بدن ما راز‌های زیادی را پنهان کرده است. مطمئنیم که تا به حال حداقل یک بار به این فکر کرده اید که چرا سکسکه می‌کنیم یا چه تعداد پشه لازم است تا همه خون یک فرد را بخورند؟ همه این‌ها و بسیاری سوالات دیگر جواب‌های علمی دارند. در این مطلب حقایق جالبی درباره بدن انسان را مشاهده می‌کنید که احتمالا بیشتر آن‌ها را نمی‌دانستید.


 انسان و حلزون اشتراکات زیادی دارند
انسان‌ها و حلزون‌ها ویژگی‌های مشترک زیادی دارند که در نگاه اول فکرش را هم نمی‌کنیم. DNA ما ۷۰ درصد شبیه است. مدت‌ها پیش، همه حیوانات مثل گیاهان یک جد مشترک داشتند. DNA انسان و موز ۵۰ درصد شبیه هم است؛ بنابراین انسان ۵۰ درصد موز و ۴۰ درصد خیار است. همه موجودات زنده روی زمین به نوعی بستگان هم هستند، یعنی در نقطه‌ای از زمان، مسیر تکامل ما از هم جدا شده است.
 
حقایق عجیبی درباره بدن انسان که نمی‌دانستید

برخی افراد یک دنده اضافی دارند!

از هر ۲۰۰ نفر، یک نفر با یک دنده اضافی به دنیا می‌آید. پزشکان آن را دنده گردنی می‌نامند که بالای ترقوه قرار دارد و تقریبا هیچوقت فرد را آزار نمی‌دهد.

حقایق عجیبی درباره بدن انسان که نمی‌دانستید

دستگاه‌های خودپرداز به اندازه توالت‌های عمومی کثیف هستند

دستگاه‌های خودپرداز بخش جدایی‌ناپذیر زندگی ما شده اند. اما واقعا چند نفر بعد از استفاده از آن‌ها دستشان را ضدعفونی می‌کنند؟ آزمایش‌های باکتری شناسی نشان می‌دهد که دستگاه‌های خودپرداز و توالت‌های عمومی به یک اندازه کثیف هستند. روی کیبورد این دستگاه‌ها باکتری‌های مضری وجود دارد که برای سلامت انسان خطرناک هستند.
 

ناخن‌های دست سریع‌تر از ناخن‌های پا رشد می‌کنند

ناخن‌های دست سریع‌تر رشد می‌کنند، چون بیشتر با نور آفتاب تماس دارند. همچنین ناخن‌های دستی که با آن کار می‌کنید، سریع‌تر از ناخن‌های دست دیگرتان رشد می‌کنند، و بلندترین ناخن همیشه روی انگشت وسط است. علاوه بر این هر چه انگشت بزرگتر باشد، ناخن آن بزرگ‌تر است و هیچکس نمی‌داند چرا؟
 
حقایق عجیبی درباره بدن انسان که نمی‌دانستید

بوتاکس فرد را از احساسات محروم می‌کند

تزریق بوتاکس عضلات صورت را فلج می‌کند و در نتیجه چین و چروک را ناپدید می‌کند. اما دانشمندان به تازگی کشف کرده اند که بوتاکس فرد را از احساس ناتوان می‌کند. حالات صورت مستقیما روی احساسات تاثیر می‌گذارد و به همین دلیل احساسات فردی که توانایی محدودی در ابراز آن‌ها دارد، به اندازه احساساتکسانی که از بوتاکس استفاده نکرده اند، کامل نیست.
 
حقایق عجیبی درباره بدن انسان که نمی‌دانستید

سکسکه از اجداد باستانی ما به ارث رسیده است

سکسکه میراث اجداد دور ما است که حدود ۳۷۰ میلیون سال پیش زندگی می‌کردند. آن‌ها در اقیانوس شنا می‌کردند، بنابراین بدنشان هم آبشش داشت و هم شش (هنوز ماهی‌هایی در استرالیا وجود دارند که می‌توانند با این روش تنفس کنند). با کمک مکانیزمی که ما آن را سکسکه می‌نامیم، اجداد ما از شش هایشان در برابر ورود آب حفاظت می‌کردند.

حقایق عجیبی درباره بدن انسان که نمی‌دانستید

می‌توانید سیر را با پا بخورید!

اگر به کف پایتان سیر بمالید، مزه و بوی آن را بعد از ۳۰ دقیقه در دهانتان احساس می‌کنید. این به خاطر آلیسین است، یک ترکیب ارگانیک که در عمل تخریب مکانیکی سیر اتفاق می‌افتد. آلیسین می‌تواند از غشای سلول نفوذ کند، در جریان خون حرکت کند و به جوانه‌های چشایی برسد. به همین دلیل کسانی که سیر دوست دارند نه تنها دهانشان بلکه کل بدنشان بوی بدی می‌گیرد، چون بو در خونشان حل می‌شود.
 
حقایق عجیبی درباره بدن انسان که نمی‌دانستید
 

یک انسان می‌تواند غذای یک میلیون پشه باشد

بدن انسان خون کافی برای تغذیه ۱.۲ تا ۱.۴ میلیون پشه را دارد. همه چیز به قد و وزن قربانی و همچنین میزان گرسنگی حشرات بستگی دارد. یک پشه در یک بار نیش زدن، حدود ۰.۰۰۳ میلی لیترخون را مصرف می‌کند، بنابراین یک ارتش بزرگ پشه برای خوردن کل خون بدن انسان نیاز است. البته چنین اتفاقی بعید است.
 
حقایق عجیبی درباره بدن انسان که نمی‌دانستید

وقتی افراد مجبورند به دستشویی بروند، دروغ‌های قانع کننده‌تری می‌گویند

افرادی که مثانه‌شان پر است بیشتر دروغ می‌گویند. میل شدید به دستشویی رفتن، باعث می‌شود فرد روی کنترل خود بیشتر تمرکز کنند و بنابراین دروغ‌های قانع کننده‌تری بگوید. علاوه بر این آن‌ها سعی می‌کنند از حرکات اضافی اجتناب کنند. به همین دلیل کارشناسان معتقدند که دروغگو‌ها احساسی مثل عجله داشتن برای رفتن به توالت دارند.
 
حقایق عجیبی درباره بدن انسان که نمی‌دانستید

بیشتر افراد هنگام بوسیدن، سرشان را به یک طرف خم می‌کنند

۷۰ درصد افراد هنگام بوسیدن سرشان را به راست خم می‌کنند. این را یک دانشمند آلمانی هنگام مشاهده افرادی که در فرودگاه، ایستگاه قطار و ... یکدیگر را می‌بوسیدند، کشف کرد. شاید این خم کردن با راست دست بودن آن‌ها ارتباط داشته باشد.

هرچه ضریب هوشی فرد بالاتر باشد، خواب های جالب‌تری می‌بیند

دانشمندان ادعا می‌کنند که افراد باهوش خواب‌های واقعا جذابی می‌بینند که طولانی‌تر و واضح‌تر از خواب‌های افراد با ضریب هوشی پایین است. اما اگر یادتان نمی‌آید که شب قبل چه خوابی دیدید نگران نباشید، بیشتر افراد خوابشان را به یاد نمی‌آورند، چون هر رویا به طور میانگین، تنها چند ثانیه طول می‌کشد.

حقایق عجیبی درباره بدن انسان که نمی‌دانستید

انسان اطلاعاتی که روی کاغذ چاپ شده را بهتر درک می‌کند

دانشمندان نروژی تحقیقی روی دانشجویان انجام دادند، آن‌ها به یک گروه از دانشجویان صفحاتی با متن چاپ شده دادند و از گروه دوم خواستند همان متن را در قالب پی‌دی‌اف و ار روی صفحه نمایش کامپیوتر بخوانند. آن‌ها مشاهده کردند دانشجویانی که از روی کاغذ خواندند، بهتر یاد گرفتند. این یکی دیگر از پیروزی‌های کتاب کاغذی بر دستگاه‌های دیجیتال است.
 
 

توانایی شنیدن بعد از یک ناهار خوب کاهش می‌یابد

گوش برخی افراد بعد از یک وعده غذایی کامل، زنگ می‌زند. بسیاری از نوشیدنی‌ها و غذا‌ها روی سطح مایع گوش داخلی تاثیر می‌گذارند و باعث شنیدن صدا می‌شوند. غذا‌های بیش از حد شور و شیرین، همچنین کافئین می‌توانند باعث کاهش موقت شنوایی و حتی سرگیجه شوند.

 

بچه‌ها در بهار سریع‌تر رشد می‌کنند

کودکان در دوره‌های مختلف با سرعت متفاوتی رشد می‌کنند، در برخی دوره‌ها، کودک در عرض چند هفته ۱۰ سانتیمتر رشد می‌کند. به طور کلی بچه‌ها در بهار سریع‌تر از هر فصل دیگری رشد می‌کنند. تصور می‌شود سرعت رشد با فعالیت آفتاب ارتباط داشته باشد.
 

راز هضم آسان عسل

دلیل اینکه بدن انسان عسل را خوب هضم می‌کند این است که زنبور‌ها آن را قبلا هضم کرده اند! عسل شهدی است که یکبار زنبور آن را هضم کرده و از کربوهیدرات‌های ساده‌ای تشکیل شده که بدن انسان کامل جذب می‌کند و برای بعد نگه نمی‌دارد.
 
حقایق عجیبی درباره بدن انسان که نمی‌دانستید

ریه راست بزرگ‌تر از ریه چپ است

حجم و اندازه ریه‌ها کاملا متفاوت است. این به دلیل محل قرارگیری قلب است. ریه راست سنگین‌تر و بزرگتر از چپی است تا جای کافی برای قلب باشد.

حقایق عجیبی درباره بدن انسان که نمی‌دانستید

رزولوشن چشم انسان ۱۴۰ مگاپیکسل است

اگر چشم انسان دوربین دیجیتال بود، رزولوشن هر چشم ۱۲۰-۱۴۰ مگاپیکسل بود. با این حال این پیکسل‌ها به طور مساوی پخش نشده اند. یک میلیمتر مربع در مرکز چشم حدود ۲۰۰۰۰۰ گیرنده رنگ دارد، اما گوشه‌های چشم گیرنده‌های کمتری دارند.
 
حقایق عجیبی درباره بدن انسان که نمی‌دانستید

قرنیه انسان و کوسه بسیار شبیه هستند

قرنیه چشم کوسه آنقدر شبیه قرنیه چشم انسان است که می‌توان برای پیوند قرنیه استفاده کرد. البته اگر تکنولوژی مناسب وجود داشت!
 
حقایق عجیبی درباره بدن انسان که نمی‌دانستید
 
 


تاريخ : سه شنبه 10 مهر 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

عملکرد سهام توییتر در فصل سوم سال ۲۰۱۸ بسیار ضعیف بوده و ارزش آن با افت ۳۵ درصدی در پایان این فصل روبرو شده است. این افت ارزش، بدترین عملکرد در میان شرکت‌های شاخص S&P 500 بوده است.

شروع فصل سوم سال جاری میلادی با یک گزارش بسیار ناامیدکننده در مورد درآمد این شرکت همراه بود. ارزش سهام این شرکت در ابتدای این فصل بیشترین سقوط را در دوره‌ی چهارساله ثبت کرد. این سقوط پس از اعلام خبر کاهش یک میلیونی کاربران ماهانه در ماه جولای بود. به‌علاوه، توییتر در آن گزارش اعلام کرد که به‌خاطر مقابله با اسپم و کاربران جعلی، کاربران ماهانه‌ی آن قطعا ریزش بیشتری خواهند داشت.

توییتر به ابهام در گزارش هزینه‌ها متهم است

خبر نگران‌کننده‌ی بعدی برای سهام توییتر، گزارش یکی از تحلیل‌گران MoffettNathanson در مورد گزارش‌های مالی و هزینه‌های این شرکت بود. این تحلیل‌گر در بررسی‌های خود، توییتر را به ابهام در گزارش هزینه‌ها متهم کرد.

سهام توییتر

یکی از معیارهایی که برای بررسی ارزش سهام یک شرکت مدنظر قرار می‌گیرد، در دنیای سرمایه با اصطلاح Short Interest شناخته می‌شود. این اصطلاح به‌معنای پیش‌بینی سهام‌داران مبنی بر کاهش ارزش یک سهم است. این معیار در ماه گذشته‌ی میلادی برای Twitter از ۵ درصد به ۸ درصد رسیده است.

در همین حین، سهام شرکت دیگری که جک دورسی مالک آن است، یعنی Square، رشد مناسبی در فصل گذشته داشته و به‌عنوان دومین شرکت در شاخص Russell 1000 حضور داشته است. افزایش اخیر ارزش سهام این شرکت، مجموع افزایش ارزش سهام آنها را برای سال جاری به ۱۸۶ درصد رساند.

پس از توییتر، شرکت‌هایی همچون IPG Photonics با ۲۹ درصد و Western Digital با ۲۴ درصد سقوط ارزش سهام، بدترین عملکرد را در میان شرکت‌های شاخص S&P 500 داشته‌اند.



تاريخ : سه شنبه 10 مهر 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

اشکودا از جدیدترین هاچ‌بک مفهومی خود با نام ویژن RS در نمایشگاه خودرو پاریس رونمایی کرد؛ اشکودا ویژن RS به عنوان خودرویی پنج‌در، در کلاس محصولات کامپکت این خودروساز جای می‌گیرد. همزمان با رونمایی از خودروی مفهومی اشکودا ویژن (Skoda vision RS)، محصول جدید دیگری نیز با نام کودیاک آر‌.اس (Kodiaq RS) در نمایشگاه خودرو پاریس برای علاقه‌مندان معرفی خواهد شد. ظاهر طراحی مفهومی اشکودا ویژن RS، شباهت زیادی با مدل گذشته رپید (Rapid) دارد؛ آن‌طور که گفته می‌شود، اشکودا قصد دارد مدل تولیدی آینده خود را بر مبنای ویژن RS و برای رقابت با فولکس‌واگن گلف و فورد فوکوس در کلاس هاچ‌بک بسازد. با توجه به ظاهر طراحی این هاچ‌بک مفهومی، می‌توان به ایده‌های اشکودا برای رقابت در سطح جهانی دست یافت.

Skoda Vision RS Concept

با نگاهی گذرا می‌توان به جذابیت بسیار زیاد هاچ‌بک مفهومی ویژن RS نسبت به اشکودا رپید و رپید اسپیس‌بک که در حال حاضر به فروش می‌رسند، پی برد. اشکودا ویژن RS از زبان طراحی جدیدی نسبت به مدل‌های گذشته این خودروساز بهره می‌برد که در عین شیک بودن، قادر است انتظارات مشتریان را نیز برآورده کند. ابعاد هاچ‌بک به ۴۳۵۶ میلی‌متر طول، ۱۴۳۱ میلی‌متر ارتفاع و ۱۸۱۰ میلی‌متر عرض می‌رسد، در حالی که فاصله بین دو محور آن به ۲۶۵۰ میلی‌متر محدود می‌شود. چنین ابعادی باعث می‌شود تا ویژن RS طول و عرض بالاتر در ترکیب با ارتفاع پایین‌تر نسبت به رپید اسپیس‌بک داشته باشد که انتظار می‌رود نسخه تولیدی آن تا سال آینده به بازار عرضه شود. حجم محفظه بار خودروی مفهومی اشکودا ویژن RS به ۴۳۰ لیتر می‌رسد که تقریبا ۱۵ لیتر بیش‌تر از رپید اسپیس‌بک است. 

Skoda Vision RS Hybrid Concept / هاچ‌بک مفهومی هیبریدی اشکودا ویژن RS

 

جدا از طراحی امیدوارکننده در فضای داخلی و خارجی هاچ‌بک، اشکودا ویژن RS توجه خود را به سیستم محرکه هیبریدی متمرکز می‌کند که ترکیبی از یک پیشرانه بنزینی ۱.۵ لیتری TSI با موتور الکتریکی است. سیستم محرکه هیبریدی هاچ‌بک مفهومی دارای قدرت ترکیبی ۲۴۱ اسب بخار خواهد بود که قادر است در ۷.۱ ثانیه آن را از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. در حالی که بیشینه سرعت ویژن RS به حداکثر ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

Skoda Vision RS Hybrid Concept / هاچ‌بک مفهومی هیبریدی اشکودا ویژن RS 

هاچ‌بک اشکودا ویژن RS از پکیج باتری لیتیوم یون ۱۳ کیلووات ساعت بهره می‌برد که در زمان ۲ و نیم ساعت به طور کامل شارژ می‌شود؛ شعاع حرکتی آن نیز در حالت تمام برقی به ۷۰ کیلومتر می‌رسد. اشکودا ویژن RS‌ یکخودروی هیبریدی است، به این معنی که قادر به صرفه‌جویی در مصرف انرژی خواهد بود و میزان تولید دی‌اکسیدکربن آن به ۳۳ گرم بر کیلومتر محدود می‌شود. 

Skoda Vision RS Hybrid Concept / هاچ‌بک مفهومی هیبریدی اشکودا ویژن RS

در پاریس، اشکودا همچنین محصولاتی مانند اکتاویا جی-تک (Octavia G-TEC)، کاروک اسکوت (Karoq Scout) و کاروک اسپرت‌لاین (Karoq Sportline) را نیز برای علاقه‌مندان به نمایش می‌گذارد.

 
 


تاريخ : سه شنبه 10 مهر 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

در سه قسمت پیشین به بررسی جایگاه کنونی گوگل در سه حوزه‌ی تبلیغات، نرم‌افزار و سخت‌افزار پرداختیم. در این سه قسمت، تمرکز ما بر واکاوی وضعیت کنونی و برنامه‌های آتی غول دنیای جستجو در این سه حوزه‌ی معطوف بود. اما در این بخش، تمرکز ما بر خدمات و فناوری‌های ارائه‌شده توسط این شرکت است؛ خدماتی که توانسته‌اند گوگل را به جایگاه کنونی‌اش برسانند و فناوری‌هایی که می‌توانند متضمن آینده‌ی روشن این شرکت باشند.

جستجو

همه‌ی ما نام «گوگل» را با مفهوم جستجو برابر می‌دانیم؛ شروع کار غول دنیای فناوری به سال ۱۹۹۶ بازمی‌گردد و در این زمان گوگل صرفا پروژه‌ای تحقیقاتی برای ساخت یک موتور جستجوی متفاوت بود. همین متفاوت بودن باعث شد تا به سرعت، رقبایی همچون AltaVista و Lycos را شکست دهد.

گوگل و آلتاویستا / Google vs. AltaVista

صفحه‌ی اصلی گوگل در مقایسه با صفحه‌ی اصلی موتور جستجوی AltaVista

صفحه‌ی جستجوی ساده، الگوریتم متفاوت برای یافتن نتایج و عملکرد سریع‌تر، از جمله مواردی بودند که گوگل را به غول دنیای جستجو تبدیل کردند. هرچند امروزه اهالی مانتن‌ویو خدمات و محصولات متفاوتی را به کاربران شخصی و سازمانی ارائه می‌کنند؛ اما «جستجو» همچنان نقش یک عنصر کلیدی را در کسب و کار این شرکت بازی می‌کند. اول از همه، فراگیر بودن این سرویس بدین معنا است که گوگل به خوبی می‌داند در هر گوشه از جهان و در هر لحظه از زمان مردم به چه مواردی علاقه‌مند هستند و چه‌ موردی را جستجو می‌کنند. همین آگاهی، زمینه را برای ارائه‌ی هدفمند تبلیغات و دیگر خدمات این شرکت فراهم می‌کند.

برای ارائه‌ی نتایج مناسب و مرتبط، گوگل به‌صورت منظم تلاش می‌کند تا آنچه را در دنیای وب وجود دارد، پیدا کرده و سازماندهی کند. مطلع بودن از آنچه در دنیای وب وجود دارد، گوگل را در جایگاهی قرار می‌دهد که با جایگاه شرکت‌هایی همچون فیسبوک قابل‌مقایسه نیست؛ به‌عبارتی، نقشه‌ی دنیای وب در دستان ساکنان مانتن‌ویو است.

جستجوی گوگل

جستجوی گوگل دچار نوعی دگردیسی خواهد شد

هرچند گوگل در زمینه‌ی جستجو در دنیای رایانه‌های رومیزی تاج پادشاهی را بر سر دارد؛ اما موقعیت سرویس جستجو در دنیای موبایل با چالشی قابل‌توجه رو‌به‌رو است. در دنیای موبایل، جستجو در اپلیکیشن‌ها بر جستجو در گوگل ارجحیت دارد؛ برای مثال، اگر شخصی به‌دنبال صفحه‌ای خاص در اینستاگرام باشد؛ جستجوی خود را با کمک ابزار جستجو در اینستاگرام انجام می‌دهد. همین چالش باعث شده تا غول دنیای جستجو به‌عنوان راهکارهای جدیدی، برای حفظ برتریِ اصلی‌ترین سرویس خود باشد.

یکی از تلاش‌های Google، تمرکز بر جستجو با دستیارهای صوتی هوشمند است. این دستیارها باعث می‌شوند تا جستجو ساده‌تر از گذشته باشد.‌ علاوه‌بر این، از آنجا که دستیارهای صوتی به ابزارهای جدیدی از جمله بلندگوها، ‌تلویزیون‌ها و لوازم خانگی هوشمند هم وارد شده‌اند، سرویس جستجوی گوگل نیز به بخشی از این ابزارها تبدیل می‌شود. به‌طور خلاصه، در آینده شاهد ناپدیدشدن سرویس جستجوی گوگل نخواهیم بود؛ اما این سرویس دچار نوعی دگردیسی شده و بخش قابل‌توجهی از جستجوها به‌واسطه‌ی دستیارهای صوتی انجام خواهند شد.

لوگوی جیمیل

جیمیل

با معرفی جیمیل در سال ۲۰۰۴، دنیای سرویس‌های ایمیلِ مجانی با تحولی جدید روبه‌رو شد. سرویس ایمیل گوگل با ارائه‌ی ظرفیت ذخیره‌سازی بالا، جستجوی دقیق در لیست پیام‌های دریافتی و ظاهری تمیز و خالی از تبلیغات ناراحت‌کننده، استانداردهای این حوزه را به‌صورت قابل‌توجهی تغییر داد. همین مسئله باعث شد تا جیمیل، حتی در دوران فعالیت آزمایشی‌اش هم با استقبال فراوانی روبه‌رو شود.

براساس تخمین‌های کنونی، بیش از ۱.۲ میلیارد نفر از جیمیل استفاده می‌کنند؛ این در حالی است که حدودا ۳.۸ میلیارد نفر در جهان از سرویس‌های مختلف پست الکترونیک استفاده می‌کنند. با این حساب نزدیک به ۳۰ درصد از بازار پست الکرونیک جهان در اختیار گوگل است. از آنجا که رقم کاربران جیمیل هم شامل کاربران عادی و هم کاربران سازمانی می‌شود؛ به‌طور طبیعی، نه‌تنها کاربران، بلکه سازمان‌های متعددی نیز به این سرویس وابسته هستند.

کاربران جیمیل / Gmail Users

روند افزایش کاربران جیمیل از ژانویه ۲۰۱۲ تا فوریه ۲۰۱۶

Gmail، بزرگترین پایگاه کاربری گوگل است که علاوه‌بر فراهم آوردن حجم عظیمی از داده‌های شخصی، امکان ارائه‌ی سرویس‌های جدید را هم برای غول دنیای جستجو فراهم می‌کند. کافی است نگاهی به سرویس‌های مورد استفاده‌ی خود بیندازید؛ خواهید دید که برای استفاده از خدمات و اپلیکیشن‌های مختلف گوگل همچون یوتیوب،Keep، فروشگاه اپلیکیشن‌ها و...نیز از همان اکانت جیمیل خود استفاده می‌کنید.

علاوه‌بر این، آدرس پست الکترونیکی به بخشی جدانشدنی از اطلاعات شخصی افراد تبدیل شده و در برخی موارد تغییر دادن این آدرس از تغییر دادن شماره‌ی همراه یا آدرس محل سکونت نیز سخت‌تر است. افراد حرفه‌ای که برای مدتی طولانی از یک آدرس ایمیل خاص استفاده می‌کرده‌اند، به‌سختی می‌توانند این آدرس را تغییر دهند؛ چرا که مشتریان و همکاران قدیمی‌شان، این افراد حرفه‌ای را با همان آدرس ایمیل می‌شناسند و از طریق همان آدرس با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. این مسئله باعث می‌شود تا کاربران قدیمی جیمیل همچنان به استفاده از این سرویس ادامه دهند.

گوگل مپ

نقشه‌های گوگل

سرویس نقشه‌های گوگل یا «گوگل مپس»، از دیگر سرویس‌های پرطرفدار این شرکت است که توانسته با موفقیت تمامی رقبا را شکست دهد. این سرویس هم، همانند سرویس جستجو، به‌عنوان پایگاهی برای تبلیغات ارائه می‌شود. یکی از روش‌های کسب درآمد از سرویس نقشه‌ها، ارائه‌ی تبلیغات هدفمندی است که بر اساس منطقه‌ی جستجوشده توسط کاربر نشان داده می‌شوند.

همچنین، کسب‌وکارهای شناخته‌شده می‌توانند با پرداخت هزینه‌ای،‌ نشان تجاری خود را در نقشه‌های گوگل جای دهند و از آن به‌عنوان نوعی تبلیغات غیرمستقیم استفاده کنند. برای مثال، هتل‌های زنجیره‌ای سرشناس می‌توانند نشان تجاری خود را به‌جای علامت تخت خواب در نقشه‌های گوگل قرار دهند.

نقشه‌های اختصاصی نیز خدمت دیگری است که به‌عنوان بخشی از سرویس نقشه‌های گوگل ارائه می‌شود. شرکت‌هایی مانند تاکسی‌های اینترنتی که هم برای مشتریان و هم برای رانندگان‌شان اپلیکیشن‌های اختصاصی ارائه می‌دهند؛ اغلب برای رساندن مسافران به نقشه‌های گوگل متکی هستند. غول دنیای جستجو نیز در ازای فراهم آوردن نقشه‌های اختصاصی برای این شرکت‌ها، هزینه‌ای از آن‌ها دریافت می‌کند.

waymo

نقشه‌ها و خودروهای خودران

اما اگر نگاهی به آینده بیندازیم، می‌بینیم که خودروهای خودران تعیین‌کننده‌ی جهت‌گیری آتی سرویس نقشه‌های گوگل هستند. شرکت‌های متعددی نقشه‌های ماهواره‌ای و هوایی با جزئیات بالا را با نقشه‌های سه‌بعدی، که توسط خودروهای خیابانی تهیه می‌شوند ترکیب می‌کنند؛ این ترکیب امکان ناوبری خودکار را برای خودروهای خودران فراهم می‌کند.

گوگل از سرویس کنونی نقشه‌های خود به‌عنوان پایه‌ای برای سرویس نقشه‌های سه‌بعدی با جزئیات بالا استفاده می‌کند. در کنار گوگل، شرکت «ویمو» که یکی از زیرمجموعه‌های پیشین گوگل است و اکنون زیر چتر آلفابت (شرکت مادر گوگل) به فعالیت می‌پردازد، در حال تولید نقشه‌های سه‌بعدی است. نقشه‌های کنونی گوگل، فعالیت همزمان گوگل و ویمو برای تهیه‌ی نقشه‌های سه‌بعدی با جزئیات بالا و شروع فعالیت آزمایشی ویمو برای ارائه‌ی سرویس حمل و نقل خودران باعث می‌شود اهالی مانتن‌ویوو یک گام جلوتر از دیگر رقبا باشد. هرچند فعالیت کنونی ویمو از نظر مالی سودی را به جیب مدیران آلفابت واریز نمی‌کند؛ اما با فراگیر شدن خودروهای خودران، ویمو هم می‌تواند به یکی از بازوهای سودآور آلفابت تبدیل شود.

google cloud

رایانش ابری، هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء

رایانش ابری، مفهوم نوینی است که بسیاری از آن به‌عنوان آینده‌ی دنیای فناوری یاد می‌کنند. در حال حاضر، از نظر سهم بازار، آمازون رهبری این بازار را در اختیار دارد. اما سه شرکت مایکروسافت، IBM و گوگل در رقابتی تنگاتنگ تلاش می‌کنند تا خود را به آمازون نزدیک کنند. به‌گفته‌ی ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل:

براساس داده‌های عمومی که در سال مالی منتهی به دسامبر ۲۰۱۷ منتشر شده‌اند؛‌ اعتقاد داریم که خدمات ابری گوگل بیشترین سرعتِ پیشرفت را در میان بازیگران اصلی این حوزه در جهان داشته است. ما به‌طور فزاینده‌ای در حال عقد قراردادهای بزرگتر و راهبردی‌تر با مشتریان خود هستیم. در واقع، ارزش تعدادی از قراردادها بیش از یک میلیارد دلار است که نشانگر سه‌برابر شدن [مبلغ قراردادها] در مقایسه با سال ۲۰۱۶ است.

بازار رایانش ابری / Cloud Computing Market Share

سهم شرکت‌های مختلف از بازار رایانش ابری

به عقیده‌ی کارشناسان، بخش اعظم درآمد گوگل از رایانش ابری به مجموعه‌ی G Suite مربوط می‌شود که سرویس پست الکترونیک، ویرایش اسناد، ذخیره‌سازی ابری و تقویم را برای کاربران تجاری فراهم می‌کند. اما در کنفرانسGoogle Cloud Next که در مردادماه سال جاری در سن‌فرانسیسکو برگزار شده بود؛ گوگل از دستاوردهای جدیدی پرده‌برداری کرد که نشان‌دهنده‌ی استراتژی درازمدت این شرکت در حوزه‌ی رایانش ابری بود.

گوگل طی کنفرانس Google Cloud Next در سال ۲۰۱۸ نشان داد که در زمینه‌هایی همچون سرورهای اختصاصی هم جدی است. برخی سازمان‌ها که در رابطه با امنیت اطلاعات‌شان نگران هستند، کمتر از رایانش ابری استقبال می‌کنند؛ گوگل برای جلب نظر این شرکت‌ها محصولی موسوم به GKE On-Prem ارائه کرده است. این محصول به شرکت‌ها اجازه می‌دهد نسخه‌ای از فناوری ابری گوگل را در سرورهای اختصاصی خود به اجرا بگذارند؛ به عقیده‌ی کارشناسان، این اقدام گوگل، تلاشی برای رقابت با مایکروسافت است که پیشتر در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌ و به‌عنوان پرچم‌دار رایانش‌ ابری ترکیبی شناخته می‌شود.

هوش مصنوعی دیپ مایند / deepmind

پیوند رایانش ابری با هوش مصنوعی

استراتژی درازمدت گوگل در حوزه‌ی رایانش ابری، بر ترکیب رایانش ابری با هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء متکی است. هرچند استراتژی مشابهی توسط رقبای گوگل همچون مایکروسافت نیز اتخاذ شده است؛ اما نباید فراموش کرد که علاوه‌بر رایانش ابری، گوگل در زمینه‌ی هوش مصنوعی و یادگیری ماشین و در حوزه‌ی اینترنت اشیاء هم از موقعیت مناسبی برخوردار می‌برد. از سال ۲۰۱۱ تاکنون گروهی موسوم به Google Brain در مانتن‌ویو در حال کار روی هوش مصنوعی هستند. در کنار این گروه، شرکت Deepmind که برخی از آن به‌عنوان پرچم‌دار حوزه‌ی هوش مصنوعی یاد می‌کنند نیز یکی از زیرمجموعه‌های آلفابت است.

همکاری Google Brain با محققان دانشگاه‌های شناخته‌شده‌ی ایالات متحده نظیر استنفورد و برکلی و همکاری دیپ‌مایند با محققان دانشگاه‌های آکسفورد و کمبریج به این دو مجموعه اجازه می‌دهد تا به‌عنوان برترین‌های حوزه‌ی هوش مصنوعی شناخته شوند. علاوه‌بر این، حجم عظیمی از داده‌های متفاوت که اکنون در اختیار گوگل است می‌تواند برای ایجاد الگوهای یادگیری ماشین مورد استفاده قرار گیرد. با این حال، علی‌رغم افزایش توان پردازشی دستگاه‌های همراه و رایانه‌های شخصی، انجام پردازش‌های مرتبط با هوش مصنوعی نیازمند منابع بالایی است. همین‌جا است که رایانش ابری وارد معادله می‌شود؛ چرا که بیشینه‌ی پردازش‌های لازم برای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین توسط سرورهای ‌ابری گوگل انجام می‌شوند.

اندروید اشیاء / Android Things

اینترنت اشیاء؛ قطعه‌ی بعدی پازل

قطعه‌ی بعدی پازل، اینترنت اشیاء است. چند سالی است که در رسانه‌های مختلف و محافل فناوری از اتصال ابزارهای مختلف به اینترنت صحبت می‌شود. هرچند که امروزه استفاده از اینترنت به رایانه‌های شخصی، دستگاه‌های همراه، تلویزیون‌های هوشمند و برخی وسائل خانگی و اداری محدود است؛ اما در آینده شامل گسترش کاربردهای اینترنت اشیاء خواهیم بود. سیستم‌های پایشی نظیر ایستگاه‌های هواشناسی و دوربین‌های امنیتی، ابزارهای صنعتی و اکثر لوازم خانگی و اداری احتمالا در آینده به اینترنت متصل خواهند شد.

ترکیب رایانش ابری و هوش مصنوعی با اینترنت اشیاء می‌تواند امکان مدیریت هوشمند را فراهم کند

سوال این است که نقطه‌ی اتصال تمام این ابزارهای متصل به اینترنت چیست؟ در این مورد، فراهم‌کنندگان سرویس‌های ابری می‌توانند به‌عنوان یک نقطه‌ی اتصال عمل کنند. ترکیب رایانش ابری و هوش مصنوعی با اینترنت اشیاء می‌تواند امکان مدیریت هوشمند را در خانه‌ها، ادارات و مراکز صنعتی فراهم کند. به‌گونه‌ای که اکثر لوازم خانگی، اداری و صنعتی با مدیریت هوش مصنوعی به فعالیت می‌پردازند و بار مسئولیت به‌تدریج از انسان به رایانه منتقل می‌شود. در این راستا، شرکت‌هایی همچون گوگل می‌توانند تامین سرویس‌های ابری، توان پردازشی و هوش مصنوعی لازم را برعهده گیرند. یکی از اولین قدم‌های گوگل در این راستا، معرفی سیستم‌عامل Android Things است؛ این سیستم‌عامل برای ابزارهایی با قدرت پردازشی محدود عرضه شده و می‌تواند با دستیار صوتی گوگل یکپارچه شود.

گوگل، Android Things را به‌گونه‌ای طراحی کرده که برخلاف سیستم‌عامل اندروید، امکان به‌روزرسانی مستقیم آن توسط گوگل وجود داشته باشد. هدف گوگل، ساخت سیستم‌عاملی است که بتواند در انواع مختلفی از ابزارهای متصل به اینترنت مورد استفاده قرار گیرد و در عین‌حال، امکان ارائه‌ی مستقیم به‌روزرسانی‌های حیاتی برای آن وجود داشته باشد. گوگل در این راستا دست به ایجاد استانداردهایی برای اینترنت اشیاء نیز زده و با همکاری شرکت‌هایی نظیر ARM و کوالکام، پروتکل‌هایی موسوم به Thread و Weave را هم برای ارتباط با ابزارهای متصل به اینترنت تعریف کرده است.

Google Edge TPU

البته گوگل به گرایش‌های جدید در حوزه‌ی هوش مصنوعی نیز بی‌توجه نبوده؛ یکی از گرایش‌های جدید در این حوزه Edge Computing است که تلاش می‌کند بخشی از پردازش‌های هوش مصنوعی را از سرورهای ابری به خودِ دستگاه‌ها منتقل کند. معرفی تراشه‌ای موسوم به Edge TPU، از جمله تلاش‌های گوگل در این زمینه است. این تراشه به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد تا بخشی از پردازش‌های لازم برای یادگیری ماشین و هوش مصنوعی را به‌صورت مستقل انجام دهند.

پیوند اینترنت اشیاء با هوش مصنوعی و رایانش ابری به این معنی است که در آینده بخش زیادی از امور محوله بر انسان‌ها به رایانه‌ها محول خواهد شد. در نبرد برای رسیدن به چنین آینده‌ای، شرکت‌های مختلفی همچون مایکروسافت، آمازون و گوگل با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. البته نمی‌توان گفت که در آینده تنها یک برنده وجود خواهد داشت؛ ولی نمی‌توان کتمان کرد که در این میان، اهالی مانتن‌ویو شانس زیادی دارند.

لوگوی گوگل

کلام آخر

با توجه به آنچه در این مجموعه مقالات گفته شد؛ گوگل تلاش می‌کند تا پس از تحکیم موقعیت خود در دنیای تبلیغات و موبایل؛ به جایگاه بالاتری در دیگر حوزه‌ها نیز دست پیدا کند. تلاش‌های گوگل در حوزه‌های مختلفی همچون سخت‌افزار، رایانش ابری و هوش مصنوعی نشان‌دهنده‌ی برنامه‌های بزرگ این شرکت برای آینده هستند.

البته دامنه‌ی فعالیت‌های گوگل و آلفابت از آنچه در این مقاله به آن اشاره شد نیز فراتر می‌رود؛ چرا که مدیران این شرکت با ارائه‌ی سرویس‌هایی همچون Google Express تلاش می‌کنند تا حتی در حوزه‌هایی مانند خرده‌فروشی هم شانس خود را امتحان کنند.



تاريخ : سه شنبه 10 مهر 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

نوزدهمین دوره‌ی نمایشگاه ایران تلکام از تاریخ ۱۱ لغایت ۱۴ مهر ماه با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شرکت ارتباطات زیرساخت، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، شرکت مخابرات ایران و سندیکای صنعت مخابرات در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود. این نمایشگاه که مهم‌ترین رویداد حوزه‌ی ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور است، هر ساله با حضور اپراتور‌ها و ۲۳۰ شرکت‌ فعال در این صنعت برگزار می‌شود.

به گفته‌ی فرامرز رستگاه دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران، رویداد امسال تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای با سال‌های گذشته دارد و شاهد رونمایی از چندین دستاورد جدید خواهیم بود. به گفته‌ی وی امسال ۵۲ محصول جدید در حوزه‌ی ICT‌ معرفی و وارد بازار کشور خواهد شد. از طرفی دیگر به گفته‌ی روابط عمومی همراه اول این شرکت بزرگ‌ترین حضور نمایشگاهی خود را در ایران تلکام ۲۰۱۸ خواهد داشت و جدید‌ترین محصولات خود را به صورت رسمی معرفی خواهد کرد. 

زومیت طبق سنت همیشگی خود بر بازتاب مهم‌ترین اتفاقات حوزه‌ی فناوری، پوشش گسترده‌ای از این رویداد خواهد داشت. اگر به اخبار حوزه‌ی ارتباطات و فناوری کشور علاقه‌ دارید، زومیت را طی روز‌های آینده دنبال کنید.

ایران تلکام

 

برای مطالعه‌ی تمام اخبار و مطالب مرتبط با نمایشگاه ایران تلکام ۱۳۹۷ به صفحه‌‌‌ی این رویداد در زومیت مراجعه کنید.



تاريخ : سه شنبه 10 مهر 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

همان‌طور که پیشتر گفته شد، مایکروسافت ۱۰ مهر رویدادی با محوریت محصولات سرفیس برگزار می‌کند. براساس آخرین شایعات منتشرشده در مورد این رویداد، انتظار می‌رود که نسخه‌ی به‌روزرسانی‌شده‌ی محصولات سرفیس با رنگ مشکی نیز روانه‌ی بازار شوند. 

 

باتوجه به جزئیات منتشرشده از سوی مایکروسافت برای رویدادی در تاریخ ۱۶ اکتبر (۲۴ مهرماه)، در آکلند نیوزیلند، انتظار می‌رود که سرفیس‌های جدید با رنگ مشکی به بازار عرضه شوند. مایکروسافت در جزئیات رویداد یادشده، عبارت «Surface Back to Black» را استفاده کرده است که یاد Surface RT مشکی‌ سال ۲۰۱۲ را در خاطر زنده می‌کند. 

Surface RT

در ماه آوریل سال ۲۰۱۲ میلادی، Surface RT مایکروسافت معرفی شد. شاسی مشکی و براق این محصول در کنار کیبورد جداشدنی و پایه‌ی کیک‌استند آن، زمینه‌ساز موجی از نوآوری بود؛ موجی که هنوز هم خروشان است. محصولات سرفیس،‌ برای کاربران، ترسیم آثار خلاقانه روی نمایشگر، ادامه‌ی فعالیت در هر موقعیتی، همکاری از سراسر دنیا با هاب‌های ۸۴ اینچی، تعامل با سیستم از طریق ابزاری چرخان و جابه‌جایی نمایشگری بزرگ با تنها یک انگشت را ممکن می‌کنند. طی شش سال گذشته، محصولات سرفیس مسیری طولانی را پیموده‌اند. 

در رویداد اکتبر ۲۰۱۸، سرفیس قرار است «به سیاهی بازگردد». 

انتظار می‌رود که مایکروسافت، سرفیس‌های آتی را طی هفته‌ی جاری به فروشگاه‌ها عرضه کند. در حال حاضر تنها می‌دانیم، احتمال عرضه‌ی سرفیس پرو و سرفیس لپ‌تاپ مشکی وجود دارد؛ اما از محصولات دیگر، خبری در دست نیست. رویداد Microsoft ساعت ۲۳:۳۰ امشب به‌وقت تهران برگزار می‌شود؛ اما ردموندی‌ها آن را به‌صورت زنده پخش نخواهند کرد، البته زومیت خبر معرفی محصولات جدید را در اختیار شما قرار خواهد داد و به‌‌صورت لحظه‌به‌لحظه به‌روز خواهد کرد.



تاريخ : سه شنبه 10 مهر 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

سال ۲۰۱۷ بود که اینفینیتی، برند لوکس و زیر مجموعه‌ی نیسان، مدل Q60 Project Black S را به‌عنوان ترکیب خودروی جاده‌ای با فناوری خودروهای فرمول یک معرفی کرد. مدل مفهومی جدید اینفینیتی با رویکردی مشابه، در نمایشگاه خودروی پاریس ۲۰۱۸ به‌نمایش گذاشته می‌شود.

کانسپت Project Black S Prototype هم از لحاظ طراحی بدنه و هم قوای فنی به مدل سال گذشته شباهت دارد؛‌ درواقع همانند مدل مفهومی ۲۰۱۷ اینفینیتی، این کانسپت نیز بر اساس Q60 Red Sport 400 طراحی شده است. مقامات شرکت ژاپنی اعلام کرده‌اند که پروژه‌ی بلک اس پروتوتایپ، نشان‌دهنده‌ی تصمیم جدی این برند جهت تولید و توسعه‌ی خودروهای قدرتمند با فناوری پیشرانه برقی در اتحاد رنو-نیسان-میتسوبیشی است. از سال ۲۰۲۱، تمام محصولات اینفینیتی با الهام از مدل مفهومی Q Inspiration از موتور الکتریکی استفاده خواهند کرد؛ خودروهای آینده‌ی اینفینیتی، ترکیبی از موتور برقی و سیستم e-POWER خواهند بود.


Infiniti Project Black S Prototype

مهندسان این برند پیش از تولید مدل‌های برقی جدید، با معرفی پروژه‌ی بلک اس پروتوتایپ، پیش نمایشی از آینده ارائه می‌دهند. این کانسپت زیبا از موتور بنزینی ۶ سیلندر V شکل ۳ لیتری با دو توربوشارژر و سیستم بازیابی انرژی (KERS) مشابه خودروهای فرمول یک استفاده می‌کند. ۵۶۳ اسب بخار قدرت (۳۱۵ اسب بخار به ازای هر تن) و ۴۷۵ نیوتن‌متر گشتاور کافی است تا محصول مفهومی اینفینیتی در کمتر از ۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. مدل مفهومی سال گذشته ۵۰۰ اسب بخار قدرت در اختیار داشت و البته بر اساس گفته‌های مقامات این برند، پروژه‌ی بلک اس پروتوتایپ قدرتمندترین و سریع‌ترین محصول اینفینیتی است.

Infiniti Project Black S Prototype

این مدل مفهومی از سه واحد MGU مشابه خودروهای فرمول یک استفاده می‌کند؛ علاوه بر این یک واحد MGU-K نیز برای بازیابی انرژی هدررفت ترمزگیری و دو واحد MGU-H برای بازیابی انرژی حاصل از حرارت تولیدی اگزوز هم در مجموعه قوای فنی استفاده شده است. تمام انرژی بازیابی شده در باتری لیتیوم-یون  ۴.۴ کیلووات ساعت، ذخیره می‌شود تا در شرایط نیاز، برای افزایش قدرت تا ۱۶۰ اسب بخار و چرخاندن سریع‌تر پره‌های توربوشارژر، وارد عمل شود.

Infiniti Project Black S Prototype


در بخش طراحی، باتوجه به کانسپت بودن، پروژه‌ی بلک اس پرتوتایپ با آزادی کامل شکل گرفته است. البته خبری از دو سراگزوز بزرگ مرکزی، کیت بدنه‌ی فوق‌العاده تهاجمی و انواع دریچه‌های هوای مدل مفهومی سال گذشته نیست، تنها در بخش عقب، باله‌ی بزرگ مشابه خودروهای فرمول یک جلب توجه می‌کند. بخشی از بدنه شامل سقف، باله‌ و سپر جلو از فیبرکربن ساخته شده است اما وزن آن ۲۴ کیلوگرم بیشتر از Q60 کوپه‌ی استاندارد است.

مدل مفهومی جدید اینفینیتی که محصول همکاری مهندسان ژاپنی با متخصصان تیم فرمول یک رنو بوده، در نمایشگاه خودروی پاریس ۲۰۱۸ به نمایش گذاشته شده است.


 
 

 



تاريخ : سه شنبه 10 مهر 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

تا برگزاری رویداد دهم مهر ماه (دوم اکتبر) مایکروسافت زمان زیادی باقی نمانده است و از هم‌اکنون می‌توان نسبت به آنچه در این مراسم اتفاق خواهد افتاد، به گمانه‌زنی پرداخت. ما می‌دانیم که این مراسم رویداد مهمی نخواهد بود و شباهتی به رویداد سخت‌افزاری مایکروسافت که در سال ۲۰۱۵ برگزار و در آن از سرفیس پرو ۴ و سرفیس بوکرونمایی شد، نخواهد داشت. در این مراسم به احتمال فراوان شاهد رونمایی از دستگاه‌های جدید سرفیس به همراه محصولاتی از شرکای سخت‌افزاری مایکروسافت و همچنین تمرکز بر ویندوز ۱۰ خواهیم بود. علاوه بر این، مایکروسافت از تمرکزش بر بهره‌وری در به‌روزرسانی بزرگ بعدی ویندوز ۱۰ با اسم رمز 19H1 نیز صحبت خواهد کرد.

چه انتظاری داشته باشیم؟

به گزارش بسیاری از منابع، در دهم مهر ماه از دستگاه‌های تازه‌ی سرفیس با همان فرم فکتور فعلی اما مشخصات ارتقاء یافته رونمایی خواهد شد. سوالی که در این میان مطرح می‌شود این است که کدام نوع پردازنده در نسل جدید سرفیس‌ها به کار خواهد رفت؟ مایکروسافت تقریبا به‌طور قطع از تراشه‌های نسل هشتم اینتل استفاده خواهد کرد؛ اما هنوز مشخص نیست که این پردازنده‌ها از نوع «کافی لیک» یا «ویسکی لیک» خواهند بود. علاوه بر این، انتظار می‌رود که تمام دستگاه‌های جدید سرفیس از درگاه‌های USB-C بهره بگیرند.

سرفیس لپ‌تاپ جدید

سرفیس لپ تاپ / Surface Laptop

سرفیس لپ‌تاپ که در خرداد ۱۳۹۶ (می ۲۰۱۷) معرفی شد. اکنون تقریبا یک سال و نیمه شده است که در مقایسه با دیگر دستگاه‌های سرفیس موجود در بازار عمر نسبتا زیادی محسوب می‌شود. در نتیجه می‌توان پیش‌بینی کرد که در رویداد پیش‌روی مایکروسافت، نسل تازه‌ی این لپ‌تاپ با مشخصات داخلی ارتقایافته، درگاه USB-C و احتمالا رنگ جدید مشکی معرفی شود. مایه‌ی خوشحالی خواهد بود اگر به پیروی از سرفیس بوک ۲، شاهد رونمایی از مدل جدید ۱۵ اینچی سرفیس لپ‌تاپ باشیم. با این حال، هنوز در این باره هیچ جزئیاتی منتشر نشده است.

سرفیس پرو جدید

سرفیس پرو 2017 مایکروسافت / Microsoft Surface Pro 2017

آخرین نسل سرفیس پرو تنها چند هفته پس از سرفیس لپ‌تاپ در خرداد ۱۳۹۶ (می ۲۰۱۷) از راه رسید؛ بدین معنی که اکنون دیگر زمان به‌روزرسانی این محصول نیز فرا رسیده است. انتظار نمی‌رود که سرفیس پرو جدید هیچ تغییر سخت‌افزاری قابل توجه‌ای را تجربه کند و ارتقاء این محصول احتمالا محدود به همان مشخصات داخلی، لوازم جانبی و درگاه USB-C خواهد بود. با این حال، مایه‌ی تعجب نخواهد بود اگر شاهد پیروی سرفیس پرو از رویکرد طراحی گردتر در سرفیس گو جدید باشیم.

سرفیس گو LTE

Surface Go

احتمال می‌رود که در رویداد دهم مهر ماه مایکروسافت، خبرهای بیشتری را درباره‌ی سرفیس گوِ مجهز به شبکه‌ی نسل چهارم موبایل (LTE) بشنویم و دست‌کم از تاریخ عرضه و قیمت این محصول مطلع شویم. مایکروسافت دی ماه ۱۳۹۶ (ابتدای سال میلادی) اعلام کرد که سرفیس گو با LTE تا پایان ۲۰۱۸ عرضه خواهد شد. اکنون در شرف ورود به سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۱۸ هستیم و تا پایان سال زمان زیادی باقی نمانده است.

نمونه‌های نمایشی نرم‌افزاری

به‌نظر می‌رسد که مایکروسافت قصد دارد در رویداد پیش‌روی خود بیشتر درباره‌ی ویندوز ۱۰ و تمرکزش بر بهره‌وری این سیستم‌عامل صحبت کند. در همین راستا انتظار می‌رود مایکروسافت از برخی از ویژگی‌های ویندوز ۱۰، نمونه‌هایی نمایشی نشان دهد؛ اقدامی که مدت‌ها است دست به انجام آن نزده است.

قدری کمتر از حد انتظار

هرچند می‌توان کاملا مطمئن بود که در رویداد دهم مهر ماه، نسل جدید سرفیس لپ‌تاپ و سرفیس پرو معرفی خواهند شد؛ اما نسبت به رونمایی از دیگر محصولاتی که در ادامه از آن‌ها نام برده خواهد شد، نمی‌توان چندان اطمینان داشت.

سرفیس استودیو ۲

Surface Studio 2

ما می‌دانیم که مایکروسافت هم‌اکنون به سختی در حال کار روی نسل دوم سرفیس استودیو با اسم رمز Capitola است. بهبودهای سرفیس استودیو ۲ شامل مشخصات داخلی ارتقایافته، درگاه USB-C و تغییرات در طراحی پایه خواهد بود. علاوه بر این، اگر مایکروسافت کامپیوتر همه‌کاره‌ی خود را با هدف ارائه با قیمت پایین‌تر و تلاش برای قرار دادن بیشتر در دسترس مصرف‌کنندگان در موجودی و اندازه‌های بیشتر معرفی کند، موجب خوشحالی طرفداران خود خواهد شد. بنابراین، ما می‌دانیم که سرفیس استودیو ۲ در حال توسعه است؛ اما از زمان رونمایی از آن هنوز اطلاعی نداریم.

اسپیکر و هدست هوشمند

Harmon Kardon Invoke

ابتدای امسال، برخی از منابع آگاه به مایکروسافت اعلام کردند که این شرکت در کنار پروژه‌ی مخفی اندرومدا در حال کار روی لوازم جانبی صوتی از جمله یک هدست اختصاصی و یک اسپیکر رومیزی است. خبرگزاری ZDNet پس از آن گزارش داد که از هدست جدید ردموندی‌ها احتمالا در رویداد دهم مهر ماه رونمایی خواهد شد. علاوه بر این، وب‌سایت ویندوز سنترال نیز گزارش می‌دهد که احتمال معرفی اسپیکر هوشمند مایکروسافت در مراسم یادشده وجود دارد. همچنین به‌تازگی پتنت‌های متعلق به مایکروسافت درباره‌ی اسپیکر هوشمند در سطح اینترنت منتشر شده‌اند که دستگاهی را با نمایشگر داخلی نشان می‌دهند.

چه انتظاری نداشته باشیم

همانند تمام رویدادهای دیگر مایکروسافت، محصولاتی وجود دارند که به‌طور قطع نباید انتظار معرفی آن‌ها را داشت؛ اما این به معنی ناامیدی کامل نیست و قطعا می‌توان نسبت به عرضه‌ی آن‌ها در آینده کماکان خوش‌بین بود.

اندرومدا

Surface Andromeda

دستگاه پر رمز و راز مایکروسافت که بسیاری از مدت‌ها قبل در انتظار رونمایی از آن هستند، قطعا در رویداد پیش‌روی ردموندی‌ها معرفی نخواهد شد. چند ماه پیش گزارش شد که پروژه‌ی اندرومدا به تعویق افتاده و عرضه‌ی آن به سال آینده موکول شده است تا مایکروسافت بتواند به کار روی سخت‌افزار و نرم‌افزار آن ادامه دهد. در نتیجه، تبلت انعطاف‌پذیر مایکروسافت امسال از راه نخواهد رسید.

سرفیس بوک ۳

سرفیس بوک / surface book

سرفیس بوک ۲ کمتر از یک سال پیش معرفی شد؛ بدین معنی که نباید انتظار رونمایی از نسل سوم این لپ‌تاپ را در ماه جاری داشت. مایکروسافت یک سال پس از عرضه‌ی نسل نخست سرفیس بوک، نسخه‌ای بهبودیافته از این دستگاه را با نام Performance Base روانه‌ی بازار کرد؛ در نتیجه احتمال می‌رود که امسال نیز مدلی ارتقاء یافته از سرفیس بوک ۲ را معرفی کند. با این حال، هنوز هیچ جزئیاتی از این محصول به بیرون درز نکرده است.

جذابیت رویدادهای مایکروسافت به این است که ردموندی‌ها برخلاف اکثر شرکت‌ها تا حد امکان از درز اطلاعات مربوط به محصولات در دست توسعه‌ی خود جلوگیری می‌کنند و همیشه جزئیات اندکی از آنچه در این مراسم‌ها رونمایی خواهد شد، وجود دارد. در نتیجه، این شرکت به خوبی می‌تواند در هر رویداد خود طرفداران را غافلگیر کند و آن‌ها نیز به صورت متقابل می‌توانند انتظار هرگونه شگفتی را داشته باشند. شما کاربران زومیت چه انتظاری از مراسم پیش‌روی مایکروسافت دارید؟ لطفا نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.



تاريخ : سه شنبه 10 مهر 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

به‌تازگی تصاویر جدیدی از پرچمدار آتی وان‌پلاس منتشر شده است که از عرضه این گوشی در دو رنگ سیاه مات و براق خبر می‌دهد. طبق تصاویر فاش‌شده توسط وب‌سایت WinFuture، محصول جدید وان‌پلاس برخلاف انتظارات بسیاری از کاربران، از دوربین سه‌گانه بهره نمی‌برد. این سایت آلمانی ادعا می‌کند که  OnePlus 6T قرار است در دو رنگ Midnight Black و Mirror Black عرضه شود.

بی‌شک مهم‌ترین نکته‌ای که در تصاویر وجود دارد، نبود حسگر اثر انگشت در قاب پشتی دستگاه است. این موضوع نشان‌دهنده‌ی پشتیبانی OnePlus 6T از سنسور اثر انگشت در زیر نمایشگر است که پیشتر در گوشی‌هایی چون ویوو نکس شاهد آن بودیم. انتظار می‌رود فراگیر شدن این ویژگی در محصولات جدید شرکت‌های چینی، سلیقه کاربران و تولیدات شرکت‌های پیشرویی چون اپل و گوگل را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

همچنین با نیم‌نگاهی به پنل جلویی گوشی، متوجه بریدگی یا ناچ بسیار کوچکی در بالای صفحه‌نمایش می‌شویم. چنین بریدگی کوچکی که احتمال می‌رود از محصولات جدید Vivo و Oppo الهام گرفته شده باشد، تنها دوربین سلفی وان‌پلاس ۶‌تی را تشکیل می‌دهد. به‌علت اندازه‌ی بسیار کوچک بریدگی صفحه‌نمایش، اسپیکر مکالمه در بالای این بریدگی قرار گرفته است.

 

وان‌پلاس ۶‌تی با آخرین نسخه از رام اختصاصی وان‌پلاس که براساس اندروید پای توسعه یافته است، عرضه می‌شود. با این حال تمامی اطلاعات منتشرشده هنوز به‌طور رسمی تایید نشده‌اند و باید تا ۱۵ روز دیگر منتظر بمانیم.

نظر شما در مورد مشخصات احتمالی OnePlus 6T چیست؟



تاريخ : سه شنبه 10 مهر 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

به گزارش رسانه‌ی مالیاتی ایران، صاحبان کسب‌وکارهای مجازی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی مانند سایر فعالان اقتصادی کشور، شامل قوانین مالیاتی مربوطه می‌شوند و برای جلوگیری از جرایم قانونی باید فارغ از محل فعالیت، تکالیف قانونی خود را انجام دهند.

براساس اطلاعیه‌ی سازمان امور مالیاتی کشور، صاحبان کسب‌وکارهای مجازی، باید ظرف چهار ماه از تاریخ شروع فعالیت، مراتب را کتبا به اداره‌ی امور مالیاتی محل شغل خود اعلام کرده و نسبت به تشکیل پرونده اقدام کنند.

اشخاص حقوقی (موسسات و شرکت‌ها) پس از تأسیس، باید دفترچه‌ی ثبت نام اشخاص حقوقی را از اداره‌ی کل امور مالیاتی مربوطه دریافت کرده و نسبت به تشکیل پرونده، دریافت شماره واحد مالیاتی، دریافت شماره کلاسه‌ی پرونده و پرداخت حق تمبر اقدام کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند با ثبت‌نام الکترونیکی در درگاه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی به آدرس tax.gov.ir، شماره‌ی اقتصادی دریافت کنند.

همچنین تمامی اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع این قانون که حسب اعلام سازمان امور مالیاتی کشور موظف به ثبت نام در نظام مالیاتی می‌شوند، طبق ماده‌ی ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم، باید برای تمامی معاملات صورتحساب صادر کرده و شماره اقتصادی خود و طرف معامله را در تمامی صورتحساب‌ها، قراردادها و سایر اسناد مشابه درج کنند.

سازمان امور مالیاتی کشور

صورتحساب نوع اول و دوم

در اطلاعیه‌ی تکالیف قانونی صاحبان کسب و کارهای مجازی روی این موضوع تأکید شده است که اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع قانون مالیات‌های مستقیم باید برای فروش کالا و ارائه‌ی خدمات، صورتحساب نوع اول و دوم صادر کرده و نگهداری کنند.

صورتحساب نوع اول باید به صورت دستی با شماره سریال چاپی یا ماشینی با شماره سریال ماشینی (حسب مورد) و با درج تاریخ صادر شود. این صورتحساب باید شامل حداقل اطلاعات هویتی مانند نام، نام خانوادگی یا نام شخص حقوقی، شماره‌ی اقتصادی، نشانی کامل و کدپستی فروشنده و خریدار، مشخصات کالا یا خدمات ارائه شده، مقدار و مبلغ آن باشد.

صورتحساب نوع دوم تنها در موارد استفاده از سامانه‌ی صندوق فروش (صندوق مکانیزه‌ی فروش) صادر شده و باید شامل شماره سریال ماشینی، تاریخ و حداقل اطلاعاتی هویتی مانند نام، نام خانوادگی یا نام شخص حقوقی، شماره‌ی اقتصادی، نشانی کامل و کدپستی فروشنده، مشخصات کالا یا خدمات ارائه شده، مقدار و مبلغ باشد.

بنابراین صاحبان کسب‌وکارهای مجازی نیز باید مانند کلیه‌ی اشخاص حقوقی، صاحبان مشاغل گروه اول موضوع ماده ۲ آئین نامه اجرایی ماده ۹۵ قانون مالیات‌های مستقیم و صاحبان مشاغل مشمول مالیات بر ارزش افزوده که از آن‌ها فراخوان به عمل آمده اقدام کنند.

این افراد باید فهرست معاملات خود را در سامانه‌ی عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی و در بخش «صورت معاملات فصلی الکترونیکی» کامل کنند. کلیه‌ی اطلاعات باید حداکثر در مقاطع سه ماهه (فصلی) و تا یک ماه و نیم پس از پایان هر فصل به صورت الکترونیکی تکمیل شود. آن‌ها همچنین می‌توانند اطلاعات ذکر شده را در قالب اطلاعات درخواستی و به صورت لوح فشرده به اداره‌ی مالیاتی مربوطه ارائه کنند.

 tax

اظهار نامه‌ی مالیاتی

 

براساس اطلاعیه سازمان امور مالیاتی کشور، صاحبان کسب‌وکارهای مجازی نیز مانند باید مانند تمامی مودیان (اشخاص حقیقی و حقوقی) اظهارنامه‌ی مالیاتی خود را در موعد مقرر تحویل دهند. موعد مقرر برای اشخاص حقیقی تا پایان خرداد ماه سال بعد و برای اشخاص حقوقی حداکثر ظرف چهارماه پس از پایان سال مالی است.

اظهارنامه‌ی مالیاتی اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل گروه اول ماده ۲ آئین نامه‌ی اجرایی ماده ۹۵ قانون مالیات‌های مستقیم، شامل ترازنامه و صورت حساب سود و زیان است. صاحبان مشاغل گروه‌های دوم و سوم اشخاص حقیقی نیز باید اظهارنامه‌ی مالیاتی خود را با مراجعه به سامانه‌ی عملیات الکترونیکی مالیاتی ارائه دهند.

فهرست حقوق کارکنان

مودیان وظیفه دارند فهرست حقوق کارکنان خود را تا پایان ماه بعد، در سامانه‌ی عملیات الکترونیکی مالیاتی و در قسمت «فهرست مالیات حقوق الکترونیکی» ارسال کرده و مالیات مربوطه را پرداخت کنند.

مدارک مورد نیاز برای ارائه به مأموران مالیاتی

مودیان مالیاتی باید دفاتر، صورت درآمد و هزینه‌ی ماهانه، خلاصه درآمد و هزینه‌ی سالانه و اسناد و مدارک درخواست شده از سوی مأموران مالیاتی را به آن‌ها ارائه دهند.

کسب‌وکارهای مجازی مشمول مالیات بر ارزش افزوده

صاحبان کسب‌وکارهای مجازی مشمول مالیات بر ارزش افزوده باید مراحل زیر را انجام دهند:

۱- در واحد مالیاتی مربوطه، پرونده تشکیل دهند.

۲- براساس فراخوان‌های هفت‌گانه، در نظام مالیات بر ارزش افزوده به آدرس evat.ir ثبت‌نام کنند.

۳- نسبت به صدور صورتحساب و وصول مالیات و عوارض ارزش افزوده از کالاهای مشمول اقدام کنند.

۴- در مدت ۱۵ روز بعد از پایان هر دوره‌ی مالیاتی، اظهارنامه‌ی مالیات بر ارزش افزوده را تسلیم کرده و عوارض ارزش افزوده را پرداخت کنند.

۵- دفاتر، اسناد و مدارک خود را حداقل به مدت ۱۰ سال نگهداری کنند.

tax

کسب‌وکارهای مجازی

صاحبان کسب و کارهای مجازی (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) برای انجام تکالیف قانونی خود باید مراحل زیر را انجام دهند.

۱- تشکیل پرونده

۲- ثبت نام الکترونیکی در سامانه‌ی سازمان امور مالیاتی کشور براساس فراخوان‌های هفت‌گانه و دریافت شماره‌ی اقتصادی

۳- وصول مالیات و عوارض ارزش افزوده برای کالاهای مشمول این مالیات و صدور صورتحساب موضوع ماده ۸ آئین نامه‌ی اجرایی ماده ۹۵ قانون مالیات‌های مستقیم

۴- تسلیم اظهارنامه‌ی مالیاتی در موعد مقرر قانونی و پرداخت مالیات مربوطه

۵- ارائه‌ی فهرست معاملات فصلی

۶- ارائه‌ی فهرست حقوق کارکنان و پرداخت مالیات مربوط

۷- نگهداری و ارائه‌ی دفاتر، صورت درآمد و هزینه‌ی ماهانه، خلاصه‌ی درآمد و هزینه‌ی سالانه و سایر اسناد و مدارک و ارائه‌ی آن‌ها به مأموران مالیاتی در صورت لزوم

مودیان مالیاتی فوق باید در صورت لزوم اقدام به پرداخت حق تمبر نمایند. همچنین عدم انجام تکالیف ذکر شده از سوی صاحبان کسب‌وکارهای مجازی و سایر مودیان مالیاتی باعث عدم شفافیت مالی شده و عدم برخورداری از معافیت‌های مالیاتی و جرایم مالیاتی را به همراه خواهد داشت.



تاريخ : سه شنبه 10 مهر 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |
صفحه قبل 1 ... 866 867 868 869 870 ... 3356 صفحه بعد