سرانجام پس از گذشت بیش از یک ماه گفتگو، قوانین آیرودینامیک فصل ۲۰۱۹ فرمول یک نهایی شد. اما قوانین کامل آیرودینامیک، پس از ضربالعجل ۳۰ آوریل ۲۰۱۸ مصادف با ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ نهایی شده است. همیشه در قوانین طراحی و آیرودینامیک فرمول یک بحثهای ضد و نقیض وجود داشته است. اینبار نیز برای جلوگیری از مشکلات ریز و درشت که منجر به سوء استفاده میشود، چند جلسه بین مقامات فرمول یک، فدارسیون جهانی اتومبیلرانی (FIA) و تیمهای شرکت کننده برگزار شد. مشکل برخی تیمهای شرکت کننده با قوانین جدید، عدم توجه به تمام جنبههای طراحی بود. در حقیقت برای جذاب شدن مسابقات و سبقتگیری بیشتر، قوانین با عجله طراحی شده بودند.
پس از رأیگیری قوانین آیرودینامیک جدید و اعتراض چند تیم، با اینکه آخرین مهلت تغییرات به سر آمده بود، اما اصلاحات لازم انجام شد. نسخهی اصلاح شدهی قوانین آیرودینامیک فصل ۲۰۱۹ سرانجام چند روز گذشته نهایی شد، اما برای تصویب کامل، ۱۰ تیم شرکت کننده باید در توافق کامل نسخهی اصلی ۱۰ اردیبهشت را منحل کنند. چارلی وایتینگ، ادارهکنندهی مسابقات فرمول یک در مورد شرایط پیش آمده گفت:
قوانین تمام و کمال تصویب و نهایی شدهاند. مشکل فعلی جامع نبودن قوانین است که در حال حاضر در دست انجام است. نسخهی جدید قوانین که بر اساس اعتراض و نظر برخی تیمها تنظیم شده است، دوشنبه یا سهشنبهی این هفته به تیمها ارسال میشود. باید دید که نظر تیمها در مورد قوانین اصلاح شده چگونه است و آیا همه راضی هستند یا نه. اگر نظر مثبت جمعی حاصل نشود، چارهای جز تنظیم دستورالعملهای فنی جدید برای شفافسازی بیشتر نخواهد بود.
وایتینگ در ادامه تأیید کرد که ایجاد دستورالعملهای فنی جدید که دست تیمها را در طراحی خلاقانه میبندد، بهترین راهحل موجود نیست. او گفت:
شرایط خیلی آشفته میشود. فکر میکنم که همهی تیمها در کامل شدن قوانین اتفاق نظر داشته باشند. بههرحال مطمئنم که در پایان همه چیز به خوبی و خوشی به سرانجام میرسد.
مشکل اصلی در قوانین آیرودینامیک فصل ۲۰۱۹، ابعاد فرضی طراحی بخشهای مختلف خودرو است که باید با قوانین جدید و قدیم در تناسب باشند. وایتینگ در این مورد اضافه کرد:
مشکل اصلی همین است، اما در بخش کانالهای هوارسانی سیستم ترمز هم اختلاف نظر وجود دارد. فکر میکنم که نکتهی اصلی استفاده یکسان طرح هوارسانی در ترمزهای جلو و عقب باشد. به نظر من این مورد بخشی بود که برخی تیمها در مورد آن راضی نبودند بنابرین برای رفع مشکل، قوانین اصلاح شد.
در این بین تیمهایی که از ابتدا با تغییر قوانین آیرودینامیک مخالفت کرده بودند، حالا در مورد اصلاحسازی آن و روند طولانی تصویب نهایی نظر مساعدی ندارند. مدیر تیم ردبول، کریستین هورنرگفت:
متأسفانه بخاطر اینکه قوانین بهسرعت و بدون در نظر گرفتن تمام جوانب تنظیم شدهاند، مجموعهی کلی مناسب نیست و حالا برای اصلاحات نیازمند قوانین بیشتری هم هستند. یا حتی امکان دستورالعملهای فنی جدید وجود دارد. فایدهی اینکار چیست؟ از آوریل تا امروز همه چیز تغییر کرده است. باید مرحلهی جدیدی از جلسات دوباره برگزار شود. فکر میکنم که همهی تیمها از اساس قوانین اطلاع دارند، اما با وجود اصلاحات جدید، بدون شک زمان زیادی صرف رأیگیری و بحثهای بیشتر میشود.
پس از گرنپری کانادا و نمایش نهچندان جذاب و بدون سبقتگیری زیاد، طرفداران فرمول یک بیشتری خواستار قوانین جدید آیرودینامیک هستند. مقامات فرمول یک برای برگزاری مسابقات جذابتر، قوانین جدید آیرودینامیک را تنظیم کردهاند تا با سبقتهای بیشتر، رقابتهای نزدیکتر و جذابتری شاهد باشیم. قوانین جدید آیرودینامیک را میتوان پیش نمایش قوانین فنی فصل ۲۰۲۱ دانست. بهطور کلی خودروهای فرمول یک فصل آینده تغییرات زیر را در طراحی آیرودینامیک تجربه خواهند کرد:
- طراحی سادهتر بالهی جلو بدون بالچههای کوچک، با پهنا، ارتفاع و عمق بیشتر
- حذف بالچههای نصب شده در کانال هوارسانی سیستم ترمز
- حذف دریچهی هوای مرکزی چرخها
- ۱۵ سانتیمتر کاهش ارتفاع صفحهی آیرودینامیک جانبی و ۱۰ سانتیمتر نقطه نصب جلوتر
- حذف شیارهای افقی هوایی بالهی عقب
- بالهی عقب با ۱۰۰ میلیمتر پهنای بیشتر و ۲۰ میلیمتر ارتفاع بیشتر
- افزایش فضای باز شدن DRS از ۶۵ به ۸۵ میلیمتر
همانطور که از تغییرات مشخص است، خودروهای فصل ۲۰۱۹ فرمول یک چابکتر خواهند شد. بهخصوص تغییرات بالهی عقب که نیروی DRS را تا ۳۰ درصد افزایش خواهد داد. قوانین آیرودینامیک فصل ۲۰۱۹ یا با رأیگیری جمعی تیمها یا با فشار فدارسیون جهانی اتومبیلرانی و تنظیم دستورالعملهای فنی سختگیرانه رسماً تصویب خواهند شد. تغییرات جدید خودروهای فصل آینده در ویدئوی زیر قابل مشاهده است.
.: Weblog Themes By Pichak :.