آستانه تحمل مایکروسافت کجاست؟

 در عصر پی‌سی‌، ویندوز مایکروسافت بر بیش از ۹۰ درصد سیستم‌های بازار، شامل رومیزی‌ها و لپتاپ‌ها، حکم می‌راند و در آن شرایط انحصاری بود که مایکروسافت می‌توانست بهترین و نوآورترین توسعه‌دهندگان را جذب کند. اما این رویه با تغییر رویکرد بازار به سمت دستگاه های قابل حمل تغییر کرد و مایکروسافت از سردرمداری بلامنازع بازار به زیر کشانده شد. البته قطعاً نباید به گزارش‌های جانب دارانه‌ای که حاکی از اتمام دوران پی‌سی و مرگ آن‌هاست اعتماد کرد. آمارها نشان می‌دهند مایکروسافت هنوز هم با ۸۳ درصد سهم بازار دسکتاپ، در این رده یکه‌تازی می‌کند. 

ادامه مطلب را از دست ندهید. 

2-Windows.jpg

ویندوز، سیستم عامل بیش از ۸۰ درصد رایانه‌های رومیزی است که خب این آمار شامل تبلت‌ها نمی‌شود. اگرچه بنا بر بررسی‌های IDC در حالی این بازار با نزول شدید ۱۴ درصدی در اولین فصل ۲۰۱۳ روبرو بوده که تبلت‌ها با محبوبیت فزاینده خود جای آن‌ها را پر کرده‌اند. سهم مایکروسافت از سیستم عامل‌های قابل حمل، شامل تلفن‌ها و تبلت‌ها، نیز تعریف چندانی ندارد و کمتر از ۲ درصد است. 

3-WindowsPhone.jpg

مایکروسافت در تعقیب جدی رقیبان خود در حوزه موبایل است. البته از سوی دیگر بارقه‌های امید و پیشرفت در مورد ویندوز فون ظاهر شده است. بر اساس آمار منتشر شده از سوی Kantar Worldpanel ComTech این سیستم عامل در سه ماهه منتهی به آوریل ۲۰۱۲، 5.6 درصد از فروش گوشی‌های هوشمند در ایالات متحده را به خود اختصاص داده که در مقایسه با مقدار 3.8 درصدی سال پیش، پیشرفت بدی به حساب نمی‌آید؛ گرچه هنوز فاصله زیادی با روزهای خوب دسکتاپ‌ها دارد. مایکروسافت با صعود کند خود از قعر بازار گوشی‌ها و تبلت‌ها نمی‌تواند کاهش فروش پی‌سی‌ها را جبران کند و نباید از نظر دور داشت که طلایه‌داران صنعت موبایل، اندروید و iOS، هم با تمام قوا به تحمیل پلتفرم خود به کاربران و توسعه‌دهندگان خواهند پرداخت. هورس دیدیو (Horace Dediu) مؤسس و تحلیل‌گر ASYMCO، معتقد است حتی با تنزل سهم مایکروسافت از بازار رایانه‌های شخصی (رومیزی‌ها، لپتاپ‌ها و تبلت‌ها) به زیر 50 درصد هم موقیعت این شرکت در 5 سال آینده وخیم نخواهد بود. 

4-Microsoft-Share.jpg


با در نظر گرفتن اینکه که تبلت‌ها در حال تبدیل شدن به دستگاه‌های غالب برای استفاده‌های شخصی و تجاری هستند سهم مایکروسافت همچنان به سقوط خود ادامه خواهد داد. این تحلیل‌گر تصریح کرده است که با در نظر گرفتن کاهش فروش رومیزی‌های سنتی، برای اینکه مایکروسافت بتواند حداقل، سهم بازار کنونی خود را ثبات نسبی بخشد لازم است بر سرعت رشد و نفوذ تبلت‌های ویندوزی بیفزاید. اما مایکروسافت با تبلت‌های ویندوز RT مبتنی بر ARM خود فقط توانسته ضربه کوچکی به iPad اپل و لشکر دستگاه‌های اندرویدی بزند (آن هم اگر زده باشد). بلومبرگ گزارش داده که مایکروسافت برای تشویق بیش‌تر تولید‌کنندگان به ساخت دستگاه‌های ویندوز RT در حال کم کردن حق لیسانس خود از این دستگاه‌ها است. خوش‌بینی دیدیو تا آن‌جا ادامه دارد که اظهار کرده که حتی اگر سهم مایکروسافت از بازار جهانی انواع رایانه‌ها تا 20 درصد هم کم شود باز هم کاروکسب(!) مایکروسافت به جهت رشد و توسعه مناسب خواهد بود و کماکان توسعه‌دهندگان را برای کسب درآمد هم از مصرف‌کننده و هم از شرکت‌های تجاری جذب خواهد کرد. وی در این باره نوشته: کل بازار رایانه‌ها در ۵ سال آینده تا ۴ میلیارد کاربر با 1.5 دستگاه به ازای هر کاربر گسترش خواهد یافت. این مسأله حاکی از این است که یک سهم 20 درصدی برابر چیزی بیش از یک میلیارد دستگاه خواهد بود، و این عامل اکوسیستم ویندوز را برای میانگین توسعه‌دهندگان به حد کافی مناسب خواهد کرد. تنها راه نجات، ایستادگی مایکروسافت در برابر خیل عظیم تهاجم‌هایی است که به اکوسیستم آن می‌شود و این جنگ بیش از آن‌که در حوزه تلاش برای تسخیر سهم بیش‌تر از جست‌وجوها باشد در اتاق فرمان خود شرکت در جریان است. در همین راستا طبق گزارش ماه آوریل comScore موتور جست‌وجوی بینگ مایکروسافت برای نخستین بار در طول عمر ۵ ساله خود به رکورد ۱۷ درصد جست‌وجوها در آمریکا دست یافته است، این را اضافه کنید به استفاده بیش از ۳۰ درصدی کاربران آمریکایی از جست‌وجوگر یاهو و مقایسه کنید با سهم 66.5 درصدی گوگل در زمان مشابه. تصاحب ۳۰ درصد از کل بازار رایانه‌ها ظرف ۵ یا ۱۰ سال و داشتن بیش از یک میلیارد کاربر تحت برند ویندوز برای شرکتی که از اولین موج نهضت دستگاه‌های موبایل و خدمات ابری عقب‌مانده چندان هم بد به نظر نمی‌رسد.





تاريخ : پنج شنبه 16 خرداد 1392برچسب:, | | نویسنده : مقدم |