ایکیا (IKEA) برند بینالمللی تاسیس شده در سوئد است. این شرکت با تمرکز روی مبلمان و لوازم خانگی آمادهی مونتاژ فعالیت میکند و چند سالی لقب بزرگترین فروشندهی مبلمان در جهان را یدک کشیده است. بنیانگذار این شرکت، اینگوار کامپراد بوده که در سال ۱۹۴۳ و در سن ۱۷ سالگی این شرکت را تاسیس کرده است. نام ایکیا از حروف ابتدایی نام موسس، Ingvar Kamprad، محلی که او در آنجا بزرگ شده Elmtaryd و شهر محل زندگیاش یعنی Agunnaryd تشکیل شده است.
IKEA بیشتر با طراحیهای مدرن در انواع محصولاتش و همچنین طراحی داخلی خیرهکننده در فروشگاههایش شناخته شده است. سادگی و احترام به طبیعت، از ویژگیهای بارز محصولات این شرکت هستند. علاوه بر موارد ظاهری، ایکیا با توجه به برنامههای کنترل هزینه، جزئیات عملیاتی و توسعهی دائمی محصولات شناخته میشود. این فعالیتها باعث شده تا ایکیا در طول تاریخ خود در کنار توسعهی بازار، قیمتها را نیز کاهش دهد.
بزرگترین فروشگاه IKEA واقع در کرهی جنوبی
طبق آخرین آمار ارائه شده، IKEA در ۴۹ کشور جهان فعالیت داشته و ۴۱۵ فروشگاه در این کشورها تاسیس کرده است. وبسایت این شرکت، ۱۲ هزار محصول را برای کاربران عرضه میکند و آمار سالانهی آن به بیش ۲ میلیارد بازدید میرسد. نکتهی جالب در مورد این برند آن است که آنها یک درصد از مصرف چوب جهان برای محصولات تجاری را به خود اختصاص دادهاند.
تاریخچه تاسیس
اینگوار کامپارد شرکت ایکیا را در سال ۱۹۴۳ تاسیس کرد. تمرکز اولیهی این شرکت، فروش محصولات بهصورت پستی بود. اینگوار ۱۷ ساله، پول تاسیس شرکت را از جایزهای که پدرش برای موفقیت تحصیلی به او داده بود، فراهم کرد. محصولاتی اولیهی شرکت او، انواع خودکار، کیف پول، قاب عکس، ساعت، جوهرات و جوراب بودند. اینگوار از همان ابتدا تمرکز خود را روی فروش محصولات با قیمت پایین معطوف کرد.
نمونهای از اولین محصولات عرضه شده در فروشگاه ایکیا
اولین آگهی تبلیغاتی ایکیا در سال ۱۹۴۵ در روزنامههای محلی چاپ شد. اینگوار در آن زمان به توانایی فروش محصولات بهصورت مستقل رسیده بود. او از وانتها تحویل شیر برای ارسال کالا به مشتریان استفاده میکرد.
فروش مبلمان، پنج سال بعد از تاسیس شروع شد. مبلمانهای این شرکت توسط تولیدکنندگان فعال در جنگلها و زمینهای اطراف محل زندگی اینگوار تولید میشدند. پاسخ بازار به اولین محصولات شرکت قابل توجه بود و خط تولید شرکت توسعه یافت. در همین دوران و در سال ۱۹۵۱، شرکت با اتکا بر افزایش فروش، اولین کاتالوگ رسمی محصولاتش را منتشر کرد. این کاتالوگ، امروزه هم بهعنوان یکی از نمادهای برند ایکیا شناخته میشود.
اینگوار کامپارد در سنین جوانی
اولین نمایشگاه محصولات ایکیا، در سال ۱۹۵۳ در المهوت سوئد تاسیس شد. این اتفاق، یکی از نقاط عطف تاریخ ایکیا است؛ چرا که کاربران از آن پس میتوانستند محصولات این شرکت را پیش از خرید مشاهده و از نزدیک لمس کنند. افتتاح این نمایشگاه، در جریان رقابت شدید این شرکت با یکی دیگر از تولیدکنندگان مبلمان در سوئد بود. هر دوی این شرکتها، سیاست کاهش قیمت را برای رقابت برگزیدند تا این که ابهام در کیفیت کالاها در میان مردم افزایش یافت. ایکیا با تاسیس این نمایشگاه، کیفیت بالای محصولات خود را از نزدیک به مشتریان نشان داد و بهنوعی در رقابت پیروز شد.
طراحی محصولات آماده مونتاژ
رقیبان ایکیا با مشاهدهی رشد سریع این شرکت، تامینکنندگان را مجبور کردند تا این برند جوان را تحریم کنند. بههمین دلیل، IKEA تصمیم گرفت تا طراحی مبلمان را در داخل شرکت انجام دهد. در جریان خودکفایی در طراحی، یکی از کارگران در تجربهای برای بهبود جابجایی مبلمان، پایههای میز را از آن جدا میکند. این رویکرد، اولین جرقهها برای طراحی محصولات آمادهی مونتاژ را در ذهن طراحان این شرکت میزند. محصولاتی که در بستهبندیهای تخت به مشتری عرضه میشدند.
کامپارد در کنار مدیر اولین فروشگاه رسمی IKEA
اولین فروشگاه مستقل مبلمان ایکیا با نام Möbel-IKÉA در سال ۱۹۵۸ در شهر المهولت تاسیس شد. این فروشگاه، زیربنایی ۶۷۰۰ متر مربعی داشت و در آن زمان، بزرگترین نمایشگاه مبلمان در منطقهی اسکاندیناوی بود.
یکی از طراحیهای مشهور IKEA در لوازم خانگی، TORE نام دارد که به افزایش مکان ذخیرهسازی در تجهیزات خانه و آشپزخانه مشهور است. این طراحی در سال ۱۹۵۸ و توسط یکی از کارمندان این شرکت به نام گیلیس لاندگرنطراحی شد. البته این طراحی پیش از آن در محصولات مخصوص آشپزخانهی شرکت استفاده شده بود و لاندگرن آن را برای تجهیزات خانگی دیگر و خصوصا کشوها بهینهسازی کرد.
اولین فروشگاه ایکیا
این برند لوازم خانگی که در همان سالهای ابتدایی تاسیس فروشگاه با استقبال مناسبی مواجه شد، برای راحتتر کردن تجربهی مشتری ، در سال ۱۹۶۰ اولین رستوران خود را نیز در همان فروشگاه المهوت تاسیس کرد. طراحی مشهور دیگر محصولات ایکیا یعنی صندلی ÖGLA نیز، یک سال بعد به محصول تبدیل شده و به بازار عرضه شد. این صندلیها بهعنوان طراحیهای مدرن برای کافهها عرضه شده و استراتژی همیشگی قیمت مناسب را نیز پوشش میدادند.
تاسیس واحد کنترل و پیادهسازی استراتژیهای آزمایش و بررسی محصولات، از سال ۱۹۶۱ در شرکت ایکیا پیادهسازی شد. این روند، بر اساس استانداردهای سوئد اجرا شد. ماریان گرابینسکی طراحی بود که در سال ۱۹۶۲، اولین نمونههای از کتابخانههای MTP ایکیا را معرفی کرد. این سبک از کتابهانههای کلاسیک، در سالهای بعد در انواع نمونهها و طرحها عرضه شدند.
یکی از دلایل موفقیت ایکیا در سالهای ۱۹۶۰، تولید انبوه همین کتابخانهها بود که منجر به ارتباط نزدیک آنها با با تامینکنندگان لهستانی چوب شد. این ارتباط نزدیک تا امروز هم ادامه داشته و منجر به عرضهی محصولات با قیمت مناسبتر توسط ایکیا شده است.
جابجایی آسان محصولات IKEA بهکمک طراحی تخت
توسعهی جهانی
اولین فروشگاه خارجی ایکیا در سال ۱۹۶۳ و در شهر اسلو نروژ تاسیس شد. تنها دو سال پس از این اتفاق، توسعهی داخلی برند نیز با قدرت بیشتری پیگیری شده و بزرگترین فروشگاه آنها در استکهلم تاسیس شد. این فروشگاه عظیم، ۳۱ هزار متر مربع مساحت داشت و هزاران نفر برای تماشای مراسم افتتاح آن، در محل فروشگاه حضور داشتند. طراحی این فروشگاه با الهام از موزهی Guggenheim در نیویورک، به شکل دایره بود. موفقیت این فروشگاه باعث شد تا ایکیا یک مفهوم جدید را به کسبوکار خود اضافه کند. آنها انبارهای سلف سرویس را به فروشگاههای خود اضافه کردند. در ادامهی این فرآیندهای توسعه، فروشگان Accenten برای عرضهی تجیزات آشپزخانه و پختوپز افتتاح شد.
نئوپان، مادهای بود که در سالهای پایانی دههی ۱۹۶۰ جای خود را بهصورت ویژه در طراحیهای ایکیا باز کرد. این مادهی مقاوم که فرآیند تولید آسانی نیز داشت، برای اولین بار در مبل ایکیا با نام PRIVAT استفاده شد. این مبلمان، طراحی بسیار ساده و بدون پرداحت اضافی داشت که بههمین دلیل، با قیمت بسیار مناسب به مشتریان عرضه شد.
کاتالوگ اولین سری ز محصولات نئوپانی
دانمارک و سوئیس، مقاصد بعدی توسعهی ایکیا بودند. فروشگاههای این برند در کپنهاگ و زوریخ در سالهای ۱۹۶۹ و ۱۹۷۳ تاسیس شدند. آلمان نیز در سال ۱۹۷۴ و در شهر مونیخ میزبان برند سوئدی شد.درحال حاضر این کشور بزرگترین بازار ایکیا است.
ایکیا که همیشه به نوآوری و طراحی محصولات جدید معروف بود، با شروع دههی ۱۹۷۰ بار دیگر هنر خود را نشان داد و از پارچهی کتان برای محصولات خود استفاده کرد. TAJT یک تخت / صندلی بود که در سال ۱۹۷۳ و با پوشش کتان و لایهی محافظ ضخیم عرضه شد. در نتیجهی استفاده از این پارچه بهعنوان مواد اولیهی اصلی این نوع از صندلی، قیمت آن بهمقدار قابل توجهی کاهش یافت.
اولین مقصد غیراروپایی برند ایکیا، کشور استرالیا بود و اولین فروشگاه آنها در سال ۱۹۷۵ در شهر سیدنی تاسیس شد. کاادا، اولین کشور آمریکایی میزبان ایکیا بود که در شهر ونکور شاهد حضور سوئدیها میشد. پس از آن،سنگاپور نیز بهعنوان اولین کشور آسیای شرقی برای فعالیت ایکیا انتخاب شده و اولین فروشگاه در سال ۱۹۷۸ در این کشور تاسیس شد. کشورهای اروپایی دیگر همچون اتریش و هلند نیز در سالهای بعد و پیش از پایان دههی ۱۹۷۰، شاهد حضور فروشگاههای IKEA بودند.
صندلیهای راحتی ایکیا
از محصولات ماندگار با طراحی خاص که توسط برند IKEA و در دههی ۱۹۷۰ تاسیس شد، میتوان صندلی SKOPA و POEM را نام برد که البته بعدا به POÄNG تغییر نام داد. طراحی خاص و سادهی اسکوپا باعث شد تا ایکیا برای تولید آن از یک تولیدکنندهی سطل و کاسهی پلاستیکی کمک بگیرد. پوام نیز طراحی زیبایی داشت و با استفاده از چوب لمینتدار، هویت خاصی را به فضاهای مسکونی و اداری آن سالها داده بود. Klippan نیز مبلمانی دیگر بود که در این سالها و با تمرکز بر مقاومت بالا و توانایی شستشوی راحت عرضه شد.
اینگوار کامپارد، در سال ۱۹۷۶ مقالهای با موضوع چشمانداز ایکیا و ایدههای کسبوکاری خودش برای ادامهی مسیر منتشر کرد. این مقاله که The Testament of a Furniture Dealer نام داشت، نقش مهمی در شکلگیریفرهنگ سازمانی IKEA در سالهای بعد داشت.
سری دوکارهی مبلمان با نام TAJT
یکی از محصولات تاریخی و تاثیرگذار در روند طراحیهای کاربردی ایکیا، میز LACK است. این میز در سال ۱۹۸۰ و با هدف اشغال کمترین فضای ممکن طراحی شد. جنس میز بسیار سبک و مقاوم است و تکنیک ساندویچی که در مونتاژ و استفاده از آن بهکارگرفته شده، با نام board-on-frame شناخته میشود. این تکنیک در سالهای بعد در بسیاری از محصولات ایکیا استفاده شد. دو سال پس از معرفی این نوع از طراحی، قفسههای برند LACK نیز عرضه شدند.
تغییرات ساختاری
ایکیا نیز مانند هر برند دیگر در دوارن فعالیت خود با تغییراتی در زمینهی ساختار و مدیریت شرکت روبرو بوده است. آنها در سال ۱۹۸۲ و پس از تاسیس بنیاد Stitchting INGKAبهعنوان زیرمجموعهای از این هولدینگ، به کار خود ادامه دادند و نام IKEA Group را برای خود برگزیدند. در ادامهی این فعالیتها و با هدف افزایش رضایت مشتریان، کلوپ مشتریان با نام IKEA FAMILY تاسیس شد.
اولین کاتالوگ چاپی IKEA
توسعهی فعالیتهای بینالمللی در دههی ۱۹۸۰ نیز ادامه داشت. ابتدا فرانسه و شهر پاریس در سال ۱۹۸۱ میزبان این برند مبلمان شد. سپس در سال ۱۹۸۴ اولین فروشگاه شرکت در بلژیک، در شهر بروکسل تاسیس شد. آمریکا نیز که یکی از جذابترین بازارهای برای هر برندی به حساب میآید، سال ۱۹۸۵ و در فیلادلفیا میزبان سوئدیها بود. فروشگاههای برند در کشورهای انگلستان و ایتالیا نیز در سالهای ۱۹۸۷ و ۱۹۸۹ و در شهرهای منچستر و میلانتاسیس شدند.
کامپارد در سال ۱۹۸۶ از سمت خود بهعنوان مدیریت گروه ایکیا کنارهگیری کرد تا بهعنوان مشاور در شرکت مادر یعنی INGKA فعالیت کند. از آن زمان Andres Moberg بهعنوان رئیس و مدیرعامل ایکیا مشغول به کار شد.
در سالهای پایانی قرن بیستم، باز هم تغییرات و حذف و اضافههای جدیدی در ساختار ایکیا اتفاق افتاد. یکی از تغییرات ساختاری، افزایش تعهد این برند در ارتباط با چالشهای زیستمحیطی و حفاظت از محیط زیست بود. آنها در سال ۱۹۹۰ اولین بیانیهی خود را در مورد سیاستهای حفظ محیط زیست منتشر کرده و کارمندان و شرکا را به رعایت آن ملزم کردند.
کاتالوگ سال ۱۹۵۹
تصمیم دیگری که تاثیری عمیقتر در ساختار و گسترش فعالیتهای ایکیا داشت، خرید و ادغام کارخانههای تولید چوپ و زمینهای تولیدی با شرکت اصلی بود. برند سوئدی با این کار، استقلال خود در تولید محصولات را بیش از پیش کرده و روند توسعه را سرعت بخشید. در نهایت بخش صنعتی و تامین مواد اولیه، از سال ۱۹۹۱ با نام Swedwood شروع به کار کرد. این مرکز صنعتی علاوه بر مبلمان، مخصولات چوبی دیگری نیز تولید میکند.
افزایش فعالیتهای ایکیا در زمینهی استخراج منابع طبیعی و همچنین تولید محصولات چوبی، باعث شد تا آنها به عضویت در سازمانهای بینالمللی مرتبط نیز ترغیب شوند. یکی از مهمترین سازمانها در این زمینه، Forest Stewardship Council یا FSC بود که در سال ۱۹۹۳، عضویت ایکیا را به رسمیت شناخت. این سازمان غیرانتفاعی، با هدف حفاظت از جنگلها در کشورهای متعددی در جهان مشغول به فعالیت است. برند سوئدی حتی برای فعالیت جدیتر در این زمینه، در سال ۱۹۹۸ یک مدیر جنگلداری را به تیم خود اضافه کرد.
از محصولات انقلابی و طراحیهای خاص ایکیا که در پایان قرن بیستم به بازار عرضه شد، میتوان به سری Mammut اشاره کرد. این سری از مبلمان، با تمرکز روی کودکان و طراحیهای جذاب برای آنها طراحی و ساخته شد. تمامی مواد مورد استفاده از مبلمانهای ماموت، از جنس مقاوم و ارتجاعی هستند و برای امنیت کودکان، گوشههای گرد دارند. تمرکز طراحیهای ایکیا برای کودکان در سریهای دیگر نیز ادامه داشت. آنها سری Dagis را با همکاری ریچارد کلاک طراحی کردند که از قابلیتهای مونتاژ و جابجایی آسان نیز بهرهمند بود.
سری صندلی Mammut و دیگر محصولات ایکیا مخصوص کودکان
در نهایت در سال ۱۹۹۷، همزمان با افتتاج وبسایت اینترنتی شرکت، برند سوئدی تصمیم گرفت تا زیرمجموعهی مستقل خود برای کودکان را تاسیس کند. آنها بخشی را با عنوان Childern's IKEA راهاندازی کردند. تمرکز این بخش، علاوه بر طراحی و ساخت محصولات مقاوم برای کودکان، تلاش برای تربیت حس همکاری و مهارتهای اجتماعی آنها است. نکتهی جالب این که خود کودکان از همان سال ۱۹۹۷ تاکنون، در توسعهی محصولات این زیرمجموعه، مشارکت داشتهاند. ایکیا برای احترام هرچه بیشتر به کودکان، در فروشگاههای خود نیز بهخوبی پذیرای آنها است و از انواع زمینهای بازی تا غذاهای ویژه را برای رفاه حال آنها در نظر گرفته است.
سری 365+ دستهی دیگری از محصولات بودند که این بار با تمرکز بر آشپزخانه و پختوپز معرفی شدند. این محصولات، انواع ابزارهای آمادهسازی، پخت و سرو غذا را شامل میشوند. از کشورهای مشهوری که در سالهای پایانی قرن بیستم میزبان این برند سوئدی بودند میتوان به مجارستان، جمهوری چک، اسپانیا و چین اشاره کرد.
فروشگاه ایکیا در هند
در سال ۱۹۹۹، چند اتفاق مهم در تاریخ ایکیا رخ داد. مدیرعامل این شرکت یعنی آندرس موبرگ جای خود را به مدیر جوانتر یعنی آندرس دالویگ داد. تعداد کارمندان این شرکت به بیش از ۵۰ هزار نفر رسیده و ۲۹ کشور جهان، میزبان محصولات آنها بودند. آنها به پاس همکاری کارمندان خود، رویدادی را در تارخ ۹ اکتبر آن سال تحت عنوان Big Thank You برگزار کردند و در آن روز، تمامی درآمد فروش شرکت در سرتاسر جهان را بین کارمندان تقسیم کردند.
قرن ۲۱ و سالهای اخیر برند IKEA
با ورود به عصر ارتباطات، ایکیا هم مانند بسیاری از برندهای دیگر به این روند ملحق شده و تغییرات لازم را در زیرساختهای خود ایجاد کرد. امکان خرید آنلاین محصولات از سال ۲۰۰۰ به وبسایت این شرکت اضافه شد. علاوه بر تغییرهای فناورانه، ایکیا تصمیم گرفت تا با شروع این عصر مدرن، فعالیتهای انساندوستانه و در جهت حقوق بشر خود را نیز توسعه دهد.
یکی از برنامههای جدی ایکیا در حمایت از حقوق طرفهای درگیر در طراحی و تولید خصوصا کارگران، در سال ۲۰۰۰ با نامIKEA Way شروع بهکار کرد. این برنامه نوعی سند است که نحوهی تعامل ایکیا با تامینکنندگان مواد را روشن میکند. در این سند، بهروشنی انتظارات هر دو طرف و حقوق آنها نسبت به هم بیان شده است. در متن سند، تاکید زیادی به انتظارات ایکیا از تامینکنندگان در زمینههای حقوقی، شرایط کاری و جلوگیری از سوءاستفاده از کودکان در کارخانهها شده است.
نقشهی فعالیت کنونی (آبی) و برنامههای آتی ایکیا برای تاسیس فروشگاه (زرد)
همکاریهای ایکیا با نهادهای بینالمللی غیرانتفاعی مانند یونیسف پیش از این سالها شروع شده بود و با ورود به قرن ۲۱، جدیتر نیز شد. یکی از پروژههای جدی این شرکت با سازمان بینالمللی، توسعهی پروژههای آموزشی در هند بود که با پوشش دادن ۵۰۰ روستا در این کشور شروع شد.
خط ریل اختصاصی
توسعهی تولید و گسترش بازارهای ایکیا باعث شد تا این شرکت خط راهآهن اختصاصی خود را از سوئد به آلمان تاسیس کند. این خط ریلی، هر هفته ۵ سفر را از المهولت در سوئد به دویسبورگ در آلمان انجام میداد. این سفرها بهمنظور تامین مواد اولیه و جابجایی محصلات میان این دو مقصد انجام میشد. مدیریت این خط ریلی از سال ۲۰۰۴ به شرکتی دیگر واگذار شد اما IKEA همچنان از آن استفاده میکند.
بنیانگذار IKEA در کهنسالی
همانطور که پیش از این خواندید، ایکیا در حمایت از محیط زیست نیز همیشه فعالیتهای جدی داشته است. این شرکت در سال ۲۰۰۲ برنامهای را در بیش از ۱۰۰ فروشگاه خود اجرا کرد تا محصولات مرجوعی از مشتریان را به بهترین نحو استفاده کرده و تا حد امکان، زبالههای تولیدی شرکت را کاهش دهد. این شرکت در ادامهی فعالیتهای خود با سازمانهای بینالمللی نیز در همین سال، تفاهمنامهای با WWF امضا کرد. این تفاهمنامه عموما با تمرکز بر حفظ جنگلها در سرتاسر جهان اجرا شد.
ایکیا برای اثبات هرچه بیشتر حمایت از محیط زیست، گزارشهایی را نیز از عملکرد خود در این زمینه منتشر میکند. آنها در سال ۲۰۰۴ اولین گزارش خود را در این زمینه منتشر کرد و اجرای مسئولیتهای خود را در زمینههای اجتماعی و محیط زیستی به گوش مخاطبان و کارشناسان برساند.
برند مستقل IKEA Food در رستورانهای ایکیا
از آخرین تغییرات و اتفاقات رخ داده در تاریخچهی ایکیا میتوان به تاسیس برند مستقل IKEA Food برای تامین درصد بالایی از غذاهای عرضه شده در رستورانهای این شرکت اشاره کرد. اتفاق مهم دیگر، انتصاب مدیرعامل کنونی این شرکت یعنی مایکل اولسون است که در سال ۲۰۰۷ به سمت ریاست و مدیریت عامل این شرکت رسید. البته مدیریت هولدینگ اصلی با نام INGKA در حال حاضر بر عهدهی جاسپر برودین است.
آخرین آمار ارائه شده از برند ایکیا، درآمد این شرکت را در سال ۲۰۱۶ حدود ۵.۵ میلیارد دلار عنوان کرده است. این برند در حال حاضر در رتبهی ۴۰ برترین برندهای جهان از نگاه نشریهی فوربس قرار دارد. این برند در چند سال اخیر هم از غافلهی محصولات خوشمند و مدرن عقب نمانده و فعالیتی جدی در عرضهی لوازم خانگی الکتریکی همچون لامپهای هوشمند و تلویزیون داشته است. البته مسیر برند سوئدی تا تبدیل شدن به بازیگری جدی در این صنایع، قطعا پر پیچ و خم خواهد بود.
مشتری دنیایی خاص است. این سیاره بزرگترین سیاره در منظومهی شمسی است و احتمالا نخستین جرمی بوده که از عناصر باقیماندهی خورشیدی تشکیل شدهاست، بنابراین تعجبی ندارد که پژوهشگران زمانی بر این باور بودند که مشتری دارای ترکیبی مشابه با خورشید است. البته مطالعات چند دههی اخیر، مشتری را سیارهی پیچیدهتری را نشان دادهاست. موضوع وجود آب در مشتری بر اساس طوفان مشهور مشتری یا همان لکه بزرگ قرمز در مطالعهیگوردن بوراکر، متخصص فیزیک نجومی در مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا مطرح شدهاست. بوراکر گفت:
قمرهایی که در اطراف مشتری در گردشاند، اغلب یخی از جنس آب هستند یعنی کل همسایگان دارای مقادیر زیادی آب هستند، پس چرا خود سیاره آب نداشتهباشد؟
بوراکر و همکارانش با استفاده از دو تلسکوپ خاص در هاوایی، دادههای تابشی را جمعآوری کردند: یکی، تلسکوپ مادون قرمز ناسا و دیگری حساسترین تلسکوپ مادون قرمز روی زمین در رصدخانهی کک. برای تکمیل این مشاهدات، اعضای گروه دادههای حاصل از فضاپیمای جونوی ناسا را که بیش از هر ماموریت دیگری در گذشته، میتواند وارد ابرهای مشتری شود، نیز مورد استفاده قرار دادند. فضاپیمای جونو هر ۵۳ روز یک بار دور مشتری میچرخد.
تصویری پررنگ شده از لکه بزرگ قرمز مشتری که با استفاده از دادههای تصویرگر جونوکم روی فضاپیمای جونو تهیه شدهاست
پژوهشگران با استفاده از ابزارهای زمینی، تابشهای حرارتی ساطعشده از اعماق لکه بزرگ قرمز را مورد توجه قرار دادند. یافتههای آنها، تاییدکنندهی نشانههای شیمیایی وجود آب در بخشهای بالایی ابرهای این مناطق آشفتهی عمیق بود. هم مدلهای تئوریکی و هم مدلهای کامپیوتری حمایتگر یافتهی آنها، یعنی وجود آب فراوان رویمشتری بودند.
پژوهشگران فهمیدند که عمیقترین لایه ابری دارای نشانههای وجود آب، درون لکه بزرگ قرمز در فشار ۵ باری یا ۵ برابر فشار اتمسفری موجود روی زمین قرار دارد، جایی که دما به نقطهی انجماد یخ میرسد. در این اعماق به علت سطوح کربن مونوکسیدی که در مشتری تشخیص داده شدهاست، اکسیژن هم وجود دارد و از آنجایی که وجود هیدروژن فراوان هم در آن تایید شدهاست، پس میتوان گفت مشتری دارای عناصر تشکیلدهندهی آب است.
لکه بزرگ قرمز همچون وصلهای تیرهرنگ در میان این تصویر مادون قرمز مشتری دیدهمیشود. علت این تاریکی، وجود ابرهای ضخیمی است که همچون سدی مقابل تابش حرارتی قرار گرفتهاند. نوار زرد نشاندهندهی بخشی از لکه بزرگ قرمز است که در آنالیز بوراکر مورد استفاده قرار گرفتهاست
اما برای پاسخگویی به این سوال که چه مقدار آب در مشتری وجود دارد به مشاهدات بیشتری نیاز است. استیون لوین دانشمند پروژهی جونو در کالیفرنیا میگوید:
اگر ما بفهمیم چقدر آب در کل سیاره وجود دارد، در مورد چگونگی تشکیل این سیاره عظیم چیزهای زیادی خواهیم دانست.
اگر مشاهدات آیندهی جونو تاییدکنندهی وجود آب روی مشتری باشد و بتواند جزئیات آن را به تصویر بکشد، این دانش میتواند به تعیین این موضوع که آیا روی سیارههای گازی دیگر نیز آب وجود دارد یا نه، کمک کند. آمی سیمون یکی دیگر از کارشناسان ناسا در گودارد میگوید:
اگر این نتیجهگیری درست باشد، ما میتوانیم این موضوع را در جاهای دورتری مثل زحل، اورانوس یا نپتون که در آن جا فضاپیمایی مانند جونو را نداریم، نیز به کار ببریم.
خوابیدن پشت فرمان یکی از اصلیترین عوامل تصادفات مرگبار در جادهها است. رانندگانی که پشت فرمان خوابشان میبرد نه تنها جان خود بلکه جان سایر افراد را نیز در جادهها به خطر میاندازند. به خصوص در کشور ما خوابیدنم رانندگان پشت فرمان یکی از اصلیترین عواملی است که به تصادفات منجر میشود پس این مسئله امری بسیار مهم است و در ادامه بررسی خواهیم کرد تا چگونه یک راننده میتواند از خوابیدن پشت فرمان پیشگیری کرده و به این ترتیب رانندگی ایمنی را در جاده تجربه کند. شاید برای بسیاری از شما نیز پیش آمده باشد که در هنگام رانندگی در جاده خواب به سراغتان بیاید پس خواندن این مطلب را به همهی شما توصیه میکنیم.
چاره چیست؟
اگر مدت زمان زیادی را رانندگی کرده باشید کم کم خواب آلودگی به سراغ شما خواهد آمد و احساس سنگینی در چشمانتان خواهید کرد. بهترین کاری که میتوان در هنگام خواب آلودگی پشت فرمان انجام داد این است که سعی کنید بیدار بمانید تا یک مکان امن برای پارک کردن را پیدا کنید.
معمولا در جادهها در فواصل چند کیلومتری پارکینگهایی برای توقف خودروها پیشبینی شده است که میتوانید در این پارکینگها توقف کرده و چند دقیقهای را بخوابید تا خستگیتان برطرف شود. البته این کاری است که بسیاری از رانندگان انجام نمیدهند ولی هرچه باشد ایمنترین راه حل برای مقابله با خوابیدن پشت فرمان همین توقف و خوابیدن در ماشین است. معمولا این توقفگاهها را میتوانید از کامیونهایی که در آنها توقف کردهاند نیز به راحتی شناسایی کنید چون معمولا کامیونها در این پارکینگها توقف میکنند تا استراحتی داشته باشند. میتوانید با توقف کردن در پارکینگها یک قهوه برای خود درست کرده و بنوشید و یا میتوانید چند دقیقهای را در ماشین چرت بزنید.
طبق تحقیقاتی که بنیاد AAA انجام داده است یک انسان عادی نیاز دارد تا به ازای هر ۲ ساعت رانندگی یا هر ۱۶۰ کیلومتر یک استراحت کوتاه داشته باشد. فارغ از اینکه خسته شده باشد یا نه. ممکن است بسیاری از رانندگان نیز اقدام به نوشیدن نوشابههای انرژیزا و حاوی کافئین و یا حتی قرصهای کافئین نیز کنند تا بتوانند خود را پشت فرمان بیدار نگه دارند اما به این مسائل نیز باید توجه داشت که چنین کارهایی خود عوارض جانبی نیز به همراه دارد.
سیستمهای شناسایی خواب آلودگی
یکی از بهترین امکاناتی را که در خودروهای مدرن امروزی موجود است سیستمهای تشخیص میزان هوشیاری راننده هستند که از این سیستمها با نام درایور آلرت سیستمز یاد میشود. برخی خودروهای جدید به صورت استاندارد به چنین سیستمهایی موجود هستند. اما گاها میتوانید این سیستمها را در بازار آزاد نیز پیدا کنید و آنها را خریداری کرده و روی خودروی خود نصب کنید. کارآیی سامانههای تشخیص هوشیاری راننده بسیار خوب است و میتواند کمک شایانی به پیشگیری از خواب آلودگی پشت فرمان کند.
این سیستمها با نامهای مختلفی نیز در بازار موجود هستند برای مثال فورد سیستم تشخیص خواب آلودگی خود را با نام Driver Alert و مرسدس بنز این سامانه را با نام مرسدس Attention Assist به بازار عرضه میکند. بنابراین در آینده اگر میخواهید یک مرسدس یا فورد خریداری کنید بهتر است توجه کنید که خودروی شما به چنین سیستمی مجهز باشد. نحوهی کارکرد سیستمهای تشخیص هوشیاری راننده یکسان نیست و این سیستمها به روشهای مختلفی میتوانند تشخیص دهند که آیا راننده دچار خواب آلودگی شده است یا نه.
این سامانههای ایمنی میتوانند از چند طریق متوجه سطح هوشیاری راننده شوند برای مثال برخی از این سیستمها زاویهی سر شما را تحت نظر دارند و اگر تشخیص دهند که راننده به خواب رفته و سر او رو به پایین است هشدار میدهند. برخی از این سیستمها نیز مسیر حرکت خودرو را زیر نظر دارند و در صورتی که خودرو شروع به منحرف شدن از خط کند به راننده هشدار میدهد.
معمولا سیستمهای تشخیص هوشیاری راننده در صورتی که خواب آلودگی را تشخیص دهند یک آلارم نیز در پشت آمپرها روشن میکنند که به شما پیشنهاد میکند ماشین را کنار زده و در را باز کنید. در این هنگام باید چند دقیقهای ماشین را متوقف کرده و با در باز صبر کنید تا این آلارم به طور اتوماتیک ریست شود.
سیستمهای تشخیص هوشیار یرانندگی امروزه در اکثر خودروهای مدرن موجود هستند و در پکیجهای سامانه های کمکی رانندگی روی خودروهای جدید نصب میشوند که این پکیجها سیستم های ایمنی مفید زیاد دیگری نیز در بر میگیرند.
تکنولوژیهای سادهتر
اگر خودروی شما به سیستمهای هشدار هوشیاری راننده مجهز نیست و یا در بازار نتوانستید چنین سیستمهایی برای نصب در خودروی خود پیدا کنید میتوانید به سراغ دستگاههای ضد خواب سادهی موجود در بازار بروید. این دستگاهها را بیشتر رانندگان کامیون و اتوبوس استفاده میکنند. دستگاه هشدار خواب یک قطعهی کوچک است که آن را روی گوش خود نصب میکنید و میتواند زاویهی سر را بسنجد بنابراین هنگامی که به خواب بروید و سرتان به پایین متمایل شود این دستگاه با یک سوت بلند شما را از خواب بیدار خواهد کرد.
با همهی اینها توقف بهترین راه است
کافئین و نوشیدن قهوه میتواند به شما کمک کند تا مدت زمان بیشتری را بیدار بمانید. همچنین نمیتوان به سادگی از عملکرد مثبت و اهمیت بالای سامانههای تشخیص هوشیاری راننده نیز چشم پوشی کرد. با این وجود اما هیچ یک از این روشها نمیتواند جایگزین یک توقف و خوابیدن چند دقیقهای در خودرو شود. پیشنهاد میکنیم که هیچگاه سعی نکنید که به زور خود را در پشت فرمان بیدار نگه دارید چون امکان ندارد به خواب رفتن خود پشت فرمان را متوجه شوید و این مسئله بسیار خطرناک است. بعضی از رانندگان نیز به روشهای ناکارآمد و عجیب و غریب رجوع میکنند برای مثال سعی میکنند با زیاد کردن صدای موزیک، پایین دادن شیشهها و یا جویدن آدامس خود را بیدار نگه دارند که اینها روشهای جالب و کارآمدی نیست. پس در انتها پیشنهاد میکنیم که هر وقت پشت فرمان احساس خواب آلودگی کردید ماشین را کنار زده و چند دقیقهای بخوابید سپس میتوانید با نوشیدن یک فنجان قهوه با ایمنی کامل به مسیر خود ادامه دهید.
در سال ۲۰۱۳، مرسدس بنز از یک لوگوی نورپردازی شده برای محصولات AMG رونمایی کرد. حال خریداران محصولات AMG که به برند مرسدس بنز علاقهمند باشند میتوانند یک آپشن جدید برای خودروی خود سفارش دهند که در شب میتواند جلوهی بسیار زیبایی به اتومبیل آنها ببخشد. این آپشن جدید که با نام پروژکتور AMG Emblem شناخته میشود را میتوان برای تمامی خودروهای مرسدس بنز، از مدل پایهی A کلاس هاچبک گرفته تا شاسی بلند بزرگ و لوکس GLS سفارش داد.
محصولات مرسدس بنز به صورت استاندارد به یک چراغ خوش آمد گویی در زیر درهای جلویی مجهز هستند و در صورتی که این آپشن جدید را سفارش دهید AMG Emblem جایگزین چراغ خوش آمد گویی خودروی شما خواهد شد. این نشان دایرهای شکل نوشتهی AMG و آفالترباخ (Affalterbach) را روی خود دارد و همچنین یک درخت سیب و رودخانه را روی زمین بازتاب میدهد. این درخت سیب و رودخانه نشانگر مقر AMG در آفالترباخ هستند. خریداران محصولات AMG میتوانند این نشان را به جای ستارهی سپر مرسدس بنز روی خودروی خود سفارش دهند و چون این نشان جدید دایرهای شکل است به راحتی امکان جایگزین کردن آن با نشان مرسدس بنز روی جلو پنجرهی خودروهای مرسدس وجود دارد.
حذف شدن نشان مرسدس بنز از جلو پنجرهی خودروها و جایگزینی آن با نشان جدید AMG به هیچ عنوان باعث ناراحتی مرسدس نیست چون این خودروساز اعتقاد دارد که این برند خوشنامترین برند در تمام جهان است و به این ترتیب استفاده از لوگوی مستقل AMG روی محصولات، هیچ خطری برای مرسدس نخواهد داشت. همچنین لازم به ذکر است که این پروژکتور LED تنها در مدلهایی قابل سفارش است که دارای پکیج نورپردازی در زیر درهای خود باشند و به آپشن چراغ خوشآمد گویی در شب مجهز باشند.
چراغ خوش آمد گویی آپشنی است که از سالها پیش در محصولات AMG و مرسدس مورد استفاده بود و حالا چراغ AMG Emblem جدید چهرهی بسیار زیبایی به این آپشن میبخشد. برای افزودن این آپشن تنها لازم است تا درهای جلویی باز شوند. این احتمال نیز وجود دارد تا مرسدس، محصول مشابهی را برای تولیدات میباخ در نظر بگیرد و با باز کردن درب آنها لوگوی میباخ را که از ۲ عدد حرف M تشکیل شده است روی زمین منعکس کند. این آپشن میتواند روی مدل S650 کابرویلت عرضه شود که تنها ۳۰۰ دستگاه از آن تولید خواهد شد و ۷۵ دستگاه آن برای بازار ایلات متحده در نظر گرفته شده است.
جگوار اف-پیس (Jaguar F-Pace) با بیشینه سرعت ۲۸۳ کیلومتر بر ساعت، یکی از سریعترین شاسیبلندهای دنیا است؛ البته نسخه SVR جگوار F-Pace هم، سریعترین شاسیبلند تولیدی جهان نیست، زیرا این عنوان بهلامبورگینی اوروس با سرعت ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت تعلق دارد. با کمک تیونر و خودروساز بریتانیایی لیستر (Lister)، این شاسیبلند نیز میتواند با دستیابی به بیشینه سرعت ۳۲۲ کیلومتر بر ساعت، گاو خشمگین سنتآگاتا بولونزه را شکست دهد.
نسخه تیونینگشده جگوار اف-پیس که در حال حاضر لیستر LFP نامیده میشود، به تازگی برای سفارش مشتریان در نظر گرفته شده است. اگرچه هنوز مشخصات فنی کامل جگوار اف-پیس لیستر LFP منتشر نشده، اما فعلا میدانیم که پیشرانه آن ۶۷۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. نسخه معمولی پیشرانه ۵.۰ لیتری جگوار F-Pace با بهرهگیری از سوپرشارژر میتواند ۵۵۰ اسب بخار تولید کند؛ در حالی که به لطف هنر تیونینگ خودرو توسط لیستر، این میزان افزایش مییابد. هنوز اطلاعاتی در مورد گشتاور خروجی وجود ندارد، اما میتواند حدس زد که حدود ۶۸۰ نیوتنمتر گشتاور داشته باشد.
در حالی که لیستر تاندر۶۶۶ اسب بخاری بر اساس جگوار اف-تایپ R محدود به تنها ۹۹ دستگاه است، شاسیبلند جدید لیستر LFP با تیراژ ۲۵۰ دستگاه تولید خواهد شد. تیزرهای قبلی این خودرو را با رنگ سبز نشان میدهند، اما احتمالا نسخه نهایی به طور عمده با پوشش رنگ سیاه و زرد در بدنه و کالیبرهای ترمز همراه باشد.
لیستر علاوه بر تثبیت محصولات موجود، قصد دارد یک مدل سفارشی به عنوان جانشین معنوی استورم نیز داشته باشد. در اوایل سال جاری، تیزر خودروی سوپراسپرت استورم II با قدرت حدود ۱۰۰۰ اسب بخار و بهرهگیری از پیشرانه سوپرشارژ ۷.۸ لیتری خورجینی ۱۲ سیلندر جگوار به نمایش در آمد. گفته میشود که سوپراسپرت لیستر storm II با قیمتی حدود ۲.۷۸ میلیون دلار و در قالب نسخه پیست راهی بازار خواهد شد.
کمتر عاشق دنیای کامپیوتر و فناوریهای مرتبط به آن وجود دارد که نام پردازندههای اتلون (Athlon) را نشنیده باشد. سری اتلون از محبوبترین پردازندههای AMD بودند که توان پردازشی خوب را در کنار قیمتی مقرونبهصرفه بههمراه داشتند. حال این غول دنیای تراشهها، مجدد نام اتلون را با محصولاتی کاملا جدید زنده کرده است.
پس از ورود پردازندههایی با معماری Zen به بازار، AMD موفق به کسب سهم زیادی از بازار دسکتاپهای میانرده، حرفهای و ورکاستیشنها شد. اما خلاء محصولاتی توانمند در بخش اقتصادی در خانوادهی محصولات AMD بهوضوح حس میشد. جایی که سری A با معماری نسل گذشته باید به رقابت با پردازندههای قدرتمند پنتیوم و سلرون اینتل میپرداختند. پردازندههای رایزن و مخصوص دسکتاپ AMD، در ارزانترین نمونهی خود (مدلهای رایزن 3 1300X و رایزن 3 2200G) از چهار هستهی پردازشی و بدون قابلیت Simultaneous Multithreading (در مجموع چهار ترد پردازشی) بهره میبرد. اما برخی از خریداران برای کاربریهای عادی خود نیازی به چهار هستهی پردازشی و در نتیجه پرداخت ۱۰۰ دلار ندارند. AMD نیز از به نیازهای این بخش بزرگ از بازار دنیای پردازندهها واقف است و در نتیجه اقدام به احیا و توسعهی نسل جدید پردازندههای دسکتاپ اتلون کرد.
پردازندهی AMD Athlon 200GE، اولین عضو از خانوادهی جدید پردازندههای AMD است که البتهبه زودی تنوع آن گسترش خواهد یافت. این پردازنده به دو هستهی پردازشی Zen و پشتیبانی از پردازش همزمان چندترد مجهز است تا بدین ترتیب، چهار ترد پردازشی در اختیار کاربران باشد. پیش از این پردازندههای اتلون، نمونههای فاقد واحد گرافیکی یکپارچه بودند؛ اما AMD با نسل جدید این پردازندهها، این روند را تغییر داده و همانند رقبای خود (سلرون و پنتیوم اینتل) اتلون 200GE اکنون به واحد گرافیکی با سه هستهی پردازشی از نوع وگا مجهز شده است.
این پردازندهی ارزانقیمت AMD فاقد قابلیت افزایش فرکانس کاری خود است و تا حداکثر فرکانس ۳.۲ گیگاهرتز فعالیت خواهد کرد. بدین ترتیب پردازندهی جدید AMD تنها ۳۵ وات توان حرارتی خواهد داشت. برچسب قیمتی ۵۵ دلاری اتلون 200GE نیز این محصول را به گزینهای با ارزش خرید بسیار بالا تبدیل میکند. Athlon 200GE بهصورت پیشفرض از خروجی 4K، نسخهی ۳.۱ رابط USB و حافظههای VNMe SSD و DDR4 پشتیبانی میکند. کاربران برای استفاده از این پردازنده باید از مادبوردهایی با سوکت AM4 استفاده کنند.
با استفاده از این پردازندهی ارزانقیمت در کنار ۴ گیگابایت حافظهی رم، کاربران به کامپیوتری بسیار ارزانقیمت و البته توانمند برای تمام کاربریهای عادی اعم از تماشای فیلم، امور اداری، مررور صفحات وب و انجام بازیها esport با رزولوشن 720P، دسترسی خواهند داشت. البته کاربران باید در نظر داشته باشند که این پردازندهی جدید AMD قفل شده و کاربران امکان اورکلاک آن را نخواهند داشت.
AMD همچنین نسخهی Pro این پردازنده را برای کاربریهای تجاری با قابلیتهای افزودهای مانند مدیریت بهینهتر، امنیت بیشتر و گارانتی متفاوت معرفی کرده است. در بخش توان پردازشی و مشخصات فنی، تفاوتی بین نسخهی پرو و عادی اتلون 200GE وجود ندارد.
البته بهگفتهی رسمی AMD، این شرکت بهزودی از دو نسخهی دیگر خانوادهی اتلون و با نامهای 220GE و 240GE رونمایی خواهد کرد. در حال حاضر جزئیاتی از مشخصات فنی این دو پردازنده در دسترس نیست؛ اما پیشبینی میشود همگی از چیدمان دو هسته و چهار ترد برخوردار باشند و به قابلیتهای افزودهای مانند هستههای آنلاکشده، پشتیبانی از فرکانس توربو یا تعداد هستههای گرافیکی بیشتر در مقایسه با برادر ارزانتر خود، مجهز باشند.
مدل / مشخصات فنی | معماری | تعداد هسته/ترد | فرکانس پایه | فرکانس توربو | تعداد هستهی Vega | TDP (وات) | قیمت (دلار) |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ryzen 7 2700X | +Zen | 16/8 | 3.7 | 4.3 | - | 105 | 329 |
Ryzen 7 2700 | +Zen | 16/8 | 3.2 | 4.1 | - | 65 | 299 |
Ryzen 5 2600X | +Zen | 12/6 | 3.6 | 4.2 | - | 95 | 229 |
Ryzen 5 2600 | +Zen | 12/6 | 3.4 | 3.9 | - | 65 | 199 |
Ryzen 5 1500X | Zen | 8/4 | 3.5 | 3.7 | - | 65 | 159 |
Ryzen 5 2400G | Zen | 8/4 | 3.6 | 3.9 | 11 | 65 | 169 |
Ryzen 5 2400GE | Zen | 8/4 | 3.2 | 3.8 | 11 | 35 | - |
Ryzen 3 1300X | Zen | 4/4 | 3.5 | 3.7 | - | 65 | 114 |
Ryzen 3 2200G | Zen | 4/4 | 3.5 | 3.7 | 8 | 65 | 99 |
Ryzen 3 200GE | Zen | 4/4 | 3.2 | 3.6 | 8 | 35 | - |
Athlon 240GE | در سه ماههی چهارم ۲۰۱۸ معرفی میشوند | ||||||
Athlon 220GE | |||||||
Athlon 200GE | Zen | 4/2 | 3.2 | - | 3 | 35 | 55 |
فوجیفیلم به تازگی از نسل جدید سری بدون آینه و محبوب X-T خود رونمایی کرد. در حالی که مدل کاملا جدید X-H1 بهتازگی خود را بهعنوان دوربینی توانمند در بخش عکاسی معرفی کرده است؛ فوجیفیلم با تجهیز X-T3 به قابلیتهای متعدد فیلمبرداری، هویت تازهای به این سری از دوربینهای خود بخشید.
زبان طراحی X-T3، همان نمونهی بهکاررفته در ساخت پرچمدارهای نسل پیشین فوجیفیلم است و کاربران قدیمی محصولات این برند، دوربین جدید آن را کاملا آشنا خواهند یافت. بدنهای باکیفیت و مقاوم در برابر شرایط جوی در کنار کلیدهای کنترلی متعدد، نمایشگر تیلتشونده و منظرهیاب باکیفیت، بخشی از المانهایی است که در پرچمدار پیشین فوجیفیلم نیز مشاهده میشود. اما مهندسان فوجیفیلم با بهبود هر یک از بخشهای X-T3، این دوربین را به یکی از کاملترین محصولات تولیدشده توسط این شرکت تبدیل کردهاند. با افزوده شدن نمایشگر لمسی و افزایش رزولوشن منظرهیاب به ۳.۶۹ میلیون نقطه، کمک زیادی به ارتقای تجربهی عکاسی فراهم شده است. نرخ تازهسازی تصاویر در منظرهیاب نیز در حالت Boost Mode به ۱۰۰ فریمبرثانیه ارتقاء یافته است تا هنگام عکاسی از سوژههای سریع، مشکلی برای کاربران وجود نداشته باشد. همچنین باید به افزایش ابعاد کلیدهای کنترلی دوربین اشاره کرد که قابلیت تغییر سریع تنظیمات بدون هرگونه اشتباهی را به کاربر میدهد.
فوجیفیلم X-T3 به سنسور ۲۶ مگاپیکسلی X-Trans در ابعاد APS-C مجهز شده است. اما نکتهی مهم در خصوص این دوربین، توانایی فیلمبرداری با رزولوشن 4K و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه است تا جدیدترین محصول فوجیفیلم به اولین دوربین جهان با سنسور APS-C تبدیل شود که از این قابلیت برخوردار است. پردازندهی قدرتمند X-Processor 4 به کار رفته در این دوربین که سه برابر سریعتر از نمونهی موجود در X-T2 است، توانایی عکاسی پیاپی با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه (در حالت کراپ سنسور) را به کاربر میدهد. فوجیفیلم همچنین حداقل حساسیت سنسور را از ۲۰۰ به ۱۶۰ کاهش داده است.
یکی از بزرگترین بهبودهایی که X-T3 به خود دیده است، به سیستم فوکوس خودکار این دوربین باز میگردد؛ جایی که بهلطف استفاده از ۲.۱ میلیون پیکسل تشخیص فاز با پوشش تقریبا ۱۰۰ درصد قاب تصویر، شاید افزایش سرعت ۱.۵ برابری تشخیص و فوکوس بر سوژه در قیاس با X-T2 در کنار امکان فوکوس تا 3EV- و بهبود تشخیص چهره و چشم کاربرها هستیم.
در رزولوشن کامل، فوجیفیلم X-T3 توانایی عکاسی پیاپی با نرخ ۲۰ فریمبرثانیه با شاتر الکترونیکی را دارد که در صورت استفاده از شاتر مکانیکی این نرخ به ۱۱ فریمبرثانیه کاهش مییابد. در صورت قرار دادن دوربین در حالت ورزشی نیز، امکان عکاسی پیاپی با نر ۳۰ فریم بر ثانیه البته با کراپ ۱.۲۵ برابری، در دسترس خواهد بود. بهلطف قابلیت پیشثبت تصاویر نیز، حافظهی بافر تصاویر را تا بازهای خاص و پیش از فشرده شدن شاتر، ذخیره میکند تا حتی در صورت تاخیر عکاس، سوژه از دست نرود.
بهگفتهی مدیران FujiFilm، محصول جدید این شرکت توانایی شارژدهی تا ۳۹۰ عکس را با هر بار شارژ دارد که نسبت به عملکرد دوربینهای بدون آینه، آمار خوبی تلقی میشود. گریپ باتری NP-W126S نیز با قابلیت تجهیز به سه باتری نیز در دسترس خریداران خواهد بود.
اما بزرگترین تغییر X-T3، به تواناییهای آن در بخش فیلمبرداری باز میگردد. فوجیفیلم X-T3 با معرفی خود بهعنوان محصولی توانمند در بخش فیلمبرداری و گزینهای مناسب برای فیلمبرداران حرفهای، به رقابت در بخشی از بازار خواهد پرداخت که پیش از این پاناسونیک با دوربینهای بدونآینه و اقتصادی خود در آن حکمرانی میکرد. این دوربین نه تنها توانایی فیلمبرداری 4K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه را دارد؛ بلکه خروجی ۱۰ بیت ۴:۲:۲ را برای ضبطکنندههای اکسترنال در کنار قابلیت ضبط داخلی محتوای ۱۰بیت ۴:۲:۰ با کدک H.265 را نیز ارائه میکند. مهندسان فوجیفیلم با افزایش سرعت انتقال اطلاعات از سنسور، سعی بر حداقلسازی پدیدهی Rolling Shutter داشتهاند.
فوجیفیلم X-T3 همچنین بهزودی و از طریق بهروزرسانیهای نرمافزاری به قابلیت فیلمبرداری با لاگ رنگی F-Log (با حداقل ایزو ۶۴۰) و پشتیبانی از HLG مجهز خواهد شد. بهرهمندی از جک ۳.۵ میلیمتری هدفون و میکروفن، HDMI و درگاه USB-C، خبر از درگاههای ارتباطی کاملی در X-T3 میدهند.
دوربین عکاسی فوجیفیلم X-T3 از ۲۰ سپتامبر (۲۹ شهریور) و با قیمت ۱۴۹۹ دلار برای بدنه یا ۱۸۹۹ دلار برای بدنه به همراه لنز ۵۵-۱۸ میلیمتری XF، به فروش خواهد رسید.
مشخصات فنی فوجی فیلم X-T3 | |||||
بدنه | |||||
---|---|---|---|---|---|
نوع بدنه | بدونآینه شبه SLR | ||||
سنسور | |||||
تعداد پیکسل موثر | 26 مگاپیکسل | ||||
حداکثر رزولوشن | 6240 در 4160 | ||||
نسبت تصویر | 1:1، 3:2، 16:9 | ||||
اندازهی سنسور | APS-C (23.5 در 15.6 میلیمتر) | ||||
نوع سنسور | BSI-CMOS | ||||
پردازنده | X-Processor 4 | ||||
مشخصات تصویر | |||||
بازهی حساسیت | 160-12800 | ||||
حداقل حساسیت ارتقایافته | 80 | ||||
حداکثر حساسیت ارتقایافته | 51200 | ||||
لرزشگیر داخلی | خیر | ||||
پسوند غیرفشرده | RAW | ||||
لنز و سیستم فوکوس | |||||
فوکوس خودکار | - تشخیص کنتراست - تشخیص فاز - چندگانه - مرکزی - تکنقطه انتخابی - تعقیب سوژه - تکی - پیوسته - لمسی - تشخیص چهره - نمای زنده | ||||
فوکوس دستی | بله | ||||
تعداد نقطهی فوکوس | 425 | ||||
مانت اتصال لنز | فوجیفیلم X | ||||
قابلیت تعویض لنز | بله | ||||
ضریب فاصله کانونی | 1.5 برابر | ||||
نمایشگر و منظرهیاب | |||||
نوع صفحهنمایش | TFT LCD | ||||
تعداد نقاط صفحهنمایش | 1،040،000 نقطه | ||||
اندازه صفحهنمایش | 3 اینچ | ||||
صفحهنمایش چرخان | تیلتشونده | ||||
صفحهنمایش لمسی | بله | ||||
نمای زنده | بله | ||||
منظرهیاب | بله | ||||
نوع منظرهیاب | الکترونیکی | ||||
پوشش منظرهیاب | 100 درصد | ||||
بزرگنمایی منظرهیاب | 0.75 برابر | ||||
قابلیتهای عکاسی | |||||
حداقل سرعت شاتر | 30 ثانیه | ||||
حداکثر سرعت شاتر | 1/8000 ثانیه | ||||
فلاش داخلی | خیر | ||||
درگاه اتصال فلاش خارجی | بله | ||||
حداکثر نرخ عکاسی پیاپی | 20.0 فریم بر ثانیه | ||||
تایمر عکاسی خودکار | بله | ||||
حالات نورسنجی | - چندگانه - مرکزی - میانگین - نقطهای | ||||
جبران نوردهی | ±5 (در فواصل پلهای 1/3EV ) | ||||
براکت نوردهی خودکار | ±5 (2، 3، 5، 7 فریم در فواصل پلهای 1/3EV، 2/3EV، 1EV، 2EV ) | ||||
قابلیتهای فیلمبرداری | |||||
فرمت فیلمبرداری | MPEG-4، H.264، H.265 | ||||
حالات فیلمبرداری | 2160 × 4096 (24، 25 و 30 فریم بر ثانیه) 2160 × 3840 (24، 25، 30، 50 و 60 فریم بر ثانیه) 1080 × 1920 (24، 25، 30، 50، 94 و 120 فریم بر ثانیه) | ||||
میکروفن داخلی | استریو | ||||
بلندگو | مونو | ||||
ضبط تایملپس | بله | ||||
فضای ذخیرهسازی | |||||
اتصالات | |||||
USB | USB 3.1 Gen 1 | ||||
HDMI | بله | ||||
ورودی میکروفن | بله | ||||
خروجی هدفون | بله | ||||
کنترل از راه دور | بله | ||||
وایفای | بله | ||||
بلوتوث | بله | ||||
GPS | خیر | ||||
مشخصات فیزیکی | |||||
ابعاد | 133 در 93 در 59 میلیمتر | ||||
وزن (با احتساب باتری) | 539 گرم | ||||
مقاوم در برابر شرایط محیطی | بله | ||||
نوع باتری | باتری لیتیوم یون NP-W126S | ||||
عمر باتری (تعداد عکس بر اساس استاندارد CIPA) | 390 | ||||
متفرقه | |||||
زمان معرفی | 2018/09/07 | ||||
قیمت جهانی در زمان عرضه | 1499 دلار (بدنه)، 1899 دلار (با لنز ۵۵-۱۸ میلیمتری) |
شرکت مرسدس بنز تراکس (Mercedes-Benz Trucks) که یکی از پیشروان جهانی در بازار کامیونهای سنگین و خودروهای تجاری به شمار میرود، از نسل جدید کامیون مرسدس آکتروس (Mercedes Actros) رونمایی کرد. آکتروس که به عنوان یکی از ایمنترین، کارآمدترین و بهترین کامیونهای تولیدی جهان از نظر اتصال به تریلر شناخته میشود، نمایش آنلاین خود را دیروز (۱۵ شهریور) پشت سر گذاشت و طی روزهای آینده در نمایشگاه IAA در هانوفر آلمان در معرض دید عموم گذاشته خواهد شد.
در صورتی که راننده حرفهای کامیون نباشید، نمیتوانید تغییرات قابل توجه طراحی در نسل جدید مرسدس آکتروس نسبت به مدل کنونی مشاهده کنید. اما حتی با چشم غیر حرفهای نیز مشخص خواهد شد که آینههای بزرگ جانبی که در نسل کنونی کامیون مرسدس بنز آکتروس حضور داشتند، در حال حاضر جای خود را به دوربینهای کوچک دادهاند. خودروساز آلمانی این سیستم را به عنوان یکی از پیشرفتهای چشمگیر در زمینه آیرودینامیک، ایمنی و فرمانپذیری (هندلینگ) کامیون آکتروس توصیف میکند. این سیستم با استفاده از دو دوربین نصب شده در خارج اتاق، اطلاعات را در دو صفحه نمایش ۱۵ اینچی (با رزولوشن ۷۲۰x۱۹۲۰ پیکسل) متصل به جلوی کابین نمایش میدهد.
این سیستم که میرورکم (MirrorCam) نامیده میشود، علاوه بر داشتن فواید متنوع برای رانندگی ایمن و پیشرفته، در هنگام استراحت نیز به کمک راننده میآید؛ راننده کامیون مرسدس آکتروس هنگام استراحت میتواند با لمس یک دکمه نزدیک به تخت، فضای اطراف کامیون را بررسی کند. چنین قابلیتی حتی در زمانی که کامیون خاموش است نیز کار میکند. نقاط اتصال از پیش تعیین شده در ساختار درب کامیون برای آینههای معمولی، به عنوان حالت استاندارد وجود دارند.
یکی دیگر از پیشرفتهای مهم نسل جدید کامیون مرسدس آکتروس نسبت به نسل گذشته، رابط کاربری انسان و ماشین است که به طور کامل تجدید نظر شده است. این رابط کاربری در حال حاضر دارای دو صفحه نمایش تعاملی و مشابه طرح آخرین خودروهای مرسدس بنز است، که تمام اطلاعات پایه مربوطه را به راننده ارائه میدهد و فرآیندهای ایمنی و دستیار سیستم را بصری میکند.
نسل جدید کامیون مرسدس آکتروس دارای آخرین نسل دستیار رانندگی فعال (Active Drive Assist) است که از سیستم کنترل کروز انطباقی سازگار با عملکردعای توقف، رانندگی و دستیار نگهداری مسیر حرکت بهره میبرد. این سیستم همچنین امکان رانندگی خودکار را نیز برای راننده فراهم میکند. سایر قابلیتهای جدید در مقایسه با نسل قبلی کامیون آکتروس، شامل کنترل عرضی فعال و ترکیبی از کنترل طولی و جانبی در تمام محدودههای سرعت میشود.
مرسدس بنز تراکس همچنین مفتخر است اعلام کند که نسل جدید کامیون آکتروس تا ۵ درصد بیشتر در جادههای عمومی بهرهوری دارد و در بزرگراهها نیز تا ۳ درصد افزایش بهرهوری اقتصادی خواهد داشت. احتمالاً این مزایا عمدتاً به علت کاهش مقاومت هوا و بکارگیری نسبت جدید مصرف سوخت محور عقب است.
یکی از سوالهایی رسیده این است که چرا رهبرانقلاب رفتاری مثل امیرالمومنین علیهالسلام با ابن هرمه* محتکر بازار اهواز ندارد.
این سوال دو بخش دارد؛ بخش اول مربوط به استناد به یک نقل تاریخی است و بخش دوم نتیجهای که ازین نقل تاریخی گرفته میشود.
یکم. اشکال فاحش علمی
درباره استناد به این نقل تاریخی و مواردی شبیه بدین، یک اشتباه فاحش وجود دارد. در استناد به سیره اهلبیت ابتدا باید اصول و منطق ثابت بر رفتار معصوم را کشف کرد. در برخورد بخشی و سطحی با سیره نمیتوان حکم کلی دریافت کرد. مثل اینکه در کنار رفتار قاطع حضرت با ابنهرمه، نفر دیگری پیدا شود و مماشات حضرت با شریح قاضی را ملاک تسامح با مفسدین قرار دهد.
ماجرای یک قاطعیت
از همین منظر اجتهادی، برخی معتقدند سبک رفتار امیرالمومنین با فساد را باید متناسب با جامعهای دید که فساد در آن فراگیر است. لذا او برای مردم در همان ابتدا خط و نشان میکشد که از کابین همسرانتان هم حرام را بیرون میکشم. شرایط بهنحوی است که خواص ولو خواص معنوی جامعه هم به خطا افتادهاند و سهم از بیتالمال میطلبند. جامعه پر از فساد و در معرض رشد جدی و فراگیری فساد است. رفتارهای حضرت مقابله با این مرض اجتماعی است.
داستان اوشین و سلمان رشدی و ....
همین تحلیل امروز هم وارد است، مثل اینکه رفتارهای خاص امام و رهبری را فهرست کنیم و بخواهیم قاعده ثابت دربیاوریم. مثلا اگر رهبری نامه مینویسد و درباره پرونده فلان معاون متخلف مدرسه تاکید ویژه میکند، آیا میتوان یک قاعده برای همه موارد مشابه دانست که رهبری باید ورود کنند؟ خیر. رهبری احساس کردند به این مسائل کمتوجهی شده است آنگاه مستقیما ورود کردند. طبیعی است که باقی موارد مسیر طبیعی خودش را طی می کند.
یا مثلا اگر امام خمینی(ره) درباره مصاحبه یک زن که الگوی خود را اوشین معرفی میکند آن موضعگیری شدیداللحن را اتخاذ میکند آیا میتوانیم یک قاعده رفتاری بسازیم که همهجا باید همین تکرار شود؟ حکم امام درباره سلمان رشدی نیز از همین دست است.
اجتهاد فراتر از سیره
سیره اهلبیت یا داستانهای پراکندهای که از شرح حال آنها میشنویم اگر با دقتهای فقاهتی و حتی فلسفی و اجتهادی همراه نباشد ما را به خطا خواهد انداخت. مثل اینکه برخی میگویند چون در سیره امیرالمومنین موضوع تاکید بر حجاب پیدا نکردیم پس امروز هم حجاب نداریم. اگر به این افراد بگویید پس بستن کمبرند ایمنی را از کجا آوردید احتمالا سکوت کنند. چون قاعدتا برای کمربند ایمنی هم در سیره چیزی پیدا نمیکنند.
دوم. و اما پرسش اصلی؛
چرا رهبری در مسئله فساد اقتصادی، شخصا به مصادیق ورود نمی کنند؟
اولین نکته برمیگردد به نحوه شناخت متفاوت ما و رهبری از سطح فساد. رهبری را به عنوان یک کارشناس مطلع در نظر بگیرید بعد بررسی کنید که چه میزان تحلیل ما از اوضاع، شبیه رهبری انقلاب است.
برداشت متفاوت ما و آقا
این سوال مستلزم یک فرض غلط است که: فساد دامنگیر و سیستمی است. رهبری چنین تحلیلی را از سطح فساد ندارند و بارها به صراحت گفتهاند که فساد در جامعه آنطور که بیان میشود گسترده نیست.
سبک هدایت رهبری
اما مساله مهمتری وجود دارد و آن سبک هدایت جامعه است. به چند دلیل نیازی نیست رهبری فراتر از نهادهای قانونی کشور به ماجرای فساد ورود کنند. چهبسا آسیب این ورود شخصی بیشتر باشد.
یکم. محکمات ذهنی رهبری
رفتار رهبری را باید با توجه به محکمات ذهنی ایشان تحلیل کرد. در دستگاه فکری رهبری، تثبیت سیستم نهادهای جمهوری اسلامی بر مبنای مردمسالاری، اولویت اول است. برهمین مبنا در هر شرایطی اول به تثبیت سیستم و نهادها توجه کردهاند و بعد کارکردشان. نمونه واضحش سال 88 است که تحت هیچ شرایطی حاضر نشدند خارج از نهادهای قانونی عمل کنند. همین روزها نیز برخلاف برخی، تاکید دارند باید با همین دولت از مشکلات خارج شد. ورود مستقیم رهبری یعنی بهم زدن این ساختار منظم که قرار است در طوفان حوادث تثبیت شود.
دوم. مبارزه فراگیر
فارغ از اینکه حجم فساد کم است یا زیاد، نیاز مردم این است که احساس کنند مبارزه با فساد «فراگیر» است. این تصویر که همه نشستهاند و رهبری به تنهایی ضدفساد است، خودش یک فساد بزرگتر است. این تصویر یعنی بهغیر از رهبری هیچکس اراده مبارزه با فساد ندارد. واقعا چنین است؟
بنابراین رهبر باید تلاش کند دستگاههای کشور به این مقوله اهتمام کنند. لذا بهتر است روند طبیعی طی شود و مثلا رئیس قوه قضاییه برای مقابله جدیتر با فساد نامه دهند و ایشان تایید کنند. یا دائم به دولت در این مقولات تذکر میدهند. به دستگاه قضائی میگویند مدل تبلیغاتی و اطلاعرسانیتان باید هنرمندانه باشد تا جامعه احساس مبارزه فراگیر داشته باشد.
سوم. فساد یا احساس بن بست
آنچه از فسادهای رایج مهمتر است چیست؟ فساد که همیشه تاریخ وجود داشته است. مهم این است که جامعه احساس میکند با این حجم فساد، با ابزارهای قانونی و ساختار موجود نمیتوان کشور را اداره کرد. این فساد از هر فسادی مهمتر است چون به ناامیدی مطلق میانجامد. براین اساس رهبری تلاش میکند نشان دهد مبارزه با فساد در همین ساختار که برآمده از تصمیم خود مردم میباشد قابل کنترل است.
توجه شود که بدتر از فساد، احساس فساد است. ورود مستقیم رهبری یعنی ناامیدی از نهادهای موجود و نتیجه این ناامیدی، احساس فساد بیشتر است که فساد اکبر است.
پینوشت
ماجرای ابن هرمه چه بود:
در دوران حکومت امام علی علیهالسلام، به آن حضرت خبر رسید که «ابن هرمه» مأمور حکومتی، مرتکب خیانت شده است. بخشهایی از آنچه امام به فرماندار نوشت چنین است:
«هنگامی که نامه مرا خواندی، ابن هرمه را از نظارت بازار برکنار دار و او را به مردم معرفی کن، و به زندانش بیفکن و آبرویش را بریز... چون روز جمعه رسید، او را از زندان درآور و ۳۵ تازیانه به او بزن و او را در بازار بگردان.... مگذار ملاقاتی داشته باشد... او را نیز تازیانه بزن و زندانی کن تا توبه کند.»
آرامگاه شیخالرییس ابوعلی سینا، فیلسوف، دانشمند و طبیب مشهور ایرانی در میدان ابوعلی سینا در مرکز شهر همدان قرار گرفته است. این اثر تاریخی بهعنوان یکی از مهمترین آثار ملی ایران شناخته میشود. موقعیت مناسب این میدان تاریخی و دسترسی آسان به آن، سبب میشود بسیاری از کسانی که از شهر همدان گذر میکنند، از این آرامگاه دیدن کنند. شهرت ابن سینا در طبابت و فلسفه وی را تبدیل به یک شخصیت و چهره جهانی کرده است. از اینرو تعداد کسانی که از خارج از ایران برای دیدن آرامگاه این فیلسوف و طبیب بزرگ به ایران سفر میکنند، چشمگیر است. معماری آرامگاه ابن سینا، معماری خاص ایرانی است. با این مقدمه به سراغ حقایق آرامگاه ابن سینا میرویم.
عکس از ایمان حامی خواه
۱. ابن سینا طبیب و فیلسوف معروف و بلندپایه ایرانی در قرن چهارم هجری قمری میزیست.
۲. ابن سینا در سال ۳۵۹ هجری خورشیدی در بخارا زاده شد. وی پزشک و طبیب ایرانی و نویسنده کتاب شفا و القانون فی طب است.
۳. ابن سینا در حدود ۲۵۰ رساله کوچک و نامه دارد که تقریبا مشتمل بر موضوعاتی است که در قرون وسطی مطرح بودهاند.
۴. جرج سارتن در کتاب تاریخ علم، ابن سینا را مشهورترین دانشمند ایران زمین میشناسد.
۵. بنای یادبود ابن سینا در میدان ابوعلی سینا شهر همدان ساخته شده است.
عکس از ایمان حامی خواه
۶. مقبره ابوعلی سینا در ضلع غربی خیابان بوعلی شهر همدان قرار دارد.
۷. مکانی که آرامگاه ابن سینا در آن قرار دارد، روزگاری منزل ابوسعید خدوک از دوستان ابن سینا بوده که اکنون نیز در کنار او به خاک سپرده شده است.
۸. تا اواخر قرن سیزدهم نیز در این مکان اثری از آرامگاه امروزی ابن سینا نبود، بلکه در این مکان یک بنای قدیمی به شکل چهارطاقی وجود داشت که روی مقبره هر دو دوست (ابن سینا و خدوک) بنا شده بود.
۹. بنای آرامگاه چهارطاقی مزبور به مرور تخریب شد و به دستور دخترعباس میرزای قاجار به جای آن، گنبدی آجری ساخته شد.
۱۰. به این شکل بنای اولیه آرامگاه ابن سینا در زمان قاجاریه و به دستور دختری به نام نگار، نوه فتحعلیشاه، بنا شد.
عکس از سایت مشرق نیوز
۱۱. بنای امروزی که روی مقبر ابن سینا ساخته شده است به دستور محمدرضا شاه پهلوی به مناسبت هزارمین سالروز تولد این دانشمند بزرگ، توسط انجمن آثار ملی ایران در سال ۱۳۳۰ ساخته و در سال ۱۳۳۳ خورشیدی افتتاح شد.
۱۲. آرامگاه ابن سینا در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ماه سال ۱۳۷۶ با شماره ثبت ۱۸۶۹ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد.
۱۳. طراح بنای فعلی آرامگاه ابن سینا توسط مهندس هوشنگ سیحون به سبک معماری دورهای که ابن سینا در آن میزیسته و بر اساس قدیمیترین بنا و اثر معماری تاریخدار اسلامی یعنی گنبد قابوس در شهر گنبد کاووس ساخته شده است.
(برج قابوس) عکس از: حمزه محمد حسینی
۱۴. جالب است بدانید که معماری بنای آرامگاه ابن سینا و گنبد قابوس اگرچه در شکل کلی ظاهری شباهت دارند، اما سبک معماری آنها متفاوت است.
۱۵. برای مثال برج آرامگاه قابوس ۱۰ ستون و برج آرامگاه ابن سینا ۱۲ ستون دارد. از طرفی فاصله بین ترکها در گنبد بوعلی باز و گشاده و در گنبد قابوس از ابتدا تا انتها بدون شکاف و روزنه است و درون آن فاقد نور و روشنایی است.
عکس از : محمد امین نجفی
۱۶. در آرامگاه ابوعلی سینا محلی برای به نمایش گذاشتن آثار بوعلی اختصاص یافته است.
۱۷. در این غرفه عکسی از جمجمه بوعلی در معرض دید گذاشته شده که هنگام جابجایی مقبره تهیه شده است.
۱۸. تالار جنوبی آرامگاه بهعنوان موزه نگهداری سکه، سفال، برنز و سایر اشیا کشف شده مربوط به هزارههای قبل از میلاد و دوران اسلامی اختصاص یافته است.
۱۹. تالار شمالی آرامگاه کتابخانهای دارد که مشتمل بر ۸۰۰۰ جلد کتاب خطی و چاپی نفیس ایرانی و خارجی و غرفههای مربوط به آثار بوعلی سینا و شعرا و نویسندگان همدانی نگهداری میشود.
۲۰. بنایی دیگر در آرامگاه وجود دارد که مکمل کتابخانه است. این بنا بوستانی به شکل نیم دایره با فضای سبز است که تندیس ابوعلی سینا در حالی که کتابی در دست دارد، در ضلع شرقی میدان نصب شده است.
عکس از پوریا پیکتور
عکس از سایت کجارو
۲۱. بنای آرامگاه تلفیقی از دو سبک معماری ایران باستان و ایران بعد از اسلام است.
۲۲. در طراحی آرامگاه ابن سینا از عناصر هنر معماری سنتی ایران استفاده شده است.
۲۳. برج آرامگاه الهام گرفته از برج گنبد قابوس و باغچه آرامگاه به سبک باغهای ایرانی ساخته شده است.
عکس از: محمد امین نجفی
۲۴. آبنماهای آرامگاه الهام گرفته از حوض خانههای سنتی و نمایی با روکار سنگهای حجیم و خشن خارا است که با سنگ گرانیت کوهستان الوند آراسته شده و نمودار کاخهای باستانی ایران است.
۲۵. ایوان بنای آرامگاه ۱۰ ستون دارد که این ستونها نشانه این است که بنا ۱۰ قرن پس از بوعلی ساخته شده است.
عکس از ایمان حامی خواه
۲۶. برج آرامگاه ابوعلی سینا نیز ۱۲ ستون دارد که نمادی از ۱۲ دانشی است که بوعلی در روزگار خود بر همه آنها چیره بود.
۲۷. ارتفاع هر پایه برج از کف زیرین آرامگاه تا زیر گنبد، نزدیک به ۲۳متر است. پهنای (عرض) هر پایه در پایین ۱۷٫۱ متر و در بالا ۹۲ سانتیمتر است. گنبد مخروطی شکل آن نزدیک به ۶ متر ارتفاع دارد.
۲۸. ارتفاع اتاق اصلی آرامگاه ۱۰٫۶متر است. ارتفاع اتاق اصلی آرامگاه ۱۰٫۶ و ارتفاع کلی بنا (از کف تا انتها) بیش از ۲۸ متر است.
۲۹. در میان ۱۲ پایه برج، یک تخته سنگ مرمر با طول ۵۵٫۲ و عرض بیش از یک متر قرار دارد که کتیبهای به خط ثلث بر آن نوشتهاند.
عکس از ایمان حامی خواه
۳۰. جالب است بدانید سنگ قبر فعلی بنا از کنار دریاچه ارومیه تهیه و به همدان انتقال داده شده است.
۳۱. در قسمت بالای دیوارهای داخلی آرامگاه، ۲۰بیت قصیده معروف «عینیه» که موضوع آن مراحل سیر روح انسانی و ارتباط با عالم جسمانی است، بر روی ۴۰ لوح سنگی مرمر نوشته شده، که هرکدام به طول ۱۰٫۱ و عرض ۵٫۰ متر به خط ثلث برجسته نوشته شده است.
۳۲. بنای آرامگاه ابن سینا اگرچه در قرون اخیر ساخته شده، اما از لحاظ شکوه و عظمت، از مجللترین بناهای تاریخی کشور محسوب میشود و از لحاظ اصول مهندسی یک شاهکار هنری است.
۳۳. بنای آرامگاه ابن سینا امروزه در میدان مرکزی شهر همدان بهصورت کاملا واضح و در معرض دید علاقهمندان این دانشمند شهیر جهانی قرار دارد و هر گردشگری که از شهر همدان بگذرد به راحتی میتواند از بنای آرامگاه دیدن کند.
۳۴. بنای آرامگاه ابن سینا یکی از خوشمسیرترین و در دسترسترین بناهای تاریخی ایران در شهر همدان است.
عکس از عباس ساعت
.: Weblog Themes By Pichak :.