استارتاپهای فعال در حوزهی بلاکچین مدیریت دادههای مرتبط به سلامتی را در اختیار کاربر قرار داده و تعریف جدیدی از قوانین ارائه میدهند.
فناوری بلاکچین، پتانسیل زیادی دارد و میتواند با از بین بردن سلسله مراتب و دخالت موسسات، مدیریت دادهها و تصمیمگیری را به مردم واگذار کند. استارتاپهایی که پتانسیل فناوری بلاکچین را درک کردهاند در تلاش هستند با برجسته کردن نقش بیمار در فرآیند، بهبود انقلابی در زمینهی مراقبت از سلامتی ایجاد کنند. کلید موفقیت مشترک استارتاپها مالکیت داده و استفاده از آن در مسیری جدید است. این استارتاپها دادهها را مستقیما در اختیار بیمار و نه موسسات درمانی قرار میدهند تا فرآیند درمان را شخصیسازی، تعاملی، قابل پیشبینی و مقرونبهصرفه کنند. ۵۲ درصد کاربران تلفنهای هوشمند میتوانند اطلاعات مرتبط با سلامتی را روی دستگاههای خود دریافت میکنند و این یعنی در آینده شاهد تحولات گستردهای در صنعت مراقبت از سلامتی خواهیم بود. در ادامهی این مقالهیزومیت به معرفی پنج استارتاپی میپردازیم که از فناوری بلاکچین برای تحول در صنعت مراقبت از سلامتی استفاده میکنند.
۱- استارتاپ Bowhead Health
این شرکت قصد دارد خدمات مرتبط با مراقبت از سلامتی را به یک فرآیند سرگرمکننده تبدیل کند. به این صورت که درک، تفسیر و دسترسی به اطلاعات بهداشتی و سلامتی را تسهیل میکند. اپلیکیشن این استارتاپ اطلاعاتی در مورد سلامتی، میزان مصرف آب، وضعیت مزاج، خواب، انرژی و سطح فعالیت را بهعنوان ورودی دریافت کرده و اهدافی به منظور بالا بردن سطح سلامتی کاربر به او پیشنهاد می دهد. کاربر میتواند پیشرفت فرآیند را نظارت کند و از آخرین خدمات و محصولات مرتبط با سلامتی آگاه شود.
کاربران با تنظیم اهداف مرتبط با سلامتی در این برنامه و رسیدن به آنها توکن مخصوص به نام AHT دریافت میکنند و برای ادامهی همکاری انگیزه میگیرند. آنها همچنین میتوانند دادهی خود را به صورت ناشناس در اختیار شرکتهای فعال در زمینهی سلامتی یا محققان قرار داده و توکن AHT دریافت کنند.
بنیانگذاران این استارتاپ قصد دارند در آینده امکاناتی مانند مجموعه کیتهای تست خانگی، مکملهای غذایی و تعامل کاربردی با پزشکان را مهیا کنند. علاوهبراین فناوری بلاکچین این استارتاپ سیستم مدیریت دادههای مرتبط با سلامتی را با بیمارستانها، پزشکان و کلینیکها تجمیع خواهد کرد تا اشتراکگذاری داده در آینده آسانتر شود.
نکات جالب در مورد استارتاپ: این استارتاپ تعامل کاربر با اپلیکیشن و فرآیند رسیدن به اهداف سلامتی را به شکلی سرگرمکننده و نه ترسناک و جدی طراحی کرده است. علاوهبراین توکنهایی که در ازای دستیابی به اهداف در اختیار کاربر قرار داده میشود، انگیزهی او برای ادامهی مسیر را چند برابر میکند. همچنین کاربر در اطلاعات ورودی اپلیکیشن نیازی به مشخص کردن جنسیت خود ندارد و درنتیجه از نظر جنسیتی هیچ تبعیضی بین کاربران گذاشته نمیشود.
۲- استارتاپ Sweatcoin
اپلیکیشن این استارتاپ قدمهای طی شده توسط کاربر را اندازهگیری میکند و با واحد پول مخصوص اپلیکیشن به کاربر جایزه میدهد. از این واحد پول میتوان برای خرید تجهیزات ورزشی و ثبتنام در سالنهای بدنسازی استفاده کرد. این اپلیکیشن با سایر ردیابهای تناسب اندام همگام نمیشود اما به جیپیاس دستگاه متصل میشود و قدمهای کاربر را به درستی میشمارد. این اپلیکیشن تنها گامهایی را میشمارد که خارج از محیط بسته برداشته میشوند. بنیانگذاران این استارتاپ امیدوار هستند که Sweatcoin را به یک ارز دیجیتال مستقل و نه تنها واسطهای برای مبادلهی کالا با کالا تبدیل کنند.
نکات جالب در مورد استارتاپ: این استارتاپ برای جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده از اپلیکیشن خود روی فعالیت در محیط باز تمرکز کرده است. علاوهبراین معتقد است ورزش کردن در محیط باز و قرار گرفتن در هوای آزاد برای کاربران لذتبخشتر خواهد بود.
۳- استارتاپ wHealth
این استارتاپ نیز مانند سایر استارتاپهای فعال در این زمینه، مالکیت و مزایای اطلاعت سلامتی و بهداشتی هر کاربر را در اختیار خودش قرار میدهد. کاربران میتوانند اطلاعات مرتبط با خود را از میان مجموعه دادههای تجمیع شده در اپلیکیشن انتخاب کنند. اطلاعات وارد شده در اپلیکیشن به موسسات بهداشتی تأیید شده فروخته شده و به کاربران پاداش داده میشود. کاربران همچنین میتوانند با انجام چالشهای از پیش تعیین شده در اپلیکیشن مانند ۱۵ هزار قدم در روز، داشتن خواب کافی و همگام کردن دستگاههای خانه با اپلیکیشن توکن WLTH دریافت کنند. توکنهای دریافت شده میتوانند برای خرید محصول و خدمات درون برنامهای استفاده شوند.
نکات جالب در مورد استارتاپ: این استارتاپ از راههای مختلف سعی میکند فرآیند درآمدزایی از طریق فروش داده را تسهیل کند. همچنین مجموعه دادههای استفاده شده در این اپلیکیشن بسیار زیاد است و نیاز نیست کاربر برای ورود و مدیریت دادههای خود زحمت چندانی بکشد. علاوهبراین تکنولوژی استفاده شده در این اپلیکیشن به راحتی با سایر اپلیکیشنها همگام میشود و کاربر میتواند پاداش خود را برای خرید سایر محصولات و خدمات استفاده کند.
۴- استارتاپ HealthWizz
اپلیکیشن این استارتاپ تمام اطلاعات بهداشتی و سلامتی افراد را تجمیع و مدیریت کرده و مالکیت آن را به کاربر میدهد. این اپلیکیشن اطلاعات مورد نظر خود را از گجتهای پوشیدنی، سوابق پزشکی، نتیجهی آزمایش و ملاقات با پزشک جمعآوری میکند. کاربران مالک تمام اطلاعات بهداشتی و سلامتی خود هستند و در صورت تمایل میتوانند این اطلاعات را در اختیار متخصصان و محققان حرفهای و شناخته شده قرار دهند. علاوهبراین کاربران میتوانند اطلاعات خود را در اختیار چند مرکز قرار داده و از این راه درآمد کسب کنند. این استارتاپ همچنین از آزمایشهای بالینی حمایت مالی میکند و کاربران میتوانند از این امکانات استفاده کنند.
نکات جالب در مورد استارتاپ: استارتاپ Healthwizz برخلاف سایر استارتاپها به جای تمرکز روی چالشهای سلامتی به مالکیت دادهها و دسترسی به اطلاعات پزشکی بیماران توجه میکند.
۵- استارتاپ Lympo.Io
این استارتاپ زمینهی کاری مشابه با Bowhead دارد و روی تناسب اندام و تشویق کاربران به ورزش و تحرک تمرکز کرده است. به این صورت که کاربران با دنبال کردن مراحل تناسب اندام توکنهای LYM پاداش میگیرند و میتوانند از آنها برای خرید محصول و خدمات مرتبط با تناسب اندام استفاده کنند. این استارتاپ دادههای جمعآوری شده در اپلیکیشن را به سایر کارآفرینان نوآور و علاقهمند به راهاندازی شرکتهای مبتنی بر داده میفروشد. درنتیجه راهحلهای سازندهتری از سوی این شرکتها در زمینهی تناسب اندام ارائه خواهد شد. کاربران این اپلیکیشن میتوانند از توکنهای خود برای سرمایهگذاری روی استارتاپهای مورد علاقهی خود استفاده کنند.
نکات جالب در مورد استارتاپ: این استارتاپ اکوسیستمی ساخته است که بر اساس دادههای واقعی کارآفرینان را تشویق میکند اهداف تناسباندام را عملی کنند. این کار مفهوم اجتماع را تقویت میکند مخصوصا اگر تمامی استارتاپها یک هدف مشترک داشته باشند.
عادتهای غلط مثل کمخوابی، مصرف بیش از اندازهی شکر و اعتیاد به دستگاههای دیجیتال، عملکرد حافظه و ادراک انسان را به خطر میاندازند.
دانشمندان در جدیدترین بررسیهای خود توانستهاند ارتباط جذابی را بین عادتهای روزمره و ادراک کشف کنند، مشکلاتی مثل کمبود آب، دستگاههای دیجیتالی و حتی کراواتها میتوانند قوهی ادراک را کاهش دهند. خبر خوب این است که این عادتها انعطافپذیر و قابلتغییر هستند (اگرچه مسئله در مورد دستگاههای دیجیتالی کمی پیچیدهتر است) و این به حساسیت و واکنش مغز انسان به محیط اطراف خود وابسته است. در ادامه به عادتهای طولانیمدت اشاره شده است که در زوال حافظه و کاهش توانایی ادراک نقش دارند. البته راهحلهای سادهتری هم برای حل این مشکلات وجود دارند اما در این مقاله سعی شده به بهترین راهحلها اشاره شود:
کمبود آب
بر اساس بررسیها کم شدن آب بدن بر ادراک تأثیر میگذارد پژوهشگرها با تحلیل بررسیهای قبلی و با استفاده از ۳۳ مطالعهی موردی به بررسی آثار کم شدن آب (در سطوح مختلف) بر عملکرد درکی و شناختی انسان پرداختهاند. بهطور کلی، میزان خطا در افرادی که در شرایط عادی در کارهای دقیق و تمرکزی مرتکب خطا میشدند، با کم شدن آب بدن چندبرابر میشود. کاهش آب بدن بهمیزان بیش از ۲ درصد از جرم بدن باعث میشود علاوه بر خطاهای کوچک و بیضرر، تواناییهای ریاضی و منطقی هم کاهش پیدا کنند. (این اتفاق ممکن است پس از چند ساعت کار بدون نوشیدن آب رخ دهد).
بهگفتهی میندی میلارد استافورد، تشدید کمبود آب حتی بر سادهترین و ابتداییترین کارها هم تأثیر میگذارد؛ اما وظایفی که نیاز به تمرکز و توجه بیشتری دارند، بیشتر تحت تأثیر قرار میگیرند. برای حفظ تمرکز در یک جلسهی طولانی یا در طول رانندگی، یا انجام یک کار یکنواخت باید هوشیاری خود را حفظ کنید.
کمبود آب میتواند بر کارهای اجرایی و تمرکزی در محیط کار، مدرسه یا حتی اوقات فراغت هم تأثیر بگذارد. افرادی که در محیطهای داغ به کارهای فنی مشغول هستند بیشتر تحت تأثیر کمبود آب قرار میگیرند، حس سرگیجه میتواند نشانهی دیگری برای مصرف کم آب در طول روز باشد.
کراوات
بر اساس یک بررسی دیگر، بستن کراوات میتواند بهاندازهی ۷ درصد، گردش خون به مغز را کاهش دهد. یک تیم با بررسی افراد کراواتی و غیرکراواتی و اسکن MRI آنها به اندازهگیری جریان خون مغزی پرداخت. بر اساس این بررسی اتلاف گردش خون در مغز مردانی که کراوات خود را محکم میبندند در مقایسه با دیگران بیشتر بوده است. میزان تأثیر دقیق اتلاف گردش خون بر ادراک کاملا مشخص نیست؛ اما در صورت نگرانی، لازم است فقط کمی گرهی کراوات را شکل کنید.
دستگاههای دیجیتال
این روزها تلفنهای همراه به عامل مخربی برای کار معلمها تبدیلشدهاند و حالا بر اساس یک بررسی علمی، منع آنها کاملا مجاز و منطقی است. پژوهشگرهای دانشگاه روتگر به نیمی از شرکتکنندگان این بررسی (۱۱۸ دانشجوی روانشناسی شناختی روتگر) اجازه دادند از تلفن همراه، تبلت و لپتاپهای خود سر کلاس درس استفاده کنند و به نیمی دیگر این اجازه را ندادند. این تیم به رابطهای بین نمرات و استفاده از تلفن همراه در طول یک ترم دست یافت. بر اساس این نتیجه منع استفاده از تلفن همراه، افزایش ۵ درصدی در نمرات دانشجویان را به دنبال داشت. بهگفتهی ارنولد گلاس:
بر اساس این یافتهها بسیاری از دانشآموزان و معلمها متوجه خواهند شد که حواسپرتی عملکرد و نمرهی امتحانی آنها را به خطر میاندازد. بههمین دلیل، معلمها باید آثار مخرب حواسپرتی و استفاده از دستگاههای دیجیتال در کلاس درس را به دانشآموزان خود یادآوری کنند.
بر اساس بعضی بررسیها استفاده از گجتها میتواند منجر به کمحرفی افراد شود اما این اولین بار است که رابطهی کاربرد فناوری و عملکرد آموزشی بررسی شده است. این رابطه میتواند برای دستگاههای دیجیتال در محیط خانه هم صدق کند، این دستگاهها میتوانند بر صمیمیت خانوادهها تأثیر بگذارند.
خواب
خواب هم آثار قابل توجهی بر ادراک دارد؛ اما از طرفی اغلب افراد بهخوبی از آن برخوردار نمیشوند. کمخوابی مزمن میتواند بر ادراک تأثیر بگذارد اما یک یا دو شب کمخوابی تأثیر مشابهی خواهد داشت. در یکی از بررسیهای سال گذشته بر سلولهای مغزی و ادراک در زمان واقعی، این نتیجه به دست آمد که پاسخگویی شرکتکنندگان و درک آنها پس از یک شب بیخوابی سلولهای مغزی کاهش مییابد و در صورت پاسخگویی فعالیت این سلولها نسبت به حالت عادی نامنظم است.
کمخوابی و بیخوابی در طولانیمدت میتواند بر ادراک و توانایی شکلگیری حافظه تأثیر بگذارد. خواب ولخرجی یا افراط نیست؛ بلکه یک عادت ضروری است، در طول خواب مغز کارهای سنگینی را انجام میدهد برای مثال اتصالهای غیرضروری را از بین میبرد و اتصالهای ضروری را تقویت میکند. بر اساس شواهد تجربی کمخوابی در اغلب افراد بر تفکر و تصمیمگیری آنها تأثیر جدی میگذارد اما شواهد علمی مهر تأیید و اثباتی برای این تجربیات هستند.
استرس مزمن
استرس هم مثل کمخوابی بر کل سیستمهای موجود در بدن ما تأثیر میگذارد؛ استرس مزمن بهویژه بر توانایی جنسی انسان تأثیر میگذارد. کورتیزول، هورمون استرس و آثار فتنهجویانهی آن بر همه چیز از جمله شکلگیری حافظه یا تصمیمگیری و هماهنگی دست و چشم با مغز تأثیر میگذارد. شاید نتوانید تمام متغیرهای استرس را در زندگی خود کنترل کنید، اما میتوانید رابطهی خود با استرس و نحوهی واکنش به آن را کنترل کنید. مراقبت از خود، استفاده از ابزارهایی مثل مدیتیشن، یوگا و درمان روشهای خوبی برای کاهش آثار استرس هستند.
نبود ارتباط اجتماعی
ارتباط اجتماعی و همزاد آن تنهایی، آثار عمدهای بر سلامت بهویژه سلامت ذهنی خواهند داشت. درواقع، ارتباط اجتماعی یکی از تأثیرگذارترین متغیرهایی است که در طولانیمدت بر سلامت تأثیر میگذارد. از طرفی تنهایی رابطهی مستقیمی با ادراک ضعیف بهویژه در افراد مسن دارد. بر اساس یکی از بررسیها در چند سال گذشته، تنهایی و انزوای اجتماعی ریسک بالای کاهش ادراک در آینده را به دنبال خواهد داشت. دلیل این مسئله میتواند محرکهای احساسی و ذهنی و همینطور کاهش استرسی باشد که در روابط اجتماعی وجود دارد.
شکر
شکر آثار مخربی بر سلامت ادراکی و عصبی دارد (کمای دیابتی یک بیماری شناختهشده است). شکر میتواند به منابع ذهنی آسیب بزند: چند سال پیش در یک بررسی، ثابت شد عملکرد حافظهی موشهایی که بهجای آب ساده، آب شکر خورده بودند، ضعیفتر شده است. (عملکرد حافظهی موشهایی که علاوه بر آب شکر امگا سه هم خورده بودند بهتر بود، درنتیجه امگا میتواند آثار شکر را خنثی کند)؛ و این تأثیر تنها در خزندگان مشاهده نشده است، یک بررسی دیگر در سال جاری نشان داد افرادی که گلوکز یا ساکارز بیشتری مصرف میکنند در تستهای ادراکی نسبت به افرادی که فروکتوز یا دارونما مصرف میکنند عملکرد بدتری دارند، البته این مسئله با توجه به ارتباط بین شکر و بیماری آلزایمر عجیب نیست.
مواردی که تا این مرحله معرفی شدند، متغیرهایی بودند که بر ادراک تأثیر میگذارند، البته متغیرهای دیگر مثل استرس مالی مزمن بهراحتی تغییر نمیکنند. بررسیها نشان میدهند تأثیر فقر بر ادراک یک فرد میتواند منجر به کاهش ۱۳ نقطهای IQ شود و این نتیجه برای کل جهان یکسان است. همیشه نمیتوان کل متغیرهای مختلکنندهی ادراک را کاهش داد اما میتوان بعضی از مشکلات آسانتر را حل کرد. رژیم و خواب نتیجهی خوبی دارند. خوردن یک لیوان آب، شل کردن گرهی کراوات و کنار گذاشتن تلفن همراه راهحلهای پیشنهادی سریع برای رسیدن به یک ذهنیت شفاف هستند.
براساس پژوهشی جدید، با رشد محبوبیت حسگرهای اثر انگشت یکپارچه با نمایشگر، میزان عرضهی آنها تا سال ۲۰۱۹ به ۱۰۰ میلیون واحد خواهد رسید.
این روزها، حسگر اثر انگشت یکپارچه با نمایشگر بهعنوان راهکاری برای کاهش بیش از پیش حاشیهی گوشیها مطرح میشود، این نوع حسگر که نخستین بار در گوشی ویوو ایکس ۲۰ پلاس بهکار گرفته شد، پس از مدتی در محصولاتی مانند ویوو ایکس ۲۱ یودی و شیائومی می ۸ اسکپلورر نیز بهکار رفت و محبوبیت روزافزونی پیدا کرد. اکنون دیجیتایمز بهنقل از موسسهی پژوهشی سیگمااینتل گزارش میدهد که عرضهی حسگرهای یکپارچه با نمایشگر تا پایان سال جاری میلادی به ۴۲ میلیون و در سال ۲۰۱۹ به رقم ۱۰۰ میلیون واحد خواهد رسید.
فناوری جدید حسگرهای قرارگرفته درون نمایشگر بههمراه یکی از دو حسگر اپتیکال یا اولتراسونیک عرضه میشوند؛ بهعنوان مثال، ویوو از حسگر نخست استفاده میکند؛ بدین صورت که نمایشگر به انتشار نور میپردازد و حسگر نیز تصویر را میخواند. حسگر نوع دوم گرانقیمتتر است و به امواج ساتعشده به شکافهای اثر انگشت و سیگنالی که از آنها بازمیگردد، تکیه میکند. بهدلیل اختلاف قیمت موجود، حسگر اپتیکال بخش اعظم حسگرهای عرضهشده را تشکیل خواهد داد. علاوه بر این، سیگمااینتل در گزارش خود ادعا میکند که حسگر گرانقیمتتر با نرخ بالایی در دسترس سازندگان کرهای گوشی هوشمند همچون سامسونگ و الجی قرار خواهد گرفت. این اطلاعات با شایعات پیشین مبنی بر تجهیز گلکسی اس ۱۰، نوت ۱۰ و گلکسیهای سری A به حسگر اثر انگشت اولتراسونیک همخوانی دارند.
دیجیتایمز خاطرنشان کرده است که گوشیهای هوشمند بهمنظور بهرهگیری از حسگرهای یادشده باید مجهز به پنلOLED باشند. شاید سامسونگ در حال حاضر بهعنوان پیشگام عرصهی ساخت نمایشگرهای OLED شناخته میشود؛ اما تولیدکنندگان چینی همچون تیانما و ویژیناکس با افزایش تقاضا از سوی سازندگان داخلی گوشی هوشمند که در پی پایین نگاه داشتن قیمتها هستند، میتوانند وارد رقابت جدی با سامسونگ شوند.
مکلارن 720S بدون شک یکی از شاهکارهای مهندسی نوین است. در این مطلب به بررسی گوشهای از ویژگیهای این خودرو میپردازیم.
ابر خودروهای امروزی دیگر مانند گذشته تنها ترکیبی از قدرت و کاهش وزن نیستند. امروزه برای دستیابی به نهایت کارایی باید مهندسان را مانند چاقوهای جراحی، دقیق و با هدف به کار گرفت. ابر خودروهای کنونی با ترکیب سیستمهای مختلف و در هماهنگی کامل با هم تجربهی رانندگی بینظیری به ارمغان میآورند. حقیقت این است که دیگر نمیتوان تنها با افزایش قدرت پیشرانه به قلهی دنیای خودروسازی رسید. مشتریان ابر خودروهای امروزی با خرید هر دستگاه از این خودروها مجموعهای از نوآوریهای آیرودینامیکی، پیشرانههای بهروز و مواد مدرن را خریداری میکنند که باعث میشود خودروهایشان در هر سرعتی قابل راندن باشد. به عنوان مثال، مکلارن 720S به عنوان نمونهای بینظیر از شاهکار مهندسی امروزی توانسته مرزهای مهندسی را جابهجا کند و تعریف جدیدی از مهندسی ارائه دهد.
رایان دبلیو کنورسانو، دانشمند موشکی و دارندهی مدرک دکتری در این رشته، در ویدئویی تماشایی و با تمرکز بر قانون دوم نیوتن، به توضیح ویژگیهای خارقالعادهی مکلارن 720S میپردازد. قانون دوم نیوتن به بررسی رابطهی نیرو با جرم و شتاب جسم میپردازد. در این رابطه نیرو برابر است با حاصلضرب جرم جسم در شتاب آن. کنورسانو در ابتدا به سراغ بررسی شتاب مکلارن 720S و ویژگیهای منحصربهفرد آن برای دستیابی به شتاب خارقالعادهی آن میپردازد. مکلارن 720S تنها در ۲.۷ ثانیه میتواند از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت دست یابد. اولین و اساسیترین ویژگی تأثیرگذار در دستیابی به این شتاب، طراحی آیرودینامیک ظاهر خودرو است.
در طراحی بدنهی مکلارن 720S از خطوط تیز، زوایای تند و ورودیهای بزرگ هوا خبری نیست. جریان هوا در برخورد با بخش جلویی خودرو به دو قسمت تقسیم میشود، بخشی به سمت بالا و بخشی به سمت زیر خودرو هدایت میشود. بخشی که به قسمت زیر خودرو هدایت میشود در برخورد با یک اسپلیتر با بازدهی بسیار بالا سبب تولید نیروی رو به پایین میشود که تأثیر چشمگیری در کنترل خودرو در پیچها و چسبندگی آن دارد. مقداری از هوای ورودی به قسمت پایین خودرو از دریچههای هوای تعبیه شده در سپر و زیر چراغهای جلو به سمت رادیاتور دما پایین خودرو جریان مییابد تا بتواند سبب خنک شدن مایع موجود در آن شود. سپس، این جریان هوا از خروجی هوای تعبیه شده در کنار سپر خارج میشود تا جریان هوایی آرام در اطراف خودرو ایجاد شود. جریان هوایی که به سمت بالا و سقف خودرو هدایت میشود، پس از عبور از روی شیشهی جلو و سقف خودرو وارد ورودیهای هوای موجود در اطراف شیشهی عقب 720S میشود. این کانالها هوا را مستقیم به رادیاتور دما بالای خودرو هدایت میکنند تا در شرایطی که از حداکثر توان خودرو استفاده میشود، دمای رادیاتور پایین بیاید. ارتفاع بخش عقب 720S از تمام مدلهای قبلی کمتر است.
در قسمت انتهایی خودرو بال عقب قرار دارد که ظاهرش بسیار شبیه ایرفویل است (ایرفویل از لحاظ تئوری بهینهترین حالت آیرودینامیک را داراست). بال عقب 720S سبب کاهش نیروی پسا میشود و در سرعتهای بالا پایداری خودرو را حفظ میکند. بال عقب این خودرو به سیستم فعال دینامیکی مجهز است. به این معنی که در سرعتها و موقعیتهای متفاوت باز و بسته میشود و با تغییر زاویه بهینهترین حالت آیرودینامیکی را فراهم میکند. برای مثال در هنگام ترمزگیری در سرعتهای بالا، بال عقب بهطور کامل باز میشود و سبب افزایش بیست درصدی نیروی رو به پایین در قسمت انتهایی خودرو میشود. این امر باعث میشود که تمایل خودرو برای بلند شدن به سمت جلو (ممان) خنثی شود. به علاوه، عملکرد بال عقب خودرو در این حالت ترمزگیری و توقف خودرو را بهبود میدهد. برای مثال، به لطف بهرهگیری از این تکنولوژی، 720S تنها در ۴.۶ ثانیه از سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت به حالت سکون میرسد.
در بخش دوم، کنورسانو به بررسی المان نیرو در قانون دوم نیوتن میپردازد. مکلارن از یک پیشرانهی ۸ سیلندر ۴ لیتری مجهز به توربوی دوگانه در 720S استفاده کرده است. این پیشرانه با تولید ۷۱۰ اسب بخار قدرت به این خودرو اجازه میدهد تا به حداکثر سرعت ۳۴۱ کیلومتر بر ساعت دست یابد. عملکرد بینقص پیشرانه در کنار ویژگیهای چشمگیر آیرودینامیک 720S رسیدن به سرعتهای بالا را میسر کرده است.
بخش سوم صحبتهای دکتر کنورسانو با تمرکز بر سومین المان قانون دوم نیوتن یعنی جرم ادامه میباید. شاسی و فریم مکلارن 720S از فیبرکربن ساخته شده است. استفاده از این ماده سبب شده تا شاسی این خودرو در کنار صلبیت مناسب وزن بسیار کمی معادل ۱۰۲ کیلوگرم داشته باشد. علاوه بر وزن بسیار کم، استفاده از فیبرکربن در چارچوب و شاسی خودرو مزایای دیگری نیز دارد که از جملهی آنها میتوان به ستونهای باریک جانبی اشاره کرد که خود سبب افزایش سطح شیشه و بهبود دید سرنشینان میشود. توضیحات دکتر کنورسانو سبب میشود تا بیش از پیش به مهندسی دقیق و پیچیدهی نهفته در دل این ابر خودرو دقت کنیم و به این نکته توجه داشته باشیم که رسیدن به این میزان از موفقیت، با صرف تلاش و زمان زیاد محقق شده است.
در مطلب پیش رو میتوانید نمونهی عکسهای اولیهی ثبتشده با دوربین گلکسی نوت ۹ را مشاهده کنید.
سامسونگ شب گذشته، یکی از مورد انتظارترین گوشیهای هوشمند سال ۲۰۱۸ را طی مراسمی در نیویورک معرفی کرد. گلکسی نوت 9 در کنار تمام قابلیتهای جذاب و جدید خود، از همان دوربین بهکاررفته در گلکسی اس ۹ پلاساستفاده میکند؛ بنابراین کرهایها تصمیم گرفتهاند تا بهجای استفاده از سختافزار جدید، بر بهبود نرمافزار دوربین، جهت ارائهی تجربهی عکاسی لذتبخش تمرکز کنند.
دوربین پشتی Galaxy Note 9 از نوع دوگانه با دو سنسور ۱۲ مگاپیکسلی است، از بین این دو سنسور، نمونهی اصلی در پسِ لنزی با دیافراگم متغیر F/1.5 یا F/2.4 قرار دارد و سنسور دوم را لنزی با دیافراگم F/2.4 همراهی میکند، بدین ترتیب گلکسی نوت ۹ علاوهبر ثبت تصاویری با افکت بوکه و توانایی زوم اپتیکال دو برابری، در زمینهی عکاسی در نور کم نیز عملکرد خوبی خواهد داشت. Samsung وظیفهی ثبت تصاویر سلفی را نیز برعهدهی سنسوری ۸ مگاپیکسلی با لنز F/1.7 قرار داده است.
زومیت هماکنون در حال بررسی گلکسی نوت 9 است و بهزودی در قالب مقالهای مفصل و جامع، نتیجهی آزمایشهای خود را در اختیار شما کاربران عزیز قرار خواهد داد؛ اما تا زمان انتشار بررسی، از شما دعوت میکنیم تا در ادامه عکسهای اولیهی ثبتشده با دوربین پرچمدار سامسونگ را مشاهده کنید:
نتایج مشاهدات بالینی نشان دادهاست که پروبیوتیکها میتوانند موجب آشفتگی مغز شوند.
در حالیکه شواهدی وجود دارد که نشان میدهد پروبیوتیکها میتوانند برای سلامتی مفید باشد، نتایج یک پژوهش نشان میدهد که آنها ممکن است دارای اثرات جانبی جدی نیز باشند. در یک پژوهش جدید در دانشگاه آگوستا، پژوهشگران نخستین رابطهی شناختهشده بین استفاده از پروبیوتیکها، رشد بیش از اندازهی باکتریها در رودهی کوچک و ظهور علایم تیرگی شعور را گزارش کردند. در این مطالعه مشخص شد بیمارانی که علایم گیجی و مشکلات تمرکز و نیز نفخ داشتند، دارای باکتریهای زیادی در رودهی کوچک خود بوده و نیز سطوح بالایی از اسید لاکتیک D را دارند که در اثر تخمیر قند موجود در غذا توسط باکتریها تولید میشود. ساتیش رائو، راهنمای این مطالعه توضیح میدهد که:
چیزی که ما میدانیم این است که باکتریهای پروبیوتیک دارای ظرفیت منحصربهفردی در شکستن قند و تولید اسید لاکتیک D هستند. بنابراین اگر شما مقدار زیادی باکتری پروبیوتیک در رودهی خود ایجاد کنید، احتمالا خود را در وضعیت توسعهی اسیدوز و تیرگی شعور قرار میدهید.
حالت درست این است که پروبیوتیکها در روده بزرگ و نه در رودهی کوچک یا معده فعالیت داشته باشند ولی اگر آنها تعدادشان خیلی زیاد باشد، میتوانند در رودهی کوچک شروع به رشد کنند و عواقب آن میتواند جدی باشد. اسید لاکتیک D بهطور موقتی دارای خاصیت سمی برای سلولهای عصبی بوده و میتواند در فرایند شناختی افراد، توانایی فکر کردن و حس زمان مداحله کند.
پروبیوتیکها باید به عنوان یک دارو در نظر گرفته شوند نه مکمل غذایی
در این مطالعه پژوهشگران دریافتند که برخی بیماران در خونشان دارای دو تا سه برابر مقدار طبیعی اسید لاکتیک D بودند و این امر منجر به حالت تیرگی شعور شده و میتواند برای ساعتها پس از خوردن ادامه داشته باشد. گاهی اوقات این اثر میتواند سریع باشد؛ پژوهشگران بیماری را پیدا کردند که طی یک دقیقه پس از خوردن پروبیوتیک دچار تیرگی شعور و نفخ میشد. البته همهی افراد در نتیجهی مصرف آنتیبیوتیکها علایم یکسانی را تجربه نمیکنند و همهی پروبیوتیکها هم مثل هم نیستند، اما رائو میگوید که نتیجهی مشاهدات بالینی او و همکارانش طی سه سال این است که هیچ کس نباید بدون توصیه پزشکی به طور مداوم یا ناگهانی مقدار زیادی پروبیوتیک استفاده کند. او میگوید پروبیوتیکها باید بهعنوان یک دارو در نظر گرفته شوند؛ نه مکمل غذایی.
مقالههای مرتبط:
پژوهشگران قبلا دریافته بودند که پروبیوتیکها میتوانند منجر به بروز مشکلات سلامتی در افرادی که دارای رودهی کوتاه هستند شوند؛ افرادی که در آنها رودهی کوچک بهخوبی عمل نمیکند؛ اما یافتههای جدید نشان میدهند که اگر باکتریها در رودهی کوچک شروع به رشد کنند، میتوانند موجب ایجاد مشکلات مربوط به نفخ و تیرگی شعور در افراد سالم هم شوند. خبر خوب این است که این علایم در بیشتر مواقع پایدار نیستند. زمانی که بیماران دارای مشکل تیرگی شعور و نفخ، با مصرف آنتیبیوتیک، رها کردن مصرف پروبیوتیکها و اجتناب از غذاهای دارای پروبیوتیکها مانند ماست، تحت درمان قرار بگیرند، بیشتر علایم کاهش مییابند. در حدود ۷۰ درصد از بیماران بهبودی قابل ملاحظهای مشاهده شد و ۸۵ درصد از حالت تیرگی شعورشان از بین رفت و آنهایی که به مشکل نفخ دچار بودند نیز بهبودیهایی را گزارش کردند.
اگر شما بهطور منظم پروبیوتیک مصرف میکنید یا مقدار خیلی زیادی ماست میخورید و از طرفی هم دچار مشکلات شناختی یا نفخ میشوید؛ احتمال دارد که این دو مورد با هم بیارتباط نباشند.
یافتههای این پژوهش در Clinical and Translational Gastroenterology منتشر شدهاست.
کراساورها و فناوری انتقال قدرت تمام الکتریکی بازار خوروهای چهار چرخ محرک (AWD) را گسترش داده و بهینهسازی کرده است.
گزارشی جدید در ورزد اینتلیجنس (Wards Intelligence) بررسی کرده است که چگونه روی آوردن به کراساورهاباعث محبوبیت سیستمهای تمام چرخ محرک (AWD) در خودروهای الکتریکی شده است. انرژی برق که راهکاری برای انتقال قدرت دو یا چند موتوره در این خودروها است باعث افزایش استفاده از سیستمهای تمام چرخ محرک (AWD) در بازار جهانی خواهد شد.
خودروسازان به دلیل مصرف بهینه سوخت، کنترل آسان موتور و مدیریت دینامیک بهتر متقاعد به ارائه خودروهای تمام چرخ محرک (AWD) شدهاند که همگی بخشی از انتقال قدرت کاملا الکتریکی خودروهای جدید هستند.
همچنین سیستم تمام چرخ محرک (AWD) به رانندگان اجازه می دهد تا خودرو را برای موقعیتهای مختلف خارج جاده (Off-road) بهینه سازی کنند. این امکان به خریداران آزادی برای رانندگی در مکان های مختلف مسافرتی میدهد.
نائب رییس بخش مهندسی شرکت امریکایی دانا (تولید کننده بزرگ سیستم انتقال قدرت) میگوید:
خریداران علاقه زیادی به دور شدن از سروصدای شهر و تلفن همراه خود دارند تا زندگی بیرون شهر را با دوستان و خانواده خود تجربه کنند. و این سیستم از لحاظ حرکتی و امنیتی برای رفتن به همه جا بیرون شهر و لذت بردن از طبیعت مناسب است.
برند های لوکس در این زمینه پیشگام هستند اما تنها در آمریکا شرکتهای قویتر، بیش از ۳۰ درصد، افزایش تقاضا برای نصب سیستم دو دیفرانسیل (AWD) گزارش کردهاند. حرکت به سمت خودروهای الکتریک با باتری، نسل جدیدی از فناوری تمام چرخ محرک (AWD) را به وجود آورده که آن را آسانتر و ارزانتر کرده است. فعالان صنعت خودرو باور قوی به شتاب گرفتن فروش تمام چرخ محرک (AWD) در سال آینده دارند. طبق گزارش نظرسنجی که اخیرا انجام شده است ۵۴ درصد از پاسخ دهندگان انتظار افزایش سهم تمام چرخ محرک (AWD) در کراس آورها به ۷۰ درصد در پنج سال آینده را داشتند و ۴ درصد این افزایش را تا ۹۰ درصد یا بیشتر دانستهاند.
تغییر به سمت فناوری تمام چرخ محرک (AWD) الکتریکی به علت قوانین محکمتر و فناوری جدید مورد انتظار است چرا که خودروسازان بر روی ارضای نیاز مشتری به این تکنولوژی همزمان با مصرف بهینه سوخت تمرکز دارند. خودروسازان دیگر نیز با نگاه به محبوبيت زیاد خودروهای تمام چرخ محرک (AWD) تسلا (Tesla) مدل S و مدل X و نسخه دوموتوره از تسلا مدل 3 نیز به آن ها ملحق شده است به گروه سازندگان خودروهای تمام چرخ محرک (AWD) کاملا الکتریکی میپیوندند.
شخصی در کنفرانس هکرهای کلاه سیاه لاسوگاس، از احتمال حملات جدیدی گفته است که میتواند دستگاههای متصل به ماهواره را تحت تاثیر قرار دهد.
وقتی خبری از سیم تلفن و اینترنت یا آنتنهای موبایل نباشد، سیستمهای ارتباطی ماهوارهای (به اختصار ستکام) اولین گزینهی معقول بهنظر میرسند. تاکنون تصور میشد که امنیت این سیستمها بهدلیل حساسیت بسیار زیاد آنها در سطح بالایی قرار دارد؛ اما اکنون هکری در کنفرانس کلاه سیاههای لاسوگاس روشهایی را فاش کرده است که نشان میدهد سیستمهای ماهوارهای نسبت به حملات آسیبپذیر هستند و عواقب بسیار ناخوشایندی نیز در پی دارند.
روبن سنتامارتا که بهعنوان مشاور امنیتی در شرکت IOActive فعالیت دارد، برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ خبر از آسیبپذیری سیستمهای ماهوارهای داد. حال وی قصد دارد یافتههای جدید خود را دوباره در کنفرانس امسال برای عموم شرح دهد. او قبل از کنفرانس اصلی سعی کرده است پیشنمایشی از آنچه یافته است، به ما نشان دهد. آزمایشات کنونی وی نشان میدهند که فرضیههای چهار سال پیش او تنها در حد تئوری نبودهاند و امکان اجرایی کردن آنها وجود دارد.
سه صنعت هوانوردی، دریانوردی و نظامی، بیشترین استفاده را از ارتباطات ماهوارهای دارند؛ به همین دلیل تحقیقات سنتامارتا بر سه عنوان گفتهشده متمرکز شده است. او پی برد که تمامی صنایع این سه عنوان در مسیرهای گوناگونی آسیبپذیر هستند و ممکن است تمامی حملات از راه دور انجام شوند. تحقیقات اون منجر به یافتن خطرات جدیدی پیرامون استفاده از ماهواره در صنایع دریایی و نظامی شده است. برای مثال میگوید که هکرها میتوانند از زمین به یک هواپیما حمله کنند و با مختل کردن یا ایجاد ارتباطات غیرایمن، امنیت پرواز را به خطر بیاندازند یا حتی کنترل وایفای عمومی داخل هواپیما را نیز بهدست بگیرند. با این حال وی معتقد است که همکاری نزدیک با دولت و آژانسهای هواپیمایی نشان میدهد که آسیبپذیری هوانوردی نسبت به دو حوزهی دیگر بسیار کمتر بهنظر میرسد و بیشتر موجب در خطر افتادن امنیت میشود؛ بهطوری که دستگاههای دیجیتال مورد استفادهی مسافران و خدمه نیز ممکن است آلوده شوند.
در روشی دیگر میتوان با افزایش توان آنتنها، موجب از کار افتادن سیستمهای ناوبری در کشتیها شد؛ در چنین حالتی خدمهی کشتی بدون هیچ سیستم پیشرفتهی مسیریابی مطمئن در دریا سردرگم میشوند. همچنین با استخراج اطلاعات دقیق GPS میتوان موقعیت آنتنهای ارتباطی نظامی را نیز یافت و سپس از طریق آنها، محل سایر تاسیسات را نیز مشخص کرد. چنین مواردی بهصورت مستقیم موجب بهخطر افتادن جان مردم عادی یا نیروهای نظامی میشوند.
با یک گام فراتر، تحقیقات سنتامارتا از حوزه موقعیتیابی آنتنهای ماهوارهای خارج میشود و بهسوی خود ماهوارهها و تجهیزات ارتباطی آنها معطوف میشود. او روشی یافته است که با افزایش قدرت مخابرهی امواج، میتوان موجب آسیب رساندن به گیرندهها و در نهایت خود ماهواره شد. چنین حملهای ممکن است عواقب ناگواری برای ساکنان زمین و ماهواره در پی داشته باشد. او معتقد است که میتوان میزان قدرت امواج را بهحدی بالا برد که موجب آسیب رسیدن به تجهیزات الکترونیکی و حتی موجودات زنده شود. چنین امری برای انسان موجب ایجاد سوختگی در بافت پوست خواهد شد. اثر آنها بر روی لوازم الکترونیک نیز مانند اشعهی مایکروویو توصیف شده است و در نهایت میتواند بهدلیل حرارت زیاد موجب از کار افتادنشان شود. وی از واژهی سایبرفیزیک برای اینگونه حملات استفاده میکند.
بهدلیل حساسیت بسیار بالای تحقیقات صورتگرفته، سنتامارتا و شرکت کارفرمای او، ارتباط نزدیکی با دولتها و نهادهای مرتبط دارند تا در فاصلهی کوتاهی پس از یافتن آسیبپذیریها، راههای نفوذ را برطرف کنند. البته حل تمامی مشکلات سیستمهای ماهوارهای کمی دشوار بهنظر میرسد؛ زیرا تجهیزات بسیار حساس و گرانقیمتی هستند که بیشتر اوقات به وسایل نقلیه یا ساختمانها اتصال دائمی دارند و دسترسی یا تعویض آنها دردسرساز است. در ادامهی کنفرانس هکرهای کلاه سیاه، اخبار بیشتری پیرامون آزمایشات این محقق منتشر خواهد شد، اگرچه بعضی از جزئیات بهدلیل مسائل اخلاقی بازگو نمیشوند.
چین پیشرفتهای زیادی در زمینهی استفاده از اتوبوسهای الکتریکی در ناوگان حملونقل عمومی خود داشته است و ۹۹ درصد این اتوبوسها در این کشور هستند.
چینیها هر پنج هفته حدود ۹۵۰۰ اتوبوس الکتریکی را به ناوگان حملومقل عمومی خود اضافه میکنند. این تعداد اتوبوس برابر با کل اتوبوسهای ناوگان حملونقل شهر لندن است. این آمارها توسط بخش مالی انرژیهای جدید در مجلهی بلومبرگ منتشر شده است.
کل اتوبوسهای موجود در جهان حدود ۳ میلیون دستگاه هستند و اکثر آنها با سوخت دیزلی یا CNG حرکت میکنند. در این میان تعداد اتوبوسهای برقی در جهان به ۳ میلیون دستگاه رسیده که ۹۹ درصد از آنها در کشورچین قرار دارند.
چین بیشترین جمعیت شهرنشین را در جهان دارد و آلودگی هوا یکی از مشکلات اصلی شهرهای آن است. بهعلاوه، این مشکل یکی از مهمترین چالشهای سیاسی این کشور نیز هست. در نتیجه مقامات دولتی برای موفقیت هرچه بیشتر باید حل این مشکل را در اولویتهای خود قرار دهند. از دید کلیتر نیز چین قصد دارد تا وابستگی خود به نفت را هرچه بیشتر کاهش دهد.
در نتیجهی تمامی برنامهها برای افزایش کیفیت آبوهوا، نیاز به اتوبوسهای الکتریکی بیش از همیشه شده است. در این میان دولت نیز به فعالان این بخش در خرید و بهکارگیری سیستمهای حملونقل حامی محیط زیست، یارانه پرداخت میکند. تا پایان سال ۲۰۱۶، یارانههای دولتی بهگونهای پرداخت شدند تا قیمت این نوع از اتوبوسها را به کمتر از قیمت اتوبوسهای دیزلی برسانند.
زیرساخت الکتریکی
بسیاری از شهرهای کشور چین بهتازگی ساخته شدهاند و در نتیجه، پیادهسازی زیرساختهای الکتریکی برای پیادهسازی ناوگان الکتریکی در این شهرها از ابتدا آسان است. در شهرهای بزرگ و پیشرفته سیاستمداران باید پیشنیازهای لازم برای جذب فناوریهای جدید را به کار بگیرند. برخی شهرهای بزرگ مانند شانگهای و شنژن بهطور کلی خرید اتوبوسهای سنتی را متوقف کرده و فقط اتوبوسهای برقی مدرن خریداری میکنند.
علاوهبر استفادهی داخلی، چین به فکر صادرات اتوبوسهای الکتریکی نیز هست. این کشور در حال حاضر نیز بیش از هر کشور دیگری در جهان اتوبوسهای الکتریکی تولید میکند. آنها با توجه به سیاستهای جاری در کشورهای دیگر جهان و تلاش برای کاهش آلودگی خودروها و بهبود کیفیت هوا، بهدنبال بازارهای جدید در این زمینه هستند.
در مقام مقایسه، اروپا و آمریکا هنوز راه زیادی در رسیدن به چین در این رقابت دارند. تنها ۱.۶ درصد از اتوبوسهای تمام شهرهای اروپا الکتریکی هستند. در آمریکا این آمار به ۰.۵ درصد میرسد. البته اقتصاد جهانی و سیاستگذاری در این بخش در حال تغییر است. آمارها نشان میدهد حملونقل ۲۳ درصد دیاکسید کربن موجود در هوای مرتبط باانرژی را به خود اختصاص داده است. خودروهای الکتریکی که هیچگونه آلودگی ندارند، بهعنوان بهترین راهحل در این زمینه شناخته شدهاند. علاوهبر آن، کاهش قیمت باتری این خودروها، جذابیت اقتصادی این وسایل نقلیه را نیز افزایش داده است.
در اکتبر سال ۲۰۱۷، ۱۳ شهرهایی از جمله پاریس، ونکور، میکزیکوسیتی و کیپتاون، تفاهمنامهای با نام C40 امضا کردند که طبق آن، از سال ۲۰۲۵ تنها اتوبوسهای الکتریکی خریداری میکنند. البته چالش اصلی در بهکارگیری این سیستم، قیمت بالای تامین اتوبوسهای الکتریکی نسبت به اتوبوسهای سنتی است. در نتیجه هزینههای اضافی را به بودجهی شهر تحمیل میکنند.
البته تحقیقات بلومبرگ نشان میدهد که اتوبوسهای الکتریکی (e-bus) هزینههای عملیاتی کمتری داشته و درنهایت براساس قیمت نگهداری ارزانتر از اتوبوسهای دیگر خواهند بود. در حال حاضر باتری یکچهارم قیمت اتوبوس را به خود اختصاص میدهد اما این بررسی نشان میدهد قیمت باتریها در چند سال آینده کاهش ۸ درصدی خواهد داشت.
آلودگی اتوبوسهای الکتریکی
شکی نیست که این نوع از اتوبوسها، هوای شهرها را تمیز کرده و تنفس آنها را آسان میکند. اما گسترش صنعت خودروهای الکتریکی، چالشهای خاص خود را دارد. معدنکاوری کبالت، مادهی موردنیاز برای ساخت باتری خودروهای الکتریکی، فرآیندی خطرناک بوده و با تولید آلاینده همراه است. بهعلاوه، آمارهای متعددی از بهکارگیری کودکان در این معادن منتشر شده که نگرانکننده است. نکتهی دیگر نیروی موردنیاز برای شارژ این خودروها است. برای تامین این نیروها نیز فرآیندهای انرژی پاک باید تدوین شود تا آلودگی در بخش تامین انرژی کاهش پیدا کند.
تبلت انعطافپذیر مایکروسافت یا سرفیس فون، یکی از پررمز و رازترین محصولات دنیای فناوری بهحساب میآید. در این مقاله به بررسی هرآنچه دربارهی آن میدانیم، میپردازیم.
نزدیک به یکسال پیش در اکتبر سال گذشته، وبسایت ویندوزسنترال برای نخستین بار جزئیاتی را از تبلت انعطافپذیر مایکروسافت با اسم رمز اندرومدا منتشر کرد. در گزارش این وبسایت آمده بود که این دستگاه مجهز به قابلیتهای جوهر دیجیتال و گوشی موبایل خواهد بود و در عین حال نسخهی تازهای از ویندوز را که برپایهی ویندوز کور اس (Core OS) ساخته شده است، اجرا خواهد کرد. از آن زمان تاکنون، اطلاعات بیشتری از منابع مختلفِ سرتاسر اینترنت دربارهی این دستگاه پررمز و راز مایکروسافت به بیرون درز کرده است. بنابراین، اکنون بد نیست نگاهی به تمام جزئیات منتشرشده دربارهی این دستگاه داشته باشیم. برای بررسی هرآنچه تاکنون از اندرومدا میدانیم، با زومیت همراه باشید.
اندرومدا چیست؟
پروژهی سرفیس اندرومدای مایکروسافت، هم برنامهای سختافزاری و هم نرمافزاری محسوب میشود. از نظر نرمافزاری، Microsoft در حال ساخت نسخهای تازه از ویندوز ۱۰ است که با هدف ارائهی این سیستمعامل در شاخهی جدیدی از دستگاههای موبایل طراحی خواهد شد. این نسخه از ویندوز ۱۰ با اسم رمز «اندرومدا» شناخته میشود و بخشی از اقدامات محرمانهی مایکروسافت در زمینهی پیشبرد ویندوز کور اس محسوب میشود. علاوهبر این، در حوزهی سختافزاری نیز ردموندیها در حال ساخت دستگاه اختصاصی خود بر پایهی اندرومدا هستند.
انتظار میرود که تلاش مایکروسافت در طراحی و توسعهی اندرومدا، «ورود مجدد» این شرکت به بازار موبایل باشد. با این حال براساس شایعات، مایکروسافت موقعیت دستگاه انعطافپذیر خود را بهعنوان یک گوشی هوشمند تثبیت نخواهد کرد. در عوض این شرکت درصدد شکلدهی به بازار کمحجم جدیدی برای سازمانها، مدارس و مشتریان حرفهای یا طراحان است. مایکروسافت پیش از این با سرفیس استودیو و نسخهی اولیهی سرفیس پرو کار مشابهی را انجام داد؛ بدین صورت که در رابطه با سرفیس پرو، دستهبندی جدیدی (تبلت هیبریدی) برای بازار ایجاد کرد که در آن زمان حجم کمی داشت و تقریبا هیچ دستگاه مشابهی با آن فرم فکتور در بازار یافت نمیشد.
سختافزار
براساس گزارش ویندوزسنترال، دستگاه اندرومدای مایکروسافت یک تبلت انعطافپذیر مبتنی بر پردازندهی آرمبهحساب میآید و از دو نمایشگر بهره میگیرد که بهوسیلهی یک سازوکار لولایی در مرکز دستگاه به یکدیگر متصل شدهاند. تعامل با این تبلت انعطافپذیر در اصل بر پایهی لمس قرار دارد؛ اما مایکروسافت بهمنظور یادداشتبرداری و تجارب مرتبط با جوهر دیجیتال، پشتیبانی از قلم را نیز برای این دستگاه درنظر گرفته است. گفته میشود که اندرومدا، یادآور مجلات جیبی با فرم فکتور انعطافپذیر است که به آن امکان میدهد همانند یک دفترچهی واقعی باز و بسته شود و درون جیب قرار گیرد.
تبلت انعطافپذیر مایکروسافت مجهز به قابلیتهای تلفنی است؛ بدین مفهوم که با استفاده از این دستگاه میتوان به برقراری تماس تلفنی و ارسال پیام متنی پرداخت. اندرومدا از پردازندهی اسنپدراگون بهعنوان قلب تپندهی خود بهره خواهد گرفت و احتمالا در دو نسخه با ظرفیت ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت حافظهی داخلی عرضه خواهد شد. بهگفتهی منابع، از آنجایی که اندرومدا یک دستگاه مبتنی بر پردازندهی آرم بهحساب میآید، با یک بار شارژ دستکم یک روز کامل دوام خواهد آورد. همچنین با توجه به اینکه این تبلت انعطافپذیر، ویندوز کور اس را اجرا خواهد کرد که نسخهای بهینهشده از ویندوز ۱۰ محسوب میشود، از عمر باتری خوبی برخوردار خواهد بود.
در یک ایمیل محرمانه که چندی پیش به بیرون درز کرد، اندرومدا در دستهی دستگاههای «جدید و نوآورانه» توصیف شد که مرز بین رایانش همراه و ثابت را از میان برمیدارد و با ارائهی یکپارچهی تجارب سختافزاری و نرمافزاری مبتکرانه و جدید، یک تجربهی رایانشی شخصی و فراگیر واقعی خلق میکند.
احتمال میرود که اندرومدا در نهایت تحت برند سرفیس، نام خانوادهی دستگاههای ردهبالای مایکروسافت که با هدف نمایش بهترین ویژگیهای ویندوز ۱۰ طراحی شدهاند، به بازار عرضه شود. آخرین شایعات تاکید کردهاند که مایکروسافت تاریخ عرضهی اندرومدا را عقب میاندازد تا وقت بیشتری برای بهبود نرمافزار و سختافزار این دستگاه در اختیار داشته باشد.
نرمافزار
سیستمعامل اندرومدا (Andromeda OS) نخستین نسخهای از ویندوز ۱۰ بهشمار میرود که در نتیجهی تلاشهای مایکروسافت در توسعهی ویندوز کور اس عرضه خواهد شد. این سیستمعامل مجهز به سیشل (CShell)، رابط کاربری تطبیقپذیر بعدی مایکروسافت خواهد بود که به پوسته امکان میدهد تا خود را با حالت منعطف یا بازشدهی دستگاه تنظیم کند. این پوستهی جدید بهصورت اختصاصی برای تجربههای دو نمایشگره در حال طراحی است و به پوستههای فعلی ویندوز شباهتی ندارد. سیشل، مبتنی بر ژستهای حرکتی است و بهنحوی طراحی شده که به پوسته امکان میدهد تا هنگام استفاده از یک اپلیکیشن، دست و پای کاربر را نگیرد.
علاوهبر این، مایکروسافت در حال ساخت یک تجربهی اختصاصی دفترچهمحور است که در هنگام استفاده از دستگاه در هر دو نمایشگر گسترده میشود و از یکپارچگی واننوت وویندوز اینک بهره میگیرد. بهگفتهی منابع ویندوزسنترال، مایکروسافت همچنین بهدنبال پیادهسازی همان فناوری مشارکتی موجود در اپلیکیشن مایکروسافت وایتبورد است که به افراد مختلف امکان میدهد بههمراه یکدیگر اقدام به نوشتن روی یک دفترچهی مشابه کنند. دیگر اپلیکیشنها نیز احتمالا قادر خواهند بود محتویات کوچک و موارد دیگر را بهمنظور نگهداری یا حاشیهنویسی بهصورت مستقیم به درون دفترچه وارد کنند. اندرومدا همچنین از قابلیت چندوظیفگی برخوردار خواهد بود و کاربران میتوانند با بهرهگیری از نمایشگر دوگانهی دستگاه به اجرای اپلیکیشنها در کنار یکدیگر بپردازند.
علاوهبر این، مایکروسافت در حال کار روی یک حالت پیوسته (Continuum) است که هنگام اتصال به نمایشگر بزرگ یا قرارگیری روی پایه (داک) تجربهی آشنای دسکتاپ را ارائه خواهد داد. این حالت پیوسته که از سیشل قدرت میگیرد، به اپلیکیشنهای دریافتشده از مایکروسافت استور امکان خواهد داد تا در یک حالت پنجرهای و بههمراه دیگر بهبودهای موردنیاز محیط دسکتاپ اجرا شوند.
مایکروسافت در اسناد داخلی خود از این حالت بهبودیافتهی پیوسته با عنوان «حالت بهرهوری» یاد میکند. این ویژگی، همان قابلیتی است که هنگام اتصال به نمایشگر بزرگ میتواند دستگاه جیبی کاربر را به یک کامپیوتر شخصی کامل تبدیل کند. مایکروسافت واقعا قصد دارد که ایدهی قدیمی کامپیوترهای جیبی (Pocket PC) را در قالب اندرومدا بازگرداند؛ اما این بار آن را به نحو درست انجام دهد.
قیمت و تاریخ عرضه
منابع ویندوزسنترال خاطرنشان کردهاند که اندرومدا یک دستگاه پیشرفته و ردهبالا خواهد بود و از قیمت آن نیز میتوان به این موضوع پی برد. در حال حاضر، هیچ جزئیاتی دربارهی قیمت در دست نیست؛ اما گفته میشود که این دستگاه در حدود ۱۰۰۰ دلار یا حتی بیشتر قیمت خواهد داشت. در رابطه با تاریخ عرضه، در ابتدا گفته میشد که اکتبر سال جاری میلادی بهعنوان تاریخ معرفی اندرومدا تعیین شده است. با این حال، منابع ویندوزسنترال اکنون تاکید میکنند که مایکروسافت بهدلیل ناتوانی در رساندن بهموقع سیستمعامل به سطح استاندارد، رونمایی از تبلت تاشو خود را تا سال ۲۰۱۹ به تعویق انداخته است. در نتیجه، این تاخیر وقت بیشتری به مایکروسافت میدهد تا سیستمعامل خود را به تکامل برساند و بهبودهای لازم در بخش سختافزار را نیز اعمال کند.
هنوز تا عرضهی اندرومدا زمان زیادی باقی مانده است و برای اطلاع بیشتر از جزئیات این محصول باید در انتظار اطلاعات بیشتری که در ماههای آینده منتشر خواهد شد، بمانیم. نظر شما کاربران زومیت چیست؟ چه انتظاری از دستگاه تاشو ردموندیها دارید؟
.: Weblog Themes By Pichak :.