این روزها تب تیونینگ بسیار بالا رفته است و علاقهمندان به خودرو از اتومبیلهای دوج گرفته تا سوبارو و تویوتا، همگی به فکر تقویت و افزایش قدرت پیشرانههای خود هستند. اما در این میان برخی از خودروها هستند که تواناییهای بیشتریدر ارتقا دادن دارند و وقت گذاشتن برای تیونینگ و ارتقا توان آنها ارزش بیشتری در مقایسه با سایر خودروها دارند. به همین خاطر در این مطلب هشت خودرویی را معرفی خواهیم کرد که گزینههایی بسیار خوب برای تقویت پیشرانه هستند و ضمن اینکه این خودروها در صورت ارتقا یافتن به مشکل چندانی بر نمیخورند و همچنان همانند قبل برایتان کار خواهند کرد.
در این لیست از دوج گرفته تا فورد و فیات حضور دارند و حتی خودروهایی در کلاسهای مختلف هستند. برای مثال خودروهای کوپه، سدان و حتی کراساوورها نیز در این لیست موجود هستند و این نشان میدهد که قابلیت تیونیگ خودروها چندان ارتباطی با کلاس آنها ندارند. پس در ادامه با زومیت همراه باشید.
دوج دارت SRT
تولید دوج دارت در سال ۲۰۱۶ متوقف شد. با این وجود اما مدل SRT این خودرو یکی از خودروهایی است که مشخصات حضور در لیست ما را دارد. اولین نکتهی مثبت این است که در حال حاضر میتوانید یک نسخه از آن را با قیمتی کمتر از ۱۰ هزار دلار خریداری کنید. دوج دارت در صورت استاندارد مجهز به یک پیشرانهی ۲.۴ لیتری است که میتواند ۱۸۱ اسب بخار قدرت تولید کند اما با پرداخت ۴ هزار ۴۹۲ دلار میتوانید یک پکیج توربوشارژر رود ریس را خریداری کنید که در صورت نصب این پکیج توبوشارژر روی پیشرانهی این خودرو قدرت تولیدی آن به ۲۹۰ اسب بخار و گشتاور آن به ۳۸۶ نیوتون متر خواهد رسید. بنابراین با نصب این کیت توربو شارژر قدرت این خودرو به اندازهی خودروهایی که دارای پیشرانهی شش سیلندر هستند میرسد. البته پیشنهاد میکنیم تا در کنار چنین کاری ترمزهای خودرو را تقویت کنید و برای بهبود هندلینگ آن نیز میتوانید از کمک فنرهای اسپرت استفاده کنید تا این خودرو تبدیل به یک SRT واقعی شود.
فیات 500X آبارت
فیات 500X یک خودروی کراساوور کوچک است که قیمت متوسط آن به ۱۲ هزار دلار میرسد و البته با پرداخت چنین مبلغی میتوانید نسخهی اسپرت این خودرو را که با نام آبارت شناخته میشود را خریداری کنید. فیات 500X از پیشرانهی ۲.۴ لیتری خطی بهره میبرد که این پیشرانه با پیشرانهی مورد استفاده در دوج دارت یکسان است. همین کیت توربو شارژر رود ریس که برروی دوج دارت قابل نصب بود بر روی این خودرو نیز قابل نصب است. البته فیات 500X محدودیتهایی هم در خصوص افزایش قدرت پیشرانه دارد و نمیتوانید این قدرت را بیش از اندازه افزایش دهید چون در این راه به مانعی به نام جعبه دنده بر خواهید خورد. فیات 500X از یک جعبه دندهی ۹ سرعتهی خودکار ساخت ZF برخوردار است که این جعبه دنده حداکثر میتواند گشتاور ورودی ۴۷۴ نیوتون متر را تحمل کند و به همین خاطر در هنگام تیونینگ این خودرو باید دقت کنید که گشتاور تولیدی توسط پیشرانه از ۴۷۴ نیوتون متر بیشتر نشود.
فورد اکو اسپرت راپتور
این خودرو نیز یک کراساوور کوچک است که البته دیدن نشان راپتور بر روی آن میتواند کمی عجیب باشد چون فورد معمولا نام راپتور را بر روی خودروهای بسیار قدرتمند خود میگذارد. با این وجود اما این کراساوور کوچک نیز تواناییهای خوبی برای ارتقا دادن دارد. متوسط قیمت این خودرو بر اساس تخمینها در حدود ۲۱ هزار دلار است و حتی میتوانید نسخهی پایه آن را که با نام فورد اکو اسپرت راپتور S شناخته میشود را خریداری کنید. البته این خودرو در بخش پیشرانه چندان قابلیت ارتقا ندارد اما میتوانید قطعا ظاهری و سیستم تعلیق آن را به خوبی ارتقا دهید. برای مثال برای این خودرو رینگهای ۱۷ اینچی خاص موجود هستند و همچنین میتوانید با نصب یک سیستم تعلیق آفرودی بر روی آن ارتفاع این خودرو را ۰.۷ اینچ افزایش دهید تا به این ترتیب ارتفاع این کراساوور افزایش یابدو قطعات دیگری هم که برای ارتقا این کراساوور در بازار موجود هستند شامل جلو پنجرهی اسپرت و کاور روی لاستیک زاپاس میشوند. این قطعات همگی ساخت شرکت استورم هستند و بر روی آنها نام استورم به چشم میخورد. به این ترتیب با پیاده شدن کیت کامل استورم بر روی فورد اکو اسپرت، شاهد یک کراساوور کوچک با ظاهری اسپرت و خشن خواهیم بود.
هوندا CRZ SI
هوندا CRZ نیز همانند دوج دارت از سال ۲۰۱۶ به بعد تولید نمیشود اما با این وجود این یکی دیگر از بهترین گزینهها برای ارتقا است. در حال حاضر میتوانید مدل ۲۰۱۳ این خودرو را با قیمتی در حدود ۹ هزار دلار خریداری کنید که مبلغ بسیار خوبی برای این خودرو محسوب میشود. یک کیت سوپر شارژر HPD برای این خودرو به قیمت ///// موجود است که میتواند قدرت پیشرانه را تا ۱۹۷ اسب بخار و گشتاور آن را تا ۲۳۸ نیوتون متر افزایش دهد. دیگر محصولات HPD برای این خودرو شامل دیفیوزر عقب به قیمت ۴۰۰ دلار، سیستم اگزوز اسپرت به قیمت ۱۴۰۰ دلار و سیستم کلاچ اسپرت به قیمت ۶۴۰ دلار است.
جیپ رانگلر هلکت
پیشرانهی هلکت دوج با قیمت ۷۰۷ اسب بخاری خود یکی از قویترین پیشرانههایی است که در بازار موجود استو نصب این پیشرانه بر روی جیپ رانگلر JK میتواند ایدهی بسیار جالبی باشد و این خودروی SUV را تبدیل به یکی از قدرتمندترین و تواناترین SUV های موجود در بازار کند. در حال حاضر میتوانید در بازار آمریکا یک جیپ رانگلر JK مدل ۲۰۰۸ را با قیمتی در حدود ۱۳ هزار دلار خریداری کنید. پیشرانهی هلکت نیز دارای قیمت ۱۹ هزار و ۳۵۰ دلار است و میتوان با خرید این پیشرانه و نصب آن روی جیپ رانگلر یک جیپ رانگلر هلکت داشت. برای انجام این کار نیز میتوانید به یک شرکت تیونینگ با نام داکوتا کاستومز که مقر آن در ایالت داکوتای جنوبی است مراجعه کنید. داکوتا کاستومز تمامی این تغییرات را بر روی جیپ شما انجام میدهد و کل پروژه برای شما تنها ۵۶ هزار دلار تمام خواهد شد.
لکسوس IS F
لکسوس IS F نیز همانند برخی از خودروهای لیست ما دیگر تولید نمیشود و تولید این مدل نیز از سال ۲۰۱۴ متوقف شده است. البته شایعاتی وجود دارد که احتمالا لکسوس برای سال ۲۰۲۰ مدل جدیدی از این خودرو با ۴۰۰ اسب بخار قدرت را معرفی کند که البته فعلا خبری رسمی در این خصوص وجود ندارد. با این وجود اما لکسوس IS F نیز یک گزینهی بسیار خوب برای ارتقا محسوب میشود. در حال حاضر میتوانید یک لکسوس IS350 مدل ۲۰۱۵ را به قیمتی در حدود ۲۹ هزار دلار در بازار آمریکا خریداری کنید و حتی میتوانید خودروهایی با کارکرد بالاتری از این خودرو را با قیمتی کمتر از ۲۲ هزار دلار نیز خریداری کنید. حال با پرداخت ۳ هزار و ۱۰۰ دلار میتوانید یک کیت تقویت RR Racing را برای این خودرو خریداری کنید که نصب این کیت بر روی پیشرانهی IS 350 میتواند قدرت آن را تا 354 اسب بخار افزایش دهد که از این نظر آن را در حد لکسوس IS F قرار میدهد. اگر بخواهید ظاهر لکسوس IS 350 شما نیز شبیه لکسوس IS F شود میتوانید رینگهای RC F لکسوس را با قیمت کمتر از
۴۰۰ دلار از ebay خریداری کنید. سایر قطعات ظاهری F-sport لکسوس نیز شامل نشان فیبر کربنی لکسوس، کمک فنرها و برخی قطعات ظاهری دیگر نیز به راحتی در بازار قابل خریداری هستند و به این ترتیب میتوانید لکسوس IS 350 خود را تبدیل به یک لکسوس IS F واقعی کنید.
نیسان ماکسیما نیسمو
برای کسانی که به فکر خرید یک خودروی سدان قدرتمند هستند شاید هیچ وقت نیسیان ماکسیما گزینهی اول نباشد با این وجود اما باید بدانید که این خودرو یکی از بهترین سدانهای اسپرت در بازار است. د رحال حاضر میتوانید با قیمتی در حدود ۲۱ هزار دلار یک نیسام ماکسیمای دست دو با شرایط خوب خریداری کنید. نیسان ماکسیما این توانایی را دارد تا با استفاده از ورودی هوای اسپرت، سیستم اگزوز اسپرت و برنامه ریزی مجدد واحد کنترل موتور (ECU)، افزایش قدرت قابل توجهی را تجربه کند و میتوانید به راحتی و با هزینهی کمی قدرت این خودرو را تا بیش از ۳۰۰ اسب بخار افزایش دهید.
سوبارو XV کراس ترک STI
سوبارو XV کراس ترک یکی از کراساوورهای زیبا و جذاب موجود در بازار است و مدل STI آن را میتوانید با قیمت کمتر از ۱۵ هزار دلار در بازار ایالات متحده خریداری کنید. اما کسانی هم که موفق به خرید نسخهی STI این خودرو نشدهاند میتوانند با هزینهی کمی خودروی خود را تبدیل به نسخهی STI کنند. برای اینکار شما میتوانید به فروشگاه ورمونت اسپرت کار مراجعه کنید و رینگهای ۱۷ اینچی اسپرت، ترمزهای STI و چراغهای STI را خریداری کنید. ضمن اینکه در این فروشگاه کیت توربوشارژر WRX برای این خودرو موجود است که با نصب آن میتوانید این خودروی کراساور کوچک را تبدیل به یک کراساوور تمام عیار کنید.
فروش اولین گوشی هوشمند اندرویدی یک دهه پیش شروع شد؛ استراتژی گوگل برای اندروید این بود که امکان استفادهی مجانی از این سیستم عامل موبایل برای تمام تولیدکنندگان فراهم باشد. در عوض، اهالی مانتن ویو میتوانستند اپلیکیشنهای خود را از طریق این سیستم عامل منتشر کنند و در عصر موبایل، کسب و کار تبلیغات خود را بیش از پیش گسترش دهند. اما اکنون، شاید زمان تغییر این الگوی تجاری فرا رسیده است.
روز چهارشنبه، کمیسیون اروپا گوگل را به دلیل سوءاستفاده از جایگاهش در دنیای موبایل گناهکار دانست و این شرکت را به پرداخت جریمهای ۵ میلیارد دلاری محکوم کرد. در عین حال، طبق خواستهی کمیسیون اروپا، غول دنیای جستجو موظف شده است تا قراردادهای خود با دهها شرکت مختلف را بازنویسی کند. بر اساس دستور این کمیسیون، در صورتی که ابزارهایی مانند گوشیهای هوشمند با فروشگاه اپلیکیشنهای گوگل (Google Play Store) ارائه میشوند، اهالی مانتنویو نمیتواند تولید کنندگان را وادار کند تا محصولات خود را با اپلیکیشن جستجوی گوگل و مرورگر کروم عرضه کنند.
اتهامات کمیسیون اروپا علیه گوگل، در رابطه با سیاستهای انحصارگرایانه، دو سال پیش مطرح شدهاند و این شرکت آمریکایی از آن زمان تاکنون این اتهامات را رد کرده است؛ در حال حاضر نیز گوگل اعلام کرده که در زمینهی تصمیمات گرفته شده توسط کمیسیون اروپا تقاضای تجدید نظر خواهد کرد. گوگل ادعا میکند که سیستم عامل مجانی این شرکت، موجب افزایش رقابت میان سازندگان ابزارهای همراه و کاهش قیمت این ابزارها شده است. اهالی مانتنویو معتقد هستند که الزام به نصب اپلیکیشنهای گوگل روی دستگاههای اندرویدی، امکان رقابت را از اپلیکیشنهای رقیب سلب نمیکند؛ چرا که تولید کنندگان، به طور معمول، اپلیکیشنهای مشابه اپلیکیشنهای گوگل را روی ابزارهای خود نصب میکنند. از طرف دیگر، امکان نصب اپلیکیشنهای مختلف برای کاربران فراهم شده است. ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل در این رابطه میگوید:
تصمیم امروز [کمیسیون اروپا] الگوی تجاری اندروید را هدف قرار داده است. الگویی که موجب فراهم شدن انتخابهای بیشتر برای همه شده است؛ نه انتخابهای کمتر.
اروپاییها ۹۰ روز به گوگل فرصت دادهاند تا تغییراتی را در الگوی تجاری خود ایجاد کند؛ تغییراتی که میتوانند دنیای موبایل را زیر و رو کنند. انجام این تغییرات میتواند چالش بزرگی برای اهالی مانتنویو باشد. بر هیچکس پوشیده نیست که گوگل یکی از ابرقدرتهای دنیای موبایل است؛ موسسهی تحقیقاتی eMarketer پیشبینی میکند که این ابرقدرت در سال حاضر ۶۰ میلیارد دلار از تبلیغات در پلتفرم موبایل خود به جیب خواهد زد. بر اساس پیشبینیهای موسسهی مالی Standard & Poor، این مبلغ ۴۰ درصد از درآمد پیشبینی شدهی ۱۳۶ میلیارد دلاری گوگل در سال ۲۰۱۸ است.
اما سلطهی گوگل بر دنیای اندروید حاصل یک معاملهی پایاپای و ساده است؛ در ازای امکان استفادهی مجانی از اندروید، تولیدکنندگان موظف میشوند تا محصولات خود را با سرویسهای مختلف گوگل از جمله جستجو، یوتیوب، جیمیل و نقشههای گوگل ارائه کنند. استفاده از سرویسهای گوگل به اهالی مانتنویو اجازه میدهد تا دادههای مختلفی را از طریق همین سرویسها جمعآوری کنند؛ دادههایی که جهت برنامهریزیهای هدفمند تبلیغاتی مورد استفاده قرار میگیرند.
طبق اعلام کمیسیون اروپا، ملزم ساختن تولید گنندگان جهت استفاده از موتور جستجو و مرورگر گوگل در محصولاتشان موجب کاهش رقابت میشود؛ این کمیسیون معتقد است:
[از پیش نصب شدن اپلیکیشن جستجو و مرورگر گوگل] انگیزهی تولید کنندگان برای ارائهی اپلیکیشهای جستجو و مرورگرهایِ رقیب در محصولاتشان را کاهش داده است. همچنین، این مسئله موجب کاهش انگیزهی کاربران برای نصب چنین اپلیکیشنهایی شده است.
کمیسیون اروپا متوجه شده است که این مسئله «توانایی رقبا برای رقابت موثر با گوگل را کاهش داده است».
در نتیجهی تصمیمات اتخاذ شده توسط این سازمان اروپایی، گوگل باید شرایط جدیدی را برای تولیدکنندگان و اپراتورهای مخابراتی فراهم کند تا آزادی بیشتری جهت نصب اپلیکیشنهای خود در ابزارهای اندرویدی داشته باشند. همچنین، احتمالا امکان عقد قرارداد با رقبای گوگل نیز برای تولیدکنندگان و اپراتورهای مخابراتی فراهم خواهد شد؛ چنین شرکتهایی حتی ممکن است بتوانند برای ارائهی محصولاتشان با سرویسهای گوگل، مبلغی نیز از غول دنیای جستجو مطالبه کنند.
مارک میهینی از موسسهی RBC Capital Marketers پیش از اعلام تصمیم کمیسیون اروپا گفته بود:
این [تغییرات] به تولیدکنندگان گوشیهای همراه و اپراتورها این فرصت را خواهد داد تا جهت دریافت پول از گوگل دست بالا را داشته باشند.
حکم صادر شده توسط کمیسیون اروپا، گوگل را وادار میکند تا به تولیدکنندگان اجازه دهد سیستمعاملهای اختصاصی خود را برپایهی نسخهی متنباز اندروید ایجاد کنند. در چنین حالتی، کار گوگل برای ارائهی نسخهای واحد و استاندارد از اندروید، با توانایی اجرای تمام اپلیکیشنهای اندرویدی، سخت خواهد شد. در حال حاضر، هر تولیدکنندهای میتواند از سیستمعامل اندروید، بدون اپلیکیشنهای گوگل، در محصولات خود استفاده کند؛ اما برای استفاده از فروشگاه اپلیکیشنهای گوگل که هزاران برنامه را در خود جای داده است، این شرکتها ملزم به امضای قراردادی با گوگل هستند که «موافقتنامهی پخش اپلیکیشنهای همراه» نامیده میشود.
گوگل این تفاهمنامهها را بهصورت عمومی منتشر نمیکند؛ اما در جریان درگیری حقوقی میان مانتنویوو و اوراکل در سال ۲۰۱۲، دو مورد از این تفاهمنامهها بهعنوان مدرک ارائه شده بودند. بر اساس مفاد موجود در این تفاهمنامه، تعدادی از اپلیکیشنهای گوگل بایستی بهصورت پیشفرض روی ابزارهای هوشمند نصب شوند. علاوه بر این، تولیدکنندگان ملزم خواهند بود تا از موتور جستجوی گوگل به عنوان موتور جستجوی پیشفرض استفاده کنند و دو گزینهی جستجو و فروشگاه اپلیکیشنها را در کنار صفحهی اصلی (Home Screen) قرار دهند. بر اساس این قرارداد، دیگر سرویسهای گوگل نیز تنها باید با یک سوایپ از صفحهی اصلی قابل دسترسی باشند. در عین حال، یکی از سخنگویان گوگل ادعا کرده که در حال حاضر این تفاهمنامه شرکتها را ملزم نمیکند تا موتور جستجوی گوگل به عنوان موتور جستجوی پیشفرض استفاده کنند.
اثرات تغییرات خواسته شده از سوی کمیسیون اروپا، توانایی گوگل در ارائهی تبلیغات هدفمند و سودآوری آنها را به خطر میاندازد. دو اپلیکیشنی که هدف تصمیمات اتحادیهی اروپا قرار گرفتهاند موتور جستجوی گوگل و مرورگر کروم هستند؛ دو محصولی که در بین کاربران از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. به عقیدهی تارون پاتاک، یکی از اعضای موسسهی تحقیقاتی Counterpoint، حتی اگر این اپلیکیشنها روی ابزارها نصب نشده باشند؛ احتمالا کاربران آنها را از فروشگاه اپلیکیشنها دریافت کرده و نصب میکنند.
امروزه گوشیهای اندرویدی با ۱۱ اپلیکیشن ساخت گوگل ارائه میشوند که هرکدام به گونهای به سودآوری این شرکت کمک میکنند. سرویس یوتیوب تبلیغات را به کاربران نشان میدهد، گوگل درایو هم فضای ذخیرهسازی ۱۰۰ گیگابایتی را با هزینهی۲ دلار در ماه در اختیار کاربران قرار میدهد. در ماه می نیز گوگل از کابران دعوت به عمل آوردهبود تا آلبومهای عکس ویژهی روز مادر را از طریق اپلیکیشن تصاویر گوگل (Google Photos) خریداری کنند.
به گفتهی آقای میهینی از موسسهی RBC، حتی اگر شرکتهای سازندهی ابزارهای همراه این موقعیت را پیدا کنند تا برای ارائهی سرویسهای گوگل در محصولاتشان مبلغی را از غول دنیای جستجو مطالبه کنند؛ همچنان اهرمهای دیگری در اختیار مدیران گوگل خواهد بود. یکی از این اهرمها دریافت هزینه برای استفاده از اندروید خواهد بود؛ حقیقت این است که در دنیای سیستمعاملهای موبایل، دست تولیدکنندگان برای انتخاب گزینههای مناسب چندان باز نیست.
به گفتهی سامیت آگاروال، یکی از رؤسای پیشین بخش مدیریت محصولات موبایل گوگل، این شرکت در دههی گذشته سخت تلاش میکرد تا به یکی از بازیگران عرصهی موبایل تبدیل شود. رؤسای گوگل معتقد بودند که اگر مجبوبترین سیستمعامل موبایل به آنها تعلق داشته باشد، آیندهی دنیای رایانهها در اختیار آنها خواهد بود. آقای آگاروال میگوید:
مالیکت این سیستمعامل، به منزلهی مالکیت سرنوشت ما بود.
در سال ۲۰۰۵، گوگل ۵۰ میلیون دلار برای تصاحب اندروید پرداخت کرد؛ در آن زمان، اندروید استارتاپ کوچکی بود برای ساخت سیستمعاملی سازگار با ابزارهای لمسی قابل حمل. برنامهی اولیهی تیم اندروید این بود که هستهی سیستمعامل را به صورت مجانی در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند و برای ویژگیهای اضافه مبالغی را از تولیدکنندگان دریافت کنند.
به گفتهی نیک سیرز، یکی از موسسان اولیهی استارتاپ اندروید، با شروع مذاکره با مدیران اجرایی گوگل برای تصاحب اندروید، این برنامهها فراموش شدند. مدیران گوگل ایدهی جدیدی را پیشروی موسسان اندروید قرار دادند. بر اساس ایدهی گوگل، با استفاده از یک الگوی اقتصادی جدید، امکان ارائهی مجانی اندروید برای تمام تولیدکنندگان وجود داشت.
HTC Dream؛ اولین گوشی اندرویدی
مسئولان گوگل، بهجای دریافت هزینه برای ویژگیهای اضافهی اندروید، راهحل متفاوتی در سر داشتند. آنها پیشبینی میکردند که میلیونها نفر از طریق گوشیهای اندرویدی خود به جستجو در اینترنت و تماشای ویدئو خواهند پرداخت؛ گوگل میتوانست دادههایی را از این افراد جمعآوری کند و تبلیغات مرتبط را برای آنها به نمایش بگذارد. هرچند که یکی از سخنگویان گوگل از اظهار نظر در رابطه با ماهیت مطالب مورد بحث میان تیم اندروید و گوگل خودداری کرد.
اولین گوشی اندرویدی، که محصول HTC بود، در سال ۲۰۰۸ پا به عرصهی حیات گذاشت. تنها دو سال بعد، فروش محصولات اندرویدی از فروش آیفونهای اپل پیشی گرفت. دهها تولید کنندهی مختلف به استفاده از اندروید روی آوردند؛ به این امید که بتوانند آیفونهای اپل را از گردونهی رقابت حذف کنند.
بخش پژوهش هوش مصنوعی فیسبوک در حال برنامهریزی برای افزایش پژوهشها در دفاتر و آزمایشگاههای خود در سراسر جهان است. به گفتهی یان لیکان، رئیس بخش پژوهش AI، تعداد زیادی از این برنامهها در حمایت از برنامههای رباتیک شکل گرفته که در ماههای اخیر آغاز شدهاند. او اضافه میکند:
رباتیک در این شعبهها در حال توسعه است: منلو پارک، مونترآل، جولو پینائو که در زمینهی رباتیک در پیتسبورگ بسیار فعال بوده است، و تا اندازهای در نیویورک. البته به این معنی نیست که این فعالیتها در آینده در پاریس و سیاتل ادامه پیدا نمیکنند.
افزایش پژوهشهای رباتیک فیسبوک چند دلیل دارد برای مثال میتوان به وجود پژوهشگرهای بااستعداد در این زمینه و همینطور تمایل به حل وظایف چالشبرانگیز مثل آموزش استدلال منطقی به ماشینها اشاره کرد.
مسائلی در رباتیک مطرح میشوند که در دامنههای کاربردی دیگر وجود ندارند و پژوهشگران با مسائلی واقعی سروکار دارند. این دلیل علاقهی اصلی پژوهشگرها به این زمینه است. بنابراین به عقیدهی لیکان اگر فیسبوک روی رباتیک کار نکند، خود را از دسترسی به پژوهشگرهای بااستعدادی که هدف کار روی این موضوع را دارند، محروم کرده است.
یک دلیل دیگر حرکت فیسبوک به سمت پژوهشهای بیشتر رباتیک نقش فزایندهی رباتها در زندگی آیندهی انسانها است. این نقش میتواند در زمینههای صنعتی مثل مراکز دادهای فیسبوک (در حال حاضر هم فیسبوک برای این بخش از روبات استفاده میکند) و در زمینههای اجتماعی مثل محیط کار یا خانه افزایش پیدا کند. به گفتهی لیکان:
نقش ما در آزمایشگاه پژوهشی، پیشبینی گرایشها و تغییرات فناوری است و واضح است که در مسیرمان با رباتیک روبهرو خواهیم شد. پیشرفت پژوهشهای رباتیک در چند سال آینده سریعتر و نسبت به گذشته فراگیرتر خواهد شد. رباتیک جامعه را متحول خواهد کرد و فیسبوک باید برای این تغییر آماده باشد و تخصص لازم را بهدست بیاورد (حداقل برای ارتباط افراد با یکدیگر).
استخدامهای جدید این شرکت به شرح ذیل هستند:
- جسیکا هودگینز، استاد دانشگاه کارنیگ ملون رهبری آزمایشگاه پیتسبورگ فیسبوک را برعهده خواهد داشت. وی سابق بر این، سرپرست پژوهشهای دیزنی بود و در زمینهی انیمیشن و رباتیک تخصص دارد.
- پروفسور جیتندرا مالک، استاد دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، رهبری آزمایشگاه AI فیسبوک را در شعبه منلوپارک کالیفرنیا برعهده دارد. مالک در زمینهی بینایی کامپیوتر تخصص دارد و با دانشجویان دکترا کار خواهد کرد.
- آندرا ولالدی، استادیار دانشگاه آکسفورد که بر یادگیری بدون نظارت کار خواهد کرد به دفاتر فیسبوک در لندن ملحق میشود. فیسبوک قبلا اعلام کرده بود که از استارتاپ درک زبان طبیعی Bloomsbury AI استفاده میکند و برای گردآوردن تیم در دفاتر لندن برنامههای خود را به اشتراک میگذارد.
- پروفسور لوک زتلمویر، استاد دانشگاه واشنگتن، درک چندزبانی طبیعی را در آزمایشگاه جدید AI فیسبوک در سیاتل ارائه خواهد کرد.
علاوه بر آزمایشگاههای جدیدی که اخیرا افتتاح شدهاند، عملیات پژوهشی FAIR در زمینهی هوش مصنوعی در مونترآل، نیویورک و پاریس فعال شده است.
هر کدام از پژوهشهای جدید به بخش پژوهشهای فیسبوک در زمینهی AI و همینطور دانشگاه مبدا مرتبط هستند. البته فیسبوک به عنوان یک شبکهی اجتماعی شناختهشده است؛ اما بخش پژوهش AI فیسبوک که توسط لیکان و به دستور مارک زاکربرگ در ۲۰۱۳ تأسیس شد، در زمینههای مختلف به پژوهشهای اکتشافی میپردازد.فیسبوک از سال گذشته مانند دیگر غولهای فناوری به افتتاح آزمایشگاههای هوش مصنوعی و استفاده از استعدادهای پژوهشی روی آورده است.
برای مثال از ماه دسامبر، Google Ai آزمایشگاههایی را در چین، فرانسه و غنا افتتاح کرده است؛سامسونگ هم برای افتتاح آزمایشگاههایی در کمبریج، مسکو و تورنتو برنامهریزی میکند وNvidia قصد دارد در هفتههای آینده آزمایشگاههایی را در تورنتو و سیاتل افتتاح کند. لیکان میگوید:
امروزه AI به مرکزی برای عملیات شرکتهای مشابه تبدیل شده است و نقش مدیریتی به ما میگوید که باید سریعتر از گذشته اقدام کنیم و اگر بهاندازهی کافی سریع نیستیم باید نیروی بیشتری را استخدام کنیم.
نتایج این پژوهش در حوزههایی مثل تشخیص اشیا یا ترجمهی متون میتواند با سرعت بالاتری به محصولات فیسبوک تبدیل شود درحالیکه ممکن است نتایج دیگر پژوهش تا چند سال آینده هم پیادهسازی نشوند. بخش پژوهشهای Facebook AI که در سال ۲۰۱۳ تأسیس شد، امروزه از ۱۷۰ پژوهشگر استفاده میکند و بیش از نیمی از پژوهشگرهای فیسبوک در این گروه قرار دارند.
باوجود استخدام و ظهور استعدادهای بیشتر در سراسر جهان، نیاز به با استعدادترین پژوهشگرها از زمان تأسیس Facebook AI Research در سال ۲۰۱۳ افزایش یافته است. فیسبوک برای یافتن استعدادهای بیشتر در زمینهی AI در تلاش است پروژههای خود را خارج از حوزهی فعالیتهای آزمایشگاهی توسعه دهد تا بهاینترتیب تعادلی بین بهکارگیری استعدادها و برآورده ساختن تقاضا برای توسعهی نوآوریهای هوش مصنوعی برقرار کرده و از زوال این نوآوری جلوگیری کند. به گفتهی لیکان:
دلیل ادامهی این پروژهها حفظ این نوآوری است، بنابراین اگر با توسعهی موقعیتهای پروژه به این نوآوری لطمه بزنیم چه دلیلی برای انجام این کار وجود دارد؟
هکرها میتوانند با دزدیدن شمارهی تلفن افراد و اختصاص مجدد آن به سیم کارتی دیگر، نسبت به تغییر گذرواژهها اقدام کنند و اینستاگرام کاربران و دیگر حسابهای آنها را از این طریق بهسرقت ببرند. همانطور که وبسایت Motherboard در مقالهی اخیر خود اشاره کرد، حسابهای کاربری اینستاگرام بیش از همه در مقابل نفوذ هکرها آسیبپذیر هستند؛ زیرا اپلیکیشن این شبکهی اجتماعی احراز هویت دو مرحلهای را تنها از طریق پیام کوتاه (SMS) امکانپذیر کرده است و برای انجام این کار، کد ورود یا کد تغییر گذرواژه را در قالب پیامی متنی برای کاربر ارسال میکند.
اما اکنون اینستاگرام تایید کرده که در حال ساخت سیستم احراز هویت غیر مبتنی بر پیام کوتاه است که از قابلیت سازگاری با اپلیکیشنهای امنیتی همچون Google Authenticator و Duo نیز بهره میگیرد. سیستم تازهی اینستاگرام بدین منظور کد ویژهای را ایجاد میکند که کاربران برای ورود به حساب خود به آن نیاز خواهند داشت. ساخت این کد روی دستگاهی دیگر امکانپذیر نخواهد بود و در نتیجه هکرها با دزدیدن شمارهی تلفن افراد و قرار دادن آن روی سیم کارت خود، قادر به نفوذ به حساب کاربری نخواهند بود.
اینستاگرام تا سال ۲۰۱۶ و هنگامی که صاحب ۴۰۰ میلیون کاربر بود، از هیچ نوع روش احراز هویت دو مرحلهای بهره نمیبرد. در فوریهی ۲۰۱۶، اینستاگرام سرانجام سیستم سادهی احراز هویت دو مرحلهای را مبتنی بر پیام کوتاه منتشر کرد. اما از آن زمان تاکنون، انتقال شمارهی سیمکارتها به مشکلی بسیار رایج تبدیل شد. بدین صورت که هکرها معمولا اقدام به تماس با اپراتور موبایل فرد هدف میکنند و با بهرهگیری از روشهای مهندسی اجتماعی، اپراتور را قانع میکنند که مالک شمارهی تلفن هستند یا به آنها رشوه میدهند و سپس آن شماره را به سیم کارتی که در دست دارند، منتقل میکنند. آنها در نهایت میتوانند تصاویر خصوصی افراد را به سرقت ببرند، کیف پول ارزهای دیجیتال آنها را خالی کنند یا نامهای محبوب شبکههای اجتماعی را بفروشند.
خوشبختانه با شناختهتر شدن بیش از پیش این تکنیک هک، اپلیکیشنهای بیشتری احراز هویت غیر مبتنی بر پیام کوتاه را معرفی کردند، اپراتورهای موبایل نسبت به انتقال شمارهها سختگیرتر شدند و کاربران نیز اقدامات بیشتری در جهت حفاظت از حسابهای کاربری خود انجام دادند. هرچه هویتها و داراییهای ما با شدت بیشتری دیجیتالی میشوند، دیگر قفلهای فیزیکی و سیستمهای امنیت خانگی کاربرد پیشین خود را از دست میدهند و پین کدها و اپلیکیشنهای احراز هویتی که قادر به تامین امنیت حسابهای ما خواهند بود، به یکی از اجزای اساسی در زندگیهای روزمرهی ما تبدیل خواهند شد.
مشتری بزرگترین سیاره در منظومهی شمسی است که دارای حاشیهی وسیعی است. ماههای سیاره غولآسای مشتری، دارای ۶۹ قمر شناختهشده است. بزرگترین و پرجرمترین این قمرها چهار قمر گالیلهای هستند و برای بشر اولین اجرام کشف شدهای بودند که در مدار زمین یا خورشید قرار نداشتند. اخترشناسان اعلام کردهاند که ۱۲ قمر جدید در حال چرخش به دور مشتری را شناسایی کردهاند که یکی از آنها به شکل قابل ملاحظهای عجیب است. با احتساب این کشف جدید، ۷۹ قمر به دور مشتری گردش میکنند که در میان سیارههای منظومهی شمسی، مشتری بیش از هر سیارهی دیگری قمر دارد.
دانشمندان هنگام جستوجو برای سیارهی ایکس (Planet X) که فراتر از پلوتو قرار دارد، این قمرها را کشف کردهاند. از ۱۲ قمر تازه کشفشده، ۱۰ مورد جزو اجرام آسمانی هستند که تا به حال مشاهده نشده بودهاند اما دو قمر دیگر قبلا مشاهده شده بودند. ستارهشناسان مجموعهی ۷۹تایی قمرهای مشتری را به چند گروه تقسیم میکنند: گروه اول ۴ تا از بزرگترین آنها به نامهای اروپا (Europa)، آیو (Io)، گانیمد (Ganymede) و کالیستو (Callisto) به عنوان قمرهای گالیلهای، کاشف این قمرها، شناخته میشوند. گروه دیگر موافقگرد (prograde) نام دارد که همجهت با مشتری میچرخند و گروه سوم دورتر هستند که مخالفگرد (retrograde) نام دارند و در جهت مخالف با جهت چرخش مشتری، میچرخند.
اسکات شپارد (S. Sheppard) رهبر این تیم پژوهشی و همکارانش که کشف قمرهای جدید را بر عهده داشتند، با استفاده از تلسکوپهایی در جستجوی شواهد برای سیارهی نهم منظومهی شمسی یا همان سیارهی ایکس بودند که موفق شدند بهطور تصادفی این قمرها را بیابند. در بین این ۱۲ قمر، ۱۱ مورد از آنها معمولی هستند، در حالی که ماه دوازدهم واقعا عجیب و غریب است. دلیل این موضوع مدار گردش آن است و با قطری کمتر از یک کیلومتر، کوچکترین قمر مشتریاست. از ۱۲ قمر جدید کشفشده، ۲ تا در گروه موافقگرد قرار دارند. آنها کمی کمتر از یک سال طول میکشند تا مشتری را دور بزنند و با توجه به شباهتها در فاصله و زاویهی مدارهای آنها، اجرام موجود در این گروه بهطور کلی تکههای باقیمانده از یک قمر بزرگتر در نظر گرفته میشوند.
۹ مورد از قمرها بهطور مخالفگرد در مدار خود گردش میکنند؛ یعنی خلاف چرخش مشتری. تصور میشود که اجرام این گروه از ۳ قمر بزرگتر که بهوسیلهی برخورد، متلاشی شدهاند، باقی ماندهاند. بر اساس گمانهزنیها، بسیاری از اقمار مشتری در حقیقت سیارکها و یا دنبالهدارهایی بودند که در دام گرانش این غول گازی اسیر شدهاند و به عنوان قمر آن به زندگی خود ادامه میدهند. در بین ۶۷ قمر قبلی کشف شده نیز ۳۳ مورد از آنها به همین شکل گردش میکردند.
دو نمونه از قمرهای تازه کشف شده در بین مجموعه قمرهایی هستند که فاصلهی نزدیکی نسبت به سیارهی خود دارند و بهصورت موافقگرد گردش میکنند. بیشتر این قمرها در کمتر از یک سال، دور کامل را در اطراف مشتری طی میکنند. هنوز یک قمر باقی مانده است، این قمر که عجیب و غریب (oddball) نامیده شده است، نمیتواند در هیچکدام از گروههای سهگانهی قمرهای مشتری قرار بگیرد و با توجه به مدار چرخش و زاویهی آن، در معرض خطر قرار دارد.
شپارد میگوید:
در میان اقمار جدید مشتری که کشف کردهایم یکی از آنها مداری دارد که به هیچ یک از مدارهای اقمار دیگر شباهتی ندارد. این نمونه واقعا عجیب است و احتمالا کوچکترین قمر شناختهشدهی مشتری و قطر آن کمتر از یک کیلومتر است. این قمر دارای یک مدار همجهت با مشتری است، اما مسیر گروه موافقگرد را دنبال نمیکند.
این قمر در فاصلهی دورتری از قمرهای موافقگرد قرار دارد و بنابراین از میان قمرهای مخالفگرد، میگذرد. در حالیکه مدار چرخش آن موافق گرد است ولی در فاصلهی دورتری نسبت به سایر موارد مشابه گردش میکند و تقریبا یک سال و نیم زمینی طول میکشد تا به دور سیاره بگردد. برخورد احتمالی این قمر، هر دو جرم را متلاشی و به گرد و غبار تبدیل میکند. نام والهتودو (Valetudo) برای این قمر عجیب پیشنهاد شده است. بهگفتهی دانشمندان احتمال برخورد شدید والهتودو با ۹ مورد از قمرهای جدیدی که خلاف جهت آن گردش میکنند نیز وجود دارد و همچنین وضعیت این قمر ناپایدار است. براساس گفتههای شپارد، شرایط آن بسیار نامتعادل توصیف شده است و هر گونه برخوردی میتواند به تبدیل شدن تعدادی از قمرها به گرد و غبار منتهی شود. تیم پژوهشی معتقد است که والهتودو احتمالا بخشی از یک قمر بزرگتر بوده است. تعداد زیاد قمرهای نامنظم مشتری از دورهای در زمان شکلگیری مشتری نشان میدهد این سیاره همچنان در حال رشد بوده است.
مروان فواز، مدیرعامل نست، پس از دورهای کوتاه فعالیت در شرکت از سمت خود استعفا داد. فواز این پست را بعد از جدایی تونی فیدال، بنیانگذار نست، در سال ۲۰۱۶ برعهده گرفت. بهگفتهی ریک آسترلو، مدیر واحد سختافزار گوگل، فواز به فعالیت خود در این بخش بهعنوان مشاور اجرایی ادامه خواهد داد.
براساس گزارشها، میان فواز و کارمندان نست از ابتدا اختلاف وجود داشت. آلفابت فواز را که پیش از آن، در موتورولافعالیت میکرد، بهدلیل تفاوت دیدگاه با فیدال برای این پست انتخاب کرد. فیدال، ایدهپرداز بود و ایدهپردازیهای او در اختراع آیپاد و آیفون بسیار سودمند واقع شده بود؛ اما فواز بیشتر دید تجاری داشت. بهگفتهی یکی از کارمندان نست، این طرز تفکر فواز، شرکت را بهسمت تولید بهموقع محصولاتی سوق داد که از لحاظ کیفی معمولی بودند؛ اما آسترلو این صحبت را رد میکند، او میگوید:
ابقا و رضایت کارمندان نست در دورهی مدیریت فواز افزایش پیدا کرده بود؛ نظرات ناشناسی که خلاف این را میگویند، اشتباه هستند.
نست به بخش دستگاههای خانگی Google اضافه خواهد شد و زیر نظر ریشی چاندرا، مدیر تولید آن بخش، فعالیت خواهد کرد، این جابهجایی بهمعنای پیشرفت در کنار محصولاتی مانند اسپیکر هوشمند گوگل هوم خواهد بود؛ اما محصولات نست، نام تجاری خود را حفظ خواهند کرد.
نام یونسکو و فهرست میراث جهانی یونسکو را بارها شنیدهایم. آیا میدانید که میراث جهانی یونسکو چیست؟ برای انتخاب یک اثر و قرار گرفتن آن در فهرست میراث جهانی یونسکو، چه شاخصهایی در نظر گرفته میشود؟ چه کسی تصمیم میگیرد که آثار برای ثبت در این فهرست تایید شوند؟ بعد از قرار گرفتن اثری در این فهرست، چه نکاتی باید از طرف مسئولان آن کشور رعایت شود تا اثر مذکور در این فهرست باقی بماند؟ آیا این امکان وجود دارد که اثری از فهرست میراث جهانی یونسکو حذف شود؟ برای دانستن پاسخ سوالاتی از این دست، در ادامه همراه کجارو باشید.
یونسکو چیست؟
یونسکو (UNESCO) مخفف کلمه United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization و به معنی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد است. این سازمان قصد دارد تا از طریق همکاری بینالمللی بین آموزش، علوم و فرهنگ، به صلح دست یابد. یونسکو بر این عقیده است که تدارکات سیاسی و اقتصادی دولتها برای حمایت مستمر و صادقانه از مردم کافی نیست و صلح باید بر اساس گفتگو و درک متقابل و همچنین همبستگی فکری و اخلاقی بشریت پایهریزی شود.
بر این اساس، یونسکو ابزارهای آموزشی برای کمک به مردم، به عنوان شهروندان جهانی را، بدون نفرت و تعصب، گسترش داده و با ترویجمیراث فرهنگی و ارزشِ برابرِ تمام فرهنگها، رابطه بین ملل را تقویت کرده است. هدف والای یونسکو این است که هر کودک و شهروند به آموزشهایی با کیفیت بالا دسترسی داشته باشند.
عهدنامه میراث جهانی یونسکو چیست؟
در حال حاضر، بیش از ۱۰۰۰ مکان فرهنگی و طبیعی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شدهاند. قرار گرفتن در این لیست نه تنها اعتبار خاصی به مکان یاد شده میبخشد، بلکه باعث میشود تا گردشگران بیشتری به بازدید از آن مکان آمده و سرمایهگذاری بر آن افزایش یابد.
ایده ایجاد یک جنبش جهانی برای حفاظت از میراث، پس از جنگ جهانی اول مطرح شد. در پی آن، عهدنامه ۱۹۷۲ که در مورد حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی جهان بود، از تلفیق دو جنبش جداگانه حاصل شد: جنبش اول بر حفاظت از مکانهای فرهنگی و جنبش دوم که به حفاظت از طبیعت تمرکز داشت. این عهدنامه نحوه تعامل مردم با طبیعت و حفظ تعادل بین این دو مورد را بررسی میکند.
از طرفی دیگر عهدنامه میراث جهانی یونسکو، وظایف کشورهای عضور را در شناسایی میراث بالقوه و حفاظت و نگهداری از آنها تعیین میکند. با امضای این عهدنامه، هر کشور متعهد میشود که نه تنها در حفاظت از میراث تحت پوشش خود، بلکه در حفاظت از میراث جهانی نیز کوشا باشد. کشورهای عضو این عهدنامه متعهد میشوند که حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی، قرار دادن خدمات و کارمند در مکانهای ذکر شده و برپایی تحقیقات علمی و فنی در جهت محافظت هر چه بهتر از این مکانها را در برنامهی کار خود قرار دهند، که البته این امر وجود بودجه میراث جهانی و نحوه دریافت و مدیریت استفاده از آن را توضیح میدهد.
عهدنامه میراث جهانی یونسکو، همچنین لزوم تهیه گزارشهای منظم از میراث تحت پوشش کشورهای عضو را به کمیته میراث فرهنگی تصریح میکند. این گزارشها به کمیته کمک میکند تا شرایط میراث را ارزیابی کرده، برنامه خاصی را برای آنها در نظر گرفته یا مشکلات آنها را برطرف نمایند. علاوه بر آن، کشورهای عضو را تشویق میکند تا امکانات بازدید عموم از این مکانها را تقویت کرده و حفاظت از این مکانّها را از طریق آموزش و اطلاعرسانی افزایش دهند.
کشور ایران سه سال پس از تصویب کنفرانس عمومی یونسکو در ۲۶ فوریه ۱۹۷۵ به این مجمع پیوست. در حال حاضر ۲۳ اثر از ایران در این فهرست ثبت شده است که شامل این موارد هستند: چغازنبیل در شوش، میدان امام در اصفهان، تخت جمشید در فارس، تخت سلیمان درتکاب، بم و چشمانداز تاریخی آن در کرمان، پاسارگاد در فارس، سلطانیه در زنجان، بیستون در کرمانشاه، مجموعه قره کلیسا در آذربایجان،سازههای تاریخی-آبی در شوشتر، بازار تبریز در آذربایجان شرقی، بقعه شیخ صفیالدین اردبیلی، باغ اکبریه در بیرجند، باغ فین کاشان، باغ شاهزاده ماهان، باغ ارم شیراز، باغ عباسآباد بهشهر، باغ چهلستون در اصفهان، باغ دولتآباد در یزد، باغ پاسارگاد در شیراز، باغ پهلوانپور در یزد، گنبد قابوس در گلستان، مسجد جامع اصفهان، کاخ گلستان در تهران، شهر سوخته، چشمانداز فرهنگی میمند، محوطه باستانی شوش و قناتهای ایران.
شاخصهای انتخاب میراث جهانی یونسکو چه هستند؟
برای آنکه مکانی به لیست میراث جهانی یونسکو اضافه شود، مکان باید ارزشهای برجسته جهانی داشته و حداقل یکی از ده شاخص انتخاب را دارا باشد. شاخصها به شرح زیر هستند:
۱. نمایانگر شاهکاری از خلاقیت هوشمندانه انسان باشد.
۲. نمایانگر تبادلی مهم از ارزشهای انسانی در یک بازه زمانی خاص در یک محدوده فرهنگی جهان، با پیشرفتهایی در معماری یا فناوری، هنرهای یادمانی، نقشه شهری یا طراحی چشمانداز باشد.
۳. گواهی خاص یا حداقل استثنایی از یک فرهنگ سنتی یا تمدنی زنده یا از بین رفته باشد.
۴. نمونهای برجسته از نوعی ساختمان، معماری یا فناوری خاص باشد که نمایانگر برههای خاص از تاریخ بشریت است.
۵. نمونهی برجستهای از سکونتگاه انسانهای گذشته، بهرهبرداری از زمین، بهرهبرداری از دریا یا تعامل انسان و طبیعت باشد که فرهنگ یا فرهنگهایی را به نمایش میگذارد؛ به خصوص زمانی که تحت تاثیر تغییرات برگشتناپذیر اتفاق افتاده باشد.
۶. به طور مستقیم یا قابل مشاهده با اتفاقات یا زندگیهای سنتی، ایدهها، اعتقادات و آثار هنری و ادبی که نمادهای برجسته جهانی هستند در ارتباط باشد. (کمیته معتقد است که این شاخص ترجیحا باید به همراه شاخص دیگری استفاده شود.)
۷. پدیدههای طبیعی، ماورالطبیعی، مناطق استثنایی یا دارای زیبایی شناسی خاص را در بر گیرد.
۸.نمونهی برجستهای از برهههای مهم تاریخ زمین، شامل اثباتی از حیات، فرآیندهای جغرافیایی قابل توجه و پویا یا اتفاقات فیزیکی یا جغرافیایی قابل توجه باشد.
۹. نمونهی برجستهای از فرآیند پویای محیط زیست یا زیستشناسی در سیر تکامل و پیشرفت زمینی مثل آب تازه، زیستبومهای ساحلی و معدنی و جوامع گیاهان و جانوران باشد.
۱۰. مهمترین و قابلتوجهترین زیستگاهها برای حفاظت از محیط زیست، شامل گونههای در حال انقراض با ارزشهای برجسته جهانی از نظر علمی یا حفاظتی را در بر گیرد.
حفاظت، مدیریت، اصالت و یکپارچگی این اموال نیز حائز اهمیت است و بر این اساس از سال ۱۹۹۲، تعامل چشمگیر بین انسان و محیط زیست با عنوان «چشمانداز فرهنگی» شناخته میشود.
فرآیند ارزیابی میراث جهانی چگونه است؟
کمیته میراث جهانی، فرآیند ارزیابی را بر طبق مجموعهای از قوانین و دستورالعملهای عملیاتی انجام میدهد که واقعیت، ثبات و حرفهای بودن را به نمایش میگذارد. این دستورالعمل عملیاتی در هر دوره بهروزرسانی میشود.
فرآیند ارزیابی این مراحل را در بر دارد:
۱. اسامی نامزدها توسط دبیرخانه کمیته میراث جهانی دریافت میشود.
۲. نامزدها بر اساس اولویت در کمیته میراث جهانی فهرست میشوند تا اطمینان حاصل شود که لیست کمیته جهانی برجستهترین مکانهای فرهنگی و طبیعی دنیا را در بر دارد.
۳. نامزدها به مرکز کمیته جهانی معرفی میشوند تا فرآیند ارزیابی آنها آغاز شود. مرکز در این زمینه با سازمانهای غیردولتی جهانی برای ارائه ارزیابی حرفهای و بیطرفانه از هر نامزد همکاری میکند. شورای بینالمللی بناها و محوطههای تاریخی (ایکوموس) و مرکز بینالمللی مطالعه، حفاظت و مرمت آثار تاریخی و فرهنگی (ایکروم) مشاوران بخش دارایی فرهنگی هستند، در حالی که اتحادیه حفاظت از طبیعت (آی یو سی ان) در مورد دارایی طبیعی مشاوره میدهد. علاوه بر این، این سازمانها با کارشناسان علمی و فنی از سرتاسر دنیا مشورت میکنند.
۴. ارزیابیهای انجام شده توسط این بخشها در جلسهای سالانه مورد بررسی کمیته میراث جهانی قرار میگیرد، تا ثبت یک دارایی رد یا قبول شود.
نامزدی و فهرستبندی میراث جهانی فرآیندی بسیار دقیق است، و بسیاری از نامزدها در این فرآیند رد شده یا از لیست خارج میشوند.
چه کسی تصمیمگیرنده است؟
کمیته میراث جهانی یونسکو ۲۱ عضو از ۲۱ کشور دارد که نماینده تمام کشورها و فرهنگها هستند. برای اعضای جدید هر چهار سال یکبار رایگیری میشود تا به تمام ۱۶۳ کشور عضو اجازه داده شود که در تصمیمات یونسکو سهیم باشند.
جلسه کمیته کجا برگزار میشود؟
مکان جلسه کمیته نیز متغیر است. این جلسه که در سال ۲۰۱۵ در بن آلمان، ۲۰۱۶ در استانبول و ۲۰۱۷ در کراکوف لهستان و در سال ۲۰۱۸ در منامهبحرین تشکیل شد، سال ۲۰۱۹ در باکو، آذربایجان برگزار خواهد شد. کمیته به طور معمول در طول ده روز درباره نامزدهای جدید فهرست میراث جهانی مذاکره میکند و وضعیت میراث فعلی را نیز مورد بررسی قرار میدهد. در بعضی موارد، کمیته گزارش میراث فعلی (به خصوص آنها که در کشورهای فقیرتری قرار دارند) را برای در نظر گرفتن بودجه بینالمللی مطرح میکند.
آیا یک اثر ممکن است از لیست میراث خارج شود؟
بله، هر چند این اتفاق تا به حال تنها دو بار رخ داده است. البته واضح است که هیچ میراثی به طور داوطلبانه از فهرست خارج نمیشود. در صورت مغایرت با قوانین عهدنامه یا تذکر یونسکو، یک راه حل ساده معمولا مشکلات را حل میکند؛ اما همیشه هم کارکرد ندارد.
در سال ۲۰۰۹، آلمان، پس از ساخت پلی چهار لاینه ـ بر خلاف اعتراض یونسکو ـ روی جلگه الب در درسدن، این میراث را از دست داد. طبق گزارش سازمان ملل، این پل، منظرهی ناب این جلگه را تحت تاثیر قرار داده بود. این امر تاثیری منفی از آلمان به جا گذاشت؛ همان طور که کشوری دیگر نیز در سال ۲۰۰۹ میراثی را از دست داد: دشت حفاظت شدهای که سکونتگاه نوعی بز کوهی کمیاب بود، اندازهاش به شدت کاهش یافت.
فهرست آثار در خطر چیست؟
«فهرست میراث جهانی در خطر» به این منظور طراحی شده تا مشخص کند چه مکانهایی در معرض چه تهدیداتی هستند و چه اقداماتی در راستای کمک به آنها میتوان انجام داد.
درگیریهای مسلحانه و جنگ، زلزله و دیگر بلایای طبیعی، آلودگی، شکار، افزایش جمعیت کنترل نشده و گسترش گردشگری برنامهریزی نشده از جمله مشکلات بزرگی هستند که میتوانند میراث جهانی را در معرض خطر قرار دهند.
خطرات، زمانی مورد بررسی قرا میگیرند که تهدیدی خاص و (ثابت شده یا بالقوه) شناسایی شود که ممکن است روی آنها تاثیر منفی داشته باشد. این آثار در صورتی که در معرض یک یا دو مورد از موارد زیر باشند، طبق عهدنامه میراث جهانی، در خطر شناخته خواهند شد:
برای داراییهای فرهنگی
خطرات اثبات شده:
- خسارت جدی به مصالح میراث
- خسارت جدی به ساختار یا تزئینات مرتبط به اثر
- خسارت جدی به معماری یا انسجام نقشه شهری
- خسارت جدی به فضای شهری، روستایی یا زیستگاه طبیعی
- از دست رفتن چشمگیر سندیت تاریخی اثر
- از دست رفتن چشمگیر سندیت فرهنگی اثر
خطرات بالقوه:
- تغییر وضعیت حقوقی اثر میزان امنیت آن را در خطر قرار دهد
- کمبود قوانین حفاظتی
- تاثیرات تهدیدآمیز پروژههای منطقهای
- تاثیرات تهدیدآمیز نقشهکشی شهری
- تهدید یا بروز درگیریهای مسلحانه
- عوامل تهدیدکننده محیطی، جغرافیایی یا دیگر عوامل زیست محیطی
برای داراییهای طبیعی
خطرات اثبات شده:
- کاهش جدی جمعیت گونههای در معرض خطر یا دیگر گونههای برجسته و با ارزش جهانی که به طور قانونی مورد حفاظت قرار گرفتهاند، چه از طریق عوامل طبیعی مانند بیماری و چه از طریق عوامل ایجاد شده توسط انسان مانند شکار بیش از حد
- سوء استفاده از زیباییهای طبیعی یا ارزشمند میراث، مانند اسکان انسانها، ساختن مخازنی که بخش مهمی از اثر را تحت تاثیر قرار میدهد، توسعه صنعتی و کشاورزی از جمله استفاده از آفتکشها و کودها، فعالیتهای عمومی قابل توجه، ایجاد معدن، آلودگی، جمعآوری هیزم و غیره.
- ورود غیر قانونی افراد به محدودههای حفاظت شده یا مناطق بالادست که اصالت دارایی را تهدید میکند.
خطرات بالقوه:
- تغییر وضعیت قانونی منطقه که حفاظت از آن را تحت تاثیر قرار دهد
- برنامهریزی اسکان یا انجام پروژههایی در منطقه که اثری تهدیدآمیز بر آن گذارد
- تهدید یا بروز درگیری مسلحانه
- طرح مدیریتی یا دستگاه مدیریتی که ناکافی است یا به طور کامل اجرا نمیشود.
- تهدیدات عوامل محیطی، جغرافیایی یا دیگر عوامل زیست محیطی
قلعه باستانی بم و فضای فرهنگی اطراف آن، که در زلزله سال ۲۰۰۳ تخریب شد، در سال ۲۰۰۴ در لیست میراث جهانی در معرض خطر یونسکو قرار گرفت و تلاشهای بینالمللی بسیاری در جهت نجات این اثر جهانی جمعآوری شده است.
ایستگاه فضایی بینالمللی هر 90 دقیقه یک بار مدار خود را به دور زمین تکمیل میکند، بنابراین زمانی که از شب در ایستگاه مداری صحبت میکنیم گمان نکنید این شب همانند زمین با تاریک شدن هوا همراه است. خورشید در طول هر دور مداری یعنی 90 دقیقه, یک بار طلوع و غروب میکند و فضانوردان میتوانند در هر شبانه روز زمینی, 32 بار طلوع و غروب زیبای خورشید را تماشا کنید.
از آنجا که سرنشینان ایستگاه فضایی بینالمللی شامل فضانوردان کشور های مختلف, با وظایف از پیش تعیین شده هستند, برنامه روزانه فضانوردان سال پیش از پرتاب توسط یک گروه کارشناسان از سازمانهای فضایی مختلف جهان طراحی میشود تا تداخلی در انجام وظایف وجود نداشته باشد اما اصول کار تقریبا ثابت است.
همه خدمه ایستگاه فضایی بینالمللی ملزم هستند در ساعت 06:00 بوقت گرینویچ از خواب بیدار شوند. یک دوره زمانی حدود یک ساعت و نیم وقت دارند که دوش بگیرند، ورزش کنند، صبحانه بخورند و سپس آماده کار روزانه شوند. تنظیم زمان تا آغاز کار به عهده خود فضانورد و آزاد است.
نخستین وظیفه آنها در پایان این دوره زمانی، ارتباط صبحگاهی حدود 15 دقیقهای با مرکز هدایت پرواز است. این تماس که به آن "برنامه کنفرانس روزانه"(DPC -Daily Planning Conference) گفته میشود جهت بررسی وظایف و کار روزانه و تغییرات احتمالی در برنامهکاری, همچنین پاسخ دادن به سوالات مطرح شده از هر دو طرف و یا پرسشهای جدید در مورد مسائل مهم صورت میگیرد.
خدمه ایستگاه معمولا بعد از برنامه کنفرانس روزانه، ورزش تقویت دستگاه گردش خون و قلبی را با میدان دو دوار و دوچرخه ثابت و دیگر ابزار های ورزشی در ایستگاه را انجام میدهند. سپس روز بر اساس برنامهریزیهای قبلی آغاز میشود که شامل آزمایشهای مختلف، بررسی نحوه کار دستگاهها، همچنین کارهای کوچک "خانهداری" و غیره است. تحقیق در زمینههای زیست شناسی، اخترشناسی، زمین شناسی، بررسی دستگاهها و روشهایی که در زمینههای مختلف علمی و فنی بکار میروند از جمله برنامههای کاری فضانوردان امروزی است.
برای صرف ناهار، کارها یک ساعت متوقف میشود. صرف ناهار تمامی فضانوردان ساکن ایستگاه فضایی بینالمللی به صورت دسته جمعی و در بخش روسی ایستگاه انجام میشود چون تنها بخشی است که میز غذا دارد. بعد از نهار، فضانوردان برنامه کاری خود را مجددا از سر میگیرند.
تماس با مراکز هدایت پرواز در شهرک کارالف در حومه مسکو و هیوستن از مواردی است که معمولا در زمانهای لازم صورت میگیرد اما فضانوردان آمریکایی ایستگاه معمولا بعد از ظهر با مرکز هدایت پرواز در هیوستن بیشتر ارتباط برقرار می کنند، زیرا با ساعتهای کاری این مرکز مطابقت دارد.
در پایان روز کاری که به طور معمول حدود 1730 یا 1800 است، فضانوردان مجددا طی ارتباط مستقیم حدود 15 دقیقهای با مرکز هدایت پرواز یک کنفرانس برنامهریزی دیگر برای بحث در مورد هر یک از موارد انجام شده طی روز و همچنین برنامهریزی برای روز آینده را دارند.
پس از کنفرانس برنامهریزی، کار به طور رسمی تمام میشود مگر اینکه هنوز کاری ناتمام باقی مانده باشد. در هر صورت فضانوردان شام را حدود ساعت 20:00 باز هم در هسته اصلی ایستگاه فضایی بین المللی و هم می خورند.
دوره پیش از خواب حدود 2 ساعت است و آنها همراه با شام برنامه فردا را مرور میکنند همچنین به فعالیتهای شخصی و جانبی مثل نگاه کردن به ایمیلها، تماس تلفنی با دوستان و خانواده و شنیدن اخبار میپردازند.
جمعه شب و گاهی اوقات روز شنبه اگر فرصتی پیش بیاید فیلم تماشا میکنند. ساعت رسمی خواب 21:30 است که معمولا بنا به سلیقه هر فضانورد کمی پس و پیش میشود.
روز بعد کل چرخه دوباره شروع می شود ...
تعطیلات آخر هفته کمی متفاوت هستند به طور معمول در روز شنبه آنها بنا به ذوق و سلیقه خود برخی فعالیتهای علمی داوطلبانه را انجام میدهند. بعد از ظهر شنبه فضانوردان مدتی را صرف مرتب و تمیز کردن خانه فضایی خود می کنند. یکشنبه ها برنامههای آنها به تمرینهای ورزشی و تماس ویدئویی با خانواده، عکاسی از زمین و فعالیتهای دیگر اختصاص دارد.
بروزرسانی آئودی برای نسخههای کوپه و رودستر خودروی آئودی TT مدل ۲۰۱۹ بسیار کم است. تفاوت بین آئودی TT جدید و مدلهای قبلی آن بدون نگاه عمیق و دقیق، قابل شناسایی نیست. با این حال به این معنا نیست که تغییراتی در مدل ۲۰۱۹ آئودی TT وجود ندارد. آنطور که گفته میشود از پیشرانههای جدید و قابلیتهای استاندارد زیادی در مدل ۲۰۱۹ استفاده میشود که با نمای بیرونی بروزشده همراه است.
آئودی TT مدل ۲۰۱۹ با پیشرانه ۲.۰ لیتری توربوشارژ با دو سطح عملکردی متفاوت و در سه تریم 40 TFSI، 45 TFSI و 45 TFSI کواترو عرضه خواهد شد. مدل پایه پیشرانه 40 TFSI قادر است ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتنمتر گشتاور تولید کند. پیشرانههای 45 TFSI و TFSI کواترو نیز به ۲۴۵ اسب بخار قدرت و ۳۷۰ نیوتنمتر گشتاور فراهم میکنند. همچنین پیشرانه ۲.۰ لیتری آئودی TTS میتواند ۳۰۶ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتنمتر گشتاور ارائه دهد.
مدلهای محرک جلو 40 TFSI و 45 TFSI دارای جعبه دنده ۶ سرعته دستی یا هفت سرعته S Tronic هستند. در مقابل جعبه دنده S Tronic به عنوان تنها گزینه برای تیپ 45 TFSI کواترو شناخته میشود. تیپ TTS نیز همراه با سیستم تمام چرخ محرک کواترو و جعبه دنده هفت سرعته S Tronic به عنوان گزینههای استاندارد عرضه خواهد شد.
در مدل ۲۰۱۹، آئودی میزان تجهیزات استاندارد ارائه شده در خودروی TT را گسترش میدهد. در حال حاضر امکانات استاندارد شامل قابلیت رانندگی با فرمانپذیری دینامیک آئودی، آینههای گرم شونده، حسگرهای نور و باران، فرمان چندکاره و صفحه داشبورد مجازی آئودی است. همچنین پورتهای USB روشن و اتصال بلوتوث به عنوان دیگر گزینههای استاندارد مطرح هستند. از رینگهای ۱۷ اینچی در تیپ TT و رینگهای ۱۸ اینچی در تیپ TTS به عنوان گزینه استاندارد استفاده میشود؛ گزینههای اختیاری نیز شامل رینگهای ۱۹ و ۲۰ اینچی خواهد بود.
ویژگیهای ظاهر بیرونی نیز شامل جلوپنجره مشبک یکپارچه سهبعدی، ورودیهای هوای جانبی و طراحی خط تیز در کناره بدنه میشوند. سپر عقب، نیز درست کمی بالاتر از خروجی اگزوز اسپرت با بروزرسانی همراه شده است.
خودروساز آلمانی همچنین دو نسخه ویژه از آئودی TT مدل ۲۰۱۹ را منتشر کرده است. یک مدل به مناسبت بیستمین سالگرد تولید آئودی TT عرضه میشود که دارای محدودیت تولید ۹۹۹ دستگاه است. این مدل شامل عناصر طراحی متعددی از رودستر مفهومی آئودی متعلق به سال ۱۹۹۵ خواهد بود. از جمله این ویژگیها میتوان به چراغ عقب ماتریسی OLED، رنگ خاکستری، رینگهای ۱۹ اینچی خاکستری براق، خروجی اگزوز ساخته شده از فولاد ضدزنگ و آرم منحصربفرد این مدل اشاره کرد. نسخه ویژه دیگر آئودی TT مدل ۲۰۱۹ با پکیج S line کامپتیشن عرضه میشود. در فضای داخلی این مدل از صفحه نمایش اسپرت اضافه در داشبورد مجازی آئودی و تودوزی رنگی متضاد استفاده شده است.
آئودی TT مدل ۲۰۱۹ طی سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۸ وارد نمایندگیهای آلمان و سایر کشورهای اروپایی خواهد شد و ثبتنام اولیه آن نیز از اواسط مهر ماه آغاز میشود. قیمت پایه مدل کوپه آئودی TT از ۴۰،۸۵۹ دلار و مدل رودستر نیز از ۴۳،۷۰۸ دلار آغاز میشود. همچنین مدلهای کوپه و رودستر از آئودی TTS نیز از اواخر سال جاری با ۶۳،۵۲۳ و ۶۷،۰۱۵ دلار به فروش میرسند. آئودی TT مدل ۲۰۱۹ در اوایل سال آینده وارد بازار جهانی خواهد شد.
گوگل به دلیل شکستن قوانین رقابت مبلغ ۵ میلیارد دلار از جانب قانونگذارهای اروپا جریمه شده است. اتحادیه اروپا (EU) باور دارد که گوگل از احاطهی خود بر بازار اندروید در سه بخش کلیدی سوءاستفاده کرده؛ بدین ترتیب که اپلیکیشنهای موتور جستجو و مرورگر کروم را با سیستمعامل اندروید یکپارچه کرده است. گوگل همچنین سازندگان تلفن همراه را از ساخت دستگاههایی با نسخههای گوناگون اندروید منع کرده است و مبالغی را به تعدادی از شرکتهای بزرگ سازندهی تلفن همراه و اپراتورها پرداخت کرده تا تنها از موتور جستجوی گوگل در محصولات خود استفاده کنند.
اتحادیهی اروپا به مدت نود روز به گوگل مهلت داده است تا تصمیمهای جدی و اثرگذاری مبنی بر کنارگذاشتن روند غیرقانونی خود اتخاذ کند؛ بنابراین گوگل نیاز دارد تا فشار روی سازندگان تلفنهای همراه، برای نصب پیشفرض موتور جستجوی گوگل و مرورگر Chrome به منظور ارائهی اپلیکیشن گوگل پلی به آنها را کاهش دهد. اتحادیهی اروپا باور دارد از آنجایی که گوگل هیچگونه مدرک معتبری مبنی بر مشکلات فنی یا مشکلات در پشتیبانی فنی نسخههای مختلف اندروید ارائه نداده این شرکت مجبور است تا از مجاب کردن شرکتهای سازنده در استفاده نکردن از چنین نسخههایی دست بکشد. پرداختهای غیرقانونی گوگل در سال ۲۰۱۴ پس از آغاز بررسیهای اتحادیه اروپا دربارهی این موضوع متوقف شد.
حال Google اعلام کرده است که دربارهی تصمیم اخیر اتحادیهی اروپا درخواست تجدیدنظر خواهد داد. همچنین یکی از سخنگویان گوگل اذعان دارد که Android انتخابهای فراوان و نه کمتری را برای همه ایجاد کرده است، او در ادامه میگوید که یک اکوسیستم پویا، نوآوری مداوم و قیمتهای پایین از نشانههای کلاسیک یک رقابت خوشبنیه بهشمار میرود. گوگل همچنین هشدار میهد که تصمیم اتحادیه اروپا ممکن است بر مدل آزاد تجاری اندروید در آینده اثرگذار باشد.
پس از آنکه رقبای گوگل از این شرکت به دلیل آنچه آنها سوءاستفادهی گوگل از احاطه بر بازار نرمافزار گوشیهای هوشمند مینامیدند، شکایت داشتند، اتحادیهی اروپا در سالهای گذشته بیش از پیش از نزدیک به بررسی اتهامات مربوط به اندروید پرداخت. FairSearch ابتدا شکایتی را علیه گوگل در سال ۲۰۱۳ ارائه داد، این شکایت از جانب گروهی از رقبا نظیر نوکیا،مایکروسافت و اوراکل صورت گرفته بود.
استیو بالمر، مدیرعامل سابق مایکروسافت در آن زمان گوگل را شرکتی انحصارطلب نامیده بود؛ شرکتی که تنها مقامات از پس کنترل کردن آن برمیآیند. درحالی که گوگل و مایکروسافت چندین سال پیش اختلافهای مربوط به پتنت اندروید را حلوفصل کرده بودند؛ اما این موضوع اتحادیهی اروپا را از بررسی دربارهی اتهامات اصلی منسوب به گوگل متوقف نکرد.
جریمهی ۵ میلیارد دلاری گوگل در مقایسه با جریمهی قبلی این شرکت به مبلغ ۲.۷ میلیارد دلار که آن نیز از جانب اتحادیهی اروپا به دلیل دستکاری گوگل در نتایج جستجو وضع شده بود، مبلغ به مراتب سنگینتری است. شرکتهای فیسبوک، اینتلو مایکروسافت نیز همه با جریمههای ضد رقابتی قابلتوجهی از جانب اتحادیه اروپا روبهرو شدهاند. مایکروسافت پس از شکست در ایجاد حق انتخاب مرورگر در بهروزرسانی ویندوز ۷ دوبار توسط اتخادیه اروپا جریمه شد. اپل نیز موظف شد تا مبلغ ۱۵.۴ میلیارد دلار مالیات به اتحادیهی اروپا پرداخت کند.
اندروید مدت زیادی است که بهعنوان یک نرمافزار منبع باز به حساب میآید؛ اما گوگل به تدریج عناصر کلیدیای را درون گوگل پلی افزوده و دیگران را در همراهی با خود متقاعد کرده است. در کنار توافقهای ضد قطعه قطعه شدن (anti-fragmentation) به منظور پایبند نگهداشتن سازندگان به نسخهی اصلی یا خالص اندروید، در حال حاضر اغلب دستگاههای اندرویدی (خارج از چین) با نرمافزار گوگل و خدمات مربوط به آن به فروش میرسند.
اتحادیه اروپا در حال حاضر به گوگل دستور داده است تا در مدت ۹۰ روز اعمال ضد تراست خود را متوقف کند. با درخواست تجدید نظر گوگل، روند قانونی احتمالا برای سالهای زیادی طول خواهد کشید. درحالی که بسیاری انتظار داشتند گوگل با مشکلات مشابه مایکروسافت از جانب اتحادیه اروپا مواجه شود، به نظر نمیرسد که اتحادیه اروپا گوگل را مجبور به اصلاحات اساسی در نرمافزارهای خود کند.
به نظر میرسد این تصمیم بیشتر برای جلوگیری گوگل از اتصال خدمات خود به اندروید گرفته شده، تا اینکه این شرکت را مجبور به تغیرات اساسی در پلتفرم اندروید کند. همچنین در پی این تصمیم سازندگان تلفن همراه آزاد خواهند بود تا در صورت تمایل اپلیکیشنهای کروم و جستجوی گوگل را به هم مرتبط سازند؛ اما اجباری در این کار وجود نخواهد داشت، همچنین سازندگان مجاز هستند دستگاههایی با نسخههای مختلف اندروید ارائه دهند.
.: Weblog Themes By Pichak :.