هوشمندانه رانندگي كنيد

 

تصور كنيد در يك شب سرد زمستاني در حال رانندگي در جاده اي ناآشنا هستيد. ناگهان پيغامي به رنگ قرمز روي شيشه ماشينتان ظاهر مي‌شود و به شما مي‌گويد كه يك كيلومتر جلوتر با خطر يخ‌زدگي جاده روبه‌رو هستيد.اين پيغام علاوه بر اين كه شما را از يك خطر حتمي مي‌رهاند حتي ممكن است مايه دلگرمي شما هنگام رانندگي شبانه نيز باشد؛ پيامي كه اتومبيلي در يك كيلومتر جلوتر از شما براي همه خودروهايي كه در اطرافش هستند، ارسال كرده است.اين تصويري است از آينده‌‌ نه‌چندان دور سيستم ارتباطي ماشين ـ ماشين يا ماشين - جاده كه در حال حاضر كنسرسيومي از خودروسازان اروپايي و آمريكايي در حال كار روي آن هستند.سيستم ارتباطي ماشين با ماشين و همين طور ماشين با اشياي اطراف گام بزرگي در ايمني رانندگي و همين طور واقعي شدن روياي ماشين‌هاي بدون راننده محسوب مي‌شود.ماشين‌سازهايي مثل آئودي، مرسدس بنز، ولوو، فورد، جنرال موتورز و نيسان سال‌هاست روي اين موضوع تحقيق كرده‌اند.در نتيجه قرار است استاندارد و تكنولوژي مشتركي براي خودروسازان عمده جهان تا سال 2016 آمده و مورد استفاده قرار بگيرد. با هم نگاهي مي‌كنيم به روش كار و كاربردهاي اين سيستم ارتباطي.

پيشتازي تويوتا

با وجود تلاش چند ساله ديگر خودروسازان، اولين گام بزرگ در اين زمينه را سيستم‌هاي ارتباطي ‌تويوتا برداشت. آنها اولين آزمايش‌هاي كامل را براي برقراري ارتباط ماشين‌ها و ماشين‌ها با جاده به عنوان بخشي از سيستم حمل‌ونقل هوشمند آغاز كردند.مهندسان شركت تويوتا با شبيه‌سازي يك محيط شهري در زميني هشت هكتاري شروع به امتحان سيستم برقراري ارتباط ماشين‌ها با هم و با محيط اطراف كردند. به لطف اين تحقيقات ماشين‌هاي نسل بعدي تويوتا و لكسوس سيستم‌هاي هشدار براي نزديك شدن عابر پياده به خيابان دارد كه به صورت هشدار صوتي و نمايش يك شخص روي شيشه جلو ظاهر مي‌شود. حالا كمپاني‌هاي ديگري هم تحقيقاتشان را در اين زمينه آغاز كرده‌اند.يكي ديگر از شركت‌هاي پيشگام در اين زمينه فورد است كه نزديك به چهار سال قبل سيستم تقاطع هوشمند را ارائه كرد.سيستمي كه با آن در سر تقاطع‌ها به راننده درباره خودروهايي كه از هر سمت وارد تقاطع مي‌شدند هشدار مي‌داد. فورد در حال حاضر يك مسابقه دانش‌آموزي و دانشجويي براي ارائه بهترين راه حل در زمينه سيستم برقراري ارتباط بين ماشين‌ها برگزار مي‌كند.برنده اين مسابقه 5000 دلار جايزه مي‌برد و حتي ممكن است از طرحش به عنوان يك اختراع در اتومبيل‌هاي اين كمپاني استفاده شود.شركت ولوو هم بتازگي تفاهم‌نامه‌اي در اين زمينه با كنسرسيوم برقراري ارتباط بين ماشين‌ها امضا كرد. هدف از اين كار تهيه يك استاندارد و به اشتراك‌گذاري اين تكنولوژي براي ارتباط بين ماشين‌ها و محيط اطراف تا سه سال ديگر است. يعني قرار است تا آن موقع خودروسازهاي بزرگ اروپا در اين زمينه به توافق رسيده و تكنولوژي مشتركي را روي خودروهايشان استفاده كنند.

ارتباط خودرو با خودرو

اين تكنولوژي روي شبكه جي پي اس و همين طور سيستم‌هاي وايرلس پياده‌سازي شده است كه در حال حاضر قادر به اختصاص يك فركانس خاص براي هر ماشين است. به اين ترتيب ماشين‌هاي ساخته شده توسط كمپاني‌هاي مختلف مي‌تواند با استفاده از يك موج ارتباطي مشخص با هم ارتباط برقرار كند.

نكته: با استفاده از سيستم ارتباطي ‌‌، وسايل نقليه و اشياي ديگر در يك فاصله معين به يكديگر متصل شده و‌ اطلاعاتي نظير موقعيت سرعت، وضع چراغ‌ها، علائم خطر، موارد اضطراري و جهت حركت را به ديگر ماشين‌ها‌ ‌اطلاع مي‌دهند

اطلاعات در اين خودروها به وسيله سيستمي شبيه سيستم اينترنت بي‌سيم منتقل مي‌شود. اين اطلاعات از سنسورهاي موجود در ماشين‌ها، راه، چراغ‌هاي راهنمايي و ديگر اشياي موجود در مسير گرفته شده و به ماشين‌ها در شعاع مشخص منتقل مي‌شود. به اين ترتيب وسايل نقليه و اشياي ديگر در يك فاصله معين به يكديگر متصل شده و بعد از آن مي‌توانند اطلاعاتي نظير موقعيت، سرعت، وضع چراغ‌ها، علائم خطر، موارد اضطراري و جهت حركت را به ديگر ماشين‌هاي مرتبط اطلاع دهند.براي نهايي شدن اين سيستم بايد زيرساخت‌هاي لازم براي آن در جاده‌ها، محيط‌هاي شهري، چراغ‌هاي راهنمايي و ايستگاه‌هاي اضطراري بين راهي ايجاد شود.اين زيرساخت شامل فرستنده و گيرنده‌هاي بي‌سيم و سنسورهايي است كه هر شيء مثل ماشين و مشخصات راه را براي ماشين ديگر قابل شناسايي مي‌كند.قدم بعدي وجود فرستنده و گيرنده‌هاي امواج ما فوق صوت در ماشين‌هاست كه به راننده كمك مي‌كند ديدي سه بعدي از محيط اطرافش به دست بياورد. به اين ترتيب راننده مي‌تواند تا شعاع مشخص حتي اشيائي را كه به اين شبكه متصل نيستند شناسايي كند، درست شبيه كاري كه خفاش براي شناسايي محيط اطرافش مي‌كند.البته هنوز تا رسيدن به اين مرحله راه زيادي مانده اما نصب و راه‌اندازي فرستنده‌هاي بي‌سيم گام ساده‌تر و ابتدايي اين سيستم است كه بزودي آغاز مي‌شود. اما اين شبكه چطور مي‌تواند رانندگي امن‌تر و جاده‌هايي خلوت‌تر را به ارمغان بياورد؟

ارتباط ماشين با جاده و برعكس

ارتباط با چراغ‌هاي راهنمايي يكي از اساسي‌ترين سيستم‌هايي است كه در اين طرح در نظر گرفته شده است. بر اين اساس چراغ‌هاي راهنمايي اطلاعات مربوط به سرعت بهينه براي عبور از چراغ قرمز را براي رانندگان مي‌فرستد و راننده مي‌تواند از چراغ‌هاي سبز بدون توقف عبور كند. به اين ترتيب از ترمزهاي غيرضروري براي توقف ‌پشت چراغ قرمز جلوگيري مي‌شود.اين كار علاوه بر لذتبخش كردن رانندگي، تاثير زيادي در جلوگيري از انتشار گازهاي گلخانه‌اي دارد و ميزان اين گاز‌ها را تا حد زيادي پايين مي‌آورد. همين طور در طول چراغ قرمز راننده اطلاعاتي دريافت مي‌كند مبني بر اين كه چقدر طول مي‌كشد تا چراغ سبز شود، به اين ترتيب ديگر نيازي به وجود ثانيه‌شمارهاي متعدد در سر تقاطع‌ها نيست و بسياري از علائم رانندگي تا يك دهه ديگر از سطح خيابان‌ها برچيده مي‌شود. همين طور اين سيستم به رانندگان نزديك شدن يا عبور كردن ماشين‌هاي اضطراري مثل آمبولانس، آتش‌نشاني و پليس را خبر مي‌دهد. اين هشدار به رانندگان مي‌گويد‌ كدام مسير يا خط حركتي را براي عبور اين ماشين‌ها باز بگذارند. يكي ديگر از مسائل خطرآفرين هنگام رانندگي، راهسازي است كه در كنار يا خود مسيرهاي عبوري انجام مي‌شود.حمل‌ونقل وسايل سنگين و حضور كارگران هم در اين سيستم حمل‌ونقل گنجانده شده است. به اين ترتيب در طول راه اطلاعات محل‌هايي كه كارگران در آن مشغول كار هستند به راننده ارسال شده تا او بر اساس دستورالعمل‌ها سرعت و جهت حركتش را تنظيم كند. بخش ديگري از اطلاعات ارسالي براي رانندگان در مورد وضع هوا و راه در طول فصل‌هاي سرد است. بارش‌هاي سنگين يا يخ‌زدگي بخش‌هايي از راه، اطلاعات مهمي است كه باعث بروز حوادث مي‌شود و آگاهي از آنها مي‌تواند جلوي حوادث احتمالي را بگيرد. همين طور با استفاده از اين سيستم ديگر نيازي به نصب تابلوهاي محدوديت سرعت در مناطق مختلف نيست، چون تمام اين اطلاعات به ماشين‌ها ارسال شده و راننده حتي در جاده‌هاي نا آشنا مي‌داند در كدام منطقه بايد چه حدي از سرعت را رعايت كند. اين سيستم همچنين مي‌تواند موتورسيكلت‌ها را به عنوان آسيب‌پذيرترين وسايل حمل‌ونقل جاده‌اي شناسايي و پيغام هشدار براي رانندگان ارسال كند. همچنين عابران پياده از طريق تلفن‌هاي هوشمند شناسايي شده و موقعيت آنها به راننده اعلام مي‌شود.همچنين سيستم هشداري براي وقوع حوادث رانندگي و همچنين اشيا و موانع موجود در جاده در نظر گرفته شده است كه به راننده در مورد مسدود شدن موقتي راه بر اثر تصادف يا شيء ناشناس هشدار مي‌دهد.اين سيستم در صورت تكميل و مجهز شدن بيشتر جاده ها و ماشين‌ها، مي‌تواند مقدمه‌اي باشد براي ظهور ماشين‌هاي خود راننده كه مي‌توانند بدون نياز به راننده با جاده و محيط اطراف ارتباط برقرار كرده و حركت كنند.





تاريخ : سه شنبه 12 دی 1391برچسب:, | | نویسنده : مقدم |