلار امریکا) آغاز میشود.
آسانا، استارتاپ کاری برنامهریزی و بهرهوری است که داستین موکویتز، از بنیانگذاران فیسبوک، آن را خلق کرده است. این استارتاپ امروز اعلام کرد که ۵۰ هزار مشتری تجاری دارد. آسانا تنها در ۱.۵ سال از ۲۰۰۰۰ کاربر به این تعداد رسیده است.
این رقم بدون در نظر گرفتن تعداد کاربران نسخه رایگان آسانا است که پیشبینی میشود بیش از یک میلیون نفر باشند.
موسکویتز در این رابطه میگوید:
۲۰۱۸ در حال تبدیل شدن به یک سال اساسی برای ما است. کسبوکار ما سریعاْ در حال رشد است.
برای پیشروی متناسب با این رشد سریع، این شرکت ۱۰۰ نیروی جدید را در سه دفتر سان فرانسیسکو، نیویورک و دوبلین استخدام کرده است. بخش قابل توجهی از نیروهای جدید در دفتر دوبلین مستقر شدهاند، که وظیفه پشتیبانی از مشتریان منطقه EMEA (اروپای شرقی و میانه، خاورمیانه و آفریقا) را بر عهده دارند.
۵۰ درصد از رشد سود سال ۲۰۱۸، از خارج از آمریکا بوده است. این رقم قابل توجهی است، زیرا طبق گفتهی کریس فاریناچی، مدیر بخش کسبوکار Asana، این استارتاپ تنها از سال گذشته سرمایهگذاری جهانی را شروع کرده است.
بزرگترین بازار آسانا در منطقه EMEA، طبق انتظار انگلستان است. کشوری که مشتریان مشهور و بزرگی مثل شهر منچستر، ودافون و سوپرمارکت بزرگ تسکو را برای آسانا به همراه داشته است.
تیمهای دیجیتال تسکو از آسانا برای توسعه محتوای دیجیتال و تحویل تمامی برندهای این شرکت استفاده میکنند. این تیمها با کمک آسانا متوجه میشوند که هرکسی در چه زمانی در حال انجام چه کاری است.
خبر رشد مشتریان، تنها قطرهای از سیل اخبار خوب آسانا است. این شرکت، سال را با افزایش ۷۵ میلیون دلاری ارزش خود آغاز کرد. آسانا هماکنون ۹۰۰ میلیون دلار ارزش دارد که برای یک محصول SaaS (نرم افزار بهعنوان سرویس) در فضای بهرهوری، رقم فوقالعادهای محسوب میشود. آسانا بیش از دوبرابر رقیب اصلی و مشهور خود یعنی ترلو، ارزش دارد.
اخبار مهم و خوشایندی در زمینه توسعه این محصول هم به گوش میرسد، با عرضه یک پلاگین جدید اسلک و قابلیت جدید خطوط زمانی (Timelines)، تیمها میتوانند پیشرفت پروژههای خود را به دقت زیر نظر بگیرند.
آسانا با محکمکردن جای پای خود در دنیای شرکتها، بیشتر تمرکز خود را بر ارائهی خدمات به کاربران تجاری گذاشته است.
آسانا بهتازگی مجوز SOC 2 نوع ۱ را دریافت کرده که موجب تکمیل چهارچوب حریم شخصی موجود این شرکت میشود. این مجوز مانند توافقنامههای حفاظت از حریم خصوصی اروپا-آمریکا (EU-US) و سوییس-آمریکا (Swiss-US) است.
این شرکت همچنین با تمرکز روی قابلیتهایی مثل اکانتهای سرویسدهنده،، تأمین کاربران، SAML (زبان نشانهگذاری توافق امنیتی) و پشتیبانی از APIها، قصد افزایش سادگی کار با آسانا برای مشتریان شرکتی خود را دارد.
مسکویتز با موفقیت دوباره با استارتاپ جدیدش به همگان نشان داد که موفقیت Facebook اتفاقی نبوده و او فرد با استعدادی در زمینهی استارتاپهاست.
آیا با این استارتاپ آشنایی داشتید؟ آیا از این استارتاپ یا سرویسهای مشابه مانند ترلو بهره میبرید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
مرسدس بنز کلاس G از زمان تولدش در پایان دههٔ ۷۰ میلادی همواره خودروی جذابی بوده است. در طول سالها، نمونههای متنوعی از این خودرو ساخته شده است اما شاید نسخههایی که اخیراً از کلاس G ساخته شدهاند دیوانهوارترین آنها باشند؛ مثل مدل G63 6x6 یا G500 4x42. آخرین نسخهٔ ویژهای که از سری W463 این خودرو ساخته شد نیز مدل G650 Landaulet بود که با نشان مرسدس-مایباخ بهعنوان نسخهای لوکستر از کلاس G معمولی در تعداد محدودی به بازار عرضه شد.
به تازگ، مالک یک G500 4x42 تیونینگ شده توسط برابوس، تصمیم گرفته است خودروی خود را به یک نمونهٔ لندالت تبدیل کند. بدین منظور G500 خود را به کارگاهی بنام RDB LA بُرده و خواهان حذف سقف آن شده است. هرچند این پروژهٔ بسیار دشواری به نظر میرسید ولی کارکنان RDB کار خود را با الهام از مرسدس میباخ G650 لندالت آغاز کردند. آنها در نظر داشتند نتیجهٔ نهایی پروژه تا حد ممکن به نمونهٔ استاندارد کارخانه نزدیک باشد؛ بنابراین باید سقف جمع شوندهٔ خودرو همانند مایباخ لندالت کاملاً کاربردی ساخته میشد.
این کار ساده نبود چراکه به مایباخ G650 ویژگیها و تجهیزات بسیار گرانقیمتی اضافه شد تا ۶۱ سانتیمتر هم طول بیشتری نسبت به G500 معمولی داشته باشد. همچنین بااینکه بُرش سقف خودرو کار سادهای بود اما اِعمال دقیق جزئیات یک چالش واقعی محسوب میشد؛ بنابراین این پروژه چیزی بسیار بیشتر از برداشتن سقف خودرو بود؛ اما نهایتاً RDB با ساخت ستونهای C و D سفارشی و همینطور پنجرهٔ مثلثی شکل، در G500 4x42نمایی مشابه میباخ لندالت ایجاد کرد.
برای این خودرو صندلیهای سفارشی جدیدی هم در نظر گرفته شده است که با تنظیمات برقی در هشت جهت ارائه میشوند؛ اما درحالیکه فاصلهٔ محوری مایباخ G650 لندالت به میزان قابلتوجهی کشیدهتر از نسخهٔ استاندارد است، در این G500 4x42 فاصلهٔ محوری تغییری نکرده است؛ پس برای اینکه فضای پای بیشتری برای سرنشینان عقب فراهم شود، صندلیها عقبتر نصب شدهاند. به همین دلیل، فضای صندوق بار بسیار کم شده است. همچنین با توجه به تغییر محل قرارگیری صندلیها، کفپوشها دوباره طراحی شدهاند. کل فرایند ساخت این خودروی منحصربهفرد شش ماه طول کشیده است.
گوشیهای دو سیمکارت پس از استقبال گستردهی کاربران در سراسر جهان، به نوعی استاندارد تبدیل شدند تا جایی که حتی اپل نیز در رویداد اخیر خود نسخهی خاصی از آیفون را با قابلیت استفاده از دو سیمکارت معرفی کرد. اما تمام گوشیهای دو سیمکارت، قابلیتهای یکسانی در اختیار کاربران قرار نمیدهند.
به دلایل متعددی اعم از کاهش قیمت و نبود فضای کافی، تولیدکنندگان موبایل طی سالهای گذشته از درگاه مخصوصی در محصولات خود بهره گرفتهاند. این قابلیت که از آن گوشی هوشمند دو سیمکارت هیبریدی نامیده میشود، در یکی از بخشهای خود به یک درگاه سیمکارت و در بخش دیگر خود به اسلات کارتحافظه / سیمکارت مجهز است. بدین ترتیب در صورتی که نیاز به استفاده از دو سیمکارت داشته باشید، امکان افزایش حافظهی داخلی گوشی خود را با استفاده از کارتهای حافظهی میکرو اسدی نخواهید داشت و بالعکس.
اما همراه اول با اطلاع از این چالش و استفادهی عموم کاربران کشور از دو سیمکارت بهصورت همزمان و نیاز به کارت حافظهی داخلی، در جریان نمایشگاه ایران تلکام ۲۰۱۸ از سیمکارت هیبریدی جدیدی رونمایی کرد که نه تنها قابلیت انجام وظایف خود را بهعنوان سیمکارت و اتصال به شبکههای مخابراتی دارد، بلکه به لطف حافظهی داخلی قابلیت استفاده بهعنوان کارت حافظهی جانبی و ذخیرهسازی محتوای کاربران را نیز دارد.
این محصول که Sim-SD نامیده میشود، با تمام گوشیهای هوشمند مجهز به اسلات هیبریدی سیمکارت/میکرو اسدی سازگار است. سیماسدی از یک کارت حافظهی میکرو اسدی و سیمکارت نانو تشکیل شده است. سیم-اسدی با شبکهی نسل چهارم مخابرات کشور سازگار است و در ظرفیتهای ۸، ۱۶، ۳۲ و ۶۴ گیگابایت به بازار عرضه خواهد شد.
همراه اول هنوز جزئیاتی در خصوص قیمت و زمان عرضهی Sim-SD اعلام نکرده است.
رتبهبندی بهترین برندهای جهانی ۲۰۱۸ نشان میدهد که مرسدس بنز در حال حاضر باارزشترین برند خودروسازی لوکس دنیا است. در رتبهبندی کلی، این برند لوکس آلمانی در جایگاه هشتم قرار گرفته درحالیکه رقیب آن بیامو در رتبهٔ سیزدهم ایستاده است. مرسدس بنز همچنین تنها برند اروپایی محسوب میشود که در بین ۱۰ نام تجاری برتر سازمان اینتربرند (Interbrand) ایالاتمتحده قرار دارد. ارزش این برند نیز ۴۸.۶ میلیون دلار نسبت به سال ۲۰۱۷ افزایش یافته است.
اصلالت، نوآوری، انعطافپذیری مداوم و تطبیق با رویهها عواملی هستند که یک برند را در صدر این فهرست قرار میدهند. چندین سال است که در رتبهبندی بهترین برندهای جهانی، تویوتا عنوان باارزشترین برند خودرویی دنیا را در اختیار دارد اما امسال مرسدس بنز بسیار به تویوتا نزدیک شده و تنها یک رتبه با آن فاصله دارد. این نوزدهمین نسخه از فهرست سالانهٔ بهترین برندهای جهانی است که توسط اینتربرند منتشر شده است. مدیران عامل شرکتهای سراسر جهان این مطالعه را بهعنوان معیاری رقابتی برای تعیین ارزش برندهای بینالمللی در نظر میگیرند.
مقالههاي مرتبط:
اینتربرند از سه عامل اصلی برای ارزیابی و اعلام صد برند باارزش جهان استفاده میکند. این سه عامل عبارتاند از:
عملکرد مالی محصولات و خدمات برند
نقش برند در فرایند تصمیمگیری خرید
قدرت برند در رابطه با حفاظت از درآمد آیندهٔ شرکت
مرسدس بنز در رتبهبندی فعلی Global 500 سال ۲۰۱۸ هم پیشروی خودروسازان لوکس جهانی است. این رتبهبندی توسط شرکت آمریکایی برند فاینانس انجام میگیرد که طی آن ۵۰۰ برند مختلف را بررسی و ارزیابی میکند. در این رتبهبندی، مرسدس بنز ارزشمندترین برند خودروسازی پریمیوم اروپایی محسوب میشود. ارزش برند این شرکت آلمانی امسال با ۲۴ درصد افزایش نسبت به سال قبل، به ۴۳.۹ میلیارد دلار رسیده و در رتبهٔ پانزدهم فهرست Global 500 قرار گرفته است.
.: Weblog Themes By Pichak :.